Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Ghzeit

#2040
Naapurissa jo kaksi III-Ocua, nyt kolme + RS. (edit. ??? kaksi plus RS :D) Oli pakko napsia muutamat spyshotit  ;D


Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Markku J

makkis:

Hyvä paketti, ja aika mukavalla hinnalla sait. Enemmän alennusta varmaankin kuin minulla. Tosin omalla kohdallani on tuo "nettohinnoiteltu" vaihtoauto, jonka hinnassa voi olla silti muutama satanen bufferia.

On se RS vaan aika mukavasti hinnoiteltu, kun 35 tonnilla saa tuollaisen paketin talvipyörineen ja lämmittimineen. Ja varustukseen sisältyy adaptiivinen vakkari, kessy, adaptiiviset xenonit, sähköisesti taittuvat peilit, sähköinen takaluukku, sporttipenkit nahkareunuksin, progressiivinen ohjaus yms.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Silver - 05.09.13 - klo:09:05
Pakko tylyttää konkaria, mutta näyttäis siis kuitenkin kiinnostavan?   ;)

Ei Skoda millään mallilla kiinnosta koskaan, eikä millään rahalla. Kiinnosti vain yleensä, että minkälainen ihminen ostaa Skodan. Siksi epäilin että insinööri voisi ostaa Skodan. Miksi, sitä en kerro.
Autoliikettä pitäessäni ja asiakkaiden kanssa jutellessani, kysyin usein, oletko muuten insinööri. Koskaan ei mennyt pieleen.
Skodan ostajat ovat täysin erilaisia ihmisiä kuin vähän eksoottisempien autojen ostajat. Eli, maanantaista perjantaihin, kahdeksasta neljään tyyppejä.

Markku J

Minun kohdallani skrikon profilointi meni metsään. Entinen kapiainen, ja lisäksi vanha, lihava äijä, joka on ajellut myös eksoottisemmilla premiumeilla, kuten A5 cabrio, A7 ja X5 esimerkkeinä.

makkis

Skriko kuvaa juuri minut, olen insinööri ja 8-16 tyyppi.

Mutta joo Markku, kiva oli kauppaa käydä. Saman myyjän kanssa Räsä historia alkaa jo Gen 1 mallista. Olin siitä kovasti kiinnostunut ja myyjä kävi hakemassa Hesasta moisen koeajoon viikonlopuksi. Ostin kuitenkin bemarin mutta RäSä kutke jäi. Sitten tuli Gen 2 ja en pähkäillyt, ilman koeajoa tilaukseen. Seuraavassa vaihdossa valinta oli taas Bemu, mutta kutke jäi. Nyt myyjä laittoi tekstarin viikonloppuna että tule aamusta ajamaan jos pääset ennen kuin massa on läsnä, pääsin. Ihastuin. Palvelu 110% kun tuon suihkauksen jälkeen pyysin taas rauhassa koeajoka jotta puolisokin saa tyypätä. Hae milloin vain haluat. Tarjous, hinta kohdallaan, tilaus.

Minä tykkään kaupan teosta jossa kaikki natsaa ja niin tässäkin mentiin. Lisäksi samaisen firman huoltopalveluista Gen 2:n kanssa jäi niin hyvä maku, että ei mitään rajaa. Toivotaan, että pätee taas. Seuraava ajokki lienee taas bemu, sitten taas RäSä Gen 4 kun ei budjetti riitä ihan Markun tahtiin :)

Mä en nyt kyllä ihan tiä olisko tuo hinta pitänyt julkistaa... fakta se kuitenkin on. Ehkä tässä oli vähän kavereiden välistä firaabelikauppaa, mene tiedä.

Jere#18

Ei ihan uppoa profilointi tännekkään..DI ja jokunen premium-Audi historiassa.
Nykyinen profiilin Golf vaimon.

Markku J

makkis:

minun tahti on hiipunut autokauppojen suhteen lopullisesti - luulisin. Työttömänä ei ostella Bemun tai Audin kalliita malleja. Mutta tämä oli ihan hyvä herätys. Nyt ymmärrän, että Ocu III RS voi tarjota minulle liki samat fiilikset, kuin nuo kalliimmat. Vaikka saisin töitä, niin tuskin palaan ostelemaan liki sadan tonnin autoja.

Ei kai tuossa hinnan julkistuksessa isompaa hallaa ole tapahtunut teidän asiakassuhteelle. Laskin piruuttani, että sait noin 600 eur paremman alennuksen kuin minä. Mutta vaikeahan tuota on kenenkään tarkasti laskea, kun myyjäkohtaiset varusteet (renkaat ja lämmitinsysteemi) ovat aina paikallisesti hinnoiteltavia ja pelinappuloita autokaupassa.

MMV

#2047
Lainaus käyttäjältä: makkis - 05.09.13 - klo:19:29
Ei stallspeed ole fyysinen osa. Se on vaan turbiinin tartuntakierrosnopeus. Kiihdytysautoissa toki se on isompi arvo kuin siviiliautossa, kun pitää olla optimaalisella lähtökierrosluvulla paikaltaan. Se off-topicista.

Makkis-Räsä on lukossa.

- Octavia Combi TSI RS
- alennus
- Black paketti
- lämmitettävä tuulilasi
- metalli- tai helmiäisväri (Rally Green)
- älykäs pysäköintitutkajärjestelmä
- Gemini kevytmetallivanteet 7,5 x 18, 225 / 40 / 18 (kesärenkaille)
- se pörinägeneraattori
- moottorilämmit (paistinpannu)
- 17 Skoda RS vanteet + nastat (talvirenkaille)

Eli manuaali pitkän valvotun yön jälkeen. 35k tasaraha.

Näillä mennään, kritisoinnin kohteet on sitten OEM-hommia.

Pitäisiköhän itsekin käydä katsomassa tuota uutta RäSää kun kaikki sitä hehkuttaa. RS ei sinänsä houkuta, ennen kuin myös taka-akselistolta löytyy vetävää pyörää. Voi olla että ei tarvitse odottaa... Ja sitten se off topic; toki tiedän mikä stallspeed on, mutta vakiolaatikoissa se on harvemmin säädetty esim. 3500-4500 rpm. Arvasin, että joku tähän tarttuu, mutta en jaksanut editoida alkuperäistä tekstiä.

makkis


LainaaMutta tämä oli ihan hyvä herätys. Nyt ymmärrän, että Ocu III RS voi tarjota minulle liki samat fiilikset, kuin nuo kalliimmat.

Tämä olo minun syvällisin valinnan pointti, jonka minulle opetti Räsä Gen 2. Joitain asioita, kuten rengasmelua, voi sietää kun tulee paljon hyviä asioita kompensoimaan. Minulla jäi paha maku E61 520da bemarista, kaikki aiemmat on toimineet kuin junan vessa, mutta tuossa oli koko ajan jotain. Helvetin hyvä toimiessaan, ajettavuudeltaan ja yleensäkin, mutta minulla oli bisneskuli eli materiaaleja ja hiljaisuutta juuri muuta premiumia tuosta ei irronnut. Paitsi vaihdekeppi ja iDrive, joita kaipaan edelleen. iDrive on kyllä suvereenesti paras kokemani käyttöliittymä autoon. Jostain pitää kuitenkin tinkiä kun rahaa ei ole laittaa autoon 100k jolla saisi varmasti hyvän bensalla kulkevan ongelmattoman bemarin (luen kaikki ongelmat dieselin piikkiin, dieselautot pitäisi kieltää eu-direktiivillä) mutta kun nyt ei vaan ole sitä satkutonnia.

Jyri

Pitäisiköhän käydä koeajamassa tuo RS, minä kun olen ajatellut että se on sama kuin nykyinen Superb, tosin vähän pienempi ja tehokkaampi, mutta nyt alkaa tuntua siltä että sehän voisi olla jotain ihan muuta...ehkä minä kuitenkin vain odotan omaani ja koeajan sen ajamalla sen kotiin, silloinhan tuo selviää  ::)

Huppe

Lainaus käyttäjältä: makkis - 05.09.13 - klo:20:42

Tämä olo minun syvällisin valinnan pointti, jonka minulle opetti Räsä Gen 2. Joitain asioita, kuten rengasmelua, voi sietää kun tulee paljon hyviä asioita kompensoimaan. Minulla jäi paha maku E61 520da bemarista, kaikki aiemmat on toimineet kuin junan vessa, mutta tuossa oli koko ajan jotain. Helvetin hyvä toimiessaan, ajettavuudeltaan ja yleensäkin, mutta minulla oli bisneskuli eli materiaaleja ja hiljaisuutta juuri muuta premiumia tuosta ei irronnut. Paitsi vaihdekeppi ja iDrive, joita kaipaan edelleen. iDrive on kyllä suvereenesti paras kokemani käyttöliittymä autoon. Jostain pitää kuitenkin tinkiä kun rahaa ei ole laittaa autoon 100k jolla saisi varmasti hyvän bensalla kulkevan ongelmattoman bemarin (luen kaikki ongelmat dieselin piikkiin, dieselautot pitäisi kieltää eu-direktiivillä) mutta kun nyt ei vaan ole sitä satkutonnia.

Kirjoitinko minä vahingossa tuon? Eikun ei, minulla oli 530da kaikilla varusteilla mitä saksalainen tehdas siihen sai ympättyä :D

Nimim. Ei enää koskaan diisseliä. Nyt menee jo pirusti off-topiciksi mutta tässä vähän vikalistaa:

ABS-anturit ja ohjausyksikkö
-rengaspainevaroitus

Takaluukun lasi aukeilee itsekseen tai ei aukea
-takalasin kytkin

Akku ei lataudu
-laturi/ohjausjärjestelmä
-IBS

Valoviat, ei käynnisty, kone naksuttaa, vilkut, peruutusvalot jne
-takaluukun johtosarjat

PDC ei toimi
-ohjausyksikkö/antureita rikki, yleensä ohjausyksikkö
-anturit voi tarkistaa, sirittääkö ne kuuntelemalla, kämmenellä

Active steering failure
-ohjauksen välitys muuttuu
-kallis korjata

Perän tasonsäätö ei toimi, perä jää alas
-kompuraan mennyt likaa joka on särkenyt kompuran ja ilmaiskarit

Pakosarja halki
-pakokaasu tulee sisälle/konehuoneeseen

Vettä takakontissa, auto ei käynnisty
-lasikatto/hainevä vuotaa ja vesi valuu konttiin jossa paljon ATK:ta joka on särkynyt
-lasikaton vaihto on kallis (ei voi korjata), ATK:n vaihto on kallis.

Auto ei lämpene
-EGR-termostaatti rikki

Auto (diesel) ei käynnisty kylmänä
-hehkut rikki, vain alkuperäiset käy.
-vaihdettava myös ohjausyksikkö, muuten uudet hehkut särkyvät heti

Airbag-valo syttyy
-huonot kontaktit tai:
-perustavaa laatua oleva vika, joka kallis korjata

Transmission failure kylmänä
-vaihdeloota alkaa vedellä viimeisiään
-öljynvaihto saattaa ehkä pidentää käyttöikää

Engine failure kylmänä
-ei tietoa mistä johtuu

Kone rikkoutuu täydellisesti
-imusarjan läpät irronneet
-voi välttää poistamalla läpät ennakkoon

Öljyt valuvat koneen läpi turbon läpi katalysaattoriin ja pakoputkesta ulos
-erittäin kallis remontti, kaikki osat matkalla pitää vaihtaa
-johtuu huohotinputken jäätymisestä pakkasella, lämmityssarja on saatavilla

Turbo hajoaa
-tyyppivika, hajoaa 150tkm joskus aiemmin, joskus myöhemmin

Avaimen kaukosäätö ei toimi
-hainevässä kosteutta

Sähköpenkin (comfort) säädöt eivät toimi
-jos hurina kuuluu, on vaijerit katkenneet
-vaikea korjata

iDrive menee mykäksi, eli näytössä ei näy mitään
-erittäin kallis korjata, paljon sähköisiä osia mitä vaihdettava, Laakkosella 5000 euroa korjaus.

Takalasinpyyhin jumittaa eikä mene aivan ala-asentoon
-moottori, ohjausyksikkö ja jotain muuta paskana

Peruutusvaloherja
-kosketushäiriöitä polttimon johdossa
-tai johtosarjat katki


Kokemukseni BMW:stä. Rakkaudesta autoon ja pajattamisen iloa. Aivan kaikki nuo viat eivät ehtineet omaani tulla. Pääsin onneksi eroon.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

makkis

MMV, juuri niin. Stallspeed on suure. Olen itsekin tuota varttia joskus tullut ajelleeksi ja se on justiin noin kun sanot, noilla luvuilla on aika temperamenttista ajella katurenkailla arkiajoa  ;D

Minun vartin ajamisesta on jo aikaa, mutta jo stokkeri 3800 stallspeedillä ja lukkoturbiinilla ja rautalukolla oli mielenkiintoinen vietävä kapakoiden väliä perjantaisin, vaikka vartilla toimikin. Toisaalta, tutka antoi toissa käytössä 200 metrin jälkeen lukeman 161 km/h mutta konstaapeli myönsi itsekin sillä olevan maton sekaisin ja rankaisi vain rikesakolla. Ei sillä tutkalla ollut matto sekaisin mutta enpä ruvennut kertomaan faktoja tuossa tilanteessa vaan tyydyin silmämääräisesti annettuun rikesakkoon. Rajoitus oli 50 km/h.

Ja takaisin räsään, yritin kitkuttaa ilman kattokaiteita mutta ei ole kuulemma millään opilla mahdollista. Kattokaiteet kuuluu olla vain V70 Volvossa.

tuRboman

Ai, Markkukin oli tilannut RS:n. Ei ole tullut aivan tarkkaan luettua tätä topiccia kun välillä juttu on hieman rönsyillyt. Loisto valinta siis. Bensana ilmeisesti? Entäs laatikko?
Kaveri aikoo tilata kohtapuoliin. Ajelee II RS:llä ja vielä viime talvena oli aikeissa vaihtaa merkkiä, kuten joka autonvaihdossa tähän saakka. Oli kuitenkin käynyt RS:n esittelyssä ja pikku kierroksen heittänyt sillä. Nousi kuulemma kuume. Ja en ihmettele. Vois ostaa itsekin, jos yhtään tuon tyylistä hakis. Mutta kun nelikko&maavara on lähes pakolliset niin eipä tuo ole vaihtoehto. Mutta erinomainen valinta autoksi. Saa rahalle aika kivasti vastinetta. Ja kelpaa käytettynäkin jos vain pitää alkuperäiskuosissaan softa yms jutut.
"All 4 The Driver"

Sampsa

Nyt kaivataan vinkkejä, missä pk-seudulla (tai lähialueilla) voisi koeajaa RS:n manuaalina. Sekä bensa että diesel kiinnostaa.

Vaihtokauppana voin paljastaa :P, että Pitäjänmäen Veholla oli ainakin eilen ajettavissa RS TSI DSG Combi, punainen black-paketilla, antrasiitti-Gemineillä ja 18" Dunlop SportMaxxeilla. Viikin MetroAutossa on RS TDI DSG, tarkemmista spekseistä ei tietoa.

Markku J

tuRboman:

jos minua tarkoitit, niin kyllä, olen tilannut RS:n sokkona, ja kuten Jyrikin kirjoittaa, niin koeajo tapahtunee autoa kotiin ajettaessa.

Tämä on se minun konfis:

Octavia III RS 2.0 TSI DSG

- väri Race Blue
- RA3 Canton Sound System
- PLK Black -paketti
- PJ7 Gemini 7,5Jx18", 225/40-18, antrasiitti
- 7X2 Intelligent parking distance assistant
- PH5 lämmitettävä tuulilasi
- PFD performance monitor selection
- PH7 SunSet -tummennukset
- PJC varapyörä tavaratilassa
- Webasto
- Xtrem -vanteet 225/35-19" -renkain erikseen Skoda -liikkeestä hankittuna
- 18" talvirenkaat (todennäköisesti kitkat)



tuRboman

Ai-ai, kun on tulossa makea peli! Sinua tarkoitin, mutta tuohon väliin ehti tulla muutama kirjoitus (tapatalk ei huomauta asiasta).
Väri on todella komea. Ja bensaturbo DSG:llä kruuna tuon auton. Varusteitakin tulee jo vakiona paljon, joten ei näköjään sivan hirveästi jäänyt ruksittavaa.
Ja pointsit webastosta. Yks parhaita varusteita suomen oloihin.

Eipä tuossa voi isoa mokaa tulla vaikka sokkona tilaakin. Konserni tekee laadukasta jälkeä ajettavuuden osalta ja Skodan kokonaisuudet on vakuuttaneet aina vaan uudestaan. Itsekin pari autoa "sokkona" tilannut...

Ei muuta kuin hauskoja odotuksen hetkiä ;)
"All 4 The Driver"

TeHoKo

#2056
Joskus -90 luvun alussa isäukko tilasi jonkun olikohan 505 pösön ilman koeajoa ja sitä en voinut silloin ollenkaan käsittää.
Nyt itselle tulossa kolmas auto "sokkona"... Että ei ole omena kauas...jne

Hieno auto Markulle tulossa!!!

Ma-Pe  8.00-16.00 on muuten hele...in hyvä työaika

Zaasa

Entisen Räsäni tilasin ilman koeajoa ja ajamatta koskaan aikaisemmin minkäänlaista RS.
Voisin myös tilata RSIII koeajamatta jos olisin ostamassa sellaista,en ole. Jos jokin asia on varma niin se on silloin aivan varma.(Matti Nykänen)

vkjoki

Kymmenkunta autoa on tullut tilatuksi ilman koeajoa. Tokihan koeajolla voi siselvittää, kääntyvätkö etupyörät oikealle, kun kääntää rattia oikealle ja vaikuttaako jarrupolkimen painaminen jarruihin, mutta olen ollut sinisilmäinen ja luottanut Volkkariin, Toyotaan, Volvoon ja Fordiin. Kaikki ovat olleet luottamuksen arvoisia. RS:nkin uskaltaisin tilata ilman koeajoa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

nikob

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.09.13 - klo:20:03
Ei Skoda millään mallilla kiinnosta koskaan, eikä millään rahalla. Kiinnosti vain yleensä, että minkälainen ihminen ostaa Skodan. Siksi epäilin että insinööri voisi ostaa Skodan. Miksi, sitä en kerro.
Autoliikettä pitäessäni ja asiakkaiden kanssa jutellessani, kysyin usein, oletko muuten insinööri. Koskaan ei mennyt pieleen.
Skodan ostajat ovat täysin erilaisia ihmisiä kuin vähän eksoottisempien autojen ostajat. Eli, maanantaista perjantaihin, kahdeksasta neljään tyyppejä.
Pätee ehkä normi Ocuun tuo, mutta harvempi ostaa RS:n jos kiinnostaa vain autolla a paikasta b siirtyminen. RS kumminkin kyseessä niin ei ihan  tylsä perus auto kumminkaan ole. Enpä ole itsekään insinööri ja myös muut urheilulliset autot kiinnostaa vaikka Skodalla ajan.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

deeaa

Ei osunut profilointi täälläkään. Itse olen pitänyt toyotaa insinöörin autona, ainakin kahdella inssillä jotka tunnen on tojo, kolmannella Citroen, neljännellä bmw. Itte olen humanisti joka kammoaa 8-4 elämää. Skodisteja tunnen henk.koht. muutaman opettajan ja yhden tiedemiehen, myyntiedustajan ja sähkömiehen...tai jaa, se muuten voi olla inssi, tai ainakin teknikko.

En jaksa uskoa että ihan kauheasti nykypäivänä merkit kovin profiloituu eri ammattiryhmiin.

Jonde

Mitä tuota uutta mk3 octaviaa katellut niin päällimmäisenä mielessä.
RS:än viat
-Ruma kun fiat multipla
-Etuvetoinen
-Kaikilla naapureilla on yksi
-Hinta

TeHoKo

Ei riitä naapurille 1 ocu. Kato vaikka tämän sivun ylin viesti! 8)

skriko

Mitähän halvin RS maksaa Saksassa. Olisiko alle 30 000. Jos ei niin on kyllä halvaksi hinnoiteltu meillä.

1.8 "APR" Q

LainaaSori OT, mutta pakko kysyä, että missä asut ja millaista työtä teet? Ajan päivittäin työajoni (kesät ja talvet) CC:llä joka on aika matala ja etuvetoinen auto. 2009 hankin kyseisen kotteron enkä ole jäänyt sillä kertaakaan kiinni eikä yksikään työkeikka ole kelien takia jäänyt tekemättä. Tampereella tosin aurataan kaupungin puolesta tiet. Auraamaton metsäautotie voisi olla sellainen missä tarvisin enemmän maavaraa ja nelivetoa, mutta polttopuut käyn tekemässä lumien lähdettyä joten etuvedolla pärjää.

Sitten vuoden 1990 (jolloin sain ajokortin) en ole näillä leveysasteilla kokenut niin pahaa keliä, etten voisi autolla (etu tai takavetoinen) lähteä liikkeelle.
Asun Tampereella ja itse asiassa työni kuva ei kuulu kenellekään...eli jätetään se arvailujen varaan. Joka tapauksessa joudun ajamaan Pirkanmaalla ja sen lähistössä öiseen aikaan kaikennäköisiä ja kuntoisia teitä. Aikanaan etuvetoisella olin talvisin ainaskin muutaman kerran kiinni talven aikana. Nyt kun olen siirtynyt nelivetoisiin pirsseihin ongelmia ei ole ollut.
Joudun ajamaan paljon auraamattomilla teillä ja myös pienillä mutkaisilla,mäkisillä teillä maaseudulla...muutamat omakotitalojen pihat maaseudulla öiseen aikaan,kun lunta on tullut 10-15 senttiä ja talo mäen päällä...niin jätin vajaavetoisen auton suosiolla pihatien risteykseen,nelivedolla ei ole taas ollut ongelmia,tosin myönnän,että kerran olen saanut myös sen mahastaan kiinni.
Mutta pointti on se,että itselle tuo neliveto on "must" varuste autossa ja vajaavetoista autoa voin harkita vain talouden kakkosautoksi,millä ajellaan normiolosuhteissa.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Ocu_P

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.09.13 - klo:21:11
tuRboman:

jos minua tarkoitit, niin kyllä, olen tilannut RS:n sokkona, ja kuten Jyrikin kirjoittaa, niin koeajo tapahtunee autoa kotiin ajettaessa.


Näin taitaa olla myös minun tapauksessa, vaikkei Räsästä olekaan kysymys. :)

Jussiboy

#2066
Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.09.13 - klo:23:46
Mitähän halvin RS maksaa Saksassa. Olisiko alle 30 000. Jos ei niin on kyllä halvaksi hinnoiteltu meillä.
Combi TSI maksaa Saksassa 30040â,¬ ilman vakkaria, Boleroa, sähköluukkua yms. Suomi varusteita. Virossa taas ovh on aika lähellä Suomen tasoa, mutta auto on varustamaton, joten siihenkin hintaan saa lisätä kaksi tuhatta saadakseen Suomen hinnat alkaen mallia vastaavan.
P.S. Audi A3 1.8 Tfsi S-tronic Quattron alkaen hinta Saksassa 30050â,¬

Peeveli

#2067
Perkele kun vapaa-ajan aktiviteetit haittaisvat eilen etten ehtinyt rustata koeajokommentteja räsästä eilen iltasella. Tikkurilan Metrossa ajettu steel grey farkkuversio eli se lisähintainen (!) karmea betonilattianharmaa vehje.

Kuvaillaan nyt tarkemmalla nihilistisellä tyylillä räsän sisustusta, sen minkä maltoin rajallista koeajoaikaa (45 min ainoastaan koska seuraava ukko oli jonossa) siihen käyttää: Ã,,kkiseltään laadukas ja kalliihkon oloinen sisältä. Homman tekee ne muutamat kromikehyksiset nappulat ja kehykset sekä pianolakkamustat pinnat. Golfimaista on tosiaan ne ovien sivulokeroiden kangasverhoukset estämässä tavaroiden kolinaa. Tietyin osin kuitenkin edullinen hinta ja mallistomarssijärjestys näkyy. Nyt vasta huomasin, että ovien sivupaneelit ovat kovaa muovia eikä mitään kangasta, kyynärnoja sentään hitusen pehmustettu muovipintainen. Oven yläosakin kovaa muovia. Oven tummankiiltävä koristepaneeli natisi jo uutena ja oli hitusen irrallaan ja sen jatkeena oven etuosassa on erikoisesti kromattu ovenkahva laitettu upottamatta "syvennykseen/kehykseen". Mittariston alareunan kehysmuovi oli sovitukseltaan perseellään ja natisi ja heilui puoliksi irrallaan. Lämmityslaitteen säädinnupit samaa muotokieltä edelleen kuin V-Golfin climatronicissa aikoinaan, ja hitusen heppoiset verrattuna A3:een. Mutta, muutoin aivan ok kabiini eikä noista edellä mainituista tarvitse haloota nostaa. Istuimet äkkiseltään mukavat,  mutta 45 min koeajolla selkäni kipeytyi vaikka säätelin ristiseläntukea, istuimen korkeutta ja selkänojan kallistusta usein. Niskatuki oli itselleni hyvä sen kiinteästä integroinnista huolimatta. Sivutuet ovat itselleni tarpeettomat koska olen Makkiksen kanssa kaita pygmi. Reisituki menee, mutta miinusta A3:n sport-version urheiluistuimiiin verrattuna säädettävyyden puutteesta sekä istuinosan etureunan erillisen säädön puutteesta. Ratti muhkea ja hyvä. Mittaristo selkeä ja kojelauta perinteisen näköinen mutta sellaisenaan miellyttävä look. Radio oli ainakin äkkiseltään surkea, ääni tuli kuin haudan takaa, mutta luultavimmin koneen asetukset täysin pielessä. Avaimeton käyttö oli fiksusti järjestetty eli starttinappula vanhan virtalukon kohdalla joten Pihtiputaan Mummokin osaisi kenties etsiä ekana siitä.

Sitten matkaan. Comfort-ajomoodilla sähkö-Naurikseni jälkeen auto hyökkäsi jo pintakaasulla pihassa siten että säpsäytti. Kone vastaa hanakasti kaasuun ja dsg toimi joka tilanteessa itseäni miellyttävästi. Kun pääsi Kehä III Itään-rampille ja pisti sportmoodin, voi sanoa kuluneesti että kyllä lähti. Liittyminen tiheään liikenevirtaan kävi hetkessä ja kaistanvaihto lasten leikkiä. Spurttaavia kiihdytyksiä tuli tehtyä huvin vuoksi kun vastaavaa ei pysty Nauriksen kanssa tekemään. Lahden motari oli jo tukossa aika tavalla joten voimavaroja ei päässyt testaamaan kuin vasta Keravan rampilta etelään. Mittarin lukemat olivat hetkessä kovat ja esim. vetäisi koemielessä 80-160 tapahtui hilpeällä kepeydellä. Enempää en uskaltanut vetäistä koska haluan pitää tuon ajolisenssini. Ja ne äänet; kyllä on nelipyttyiseen osattu tehdä mukavat murinat joita oli hauska kuunnella aina uudestaa kierrättämällä. DSG 6 vaihtoi todella nopsaan ja loppumatkalla Tiksissä tein huvikseni muutaman valolähdön toisen rinnalta, eikä ole merkityksellistä viivettä tuossa märässä dsg:ssä. Rinnalla virulaiskilpinen 5-srj farkkubemari koetti rinnalla mutta jäi kuin ns. tikku paskaan. Sitten se kulutuspuoli: alkumatkasta motarilla tietsikka näytti 12-13 lukemia ja lopullinen keskikulutus oli pihaan karrettuani 10.3. Polttoaineviisarin nopea vajuminen vahvisti asiaa. Kyllähän se teho ei synny tyhjästä ja kaksilitraisuus tekee osansa. Ei nyt jenkkiautolukemia mutta ei pihikään.

Ajettavuus: pidän tätä uusinta Naurista hyvänä ja ihan kivana ajaa ja sitähän se onkin. Mutta; onhan noissa Räsän kanssa kuitenkin eroa. RS oli perustanakka ajettava, joskin kaarreajossa urissa tai kuoppien kohdalla auto teki hitusen sivuttaisliikettä. Jousitus oli taajamassa kovempi (epämukavampi) kuin A3 sedanin urheilualusta. Töyssyissä tuntui että paikat irtoavat hampaista, Audissa ei tuollaista esiintynyt. Suoralla maantiellä kovassakin nopeudessa suuntavakavuus hyvä, ei valittamista. Ohjaus ok mutta ei näissä sähkötehosteisissa sitä viimeistä suoraa tuntua ole.

Melusta sitten. Sitä riitti, valitettavasti. Viistoperämallista en pysty sanomaan mitään mutta tässä essari-Combissa melua riitti. Todella muhkeat rengasäänet karkealla asfaltilla ja radio teki mieli laittaa kiinni. Iso ero A3 sedanin melutasoon; siinä maantieajo oli melunkin puolesta nautittavaa. Melutasosta voi helposti moni sanoa että mitäs tuosta, mutta itse olen sen aikoinaan huomannut (ja median autotoimittajat myös), että esim. renkaiden brummiäänet väsyttävät pitkällä matkalla. Ehkä tuo farkun takatila on kaikukoppa...Renkaat oli ne 18" Gemini-vanteilla. En tiedä mikä ero on sitten vakioilla 17" renkailla, profiili on kuitenkin hitusen "korvaystävällisempi". Ja tietysti 250 kulkevassa autossa korkean nopeusluokan renkaat, mutta niin ne on A3 sedan business sportissakin ja silti melutasoissa iso ero.

Annoin ennen koeajoa myyjälle autoni avaimet ja pyysin tarjousta. Se oli odotetusti erittäin surkea. Kysyin käteisalennukset osuutta ja se on kuulemma 2 donaa. Siten reaalinen hyvityshinta omastani oli kammottavan huono. Perustelut tutut kaikista muista liikkeistä: hybridi ei ole käytettynä kysytty, ei edes takuuta omaavana tuoreena vaihtoautona. Heillä on kuulemma ollut muutama Prius vaihdokkina ja sanoi että siinä se vasta hinta tippui. RS:n myynti käy kuulemma rajusti ja pöytä oli täynnä tilaussopimuksia pinossa. Mitään korkotarjouksiakaan ei RS:ään eikä yleensäkään Ocuun ole eikä tule, koska asiakkaita riittää aina.

Lopputunnelmat: itselleni -siis puhun vain itsestäni ja omasta mausta- vähäsen ristiriitainen auto. Jos en olisi koeajanut aiemmin A3 sedania, voisi kiinnostus olla kovémpi. Silti minua askarruttaisi rengasmelu ja kulutuskin. Koska kyse ei ole työsuhdeautosta vaan bensat maksaa itse, niin mietityttäisi. Ajosta aika iso siivu tulee taajamassa joten soppaa tuo vie. Mitäänhemmetin ekoajoa en tuollaisella autolla tekisi, vaan pedaalia polkaisisi usein. Kun ei tällä hybridilläkään jaksa enää mitenkään ekoajoja ajella...Melutaso ärsyttäisi koska itse kuuntelen autossa suurimman osan musiikistani, se on minulle henkinen pakopaikka ja oma tila. Toisaalta tilauksen vaihtamista tähän ei puolla edes tehot: A3:n mopomoottorina helposti pidettävä 1,4 tfsi cod antoi tehoa niin yllättävästi virallisiin lukemiin verrattuna, että silläkin ajaminen oli kivaa suorituskyvyn osalta. Totta kai RS vetää tehoissa ja kulussa vielä pitemmän korren, mutta sehän on niin oltavakin tehoerojen jne takia. Toisaalta reippaaseenkin tehoon ja kulkuun turtuu ja aina pitäisi olla lisää, se on monen tutunkin kokemus. Katselin myös autojen ulkonäköä: vaikka on alla Geminiä ja muita pikku korostuksia, niin tavis-perheautolta se näyttää. Moni kompensoi sitä sitten rajulla värillä. Farkku on mielestäni noista astetta paremman ja isomman näköinen, mielestäni hb:ssa kakkos-korimalli on jotenkin paremman näköinen sivusta ja takaa. Ei oikein sytyttänyt ulkonäkö, ja se on itselleni myös eräs painava kriteeri jatkossa. Kokonaisuus ajateltuna jätän täten RS:n muiden tilattavaksi ja omistettavaksi. Onnittelut siitä heille; onhan se koneen ja kulun puolesta hauskuuttava laite omaten samalla hyvät tilat jne. Hyvä auto teille on tulossa! :)

Markku J

No jopas... onkohan koskaan ennen nähty moista hinnoittelua.

Skodalla myös varustehinnat ovat kohdallaan. Jos vertaa vaikka A4:n ja Skodan muutamaa lisuketta.
Kyseessä oletettavasti ovat saman alihankkijan toimittamat komponentit (pl. black -paketti):

Kessy: 900 / 385 eur
ACC:   1880+520 (infonäyttö) / 380 eur
sähkötoiminen takaluukku: 720 / 360 eur
musta optiikka / black -paketti: 800 / 40 eur

Audi ja Kesko tekevät hyvän katteen lisävarustekaupalla, josta tunnetusti ei edes alennuksia myönnetä.

Huppe

Käsittääkseni ainakin Audista saa tinkaamalla 15-20% pois Saksassa. Ainakin silloin kun siellä asuin.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy