Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Squamish


skriko

Kiinnostaisi Octaviasta ja varsinkin tästä mallista sellainen, että onko kyseisen auton tilanneista insinöörejä suhteellisesti enemmän kuin muiden autojen. Jotenkin tuntuu, että yleensäkin juuri Skodan ostajissa on insinöörejä enemmän kuin esim. fauveen ostajissa.

tuRboman

Tuossa on jotain takana. Kun mietin omaa työyhteisöä, jossa merkki ja mallivalikoima on hyvin kirjava, on kyllä totta että insinööri, DI ja muut ylemmät toimihenkilöt suosii Skodaa. Jopa tehtaan johtava. Tosin hänellä on Superb :)
"All 4 The Driver"

ram1

Neljäs Räsä menossa.Enkä ikinä ottais Dsg:tä enää.Toki riippuu kuskista, mutta manuaali se vaan toimii niinkuin pitää.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Nudde

LainaaDSG vs. manuaali

Ja näinhän me kaikki vaihdamme omassakin autossa......taisi se DSG olla hieman nopeampi, ei mikään yllätys.

Liverpool

Lainaus käyttäjältä: Squamish - 04.09.13 - klo:12:24
Kysymys: onko hatchbackin ja combin välillä huomattavaa eroa sisämelussa?

Edellisen korimallin testeissä mainittiin hatchbackin olevan meluisampi. TM se taisi olla ja toimittajakin ihmetteli sitä. Mainitsi muistaakseni takana olevan enemmän melua, jotain huminaa tms. Desibeleissä ei varmastikaan ollut eroa, mutta melun sävy oli häiritsevämpää ?
Skoda Octavia Elegance Combi 1.8 TSI DSG.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 04.09.13 - klo:23:46
Tuossa on jotain takana. Kun mietin omaa työyhteisöä, jossa merkki ja mallivalikoima on hyvin kirjava, on kyllä totta että insinööri, DI ja muut ylemmät toimihenkilöt suosii Skodaa. Jopa tehtaan johtava. Tosin hänellä on Superb :)
Meillä tehtaanjohtaja ajaa vaan Bemarilla, mutta haaveilee kyllä nelivetoisesti RS:stä  ;D ;D ;D

Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 05.09.13 - klo:00:05
Ja näinhän me kaikki vaihdamme omassakin autossa......taisi se DSG olla hieman nopeampi, ei mikään yllätys.

Noinhan me vaihdamme jos on tarkoitus ulostaa laitoksesta maksimi suorituskyky, RS:n tapauksessa näyttäisi vahvasti siltä että DSG EI ole nopeampi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tet

Lainaus käyttäjältä: Jussiboy - 04.09.13 - klo:22:23
Tuossa hetki sitten päivittelin Suomen halbaa hintaa. Eikö kenestäkään muusta ole kumma että veroton ovh-hinta autolleni on 29000 ja vastaavan hinta Ruotsissa 34000,?

Ei ole kumma, pääsääntöisesti se menee noin. Tehdashinnat Suomeen ovat matalammat koska meillä on niin kova autoverotus. Jos/kun verotus tulevaisuudessa menee remonttiin ja verokuorma siirretään käytön verotukseen ja hankintavero poistuu, tehdashinnat pompsahtavat meilläkin samalle tasolle kuin muualla (=hankintahinnan pudotus verouudistuksen yhteydessä on minimaalinen).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

deeaa

Kyllä se uudempi haldex on ihan käsittämätön pitämään auton tiellä verrattuna etuvetoon joka käytännössä vetää aina yhdellä pyörällä vaan. Jotain kuulalaakerimaista soratietäkin pystyy painamaan helposti tuplanopeudella. Kuten meidän mökkireissulla, sitä tuskin viittäkymppiä kovempaa normiautolla moni uskaltaa kun alkaa jo lipsua, tuolla haldeksilla voi työntää kahdeksaakymppiä ajellen kuin sunnuntaicruisingissa eikä tunnu missään, kulkee kuin juna :-) kertaakaan ei ole tuntunut että lakkaisi pito, aina on oma uskallus loppunut kauan ennen kuin auton kyvyt.

TeHoKo

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.09.13 - klo:23:39
Kiinnostaisi Octaviasta ja varsinkin tästä mallista sellainen, että onko kyseisen auton tilanneista insinöörejä suhteellisesti enemmän kuin muiden autojen. Jotenkin tuntuu, että yleensäkin juuri Skodan ostajissa on insinöörejä enemmän kuin esim. fauveen ostajissa.

Löytyy "vain" teknikon paperit. Senköhän takia on sitten ollut ajokkeina molempia??? :P

Squamish

Lainaus käyttäjältä: Liverpool - 05.09.13 - klo:01:02
Edellisen korimallin testeissä mainittiin hatchbackin olevan meluisampi. TM se taisi olla ja toimittajakin ihmetteli sitä. Mainitsi muistaakseni takana olevan enemmän melua, jotain huminaa tms. Desibeleissä ei varmastikaan ollut eroa, mutta melun sävy oli häiritsevämpää ?

Aika yllättävä tulos, koska farkut ovat kai yleensä meluisampia. Mielenkiintoista.

Squamish

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.09.13 - klo:06:57
Noinhan me vaihdamme jos on tarkoitus ulostaa laitoksesta maksimi suorituskyky, RS:n tapauksessa näyttäisi vahvasti siltä että DSG EI ole nopeampi.

Mistä niin päättelet? Jos Golf R manuaalilla on vaikea päästä edes puolen sekunnin päähän tehtaan ilmoittamista 0-100 arvoista, niin miksi RS olisi tässä etevämpi?

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.09.13 - klo:23:39
Kiinnostaisi Octaviasta ja varsinkin tästä mallista sellainen, että onko kyseisen auton tilanneista insinöörejä suhteellisesti enemmän kuin muiden autojen. Jotenkin tuntuu, että yleensäkin juuri Skodan ostajissa on insinöörejä enemmän kuin esim. fauveen ostajissa.

Inssejä pidetään aina eleettömän rationaalisina (järkeen perustuva toiminta) eikä tunnekavereina. Skoda merkkinä on järkevä (hinta-laatu-ominaisuudet) mutta tunnetasolla ei (kenties) pääse ihan samaan (imago, fiilis). Siksi sopii inssille. Ip:llä totean itse henk.koht. sopiiko RS yhtään tämmöiselle yhteiskuntatieteellisen koulutuksen omaavalle tunneihmiselle. ;D

vorkki

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 04.09.13 - klo:20:31
Golf GTI:n omamassa bensamanuaalina on 1351 kg ja RS:n omamassa kuljettajan kanssa 1425 kg. Lienevät samanpainoisia, ellei tuo Golfin lukukin ole mitattu kuljettajan kanssa (siitä en löytänyt tietoa).
Auton omamassaan EU:ssa kuuluu mukaan kuski sekä nesteitä. Ohessa lainaus Trafin sivuilta:
LainaaOmamassa on valmistajan ilmoittama, ajokunnossa olevan auton massa, joka sisältää kuljettajan "painon" joka on vakio 75kg sekä polttoaineiden sekä muiden nesteiden "painot".
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.09.13 - klo:06:57
Noinhan me vaihdamme jos on tarkoitus ulostaa laitoksesta maksimi suorituskyky, RS:n tapauksessa näyttäisi vahvasti siltä että DSG EI ole nopeampi.

Mistä sen RS:n tapauksessa näkee?
Yo. videolla näkee ainakin sen, että ammatikseen autoja testaava toimittaja ei saa manuaalivaihteisella optimaalisia lähtöjä millään ja jää rutkasti tehtaan arvoista, kun taas minun edesmennyt mummonikin olisi saanut DSG -vaihteisen liikahtamaan lähelle tehtaan arvoja. Käytännön elämässä DSG on nopeampi 0-100 välillä.

Zaasa

Olenko huono keppivaihtaja? En pystyisi manuaalilla yhtä nopeaan lähtöön kuin DSG:llä.

lq

Karviaisen puheet on melko...  :o

Kakkoskoppainen mitälie n. 240hp manuaali-RS oli ainakin niin ankea viivaltairtoaja, ettei mitään rajaa. 50mm madalluksen jälkeen oli edes jotain toivoa päästä ehkä edes sekunnin päähän ilmoitetuista arvoista, uusi alustasarja vähensi pomputusta nimittäin radikaalisti. 
Nämä pompottavat etupyörät kun yhdistyi hiiitaaaseen laatikkoon ja erittäin ylhäältä ottavaan perus-VAG kytkimeen, niin eipä sillä käytännön liikennevalolähtöjä DSG:tä vastaan voiteta ikinä, edes optimiolosuhteissa, eli juhannuksena, milloin asvaltti on rutikuiva ja vastustaja on pikku maistissa.

Joo, kolmosta en ole käynyt ajamassa, mutta eikö tämä uusi ollut jotenkin halvennettu versio, joten eikö se ole mennyt lähinnä huonompaan suuntaan...

Jyri

Lainaus käyttäjältä: lq - 05.09.13 - klo:08:42Joo, kolmosta en ole käynyt ajamassa, mutta eikö tämä uusi ollut jotenkin halvennettu versio, joten eikö se ole mennyt lähinnä huonompaan suuntaan...
En tiedä onko halvennettu muilta osin kuin kulutuksen ja päästöjen ja sitä kautta verotuksen osalta ::)

DSGn uskon kyllä pesevän jokaisessa käytännön kiihdytystilanteessa manuaalin.

Mitenkähän muuten nykyään mitataan tuo 80-120 kiihtyvyys? Ajetaanko optimivaihteella (manuaalilla) ja survaistaan kaasupohjaan vai tehdäänkö vain optimikiihdytys vaikka 60-> ja elektroniikka mittaa tuon 80-120 välin, aika iso ero esim noissa kahdessa, DSGstä puhumattakaan.

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: finnman - 04.09.13 - klo:21:59
Käytättekö suojaverkkoa kokoajan? Tulee mieleen koiravankkuri :) Joo,hyvä varuste, mutta ei kai jatkuvasti combilla kuskata tavaraa kattoon saakka lastattuna?  Combin tavaratila on senverran tilava,että yleensä kaikki mahtuu suojapeitteen alle,kuten HB:ssä.

Tietenkin! Ei mitään haittaa kenellekään. Etenkään noista rullattavista, kun ei metalliverkotkaan haittaa.

Kuinka paljon luulet sen tavaratilapeitteen estävän kolarissa tavaroiden lenteyä matkustajien niskaan??
On katseita varten vain se peite, ei tavaroiden lentelyn estämistä varten.

Silver

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.09.13 - klo:23:39
     "Kiinnostaisi Octaviasta ja varsinkin tästä mallista sellainen...."

Ja Skriko 23.8. "Oletko harkinnut Octavia III RSän tilaamista?" topicissa:

     "Neljä ovea ja Skooda, ei vois vähempää kiinnostaa tuo loota."


Pakko tylyttää konkaria, mutta näyttäis siis kuitenkin kiinnostavan?   ;)
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

voipa

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 05.09.13 - klo:08:56
Tietenkin! Ei mitään haittaa kenellekään. Etenkään noista rullattavista, kun ei metalliverkotkaan haittaa.

Kuinka paljon luulet sen tavaratilapeitteen estävän kolarissa tavaroiden lenteyä matkustajien niskaan??
On katseita varten vain se peite, ei tavaroiden lentelyn estämistä varten.
Tylsän hintainen varuste vain kun veroineen 200, luokkaa...
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 04.09.13 - klo:21:01
Sun pikku kinnerissä melu ja tärinät täysillä kiihdyttäessä,tuntuu vain lähtevän paremmin. Isommassa voima ja teho ei tunnu samalta kuin pikku kinnerissä,vaikka kello näyttää muuta.

Eli on huono verrata Perstuntumalla Golf GTI:tä (fabia combin kokoinen) VS Octavia Combi RS:n kiihtyvyyksiä. Vaikka teoriassa kiihtyvyys arvot on jotain 0,2s Goffin eduksi. Niin perstuntumalla se tuntuu ohjukselta Ocu Combi RS:n verrattuna!
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

vorkki

Lainaus käyttäjältä: voipa - 05.09.13 - klo:09:06
Tylsän hintainen varuste vain kun veroineen 200, luokkaa...
Tylsän hintainen tosiaan. Ei itselläni ainakaan ole varaa "kaksisataisia" kylvää ympäriinsä, kun jokainen niistä on omin käsin käteen tienattava. Sen takia varmasti Skodat hieman kiinnostaakin. Vaikka kuinka olisi turvallista ja turvallisuuden nimissä ihmisiä saadaan tekemään ihmeellisiä asioita niin jokainen asia on jokaisen itse erikseen harkittava ja laitettava tärkeysjärkestykseen, joko uhkakuvien mukaan tai muuten.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Hawtin

Samaa mieltä, että dsg:llä on selvä etu etenkin 0-100-kiihdytyksessä. Vaikka ennen nykyistä olen ajanut koko aikuisiän manuaaleilla, niin ei mitään saumaa vaihdella automaatin tahtiin, kun veto ei käytännössä katkea lainkaan. Suhteessa tehtaan ilmoittamiin lukemiin ero varmasti korostuu, koska luulen manuaalilukeman olevan jonkin ex-F1-kuskin ja miljardi km ko. autolla ajaneen testikuljettajan tekemä aika hyperoptimioloissa, kun taas automaatilla (etenkin nelivetoautoilla) Pihtiputaan mummokin paukuttelee samoihin lukemiin. Ja kuten muutkin ovat jo todenneet, II-räsä pompotti niin ikävästi etupäätä, ettei paljoa edes kiinnostanut koitella. En ole uutta ajanut, mutta on varmasti parempi tässä suhteessa.

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 05.09.13 - klo:08:09
Ip:llä totean itse henk.koht. sopiiko RS yhtään tämmöiselle yhteiskuntatieteellisen koulutuksen omaavalle tunneihmiselle. ;D

Ainakin kukkarosi lienee sitä mieltä, että voisit hieman jäähdytellä niitä tunteitasi, tai sitten vaihtaa niiden kohteen johonkin hieman edullisempaan... :) Mielenkiinnolla odottelen koeajon jälkeisiä tunnetiloja ja onko jo tartuttu tilauskynään!
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: vorkki - 05.09.13 - klo:09:12
Tylsän hintainen tosiaan. Ei itselläni ainakaan ole varaa "kaksisataisia" kylvää ympäriinsä, kun jokainen niistä on omin käsin käteen tienattava. Sen takia varmasti Skodat hieman kiinnostaakin. Vaikka kuinka olisi turvallista ja turvallisuuden nimissä ihmisiä saadaan tekemään ihmeellisiä asioita niin jokainen asia on jokaisen itse erikseen harkittava ja laitettava tärkeysjärkestykseen, joko uhkakuvien mukaan tai muuten.

Näinhän se tietenkin on, mutta jos suhteuttaa tuon kakssatasen siihen, että on hommaamassa n. 35 000 ,:n uutta kärryä, niin enpä kahta sekunttia miettisi. Miksi raahata isoa konttia mukana, jos ei voi käyttää siitä kuin puolia, ja sitäkin paljon turvattomammin? Ja rullattava verkko on todella kätevä varuste farkussa. Ocun varusteet on niin pilkkahintaisia, että ei niistä kehtaa paljoa valittaa (Audi riistäisi takuulla samasta verkosta tonnin).
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

MMV

Lainaus käyttäjältä: Squamish - 04.09.13 - klo:23:29
DSG vs. manuaali

Videon kaveri ei ainakaan osannut manuaalilla irrota viivasta!

voipa

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 05.09.13 - klo:09:29
Näinhän se tietenkin on, mutta jos suhteuttaa tuon kakssatasen siihen, että on hommaamassa n. 35 000 ,:n uutta kärryä, niin enpä kahta sekunttia miettisi. Miksi raahata isoa konttia mukana, jos ei voi käyttää siitä kuin puolia, ja sitäkin paljon turvattomammin? Ja rullattava verkko on todella kätevä varuste farkussa. Ocun varusteet on niin pilkkahintaisia, että ei niistä kehtaa paljoa valittaa (Audi riistäisi takuulla samasta verkosta tonnin).
Tuolla tavalla olenkin perustellut itselleni näitä (useita) tilaukseeni sisällytettyjä lisävarusteita ja suojaverkon osalta sanomasi pitää täysin paikkansa mutta kun niitä lisäkilkkeitä pinoaa päällekkäin niin satasista alkaa pikkuhiljaa muodostua tonneja. Black-paketti on asiallisesti hinnoiteltu  :)
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

LEMMY

Viivalla se ero tehdään kiihdytyksessä. Kiikalassa VW-Openissa tänä vuonna katselin kun launch controllilla tällainen A3 1.8 TFSÍ quattro meni vakiona 14.9/ 147 km/h varttimailin ja vastassa oli kakkoskoppanen RS Skoda lastutettuna manuaalina. Se jäi joka lähdössä sen 3 auton mittaa viivalla jo. Ja sama ero oli maalipäässä. Ei se  etuveto vaan päässyt siitä viivasta kun villisti sutien ja siihen se aika hukkuu.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Ghzeit

Oman kakkosräsän saan alle kymmenyksen päähän ilmoitetuista arvoista, vakio alustalla. Tämä kyllä vaatii aikalailla täydellisen lähdön, ruutikuivalla, n. 20 celsius kelillä. Silti parhaimmallakaan vedollani ei ole tuntunut että kaikki olisi osunut nappiin, kun en vain pääse sinuiksi vaihdelaatikon kanssa. Olen vissiin ilmiselvä DSG-kuski, itseasiassa ikävä on ex-Leonia jossa automaagi vaihteli pykäliä. DSG:llä pystyt myös HYVIN helposti puhumaan puhelimessa, enkä nyt tarkoita mitään tyhjänpäiväistä Bluetooth-hässäkkää josta on patterit loppu tai jokin integraatio auton radioon, ehei! Puhelin reilusti korvalle ja kaupungissakin on helppo vain pyöritellä ohjauspyörää ja painaa kaasua/jarrua.  ;D

Kysymys uuden manuaalin ajaneille, RSIII sen ei välttämättä tarvi olla. Uusi vakionopeudensäädin ei ilmeisesti putoa pois päältä, kun vaihtaa vaihdetta? Onko seuraava esimerkki siis mahdollinen:
Pysähdyksistä lähtö P-paikalta/bussipysäkiltä 100km/h arvoisella tiellä. Saatat auton liikkeelle maagiseen 25km/h rajaan ja näppäät vakkarin päälle. Auto alkaa kelata nopeuta, itse vain paiskot uuden vaihteen kehiin kunnes tavoitenopeus on saavutettu? Nopeus kasvaa, vaihteet vaihtuu ja vakkari pysyy päällä, kuten DSG:ssä? Aiheuttaa myös hassun Ritari ,,ssä fiiliksen  ;)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy