Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Ehdottomasti räsässä bensa. Se kuuluu mallimerkinnän omaavaan laitteeseen. Ja vaikka itselläni oli edellinen auto kohtuu tehokas ja 400 Nm vääntävä disukka. Kyllä tehokas venyvä bensakone ahdettuna ja kivalla vääntölukemalla on maukasta purtavaa.

Zeperfs-sivustolla ei ole vieläkään uutta RS:ää mitattuna. Mutta eikös Golf VII GTI ole aika samanpainoinen kuin uusi RS? Golf kellotti DSG:llä ja 220 hv versiona eri mittauksissa nollasta satkuun 6.3-6,5, neljänsadan metrin matka reilut 14 sekkaa ja huiput 244 todellista. Ohituskiihtyvyys kick downilla 80-120 maukkaat 3,7 sek. Näin ollen räsämiestenkään ei tarvitse varmaan olla suorituskyvystä huolisssan. ;)

katsotaan huomenissa sen liikahtamista...

Markku J

Golf GTI:n omamassa bensamanuaalina on 1351 kg ja RS:n omamassa kuljettajan kanssa 1425 kg. Lienevät samanpainoisia, ellei tuo Golfin lukukin ole mitattu kuljettajan kanssa (siitä en löytänyt tietoa). Toisaalta luulisi, että RS pidempänä painaisi Golfia enemmän, ja sikäli mittaustapa voisi olla sama (kuljettajan kanssa).

Hienostihan tuo Golf on liikkunut testissä, joten se lupaa mukavan riittäviä kiihtyvyyslukemia myös RS:lle.

jni

^^Eiköhän se ole niin Peeveli, että A3 sedania ei sinulle tule?

Olisit kuitenkin kyllästynyt sen pieneen tavaratilan kuormausaukkoon. Mielikuvaan RS:n tehoista ja kulusta puhumattakaan...
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

hta

Rakentelin tuossa huvikseni Octavia III RS 2.0 TSI DSG paketin ja hiukan yllätyin, että kaiken lisävaruste ruksimisenkin jälkeen Octavia RS oli yhä halvempi, kuin tuo tilaamani A3 Sedan 1.4 TFSI COD S tronic (jossa siinäkin toki reilusti lisävarusteita). Hetken jo mietin, että ei helvetti, tulikohan nyt tehtyä virhe mutta sitten muistin sen ensikohtaamisen A3 Sedanin kanssa ja fiiliksen mikä siitä tuli, eli eiköhän kuitenkin pitäydytä tällä kertaa A3:sessa. Katsotaan sitten kolmen vuoden päästä uudestaan :)

Ennen tätä uutta RS mallia en olisi kyllä voinut ikinä valita itselleni Octaviaa. Jos jokin auto sanoo käyttäjästään "tylsä, tasapaksu, harmaa" niin se on juuri Octavia (kauhea yleistys toki). Siksi päädyin viimeksikin Superb Combiin joka taas oli mielestäni erittäin upea. No, makuja on monia ja kaikki yhtä oikeassa joten ei kannata vetää hernettä nenään tuosta kauheasta yleistyksestä!

Ex:
Skoda Superb Combi 1.4 DSG
Audi A3 Sedan 1.4 S tronic
Skoda Superb Combi 1.4 manual

Nudde

LainaaKeski-Suomessa oli tiellä 10-15cm lunta yli sadan kilsan matkalla - puolivetoiset jurnutti viittäkymppiä luistellen ja minä painoin satasta ohi eikä tuntunut tippaakaan lipsuvan tms.

kuulostaa jo aika vaaralliselta toi ajaminen, jos noin paljon lunta on tullut ja satasta laitetaan menemään.....se pysähtyy yhtä huonosti kuin vajaavetoinen, tai molemmat yhtä hyvin metsähallituksen puolella.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 04.09.13 - klo:20:19
Ehdottomasti räsässä bensa. Se kuuluu mallimerkinnän omaavaan laitteeseen. Ja vaikka itselläni oli edellinen auto kohtuu tehokas ja 400 Nm vääntävä disukka. Kyllä tehokas venyvä bensakone ahdettuna ja kivalla vääntölukemalla on maukasta purtavaa.

Zeperfs-sivustolla ei ole vieläkään uutta RS:ää mitattuna. Mutta eikös Golf VII GTI ole aika samanpainoinen kuin uusi RS? Golf kellotti DSG:llä ja 220 hv versiona eri mittauksissa nollasta satkuun 6.3-6,5, neljänsadan metrin matka reilut 14 sekkaa ja huiput 244 todellista. Ohituskiihtyvyys kick downilla 80-120 maukkaat 3,7 sek. Näin ollen räsämiestenkään ei tarvitse varmaan olla suorituskyvystä huolisssan. ;)

katsotaan huomenissa sen liikahtamista...

No sen verran tohon 0-100km/h kiihtyvyyteen. Niin Ocu tsi combi dsg ei kyllä pysty 6 alkaviin aikohin. Ei ainakaan koeajettu yksilö! En testannut kellolla, mutta kun itsellä oli alla 6,3 auto, niin eroa Ocu Räsään oli ero kuin yöllä ja päivällä. Vai oliko DSG:ssä joku sisäänajomoodi päällä!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

TeHoKo

Lainaus käyttäjältä: Tapola - 04.09.13 - klo:19:31
Kas kas... minun 2.8. tilaamani TDI+DSG Race Blue Liftback ei ole vielä lukittunut tuotantoon, alkuperäinen arvio oli marraskuu. Toivottavasti pitää, suurempaa kiirettäkään ei ole. Ei Webastoa eikä kattoikkunaa tulossa.

-T

Mullekin alkuperäinen arvio toimitukselle oli joskus marraskuulla mutta nyt tuo näyttäisi aikaistuvan muutamalla viikolla.
Myyjä sanoi muuten tilauksen yhteydessä että menee noin pari viikkoa tilauksesta että valmistusviikko näkyy.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 04.09.13 - klo:20:55
No sen verran tohon 0-100km/h kiihtyvyyteen. Niin Ocu tsi combi dsg ei kyllä pysty 6 alkaviin aikohin. Ei ainakaan koeajettu yksilö! En testannut kellolla, mutta kun itsellä oli alla 6,3 auto, niin eroa Ocu Räsään oli ero kuin yöllä ja päivällä. Vai oliko DSG:ssä joku sisäänajomoodi päällä!
Sun pikku kinnerissä melu ja tärinät täysillä kiihdyttäessä,tuntuu vain lähtevän paremmin. Isommassa voima ja teho ei tunnu samalta kuin pikku kinnerissä,vaikka kello näyttää muuta.

Jussiboy

Oli pakko rekisteröityä kun tuli autokin tilattua.

Sitähän minä vaan noista hinnoista...
Tilatun auton ovh. 37300â,¬ sisältää autoveroa 8400â,¬. Saksan Skodan konfiguraattori näytti 33000â,¬ ja RuÃ¥tsin 29300kr. eli 34000â,¬. Suomen autoveroton hinta on poskettoman halpa ottaen huomioon korkean ALV:n
Esimerkiksi Ruotsissa RS Combi Tdi DSG alkaen 283.300kr ja verrokkina Golf GTD DSG alkaen 294400 kr konfiguraattoreista katsottuna.

Oletteko muuten tilanneet farkku Octavioihin tavaratilan ja matkustamon väliverkkoa?

Markku J

Combi RS DSG:lle luvataan 7,1 sek nollasta sataseen ja manuaalille 6,9 sek, joten s-mod voi olla oikeassa, että alle seiskan ei RS liiku käytännössä. Riittävästi kuitenkin, jos seiskan paikkeilla mennään.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 04.09.13 - klo:21:10
Combi RS  manuaalille 6,9 sek.

Muistaakseni sama tai 0,1 heitto B7 TQ 220 hv. versioon verrattuna.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Jussiboy - 04.09.13 - klo:21:10
Oletteko muuten tilanneet farkku Octavioihin tavaratilan ja matkustamon väliverkkoa?
Tottakai, kuten kaikkiin aiempiinkin farkkuihin. En ymmärrä mitä farkulla tekee ilman sitä, siis ilman sitä käyttökelpoista tavaratilaa on saman verran kuin hatchbackissä... ::)

puolihop

^ Sama juttu. Ilman verhoa pelottaa tavaroiden lentäminen matkustamoon jarrutuksessa tms. Mitenköhän kestävä tuo väliverkko on kolarissa? Ainakin Golfissa se on suht vankan oloinen, vaikka onkin rullattava.

finnman

Käytättekö suojaverkkoa kokoajan? Tulee mieleen koiravankkuri :) Joo,hyvä varuste, mutta ei kai jatkuvasti combilla kuskata tavaraa kattoon saakka lastattuna?  Combin tavaratila on senverran tilava,että yleensä kaikki mahtuu suojapeitteen alle,kuten HB:ssä.

makkis

Tässä nyt fiilistelty TDI-DSG-RäSä kolmosella joku sata kilometriä erilaisilla teillä ja käyttäen ulkopuolista koeajajaa arvioimassa puolueettomasti.

- alusta on kokenut huiman harppauksen Gen 2:sta. Ei kallistele enää eikä sisemmän kaarteen etupyörä menetä pitoaan koko ajan, tuo XDS taitaa olla muutakin kuin sanan helinää. Lisäksi ei teutaroi kiihdytyksissä yhtään.

- ohjaus on hyvä. Todella hyvä ja pyydän huomioimaan että määrittelen hyväksi Alfan jäljiltä (automiehet tietää kyllä Alfan ohjauksen vaikka joku asiaa tuntematon räksytyksen nostaisi)

- pimeällä nuo valot luovat kabiiniin jopa premiumvaikutelmaa, mutta positiivisempaa kuitenkin mielestäni se, että nyt valaistuksen värimaailma on harmoonista ja hillittyä

- vakosysteemit pelaa käytännössä hyvin, siis nuo kaukovaloapurit sun muut saatto- ja boardingvalaistukset

- pohdin jo sittenkin muutosta DSG:een mutta tuo 6,9 vs. 7,1 pitää puhelimen suljettuna kauppiaalle  ;D

Jotain kritisoitavaakin, mikään ei ole täydellinen:

- tavaratilan suojaverho ei mene edestä automaattisesti luukun auetessa, olisi kätsy jos menisi kun kädet on täynnä kauppakasseja

- vakiosoittimen äänenlaatu on todella surkea, minua ei haittaa tippaakaan, uutiset siitä kuulee ja musiikkia en kuuntele, mutta jos joku musiikkia kuunteleva tuota on tilaamassa, huomioikaa tuo tosiseikka

Paljon tuosta olisi kirjoiteltavaa, mutta tuohon DSG:n toimintaan ja läpystimien "heti" reagointiin olin todella yllättynyt. Edelliset DSG kokemukset on vuodelta 2005/2006 Audi A3 Quattrosta ja Ocu II 2.0 TDI:stä, noiden jälkeen en DSG:stä maksaisi tosiaankaan mitään, vaan mieluummien 2500 eur ekstraa manuaalista mutta kehitys näkyjään kehittyy....

Jyri

Lainaus käyttäjältä: finnman - 04.09.13 - klo:21:59
Käytättekö suojaverkkoa kokoajan? Tulee mieleen koiravankkuri :) Joo,hyvä varuste, mutta ei kai jatkuvasti combilla kuskata tavaraa kattoon saakka lastattuna?  Combin tavaratila on senverran tilava,että yleensä kaikki mahtuu suojapeitteen alle,kuten HB:ssä.
Yleensä tosiaan kaikki menee suojapeitteen alle, mutta ei matkoilla, silloin aina kattoa myöten lastattu ja sitä ei voisi tehdä ilman verkkoa ja silloin kun ei ole lastattu niin verkko on nätisti rullalla, eli vedetään ainoastaan käyttöä varten esiin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.09.13 - klo:22:06
- tavaratilan suojaverho ei mene edestä automaattisesti luukun auetessa, olisi kätsy jos menisi kun kädet on täynnä kauppakasseja

Onko Ocussa tosiaan näin? Superbissa aukeaa ainakin sähköluukun kanssa automaattisesti puoliväliin, mutta tämä toiminto pitää olla aktivoituna ajotietokoneessa.

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.09.13 - klo:22:06- pimeällä nuo valot luovat kabiiniin jopa premiumvaikutelmaa, mutta positiivisempaa kuitenkin mielestäni se, että nyt valaistuksen värimaailma on harmoonista ja hillittyä

Tartun tähän. Mitä tarkoitat sisävalaistuksella? Onko se jotenkin perus Ocusta poikkeavaa? Perus Ocussa on käsittääkseni aika ruma vihreä valaistus ohjaamon napeissa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 04.09.13 - klo:22:12
Onko Ocussa tosiaan näin? Superbissa aukeaa ainakin sähköluukun kanssa automaattisesti puoliväliin, mutta tämä toiminto pitää olla aktivoituna ajotietokoneessa.
Taisi tosiaan aueta, ekana vuonna, mutta aika pian tuo lakkasi toimimasta, en ole jaksanut valittaa tai tehdä asialle mitään, saattaisi meinaan alkaa jo suihkauksella silikonia toimimaan...

finnman

Aika moni kritisoi dsg:tä ja joissain tapauksissa syystäkin. Mutta kun sen kanssa oppii elämään, on koukussa siihen nopeasti ja käsin vaihtaminen on antiikkista? Räppääminen ja muu vastaava on manuaaliaskin hommia,mutta jos puhutaan arkiajosta,niin kyllä dsg(kuten automaatti yleensä) on hintansa väärti...piste... Jos dsg hajoaa,niin paska homma. Saman voi tehdä muukin auton komponetti,kuten jakopää... joten odotellaan näiden uusien öljyssä kylpevien jakopäiden kilometriraportteja :)

Jussiboy

Lainaus käyttäjältä: Jussiboy - 04.09.13 - klo:21:10


Oletteko muuten tilanneet farkku Octavioihin tavaratilan ja matkustamon väliverkkoa?
Kysyin siksi, koska luulin sen olevan vakiovaruste.

Tuossa hetki sitten päivittelin Suomen halbaa hintaa. Eikö kenestäkään muusta ole kumma että veroton ovh-hinta autolleni on 29000 ja vastaavan hinta Ruotsissa 34000â,¬?

TomiS

Lainaus käyttäjältä: makkis link=topic=13437.msg387612#msg387612 date
Paljon tuosta olisi kirjoiteltavaa, mutta tuohon DSG:n toimintaan ja läpystimien "heti" reagointiin olin todella yllättynyt.
Kyllä ne läpsyttimet toimii nopeesti jos pitää vaihtaa 1 vaihde isommalle tai pienemmälle. Ja tosiaan toimi omasta mielestä paremmin kun DSG7.

Silti haluan tehokkaan auton manuaalina :)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.09.13 - klo:22:20
Taisi tosiaan aueta, ekana vuonna, mutta aika pian tuo lakkasi toimimasta, en ole jaksanut valittaa tai tehdä asialle mitään, saattaisi meinaan alkaa jo suihkauksella silikonia toimimaan...

Meillä on toiminut tähän päivään asti ihan ongelmitta. Huomenna se menee luonnollisesti juntturaan, kun tällaisia puhelee.

Mä kun olen sankari näissä tyhmissä kysymyksissä, niin ethän säkään sitä automaattisen avautumisen hipsua ole ottanut Maxidotista pois?

makkis

Ahaa, eli tuo suojus onkin asetusjuttu, no hyvä. Muistelin näet joskus kaverilta lainassa olleessa Gen 2 normiocussakin sen liukuneen puoliväliin mikä on justiin ok.

Sisävalaistuksen premiumilla tarkoitin (en tunne normiocua tältäkään osin) noita jalkatiloissa palavia valoja, ovenkahvojen valaisuja, keskikonsolin tavaralokeron valaisua jne. En mittarivalaistusta tai katkaisimien valoja. Ainakaan Gen 2 Räsässä ei moisia ollut.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.09.13 - klo:22:36
Ahaa, eli tuo suojus onkin asetusjuttu, no hyvä. Muistelin näet joskus kaverilta lainassa olleessa Gen 2 normiocussakin sen liukuneen puoliväliin mikä on justiin ok.

Mä en tiedä onko se kolmosocussa noin sähkölootan kanssa. Superbissa ainakin on.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 04.09.13 - klo:22:28Mä kun olen sankari näissä tyhmissä kysymyksissä, niin ethän säkään sitä automaattisen avautumisen hipsua ole ottanut Maxidotista pois?
Kyllä se mullakin sen lukituksen siitä laukaisee, mutta jostain syystä se ura takeltelee sen verran ettei jaksa sen heikon jousen vetämänä rullata sitä pois vaan pitää kädellä avittaa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.09.13 - klo:22:06

- pohdin jo sittenkin muutosta DSG:een mutta tuo 6,9 vs. 7,1 pitää puhelimen suljettuna kauppiaalle  ;D


Eli käytännön elämässä DSG pesee manuaalivaihteisen mennen tullen 0-100 kiihdytyksessä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Epes - 04.09.13 - klo:23:01
Eli käytännön elämässä DSG pesee manuaalivaihteisen mennen tullen 0-100 kiihdytyksessä.

Lukemien valossa näyttäisi kuitenkin jäävän niukasti kakkoseksi tuo DSG... ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

makkis

Käytännön elämässä itsekin uskon että DSG pesee manuaalin mutta teorissa 2500 euroa siitä että saat teoriassa hitaamman auton on bullshittiä :)

Olikos kukaan koeajanut bensamanuaalia?

Gen 2 Räsä oli ainakin tolkuttoman vaikea manuaalina saada irtoamaan viivalta ripeästi... en nyt vakiona enää edes muista mutta ainakin 400 Nm väännöillä rutina, pauke ja kolina oli kamalaa eikä eteneminenkään ripeää ennen kuin kolmosen sai pesään ja pito-ongelmat loppuivat.

(Osta Quattro)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.09.13 - klo:23:14
Gen 2 Räsä oli ainakin tolkuttoman vaikea manuaalina saada irtoamaan viivalta ripeästi... en nyt vakiona enää edes muista mutta ainakin 400 Nm väännöillä rutina, pauke ja kolina oli kamalaa eikä eteneminenkään ripeää ennen kuin kolmosen sai pesään ja pito-ongelmat loppuivat.

Kakkoskoppanen oli hankala irroitettava viivasta jo vakio 1.8:lla kun pyrki herkästi pompottamaan, XDS:n koodaus rauhoitti käytöstä kummasti :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy