Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Markku J

Hieno vihreä RS ! Ã,,sken kävin toiveikkaana Tikkurilan Metro-Autossa RS:ää kyselemässä - tulee kuulemma vasta huomenna heidän eka demoautonsa. Mäkelään tulee perjantaina TDI farkku, race-blue.

voipa

Sammuttaako RS moottorinsa eco-moodissa tai saako sellaisen asetuksen tehtyä siihen henkilökohtaiseen moodiin? Koeajossa normal- ja sport-asetuksella näytti hetkellinen kulutus olevan 1,5l auton ollessa pysähdyksissä ja moottori tietysti päällä.

Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Jyri

Lainaus käyttäjältä: voipa - 27.08.13 - klo:10:50
Sammuttaako RS moottorinsa eco-moodissa tai saako sellaisen asetuksen tehtyä siihen henkilökohtaiseen moodiin? Koeajossa normal- ja sport-asetuksella näytti hetkellinen kulutus olevan 1,5l auton ollessa pysähdyksissä ja moottori tietysti päällä.
En tiedä onko vielä kellään tietoa tuosta RS moodin toiminnasta, mutta tuo StartStop:han vaatii tiettyjen kriteerien täyttymistä ennen kuin se alkaa toimia, muistaakseni ilmastointi ei saa pauhata liian kovalla ja moottorin pitää olla saavuttanut tietty lämpötila.

Huppe

#1413
No jopas on hieno vihreänä! Eipähän sekoitu ompelukoneisiin!  ;D
EDIT: Tai punaisiin escortteihin  8)  8)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

lumimiäs

Onneksi valitsin omaani tuon vihreän enkä valk...  :P

nikob

Lainaus käyttäjältä: Henkku - 27.08.13 - klo:10:37
Aiheeseen. Ensimmäinen RS bongaus liikenteessä. Race Green toimii.
Todella upee väri tuo Rally Green!  :P
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Karvis

Lainaus käyttäjältä: nikob - 27.08.13 - klo:11:35
Todella upee väri tuo Rally Green!  :P

Kyllä! Kertakaikkiaan HIENO 8)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Silver

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 24.08.13 - klo:19:02
Xtrem on saatavissa ainostaan erikseen ja viimeksi hinta oli luokkaa 360â,¬ / kpl.

Skoda Magazine 4/2013 tupsahti töihin (nopeasti maahantuoja bongaa uudet Skoda asiakkaat!) ja sivulla 62 Xtremen hinnaksi kerrotaan 315 â,¬/kpl (7,5" x 19"). Eli hintaa lienee tarkistettu alaspäin.
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Markku J

Hyvä uutinen tuo Xtremen uusi hinta ! Onneksi tilaamani vanteet eivät ole vielä tulleet, joten kaiketi saan ne tuolla uudella hinnalla. Vihreän RS:n kuvassa Geminitkin näyttävät minusta hienoilta - oivalliset talvipyörille.

automaattori

Xtreme-vanteet 19" ja joko Rally Green tai Race Blue, nää on nyt mun suosikit.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Silver - 27.08.13 - klo:12:18
Skoda Magazine 4/2013 tupsahti töihin (nopeasti maahantuoja bongaa uudet Skoda asiakkaat!)
Mulle ei taas ole tullut ensimmäistäkään vaikka Skoda ollut alla jo 3,5v  >:(

Devl

Näyttää kyllä hyvältä tuo Rally Green. Vieläköhän onnistuisi puhua parempi puolisko ympäri.  ::)  ;D

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 27.08.13 - klo:13:12
Mulle ei taas ole tullut ensimmäistäkään vaikka Skoda ollut alla jo 3,5v  >:(

Meille niitä tulee ärsyttävästi kahtena kappaleena >:( Sun autokauppias ei varmaan ole ruksannut lehteä sulle, luulis kuitenkin rekisteritietojen perusteella lehden tulevan.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 27.08.13 - klo:13:30
Meille niitä tulee ärsyttävästi kahtena kappaleena >:( Sun autokauppias ei varmaan ole ruksannut lehteä sulle, luulis kuitenkin rekisteritietojen perusteella lehden tulevan.
En minäkään paperista versiota kaipaisi, mutta sähköinen (toimiva) sellainen kelpaisi kyllä automaattisesti tulevana.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 27.08.13 - klo:13:12
Mulle ei taas ole tullut ensimmäistäkään vaikka Skoda ollut alla jo 3,5v  >:(

Eikä mulle reilun 7 vuoden aikana. Siitä hyvästä vaihdoin merkkiä ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Oculaari

Hemmetti kun on vaikea valinta, tässä on viikonloppu mennyt jo pohtiessa dilemmaa. Tai no, aletaan kyllä olla lähellä ratkaisua, mutta tilanne on tämä:

Toukokuussa tilattu 1,4 TSI DSG Elegance isolla kasalla lisävarustetta, mm. panoraamakatto, Columbus, tutkat, Cantonit, osanahkaverhoilu, adaptive cruise, tummennukset, webasto... Paketilla talvirenkaineen ja toimituskuluineen hintaa karvan vajaa 40 tâ,¬. Auton toimitus on panoraamakaton takia venynyt vuodenvaihteeseen, mistä olen tainnut toiseen topiciin jo kirjoitellakin. Vielä voisi vaihtaa, ja lievä RS-kuume pakottaa.

Kuumetta lieventääkseni aloin rationalisoimaan ja laitoin lukuja exceliin. Ottaen huomioon valtaosa autoon liittyvistä kustannuksista nykykilometrein ja autoon haluamani lisävarustein (RS:ssä aavistuksen vähemmän kuin tilatussa 1.4:ssa, mm. etututkat pudotin pois ja vaihdoin Columbuksen Amundseniin), tuloksena oli että bensa-RS tulisi korkeamman hankintahintansa sekä kalliimpien ajamiseen ja omistukseen liittyvien kulujen vuoksi noin 130 â,¬/kk tai 1500 â,¬/v kalliimmaksi kuin 1.4 TSI oletetulla neljän vuoden pitoajalla. Päätin, että tätä en viitsi maksaa ja juttu näytti selvältä.

Näpytin huvikseni vielä diesel-RS:n konfiguraattoriin ja tiedot laskuriin ja kävi niin, että hankkimisvaiheen varustelueroista (paljon kokoamassani 1.4:ssa maksullista ja aikanaan auton vaihtovaiheessa käytännössä arvotonta nyt RS:ssä vakiona), ajamisen hinnasta ja todennäköisesti 1.4:sta paremmasta vaihtohyvityksestään johtuen diesel-RS menee kuukausittaisilta kustannuksiltaan (arvonalenema-oletus, menovesi, vakuutukset, dieselvero, korkomenot rahoitettavalle osuudelle) samoihin tuon nyt tilauksessa olevan 1.4:n kanssa. Tämä oli itselleni pienimuotoinen yllätys ja pisti pään pyörälle, sillä en ollut tullut edes ajatelleeksi dieseliä aiemmin.

Pulmana on siis nyt, ottaako aavistuksen paremmin varusteltu 1.4 vai hieman köyhempi (ei etututkia, pienempi navin näyttö tai jopa erillinen kännykkäteline puhelinnaville) mutta sporttisemman näköinen ja oloinen sekä käytännön suorituskyvyltään hieman parempi "vale-RS", joka puskee höyryä vain toisesta rööristä ja jolla urheilullisesta ulkonäöstään huolimatta jää liikennevalo-gp:ssä suurelle joukolle kanssa-autoilijoita aina 320i-bemareista ja D5-volvoista lähtien? Onko palstalla dieseliä jo ajaneita, miltä käytännön suorituskyky vaikuttaa?

Silver

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 27.08.13 - klo:13:44
Eikä mulle reilun 7 vuoden aikana. Siitä hyvästä vaihdoin merkkiä ;D

Hmm, voihan olla että nuo "konserni-lehdet" tulevatkin työpaikalle leasing-yhtiön toimesta? Eikä siis maahantuojan rekistereiden kautta.
Saas nähdä loppuuko tuo nykyinen Opel mainonta itsestään..   sorry OT.

Numerossa oli myös RS:n (diesel) koeajo Esapekka Lapin toimesta. Mutta eihän tuollaisia raportteja voi kukaan pitää objektiivisina. Viihdearvo lähinnä, mutta kivoja kuvia oli mukava katsella (töiden lomassa!).  ;)
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Epes

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 27.08.13 - klo:13:50

Toukokuussa tilattu 1,4 TSI DSG Elegance isolla kasalla lisävarustetta, mm. panoraamakatto, Columbus, tutkat, Cantonit, osanahkaverhoilu, adaptive cruise, tummennukset, webasto... Paketilla talvirenkaineen ja toimituskuluineen hintaa karvan vajaa 40 tâ,¬. Auton toimitus on panoraamakaton takia venynyt vuodenvaihteeseen, mistä olen tainnut toiseen topiciin jo kirjoitellakin. Vielä voisi vaihtaa, ja lievä RS-kuume pakottaa.


40te, oho.

Kuitenkin 1.4 on vain 1.4 ja RS on RS. Tämän huikean filosofisen pohdinnan jälkeen sanon vankkana mielipiteenäni, että vaihda. Et kadu. Unohda exelit ja ota bensa-RS. Saa siinäkin 40te hintaan päästäkseen rastittaa jo muutaman varusteen. 

Enhancer

Tämä uutuus tuli tyypitettyä, TSI+DSG farmari. Vertailupohjaa löytyy edelliskorinen RS ja Golf VII jolla tuli about 600km taannoin ajettua.

Plussat:
Ovien sulkeutumisääni
Penkit
ACC
Black Optic - valoumpiot

Miinukset:
Muu Black Optic - sisältö
RS-henki loistaa poissaolollaan (moottorin äänet, yleinen olemus)
TSI ja DSG -yhdistelmä (huudattamisen tarve)
Perusaudio aika vaatimaton
Järkyttävä rengasmelu takaa, kuten aiemmassakin, Golf huomattavasti hiljaisempi suurelta osin rengastuksen johdosta

Osin mielipideasioita, vastaavaa fiilistä kuin Ocu 2 RS tullessaan toi ei tästä irronnut.

Ennemmin ostaisin Octavian Elegance-varusteilla. Enkä osta sitäkään.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Oculaari - 27.08.13 - klo:13:50
tuloksena oli että bensa-RS tulisi korkeamman hankintahintansa sekä kalliimpien ajamiseen ja omistukseen liittyvien kulujen vuoksi noin 130 â,¬/kk tai 1500 â,¬/v kalliimmaksi kuin 1.4 TSI oletetulla neljän vuoden pitoajalla.

Näpytin huvikseni vielä diesel-RS:n konfiguraattoriin ja tiedot laskuriin ja kävi niin, että hankkimisvaiheen varustelueroista (paljon kokoamassani 1.4:ssa maksullista ja aikanaan auton vaihtovaiheessa käytännössä arvotonta nyt RS:ssä vakiona), ajamisen hinnasta ja todennäköisesti 1.4:sta paremmasta vaihtohyvityksestään johtuen diesel-RS menee kuukausittaisilta kustannuksiltaan (arvonalenema-oletus, menovesi, vakuutukset, dieselvero, korkomenot rahoitettavalle osuudelle) samoihin tuon nyt tilauksessa olevan 1.4:n kanssa.

Moni varmasti pähkäilee RS:n kohdalla käyttövoimaa ja olisi mielenkiintoista nähdä tämä laskelma tarkemmin avattuna. 130 euroa kuukaudessa kuulostaa varsin paljolta, kun autojen hintaero on vain 500 euroa ja vuotuiset verot ovat dieselräsässä 380 euroa enemmän kuin bensaräsässä. Toki bensaräsän lisukkeet ovat kalliimmat kuin dieselin ja se toki kasvattaa hiukan hankintahintojen eroa.

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 26.08.13 - klo:14:09
Sori offtopicista, mutta... :-[

Ja tuo leveyskin on aikamoinen myytti ellei jatkuvasti ihan umpihangessa aja. Leveässä renkaassa kun on pitoa enemmän, ainoastaan ohjattavuus (ja jossain määrin etenemiskyky, kun herkemmin puskee) kärsii syvässä pehmeässä lumessa tai loskassa.

Itselläni on 235/40 R18 talvirengaskokona ja eipä tuossa merkittävää negatiiviseksi kokemaani eroa ollut ekan talven alla olleeseen 205/50 R17 kokoon, johon osittain täälläkin viljellyn "järjen äänen" takia päädyin. Rengas oli kuitenkin niin löysä ja halkaisijaltaan juuri sopivasti pienempi, että pohja raapi kiinni ja auton käsiteltävyys oli aika karmea. Halkaisijan koko oli myös se syy ettei tullut 225 leveää rengasta, se kun olisi ollut paljon helpommin hankittavissa. Tuli kallis kokeilu kun sorruin nuo syvällä kaaren sisällä olleet pienet vanteet hommaamaan yhdeksi talveksi. ;D

Offtopia jatkaen..

Et ole sohjoliirrosta kuullut? Tai vesiliirrosta?   :o

Mitä leveämpi rengas sen helpommin lähtee lapasesta, jos ei ole kuiva tienpinta.
Jääpinnalla tai kiinteähköllä lumipinnalla ei ole renkaan leveydellä väliä, mutta sohjokelissä ja märälläkin leveällä renkaalla lähtee liirtoon paljon pienemmällä nopeudella mitä kapeammalla.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Devl - 27.08.13 - klo:13:26
Näyttää kyllä hyvältä tuo Rally Green. Vieläköhän onnistuisi puhua parempi puolisko ympäri.  ::)  ;D

Vaihdat vaan värin tilaukseen ja puhut puolison ympäri kun auto on pihassa ;) ;D

Paikallisen rautatieaseman lanssiin oli rantautunut punainen TDI DSG ja hyvältä kyllä näytti, paitsi se apparin puolen "pakoputken pää"... ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 27.08.13 - klo:10:50
Hieno vihreä RS ! Ã,,sken kävin toiveikkaana Tikkurilan Metro-Autossa RS:ää kyselemässä - tulee kuulemma vasta huomenna heidän eka demoautonsa. Mäkelään tulee perjantaina TDI farkku, race-blue.

Ei ollut Tiksussa joo. Mutta Pitäjänmäessä on 2.0TSI DSG räsä, joskin antavat tässä vaiheessa kuulemma vain puolen tunnin lenkkejä. Itse ajattelin odottaa syksyyn ja ajaa edes vähän pidemmän lenkin.

Silver

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 27.08.13 - klo:14:47

Miinukset:
TSI ja DSG -yhdistelmä (huudattamisen tarve)
Järkyttävä rengasmelu takaa, kuten aiemmassakin, Golf huomattavasti hiljaisempi suurelta osin rengastuksen johdosta


Huudattamisen tarve? Voisiko tuota avata vähän lisää? Sen luulen ymmärtäväni, että jos tehot saadaan ulos vasta korkeilla kierroksilla niin joutuu huudattamaan tarvittaessa, mutta juuri tuo viittaus TSI+DSG yhdistelmään? Moodejahan on kaksi, sekä manuaalitoiminto ratista sekä kepistä. Eikö D-asennossa tapahtunut riittävästi (kierrokset eivät ehtineet nousta ylös kun oli jo isompi pykälä vedossa)? Ja S moodilla taas kone huutaa turhan korkealla(ko)?
Olin ymmärtävinäni, että vääntöä on käytössä reippaasti jo alhaalta lukien tässä uudessa 2.0 TSI:ssä.  :o

Rengastus, oliko koeajoräsässä alla 18" renkaat, ja verokki Golfissa mitkä?

Joo, pitäisi käydä itsekin koeajamassa, mutta kun on jo tilattu niin mitä sitä enää...  8)
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Devl - 27.08.13 - klo:13:26
Näyttää kyllä hyvältä tuo Rally Green.
Löytyy nopeasti isoltakin parkkikselta :) omaan silmään ei muuta hyvää.

automaattori

Meillä on onneksi vaimon kanssa aika sama maku autojen väristä. Periaatteessa olen perheäänestyksessä hävinnyt ja naiset saa valita värin ja minä auton. Nyt pari viimeistä vaihtoa on ollut niin pikaisia etten ole jaksanut heiltä mitään kysyä. Hekin ovat jo luovuttaneet, eikä asiasta ole tarvnnut riidellä. Tytär haluaisi keltaisen auton, Räsänhän saa keltaisena, oisko se mun seuraava?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Guido

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 27.08.13 - klo:15:57
Tytär haluaisi keltaisen auton, Räsänhän saa keltaisena, oisko se mun seuraava?

Naiset ovat usein oikeassa mitä tulee väreihin. Ehdottomasti mieluummin keltainen kuin valkoinen, race blue tai mikään harmaan sävy.

deeaa

Jumaliste, miksei ne voi tehdä räsää nelikkona tai edes tavan nelikkoa sitten manuaalilla ka 1.8:lla. Pääsis tosissaan unelmoimaan.

45 tonnia sais menemään meikäläinen unelmien octaviaan ihan helposti. Eikä mahdu edes kaikki varusteet siihen.

Oculaari

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 27.08.13 - klo:14:48
Moni varmasti pähkäilee RS:n kohdalla käyttövoimaa ja olisi mielenkiintoista nähdä tämä laskelma tarkemmin avattuna. 130 euroa kuukaudessa kuulostaa varsin paljolta, kun autojen hintaero on vain 500 euroa ja vuotuiset verot ovat dieselräsässä 380 euroa enemmän kuin bensaräsässä. Toki bensaräsän lisukkeet ovat kalliimmat kuin dieselin ja se toki kasvattaa hiukan hankintahintojen eroa.

Kirjoitan kännykällä ulkomuistista olennaiset erot, plussalla ne missä tulee eroa dieselin hyväksi ja miinuksella bensan:

Ajosuoritteella 30 tkm/v bensat 7 x 1,7 x 300 / 12 = 300 â,¬/kk, diesel 5 x 1,5 x 300 / 12 = 190 â,¬/kk. Erotus +110.

Dieselin käyttövoimavero -33

Vakuutuksissa oli muistaakseni noin satasen vuotuinen ero, siis +10

Korkoero ja ajoneuvovero yhteensä vajaa kymppi kuussa, +10

Oletin, että bensan ja dieselin hintaero puolittuu autojen hinnan muutenkin puolittuessa. Erotus nyt 1000 â,¬, siis 500/48 = 10 â,¬. Eli +10.

Olisikohan ollut vielä jotain... No noilla päädytään noin 110-120 euron eroon, mikä kuulostaa koko lailla oikealta kun 1.4n ja RS:n ero oli 130 â,¬ eivätkä diesel-rs ja 1.4 menneet aivan yksi yhteen, kympin verran niillekin jäi lopulta eroa. Olivat kuitenkin riittävällä hehtaarilla niin, ettei se ero muodostune sivullekirjoittaneelle päätöksenteon esteeksi.

TTO

Oculaarin pohdintaa helpottamaan vielä huomio, että RS:ssä taka-akseli paranee monivarsituetuksi vs. 1.4:n yhdystukiakseli.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy