Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

voipa

Lainaus käyttäjältä: Leonardo - 24.08.13 - klo:21:34
Tilauksesta poistin 18" antrasiittivanteet kun näin ne luonnossa esittelyautossa, jäävät kovin
syvälle pyöräkoteloon.Otin vakio 17" pyörillä ja laitan niihin talvirenkaat ja ostan kesäksi leveämmät vanteet.
Onko joku ottanut tai ajatellut ottaa RS:ään 16" vanteet talvirenkaille?
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Jyri

Lainaus käyttäjältä: voipa - 26.08.13 - klo:13:11
Onko joku ottanut tai ajatellut ottaa RS:ään 16" vanteet talvirenkaille?
:o ja mä kun mietin 18 vai 19 välillä, talvipyörille  ::)

voipa

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 26.08.13 - klo:13:20
:o ja mä kun mietin 18 vai 19 välillä, talvipyörille  ::)
Minähän en itse tiedä mistään mitään mutta olen antanut kertoa itselleni, että talvirenkaat kannattaisi olla pienempää tuumakokoa kuin kesärenkaat, ellei sitten ota molemmat vaikka 16" mutta nehän ovat taas RS:ssä naurettavan pienet kesäkeleillä.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Jyri

Lainaus käyttäjältä: voipa - 26.08.13 - klo:13:24
Minähän en itse tiedä mistään mitään mutta olen antanut kertoa itselleni, että talvirenkaat kannattaisi olla pienempää tuumakokoa kuin kesärenkaat, ellei sitten ota molemmat vaikka 16" mutta nehän ovat taas RS:ssä naurettavan pienet kesäkeleillä.
Tärkeintä lienee renkaan leveys, ylileveitä talvikumeja ei kannata hankkia, mutta en usko tuumakoolla olevan niin suurta vaikutusta ja ainakin Superbilla on hyvin pärjännyt 18" talvikitkoilla.

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: voipa - 26.08.13 - klo:13:24
Minähän en itse tiedä mistään mitään mutta olen antanut kertoa itselleni, että talvirenkaat kannattaisi olla pienempää tuumakokoa kuin kesärenkaat, ellei sitten ota molemmat vaikka 16" mutta nehän ovat taas RS:ssä naurettavan pienet kesäkeleillä.
Ja jos laitat siihen alle jotkut 60-profiiliset renkaat niin pitääkö sen enää olla RS ? Ajo-ominaisuudet huononevat siinä määrin että joku 1,2 TSI varmaan riittäisi. Eikä taida vieläkään olla varmuutta mahtuuko RS:ään edes 16" vanteet, ainakaan eteen.

Ghzeit

Näemmä tuo Kuopion Miettisen räsä myyty jo, myyjä veteli puhdittomasti jotain lacroen mömmöä pintaan. Ei viitsinyt enää tyypittää istuimia, odottakoon oikeaa omistajaansa :)) jotenkin tuo kolmosocu ei itsellä nappaa enää, ei tule omistushaluja muusta kuin uudesta koneesta

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

voipa

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 26.08.13 - klo:13:32
Ja jos laitat siihen alle jotkut 60-profiiliset renkaat niin pitääkö sen enää olla RS ? Ajo-ominaisuudet huononevat siinä määrin että joku 1,2 TSI varmaan riittäisi. Eikä taida vieläkään olla varmuutta mahtuuko RS:ään edes 16" vanteet, ainakaan eteen.
Onko 205/55/R16 huono vaihtoehto nastarenkaille?
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

VAG!

Lainaus käyttäjältä: voipa - 26.08.13 - klo:13:24
Minähän en itse tiedä mistään mitään mutta olen antanut kertoa itselleni, että talvirenkaat kannattaisi olla pienempää tuumakokoa kuin kesärenkaat,

Mä olen aina ihmetellyt tätä suomalaista kansantarinaa. Miksi talvirenkaiden pitäisi olla pienillä vanteilla? Toki sen ymmärrän, että leveyttä ei kannata kasvattaa, vaan pitää maltillisena, mutta miksi vannekokoa ei voi pitää autoon tyyliin sopivana?

Miksi esimerkiksi erittäin iso osa suomalaisista A4:sista on talvella karseilla peltivanteilla? Miksi ostaa hieno auto ja laittaa siihen susirumat renkaat 5-6 kuukaudeksi vuodessa?

Vanteiden kestävyys ei ainakaan voi olla syynä, koska meillä on kaikissa autoissa talvikäyttöön speksatut alut kestänyt myös monen talven suolamössöt.

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: voipa - 26.08.13 - klo:13:36
Onko 205/55/R16 huono vaihtoehto nastarenkaille?
On. Todella löysä lötkö RS:n alle. 1,2 TSI:hin ihan ok.

pikkuvika

Olisin ottanut 16", mutta eivät kuulemma mahdu. Piti ottaa sitten ne 17"....

Mikko

Sori offtopicista, mutta... :-[

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 26.08.13 - klo:13:41
Mä olen aina ihmetellyt tätä suomalaista kansantarinaa. Miksi talvirenkaiden pitäisi olla pienillä vanteilla? Toki sen ymmärrän, että leveyttä ei kannata kasvattaa, vaan pitää maltillisena, mutta miksi vannekokoa ei voi pitää autoon tyyliin sopivana?

Ja tuo leveyskin on aikamoinen myytti ellei jatkuvasti ihan umpihangessa aja. Leveässä renkaassa kun on pitoa enemmän, ainoastaan ohjattavuus (ja jossain määrin etenemiskyky, kun herkemmin puskee) kärsii syvässä pehmeässä lumessa tai loskassa.

Itselläni on 235/40 R18 talvirengaskokona ja eipä tuossa merkittävää negatiiviseksi kokemaani eroa ollut ekan talven alla olleeseen 205/50 R17 kokoon, johon osittain täälläkin viljellyn "järjen äänen" takia päädyin. Rengas oli kuitenkin niin löysä ja halkaisijaltaan juuri sopivasti pienempi, että pohja raapi kiinni ja auton käsiteltävyys oli aika karmea. Halkaisijan koko oli myös se syy ettei tullut 225 leveää rengasta, se kun olisi ollut paljon helpommin hankittavissa. Tuli kallis kokeilu kun sorruin nuo syvällä kaaren sisällä olleet pienet vanteet hommaamaan yhdeksi talveksi. ;D

batman14

2003 vm Allroadissa oli 245/45/18 renkaat talvella, ja ihan normi lumimyräkässä,loskakelissä yms. niin oli kauhea ajettava. Menee koko ajan sen loskakerroksen päällä... Että ei kannata pitää liian leveitä renkaita, se on ainakin oma kokemukseni.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 26.08.13 - klo:13:52
On. Todella löysä lötkö RS:n alle. 1,2 TSI:hin ihan ok.

Höh. Eiköhän kyse kuitenkin ole enemmän ulkonäkösyistä kuin mistään ajo-ominaisuuksista. Tuskin kukaan talvipöpperöissä vajaavetoisella perheautolla yrittää viilata viimeisiä kymmenyksiä ajolinjoistaan ;D  Hieman lisää ilmatilaa ja amalgaamit saattavat pysyä paikoillaan. Rata-ajot on sitten erikseen, mutta RS on tavallinen perheauto ja ainakin omassa ex-ocu II RS:ssä 16" talvivanteet olivat oikein hyvät käytön kannalta. Uudessa ocussa 16" on kyllä poskettoman pienen näköinen, jos siis edes mahtuu alle, joten 17" esim koossa 205/50 voisi olla hyvä valinta ajomukavuudesta välittävälle.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

panu

Pahoittelut vanhojen kaivelusta  :-[  Keskustelu rönsyää niin paljon, että joutuu melkeinpä varaamaan kalenterista ajan alkuperäisten viestien etsimiseksi  ;D

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.08.13 - klo:12:22
En ole kyseistä muovinpalaa luonnossa tarkastellut, kuten en koko autoa, mutta kuvista katsoen tuskin on diffuusori. Voihan sitä sellaiseksi sanoa, mutta tuskin tuollainen muovinen helmakappale alipainetta auton alle merkittävästi imee. Eiköhän kyseinen osa ole siinä ihan ulkonäön vuoksi

Diffuusori tuntuu oleva muotisana, jota viljellää joka paikassa. Ennen puhuttiin vaan helmasta tai puskurin alaosasta  :D

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 08.08.13 - klo:11:12
Juuri sain vahvistuksen automyyjältä että Black paetin mukana tulee kiiltävän mustat kattokaiteet, kun vakiona ne ovat mattamustat, eli poistin juuri Black paketin omasta tilauksestani, pitää sitten tilata nuo peilin kuoret ja keulamaskin kehys erikseen jotta saa nekin mattamustiksi.

Eikö nuo peilin kuoret ja maski ole joka tapauksessa kiiltävät otti ne pakettina tai erikseen. Plastidippiä vaan vakio-osien pintaan...


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

voipa

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 26.08.13 - klo:13:52
On. Todella löysä lötkö RS:n alle. 1,2 TSI:hin ihan ok.
Entäs sitten 225/45R17?

Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: voipa - 26.08.13 - klo:14:30
Entäs sitten 225/45R17?
Se on hyvä koko ja profiili. Itsellä oli juuri tuollaiset edellisessä RäSässä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: voipa - 26.08.13 - klo:14:30
Entäs sitten 225/45R17?

Itse kokisin koon 205/50 R17 paremmaksi vaihtoehdoksi, jos 17-tuumaiset pitäisi ottaa. 215/45 R18 olisi mun valinta Suomen talveen. Sopiva kompromissi ulkonäön, mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien suhteen. Toki aavistuksen ylikokoinen, mutta pitäisi mahtua ihan heittämällä.

Ja nastoilla toki ;) Mutta nämä jatkot suosista tänne, jookos?

pokkus

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 26.08.13 - klo:13:41
Mä olen aina ihmetellyt tätä suomalaista kansantarinaa. Miksi talvirenkaiden pitäisi olla pienillä vanteilla? Toki sen ymmärrän, että leveyttä ei kannata kasvattaa, vaan pitää maltillisena, mutta miksi vannekokoa ei voi pitää autoon tyyliin sopivana?

Miksi esimerkiksi erittäin iso osa suomalaisista A4:sista on talvella karseilla peltivanteilla? Miksi ostaa hieno auto ja laittaa siihen susirumat renkaat 5-6 kuukaudeksi vuodessa?

Vanteiden kestävyys ei ainakaan voi olla syynä, koska meillä on kaikissa autoissa talvikäyttöön speksatut alut kestänyt myös monen talven suolamössöt.

Yksi selkeä syy pienemmälle vanteelle on korkeampi renkaan profiili joka lisää ainakin renkaan kestävyyttä huonoilla alustoilla sekä tietyissä tapauksissa lisää mukavuutta (rengasmelu, joustomatka). Itse en ainakaan kovin mielelläni ajelisi jäätyneessä lumisohjossa kovin matalalla rengasprofiililla.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 26.08.13 - klo:15:36
Itse en ainakaan kovin mielelläni ajelisi jäätyneessä lumisohjossa kovin matalalla rengasprofiililla.

Jos joutuu paljon ajamaan tiestöä missä ei ole paljon muuta liikennettä, niin silloin tämä on toki varsin oleellinen tekijä. Kun taas esimerkiksi kaupungissa tai isommilla teillä on niin paljon liikennettä, että tiet on talvellakin varsin usein lumettomat. Toki se viimeinen 500 metriä omaa kotikatua voi vähän täristää.

Jos asuu vähemmän liikennöidyillä alueilla, niin silloin tiet saattaa olla kesälläkin niin huonossa kunnossa, että donitsit on alla kesälläkin. Jos donitsit on alla kesälläkin, niin en yhtään ihmettele, että samaan profiiliin päädytään talvellakin.

Lähinnä ihmettelen niitä, jotka tiputtavat vanteen tuumakokoa 2-3 tuumaa talveksi. Itse en vain kykene käsittämään logiikkaa tämän takana. Keski-Euroopassa sen toisaalta ymmärrän, kun talvirengaskausi on varsin lyhyt, joten ymmärrän hyvin, että moni ei viitsi montaa ylimääräistä euroa talvilookkiin panostaa.

Rengasmelusta vielä sen verran, että nykyrenkailla nastarengas on hiljaisempi kuin samankokoinen kesärengas, joten meluaspektia en ymmärrä tässä tilanteessa. Kuten en nasta vs. kitka kinasteluissakaan.

Pumpeli


Ton-1

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 26.08.13 - klo:16:56
Lähinnä ihmettelen niitä, jotka tiputtavat vanteen tuumakokoa 2-3 tuumaa talveksi.

Itse taasen kuulun niihin jotka ihmettelevät päinvastaista tapahtumaa  ;)  .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

VAG!

#1401
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 26.08.13 - klo:17:01
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/5867199

"VASTAAVAN UUDEN HINTA 39.800 EUROA!"

Lienee siis kyse ovh-hinnasta. Ja joku tomppeli tämänkin yksilön tästä tilaa, vaikka alennusta hinnassa on vähemmän kuin käteisalea saa.

Aika hieno diili. Osta käytetty auto kalliimmalla kuin vastaava tehdastilausauto (minkä speksejä voit luonnollisesti muokata oman makusi mukaan) ja toimitusaika on yhtä pitkä kuin uudessa. Ei oo tyhmää pyytää...

EDIT: Ja sisäänajokin on tässä yksilössä tehty juuri kuten ohjekirja neuvoo. Kaikkihan ajavat RS-malleilla rauhallisesti ja leppoisasti koeajoissa 8)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 26.08.13 - klo:16:56
Jos joutuu paljon ajamaan tiestöä missä ei ole paljon muuta liikennettä, niin silloin tämä on toki varsin oleellinen tekijä. Kun taas esimerkiksi kaupungissa tai isommilla teillä on niin paljon liikennettä, että tiet on talvellakin varsin usein lumettomat. Toki se viimeinen 500 metriä omaa kotikatua voi vähän täristää.

Jos asuu vähemmän liikennöidyillä alueilla, niin silloin tiet saattaa olla kesälläkin niin huonossa kunnossa, että donitsit on alla kesälläkin. Jos donitsit on alla kesälläkin, niin en yhtään ihmettele, että samaan profiiliin päädytään talvellakin.

Itse nyt lähinnä ajattelin sitä, että talvella tiellä sattuu olemaan kaikenlaista ylimääräistä ”moskaa” enemmän kuin kesäisin. Muun muassa muista autoista tippuneita tai tien pientareelta tielle päätyneitä jääpaloja. Tuollaisen yli ajaessa se korkeampi rengas kestää paremmin isommat iskut eikä välttämättä hajoa välittömästi.

deeaa

Kuinka moni oikeasti kanttaa niin julmasti mutkiin että jämäkkä normirengas todella alta pettää tai edes pahasti sortaa, ennen kuin renkaasta loppuu jo pitokin? Omalla kokemuksella kovin matala profiili ei tuo mitään muuta kuin negatiivista niillä nopeuksilla mitä suomessa voi käyttää. Paljon hauskempi esim. omalla jossa ihan 65-sarjalaiset paukuttaa soratietä pitkin reilusti yli sataa, siinä missä leveä ja matala kumi on kuin rullalaudat olisi alla. Asfaltilla tietysti varmaan äärimmäisissä kanttauksissa olisi matalampi jämerämpi mutta jos 99% ajasta vaan riipii se jyrinä ja uraherkkyys ja liiankin aggressiivinen ohjaus niin ei paljon kiinnosta matalammat profiilit. Ja talvella taas pito loppuu aina kirkkaasti ennen kuin rengas alkaa sortaa, yleensä sitä mennäänkin vähänkin rivakammin ajaessa aina mutkissa kaffa edellä tai hallitussa nelipyöräluistossa. Siinäkin on todella jees että rengaskin vähän joustaa kun luisutaan poikki nimismiehenkiharoiden. Ei tunnu ihan siltä että pyykkilaudan päällä ajaisi ja paikatkin pysyy hampaissa. Puhumattakaan mukulakivikaduista ja terävistä kadunreunoista mitä pitää joka päivä ylitellä korkeaprofiilisillakin varoen pihoihin ajaessa.

Siis yhteenvetona että IMO se tehdas on kyllä ihan parhaat rengaskoot osannut autoon valita, ei ne turhaan niitä testaa vuosikausia ja viilaa ajettavuutta. Väittäisin että lähes poikkeuksetta vakiota matalamman profiilin laitto ei muuta auta kuin omissa kuvitelmissa ehkä korkeintaan auton ulkonäköä. Ellei nyt ihan rataa kierretä. Eikä niissä ihan oikeissakaan kilpa-autoissa ihan olematon se profiili ole jostain kumman syystä.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 26.08.13 - klo:18:55
Kuinka moni oikeasti kanttaa niin julmasti mutkiin että jämäkkä normirengas todella alta pettää tai edes pahasti sortaa, ennen kuin renkaasta loppuu jo pitokin? Omalla kokemuksella kovin matala profiili ei tuo mitään muuta kuin negatiivista niillä nopeuksilla mitä suomessa voi käyttää. Paljon hauskempi esim. omalla jossa ihan 65-sarjalaiset paukuttaa soratietä pitkin reilusti yli sataa, siinä missä leveä ja matala kumi on kuin rullalaudat olisi alla. Asfaltilla tietysti varmaan äärimmäisissä kanttauksissa olisi matalampi jämerämpi mutta jos 99% ajasta vaan riipii se jyrinä ja uraherkkyys ja liiankin aggressiivinen ohjaus niin ei paljon kiinnosta matalammat profiilit. Ja talvella taas pito loppuu aina kirkkaasti ennen kuin rengas alkaa sortaa,
Lainaayleensä sitä mennäänkin vähänkin rivakammin ajaessa aina mutkissa kaffa edellä tai hallitussa nelipyöräluistossa.
Siinäkin on todella jees että rengaskin vähän joustaa kun luisutaan poikki nimismiehenkiharoiden. Ei tunnu ihan siltä että pyykkilaudan päällä ajaisi ja paikatkin pysyy hampaissa. Puhumattakaan mukulakivikaduista ja terävistä kadunreunoista mitä pitää joka päivä ylitellä korkeaprofiilisillakin varoen pihoihin ajaessa.

Siis yhteenvetona että IMO se tehdas on kyllä ihan parhaat rengaskoot osannut autoon valita, ei ne turhaan niitä testaa vuosikausia ja viilaa ajettavuutta. Väittäisin että lähes poikkeuksetta vakiota matalamman profiilin laitto ei muuta auta kuin omissa kuvitelmissa ehkä korkeintaan auton ulkonäköä. Ellei nyt ihan rataa kierretä. Eikä niissä ihan oikeissakaan kilpa-autoissa ihan olematon se profiili ole jostain kumman syystä.

Joopa joo, itse olen ajellut viimeiset kymmenen vuotta samankokoisilla renkailla kesät talvet. Luotan valmistajan ratkaisuihin.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 26.08.13 - klo:18:55
Kuinka moni oikeasti kanttaa niin julmasti mutkiin että jämäkkä normirengas todella alta pettää tai edes pahasti sortaa, ennen kuin renkaasta loppuu jo pitokin?

Eipä muistu omalta kohdalta yhtään tällaista tilannetta mieleen. Ja kun muun liikenteen seassa ajelen, niin ikinä ei ole renkaan rajat lähelläkään. Ja ajomukavuuskin on hiukan huonompi kuin donitseilla, tätäkään asiaa ei muuksi voi väittää. Ja on ne vielä kalliimmat uusiakin.

Miksi siis ajaa tällaisilla renkailla? Vain ja ainostaan siitä syystä, että ne näyttävät hyvältä. 195/65 R15 rengas on niin ruma, että en voi enää ikinä kuvitella omistavani autoa missä sellaiset on. Edellisessä Ocussa oli sellaiset talvirenkaina ja joka syksy vi***ti laittaa niitä alle, kun niin susirumat ne oli.

Devl

Miten tämä rengaskeskustelu liittyy RS:ään? Aivan, ei mitenkään.

Henkku

Aiheeseen. Ensimmäinen RS bongaus liikenteessä. Race Green toimii.

Jyri

Munkkiniemessä näköjään. Ei kyllä nuo 18" näytä mitenkään isoilta tuossa autossa, kyllä se vaan taitaa huutaa niitä 19" kiekkoja.

MoFFe

Joo luulen että 19" ois ihan hienot tuossa autossa... 18 talveks.  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy