Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.08.13 - klo:16:08
Olisi kyllä mielenkiintoinen testi luettavaksi. Itse uskon, että selvä ero löytyisi.

Hellanlettas tosiaan. Kuten olen aikaisemmin sanonut, mielestäni auton huippunopeus kertoo sen suorituskyvystä paljon enemmän kuin 0-100 arvo. C 180 ja C 200 0-100 kiihtyvyydessä oli eroa muutamia kymmenyksiä, mutta kaksisatanen liikahti käytännön ohitustilanteessa huomattavasti ripeämmin. Paljon ripeämmin kuin lähes olematon ero 0-100 lukemassa olisi antanut olettaa.

Ilmanvastus on Suomen  nopeuksissa vielä varsin merkityksetön suure.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Karvis

Ja sitten takaisin aiheeseen.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

pokkus

Lainaus käyttäjältä: xch - 04.08.13 - klo:11:59
En ole ikinä ymmärtänyt mitä haittaa siitä on että monella muulla on samanlainen auto? Jos auto on hyvä ja olisi sopiva omiin käyttötarkoituksiin, mutta se on suosittu niin jää ostamatta?   ::)

Oliskohan Ferrari, Lambo, Bugatti jne. enää yhtä haluttavia, jos joka toisella olisi ajossa sellainen? ;) Valitettavaa kyllä, niin tietty status-arvo menetetään, jos auto yleistyy liikaa. Eihän siitä välttämättä ajajalle itselleen ole mitään väliä, jos ei tuollaisista seikoista välitä. Mutta osa RS:n ostajista voi myös luulla ostavansa erikoismallin, vaikka tosiasiassa ostaakin yhden mallin myydyimmistä versioista. Itse olen aina antanut aika paljon painoarvoa sille, että samanlaista autoa ei tule ihan joka nurkalla vastaan. Hyvänä esimerkkinä täältä mantereelta GTI Golffi, jota näkyy paljon enemmän liikenteessä kuin normaalia Golffia. GTI on siis melkein se Golffin perusmalli täällä ja vasta R:n näkeminen on hiukan harvinaisempaa. Omasta mielestä siis se GTI ei enää ole mikään erikoismalli sen yleisyyden takia.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.08.13 - klo:17:53
Mutta osa RS:n ostajista voi myös luulla ostavansa erikoismallin, vaikka tosiasiassa ostaakin yhden mallin myydyimmistä versioista. ... Hyvänä esimerkkinä täältä mantereelta GTI Golffi, jota näkyy paljon enemmän liikenteessä kuin normaalia Golffia.

Itse juttelin viime vuonna luxemburgilaisen Skoda-liikkeen pomon kanssa ja hän sanoi, että RS Ocu on heidän kiistatta eniten myyty Skoda. Ja kyllähän sen katukuvassa näki. Skodia ei kovin paljoa ollut, mutta iso niistä oli RS Ocuja.

fourvalve

Samaa mieltä pokkuksen kanssa, juuri tämän takia RS täytyisi olla se malli kaikkien skodien yläpuolella ja tehokaampi,  hieman racing henkinen.
Autotehdas ei näin ajattele vaan se mikä myy hyvin menee tämmöisen haaveilun edelle.
Toisaalta ainakaan itsellä ei eurot riittäisi erikoisversiota hankkimaan.
BMW z4 3.0i roadster

VAG!

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 04.08.13 - klo:18:26
Samaa mieltä pokkuksen kanssa, juuri tämän takia RS täytyisi olla se malli kaikkien skodien yläpuolella ja tehokaampi,  hieman racing henkinen.

Mun mielestä RäSä on nyt just hyvä. Se toimii edelleen hyvänä ja käytännöllisenä perheautona, mutta isukki saa joskus sillä hymyä huulille. Jos RäSää venyttäisi jonnekin Cupra R -linjoille, niin se menisi liian raaseriksi. Cupra R on varmasti hyvä vaihtoehto niille, jotka haluavat racinghenkeä ;)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 04.08.13 - klo:18:26
Samaa mieltä pokkuksen kanssa, juuri tämän takia RS täytyisi olla se malli kaikkien skodien yläpuolella ja tehokaampi,  hieman racing henkinen.


Toisaalta, eikös se ole hyvä että RS:n voi ostaa mahdollisimman moni? On edes yksi tilava, kohtuuhintainen ja tehokas automalli olemassa sellaisen haluaville, sopii Skoda brandiin.
Useimmista muista vastaavista muun merkkisistä löytyy kyllä ihan riittävän kalliita äärimmäistä sporttisuuta ja exklusiivisuutta haluaville ostajille.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

fourvalve

Jos auton peräluukussa on RS, ei sinne kuulu mahtua lastenrattaita >:(
BMW z4 3.0i roadster

VAG!

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 04.08.13 - klo:18:44
Jos auton peräluukussa on RS, ei sinne kuulu mahtua lastenrattaita >:(

Miksi ei? Onko lapsiperheiden velvollisuus hankkia vain nuhapumppuja?

Vai pitääkö tehokkaammat motit sallia vain oikeasti varakkaille perheille?

s-mod

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 04.08.13 - klo:18:44
Jos auton peräluukussa on RS, ei sinne kuulu mahtua lastenrattaita >:(

Ja olisihan se noloa, jos lastenrattaita kyyditsevä OCU RS olisi nopeampi (ohjelmoituna)
kuin BMW Z4....
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

fourvalve

#550
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.08.13 - klo:18:48
Miksi ei? Onko lapsiperheiden velvollisuus hankkia vain nuhapumppuja?

Vai pitääkö tehokkaammat motit sallia vain oikeasti varakkaille perheille?
Eikös tällä foorumilla ole juuri kehuttu kuinka tehokkaita nämä uudet 1.2 ja1.4tsi koneet ovat, hakkaavat lähes kaikki koneet ;D
Mielestäni ne perheet joilla on varaa ostaa uusi RS on mielestäni varakkaita.

Luulempa että uusi RS on z4 nopeampi, ilman ohjelmointia ;)
Itselleni ei tämä kiihdyttely ole se pääasia, ne mutkat sen ajonautinnon tekee.
BMW z4 3.0i roadster

VAG!

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 04.08.13 - klo:18:54
Luulempa että uusi RS on z4 nopeampi, ilman ohjelmointia ;)

Varmasti on, jos nelosen tilaa kummalla tahansa nelipyttysistä moteista ;D

Ja juu, on se noloa, että uusi Z4 jää Ocun jalkoihin. Z4 on sentään urheiluauton näköinen BMW, mutta kapitalismin johdosta siihen on pitänyt laittaa ompelukoneen moottori, jotta mahdollisimman monella olisi varaa urheiluauton näköiseen mopoon.

nikob

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 04.08.13 - klo:18:35
Toisaalta, eikös se ole hyvä että RS:n voi ostaa mahdollisimman moni? On edes yksi tilava, kohtuuhintainen ja tehokas automalli olemassa sellaisen haluaville, sopii Skoda brandiin.
Useimmista muista vastaavista muun merkkisistä löytyy kyllä ihan riittävän kalliita äärimmäistä sporttisuuta ja exklusiivisuutta haluaville ostajille.
Onhan tuo hyvä juttu sinällään, itse kuulun niihin jotka haluavat omistaa RS mallisen auton ja Skoda tarjoaa semmoisen järkevään hintaan ja tiloista tinkimättä.
Autoon kumminkin pitää mahtua tarvittaessa lapsi, koirat ja muut tavarat. Viellä kun nykyinen Räsä toimii tällä hetkellä perheen ainoana autona. 
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

psxgamer

Toivottavasti RS myy kuin siima. Laskeskelin mitä uusi RS maksaa pakollisten herkkujen kera ja aika lailla minun budjetin yläkenttään ja yli mentiin. Käytettyjen markkinoilla Räsöjä voi toivottavasti sitten vuoden kuluttua löytyäkin.

panu

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 04.08.13 - klo:18:44
Jos auton peräluukussa on RS, ei sinne kuulu mahtua lastenrattaita >:(
Ja Audin RS:iinkö ei mahdu? Niitä ei alunperin saanutkaan muuna kuin farkkuna. Hintaluokka tosin on aivan eri planeetalta.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Temmi_H

Todennäköisesti ensi kesälle tulee bensa DSG Combi RS + metalliväri + Canton + Black Pack + irrotettava vetokoukku + Media In. Tää on tehty helpoksi, ei tarvitse kuin väriä ja vannetta miettiä  :D

Farmariin vaihtaminen kuitenkin edessä jossain vaiheessa...

Nykykalusto:
- Seat Leon ST FR 1.4TSI ACT DSG7 (-15)
- Skoda Octavia II Combi 1.2TSI (-12)

Edeltäjät:
- VW Polo BlueGT 1.4TSI ACT (-13)
- Seat Leon X-perience 2.0TDI DSG6 (-15)
- Skoda Octavia III Combi vRS 2.0TSI (-13)
- Seat Leon FR 1.8TSI DSG7 (-13) 
- Skoda Fabia vRS 1.4TSI DSG7 (-10)

VAG!

#556
Lainaus käyttäjältä: Temmi_H - 04.08.13 - klo:19:47
Tää on tehty helpoksi, ei tarvitse kuin väriä ja vannetta miettiä  :D

Skodan kohdalla niitä pitääkin ihan tosissaan miettiä ja vertailla. Audin ostamalla pääsisi vieläkin helpommalla ;)

Tästä väriä valitsemaan:



Ja sitten vanteet:



Ja kaikki nämä vaihtoehdot maksavat vähän tai paljon alle 500 euroa. Itselläni menisi muutama tunti tässä pähkäilyssä...

Temmi_H

Värinä tälle kertaa joko hopea tai punainen, mikäli metallivärinä saa punaisen. Corrida Red ei mukana kuvioissa.

Vanne voisi olla Xtrem tai Alaris, jos hinta osuu kohdilleen.
Nykykalusto:
- Seat Leon ST FR 1.4TSI ACT DSG7 (-15)
- Skoda Octavia II Combi 1.2TSI (-12)

Edeltäjät:
- VW Polo BlueGT 1.4TSI ACT (-13)
- Seat Leon X-perience 2.0TDI DSG6 (-15)
- Skoda Octavia III Combi vRS 2.0TSI (-13)
- Seat Leon FR 1.8TSI DSG7 (-13) 
- Skoda Fabia vRS 1.4TSI DSG7 (-10)

JeanC

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 04.08.13 - klo:18:44
Jos auton peräluukussa on RS, ei sinne kuulu mahtua lastenrattaita >:(
Ja jos perähjutlarissa lukee AMG, M tai RS niin asia on miten?

Ocu

Miten pystyn laskemaan paljonko enemmän lisävarusteet maksavat bensa RS vs 1.8?
Molemmat DSG. Siis se autoveron määrä joka on extraa kun päästöt nousevat.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

xch

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.08.13 - klo:17:53
Oliskohan Ferrari, Lambo, Bugatti jne. enää yhtä haluttavia, jos joka toisella olisi ajossa sellainen? ;) Valitettavaa kyllä, niin tietty status-arvo menetetään, jos auto yleistyy liikaa. Eihän siitä välttämättä ajajalle itselleen ole mitään väliä, jos ei tuollaisista seikoista välitä. Mutta osa RS:n ostajista voi myös luulla ostavansa erikoismallin, vaikka tosiasiassa ostaakin yhden mallin myydyimmistä versioista. Itse olen aina antanut aika paljon painoarvoa sille, että samanlaista autoa ei tule ihan joka nurkalla vastaan. Hyvänä esimerkkinä täältä mantereelta GTI Golffi, jota näkyy paljon enemmän liikenteessä kuin normaalia Golffia. GTI on siis melkein se Golffin perusmalli täällä ja vasta R:n näkeminen on hiukan harvinaisempaa. Omasta mielestä siis se GTI ei enää ole mikään erikoismalli sen yleisyyden takia.

Ferrarit ja Lambot ovat täysin eri asiankuin Skodan RS -mallit. Ne ovat tuulipukuporukan tavoittamattomissa ja selkeä merkki omistajansa varallisuudesta... Jos ostaa Skodan tai muun Suomessa n. 30 tuhatta maksavan auton, nii hakeeko sillä statusarvoa? Perin omituista että tässäkin hintaluokassa osa porukasta haluaisi Skodan maksavan enemmän, jotta sillä olisi korkeampi statusarvo  ::) No, kukin tyylillään! ;)

Huppe

Mä ainakin tilasin Skodan kun muihin ei ollu varaa. Eikä muutenkaan oo järkeä maksaa enempää autosta. Entinen Bemariki oli uutena, Suomen konfiguraattorilla 120.000e. Maksoin 26000e Saksassa 4v ikäisenä. Toivon että Skoda on kestävämpi, jolloin olen myös tyytyväisempi myös itse. Varustelussakaan ei tarvitse monesta leikkikalusta luopua. Plussana se ettei naapurit puhu paskaa kun pihassa on "vain" Skoda vaikka onkin muutaman tonnin kalliimpi kuin se Bemari ;D
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

pokkus

#562
Lainaus käyttäjältä: xch - 04.08.13 - klo:20:42
Ferrarit ja Lambot ovat täysin eri asiankuin Skodan RS -mallit. Ne ovat tuulipukuporukan tavoittamattomissa ja selkeä merkki omistajansa varallisuudesta... Jos ostaa Skodan tai muun Suomessa n. 30 tuhatta maksavan auton, nii hakeeko sillä statusarvoa? Perin omituista että tässäkin hintaluokassa osa porukasta haluaisi Skodan maksavan enemmän, jotta sillä olisi korkeampi statusarvo  ::) No, kukin tyylillään! ;)

Tätähän itse nimenomaan tarkoitin :) Ei olisi noilla superautoilla samaa statusarvoa, jos niihin olisi varaa useammalla. Sama hommahan tässä on hiukan tapahtumassa RS:n kohdalla, mutta vain alemmassa hintaluokassa. Joku aika sitten tuollaisesta suorituskyvystä ja tilan kombosta joutui maksamaan 15-20kâ,¬ enemmän, joka on jo huomattavasti suuremman osan ulottumattomissa. "Perhesporttia" ollaan siis tuomassa lähemmäksi sitä tuulipukukansaa, koska nyt siihen on suuremmalla osalla varaa. En ole sanonut, että siinä on mitään huonoa tai pahaa. Hyvähän juttu se on vaan kuluttajalle, että suorituskykyisemmän ja hyvän auton saa halvalla :) Kunhan totesin, että omalla kohdalla mallin liiallinen yleisyys liikenteessä vähentää sen haluttuvuutta.

Uskon itse edelleenkin, että se Räsän hankkii sellainen joka myös hiukan haluaa sitä sporttisuutta itselleen ja jotakin "arvoa" sille RS-merkille. Veikkaan, että sama auto samalla moottorilla ilman RS-merkintöjä ja ulkoasumuutoksia, niin auto kävisi myös kaupaksi paremmin normi taviksille, joita sporttisuus ei kiinnosta. Samalla sitä sporttisuutta haluavien mielienkiinto varmasti hiukan lopahtaisi. Tällä tarkoitan vähän samaa, että esimerkiksi Audilla on S- ja RS-mallit, Bemarilla M-mallit. Esimerkkinä Audilta löytyy autoja (A6) joissa on sama 3-litranen ahdettu bensakone ilman S-merkkejä suorituskyvyn ollessa lähes sama. Nyt kun tuo sama kone laitetaan A4:n kylkeen niin siitä tuleekin S4 ja sen kiinnostavuus on heti suurempi vain koska sen on "ässä". Bemarilla samaa havaittavissa esimerkiksi ykkössarjalaisen kanssa (135i vs. M1).

Guido

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 04.08.13 - klo:20:48
Plussana se ettei naapurit puhu paskaa kun pihassa on "vain" Skoda vaikka onkin muutaman tonnin kalliimpi kuin se Bemari ;D

Sorry offtopic, mutta tuo viimeinen lause toi mieleeni erään tuttavani, joka vaihtoi vanhan ja puhkiajetun "ökymersun" uuteen perusautoon ja maksoi useamman tonnin väliä. Sen jälkeen naapurit kuulemma selän takana ihmettelivät että mahtaa olla kaveri rahavaikeuksissa kun luksusmersu vaihtui toyotaan...  ::)

deeaa

No joo, sama homma huomattu usein. Kaveri uitti bemarin saksasta ja kaikki sitä pitää ökyautona (kyllä se sitä puunaakin kiiltäväksi kyllä) ja ovat huomanneet, sekä ihmettelevät että taitaa hyvin pyyhkiä kundilla...kukaan ei huomaa mun skodaa vaikka selkeästi olikin kalliimpi...ja hyvä niin!

Suomessa riittää kun uittaa vanhan jonkun Mersun avomallin vaikka minkä saa parilla donalla saksasta niin heti kaikki puhuu että rahamiehiä :-)

Huppe

RS ois just tarpeeksi tavallinen ja "koko kansan auto", jonka voisi ostaa eikä se herättäisi kummemin huomioita normiväestössä (=naapureissa) mutta itse kuitenkin hieman automies kun olen niin toiset automiehet ja miksei naisetkin(?) ymmärtäisivät heti pienen VRS logon nähdessään että mistä on kyse.

Itselleni hinta ja tavanomaisuus on vain plussatekijä, mitä koitin tuossa äsken sanoakin.
Vihreä väri on kyllä upea, mutta ehkä tyytyisin tavanomaisempaan, siihen valkoiseen kun ei kyllästyisikään aivan heti.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Kaloste Ukko

Terve kaikille forumilaisille!

Tullut seurailtua ensin tuota Octavia ketjua ja nyttemmin tätä RS ketjua viime aikoina aika tiiviisti.
Autokuume on laskenut ja nyt on siirrytty hankkimisen jälkeiseen krapulaan seuraavalla kokoonpanolla:

RS TSI DSG Combi valkoinen, Black paketti, Panorama kattoikkuna, Webasto, Gemini Antrasiitti vanteet.

Aluksi oli pitkään tulossa 1,4 TSI ja läjä lisävarusteita, mutta tämä RS hinta oli viimemetreillä liian houkutteleva.
Väliin joutui pistämään noin 4000 euroa lisää (tosin 1,4 TSI:ssä oli ruksittu vähän enemmän lisävarusteita, mutta tämä menee pienen itsepetoksen piikkiin)

Kyselin kauppiaalta tuosta Webaston saatavuudesta ja vakuutteli että saatavissa on.
Tilausta tehtaan järjestelmiin tehtäessä ei kuitenkaan tuota optiota löytynyt, mutta kauppias edelleen vakuutteli sen olevan saatavissa.
Jos vielä osoittautuu ettei saakaan niin pitää ottaa uudestaan tuo 1,4 TSI harkintaan.

Hankinnassa jäi kyllä mietityttämään tuo RS:n polttoaineen kulutus. Vaikka tietystä sitä ei saisi enää tässä tapauksessa miettiä (jos olisi ollut ratkaiseva niin 1,4 TSI olisi ollut luontainen valinta). Laskin, että perheen normaalilla ajolla (n. 20000 km / vuosi) tuo GTD malli olisi tullut noin 350 euroa halvemmaksi ajaa ottaen huomioon verot. 1,4 TSI ero olisi ollut noin 550 euroa / vuosi. Laskelmissa käytetty normikulutusta + 20 % (toteutunut ainakin nykyisessä 1,4 TSI:ssä).

Huomiona vielä tässä edellä käytyyn keskusteluun tästä uudesta RS kansanautosta se, että itse ainakin erehdyin tähän malliin ihan hinnan perässä. Kaikki aikaisemmat autot ovat olleet enemmän tai vähemmän tehottomia ja kaikilla tavoilla värittömiä. Koeajoimme vaimon kanssa mk2 mallisen diesel RS:n ja tämä uusi hankinta oli sillä selvä. Auto oli vaimonkin mielestä paljon mukavampi ajaa (muutenkin kuin voiman tunteen puolesta) kuin tämä nykyinen 1,4 TSI farmari.

Pistän tietoa tulemaan, jos tuo Webastoasia tai toimitusaikataulu selviää.

RS TSI DSG Combi valkoinen

Ghzeit

Olenko ainoa, joka pitää tuosta esittelyauton harmaasta? Mitä enemmän sitä katson, sitä enemmän siitä pidän  :)

Onnea myös Kaloste Ukolle autohankinnasta!
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

zobuli

Onko kukaan kuullut huhuja tai onko peräti tietoa, milloin koeajoyksilöt saapuvat Suomeen?
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Myhky

#569
Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 05.08.13 - klo:11:23
Olenko ainoa, joka pitää tuosta esittelyauton harmaasta? Mitä enemmän sitä katson, sitä enemmän siitä pidän  :)

Et ole.
Jos tuollaisen vaalean saven värisen auton yhdistelee black pakettiin, tummiin vanteisiin ja tummennuksiin niin vahattuna ja puhtaana näyttää taatusti hyvältä. Eikä ole yleinen väri. Kiillon saaminen pintaan on vaan haastavampaa joten siksi itse varmaankin valitsisin kuitenkin vaikka teräksen harmaan.

Muutenhan octavia on porrasperäisena ruma kuin mikä. Varsinkin tuo typerän näköinen takasiipi muotoilultaan muutenkin epäonnistuneen perän päällä on hirveä. Combi ehdottomasti tyylikkäämpi.

edit: Tämähän on toki vain minun mielipiteeni eikä jumalan totuus ;)
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy