Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Rodmani

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.08.13 - klo:08:38
Joko myyjä löysi näille jonkun hinnan? Ei ilmeisesti saa ainakaan tehdasvarusteena ???

Ei vielä maininnut hintoja, mutta myhäili kumminkin, että kyllähän sellaset varmaan autoon saadaan... Kattellaan ja infoan tänne, kun on tietoja.
Audi A4 B7 2.0tfsi Quattro-05
Ford Fiesta ST-16

Keke78

Pahoin pelkäsin että tässä käy näin..... Liian halpa, lussu ja vähän erikoinen tuosta räsästä tuli, kohta se on kaikilla :-(

Mielummin +45k hintaa ja 300+ tehoa + kunnon mekaaninen lukko tasuriin tai haldex.

Vituttaa kun kaikki ajaa räsällä..... Helvetillisen ruma ulkomuoto suojeli tän Fabian kanssa mutta ocua ei voi harkita, en halua ajaa samalla paskalla millä kaikki muutkin ajaa. 
Fabia rs combi -11

lq

#512
Erikoinen ilmiö on tämä Skoda-kiima. Ã,,kkiä nimi kirjoihin, ennenkuin tavara loppuu.  ::)

Edit: Mulla muuten oli vuodesta 2003 (remapattu) ykköskoppainen RS vuoteen 2006, jolloin alle vaihtui uudempikoppainen (remapattu) Ocu RS. Sitäkin kärsittiin kolme vuotta ja sitten alle tuli lisää ruopivia pyöriä. Vaikea vaihtaa takaisin vajaavetoon, siinähän se uusimman rs:n huonoin puoli onkin.

Lebis

Lainaus käyttäjältä: repomies - 03.08.13 - klo:13:27
Mitä tulee tehoihin niin etuvedon kanssa tuo 220 hevosta alkaa olla siinä rajalla että enempää ei oikein saa tarttumaan tiehen jos paikaltaan lähdetään, ja tuollakin pääsee jo hyvin liki sitä maagista 250 km/h kyytiä kun huippunopeutta haetaan. Suomessa sinänsä irrelevanttia tuo huippunopeus, joten 220 on käytännössä järkevä maksimi etuvedolle Suomessa. Juurikaan enempää ei enää kannata tuohon konseptiin laittaa potkua, jos enempää mielii niin nelivetoa kaipaa jo.

Paljon olen lukenut tämän palstan kirjoituksia ennen kuin innostuin itsekin kirjautumaan mukaan. Tämä asia mietityttää, kun aina puhutaan autojen paikaltaan lähtiessä kiihtyvyydestä tai sitten huippunopeuksista, niin eikö siinä liikkeellelähdön ja huippunopeuden välimaastossa tapahdu mitään. En ole koskaan kaivannut autoltani paikaltaan lähtiessä mitään extremekiihtyvyyttä vaan suurempien tehojen edut tulevat hyödyksi lähinnä ohituskiihtyvyyttä tms. tarvittavissa tilanteissa. Niitä hevosvoimia kun käytetään muuhunkin kuin liikkeelle lähtöön.

Itseasiassa nykyiseen etuvetoiseen ajoneuvooni kaipaisin vielä lisää tehoja, enkä todellakaan edes tarvitse nelivetoa vaikka siitä hyötyä olisikin. Lähinnä naurattaa tehokkaista etuvetoisista autoista jauhetut jargonit.

Octavia III RS on varmasti hyvä auto ja todennäköisesti tulen sen myös koeajamaan, vaikkei se minussa kiinnostusta erityisemmin herätäkään. Auton suorituskyky ei tule minulle riittämään, mutta varmasti monelle muulle tässä on sitä "jotain".

Varmasti on offtopicia viestissä, mutta parannan tapani :D

deeaa

Etuvetoa ei mulle enää tule, ikinä. Kerran kun on päässyt nauttimaan nelikosta, ei ole paluuta. Ei enää ikinä tarvi miettiä pääseekö pihasta hiekottamatta ja kolaamatta tarkasti, pääseekö mökillä pihaan asti kun on tullut juuri lunta, ei huolta veneenlaskuissa ja nostoissa tai vaunuja ja kärryjä vedellessä. Ja kaasua saa antaa reippaasti eikä vetele ja puske vaan loogisesti kiskoo käänteet kuin juna, korkeintaan perää hieman heittää mikä on vain hyvä asia.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 04.08.13 - klo:08:43
Etuvetoa ei mulle enää tule, ikinä. Kerran kun on päässyt nauttimaan nelikosta, ei ole paluuta. Ei enää ikinä tarvi miettiä pääseekö pihasta hiekottamatta ja kolaamatta tarkasti, pääseekö mökillä pihaan asti kun on tullut juuri lunta, ei huolta veneenlaskuissa ja nostoissa tai vaunuja ja kärryjä vedellessä. Ja kaasua saa antaa reippaasti eikä vetele ja puske vaan loogisesti kiskoo käänteet kuin juna, korkeintaan perää hieman heittää mikä on vain hyvä asia.

Aivan näin!

Ja Lebikselle: et varmaan koe nelivetoa tarpeelliseksi, jos et ole moista kokeillut. Suomessa jos missä siitä on hyötyä, sitä lienee kenenkään vaikea asia-argumentein kiistää. Mutta ei kannata kokeillakaan, koska cupra R:n tehoiset nelivedot kun maksavat aika paljon (muussa tapauksessa ehkä kokisitkin sen suorastaan välttämättömäksi). Ja jotta tehot tuntuisivat samalta kuin vajakissa, niitä pitäisi olla vielä reilusti enemmän. Noin yleisellä tasolla kyllä kehtaisin väittää, ettei cupra R:n ostajien mielessä päällimmäisenä ole vaivattomat ohitusominaisuudet maantieajossa, vaan mahdollisimman paljon tehoa ja näköä mahdollisimman halvalla (siis liikennevalo-Grand Prix ;-). Aika harva taitaa ärrää edes hankkia maantieajoa varten, kun hampaiden kiinnitykset saattaisivat pidemmällä körötyksellä olla vaarassa ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 04.08.13 - klo:01:00
Pahoin pelkäsin että tässä käy näin..... Liian halpa, lussu ja vähän erikoinen tuosta räsästä tuli, kohta se on kaikilla :-(

Mielummin +45k hintaa ja 300+ tehoa + kunnon mekaaninen lukko tasuriin tai haldex.

Vituttaa kun kaikki ajaa räsällä..... Helvetillisen ruma ulkomuoto suojeli tän Fabian kanssa mutta ocua ei voi harkita, en halua ajaa samalla paskalla millä kaikki muutkin ajaa.

Aika paljon tuota 2-räsääkin on liikenteessä,samoihin myynti varmaan tässä uudessa,hinta kuitenkin tulee varusteineen tuohon 34ke-35ke manuaalilaatikolla,joka on kuitenkin aikasta paljon autosta nykyäänki...


Huppe

Briskodalla arvailivat että Räsää on testailtu nelikkonakin, mutta se ei kuulemma päädy tuotantoon...

http://www.autorevue.cz/nova-skoda-octavia-rs-existuje-i-jako-ctyrkolka

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

nikob

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.08.13 - klo:10:22
Rallye Green black-paketilla on kyllä varsin maukkaan näköinen :-*
Onpa hyvän näköinen Rally Greeninä ja tuo black paketti on ehdoton.
Bensa malli olisi se minkä itse hankkisin vaikka se valittetavasti on tyyriimpi.
Autot kumminkin käy bensalla ja traktorit dieselillä  ;D, mutta molemmat varmasti hienoja moottoreita ja vie tuota autoa hienosti  :). Saisi olla sedanin takaspoikka saman tyylinen kuin 2 Räsässä, toi ei tähän oikein sovi.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

repomies

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 04.08.13 - klo:03:07
huippunopeuksista, niin eikö siinä liikkeellelähdön ja huippunopeuden välimaastossa tapahdu mitään.

Liikkeellelähdön ja huippunopeuden väliin mahtuu paljon pito-ongelmia ja ylinopeutta. Mutta tottakai siellä jotain tapahtuu. OCU RS:n tapauksessa tapahtuu jopa muutaman sekuntin ajan, ennen kuin Suomessa ollaan laittomissa nopeuksissa. Paljonkos se 80-120 kiihdytys tuolla ottaa, 5 sekuntia? Tuossakin tapauksessa mennään jo sinne päiväsakkojen puolelle, oletan että motarilla ei ole niin hätä..

En ole ajanut tuota 220 hepoista RS:ää mutta rohkenen epäillä että kesällä pito-ongelmia on vielä kakkosellakin, kun niitä on satunnaisesti omalla lussulla 170 hepoisella lahnallakin. Tästä päästään siihen, että vasta kolmosella saa hyvissä olosuhteissa kaikki tehot tiehen ilman että luistonesto ja XDS ovat täystyöllistettyjä. Se kolmonen riittää Suomessa käytännössä kaikissa ohituksiin lähdöissä ohituksen päättyen käytännössä aina roimaan ylinopeuteen muutama sekunti myöhemmin.

Sitten jos tavoitteena on saada aikaiseksi kaksi mustaa viivaa suurimmalla vaihteella 80-vauhdista kaasupoljinta painamalla, tehoa tosiaan tarvitaan aika paljon. Tuossa kohtaa vika on kuitenkin siinä halvaantuneessa oikeassa kädessä, tai listalta olisi pitänyt ruksia se dsg-malli.

VAG!

Huippunopeuskeskustelusta sen verran, että se on varsin tärkeä tieto ainakin minulle. Jos toisen auton huippunopeus on vaikka 220 ja toisen 248, kertovat nuo luvut enemmän käytännön suorituskyvystä kuin 0-100 arvot.

Tehokkaampien etuvetoisten kohdalla kun vetopito vaikuttaa todella paljon 0-100 arvoon. Jos taas lähdet kallekaravaanarin takaa ohittamaan 75 lasissa, niin silloin vetopito ei ole ongelma normiautoilla. Mutta se ohitus sujuu 248 lasiin keräävällä autolla huomattavasti ripeämmin kuin autolla jonka maksimit ovat 220. Vaikka maksiminopeuksia ei tässä tilanteessa tietenkään kelata lasiin.

svalkein

#521
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.08.13 - klo:11:27
Huippunopeuskeskustelusta sen verran, että se on varsin tärkeä tieto ainakin minulle. Jos toisen auton huippunopeus on vaikka 220 ja toisen 248, kertovat nuo luvut enemmän käytännön suorituskyvystä kuin 0-100 arvot.

Tehokkaampien etuvetoisten kohdalla kun vetopito vaikuttaa todella paljon 0-100 arvoon. Jos taas lähdet kallekaravaanarin takaa ohittamaan 75 lasissa, niin silloin vetopito ei ole ongelma normiautoilla. Mutta se ohitus sujuu 248 lasiin keräävällä autolla huomattavasti ripeämmin kuin autolla jonka maksimit ovat 220. Vaikka maksiminopeuksia ei tässä tilanteessa tietenkään kelata lasiin.

Tähän esittäisin eriävän mielipiteeni 8). Edellisen autoni (Lancer Ralliart 2011 177 kW) huippunopeus oli juuri tuo 220 km/h (tehtaan ilmoittama). Se tarjosi n. 350 Nm vääntöä vajaaseen 5.000 rpm asti. Ohituskiihtyvyysarvoja näkemättä veikkaisin että 248 km/h auto ei suoriudu ohituksista huomattavasti ripeämmin vaan se saattaisi pikemminkin tyytyä katselemaan Mitsun takavaloja. Ralliartissa on DSG:tä vastaava kaksoiskytkin-automaattiaski.
M-B A250e -22

VAG!

Lainaus käyttäjältä: svalkein - 04.08.13 - klo:11:44
Tähän esittäisin eriävän mielipiteeni 8). Edellisen autoni (Lancer Ralliart 2011 177 kW) huippunopeus oli juuri tuo 220 km/h (tehtaan ilmoittama). Se tarjosi n. 350 Nm vääntöä vajaaseen 5.000 rpm asti.

Siitä voi olla montaa mieltä, että onko Lancer Ralliart normiauto vai ei ;) Toki maailmalta löytyy vieläkin "hitaampia" vastaavan tehoisia autoja, mutta eipä nekään ole mielestäni normiautoja. Näissä kun on välitykset valittu jotain muuta kuin normaalia maantieajoa ja EU:n kulutussyklejä silmällä pitäen.

xch

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 04.08.13 - klo:01:00
Pahoin pelkäsin että tässä käy näin..... Liian halpa, lussu ja vähän erikoinen tuosta räsästä tuli, kohta se on kaikilla :-(

Mielummin +45k hintaa ja 300+ tehoa + kunnon mekaaninen lukko tasuriin tai haldex.

Vituttaa kun kaikki ajaa räsällä..... Helvetillisen ruma ulkomuoto suojeli tän Fabian kanssa mutta ocua ei voi harkita, en halua ajaa samalla paskalla millä kaikki muutkin ajaa.

En ole ikinä ymmärtänyt mitä haittaa siitä on että monella muulla on samanlainen auto? Jos auto on hyvä ja olisi sopiva omiin käyttötarkoituksiin, mutta se on suosittu niin jää ostamatta?   ::)

Santeri

Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.08.13 - klo:11:04
Liikkeellelähdön ja huippunopeuden väliin mahtuu paljon pito-ongelmia ja ylinopeutta. Mutta tottakai siellä jotain tapahtuu. OCU RS:n tapauksessa tapahtuu jopa muutaman sekuntin ajan, ennen kuin Suomessa ollaan laittomissa nopeuksissa. Paljonkos se 80-120 kiihdytys tuolla ottaa, 5 sekuntia?

Pakko olla nopeampi kun 1.8tsi:llä menee jo 5.5s. Ja tämän ihan itse mitattu androind ohjelmalla torque.
Autona passatti wanhalla 160heposella 1.8tsillä. Niin kaipa tuo ocsu kevyempänä ja reilusti tehokkaampana menee tuon ajan alle reilusti. Tai ainakin luulisi.

Sent from my MediaPad 7 Lite using Tapatalk 2

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Ishvan

#525
Lainaus käyttäjältä: svalkein - 04.08.13 - klo:11:44
Tähän esittäisin eriävän mielipiteeni 8). Edellisen autoni (Lancer Ralliart 2011 177 kW) huippunopeus oli juuri tuo 220 km/h (tehtaan ilmoittama). Se tarjosi n. 350 Nm vääntöä vajaaseen 5.000 rpm asti. Ohituskiihtyvyysarvoja näkemättä veikkaisin että 248 km/h auto ei suoriudu ohituksista huomattavasti ripeämmin vaan se saattaisi pikemminkin tyytyä katselemaan Mitsun takavaloja. Ralliartissa on DSG:tä vastaava kaksoiskytkin-automaattiaski.

Juuri näin. Huippunopeudella ei ole mitään väliä ohituskiihtyvyyteen, jos sillä on eroa vaikkapa 220 vs 240. Enemmän vaikuttaa vaihteiden välitykset yms. Lisäksi monet valmistajat rajoittavat autonsa kulkua. Esim. oma rajoitettu 230km/h, vaikka voisi inan kovempaa mennä. Pitkään Volvo rajoitti autonsa 210km/h.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

svalkein

#526
Kyllä Ralliart oli mielestäni normaali, käytännöllinen ja pehmeä ajettava aivan kuten mikä tahansa muu auto. Leppoisaa kyytiä tarjosi, penkitkin kuin missä tahansa japsissa (joka olikin pienoinen pettymys, sivutukea heikonlaisesti). Itse asiassa se ei juuri tuntunut eroavan normi 1.8-Lancerista muuten kuin silloin kun painoi lusikkaa pohjaan.
Vaihteiston välitykset olivat tiheähköt joten se ei ollut omimmillaan pitkässä matka-ajossa, kierrokset yli 3.000 rpm.
Voimansiirron haittapuoli (jatkuva 4WD) nosti päätään silloin kun alettiin ajamaan kovaa, 140 km/h -> tuolloin ei varmasti ole enää asiaa pysyä RS:än perässä. Sorry OT.
M-B A250e -22

bustedi

Lainaus käyttäjältä: xch - 04.08.13 - klo:11:59
En ole ikinä ymmärtänyt mitä haittaa siitä on että monella muulla on samanlainen auto? Jos auto on hyvä ja olisi sopiva omiin käyttötarkoituksiin, mutta se on suosittu niin jää ostamatta?   ::)

Komppaan täysin!

Minullekin aivan sama kuinka moni ajaa samanlaisella kuin itse, tietääpähän että on hintaluokassaan hyvän valinnut ;)
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: nikob - 04.08.13 - klo:10:24
Saisi olla sedanin takaspoikka saman tyylinen kuin 2 Räsässä, toi ei tähän oikein sovi.

Kuka ensimmäisenä modaa vanhan mallin spoikan kolmoskoppaan, tätä odotan innolla. Minusta tuo valittu spoikkamalli saa koko auton perän näyttämään impotentilta ja kun persiiseen vielä lisätään feikkiputki... Hohhoi  ;D
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

s-mod

Lainaus käyttäjältä: svalkein - 04.08.13 - klo:12:12
Kyllä Ralliart oli mielestäni normaali, käytännöllinen ja pehmeä ajettava aivan kuten mikä tahansa muu auto. Leppoisaa kyytiä tarjosi, penkitkin kuin missä tahansa japsissa (joka olikin pienoinen pettymys, sivutukea heikonlaisesti). Itse asiassa se ei juuri tuntunut eroavan normi 1.8-Lancerista muuten kuin silloin kun painoi lusikkaa pohjaan.
Vaihteiston välitykset olivat tiheähköt joten se ei ollut omimmillaan pitkässä matka-ajossa, kierrokset yli 3.000 rpm.
Voimansiirron haittapuoli (jatkuva 4WD) nosti päätään silloin kun alettiin ajamaan kovaa, 140 km/h -> tuolloin ei varmasti ole enää asiaa pysyä RS:än perässä. Sorry OT.

Lähes täysin samaa mieltä. Paitsi eiköhän jo 100 km/h jälkeen Lanceri jää!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 04.08.13 - klo:12:52
Minusta tuo valittu spoikkamalli saa koko auton perän näyttämään impotentilta ja kun persiiseen vielä lisätään feikkiputki... Hohhoi  ;D

Minusta tuontyyppiset spoilerit kuuluu teinirasseihin ja jos joskus tulisi tuollainen Skoda ostettua niin poishan tuo olisi saatava. Parempi kokonaan ilman tai sitten vaikka pieni lippa vain. Killtävä musta toimisi tuossa rallivihreässä, muuten korinvärinen.

Eikös tuo feikkiputki ollut vain diesel-mallin ongelma?

Husky

Tietääkö kukaan, että mikä on tuo väripaletissa oleva toinen punainen? Corrida Red on toinen, mutta onko tuo joku met.pun? Olisi aika mielenkiintoinen väri itelle, ei olisi aina se Race Blue... sorry  ;D

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 04.08.13 - klo:13:00
Eikös tuo feikkiputki ollut vain diesel-mallin ongelma?
Mahdat olla ihan oikeassa, en muista tarkalleen. Perus-OcuI/II/III nyt on hyvin "tavis" ulkonäöltään, ainoat sävärit noihinn automalleihin saa aggressiivisilla puskimilla ja spoilerilla ja tuo kolmoseen valittu spoileri on omasta mielestäni hyvin nihkeä kompromissi. "Laitetaan siihen spoileri, mutta ei viitsi säikyttää keski-ikäisiä ostajia pois niin jätetään se matalaksi lirpakkeeksi. Sillä tavalla siinä on spoileri, mutta se ei herätä liikaa huomiota perässä."
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

psxgamer

Minua ei tuo takaspoiler haittaa niinkään, mutta harmillista, että tuo takalasinpyyhin on vakiona. En itse sitä LB Ocuun ottaisi, sillä ilman sitä auto näyttää aika sedanilta, eli paremmalta.

MTSI

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 04.08.13 - klo:13:57
Minua ei tuo takaspoiler haittaa niinkään, mutta harmillista, että tuo takalasinpyyhin on vakiona. En itse sitä LB Ocuun ottaisi, sillä ilman sitä auto näyttää aika sedanilta, eli paremmalta.
Combissa vakiona ja  Lb:ssä lisävaruste edelleen. Onneksi.
SKODA

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Husky - 04.08.13 - klo:13:06
Tietääkö kukaan, että mikä on tuo väripaletissa oleva toinen punainen? Corrida Red on toinen, mutta onko tuo joku met.pun? Olisi aika mielenkiintoinen väri itelle, ei olisi aina se Race Blue... sorry  ;D
Joku Rio!

Tsekki sivuilta voit rakennella!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 04.08.13 - klo:12:09
Juuri näin. Huippunopeudella ei ole mitään väliä ohituskiihtyvyyteen, jos sillä on eroa vaikkapa 220 vs 240.

Minun omat kokemukset eivät kyllä millään muotoa tue tätä väitettä. Mutta pitää tosin muistaa, että yleensä koeajan vain varsin perinteisiä autoja ja ei ole tullut pahemmin ajettua mitään tiukoilla välityksillä olevia rataleluja.

Tuorein verrokki omista kokemuksista löytyy C-mersusta. Ajoin peräkkäin C 180 ja C 200 bensaturbot. Paperilla ei 0-100 kiihtyvyydessä ollut juurikaan eroa, mutta huippunopeuksissa oli iso ero. Ja kun kaksisatasella otti täyskaasukiihdytyksen 80 km/h lasissa, niin se lähti aivan eri tavalla kuin satakasikymppinen.

Vai on Volvot rajoitettu 230:iin? Voisiko tämä johtua siitä, että on edullisempaa suunnitella ja valmistaa auto, jos sen huiput rajataan alemmaksi? Voi tehdä enemmän kompromisseja, kun ei tarvitse huomioida yhtä ääripäätä.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.08.13 - klo:15:49
Vai on Volvot rajoitettu 230:iin? Voisiko tämä johtua siitä, että on edullisempaa suunnitella ja valmistaa auto, jos sen huiput rajataan alemmaksi? Voi tehdä enemmän kompromisseja, kun ei tarvitse huomioida yhtä ääripäätä.

Kun huiput rajoitetaan, voi suunnitella autoja, jotka oikeasti toimivat paremmin niissä olosuhteissa, joissa niillä käytännössä ajetaan. Nyt mennään aivan liikaa Saksan ehdoilla.
Volvo XC60 T8 Inscription

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.08.13 - klo:15:49
Minun omat kokemukset eivät kyllä millään muotoa tue tätä väitettä. Mutta pitää tosin muistaa, että yleensä koeajan vain varsin perinteisiä autoja ja ei ole tullut pahemmin ajettua mitään tiukoilla välityksillä olevia rataleluja.

Tuorein verrokki omista kokemuksista löytyy C-mersusta. Ajoin peräkkäin C 180 ja C 200 bensaturbot. Paperilla ei 0-100 kiihtyvyydessä ollut juurikaan eroa, mutta huippunopeuksissa oli iso ero. Ja kun kaksisatasella otti täyskaasukiihdytyksen 80 km/h lasissa, niin se lähti aivan eri tavalla kuin satakasikymppinen.

Vai on Volvot rajoitettu 230:iin? Voisiko tämä johtua siitä, että on edullisempaa suunnitella ja valmistaa auto, jos sen huiput rajataan alemmaksi? Voi tehdä enemmän kompromisseja, kun ei tarvitse huomioida yhtä ääripäätä.

No voi jumalaare ja hellanlettas. Kulkeehan omanikin enemmän, kuin vastaava auto 115hp D2:lla. Johtuisiko jopa siitä, että siellä on jerkkua konepellin alla enemmän ilmavastuksen ollessa täysin sama ??. Jos otetaan kaksi samantehoista ja painoista autoa, jossa on identtiset voimalinjat välityksineen, mutta toisessa on huonompi ilmanvastus ( esim. joku möhkö sittari ). Toisen huiput on 210km/h huonomman ilmanvastuksen takia ja toisen 230 km/h, niin 80-120km/h kiihtyvyydessä ei ole vielä mitään eroa vaikka huiput ovatkin toisessa vähemmän.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 04.08.13 - klo:16:04
Toisen huiput on 210km/h huonomman ilmanvastuksen takia ja toisen 230 km/h, niin 80-120km/h kiihtyvyydessä ei ole vielä mitään eroa vaikka huiput ovatkin toisessa vähemmän.

Olisi kyllä mielenkiintoinen testi luettavaksi. Itse uskon, että selvä ero löytyisi.

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 04.08.13 - klo:16:04
No voi jumalaare ja hellanlettas. Kulkeehan omanikin enemmän, kuin vastaava auto 115hp D2:lla. Johtuisiko jopa siitä, että siellä on jerkkua konepellin alla enemmän ilmavastuksen ollessa täysin sama ??.

Hellanlettas tosiaan. Kuten olen aikaisemmin sanonut, mielestäni auton huippunopeus kertoo sen suorituskyvystä paljon enemmän kuin 0-100 arvo. C 180 ja C 200 0-100 kiihtyvyydessä oli eroa muutamia kymmenyksiä, mutta kaksisatanen liikahti käytännön ohitustilanteessa huomattavasti ripeämmin. Paljon ripeämmin kuin lähes olematon ero 0-100 lukemassa olisi antanut olettaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy