Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Kaliumi

#1
Moro, Skoda kävi eilen Veholla huollossa ja vein omat öljyt yhteensä 5 litraa. Manuaalissahan on tieto, että moottoriöljyn määrä, kun myös suodatin vaihdetaan, on 4,6litraa. Huollossa olivat laittaneet kaikki 5 litraa koneeseen. Nyt soitin sinne ja kysyin tuosta tilavuudesta, niin ne sanoi, että 1.8TSI moottorin tarkka öljyntilavuus on 5,2 litraa. Eli 2 desiä olisi jäänyt vielä uupumaan. Melkoisen ristiriitaista tietoa. Onko palstalaisilla parempaa tietoa tämän suhteen? Ja haittaako tuo mahdollinen 0,4 litran ylitäyttö? Manuaalissahan sanotaan, että ylitäyttöä ei saisi tulla. Lisäksi vanhat öljyt imettiin pois koneesta ja öljyproppua ei avattu ollenkaan. Onko tämä ihan OK ja suositeltu menetelmä?

Kiitos vastauksista.
#2
1. Auton merkki ja malli: Skoda Octavia 1.8 TSI  2011
2. Mitä huoltoon kuului: 105tkm huolto, pieni 15tkm huolto ja lisäksi jarrunesteen vaihto
3. Liike jossa huolto tehty: Veho, Oulu
4. Huollon hinta: 219â,¬
5. Huollon ajankohta: Huhtikuu 2016

MUUTA:
Mukana omat öljyt, 5 litraa.
Olivat laittaneet kaikki 5 litraa koneeseen, vaikka manuaalissa lukee, että öljyntilavuus, kun suodatinkin vaidetaan, on 4,6 litraa. Soitin Veholle ja siellä selittivät, että tarkka öljyntilavuus on 5,2 litraa tuossa 1.8TSI:ssä. Eli 2 desiä jäi vielä uupumaan. Melko ristiriitainen tieto Veholta verrattuna manuaaliin.
EDIT: Ja vanhat öljyt imettiin pois. Öljyproppua ei avattu olenkaan. Mie en tiedä, onko tällä mitään vaikutusta lopputulokseen. :D
#3
Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.11.15 - klo:16:18
Kallista on aineella... MIKÃ,, on kyllä ollut itselläni jo tiedossa... Ongelma poistunee vuoden vaihteessa kun aine menettää myynnin ja ilmeiseseti myös huollon.

Ainekko tosiaan menettää Skodan edustuksen? En oo kuullukkaa. En kyllä tosiaan ihmettelekkään. Itelläki paljon tosi huonoja kokemuksia Aineesta. Onko tarkempaa tietoa taustoista.

Varsinaiseen asiaan sen verran, että samaisella Aineella vaihdettiin mun Ocuun defan letkulämmitin noin vuosi sitten, koska vastus kärähtäny. Auto on rekisteröity 11.11.2010 ja ostettu Aineelta. Ihan vasta huomasin tv-mainoksesta, että Defalla olis 5 vuoden takuu tuotteissa. Letkulämppärikinhän olisi pitänyt mennä takuuseen. Nyt en tietämättömänä osannut edes vaatia. Aine tietenki kääri takuumassit itelle ja asiakas maksaa. Mitäs ootte mieltä? Kannattaako tästä reklamoida Aineelle vai suoraa Defalle?
#4
Octavia on taas käynyt valohoidossa. Tälläkertaa kävin Veholla, kun on Skodan uusi merkkihuolto myös oulussa.

1. Auton merkki ja malli: Skoda Octavia 1.8 TSI 2011
2. Mitä huoltoon kuului: 90 000 km määräaikaishuolto + takajarrujen puhdistus, herkistely ja palojen vaihto
3. Liike, jossa huolto tehty: Veho Oulu
4. Huollon hinta: 519,13â,¬
5. Huollon ajankohta: 06/2015
6. Muuta: Takajarrut laahaa ja palat aika kuluneet -> takapalojen vaihto

Veholla oli joku tarjouspaketti isommasta huollosta. 355â,¬ hintaan kuului seuraavat:
- Shell Helix Ultra LL öljy (5W-30) 4.5 litraa
- öljynsuodatin, öljyproppu + tiiviste
- Raitisilmasuodatin (aktiivihiili) ja ilmansuodatinpanos moottoriin
- sytytystulpat
- Merkkihuollon tarkastus- ja huoltotyöt
- Kaksi palanutta poltinta vaihtoineen erikseen ~29â,¬

Seuraavana päivänä takapalojen vaihto ja paikat oli aika jumissa, niin piti putsailla ja herkistellä aika paljon:
- Palat + Vaihtotyö + Herkistely, yht. 135â,¬

Eiköhän tällä pääse taas 15tkm etiäppäin.
#5
Takapenkiltä meni turvavyön lukon musta suojakuori halki. Solki lukittuu lukkoon, mutta musta suojakuori halkesi ja on irti. Voiko tuon lukko-osan vaihtaa johonkin yleismalliseen vai pitääkö olla alkuperäinen osa? Tuohan on vaan ilmeisasti pultilla kiinni rungossa, joten helppo vaihtaa. Tytön istuinkoroke on sen verran leveä, että solki jää kanittamaan siihen lukkoon ja vähän hankala saada lukittua turvavyötä.
#6
Toinen 1.8tsi:n tyyppivika on vesipumppu. Siinä on joku muovinen kaulus, josta vuotaminen alkaa. Itellä vaihdettu tuo vesipumppu jo pari kertaa. Kilsoja nyt 80tkm. Marmorilla vaihtokustannus reilut 700â,¬
#7
Lainaus käyttäjältä: erik.loka - 30.10.14 - klo:19:17
Katoppas yläkautta vaihdelaatikon ja moottorin rajaa letkujen ja putkien välistä, että löytyykö märkää. Todennäköisesti vesipumppu... Laakkonen vaihtaa sen kohtuulliseen alle 700â,¬ hintaan  8) jos työkalut pysyy hanskassa niin helpo säästää 600â,¬, on kylläkin todela v-mäinen vaihdettava.
Tuolta lisää
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCgQFjAB&url=https%3A%2F%2Fdocs.google.com%2Ffile%2Fd%2F0B2OJYUIPuXthWjJsd29TQTlWcTA%2Fedit%3Fusp%3Dsharing&ei=B3JSVLXuB8T4ywOB0IGICg&usg=AFQjCNFTjXyWdDWJxWivOIMgzc2lXbmuVg&bvm=bv.78597519,d.bGQ

Ja täältä meikeläisen prokkis:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18446.msg426422#msg426422

Vesipumppuhan se siellä oli vuotanu. Märkä kohta löyty just tuolta, mistä sanoit. Marmorin asentajalta meni reilu kolme tuntia värkkäillessä. Hirveän ahdas paikka. Hyvät ohjeet oot kyllä tehny. Kaasuläppää se ei tainnut irrottaa. Tämä meni onneksi täysin takuuseen. Vähän vajaa 2 vuotta sitten vaihdettiin sama pumppu ja ite maksoin osan laskusta.

Ni mikä tuo alumiininen pumppu on? Ite en löytäny ku samoja muovisia härpäkkeitä.
#8
https://dl.dropboxusercontent.com/u/66048202/vuotokohta.jpg

Renkaanvaihdossa asentaja sano, että selvää vuotoa havaittavissa. Otettiin pohjapahvi irti ja nappasin kuvan kännykällä. Kuva otettu melkein keskeltä, moottorin edestä, alhaalta ylöspäin. Oikealla alhaalla oleva musta kotelo on muistaakseni öljypohja. Kuvan keskiosassa ja vähän ylöspäin oleva musta muovinen osa vuotaa siitä lohkon ja muovin välistä. Mikähän osa tuo mahtaa olla? Yritän ensiviikolla saada aikaa marmorille niin on sitte fiksumpi. Osaako joku sanoa tuosta enempi. Voiko tuo olla vesipumppu?

EDIT: koneena siis ocun 1.8TSI, CDAA
#9
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 11.09.14 - klo:22:15
Jos siihen vastinpintaan eli koripeltiin laittaisi jo varotoimenpiteenä läpinäkyvää kalvoa, vaikka tyyppiä puskurin suojakalvo tai kiveniskusuoja. Ja ennenkuin maalipinta on hankautunut rikki. Kustannus ei ole päätähuimaava.

Tätä juuri ehdottivat huollossa SAH:lla. Maalin ja lakan ostin puskurin parkkipaikkakolhua varten, niin sitä vois vähän laittaa tähän oviaukon hankautuneeseen kohtaan. Kiveniskuteippiä päälle, niin luulis menevän jokusen vuoden. Minulla kuitenkin todella pieni tuo vaurioalue.
#10
Lainaus käyttäjältä: MiJuPe - 03.09.14 - klo:20:16
Aine OY..no luulis kaikkien pääsevän helpommalla nyt ku sitte kun on puhki asti..

Sitte ku on puhkiruostunut, niin Aineella sanovat, että ulkopuolinen isku aiheuttanu, ei korvata. :D Minulle sanottiin siellä, että he ovat vaan välikäsiä tehtaan ja asiakkaan välillä. Heillä ei oo mitään vastuuta tuotteesta. Kun tehdastakuu on loppunut niin mitään muuta ei ole olemassakaan. 6kk käytetyn auton virheolettamaakaan ei ole.

Itse aiheeseen sen verran, että minullaki on vm-10 ocussa molemmissa takaoven aukossa noin 2cm mittaiset jäljet joista pintamaali kulunut puhki. Täysin samassa kohtaa molemmissa ovissa. Ko. kohdassa oven tiivisteessä on selvä kovempi kohta, joka on koholla. SAH: lla tekivät mukisematta reklamaation maahantuojalle. Vastausta odotellaan.
#11
1.8 TSI:ssä (CDAA) taitaa tuo vesipumpun vuotaminen olla jonkinmoinen tyyppivika. Omaan Ocuun se vaihdettiin vajaa kaksi vuotta sitten ja taas häviää jäähdytysnestettä johonkin. Määräaikaishuollossa käskin tutkia asiaa ja sanoivat, että pohjamuovin päälle vesipumpun kohdille oli selvästi kuivunut jäähdytinnestettä. Tekivät painetestin, mutta ei vuotanut mistään. Painetestissä vissiin moottori on sammutettuna niin voiko tuo vuotaa vain ku kone pyörii? Mitä muuta tyypillisiä paikkoja vois olla? Voiko turbo hörppiä tuota vettä? Nesteen häviäminen on kuitenkin vähäistä.
#12
1. Auton merkki ja malli: Skoda Octavia 1.8 TSI vm-2010
2. Mitä huoltoon kuului: 75 tkm huolto, ilmastoinnin huolto, koodaus kiinteälle välille, jäähytysjärjestelmän painetesti (+paikkamaali ja lakka mukaan)
3. Liike jossa huolto tehty: SAH, oulu
4. Huollon hinta: 275 eur omilla öljyillä
5. Huollon ajankohta: Heinäkuu -14

Molemmissa takaovissa samassa kohtaa tiivisteen jättämä n. 2cm jälki, josta pintamaali hioutunut pois.
#13
Mitä on seurannut tätä foorumia, niin näyttää olevan todella paljon yksilöitä öljynkulutuksen suhteen nämä tsi-koneet. Minulla ajossa vastaava ocu 1.8TSI, man, vm -11. Rauhallisella ajolla himmaillen piti öljyä lisäillä huomattavasti vähemmän ku jos teki ohituksia ja käytti kierroksia. Viime ll-välillä öljyä piti lisätä noin 3 litraa. lopussa öljyä kului selvästi enemmän.

Nyt ll-välillä ajettu n. 17tkm ja huoltonäyttö pyytää huoltoa 2000km päästä. Eli seuraavassa huollossa koodaus kiinteälle välille ja öljyksi castrol edge. saa nähä mitä tapahtuu ölkynkulutukselle.
#14
Lainaus käyttäjältä: tet - 25.05.14 - klo:11:41
Ahaa, hyvä tietää. Eli CR-TDI siellä naksuttelee eikä DSG. :)

Minulla on 1.8TSI manuaali ja samat naksaukset kuuluu selvästi. Liekkö kaikkien ocujen ominaisuus. :)
#15
Lainaus käyttäjältä: TTO - 07.03.14 - klo:12:41
Pre-FL:ssä takaluukku meni lukkoon liikkeelle lähdettäessä eikä ollut riippuvainen ovien "automaattilukituksesta". Luukun lukitus aukeaa kuljettajan oven aukaisusta tai sisätilan katkaisijasta.

Tuo automaattilukitus vissiin lukitsee kaikki ovet? Mulla toimii tuo takaluukun lukitus aika omituisesti. Eli automaattilukitus ei ole päällä, mutta joskus takaluukku on lukossa ku vaimo menee sitä aukaisemaan. Sitten joskus täysin samanlaisen ajosuoritteen jälkeen takaluukku ei olekaan lukossa. Sitten joskus ei tarvi ku ajaa ihan lyhyt matka niin takaluukku on taas lukossa. Ihan niinku se arpois millon on lukossa ja milloin ei. Mitkä kaikki asiat tuohon vaikuttaa?
#16
Lainaus käyttäjältä: Kasis - 07.03.14 - klo:00:36
Scirocconi on 1.4TSI jossa kylmäkäynnistyksen yhteydessä ilmenee pahiten  tuo pätkiminen, mutta lämpimänä tyhjäkäynnillä tuntuu tärähdyksinä.


Minun 1.8TSI:ssä (Ocu vm-10) ei kylmäkäynnistyksen yhteydessä ole mitään tärähdyksiä/pätkimisiä. Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä taas on noita pätkimisiä joskus enemmän joskus vähemmän. Semmosen havainnon tein, että kun laitoin Forte fuel system cleanerin, niin pätkimistä oli todella paljon vähemmän. Nyt taas pätkiminen on normaalilla tasolla.
#17
Huoltaminen / Vs: Huolto Oulussa?
18.02.14 - klo:12:23
Lainaus käyttäjältä: Gulak - 17.02.14 - klo:21:01

Ei ollut muita kommentteja Aineen tasosta - onko kokemuksia? I

Mie asun kanssa aikalailla Aineen vieressä ja käytän nykyään aina SAH:lla. Huollon aikana voi käydä Moronetissä tai koeajamassa autoa Rintajoupilla :D

Aineen toimintaan olen ollut aika tyytymätön. Takuuajan reklamointeja ei hoidettu vaikka neljä kertaa samasta asiasta oli puhetta (kaksi kertaa paikan päällä). Valot kävi suuntauksessa, mutta katsuri ilmoitti, että ihan miten sattuun sojottaa nuo kaukovalot - ilmankos näkyvyys parani kun katsuri ruuvasi ne kohilleen.

Aineella ei muuten ole mitään vastuuta myymistään autoista. He on vaan välikäsiä maahantuojan ja asiakkaan välillä. Tuotevirhevastuuasioissa joutuu vääntämään kättä.

SAH:n hinnat samaa tasoa tai vähän halvemmat. Viimeisimpänä jarrunesteen vaihto + Forte fuel system cleaner SAH:lla vähän halvempi. Palvelu SAH:lla paljon parempaa. Isompaa huoltoa en ole uskaltanut Aineella teetättää. Mennään SAH:lla niin kauan ku siellä homma toimii.
#18
Octavian kaukovalojen suuntaus kannattaa tosiaan tarkistaa. Ite valitin merkkihuollolle kaukovalojen suuntauksesta ja sanoivatkin, että näyttivät vähän miten sattuu. Suuntauksen jälkeen valoilla näki paremmin. Sitten katsastuksessa sanoivat, että kuskin puolen kaukovalo näyttää liian alas ja katsastusmies sääti siinä saman tien kohilleen. Nyt näkyy jo huomattavasti paremmin ja olen jopa ihan tyytyväinen valotehoon ja haudannut lisäpitkien hankkimisen. Pisteet Oulun kaarnatien katsastusasemalle ja sen viereiselle merkkihuollolle miinusta. Autona ocu II fl, xenon umpioilla.
#19
Itelläkin vuotanut tuo vesipumppu 1.8TSI:ssä. Asentaja sanoi, että vesipumpussa on jokin muovinen kaulus, joka alkaa helposti vuotamaan. Kuulemma ovat paljon vaihtaneet noita. Itellä meni jo noin 50tkm kohdalla pumppu. Takuu oli jo mennyt, mutta maahantuoja maksoi osan ja itse maksoin asennuskuluista reilu puolet.
#20
Itellä tuli ostettua Lidlistä jotain pesunestettä ja tämän topikin innoittamana kävin katsomassa tuoteselostetta, niin aiheutti pientä ihmetystä, kun tuote sisältää glykolia. Eli siis normi jäähdytinnestettä. Alkoholikin oli ilmoitettu vain että alkoholi. Pääkallon kuvan puuttuminen varmaan tarkoittaa sitä, että alkoholi on etanolia eikä metanolia. Sitten oli jotain väriainetta ja hajustetta. Tuo glykoli ei nyt varmaan ole kovin vaarallinen noille umpioille, mutta muuten en kyllä enää osta sitä. Katsoin purkista vain että ei pääkalloa ja pakkasenkesto -60. Onko tuo glykoli kovin yleinen näissä pesunesteissä? Tähän asti olen katsonut vain, että onko pääkalloa ja mikä on pakkaskestävyys. Pitää näköjään tuoteselostekin lukea kunnolla.
#21
Mie olisin kiinnostunut juuri siitä Fortesta, jota Skodan LL-huollossa laitetaan automaattisesti bensan sekaan (TSI). Mikä Forten tuote tuo on? Pitäisi tehtaan ohjeen mukaan sisältyä LL-huoltoon.
#22
Oulun J Kärkkäisellä on BELCO-merkkistä LL-öljyä 5-litran kannu hintaan 32â,¬
Vissiin normaali hinta. Ei mikään hetken tarjous. Löytyy luokitukset 504.00/507.00.
Kellään kokemuksia/kommentteja kyseisestä öljystä?
#23
Mikä on tuo rekisterikilven polttimon kanta c5wLL? En oo löytäny mistään. Siis FL malliin.
#24
Itellä oli nuo Hellan ff200 ex astran keulalla ja todella hyvät valot oli. Hintaansa nähden älyttömän hyvät. Nämä voitti aikoinaan jonkun TM testinki.

Mutta asiaan: joko te ootta laittanu näitä viimasuojia ihan lopullisena asennuksena talvea varten. Milloin tuo kannattaisi laittaa?
#25
Huoltaminen / Vs: Long Life huoltoväli
15.09.13 - klo:10:36
Mikä Forte tuonne bensan sekaan muuten laitetaan tuossa LL-huollossa? Aineita on yllättävän paljon. Onko se nyt tuo Gas treatment vai Fuel system cleaner vai kenties Valve cleaner?

http://www.forte.fi/FI/Forte-tuotteet/Autot.html
#26
Huoltaminen / Vs: Long Life huoltoväli
12.09.13 - klo:21:23
Kiitos vastauksista. Ilmeisesti toinen merkkiliike haluaa rahastaa kun rutiinisti laittavat nuo fortet. Onko tuo forte nyt sitten oikeasti niin tarpeellinen näissä tsi-koneissa että minun kannattaisi se jälkikäteen lorauttaa tankkiin?. Minkä hintainen tuo bensan sekaan laitettava forte on?
#27
Huoltaminen / Vs: Long Life huoltoväli
10.09.13 - klo:23:37
Ketjussa on pariin otteeseen ollut juttua Forte-aineista Skodan LL-huollon yhteydessä. Itse kun teetätin 60tkm LL huollon, niin toinen merkkihuolto sanoi, että 1.8TSI:ssä viralliseen huolto-ohjelmaan kuuluu aina forte-aine bensan sekaan. Toinen merkkihuolto ei ollut tällaisesta kuullutkaan. Yritän vältellä asiointia tuossa toisessa liikkeessä, jossa fortet laitetaan rutiinisti.  Minulle ei nyt siis tullut tätä forten ainetta, niin pitäisikö tämä laittaa nyt jälkikäteen? Kuinka tärkeä juttu tämä on? Sitten kävi mielessä, että onko tämä nyt huollettu täysin pykälien mukaan, kun tuota huolto-ohjelmaan kuuluvaa forte-ainetta ei nyt laitettu?

Sorry, kun asia tulee vielä esille, mutta haluaisin saada juuri tämänhetken tiedon ja käytänteen selville.
#28
Suuret kiitokset tet mitoista. Pitää ehdottomasti tehdä tuommonen. Ite en ajatellukkaa että tämä estää kaiken suola pskan pääsyn kennolle.

Viimetalvi oli eka tällä 1.8tsi:llä. Ihan hyvin sillä pärjäsi, mutta tuli mieleen, että voisi moottori lämmetä nopeamminkin.
#29
Siistin suojan olet kyllä tehny. Olisiko paha rasti jos saisi mitat tänne. Osais ite tehdä kerralla oikean kokoisen. Normaali elegance ei varmaan eroa scoutista tämän suhteen.

Koskeeko tämä viimasuojan tarpeellisuus kaikkia malleja? Siis myös 1.8TSI: tä.
#30
Täälläkin Ocu käväisi huollossa:

Aikaa varattaessa kyselin huoltoa sekä Aineelta, että SAH:sta. Aineella sanoivat, että Skodan tehtaan mukaiseen huolto-ohjelmaan kuuluisi Forte-lisäaine bensiinin sekaan. SAH ei ollut kuullutkaan tällaisesta. Olisiko tuollaiseen tarvetta?

Auton merkki ja malli: Skoda Octavia 1.8TSI Elegance Combi M6 -2011
2. Mitä huoltoon kuului: LL-huolto, 60 tkm. Auton mittarissa 55 tkm.
3. Liike jossa huolto tehty: Suomen autohuolto, oulu (merkkihuolto)
4. Huollon hinta: 248,8â,¬
5. Huollon ajankohta: 14.6.2013

Vein omat öljyt huoltoon: Castrol EDGE LL, 5 litraa 56.8â,¬. SAH siis veloitti 192â,¬. Jarrunesteitä ei vielä vaihdettu. Eka vaihto, kun auto 3-vuotta vanha.
(SAH muuten käyttää pumpuissaan Mobilin tuotteita, jos jotakuta kiinnostaa)

ERITTELYÃ,,:
60tkm tarkastushuollot: 137â,¬
Öljysuodatin: 19,40â,¬
Schraube: 4,61â,¬ (Ilmeisesti öljytulppa + tiiviste ??)
Öljynsuod. jätemaksu: 2,54â,¬
Raitisilmasuod. uusittuna: 8,60â,¬
Raitisilmasuod. aktiivihiili: 17,64â,¬
Käyttötarvikkeet: 2,21â,¬
YHT:192â,¬

Aikaa kaikkineen meni reilut 1,5 tuntia.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy