Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - papparatsi

#1
Noniin mittaristo irroitettiin merkkiliikkeessä ja annettiin makoilla virroitta, eli suomeksi sanottuna buutattiin. Sit takaisin paikalleen ja menoksi:

Niin alkoivat taas kilometrit kertyä normaalisti ja säästyttiin mittarin uusimiselta. Nyt peukut pystyyn, että jatkaa toimimista.
#2
Muistaessani päivitetäämpäs tilannetta.

Marmori vastasi suht pian, että seuraava temppu on ottaa mittaristo irti, antaa sen makoilla jokunen aika ihan varmasti ilman minkäänlaista virtaa, ja sit katotaan herääkö takaisin henkiin. Tavallaan buutataan ja yritetään uudelleen.

Tuolla jos ei tokene niin sitten on todennäköisesti uusiminen edessä.
#3
Kaikki muu näyttää toimivan ongelmitta. Siksi tuon havaitsemiseen menikin jokunen päivä, kun ei sitä nyt niin ihan aina tule matkamittaria katottua. Ajossa ei olla vielä logitettu, kun päätin antaa ensin marmorille mahdollisuuden. Täytyy harkita jos kävisi VCDS-velhon luona kylässä.

ABS-anturiongelmistakin pitäisi tulla vikakoodi ja itse asiassa merkkivalonkin syttyä, joten tuo mittarinvaihto saattaa hyvinkin olla edessä.

Tai sit ajelen kylmän viileästi näin ja myydään auto aikanaan vähän ajettuna premiumina käsi raamatulla, ettei todellakaan ole ruuvattu mittaria  8)
#4
Hiljaista on, eikä marmorikaan löytänyt mitään vikaa ... raportoivat asiasta valmistajalle ja minä jään kuulolle ... ???
#5
A4 1.8TFSI Q 2013.
Mittarissa 113tkm .. tai siis oli kunnes jämähti siihen ... nyt lukema sama mutta todellisia kilsoja enemmän.

Nollasi mittaristosta sen normaalin, koko ajan näkyvillä olevan trippimittarin, ja pian ajoon lähdettyäni huomasin, että se pahus näyttää edelleen nollaa. En sen kummemmin ihmetellyt, vaan tuumin, että taisin tunaroida jotain ja täytyypä jossain vaiheessa lueskella manuaalia.
Pian huomasin, että ei se muuten kasva se ajettu kilometrimääräkään!

Pitkällä ajolenkillä totesin, että ei muuten huoltovälikään yhtään lyhene ... mutta sen sijaan ajotietokoneen näyttö tuo koko ajan päivitettyä ajomatkaa ruudulle! Eli ne 1. ja 2. tason mittarit päivittyvät koko ajan kuin myös keskikulutus ihan normaalisti.

Toisin sanoen kyseessä osoittainen matkamittari-signaalien puutos. Hyviä ehdotuksia syystä otetaan vastaan. Vikakoodit luetaan tiistaina.

Asiaan teoriassa liittyy muutama sata kilometriä ennen jumittumista ammattitaitoisessa liikkeessä tehty lisäkaukovaloasennus, mutta auto ehti tosiaan taittaa matkaa, välissä useampi startti, ja ihan yön yli seisominen, ennen kuin tuo kilsamäärä on stopannut tuohon. Pidän aika kaukaisena mahdollisuutena, että syy olisi siinä. Pikemminkin odottaisin asennuksien seurauksena sulakevikoja tai laajempia sellaisia, ei tuollaista hämärää osittaista jumia.

Sen sijaan matkustajan puoleisesta etupyörästä on jo pitkään kuulunut metallista hankaavaa ääntä, jos vähän turhan rivakasti kääntää vasemmalle niin, että keula alkaa painumaan oikealle eteen , silleen ihan kunnolla ... --> kuulostaa minusta siltä, että jarrulevyn metallinen "kura/viimasuoja" on ehkä vääntynyt joskus ja ottaa kiinni jousituksen myötäämään komponenttiin tms. Tästä tuli ajatukseksi, että olisikohan niiannut tarpeeksi, kun keli oli vian ilmaantumisaikaan loskainen ja pyöräkoteloihin kertyi tavara ... eikös se matkamittarisignaali tule hyvinkin pyöriltä? ABS-antureilta? Vaiko sittenkin vaihdelaatikolta?
#6
Täällä Keski-Suomessa on alkanut näkyä tuotantokäytössä tuo viranomaisen tummanharmaa kamera-portteri ihan ilahduttavan useasti. Tai siis ainakin silloin, kun päivänvalo sen näkemisen vielä sallii ... tapahtuma-aika alkuiltapäivä ja näin täysin valoisa poutakeli. Tapahtuma-alueella koko ajan nopeusrajoitus 80km/h.

Eilen ajelin 9-tietä etelästä kohti Korpilahtea tavoittaen pikkuhiljaa ylämäissä jonkin verran hyytyvää rekkaa, jonka perässä peruskorolla perustappituntumalla. Kun ylämäki-ohituskaista alkaa, olen päässy juuri sopivan turvavälin päähän korollasta, lähtee se rekasta ohi, vaikka sillä on vielä rajoituksenmukainen vauhti päällä. Itse tulen vakkarilla hidastuvan rekan rinnalle vähän myöhemmin, ja siinä vaiheessa korolla on jo vetänyt pitkän kaulan viitaten 100km/h+ nopeuteen.

Ohituskaistaosuus jatkuu mäen päälle ja ihmetyksekseni korollassa syttyvät jarruvalot. Hetken päästä pientareella näkyy paku, jolla vilkku oikealle. Siinä siis syy jarruttamiseen. Jarruvalot sammuvat, menee jotain kolme-neljä sekuntia, ja RÃ,,PS niin tuli varmasti ihan onnistuneet passikuvat otettua ... ei sitten jarruttanut tarpeeksi, vaikka havaitsi potentiaalisen riskin ja jopa nopeusvalvonta-auton ihan hyvissä ajoin ... no, ehkä ensi kerralla jarruttaa pidempään ... tai ei kerää sitä turhaa ylinopeutta lainkaan ... tavoitettiin jokusen minuutin päästä pidempi, hiljempaa mateleva jono ... ja se ohitettu rekkakin liittyi peräämme  ::)
#7
Tänään nelostiellä liikkui erikoiskuljetus Heinolan suunnasta kohti Jyväskylää. Rekan kuormana kohtalaisen kokoinen "talo". Takana ei ollut saattajaa, mutta edellä kulki saattopaku keltaiset vilkut päällä.
Matka jatkui silti kohtalaisen lähellä suurinta sallittua nopeutta.

Hartolan pohjoispuolella n. 15km 80-rajoitusta, ja välillä rekan nopeus laski sen verran alle, että hyvän näkyvyyden suoralla pelto-osuudella pääsin ohittamaan. Lähestyin pikkuhiljaa pakua, mutta se onnistui mätsäämään nopeutensa samaksi. Lopulta se laski nopeutta ehkä sellaiseen 70:iin. Odottelin tuttua ohituspaikkaa mäkisen ja mutkaisen osuuden keskellä, hyvällä turvavälillä, mutta vastaantulijat tekivät aikeeni tyhjiksi, ja joudin kevyesti jarruttamaan viime hetkellä ennen ohitukseen lähtöä.

Onneksi jalka oli valmiiksi jarrulla, sillä tämä vilkkupaku tempaisi rajun jarrutuksen, ja luonnollisesti minä myös. Vauhti putosi ehkä puoleen, ja
paku tempaisi tien viereen levikkeelle, ilmeisesti odottamaan hieman turhan kauaksi jäänyttä saatettavaa.

Lipuessani pakun ohi, pui liivimieskuski minulle nyrkkiä ...
Ei ihan auennut minulle mitä olin tehnyt hänen mielestään väärin ... hän se oli joka agressiivisella jarrutuksella vaaransi liikennettä ihan kunnolla. Olinko ollut hänen mielestään liian lähellä sen ohitukseen lähtöyrityksen hetken verran, vai oliko koko erikoiskuljetuksen ohittaminen hänen mielestään sopimatonta, vai olinko aamulla pissinyt hänen muroihinsa ... en tiedä.

No väliäkös sillä, ei kun eteenpäin vaan ja sinne jäi vilkkuvalot taakse.

Reilun viiden minuutin päästä lähestyn Joutsaa. Peilistä näkyy ensin yksi ja sitten toinen henkilöauto, jotka ovat myös päässeet ohittamaan erikoiskuljetuksen ja lähestyvät minua.
Juuri ennen Joutsan pääristeystä on kuitenkin 50-rajoitus, koska siinä hiljattain rekka sortui tienpenkereeltä järveen, ja kaide on edelleen korjaamatta. Ilokseni pystyin toteamaan, että jonkin matkaa edelläni ajaneet henkilöautot hidastivat vauhtinsa sinne 60-mittarinopeuteet tjsp, samoin minä. Takanatulijat eivät tätä tehneet ja muutamassa hetkessä minulla oli kaksi puskurinhaistelijaa takanani.
Juuri ennen kuin saavumme tuohon mainittuun risteykseen, ja alettaisiin kiihdyttämään takaisin 80-vauhtiin, näen peilistä taas keltaiset vilkkuvalot. Ensimmäinen ajatus on että miten ihmeessä se on jo täällä kun minä en ole hidastellut ... eikä se muuten hidastelekaan vaan vähät välittää 50-rajoituksesta, ja ottaa meidät hetkessä melkein kiinni arviolta reilusti yli 100km/h, ehkä jopa 150! Ihan kiinni ei kuitenkaan ehdi ottaa, ennen kuin tempaisee toiselle kaistalle, tekee rajun jarrutuksen, ja asettui viistosti kaistan tukkeeksi ... mitä lie jäi ahdasta risteystä vartioimaan, tyhjentämään, liikennettä ohjaamaan tai jopa purkamaan opasteita, en tiedä.

Rattiraivo tuollaisessa tehtävässä, ja toooooodella reilu ylinopeus vielä kaupan päälle ... huono päivä juu ja moni muu oli saattanut aiheuttanut näppylöitä ennen minua, mutta silti "kunnioitettava suoritus" täysin pistein.
#8
Alkaa mennä jo hieman sivuraiteelle otsikosta, mutta silti mielestäni kyse on sen verran "kunnioitettavasta" asiasta, että tähän ketjuun sen lätkäisen:
Kesä tuli ja jostain syystä sen myötä todella iso määrä autoista liikkuu täysin pimeänä. Siis joko pelkillä parkeilla tai valitettavasti keula täysin pimeänä.
Havaintojeni mukaan ehkä yksi kymmenestä moisesta on se wanha 80-luvun euro, toinen kymmenestä on se (iki-)wanha jenkki, ja loput ovat "tuoreita" japseja?!!!! Siis onko todella niin, että 2000- ja vielä 2010-luvuillakin valmistetuista japseista saa valot täysin pois?
Suhteellisen lukuisat tuonti-eurot jotenkin vielä ymmärtäisin, mutta kun nekin näyttävät jäävän selvästi vähemmistöön ...

Tojota on havaintolistallani ehdoton ykkönen, esim. itselleni yllätyksenä Prius, ja Subarut seuraavana, lähestulkoon kaikki Forresterit.

Muilla vastaavia havaintoja?
#9
Pari iltaa sitten Stuttgartin ykkönen eli uusi Eemeli teki ne perinteiset ...

Ajeltiin kaikessa rauhassa 80-alueella viiden auton jonossa, minä viimeisenä, hyvillä turvaväleillä. Vähän alle sen nopeuden mitä normaalisti ajaisin. Ei mitään kiirettä, eikä sen puoleen saumaakaan ohituksiin.

Alkaa ohituskaista, ja rajoitus nousee sataseen. Edelläni ajava mersu lähtee ahnaasti ohi ja minä hänniltä perässä, mittarinopeus tuttuun 110:een ja vakkari päälle. Mersu tekee hajurakoa, ja palaa oikealle kaistalle ykköseksi. Minä lähestyn ohituskaistaa tarkkaillen mitä mersu tekee. Mersu alkaa hidastaa vauhtia ja minä alan olla jo melkein rinnalla ... mersu kiihdyttää ja tekee eroa pari-kolme autonmittaa ... ja hidastaa taas päästäen minut melkein rinnalle ... ja taas kiihdyttää. Mulla koko ajan se vakkari päällä.
Ohituskaista oli pitkä, joten tuota pumppausta tuli seurattua useamman kerran. Eihän se minua ohi päästänyt, joten hyvällä turvavälillä takaisin oikealle kaistalle ohituskaistaosuuden päättyessä, ja nyt kaide estää ohitukset. Mersu noin 50m päässä. Rajoitus edelleen 100km/h.

Mersu hidastaa vauhtia pikkuhiljaa sinne 80-nurkille, ja minä tietty lähestyn takaa. Sitten teen sen, minkä seuraukset osasinkin odottaa ... väläytän pitkiä kerran, jotta antaisin kohteliaan herätyksen ... no siinä sitä sitten kokeiltiin mersun jarruja. Ei siinä mitään, kun tuota osasi odottaa, ja turvaväli oli kunnossa. Nosti nopeutta hieman, mutta silti mentiin alle rajoituksen.

Kilsa pari ja alkaa 80-rajoitus. Minä pudotan siihen tuttuun mittari 90:iin. Mersu about myös. Taas pari kilsaa ja sitten tuleekin se kameratolppa, jossa olin edellisenä päivän nähnyt kameran toiminnassa, kun joku edempänä ajavista otti itsestään kuvat salamavalolla. No mitäs tekee mersu? Kiihdyttää vaivihkaa ja alkaa vetämään taas kaulaa ... RÃ,,PS ... menee muutama sekunti, sitten syttyy jarruvalot, ja mersun nopeus tippuu 70:iin ... ja minulle tarjoutuu oivallinen mahdollisuus ohittaa hänet ja näin tein kaikessa rauhassa. Ilman ylinopeutta.

On se vaan vaikeaa tuo tasaisella nopeudella ajaminen, eikä nopeusrajoituksiakaan ole mitenkään helppo seurata ...  ::)

(Minun syytähän tuo tietty oli ihan kokonaan - ainakin jos mersukuskilta kysytään)

#10
Tein eilen illalla virheen.

Olosuhteina myöhäinen ilta, tyyni, kirkas tähtitaivas, upea - melkein täysikuu, ja rapiat -14C.

Vastaan tuli taas yksi valovammainen ajoneuvo niistä ah niin lukuisista ... tai siis niin minä luulin ... Vain toispuoleinen lähivalo ilman, että edes parkki olisi palanut sillä pimeällä puolella. Vilautin pitkiä ... ja saman tien se pieni epäilys ytimenjatkeessa sai vahvistuksen ... jumankauta sivuvaunullinen moottoripyörähän se siinä!!!

Olisihan minun pitänyt tietää itsekin pari talvikautta ajaneena ... my bad!

Respect  8)
#11
Tullut viimeaikoina ajeltua kohtalaisen paljon joko varhaisen aamun tai myöhäisen illan synkkyydessä. Aika erikoinen havainto tullut tehtyä, ja ihmeteltyä miten lukuisat tielläliikkujat toimivat näin ...

Olen ohitellut niin kaksikaistaisilla kuin oikeilla moottoriteilläkin hitaammin liikkuvia. Ohitushetkellä tämä ilmiö sitten paljastuu siinä rinnalla hetki vietettäessä: Ohitettavalla on kutakuinkin keskellä tuulilasia kiinni sellainen karkeasti arvioiden rehevän /C:n kokoinen navigaattori tai parhaimmillaan tabletti, joka on asetettu silmämääräisesti arvoiden siihen kaikkein kirkkaimpaan näyttötilaansa ...! Siis mitä vattua? Siinä kaikkein synkimmässä säässä ja kellonaikaan, kun ollaan niin lähellä täydellistä pimeyttä kuin vaan voidaan, jossa on vaikeuksia tehdä havaintoja eteenpäin edes niillä parhailla ajovaloilla, asetetaan oma-aloitteisesti rimaa korkeammalle ja sokaistaanpa tässä nyt itsemme ylimääräisellä, suoraan silmiin osoittavalla valonlähteellä ...

Eihän siinä mitään, että joku noin tekee, mutta kun tuo tuntuu olevan jo melkein enemmän sääntö kuin poikkeus?!

Mietin pitkään ja hartaasti, mitä tuohon ilmioon voisi oikein tuumata. Käsien ristimisestä lähtien. Runosuoni alkoi kukkimaan:

"Oi armias Darwin - tule ja harvenna.
Poista piittaamattomat - vahvenna vanhurskaita"

Tuli muuten nähtyä teiden ritarien lähes-turpiinvetotalkoot männäviikolla Lahdesta Asikkalan suuntaan ajettaessa. Ilta ja sade ja muu synkkyys, ja kohtalaisen paljon liikennettä samaan suuntaan.
Tavoitin hieman hitaammin ajavan jonon pään ja päätin jäädä jatkeeksi hyvän ei-niin-kuraa heittävän turvavälin päähän edellä ajavasta (A4B9) odottelemaan, että itse kukin alkaisi pikkuhiljaa väistyä taajamiinsa, ja pääsisin taas jatkamaan matkaa omalla nopeudella. Kohta takaa tulee suht rivakkaa vauhtia, ihan selvää ylinopeutta, wanhempi Mersu, joka tunkee tappituntumalle. Siis ihan sairaan lähelle, siihen alle auton mitan päähän, kyttäämään ohituspaikkaa. Jonkin matkaa se siinä koetti ja yritti ja nysväsi, ja lopulta onnistuikin ohittamaan. Edessäni oli hyvin tilaa joten tässä vaiheessa ei vielä mitään.
Sitten tietty alkoi hiillostamaan mainitsemaani A4:sta. Sairaan lähellä edelleen. Olisko menty 10min ja lopulta se ohituspaikka löytyi. Paluu omalle kaistalle tapahtui kuitenkin A4:n mielestä liian nopeasti/lähellä, jota se olikin, ja pitkien vilautushan siitä seurasi. No Mersulta loppui kiire siihen paikkaan ja tempaisi jarrut pohjaan ... tuli nähtyä ekaa kertaa A4 B9:n automaattinen hätävilkkutoiminto äkkijarrutuksessa. Ei tarvinne kysyä montaa kertaa mitä tapahtui seuraavaksi ...? No tietty lisää pitkien vilkutusta, ja nyt Mersu veti jo niin tiukan jarrutuksen, että veti osoittain poikittain kaistalleen! Taas hätävilkutus ...
Ajonopeus putosi jo niin olemattomaksi, että ehdin hetken miettiä ilkikurisesti iskisinkö vanhan pumpparista savut pihalle ja täräyttäisin riitapukareista ohi ja jättäisin nahistelemaan keskenään, mutta oli onneksi malttia mukana ja jätin sen tekemättä.
Tilanne nimittäin rauhoittui siihen, mutta tuli sellainen olo, että oltiin ihan lähellä sitä, että kohta olisivat nousseet autoistaan ja alkaneet seurustelemaan intiimimmin.

hauskaahan tässä on se, että Audi kääntyi huoltsikalle jo minuutin parin päästä (nitroja?), ja mersukin kääntyi parin vastaavan ohituksen jälkeen, edelleen näköpiirissäni pysyen, pois valtatieltä.

Voi meitä. Niin jos joku tuntee Darwinin niin kertokaa terveisiä, että voisi tulla käymään.
#12
Tuli pari päivää sitten nähtyä yllättävä ilmiö maantiellä:

Sivutieltä tuli suht lähelle eteeni uusi Volvo XC90. Melkein jo kerkesin nostaa jalan kaasulta, mutta Volvo kiihdytti ketterästi rajoituksen mukaiseen 80km/h nopeuteen. Se mikä kiinnitti huomioni oli runsas, tumma savupilvi, minkä se peräänsä päästi. Havaintoetäisyys karkeasti 100m ja keskellä kirkasta päivää. Kerkesin hetken jo tuumia, että on näköjään dieselkoneella, mutta heti aloin tuumia, että mihinkäs se DPF on tuosta kadonnut ... onko noin uusi auto viety saman tien pajalle ja tyhjennetty virimielessä, vai olisiko jotain epäkunnossa?

No, ajeltiin siinä muutama kilsa etiäppäin ja alkoi ohituskaista ja 100km/h rajoitus. Volvo ei pitänyt kiirettä nopeuden noston kanssa ja näin minä lähestyin ja lähdin ohittamaan. Volvo painoi rinnalla ollessani kaasua ja alkoi kiilata päälle, kun ei viitsinyt vilkkua kuluttaa ja mitä lie puhelinneuvottelua mielenhäiriössään vietellyt. Jarrua ja torveahan siinä piti painaa. Tämä ei kuitenkaan ole kirjoitukseni varsinainen asia vaan se, että näin lähelle päästyäni huomasin mallimerkinnän, joka oli T6. Siis bensakone! Ja taas kunnon savupilvi perään! Myöhemmin näin sen toistuvan vielä kolmannenkin kertaa, silloin arviolta 150-200m etäisyydeltä.

Lähietäisyydeltä havaitsin, että se savu ei ole ihan niin mustaa kuin näissä vanhoissa dieseleissä on totuttu, ehkä aavistus sinistä mukana, mutta ei missään nimessä niin sinistä tai vaalean harmaata kuin mitä öljyn tai veden poltto palotapahtumassa tuottaa.

Olisiko nyt niin, että tulin todistaneeksi tuota pikkuhiljaa keskusteluihin noussutta bensakoneiden pienhiukkasten tuottoa? Onko muilla vastaavia havaintoja? Liekkö vain Volvon tapa vai onko muissa korkeaviritteisissä bensakoneissa ja painavissa ajoneuvoissa kuormitukseen joutuessaan samankaltainen ilmiö? Se savun määrä tosiaan peitti kaikki rekisterikilvet ja oikeastaan koko perän näkyvistä, ja sai tällaisen kokeneenkin tienkuluttajan ihan vilpittömästi siihen ensikäsitykseen, että dieselhän tuollaista voi vaan päästellä.
#13
Ajelin eilen aamulla kyseisen viiden auton ulosajon tapahtuma-aikaan Keski-Suomesta Helsinkiin nelostietä, ja keli vaihtui alkumatkan kuivien teiden kipakasta pakkasesta peilijäähän, jonka päällä irtolunta, ja kaiken kruunasi voimakas puuskittainen tuuli. Kuuntelin tapahtumia radiosta, enkä yhtään ihmetellyt kyseistä ulosajobuumia, jos suinkin oli yhtä haastavat olosuhteen silläkin tiellä.

Keli vaihtui hyvin nopeasti, joten saattoi olla, että nuo onnelliset viisi pääsivät nauttimaan juuri siitä pahimmasta hetkestä aihetta "talvikeli yllätti autoilijat".
#14
Ajelin männäviikolla valoisan aikaan 4-tietä suuntana pohjoinen ja tavoitin näkökenttääni Hartolan nurkilla hieman tavallisesta poikkeavaa näkyä edelläni. Sillä oli nopeutta karvan verran vähemmän kuin minulla ja siten minulla oli aikaa tarkkailla mikä kumma se siellä oikein oli.

Hartolan ja Joutsan välillä on n. 15km 80-rajoitusta ja kohtalaisen jyrkkiä mäkiä, joten tavoitin tuon ilmestyksen, joka osoittautui neljäksi peräkkäin ajavaksi rekaksi. Lisukkeena vielä perusmersu siinä perässä kyttäämässä tappituntumalla ohituspaikkaa jota ei tullut.

Jäin kaikessa rauhassa hyvän matkan päähän ihmettelemään ilmestystä. Tiesin nääs, että ainoa kunnon ohituspaikka moiselle on Joutsan pohjoispuolella oleva varalaskupaikka, jossa voin 100-rajoituksen turvin ohittaa kaikki ilman ylinopeutta.

Se mikä tuosta teki "kunnioitettavan", oli rekkojen tappituntumalla ajo. Kaikki neljä ajoivat niin tiukasti kiinni toisissaan kuin vaan on käytännössä mahdollista! Siihen olisi voinut visualisoida 5m -vetoaisan jokaisen väliin ja siinä sitä vaan mentiin ... ei siinä mersulla eikä kenelläkään muullakaan ollut mitään mahdollisuutta päästä ohi moisesta ohitusesteestä.
Kun sitten aloitin ohituksen panin merkille, että kolme jälkimmäistä olivat puoliperävaunullisia ja rekisterikilvissä komeili LT. Keulilla ajoi aito Suomi-rekka ja maan tavan mukaan täysperävaunullinen.

Harvoin näkee moista ja ihmetellä saa mikä tuohon on syy. Imussa ajaminen vai ohi pyrkiminen? Vai tiukasti kimpassa pysyminen ilman, että sallitaan ketään väliin sotkemaan?
Näin kyllä vielä peileistä ohituksen jälkeen seuraavalla ohituskaista-osuudella, että nyt sieltä taidetaan jo tulla rinnakkain, eli ehkäpä siellä ulkomualaiset ohittivat kotimaista.

Minulla on osittain perimästä johtuva äärimmäisen korkea kunnioitus raskaalla kalustolla ajavia ammattilaisia kohtaan, enkä haluaisi rasistikaan olla, mutta kyllä nuo ulkomaalaiset olivat omiaan pilaamaan ammattikuntansa maineen. Ei näin.
#15
Bongasin sattumalta aika hyvän asiaa sivuavan mietteen: Nyt kun nuo itsekseen ajavat autot alkavat pikkuhiljaa tehdä tuloaan, saa "automaatilla ajaminen" ihan kokonaan uuden merkityksen ...
#16
En usko että hra Volvo oli aineissa - niin kontrollissa meni koko ajan liukkaudesta riippumatta. Väkisinkin jäi vaikutelma, että kyseessä on todella kokenut ylinopeudella ajaja.
#17
Tuli pari iltaa sitten nähtyä poikkeava ylinopeustapaus. Olosuhteet: Pimeää ja liukasta.

Liityin Korpilahden taajamasta 9-tielle keula kohti Jyväskylää juuri ennen sitä samaa kuuluisaa ja suosittua passikuvakameraa (tolpan kohdalla 60km/h), josta kirjoittelin joku viesti sitten.
Ihmettelin, että mistäs taakse ilmaantui toinen auto kun sitä ei liittyessäni vielä näkynyt ... tolpan kohdalla ajeli vielä reilun sata metriä takanani.

Aloin kiihdyttämään jo hieman ennen alkavaa 80km/h rajoituskylttiä ja tässä kohtaa on ylämäki. Hämmästyn, kun takaa tullut auto kiihdyttää voimakkaasti ja ihan kylmän viileästi, ilman vilkkua tietty, ohittaa minut käyttäen vastaantulevien vasemmalle kääntyvien ryhmityskaistaa ja kiihdyttää koko ajan, nopeuden ollessa arviolta jo jotain 100-130km/h. Tämä siis risteysalueella ja "tuplakeltaisilla". Auto tunnistuu vanhaksi S80 Volvoksi ja olin huomaavani AWD-merkinnän perässä, eikä siinä kohtaa, ylämäessä, moista suoritusta olisi vajaavetoisella juuri voinut tehdäkkään.

Volvon meno jatkuu koko ajan kiihdyttäen, ja näen avautuvan suoranpätkän päässä riskin paikan: Pikkutieltä on tulossa auto Volvon eteen. Onneksi tämän auton kuljettaja joko oli hyvin varovaista sorttia, tai sitten harvinaisen hyvällä nopeustunnistustaidolla varustettu - ei onneksi tullut vaan pysytteli odotellen kiltisti vuoroaan. Volvon jarruvalot eivät edes välähdä, ja silmämääräisesti kiihdyttäminen vain jatkuu. On jo parin sadan metrin päässä minusta (nyt 90km/h mittarissa).

Volvo katoaa näkyvistä suurella nopeudella. Minuutin parin päästä avautuu pitkä suora, se jossa rautatie ylittää 9-tien komeaa siltaa pitkin. Volvosta ei näy enää jälkeäkään eikä sen puoleen näy pikkuteillä valoja/merkkiäkään siitä, että olisi kääntynyt pois. Karkeasti arvoiden Volvon on pitänyt käyttää vähintään kaksinkertaista ylinopeutta ehtiäkseen tuolta suoralta poies ennen minua ...

Harvoin jos koskaan olen nähnyt noin "puhdasta" ja "kunnioitettavaa", tarkoituksellista ja jatkuvaa ylinopeutta.
#18
Jotkut tykkää rangaista itseään makuuhuoneessa piiskalla, ja joku maantiellä korostamalla lähialueen valaisua ja vähentämällä niin omia kuin vastaantulijoidenkin mahdollisuuksiaan nähdä mahdollisimman kauas eteenpäin.

Tieliikennelaki tosin ei ulotu makuuhuoneeseen ...
#19
Tuli nähtyä ihan aito wanhan hyvän ajan "tasanopeusspede".

Jyväskylästä 9-tietä etelän suuntaan. Tavoitan kyseisen sankarin kaksikaistaisen ohituiskaistaosuuden (100km/h) muuttuessa yksikaistaiseksi kaiteella vastaantulijoista erotetuksi. Tämä maasturikuski köröttelee aika tarkkaan 75km/h mittarissa nopeusrajoituksen ollessa edelleen 100km/h. Merkkiä en ihan tunnista, kun on hieman matkaa ja puoli tusinaa autoa välissämme.
Kun kaide päättyy alkaa myös 80km/h rajoitus ja sama vauhti jatkuu, eikä kukaan lähde ohi kun vastaantulijoita riittää.

Sitten tulee se kuuluisa Korpilahden 60km/h -rajoitus ja yksi maan kuuluisimmista kameratolpista ... ja kyllä, muut hiljentävät kuuliaisesti, mutta tämä se vaan jatkaa ja ... RÃ,,PS!
Muilla syttyy jarruvalot ja hiljentävät säikähdyksestä entisestään, mutta päivän sankari se vaan jatkaa välittämättä risteysalueista tms.
Nopeusrajoituksen noustessa takaisin 80km/h:iin aletaan taas pikkuhiljaa kaventamaan tuon rajoituksen alueella tekemää eroa.

Täytyy sanoa, että pitää ihan ihailla miten suoraselkäinen ja "kunnioitettava" suoritus on ajaa rakastamaansa tasanopeutta. Ei tuota oikein vahingoksikaan voi sanoa, joten ELÃ,,MÃ,,NTAPA lienee parempi kuvaus ...
#20
Eiku ne tuodaan kaikki Suomeen ja vastaaviin autoverollisiin/itäblokin maihin ja myydään ylennysmyynnissä "Ameriiiiiiikan SpecialLine" -malleina ...  ::)
#21
Tuossa kaikkein synkimmillä keleillä sattui eteen yllättävä, mutta ehkä sitäkin opettavaisempi tilanne.

Pimeää. Siis käytännössä niin lähellä sitä fyysikon hifistelemää sysimustaa umpipimeää kuin vain voi kuvitella. Täysin lumetonta ja vielä vettäkin tihuutteli hiljalleen. Tapahtumapaikka taajama, ja "valaistukin" vielä, eli ne kelmeän oranssit mukavalot siellä korkealla jossain antamassa tiellä liikkujille täysin väärän turvallisuuden tunteen siitä, että tässä nyt olisi muka yhtä turvallista liikkua kuin päivänvalossa. Maastokohta metsää eli kaikki mahdollinen valo imeytyy hyvin mustaan, ruskeaan, harmaaseen ja vihreään.
Kuski kuitenkin normivirkeä, ja tutun ajoneuvon valot, lasit ja pyyhkijät kunnossa ja puhtaina. Tuttu reitti ja tuttu paikka. Nopeus täysin sallituissa rajoissa. Heitetään sekaan hitunen varovaisuutta ja ravistetaan:

Lähestyn suojatietä. Jokin kuudennen aistin tapainen koputtaa olkapäälle ettei nyt ole kaikki kunnossa. Jalka pois kaasulta. Suojatie edessä. Onko siinä jotain? Ei näy. Ei sitten mitään.
Sitten se ei mitään alkaa liikkua! Jarrua!
Sitten välähtää heijastin, mutta ihan keskellä tietä! Taivaastako se siihen tipahti?

Ei. Pieni lapsihan siinä kaiken taiteen sääntöjen mukaan kävelee reippaasti tien yli minusta katsoen oikealta vasemmalle, ja näkyy vielä ihan komea heijastinkin olevan heilumassa narun päässä.
Syy miksi se ei näkynyt jo paaaaljon kauempaa oli siinä, että lapsen ja minun välissä käveli samaa tahtia se kirottu idiootti mulkvisti stanan tunari, ilmeisesti lapsen isä, jolla ei ollut heijastinta, täysin mustissa ja mitä täydellisimmin peittäen lapsen ja sen ainoan heijastimen ...

Kevyt jarrutus riitti tällä kertaa. Kyydissä olleet omat lapset saivat tilanteen huomattuaan samalla rahalla hyvän opetuksen mitä ei ja mitä kyllä.

Anteeksi kielenkäyttöni. Yritän tässä vaan psyykata itseäni ja lukijoita huomaamaan tuon saman virheen mahdolliset karmeat seuraukset ...

#22
Täältä myös ääni le chatille!
#23
Huhhuh ... puistattaa vieläkin ... tuli tuossa illansuussa ajettua 9-tietä Korpilahdelta etelään. Rajoitus 80 km/h kunnes alkaa vastaantulevien ohituskaista ja tässä kohtaa molempiin suuntiin 100km/h.

Liikennettä runsaasti. Jonoa vetää rekka, perässä New Beetle ja wanha kunnon 190-mersu. Minä kolmantena rekan perässä. Tie on tuttu ja oli heti selviö ettei tästä päästä kenestäkään ohi, ja koska olen poistumassa tieltä n. 10km päässä ei ole isompia tarpeita ohitukseen.

Vastaantulevien ohituskaista alkaa. Mitä tekeekään Mersu? Laittaa tyynesti vilkun päälle, ylittää tuplakeltaiset, ja lähtee kaikessa rauhassa ohittamaan Beetleä ja rekkaa! Nopeutta sellaiset 90-95km/h ehkä josta voisi päätellä, että oli mersukuskille ihan normaali ohitus ... vastaan tulee reunimmaisella kaistalla jatkuva jono, joten hiljensin vauhtia varautuen lentävään metalliin ... tie kaarsi kulkusuunnassani loivasti oikealle ja alamäkeen, joten en voinut nähdä tuleeko sieltä vastaan ohittavia autoja ... kyllähän sieltä tuli ...
Ehdin vain näkemään, kun vastaan tuleva, ohittamassa ollut musta tuore E-mersu viimeisteli TODELLA RIPEÃ,,N paluun reunimmaiselle kaistalle ... mahtoi siinä olla pulssi tapissa.

Tapahtumasarjan jälkeen MB 190 sen kun vaan jatkoi ihan normaalia ajoa.
#24
Jostain pyörästä ABS-anturi ruvella?
#25
Nokkakolaria meinasin päästä todistamaan ...

Ajelin nelostietä pohjoisesta kohti etelää. Tapahtumapaikkana Rantsilan ja Pulkkilan väli Pohjois-Pohjanmaalla. Monet tietävät tämän tieosuuden tooooodella pitkistä suorista ja hyvistä ohituspaikoista.
Ennen tapahtumahetkeä ohitin kuorma-auton, jonka lavalla kohtalaisen kokoinen parakki, ja sen perässä hidastelleen tumman Passat 3C sedanin. Jotain ehkä 5min kuluttua tämä Passat oli myös päässyt parakista ohi, ja alkoi aika pienellä nopeuserolla tavoittaa minua.

Rajoitus 100km/t. Ei näkyvää muuta liikennettä. Pitkä suora - Aavistuksen kupera sellainen, eli jättää hieman arvailujen varaan tuleeko sieltä joku kaukaa vastaan vai ei, mutta silti näkyvyyttä erinomaisesti satoja metrejä. Kellonaikana alkuilta, ja alkavan ruskan kellertämä auringonpaiste puolipilviseltä taivaalta.

Havaitsen juuri ennen tapahtumaa, että vastaan tulee musta, matala Mersu. Lähempää paljastui 190:ksi. ILMAN VALOJA tai sitten siinä oli tuuninglediparkit tjsp joiden ehkä saattoi arvata palavan, mutta joka tapauksessa käytännössä ajoi täysin pimeänä. Valaistusolosuhteet vielä korostivat vaikeaa erotettavuutta luonnosta ja tummasta asfaltista.

Passat lähestyy hitaasti, lähestyy ja lähestyy, ja lopulta yllätyn, kun se alkaa hivuttautua ohitukseen, vaikka pimeä mersu tulee vastaan jo vaarallisen lähellä! Tässä sitä ollaan. Minä ajan vakkarilla ja Passat on juuri siirtynyt ohitukseen ja Mersu ehkä jo alle sadan metrin päässä.

Sitten tapahtuu parissa sekunnissa:
- väläytän pitkiä vastaantulijalle
- heitän vilkun päälle vasemmalle
- jatkan itse jarruttamatta
--> Passat herää, kuljettaja paskoo alleen, ja tekee rajun väistöliikkeen taakseni
--> hyvin mahtui kun en tehnyt sitä virhettä että olisin jarruttanut

Mersu näytti jatkavan hidastamatta. Passat jäi heti satoja metrejä, ja varmaan siellä jokunen nitro teki kauppansa ...

Tiedä sitten kumpaako noista eniten "kunnioittaisi", mutta kyllä nuo prkl valojen tuunaajat ja pimeänä ajajat pitäisi viedä saunan taakse ...
#26
Naftanhajuinen tankkaushanska ... jokaisella itseään kunnioittavalla tankkausasemalla on siinä pistoolin vieressä paperia sitä varten, että siitä kietaistaan siivu ryvettyneeseen kahvaan ennen suoritusta.
Eivät ne pensselinpesuainepistoolitkaan mitään puhtaita ole ...

;)
#27
Paikallisella Vianorilla nuori mies vaihto alle aikayksikön, ja nimenomaan yläkautta ja pelkän ilmastoinnin/matkustajan puoleisen flektin. Ei valitellut mitään jälkeenpäinkään vaan homma tuli kerralla kuntoon.

Olisikos sitten eroa haastavuudessa sillä mikä kone on kyseessä ja onko xenonit tms.
#28
Tuo kivi/kivet jarrussa/jarruissa on varmasti se halvin syy moiselle.
Itselläni oli Golf IV:ssä aikanaan mitä mielikuvituksellisimpia ääniä ja vähän joka tilanteessa. Joskus hitaassa, joskus nopeassa ajossa, joskus kylmänä ja joskus kuumana, joskus hiljaista ääntä, joskus karseaa, jne.
Kun lopulta päädyin pajalle, niin etujarruista löytyi melkein pikkusormenpään kokoinen kivi, joka oli jos toiselta kantiltaan kuumuudesta jalokivimäisesti lasittunut ... eivät viitsineet edes laskuttaa kun oli niin helppo ja nopea homma.
#29
Yläkautta vaihtui ja nyt viilenee niin kuin pitääkin.
#30
Ã,,äni täältäkin ilmastoinnin flektille: Tulen juuri pajalta kun se vaihdettiin ja nyt vaikuttaisi kaikki olevan kunnossa.
Alkuperäinen näytti ensin toimivalta kuten Sinullakin, mutta ryökäle paljasti luontonsa vasta kun kytkettiin suoraan virtaan: Toimi pari minuuttia ja sitten taas ei!

Seuraile sitä vähän pidempään.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy