Seat Leon TGI kulutus / kokemukset

Aloittaja Pxu, 10.05.18 - klo:01:56

« edellinen - seuraava »

Ataraxia

Tankkausbugi toistaiseksi selvitetty. Ilmeisesti siis tyyppivika. Natina ongelma ei ole ratkennut. Seuraavaksi takaosa atomeiksi ja mitälie rungon uudelleen hitsaamista. Naurattaisi koko touhu jossei olisi omat rahat ja auto kyseessä. Ford Focusta nyt seuraavaksi katsellaan. Ei oikein vakuuta tämä Seatti. Moni kakku päältä kaunis vai kui se meni...

Kuinkakohan monta vikaa ja varikkopäivää tarvitsee jotta kaupan saisi purettua....

Pace

Raportoidaan nyt kulutuslukemia vuoden jälkeen kun gasumin lasku tuli huhtikuulta. Koronarajoitukset ja 100% etätyö vähensi kilometrejä viimeisen parin kuukauden ajalta reilut 3000, joten lopulta mittariin kertyi vain ~20tkm (19980km viimeiseen tankkaukseen mennessä).

Kaasua kului 637kg + yksi tankkaus ennen gasumin vuosidiilin alkua, jolloin tuli tankattua ~13kg, eli yhteensä ~650kg. Näiden lisäksi tullut tankattua 98:ia yhteensä 35 eurolla (sis. ensimmäinen 10â,¬ tankkaus myyjän piikkiin) keskihinnalla, josta suurimman osan kulutti esilämmitykseen käytetty webasto.

Keskikulutukseksi siis ~3,25kg/100km ja hintaa esilämmitykset mukaanlukien ~4â,¬/100km; normaaliajolla olisi päässyt alle 3,5â,¬/100km, mutta eipä nuo kilometrit erityisen kalliiksi biokaasulla tulleet nytkään.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 06.03.20 - klo:22:13
Tankkausbugi toistaiseksi selvitetty. Ilmeisesti siis tyyppivika. Natina ongelma ei ole ratkennut. Seuraavaksi takaosa atomeiksi ja mitälie rungon uudelleen hitsaamista. Naurattaisi koko touhu jossei olisi omat rahat ja auto kyseessä. Ford Focusta nyt seuraavaksi katsellaan. Ei oikein vakuuta tämä Seatti. Moni kakku päältä kaunis vai kui se meni...

Kuinkakohan monta vikaa ja varikkopäivää tarvitsee jotta kaupan saisi purettua....

Näin ne autotkin voi olla yksilöitä. Itsellä ollut nyt kaksi ST Leonia peräkkäin ja vähävikaisimmat autot tähän asti 25 vuoden ajokokemuksella.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tape_

Lainaus käyttäjältä: Pace - 05.05.20 - klo:18:54
Raportoidaan nyt kulutuslukemia vuoden jälkeen kun gasumin lasku tuli huhtikuulta. Koronarajoitukset ja 100% etätyö vähensi kilometrejä viimeisen parin kuukauden ajalta reilut 3000, joten lopulta mittariin kertyi vain ~20tkm (19980km viimeiseen tankkaukseen mennessä).

Kaasua kului 637kg + yksi tankkaus ennen gasumin vuosidiilin alkua, jolloin tuli tankattua ~13kg, eli yhteensä ~650kg. Näiden lisäksi tullut tankattua 98:ia yhteensä 35 eurolla (sis. ensimmäinen 10â,¬ tankkaus myyjän piikkiin) keskihinnalla, josta suurimman osan kulutti esilämmitykseen käytetty webasto.

Keskikulutukseksi siis ~3,25kg/100km ja hintaa esilämmitykset mukaanlukien ~4â,¬/100km; normaaliajolla olisi päässyt alle 3,5â,¬/100km, mutta eipä nuo kilometrit erityisen kalliiksi biokaasulla tulleet nytkään.

Mukava kuulla matalista kulutuksista.

Itsellä nyt 4000km ajalta keskikulutus 4,0kg/100km, Mustankorkean biokaasulla. Tosin kesät ja talvet on 18" rengastus, joka varmasti hieman nostaa kulutusta. Huhujen mukaan ajan myötä pitäisi tuon kulutuksen laskea, katsotaan miten käy.
Superb L&K 2017 2.0tdi 4x4
Ex: Seat Leon ST FR, 2020: 1.5 tgi, Volvo XC60, 2011: D3 AWD, Audi A3, 2006: 2.0 tdi (196hp/414nm), VW Passat, 2002: 1.9 tdi

Bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Pace - 05.05.20 - klo:18:54
Raportoidaan nyt kulutuslukemia vuoden jälkeen kun gasumin lasku tuli huhtikuulta. Koronarajoitukset ja 100% etätyö vähensi kilometrejä viimeisen parin kuukauden ajalta reilut 3000, joten lopulta mittariin kertyi vain ~20tkm (19980km viimeiseen tankkaukseen mennessä).

Kaasua kului 637kg + yksi tankkaus ennen gasumin vuosidiilin alkua, jolloin tuli tankattua ~13kg, eli yhteensä ~650kg. Näiden lisäksi tullut tankattua 98:ia yhteensä 35 eurolla (sis. ensimmäinen 10â,¬ tankkaus myyjän piikkiin) keskihinnalla, josta suurimman osan kulutti esilämmitykseen käytetty webasto.

Keskikulutukseksi siis ~3,25kg/100km ja hintaa esilämmitykset mukaanlukien ~4â,¬/100km; normaaliajolla olisi päässyt alle 3,5â,¬/100km, mutta eipä nuo kilometrit erityisen kalliiksi biokaasulla tulleet nytkään.

Halpaa on kyllä! Onko tuossa siis valtion raippamaksu jo laskettu hintoihin mukaan, ja ylimääräinen 15tkm huolto mikä TGI-malleissa on, vaiko pelkät polttoainekustannukset?

Entäpä jos ei, niin mitä jos ne laskisi mukaan, missä hinnoissa silloin liikutaan per 100 km?
Ajossa 2017 Leon ST 1.0 Ecomotive

Exiä joitain: 2003 Octavia Combi 1.6, Qashqai+2, Golf IV, Polo -98, Bmw e91 325, Mitsu Lancer STW, Volvo S40, Mitsu Lancer -98, Fiat Uno, Ford Escort III, Fiat Uno, Ford Fiesta -79, Fiat 127, VW 1300 -72

Ataraxia

Natina vikakin saatiin hetkeksi korjattua. Jokin mutteri puuttui. noin 1000km meni taas hyvin, kunnes alkoi natina uudestaan  ;D  ;D  ;D

Hyvä että muilla on autot toimineet. Tämähän on ollut toimiessaan tosi hvyä ajaa. Ainoastaan ajottain automaatin toiminta liikkeelle lähtiessä tökkii, sekin paranee kun on sporttimoodi päällä.

Mietin uskaltaisiko sitä kokeilla Skodan kaasuversioita vai onko ne ne samaa tasoa...

t-man

Terve,

onko kukaan laittanut madallusta farkku TGI-malliin ? kattelin Eibach pro-kit - madallusjousia vakioiskareiden seuraksi, mutta valikoista ei löydy TGI-malliin sopivuutta ? Akselipainon mukaanhan kyllä mallistosta sopivat löytyis...   eniten mietityttää että jos liian virkaintonen katsurisetä ei hyväksy muutoskatsastuksessa kun ei nimenomaisesti ole juuri tähän moottoriversioon nimenomaisesti eritelty sopivan  ::)

BLUP!

ei hyväksy. Kaasutankki varmaan pitää olla määrätyllä korkeudella
VW Eco Up!

t-man

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 14.09.21 - klo:08:41
ei hyväksy. Kaasutankki varmaan pitää olla määrätyllä korkeudella

Juu, no katsastus on aina katsastus, voihan silloin vaikka vanhan koulun tyyliin vaihtaa vakiojouset takas alle kun parin vuoden välein onneks uudemmissa autoissa ;D Onko kaasutankin korkeus ihan mutuilua vai onko tähän jotain faktaa tueksi ? Ne säiliöthän on siellä takakontin pohjan alla. Hirveän tuntunen noil vakiojousilla ku joka suuntaan niiaa, ihan ku keinuhevosella ajais. Kai joku tällaseenki kippoon on alustalle jotain tehnyt ?

BLUP!

mutuilua leonin suhteen mutta selvitin asian upin suhteen ja tuosta johtuu ettei ole tarjolla
VW Eco Up!

track08

Vaihtoehtoisista alustoista nimenomaan kaasumalleihin on ollut keskustelua "Kaasua tankkiin!"-Facebook-ryhmässä, mutta sielläkään ei ole mainintaa miten katsastus on niihin suhtautunut.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

t-man

Tollasen löysin googlettelemalla :  http://en.bsr.se/product/eibach-pro-street-multi-suspension-kit-215psm69-15-021-01-22/seat-leon-5f1-14-tgi-2012

Eli ainakin keski-euroopassa ei ole kiellettyä kaasumallin madaltaminen ?  Suomessa voi toki asia olla eri, kun täällä byroslaviassa tykätään säännellä kaikkea mahdollista ja mahdotontakin  ;D  sitä vaan ihmettelen miksi ei missään Eibachin madallusjousisarjassa lue että olis TGI-malliin sopiva, vaikka riittävät akselimassatkin täsmää.

hojaleht

Hei
1.5 TGI moottorilla oleva 2019 seat leon tuli hommattua.

Pari kysymystä kokeneemmille: mitä öljyä tuohon saa laittaa?  502 luokituksella ehkä suositellaan ohjekirjassa mutta entäpä jos tähtäimessä polttoaineen säästö, kestääkö laittaa 5w-30 507 castrol edgeä kun sitä olisi autotallissa valmiina? entä 5W-20 öljyt??? onko kenelläkään kokemusta säästääkö tuolla 5W-20 öljyllä ja saako sitä seattiin laittaa?

Sitten tulppien vaihto, 60tkm lähenee joten onko tuo merkkiliikkeen huoltokäynti vai löytyykö tarvikeliikkeistä tulpat ja jos niin mitkä kannattaa laittaa?

kiitokset kommenteista, tähän mennessä jo karttapaketti päivittyi uudempaan.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

jt

Lainaus käyttäjältä: hojaleht - 18.07.22 - klo:16:32
Pari kysymystä kokeneemmille: mitä öljyä tuohon saa laittaa?  502 luokituksella ehkä suositellaan ohjekirjassa mutta entäpä jos tähtäimessä polttoaineen säästö, kestääkö laittaa 5w-30 507 castrol edgeä kun sitä olisi autotallissa valmiina? entä 5W-20 öljyt??? onko kenelläkään kokemusta säästääkö tuolla 5W-20 öljyllä ja saako sitä seattiin laittaa?
Laittaa vain sitä 502 hyväksyttyä öljyä jos sitä pyydetään. En lähti laittamaan paljon ohuempia öljyjä jos eivät ole speksin mukaisia. Kaasukone ei käyttäydy aivan samoin öjyn suhteen kuin perusbensakone. Polttoaineen säästöstä en ole aivan vakuuttunut voiko sitä noilla saada missä määrin ja mikä riski tulee siitä jos on liian "ohuet" öljyt.

Lainaus käyttäjältä: hojaleht - 18.07.22 - klo:16:32
Sitten tulppien vaihto, 60tkm lähenee joten onko tuo merkkiliikkeen huoltokäynti vai löytyykö tarvikeliikkeistä tulpat ja jos niin mitkä kannattaa laittaa?
Tulppia löytyy kyllä ihan molemmista. Iridium tulpat ne pitää olla, itse laitoin NGK:n kaasukoneella tarkoitetut ja hyvin toimivat. Pelkästään bensakoneelle tarkoitetuilla voi olla että ei toimi oikein.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Retuperä

Nostetaan vanhaa aihetta ylöspäin.

Onko tuohon korkeaan tyhjäkäyntiin, myös lämpimänä, löytynyt syytä vai onko ominaisuus?
Tämä kyllä tasaantuu normaaliksi jonkun ajan kuluttua mutta vaatii yleensä ajoa sen verran että
esimerkiksi parkkipaikalta lähdettäessä vauhti on 2. vaihteella todella kova.

Manuaalivaihteisessa myös suuremmalle vaihteelle vaihdettaessa, erityisesti kovemmin kiihdytettäessä nostaa kierroksia vaihtohetkellä.
Tekee tämän myös bensalla ajettaessa, mutta toiminta on ehkä hieman rauhallisempi.

hartar


Retuperä

Myös vaihdettaessa tapahtuva kierrosten nousu on ominaisuus?
Jänniä ovat nämä nykyautot  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy