Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - LaHo

#1
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 07.01.23 - klo:11:10
Jos on 16 mm2 kupari tai 25 mm2 alumiini syöttökaapeli ja on nk ulkomittakeskus, niin onnistuu jopa 63 A liittymä. Mikäli tulee kiinteistöön sisälle, niin käytännössä silloin edellyttää 25 kupari tai 35 alumiinia.

Maakaapelina nykyään käytetty alumiini on lähes poikkeuksetta väh. tuo 25 mm2, joten mökillä varsinkin on usein sähkökeskus (mittakeskus) ulkona seinässä, niin liittymäkoon kasvattamiselle ei ole esteitä.

Kannattaa huomioida, että ainakin halvimmat keskukset itsessään rajoittaa pääsulakkeen max 25A eli voi vaatia mittakeskuksen vaihtamisen.
#2
Born / Vs: Cupra Born
16.07.22 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 15.07.22 - klo:20:48
Ja keskinopeuden ollessa ???
Mielestäni keskinopeus kertoo jotain vain jos on suuri. Eli esim. 100kmh/h kertoo, että on ajettu lujaa.
Toisaalta 50kmh/h ei kerro mitään, voi olla kärjistetysti tasaista 50km/h kaksi tuntia tai tunti 95km/h ja tunti 5km/h.
#3
Mielenkiinnolla odotan milloin Subaru/Toyota 4 vetomallit 3 vaihelaturilla ovat oikeasti ostettavissa. Onko hinta vielä alle 50Kâ,¬. Onko kellään tiedossa mitään muita vaihtoehtoja samaan hintaluokkaan? Vaatimuksena 4 veto ja n. 20 cm maavara.
#4
Kiitos vastauksista. Tämä ratkesi öljyämällä lukkoja ja lopulta runnomalla avain takaluukun lukkoon. Takaluukku aukesi, sitten uusi akku paikalleen niin alkoi keskuslukkokin toimia. Tuo jäi selvittämättä, miksi etuovi ei auennut avaimella tyhjällä akulla, vaikka avain meni kevyesti lukkoon ja kääntyikin aika paljon, mutta nuppi nousi vain vähän.
#5
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 27.04.22 - klo:00:16
M12x1,5 pulteille VAG suosittelee yleensä 110 Nm momenttia ja M14x1,5 pulteille 120 Nm. Kuitenkin kiristysmomentti 90% myötörajasta on M12 hienokierteiselle 10.9 ruuville 127,5 Nm, mutta M14:lle 211 Nm. Joten M12x1,5 pulttiin saa aikaan venymää jo 140 Nm momentilla, mutta M14x1,5 pultilla on aika paljon enemmän ylikiristysvaraa.
https://www.reifen-felgen.de/2015/11/30/wichtiges-beim-radwechsel-nm/

Patrolin ohjekirjassa kiristystiukkuus 118-147 Nm mutterit M12 x 1,25mm. Onkohan sitten lujemmat pultit? Epäilen kyllä ettei tuo harvemmalla 1,5 mm nousulla veny vielä tuolla 140 Nm.
#6
Mii / Vs: Mii electric
25.04.22 - klo:22:07
Nyt ilmeni ensimmäinen vika. Ehti reilu pari vuotta ja 35tkm mennä ilman. Kuskin puolen päiväajovalo kehyksineen irti. Mitä raoista onnistui näkemään niin ilmeisesti liimalla tuo kehys kiinni tuossa "puskurin" sisä pinnassa. Ei kyllä mitään liima jäämiä näkynyt tuossa kehyksessä. Teippasin ensi hätään, katsotaan menisikö syksyn huoltoon asti teipillä. Tämä on näitä uuden auton ongelmia, kun takuu voimassa niin ei välttämättä viitsi itse alkaa liimaamaan. Pestessä huomasin, että repsottaa. En varmaan osannut tarpeeksi hellästi pestä, on toki saattanut repsottaa jo pitempäänkin.
Onko kellään muulla ollut samaa vikaa?
#7
Jääkiekko toiminut hyvin useissa autoissa.
#8
T5 2004 2.5TDI manuaali bussi. Lukittu kaukosäädöllä keskuslukolla. Nyt kaukosäätö keskuslukitus mykkä. Akku todennäköisesti tyhjä, koska oli käynnistetty apuvirralla edellisellä ajokerralla ja ajettu vain lyhyt matka. Kun avainta käänsi kuskin ovessa nytkähti nuppi vain hiukan ylös, eikä lukko auennut. Takaluukun avain pesään ei avain mennyt.

Onko kellään tietoa estääkö tyhjä akku tuon avaimen toiminnan vai voiko aueta voitelemalla ja rassaamalla lukkoja?

Mikä on helpoin tapa tarvittaessa syöttää jännitettä lukittuun autoon, onnistuuko pohjamuovin poistamisen jälkeen kytkeä laturi esim. startille tulevan +kaapelin kautta?
#9
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
21.01.22 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: eVW - 21.01.22 - klo:13:28
Tätä olen harrastanutkin, toinen auto saa ottaa 3x8 A, toinen 1x16 A. Ongelmana on kuitenkin se, että kun tuntikohtainen sähkönhinta voi olla peräkkäisinä tunteina 20 snt/kWh ja 2 snt/kWh, latauksen ajoituksella on aika paljon väliä. Toisaalta autoihin pitäisi saada x kWh kipattua sähköä.

Jos yöllä on esimerkiksi viisi halpaa tuntia, löytyy kaksi ääripäätä (jos vaihevirran maksimiksi otetaan 24 A):

1. 3x16 A (55,2 kWh) + 1x8 A (9,2 kWh)
2. 3x8 A (27,6 kWh) + 1x16 A (18,4 kWh)

Näiden välillä voi sitten liikkua lineaarisesti joko virtaa tai aikaa säätämällä. Optimaalisen säädön saa siis aikaan sillä, että kumpaakin latauslaitetta voi naksutella 8/16 A virtojen välillä, muita asetuksia ei tarvita.

Tosin... Kun nyt tulee tuijotettua, mitä tähän tuli kirjoitettua, niin mieleen tulee pari muuta ratkaisua:

1. Keksitään jostain Scottin T-muuntaja tai vastaava, jonka jälkeen yksivaiheiseen voidaan ottaa eri vaiheista 4+4+8 A ja saadaan 16 A. Silloin kumpaakin laturia voi ajaa 16 A:lla. (Ei välttämättä helppo löytää, pieni tai halpa.)

2. Sama kuin yllä mutta invertterillä; vaiheista lähtee alle 6 A/vaihe (5,33 A + häviöt). (Ei halpa.)

3. Ujutetaan viisijohtiminen kaapeli nykyisen kolmijohtimisen tilalle parkkipaikan alle ja vaihdetaan tolppa kolmivaiheiseksi (3x8 A). (Ei helppo.)

4. Vaihdetaan sähköliittymä 3x35 A:iin ja haistatetaan pitkät koko ongelmalle. (Ei halpa.)

Näissä kaikissa vain tulee jossain kohdassa joko "hankala" tai "kallis". Tai kyllähän tuon Scottin T-muuntajan saisi vielä kohtuudella tehtyä tsi-hengessä, mutta sitten siinä lukee "iso ja vaarallinen".

Sen jälkeen, jos ohjaukset (päälle/pois/maksimivirran rajoitus) saa toimimaan Ethernetillä, Modbusilla, sarjaliitännällä, CAN:lla tai jollain muulla speksatulla, kaikki on iloista ja helppoa puuhastelua. (No ei ole, koska sähkön hintaennusteen saaminen laillisesti on melkein tekemätön paikka. Onneksi sen saa laittomasti.) En kuitenkaan viitsisi lähteä tuonne ison sähkön puolelle tekemään kovin urheilullisia virityksiä, siellä käyttäisi mielellään tunnettua ja toimivaa tekniikkaa.

Yksinkertaisinta olisi pätkiä noiden latausasemien sähköjä kontaktorilla, mutta ne voivat olla sen verran fiksuja vehkeitä kuitenkin sisäisesti, etteivät moisesta tykkää. Samoin tietysti autot ovat sellaisia hemmetin prinsessoja, että siinäkin kohdassa voi vielä tulla haastetta vastaan. (Ja kaikesta tästä pääsisi eroon, jos autonvalmistajilla olisi hyvin speksatut API:t latauksen hallintaan. Mutta kun ei ole. OTA-päivityksenä se todennäköisesti tulee vuonna 2037.)

Lopulta siis kysymys oikeastaan supistuu siihen, mitä ovat ne kohtuullisimmilla kustannuksilla hankittavat riittävän fiksut ja luotettavat latausvermeet, joita vähän tarkemmin ohjatussa järjestelmässä kannattaisi käyttää.

Ehkä lisäksi on mahdollisuus 2x16A + 1x16A. Miissä on kaksi vaiheinen lataus. Käytin L3 vaiheen stotsin nollissa ei vaikuttanut laturin toimintaan. Näkyi vain näytöllä, ettei kolmannella vaiheella ollut jännitettä. Sitä en osaa sanoa osaako kolmivaiheinen auto ladata kahdella vaiheella. Luulisin kyllä, koska osaa myös yhdellä. Olisiko jollakin mahdollista testata tätä.
#10
Mii / Vs: Mii electric
09.01.22 - klo:22:30
Itsellä ei 21kk/32tkm aikana ole ollut kyseistä ongelmaa ollenkaan vedän aina käsijarrun tiukalle kun pysäköin. Minkälaisia vanteita käytätte joilla ongelmaa on? Itsellä 14 tuuman peltivanteet + kohtuu peittävät muovipölykapselit, voiko suojata paremmin kastumiselta kun esim. 16 tuuman vanteet? En ole kyllä pessyt autoa kun yhden kerran kesällä.
#11
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
04.11.21 - klo:20:26
Lainaus käyttäjältä: pasi - 03.11.21 - klo:23:30
Android-versio on, toimi ihan ok (vaikkakin käynnistys oli tuskaisan hidasta) tähän asti, nyt on viikon verran vaatinut joka kerralla uudelleen kirjautumista.
Pitää koettaa poistaa ja asentaa uudelleen, jos vaikka tokenisi.

Minulla täysin sama tilanne. Onko kukaan onnistunut muuttamaan takaisin niin ettei vaadi joka kerta kirjautumista uudelleen?
#12
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
15.09.21 - klo:17:35
Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 14.09.21 - klo:22:10
Tällaisen herjan heittää Connect nyt, kun yrittää kirjautua: "404 Not Found: Requested route ('identity.vwgroup.io') does not exist."

Mulla toimi eilen illalla aluksi, sitten lakkasi toimimasta ja heitti saman herjan n. klo 22 aikaan. Aamulla toimi jälleen.
#13
Mii / Vs: Mii electric
08.02.21 - klo:21:10
Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 08.02.21 - klo:08:39
Sähkö-Miitä kannattaisi verrata bensa-Miihin tai vastaavaan, eikä maasturiin tai farmariin. On ihan selvää, että käyttövoimasta riippumatta isolla autolla on parempi lähteä pitkälle matkalle tavaroiden kanssa.

Tästä olen eri mieltä. Jos vertaan korotettuun ja suuremmilla renkailla varustettuun maasturiin joka kuluttaa yli 10l/100km ja vero on lähes 1000â,¬ vuodessa. Nyt minulla tämä suurimman osan pois liikenteestä ja ajot vähentynyt alle puoleen. Näillä säästän miin käyttökulut ja hieman jopa pääomakuluja.

Ja miksi ei kannata/voi verrata 3000â,¬ arvoiseen 2005 diesel farmari corollaan? Miihän ei häviä ajo-ominaisuuksissa yhtään corollalle. Ajankin kaikki ajot joissa toimintamatka riittää ongelmitta, eikä tarvita kuljetuskapasiteettiä miillä.

Olen todella tyyväinen sähkö miihin ja suosittelen/suosittelisin kaikille toiseksi tai kolmanneksi autoksi jos näitä vain olisi saatavana tuohon hintaan mitä itse maksoin. Perus malli kaikilla lisävarusteilla reilu 16300â,¬ + talvirankaat vanteineen 401â,¬.

Jos näillä halutaan vähentää päästöjä niin toimii parhaiten juurikin pakettiauton tai maasturin omistajan toisena autona, eikä silloin jos vaidetaan johonkin alle 5 litraa kuluttavaan kippoon.

Markki noilla ei ole vielä ainakaan järkevään hintaan, tuskin vuosiin sähköautoa jonka voisin kuvitella ainoaksi autokseni, maavara, vetokyky, neliveto ja toimintamatka huomioiden.
#14
Mii / Vs: Mii electric
07.02.21 - klo:23:37
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 07.02.21 - klo:20:36
No onhan se huomattu, joillakin on uskomaton tarve päteä jonninjoutavilla "faktoilla" - aivan kuin ne ei olisi selvillä useimmille ja jokainen aikuinen osaa itse valintansa tehdä. Toki on ymmärrettävää että polttomoottoriautoilijalla on hillitön tarve perustella sähköauton huonommuutta, eihän sitä omaa valintaa voi kyseenalaistaa. Itsellänikin on 3 polttomoottoriautoa sähköauton lisäksi - valitettavasti täytyy todeta että se sähköauto niistä järkevin ja paras  ;D

Itsellä miin lisäksi myös 3 dieseliä, joista 2 maasturia ja yksi farmari. Sen verran eri mieltä, ettei sähköauto paras ole, onhan siinä puutteensa ei vetokoukkua, onneton maavara ja rajallinen toiminta matka, mutta enimpään osaan ajoista järkevin. Miillä olen ajanut enimmän osan ajoista. Maasturit liikennekäytössä vain tarvittaessa.
Jos jostain syystä joutuisi autoja vähentämään niin ensin lähtis vanha maasturi ja toisena mii. Eli kolmantena autona mii todella hyvä varsinkin näin talvella, ei tarvitse esilämmityksistä murehtia kovallakaan pakkasella eli aina valmiina lähtöön ja lämpeää nopeasti.

Minun ohje sähköauton hankintaan on: osta ensin niin monta polttista kun tarvitset huomioiden, että sähköauton käytännön toimintamatka kovalla pakkasella on noin kolmas osa luvatusta jos et halua tinkiä lämmityksestä ja sitten sähköauto lisäksi.
#15
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
02.11.20 - klo:18:51
Minulla ollut keväästä asti Mii electric. Yhetys autoon ärsyttävän hidas. Perjantai iltana 30.10 en saanut yhteyttä autoon ollenkaan, enkä vielä La aamunakaan. Joskus aikaisemminkin ollut vaikeuksia, mutta saanut myöhemmin uudella yrityksellä. Olisin muuttanut latauksen ylärajan 80%->90%. Nyt joutui tekemään reissun viileämmällä autolla. Lauantain reissun jälkeen toimii taas, mutta huomasin, että  sovelluksen ajotiedoista puuttuu kaikki perjantain ajot. Pitäisikö ajotiedot olla tallessa autontietokoneessa vai jossain pilvessä? Olikohan vika mobiiliverkossa vai autossa?
#16
Mii / Vs: Mii electric
11.10.20 - klo:10:37
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 26.09.20 - klo:21:34
Vastuslangat on tuulilasissa. Ne on melko näkymättömät, toki ne näkyy sen jälkeen kun ne kerran on huomannut. Kuitenkin erittäin fiksu ratkaisu talvea ajatellen. Kulutus on kesältä 12.9KWh/100km n. 6000km matkalla ja nyt on keskimääräinen kulutus 14KWh. Ajelen melko reipasta maantieajoa.

Oma kokemus on ettei melkokaan reippaassa maantie ajossa pääse näin pienellä kulutuksella, ainakaan jos 100 rajoitusta edes osittain. Yleensä jo 80 keskinopeus nostaa minulla kulutksen yli 14Kwh.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy