Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - mtalo

#1
Keväällä vaihdoin jarrunesteen ja edellisestä kerrasta taisi olla 4 vuotta. Mutta en kyllä oo hoksannu kytkinsylinteristä laskea nestettä   :-X
#2
Tänään ilmasin kytkimen. Alkuun tuli aika huonon näköistä nestettä ulos. Nyt kytkin toimii paljon paremmin. Irrottaa aika ylhäällä ja pohjaan jää tyhjää liikettä.

Saas nähdä, kuinka kauan tämä auttaa. Yhden korjaajan kanssa juttelin, niin sanoi uuden puhtaan nesteen voivan jopa vähän elvyttää falskaavia tiivisteitä. Saattaa olla pelkkää toiveajattelua.

Työsylinteri näytti olevan kytkinkopan sisällä. Se on ilmeisesti integroitu painelaakeriin.
#3
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
23.09.23 - klo:18:36
Lainaus käyttäjältä: mtalo - 24.03.23 - klo:18:43
Olisko tähän jollakin tietoa ja kenties neuvoa, miten se tehtäis.

Nyt sain lainaan OBDelevenin ja jotain ominaisuuksia pystyi koodaamaan valmiilla ohjelmilla kunhan osti credittejä. Niistä ei kuitenkaan löytynyt sisätutkan herkkyyden säätöä, joten se pitäisi kai tehdä long codella. Osaisko joku opastaa, miten se käytännössä tehtäisiin?
#4
Ajattelin tässä olevan jokin automaattinen ilmaus...

Mistäs se ilmausnippa löytyy? Toiminee kuten jarrujen ilmaus, eli ruuvi auki, poljin pohjaan, ruuvi kiinni, poljin ylös jne. Samalla vois päästää reilummin vanhaa nestettä ulos, niin tulis nekin vaihdettua. Jarruihin uusin nesteet juuri keväällä.
#5
Nostetaampas vanhaa aihetta ylös, kun tuli samaa vaivaa. Autona Octavia 4x4 2.0CR cfhc-koneella ja vm. 2011. Ajettu noin 230tkm ja ollu meillä viimeiset 100tkm, jona aikana kytkimelle ei ole mitään tehty.

Aiemminkin oireillu siten, että poljin on tuntunut löysältä pidemmän seisonnan jälkeen (esim. viikko) ja kytkin on irrottanu vasta aika pohjassa. Tätä oireilua on ollu jo pari vuotta, mutta mitään ei olla tehty, kun ei oo ajoa haitannu. Nyt on alannu tekemään useammin tuota, että irrottaa vasta ihan pohjasta ja lisäksi tullu uusi vaiva, ettei kytkinpoljin palaudu ihan ylös.

Polkimessa näytti olevan jokin jousi, joten mua alkas ihmetyttämään, miksei se nykäse poljinta ylös? Ilmaa tuonne jostain pääsee, kun pumppaamalla alkaa toimimaan paremmin. Pystyykö mitenkään päätellä, kumpi sylintereistä on syyllinen? Aika vahva kutina on, että pitäis aloittaa työsylinterin päästä. Tässä mallissahan työsylinteri lienee kytkin kopassa, joten vaihtoon pitäis laittaa sitten koko setti kaksoismassaa myöten.pitäiskö noita osia katsella autodocista vai onko parempia ehdotuksia?
#6
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
24.03.23 - klo:18:43
Lainaus käyttäjältä: mtalo - 20.03.21 - klo:08:45
Onnistuuko ODB11:lla varashälyttimen sisätutkan herkkyyden muuttaminen vm. 2011 Octaviassa; alkaa nimittäin aina hälyttämään sisälämppäristä, jos ei muista ovia lukitessa painaa kahta kertaa peräkkäin.

Olisko tähän jollakin tietoa ja kenties neuvoa, miten se tehtäis.
#7
Jotenkin sain viime kerralla öljyn vaihdettua  ;) Lykkäsin öljyt tarkistusreijästä ja en muistaakseni tehnyt tarkistusta koeajon jälkeen. Sihti tuli pois, kun renkaat ilmassa ajoi eteenpäin eli haldex-pumppu alkasi tekemään painetta. Pihdeillä vetämällä ei saanu niin hyvää otetta, että sihti olis irronnu.

VAG-brändatystä öljystä näyttäis olevan vähän pulaa ainakin Motonetin saldojen perusteella:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590059/VAG-G055175A2-Haldex-oljy-1l

Parempi saatavuus ja hinta olis näillä vaatimuksen täyttävillä öljyillä:
https://m.autodoc.fi/febi-bilstein/12827768

https://m.autodoc.fi/swag/12852390

Tohtiskohan noita kokeilla?
#8
Mihin ilmausnipan putken toinen pää on kytketty? Ilmataanko siis samalla tavalla kuin jarrut: poljin pohjaan - nippa auki - mippa kiinni - poljin ylös.
#9
Kulkineena Octavia 4x4 vm. 2011 2-litraisella dieselillä. Autolla ajettu nyt noin 198tkm. Talviloman jälkeen (auto oli yli viikon käyttämättömänä) havahduin kytkintuntuman muuttuneen. Yläasentoon oli tullut enemmän tyhjää ja kytkin tuntui paljon löysemmältä eli kevyt käyttöisemmältä. Vaihteet kuitenkin vaihtui nätisti ja en havainnut mitään muutakaan varsinaista ongelmaa. Jonkin viikon kuluttua kytkin palautui suunnilleen entiselleen. Ja tällä viikolla huomasin taas yksi aamu, että kytkin oli taas tosi kevyt. Edelleenkään ei sinänsä haittaa mitenkään auton käyttöä.

Tuntuu, että löysällä kytkimellä on liikerata nippanappa riittävä. Seuraava vaihe lienee se, ettei kytkin enää irrota kunnolla.

Olisiko nyt kyseessä ilmasta järjestelmässä? Ajoittainen itseparaneminen on vähän kummallinen vai onko tuossa jotain itseilmaus mekanismia? Varmaan tuota pitäisi yrittää ilmata, mutta miten?

Jos jompikumpi sylinteri olisi tulossa tiensä päähän, onko mitään tapaa selvittää, kumpi on antautumassa? Ilmeisesti työsylinteri on kytkinkotelossa. Onko pääsylinteri ohjaamon ja konehuoneen puolella?

Luultavasti kytkin äänteli jo 50tkm sitten. Silloin kuului rahiseva ääni; vaikutti siltä, että jokin kytkimen jousi tms. olisi osunut kytkin koteloon tietyssä kohdassa. Sittemmin ääni poistui, kun arvaukseni mukaan raapiva osa kului pois. Kytkin kyllä toimii muuten ok, ei kolise, mutta mäkilähdössä vähän ravistaa.
#10
Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 19.04.21 - klo:09:22
Öljyn tarkastus: auto tasaisella pinnalla, hetken seissyt, tikku pois, pyyhintä rätillä puhtaaksi, tikku takaisin ja sen jälkeen tarkastus tikusta.
Näinhän se kuuluu tehdä. Piti vain vanhaksi elää ennenkuin oppi öljyn tarkistamaan :) Mitäköhän seuraavaksi yrittäis oppia...

Tässä autossa taitaa olla tavanomaista mutkaisempi putki öljytikulle, kun en ole kyllä ennen tälläista mokaa tehnyt.
#11
Nyt saattaa olla sellainen tilanne, että kyseessä olisikin käyttäjävirhe  :-[

Kerrataampas sen verran, että joulukuussa 2020 vaihdoin 13tkm ajetun öljyn, kun tikussa oli öljyä sentin yli ylämerkin. Vaihdossa laitoin öljyn puoliväliin. Tällä öljyllä on nyt ajettu 4tkm ja tarkistin öljyn ennen ketjun perustamista ja näytti siltä, että öljy oli melkein ylämerkissä. Mutta nyt tarkistin uudestaan ja näytti olevan aivan puolivälissä.

Tässä jälkimmäisessä tarkistuksessa oli kone kylmänä ja luultavasti aikaisemmat öljyn mittaamiset on tehty kone lämpöisenä. Yleensä muistuu mieleen öljymäärä, töistä kotiin ajaessa, joten heti pihassa tarkastan tilanteen. Luultavasti kuuma lievä öljy on roiskunut öljytikun putkeen, josta tarttuu sitten mitta-asteikkoon. Viimeisessä mittauksessa kone oli kylmä, mutta siirretty pihassa ennen tarkistusta ja silloinkin mitta-asteikon toinen puoli näytti ylärajalle (eli varmaan sai putken reunasta öljyä mitta-alueelle).

Eli toivottavasti asiaaan löyty näin nolo vika. Pitääpä jatkossa mitata öljy vain seisoneesta koneesta.
#12
Paisarissa oleva neste näyttää olevan puhtaan punaista. Tosiaankin paisarin nestepinta pakkaa olemaan aina hivenen alle puolivälin ja se on näyttäny mun silmään liian vähältä. Ei neste koskaan sen alempana ole ollut.

Soittelin paikalliselle pajalle, mutta menee patin viikon päähän, että päästään tutkimaan autoa. Tällä ei nyt kauheaa kiirettä ole, kun ajetaan alle 100km viikossa. Veikkas heti korkeapainepumpun akselitiivistettä. Meinas, että suutinvika kuuluisäänessä ja näkyis savussa. Se pitäis vissiin selvitä testerissä.

Viripajalla mutuilivat, että egr-jäähdytin voisi aiheuttaa öljyn lisääntymistä. Tämä teoria varmaan perustuisi siihen, että tukkeutunut egr-kierto tukkisi nopeampaan dpf:n, mikä aiheuttaisi tiheämpää polttosykliä. Testerillä pitäis saada tuo polttosyklikin selville.

Voiko tuota korkeapainepumpun  vuotoa selvittää juuri muuten kuin sulkemalla muita vaihtoehtoja pois?
#13
Hyvinkin on mahdollista, että omaan silmään paisari on näyttänyt vajaalta ja olen lisännyt nestettä. Mutta todellisuudessa neste on voinut olla oikealla tasolla ja olen ylitäyttänyt. Tätä täyttöä on siis tapahtunut muutaman kerran vuodessa.

En ole saanut autoa vielä piuhan päähän. Ei näytä vaasasta löytyvän vcds-auttajaa, joten täytyy varailla aikaa korjaamolle.
#14
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 03.04.21 - klo:10:54
Jäähdytysnesteen määrä asettuu aina merkkiviivojen hieman alarajan alapuolelle. Jos lisään sitä niin se menee aina hieman alarajan alle. Tämä ilmeisesti johtuu siitä että moottorin ollessa kuuma neste poistuu ylipaineventtiilin kautta.
Tämä kyllä selittäis meidän auton jäähdytysnesteen hukkaamisen.
#15
Onko siis tuo lämpeneminen ihan normaalia?

Oliko jollain tietoa, voiko viallinen egr-jäähdytin aiheuttaa sen, että dieseliä päätyy öljyn sekaan?

Voisko toinen mahdollinen vikapaikka olla viallinen suutin? Miten sellaisen pystyisi tunnistamaan?
#16
Mulla oli alkupään T5 ja siinä onnistui sillä tavalla, että laitto kiinteän vastuksen lämpöanturin tilalle. Vastuksella huijattiin webastolle, että lämpötila on jotain enemmän kuin +5c. Anturi oli puskurin ja syylärin välissä keskeltä hieman oikealle päin.

En tiedä, onnistuuko sama systeemi näissä uudemmissa malleissa.
#17
Aamulla seurasin lämpöjä. Ensimmäiset kilometrit näytti --, noin 7km jälkeen näyttöön tuli melkein heti 60c. Siitä noin 5km lisää, niin lämmöt oli 75c. Ajo oli kaikkiaan 22km (20 minuuttia), jolloin lämpö oli 78c. Nämä oli siis näytöltä luettuja öljyn lämpötiloja.

Yöllä oli ollut joitain pakkasasteita. Lähtiessä ulkolämpötula noin +1c ja letkulämppäri ollut päällä noin 1.5h. Ajon aikana webasto oli automaattisesti päällä.
#18
Onko nämä tukkeutuneet sihdit Haldex gen 5 ongelma? Mulla on vm. 2011 Octavia, jossa on Haldex gen 4. Kerran olen öljyt vaihtanut haldexiin ja samalla vaihdoin suodattimen (luultavasti eka kerta auton historiassa). Onko vaihdettavan suodattimen lisäksi pumpun päässä jokin sihti kuten näissä uusissa? Kannattaako suodatin vaihtaa joka haldex öljynvaihdossa eli 60tkm välein?
#19
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
20.03.21 - klo:08:45
Onnistuuko ODB11:lla varashälyttimen sisätutkan herkkyyden muuttaminen vm. 2011 Octaviassa; alkaa nimittäin aina hälyttämään sisälämppäristä, jos ei muista ovia lukitessa painaa kahta kertaa peräkkäin.

Pystyykö webaston automaattista käynnistymistä säätää?
#20
Tulikis tämä kuntoon?
#21
Sanoisin niin, että 80 astetta ajotietokoneen näyttämä öljynlämpötila. Pitää ensviikolla, kun käy taas töissä, niin tarkkailla lämpötilaa.
#22
Pitääpä tarkkailla lämpötilaa. Muistaakseni se kiipeää työmatkalla noin 80 asteeseen, mutta tutkitaan ensviikolla.
#23
Autona Octavia 2.0 CHFC 4x4 vm. 2011 manuaaliaskilla. Ajettu suunnilleen 185tkm.

Moottoriöljy tuntuu lisääntyvän pikkuhiljaa. Vaihdoin joulukuussa 13tkm ajetun öljyn, kun oli noussut ehkä sentin yli ylämerkistä. Pientä nousua on näköjään taas tapahtunut. Pääasiallinen ajo on töihin 20km suuntaansa, josta ehkä 25% 80km/h ja loppu 60km/h, ei juurikaan pysähdyksiä/tyhjäkäyntiä. Tämän lisäksi pikkusia 4km "kylillä" käyntejä pari kertaa viikossa. Etätöiden vuoksi noita noita työmatkoja ei paljoa tule, noin 2 päivänä viikossa eli autolla ajetaan aika vähän.

Ajossa en koskaan ole huomannut, koska hiukkaspoltto on päällä, joten vähän hankala on sanoa, jos on tihentynyt väli. Tuuletin ei kuitenkaan jää kovin usein mölisemään ajon päätteeksi, ehkä joka toinen viikko. Mitään vikavaloja ei pala ja auto toimii mielestäni ihan normaalisti; pikkasen kyllä on kutina, jos olisi vastannut ennen paremmin kaasuun. Polttoainetta menee mielestäni liikaa, talvella aina vähintään 6l/100km (tankkauksesta mitattu, ajotietokone on aina näyttäny noin litran liian vähän). Tietysti tämä 4x4-versio syö vähän enempi kuin etuveto. Kotona ja töissä auto on aina lohkolämmittimessä pakkasella, webastolla ei koskaan esilämmitetä, mutta kyllä se ajossa on aika usein päällä.

Tiedän, että tiheä dpf-poltto voisi aiheuttaa dieselin päätymistä öljyn sekaan. Pajalla epäiltiin, että hajonnut egr-jäähdytin voisi aiheuttaa tiheämpää polttoa. Yrittäny tässä miettiä, mitä tälle tekisi; tarkoitus pitää autoa vielä vähintään 2 vuotta. Voishan tuon viedä pajalle tutkittavaksi, mutta pelkästä tutkimisesta tulee helposti parin sadan lasku ja puhumattakaan sitten korjauksesta; egr-jäähdytinkin on aika työläs vaihtaa.

Oon aika vakavasti harkinnu egr:n tulppaamista, dpf:n tyhjäystä ja ohjelmointia. Jossain pajassa lupailtiin toimenpidettä 600â,¬:n hintaan. Pikkusen arveluttaa, tuleeko katsastuksiin tiukennuksia näitten suhteen. Ja pitäiskö tuo egr-jäähdyttimen nestekierto ohittaa samalla? Voisko nestekiertoa tulpata? Tämän ohjelmoinnin moraalinen puoli on sitten toinen puoli, totta puhuen mieluusti pitäytyisin vakiossa, mutta öljyjen laiheneminen tuntuu aika fataalilta vialta, ettei haluais paljon riskejä ottaa. Ja toisaalta ympäristön kannalta taitaa nämä laitteet olla vähän hiinä ja hiinä, kumpaan suuntaan vaikutus on.

Jäähdytysnestettä ei juuri katoa (ehkä pari desiä vuodessa täytyy lisätä), joten olen melko varma, että dieseliä öljyyn päätyy.

Kaikki ideat ja vinkit on tervetulleita. Ainiin, pari vuotta sitten huollossa onnistuivat särkemään paineanturin liittimen ja silloin dpf-valo syttyi ehkä viikossa, kun yritti polttoa joka ajolla. Silloin uusittiin liitin ja itse anturi ja toimikin moitteetta tähän ongelmaan asti.
#24
Octavia II (04-13) / 0ctavia 4x4 rengastus
27.08.19 - klo:23:23
Kulkimena Octavia Combi 4x4 2.0CR Tdi vm. 2011. Autossa on myös huonon tien paketti eli korotettu alusta. Alla on käsitykseni mukaan tehdasalut ensiasennus kokoisilla kumeilla eli 225/45-17.

Viimeistään ensikesänä pitäis kesäkumit uusia ja mietiskelen vähän koon muuttamista. Mielestäni tuo on aika uraherkkä ja pääosin tulee ajeltua kuluneila asfalteilla. Tämän vuoksi mielisin kapeampaa rengasta, joka myös pienentäisi kulutusta ja meteliä.

205/50-17 olisi ilmeisesti halkaisijalta sama, mutta oikeastaan hivenen korkeampi ei haittasi, koska lisämaavarastakaan ei olisi haittaa. Ilmeisesti korkeampi 17 tuumainen menee 215 leveyteen ja 215/55-17 olisi 3.4cm korkeampi halkaisialtaan eli +5.4%. Tuleeko tällä koolla jo mahtumisomgelmia.

Onko joku tehnyt vastaavaan kiesiin renkaan kaventamista ja miten ajettavuus on muuttunut.

Nyrhän auto on hyvä ajella hyvällä asfalttipinnalla, mutta normi uraisella tiellä meinaa vähän muljata. Korotettu alusta on jäykempi, joten tämä on paljon vakaampi kuin aikaisempi etuveto vm. 2008.
#25
Autona Skoda Octavia 2.0Tdi vm. 2011. Varashälytin aktivoituu, kun sisätilanlämppäri käynnistyy. Lueskelin, että sisätutkan herkkyys pitäisi tiputtaa 100-->50. Vaatiiko tämä toimenpide täysversion VCDS:stä vai riittääkö Lite?

Onko käutännössä ainut laillinen vaihtoehto HEX-V2 kaapeli? Ja onko kyseinen toimenpode sitten koodausta, joka käyttää sitten yhden VIN-koodin kaapelim lisenssistä?
#26
Tänään töistä tullessa ihmettelin kummallista naputusta, joka kuului paikallaan ollessaan. Aukaisin konepellin ja huomasin auton huohottavan aika reilusti öljykorkista. Siis höyryä nousi reippaasti vaikka korkki oli kiinni. Autolla oli ajettu rauhallista ajoa 30km ennen tätä. Sammutin auton ja noin puolen tunnin jälkeen kävin ottamassa tämän videon:
https://drive.google.com/file/d/1qHDPVThkS9-7loDBEhy9tyopNXAgv8m8/view?usp=drivesdk

Onko tämä normaalia? Lueskelin, että nämä saattaa huohottaa voimakkaasti, mutta se on aika suhteellista...

Lisäksi öljykorkki oli likainen, siinä oli jotain ryyniä (vähän kuin hiekkaa), lisäksi oli jokin pari senttiä pitkä tikku. Korkki oli kuitenkin ihan musta, eikä siinä ollut mitään vaahtoa/limaa.

Öljymäärä oli vähän vajaa puolivälin ja paisuntasäiliössä oli nestettä puoliväliin. Öljy on ihan ok, nestettä saattaa hävinneen inan verta, en muista koska olen sen edellisen kerran tsekannut.

Öljyn vaihto on kyllä ajankohtainen, aika on mennyt vähän jo yli. Auto seisoi aika kauan autoliikkeessä, minkä vuoksi en pitänyt tuota aikaa niin kriittisenä. Auto on siis Octavia 4x4 vm. 2011 ja ajettu 147tkm.

Voisko nuo roskat tulla hajonneesta öljysuodattimesta? Mitkään öljy tai mikään muu varoitusvalo ei ole vilkutellut mitään.

Tuosta naputuksesta vielä. Se ei varmaan liity tähän muuhun tarinaan mitenkään. Mutta naputus loppuu, kun kytkintä painaa vähäsen. Ei tarvitse painaa niin, että irrottaisi. Mistähän se voi johtua?
#27
Nostetaampas vanhaa, mutta aina niin ajankohtaista aihetta ylös.

Autona Octavia 4x4 2.0Tdi vm. 2011 eli kyseisessä kulkineessa on Haldex IV. Saako sen suodattimen pihdeillä kohtuudella irti? Katoin jotain huoltovideota, niin laittoivat haldexin pumpum Vag-comilla käyntiin, jolloin suodatin tuli melkein itsestään pihalle. Mutta onnistuuko ilman vag-comia?

Täytyykö suodattimen vaihdon jälkeen tehdä koeajo, jonka jälkeen vielä lisätä öljyä? Voiko tämän koeajon tehdä nosturilla, kun kaikki renkaat on ilmassa vai hermostuuko auto tyystin?

Ja oliko mitään järjellistä selitystä, miksei öljyjä voisi työntää tarkistusaukosta vaan pitäis pohjatulpasta laittaa?

Autolla on ajettu kohta 150tkm ja menty huollot tehty merkkiliikkeessä eli ilmeisesti suodatinta ei ole koskaan vaihdettu. Varmaan se imusihtikim olis asiallista putsata...

#28
Kuitataampas tännekkin, että päädyin laittamaan Comet FF500 -halogenot. Varmasti parempiakin löytyy, mutta noi mahtui ilman mitään kikkailuja, kun jätin ylätuet pois. Kuten alussa kirjottelinkin, niin ei ollutkaan hakusessa markkinoiden tehokkaimmat valot. Parin hintakin oli vain 60â,¬ kotiinkannettuna.
#29
Mikä lopulta paljastui viaksi?
#30
Eikö kukaan oo asentanu kyseiseen mottiin lämppäriä?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy