DSG öljynvaihto huuhtelemalla vai ei?

Aloittaja jopeli, 30.09.23 - klo:13:27

« edellinen - seuraava »

jopeli

Tuli siirryttyä VAG kulkineeseen pitkän tauon jälkeen. Farmari Superb 2 litrasella diisselillä, nelivedolla ja DQ381 lootalla. Selailin mielenkiinnosta huoltohintoja ja DSG öljynvaihtoja. Öljypiste tarjoaa DSG öljynvaihtoa huuhtelemalla, jossa järjestelmä pestään samalla jollain hommaan tarkoitetulla kemikaalilla. Onko tästä oikeasti mitään hyötyä verrattuna siihen, että öljyt vaihdetaan ns. perinteisesti ja valutetaan propusta pihalle painovoiman avittamana? Olen Öljypisteellä vaihdattanut muutamaan momentinmuunninlaatikkoon öljyt hyvin kokemuksin juurikin tällä huuhtelu ja pesu hässäkällä, mutta toimintaperiaatehan näissä kuitenkin tyystin eri kuin kaksoiskytkinvaihteistoissa. Ja eikös DQ381 lootan täyttö ja tyhjennys tapahdu muutenkin samasta reijästä, jolloin tuo huuhteluhomma kuulostaa jännältä. En sinänsä epäile, etteikö tuo huuhteluhomma voisi toimia, vaan lähinnä sitä, onko tuosta käytännön hyötyä jos rahoja siihen sijoittaa.

Jacce75

Ei ole käytännön kokemusta DSG huuhtelusta kun meidän autoissa on DQ200 kuivakytkimet. Duunissa emme ole huuhdelleet ja pesseet muuta kuin perinteisiä automaatteja joissa useimmissa kyllä huomaa eron selvästi.
DQ381 on 2 kpl proppuja. Toisesta voidaan valuttaa mechaan jäänyt ylijäämäöljy joka ei tule ulos normaalista tyhejnyspropusta.




http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

dwntime

Jos samoilla öljyillä on ajettu paljon ja itse tekee vaihdon niin sitten itse suosittaisin huuhtelua. Toki se on sen ylimääräisen vajaan satkun tarvikkeisiin mutta saapa ainakin kaiken vanhan öljyn laatikosta pois.

Jos teetättää niin, no, se on lähes tuplat normi öljynvaihtoon.

jopeli

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 30.09.23 - klo:16:01
Jos samoilla öljyillä on ajettu paljon ja itse tekee vaihdon niin sitten itse suosittaisin huuhtelua. Toki se on sen ylimääräisen vajaan satkun tarvikkeisiin mutta saapa ainakin kaiken vanhan öljyn laatikosta pois.

Jos teetättää niin, no, se on lähes tuplat normi öljynvaihtoon.

En jaksa enää itse värkkäillä, joten jonkin yrityksen palveluihin tulee turvauduttua. Muksun syntymän jälkeen alkanut arvostamaan omaa aikaa sen verran enemmän, että ei halua vähiä vuorokauden tunteja kuluttaa auton ruuvaamiseen. Pihassa seisoo vielä yksi Pösö jossa jakopääremppa vaiheessa ja kun saan sen valmiiksi niin pidän ainakin hyvin pitkän tauon autojen korjaamisesta.

Rakkaudestalajiin

Taitaa rakenne olla samanlainen kuin esim. Moottorissa että lepotilassa öljy valuu pohjalle. Itse vaihtaisin ennemmin moottoriin öljyt huuhtelemalla kuin DSG laatikkoon 😅

jopeli

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 30.09.23 - klo:20:53
Taitaa rakenne olla samanlainen kuin esim. Moottorissa että lepotilassa öljy valuu pohjalle. Itse vaihtaisin ennemmin moottoriin öljyt huuhtelemalla kuin DSG laatikkoon 😅

Niin kyllähän se öljy aina päätyy öljypohjaan (tai muuhun vastaavaan) kun auto on sammutettuna, oli se sitten moottori tai vaihdelaatikko. Moottoripyörien öljyjä vaihdellessa olen ajoittain käyttänyt tarkoitukseen soveltuvaa moottorin pesuainetta, jonka pitäisi poistaa järjestelmästä sakkaa ja mitä lie ja kaikissa näissä on ollut monilevyinen märkäkytkin. Yhdestä pyörästä johon pesu oltiin tehty jo pariin otteeseen muutamien vuosien aikaan, purin kytkimen moottorirempan yhteydessä ja mittasin teräslevyjen suoruuden ja paksuuden, sekä kitkalevyjen paksuuden, eikä niissä ollut eroa käytännössä yhtään alkuperäisarvoihin verrattuna (toki jonkin verran kitkalevyt olivat kuluneet, mutta pistän sen puhtaasti käytön piikkiin). Myöskään kytkin ei luistanut normaalia enempää missään vaiheessa.

Mutta joo, kai sitä pääsisi helpoimmalla kun veisi auton vaan suosiolla merkkihuoltoon, jossa amnattilaiset tekevät hommat edustamansa merkin mukaisin ohjein, eikä miettisi tämmösiä "parempi vai huonompi" vaihtoehtoja. Tämän siitä saa kun itse on kaiken korjannut ja huoltanut viimeiset parikymmentä vuotta :) Ja näyttää pahasti siltä, että ei tässä yksinomaan huoltofirmojen piikkiin pysty kaikkea laskemaan, kun parin viikon omistamisen jälkeen löytää itsensä kyselemästä foorumilta huoltoneuvoja uuteen autoon.....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy