B7 jarrutus/hidastus/kanitus kesken ajon

Aloittaja johnson, 18.02.14 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

johnson

Moro,

alla vm. 2011 B7 jolla ajettu ~87 000 km. Automaatti 2,0l diesel (103kw) etuveto.

Auto on ollut minulla reilut 3 kk, ja olen parin viime kuukauden aikana yrittänyt selvittää outoa vaivaa autossa.

Homma menee niin että kun ajan maantiellä tasaista ajoa esim. 80 km/h, rupee auto yhtäkkiä "jarruttamaan" itsekseen. En siis tiedä tapahtuuko jarrutusta, mutta tunne on samanlainen. Eli yhtäkkiä kuuluu vaimeaa kohinaa ja auto alkaa ikään kuin kanittamaan ja kulkemaan vaivalloisesti. Tätä kestää 2-15 sek ja yhtäkkiä ote kirpoaa ja sitten tuntuu pieni kiihdytys ja homma jatkuu normaalisti. Eli ihan kun joku jarruttaisi ja päästäisi sitten jarrun irti. Hetkellinen kulutus nousee tuon jarrutuksen aikana 2-3l vaikka tie ja kaasu tasainen (eli tyyliin 4,0l -> 7,0l). Tätä tapahtuu 20 km matkalla 5-10 kertaa.

Olen käyttänyt auton kaksi kertaa marmorilla (VW-auto Espoo), lopputuloksena 300 â,¬ laskua ja pään pyörittelyä. Eli mitään vikaa ei ole löydetty. Toisella kerralla vaihdettiin takajarrupalat, vaikka nekin olivat vielä ihan hyvässä kunnossa. Muuta mitä on tehty: jarrujen putsaus ja herkistys (edessä ja takana). Heidän mukaansa jarruissa ei ole mitään vikaa.

Kuitenkin ongelma on edelleen olemassa, ja vaikuttaa siltä että ongelma on pahempi vesi-/kurakeleillä. Kun oli tuo vähän pidempi pakkasjakso jokunen aika sitten, ei ilmiötä tuntunut yhtä paljon. Välillä on myös tuntunut palaneen käryä vasemman takarenkaan kohdalla ajon jälkeen, mutta en tiedä liittyykö se asiaan, vai liittyykö se esim. hiukkassuodattimen hiukkaspolttoon. Marmorilla heitettiin myös ilmaan sellainen vaihtoehto että hiukkassuodattaminen hiukkaspolton aikaan voisi tuollaista hidastusta ja kulutuksen nousua ilmetä. Ainoa vaan että polton pitäisi tapahtua 500 km välein, ei 10 kertaa 20 km aikana. Vikakoodeissa ei myöskään ollut mitään joka viittaisi hiukkassuodattimen toimintahäiriöön.

Joka tapauksessa, ärsyttävä "ominaisuus", joka varmasti lisää polttoaineenkulutusta. En tiedä onko vika jarruissa, laakereissa, webastossa, hiukkassuodattmimessa vai missä...

Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?

patch

Lainaus käyttäjältä: johnson - 18.02.14 - klo:16:10
Moro,

alla vm. 2011 B7 jolla ajettu ~87 000 km. Automaatti 2,0l diesel (103kw) etuveto.

Auto on ollut minulla reilut 3 kk, ja olen parin viime kuukauden aikana yrittänyt selvittää outoa vaivaa autossa.

Homma menee niin että kun ajan maantiellä tasaista ajoa esim. 80 km/h, rupee auto yhtäkkiä "jarruttamaan" itsekseen. En siis tiedä tapahtuuko jarrutusta, mutta tunne on samanlainen. Eli yhtäkkiä kuuluu vaimeaa kohinaa ja auto alkaa ikään kuin kanittamaan ja kulkemaan vaivalloisesti. Tätä kestää 2-15 sek ja yhtäkkiä ote kirpoaa ja sitten tuntuu pieni kiihdytys ja homma jatkuu normaalisti. Eli ihan kun joku jarruttaisi ja päästäisi sitten jarrun irti. Hetkellinen kulutus nousee tuon jarrutuksen aikana 2-3l vaikka tie ja kaasu tasainen (eli tyyliin 4,0l -> 7,0l). Tätä tapahtuu 20 km matkalla 5-10 kertaa.

Olen käyttänyt auton kaksi kertaa marmorilla (VW-auto Espoo), lopputuloksena 300 â,¬ laskua ja pään pyörittelyä. Eli mitään vikaa ei ole löydetty. Toisella kerralla vaihdettiin takajarrupalat, vaikka nekin olivat vielä ihan hyvässä kunnossa. Muuta mitä on tehty: jarrujen putsaus ja herkistys (edessä ja takana). Heidän mukaansa jarruissa ei ole mitään vikaa.

Kuitenkin ongelma on edelleen olemassa, ja vaikuttaa siltä että ongelma on pahempi vesi-/kurakeleillä. Kun oli tuo vähän pidempi pakkasjakso jokunen aika sitten, ei ilmiötä tuntunut yhtä paljon. Välillä on myös tuntunut palaneen käryä vasemman takarenkaan kohdalla ajon jälkeen, mutta en tiedä liittyykö se asiaan, vai liittyykö se esim. hiukkassuodattimen hiukkaspolttoon. Marmorilla heitettiin myös ilmaan sellainen vaihtoehto että hiukkassuodattaminen hiukkaspolton aikaan voisi tuollaista hidastusta ja kulutuksen nousua ilmetä. Ainoa vaan että polton pitäisi tapahtua 500 km välein, ei 10 kertaa 20 km aikana. Vikakoodeissa ei myöskään ollut mitään joka viittaisi hiukkassuodattimen toimintahäiriöön.

Joka tapauksessa, ärsyttävä "ominaisuus", joka varmasti lisää polttoaineenkulutusta. En tiedä onko vika jarruissa, laakereissa, webastossa, hiukkassuodattmimessa vai missä...

Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?

Näissä uudemmissa VAGinoissa on automaattinen jarrujen kuivatustoiminto vesisateella joten märällä kelillä tuo voisi selittää oireet. Mikäli tuota tapahtuu myös silloin kun pyyhkimet eivät käy niin sitten on mystisempi tapaus.

Epes

Lainaus käyttäjältä: johnson - 18.02.14 - klo:16:10
Marmorilla heitettiin myös ilmaan sellainen vaihtoehto että hiukkassuodattaminen hiukkaspolton aikaan voisi tuollaista hidastusta ja kulutuksen nousua ilmetä. Ainoa vaan että polton pitäisi tapahtua 500 km välein, ei 10 kertaa 20 km aikana. Vikakoodeissa ei myöskään ollut mitään joka viittaisi hiukkassuodattimen toimintahäiriöön.


Veikkaan että marmori saattaa olla oikeassa. Kyllä se polttotapahtuma taitaa kestää helpostikin 20km matkan ja silloin juuri hetkellinen kulutus on iso sekä kone käy "rouheasti", voi jopa tuntua jarruttavan.

johnson

Lainaus käyttäjältä: patch - 18.02.14 - klo:16:21
Näissä uudemmissa VAGinoissa on automaattinen jarrujen kuivatustoiminto vesisateella joten märällä kelillä tuo voisi selittää oireet. Mikäli tuota tapahtuu myös silloin kun pyyhkimet eivät käy niin sitten on mystisempi tapaus.

Mielenkiintoista että marmorilla eivät puhuneet tuosta vaihtoehdosta mitään. Enpä ole kiinnittänyt huomioita siihen että onko pyyhkimet päällä vai ei silloin kun tuota tapahtuu. Pitänee tutkia asiaa enemmän. Tosin, on kyllä outoa jos tuo kuivatus lisäisi kulutusta 2-3 l ja kestäisi kerralla aina ~10-15 sek. Aika paljon siinä jo jarrutusta silloin tulee.

wille84

Lainaus käyttäjältä: patch - 18.02.14 - klo:16:21
Näissä uudemmissa VAGinoissa on automaattinen jarrujen kuivatustoiminto vesisateella joten märällä kelillä tuo voisi selittää oireet. Mikäli tuota tapahtuu myös silloin kun pyyhkimet eivät käy niin sitten on mystisempi tapaus.
Toiminnon olemassa olon huomaa yleensä vain vaimeana kahinana ajossa ei pitäisi tuntua jarruttamiselta.

johnson

Noniin, vähän olen tilannetta seuraillut ja kyllä se siltä vaikuttaa että kuivalla kelillä jarrutusta ei tunnu. Eli ilmiö tuntuu vain sateella ja kun pyyhkijät on päällä. Eli ilmeisesti ongelma liittyy jarrujen kuivatukseen. Jotain mätää siinä kuitenkin on sillä eihän kuivatuksen niin tehokasta pitäisi olla että sitä ruvetaan oikeasti jarruttamaan. Näin kuitenkin tapahtuu, sillä esim. kulutuksen nousu on niin selvä ja sitten kun jarrutus loppuu, tuntuu selnä "nykäisy" kun auto vähän kiihtyy.

En nyt taida asialle tällä haavaa tehdä mitään, mutta katsotaan miten homma kehittyy.

Zetor

Löysikö johnson ikinä syytä yliaktiivisille jarrujen kuivatustoiminnolle tai onko muita kohtalotovereita joilla olisi sama ongelma? Meikäläisen auton vikakuvaus on täysin identtinen johnsonin auton kanssa ja jopa kilsat natsaa muutaman tuhannen tarkkudella.
VW Tiguan Allspace 2.0TSI Highline -19
VW Golf 1.4 TSI DSG Comfortline -17
ex Skoda Superb Combi L&K 2.0 TDI 190 4x4 DSG -16 + 4*VAG

Zetor

Lainaus käyttäjältä: Zetor - 10.03.15 - klo:15:42
Löysikö johnson ikinä syytä yliaktiivisille jarrujen kuivatustoiminnolle tai onko muita kohtalotovereita joilla olisi sama ongelma? Meikäläisen auton vikakuvaus on täysin identtinen johnsonin auton kanssa ja jopa kilsat natsaa muutaman tuhannen tarkkudella.
Nyt on auto taas kunnossa. Korjaamo oli saanut maahantuojalta ohjeen tehdä "säätötoimenpiteen ABS-jarruille". En tajunnut VCDS:llä lukea tietoja ennen korjaamokeikkaa, joten en sen tarkemmin tiedä mitä tuo mystinen säätötoimenpide tarkemmin tarkoittaa. Sen jälkeen on kuitenkin tullut ajettua jo muutama sata kilsaa sateessa ja nyt kuivatustoiminto on taas täysin huomaamaton.
VW Tiguan Allspace 2.0TSI Highline -19
VW Golf 1.4 TSI DSG Comfortline -17
ex Skoda Superb Combi L&K 2.0 TDI 190 4x4 DSG -16 + 4*VAG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Zetor - 03.05.15 - klo:20:39
Nyt on auto taas kunnossa. Korjaamo oli saanut maahantuojalta ohjeen tehdä "säätötoimenpiteen ABS-jarruille".


Hyvä homma että auto tuli kuntoon, ja se, että muistit kertoa täällä mikä auttoi tuollaiseen mystisen oloiseen vaivaan.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

vwp

Jaahas, vanha aihe mutta kirjoitan silti.
Tänään noin 40-50 kmh vauhdista auto päätti pari kertaa nykäistä jarrulla ja sen jälkeen jarruttaa ihan kunnolla auton tielle. Puoliväkisin ajamalla pääsi aina vähän kerrallaan kunnes tuntui kuin joku olisi painanut jarrut kiinni. Välillä kuului ajaessa erikoista kirskumista ja mietin, että nyt se perä antautui. Noin 200m linkutuksen jälkeen kun vain väkisin ajoin, niin vika poistui ja kotipihassa sitä ei enää edes ilmene. Auto on herjannut kuluneita jarrupalojs tovin, mutta en nyt nopealla vilkaisulla löytänyt kovin kuluneita paloja.
Jotenkin tuntuu että jarruihin tämä liittyisi mutta mitä ihmettä?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

vzv

Olet saanut OTA-päivityksenä nykyaikaisen kaistavahdin?  ;D  ;D  ;D

Daatta

Lainaus käyttäjältä: vzv - 14.02.24 - klo:16:38Olet saanut OTA-päivityksenä nykyaikaisen kaistavahdin?  ;D  ;D  ;D
Joo, kuulostaa ihan siltä kun auto haamujarruttelee. Mutta ei nämä sentään Tesloja ole.

Lainaus käyttäjältä: vwp - 06.02.24 - klo:17:33Auto on herjannut kuluneita jarrupalojs tovin, mutta en nyt nopealla vilkaisulla löytänyt kovin kuluneita paloja. Jotenkin tuntuu että jarruihin tämä liittyisi mutta mitä ihmettä?

Jos palat ovat niin loppu että kulumisvaroitin hälyttelee, ne ovat oikeasti finaalissa. Olettaen että tuo anturi toimii ja jarrupaloissa on se kulumisvaroittimen liitin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy