Korkeajännite akku

Aloittaja TH94, 11.01.24 - klo:17:08

« edellinen - seuraava »

TH94

Gte Passatti huutaa ajo tietokoneella että korkeajännite akku latautuu älä sammuta moottoria. Tekeekö muilla samaa kun akku tyhjillään? En ole päässyt tuota nyt latailemaan ja tosiaan tuota nyt näytöllä huutelee

ZimKork

Eipä ole koskaan kolmen vuoden omistuksen aikana moista ilmoittanut.

Ainoa mikä tulee mieleen olisi jos jostain syystä akun varaus pääsee hurahtamaan paljon alle "alamarginaalin" eli oikeasti on akku melkein tyhjä. Siinä akussahan on välttämätöntä olla virtaa aina ja joka tilanteessa, koska polttomoottorikin käynnistetään sähkömoottorin avulla (GTE:ssä ei ole starttimoottoria) joten sitä ajoakkua ei saa päästää kokonaan tyhjenemään. Mutta ei kai tuo ihan tavallista ole että se pääsee niin tyhjiin vajumaan. Ei ainakaan omalle kohdalle ole osunut.

Daatta

Kannattaa ehdottomasti käydä laturilla latailemassa korkeajänniteakkua, akkuhan hajoaa jos siinä ei ole latausta. Sähköautomiehille tuttuja juttuja, jos auto seisoo pitkään pihassa ajamatta ja ilman laturin piuhaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: TH94 - 11.01.24 - klo:17:08Gte Passatti huutaa ajo tietokoneella että korkeajännite akku latautuu älä sammuta moottoria. Tekeekö muilla samaa kun akku tyhjillään? En ole päässyt tuota nyt latailemaan ja tosiaan tuota nyt näytöllä huutelee


Hybridi Audi ainakin aika herkästi ilmoittelee vastaavaa. Näyttöön taitaa tulla teksti "Käynnistyskyky vaarantunut, lataa akkua ajamalla."

Toi on itelle tullut tilanteissa joissa akku on ollut tyhjä ja esim. auto seissyt kylmässä ja kun laittaa auton käyntiin eli bensakone käynnistyy heti. On myös tullut kesken ajon tilanteissa että akku on tyhjä ja tekee sellaisen amis-bmw kiihdytyksen missä sähkömoottori antaa lisätehoa.

Tilanteissa joissa on ollut ajamassa kotiin tai työpaikalle niin en ole hirveämmin noteerannut asiaa kun niissä kuitenkin auto aina latauksessa niin sillä se ongelma kuitenkin kuittaantuu.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Immunity

Lainaus käyttäjältä: TH94 - 11.01.24 - klo:17:08Gte Passatti huutaa ajo tietokoneella että korkeajännite akku latautuu älä sammuta moottoria. Tekeekö muilla samaa kun akku tyhjillään? En ole päässyt tuota nyt latailemaan ja tosiaan tuota nyt näytöllä huutelee


Tekee, kun ajaa akun kunnolla tyhjäksi ja on esim. kovemmat pakkaset. Ja ajo sitten on sellaista, että polttiksella se ei voi optimaalisesti ladata sitä. Vaatii tietyn tyyppistä ajoa, että akku latautuu. Sanoisin, että tasaista ajoa, esim. motari tai ihan vain 50km/ h tasainen nopeus. Jos paljon nopeuden vaihtelua esim. kaupunkipyörityksessä, niin tuntuu aina hetken kestävän kiihdyttelyn ja jarruttelun jälkeen, että menee chargelle polttiksen tuottamana.

Tyhjäksihän akku ei periaatteessa pääse, koska järjestelmä pitää siitä huolen. Siellä on aina se - oliko nyt 20% - varaus, vaikka range 0. Ja polttis lähtee ajoissa käyntiin, eikä sammu, jos et itse sammuta.

Mutta akku ei tykkää hyvää, jos sitä ei latailla eli range aina siellä nollan tuntumassa.

ZimKork

Niin, eipä tosiaan tuota ekaa vastaustani kirjoittaessa tullut edes mieleen että joku ei lataa ladattavaa hybridiään, mutta tosiaan jos sitä ei lataa niin pääseehän se sitten laskemaan liian alas jos ei ajosuoritteet ole pitkiä, tai auto seisoo pitkiä aikoja parkissa. Tällaisissa tapauksissa suosittaisin ettei autoa pysäköi range nollissa, vaan pitää akussa aina varausta jäljellä. Parasta tietenkin olisi ladatakin sitä suht. säännöllisesti. Itsellä akku aina kotona ladataan täyteen niin oma ajatus meni heti siihen että jotain vikaa pitäisi olla autossa jos se alkaisi moista herjaamaan.

duke7

Jos autoa ei lataa niin sanoisin että talvella kannattaa ajaa ainakin kaupungissa gte-modella. Se tuuppaa paremmin virtaa akkuun ja on myös miellyttävämpi kaasuvaste. Kulutus vähän nousee toki

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy