Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

massakasa

Lainaus käyttäjältä: Olbo - 09.10.23 - klo:13:09
12V akusta kyselisin. Onko minkälaisia hintoja tarjottu vaihdosta? Käyttöautosta sanottiin että 400â,¬ niin kuulostaa melko suolaselta.
Voiko mikä tahansa akkuliike vaihtaa vai pitääkö olla volkkarin "osaajat"?

Viime viikolla kävin akkuliikkeessä laittamassa 70ah akun, jonka itse "koodasin" OBD11:lla itse. Hinta akulle asennettuna oli 202e

jugih

GTEn akku on fyysisesti yksi helpoimpia osia vaihtaa autosta. Siihen menee kirjaimellisesti muutama minuutti ja hoituu kahdella kiintoavaimella.
Koodauksessa menee sitten ensimmäistä kertaa muutama minuutti enemmän, mutta vartin homma kaikkinensa.

Tässä merkkarin varaosahinta + akku on silkkaa asiakkaan pyllyyn poraamista.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Immunity

^
Tätä marmoritiskiltä kysyin, että miten voi olla niin kallis. Ja jos en väärin muista,  niin oliko ohjeaika peräti 1,5h. Kysyin,  että mitä te oikein teette!? Vastaus oli, että verhoilun purkamiseen menee paljon työtä, että akun saa esille ja sitten koodailuun. Sanoin, että mulla menee itsellä max. 5 min, että akku on esissä, että on aika sikamaista veloitusta. Toisessa päässä alkoi vaikerointi asian kanssa ja siihen se keskustelu sitten jäikin... Vaihdatin akun sitten Virossa käydessä ihan merkkarilla, jossa työn osuus oli n. 50e luokkaa koodailuineen.

jugih

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 10.10.23 - klo:12:05
^
Tätä marmoritiskiltä kysyin, että miten voi olla niin kallis. Ja jos en väärin muista,  niin oliko ohjeaika peräti 1,5h. Kysyin,  että mitä te oikein teette!? Vastaus oli, että verhoilun purkamiseen menee paljon työtä, että akun saa esille ja sitten koodailuun. Sanoin, että mulla menee itsellä max. 5 min, että akku on esissä, että on aika sikamaista veloitusta. Toisessa päässä alkoi vaikerointi asian kanssa ja siihen se keskustelu sitten jäikin... Vaihdatin akun sitten Virossa käydessä ihan merkkarilla, jossa työn osuus oli n. 50e luokkaa koodailuineen.

;D ;D Verhoilun purkaaminen on nostaa takakontista muovinen hylly/akun suoja pois edestä. Ilman mitään ruuveja tms. 😅
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

peped

#6214
No niin, muutaman eri merkin/mallin koeajon jälkeen tuli lopulta tännekin GTE vuosimallia 2018.  Varusteita mukavasti mm. digimittaristo, Kessy, kuljettahan sähkösäätöinen penkki muistilla ja hivelyllä, Webasto, dynaamiset LED-valot + Dynamic Light Assist ja kaikenmaailman kaista-avustimia ym joista osan kytkin heti pois päältä.  ;D Sitten vaan sormia ristiin ettei mekatroniikka tms porsi ihan pian, 12V akku juuri vaihdettu...

We Connect sovelluksen sain tulille varsin kivuttomasti, pari kertaa auto herjaili ettei yhdistys onnistu tms mutta parin pikkulenkin jälkeen onnisti. Tein kokeeksi ajastetun latauksen 5A virralla, lisäksi ilmastointi 22C. Ulkolämpötila oli n. 3C. Täyteen ladattuna pari minuuttia ajastukseen asetetun lähtöajan jälkeen autoon mennessä lämmöstä ei ollut tietoakaan eli lämmitysteho taitaa olla 5A virralla juuri niin tuhnu kuin jotkut on kertoneetkin (onneksi on webasto). Range näytti 38km joka sekin tippui pian lähdön jälkeen muutamalla kilometrillä. Sen perusteella mitä olen lukenut on tuo kuitenkin täysin normaalia? Testilenkillä matkaa kertyi 16km keskinopeudella n. 40km/h ja kulutus E-modessa 25kWh/100km. Auton
Kun täällä puhutaan rangesta niin tarkoitetaanko auton näyttämää rangea E-modessa vai hybrid-modessa? Vai näyttääkö auto samaa rangea molemmissa tiloissa. Autohan kun käynnistyy E-modessa aina(?) kun mahdollista. Ajotilan valintana oli Normal, kannattaako tuossa käyttää Ecoa? Mikäli auton esittämään rangeen vaikuttaa myös edelliset ajot niin kannattaako esim. nollata vanhat ajotiedot vai onkohan sillä mitään merkitystä.

Auton mukana tullut kotilatauspiuha on mallia 10A, jossa oli myös se kumitutti/kaulus mukana. Auton asetuksissa (=sovelluksen Ajoneuvoasetukset) on nyt Ilmastointi 22C, max latausvirta 10A ja akun alin varaustila 30%. Ajastettuihin latauksiin laitettu latauspaikan asetuksiin maksimivirta 5A jonka oletan kumoavan tuon edellä mainitun 10A asetuksen ajastettua latausta käytettäessä.

Onko tuolla jälkimmäisellä juuri käytännön merkitystä onko se esim. 20% vai 60% mikäli lataa pääasiassa ajastettuna yön yli?

Jos laittaa auton välittömään lataukseen niin onko merkitystä vaikka latauskaapeli jää paikalleen vaikka 2-3h ajaksi sen jälkeen kun auto on jo lataantunut kokonaan? Ja latausta ajoittaessa oletettavasti aina ensin töpseli seinään (normi schukosta ladattaessa) ja sitten auton päähän.

Toki jos jaksaisi alkaa tavaamaan raamattua, joka myös ohjekirjana tunnetaan niin moni asia selvinneisi. Mutta täältä selvinnee vielä paremmin ja jokunen sivu on tullutkin jo luettua, mutta vielä olis sivuja kahlattavana.

Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jugih - 10.10.23 - klo:06:28
GTEn akku on fyysisesti yksi helpoimpia osia vaihtaa autosta. Siihen menee kirjaimellisesti muutama minuutti ja hoituu kahdella kiintoavaimella.
Koodauksessa menee sitten ensimmäistä kertaa muutama minuutti enemmän, mutta vartin homma kaikkinensa.

Tässä merkkarin varaosahinta + akku on silkkaa asiakkaan pyllyyn poraamista.

Tämä helppous koskee ihan normi Passatia myös kunhan auto varustettu takakonttiin sijoitetulla akulla. Ex-omassa Passatissa oli akku takakontissa samaan tyyliin kuin GTE:ssä, akun esille kaivaminen onnistuu ilman työkaluja puolessa minutissa ja irrotus parilla työkalulla muutamassa minutissa.

Ilmeisesti joidenkin pikkumoottoristen kanssa joissa ei ole suuria sähkönsyöjä varusteita, voi olla varustettu akulla joka on konehuoneessa. Tosin ei sen konehuoneessa olevan akun vaihtoon mene juuri pidempään. Konehuoneen puolella tietysti teoreettinen riski että joku ruuvi ruosteinen ja hankala irrottaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

migis2

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 10.10.23 - klo:12:05
Tätä marmoritiskiltä kysyin, että miten voi olla niin kallis. Ja jos en väärin muista,  niin oliko ohjeaika peräti 1,5h.

Ohjeellisen työaikaan on laskettu myös auton haku pihalta ja palautus, akun nouto korjaamon varastosta ja vanhan akun vienti johonkin nurkkaan ja kaikki muut pienetkin tehtävät mitä huoltomies joutuu tekemään penkin suojaamisesta ja hanskojen käteen laittamisesta käsien pesemiseen. Eri asia tehdäänkö kaikki nuo ja ei siltikään 1,5 h menisi, mutta puolituntia voi tehdä jo tiukkaa. Tämä on sitä mistä merkkiliikkeessä maksetaan. Hinta on joka tapauksessa sikamainen.

Nyrkkipaja voi vaihtaa akun pihalla hyvinkin 5 minuutissa ja koodaus toinen 5 minuuttia, jos tietää mitä tekee.

Lopputulos sama, mutta oliko suorituksen laadussa eroa? Ehkä. Auton omistajan näkökulmasta ei mitään väliä (ainakaan itselle ei olisi).
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

northrob

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.10.23 - klo:13:44Ilmeisesti joidenkin pikkumoottoristen kanssa joissa ei ole suuria sähkönsyöjä varusteita, voi olla varustettu akulla joka on konehuoneessa.
Ihan on tässä tehoversiossakin akku konehuoneessa.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: northrob - 10.10.23 - klo:14:01
Ihan on tässä tehoversiossakin akku konehuoneessa.

Mulla oli 1.6TDI ja aika paljon sähkökilkkeitä (takakontti, webasto, kaikki mahdolliset sähkölämmittimet jne) ja akku takakontissa.

Onko sulla tossa sitten esim. webastoa ja sähkötakakonttia?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

northrob

Sähkökontti löytyy.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

peped

Näemmä jos takapenkillä on (2kpl) tyhjät lasten istuimet niin auto laittaa lämmityksen/ilmastoinnin puhaltamaan sinnekin.  ;D Eli Eco ilmastointi-/lämpötila-asetus näkyy vain apparin paikalla (jollei siinä istu ketään). Liekkö tuolla sitten rangeen juuri minkäänlaista merkitystä. Nopeasti säätelemällä jos lämpötilaksi laittaa 18C niin range kohoaa muutaman kilometrin esim. 21C nähden, itteäni ei toppatakki päällä autoilu nappaa mutta kukin toimii tietysti tyylillään.

Kertaalleen laitoin merkille jonkinlaisen voimakkaan nykäyksen tai vastaavan kun auto rullasi alamäessä 35-40km/h vauhdissa hybrid-modessa, en muista oliko polttomoottori tuolloin käynnissä mutta tuskin. Tämä tapahtui aivan n. 30km ajomatkan päätteeksi kun auto näytti rangeksi kilometrin tai kaksi. Heti tuli mieleen sana mekatroniikka. Kop kop...
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

jugih

Lainaus käyttäjältä: peped - 11.10.23 - klo:14:38
Näemmä jos takapenkillä on (2kpl) tyhjät lasten istuimet niin auto laittaa lämmityksen/ilmastoinnin puhaltamaan sinnekin.  ;D Eli Eco ilmastointi-/lämpötila-asetus näkyy vain apparin paikalla (jollei siinä istu ketään). Liekkö tuolla sitten rangeen juuri minkäänlaista merkitystä. Nopeasti säätelemällä jos lämpötilaksi laittaa 18C niin range kohoaa muutaman kilometrin esim. 21C nähden, itteäni ei toppatakki päällä autoilu nappaa mutta kukin toimii tietysti tyylillään.

Kertaalleen laitoin merkille jonkinlaisen voimakkaan nykäyksen tai vastaavan kun auto rullasi alamäessä 35-40km/h vauhdissa hybrid-modessa, en muista oliko polttomoottori tuolloin käynnissä mutta tuskin. Tämä tapahtui aivan n. 30km ajomatkan päätteeksi kun auto näytti rangeksi kilometrin tai kaksi. Heti tuli mieleen sana mekatroniikka. Kop kop...

Uskoakseni (empiirisisesti) auto katsoo turvavöiden käytöstä kuka istuu ja missä. Eli tyhjä koiran turvavaljas kiinnitettynä takapenkkien vyöklipsiin poistaa Econ käytöstä. Tyhjä turvaistuimen telakka esim ei poista. 
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

jaska74

No mitäs nyt taas... kesäkeleillä range on siinä 39-42 nurkilla, nyt kun pakkaaet alkoi (toissayönä -3) niim range tippui 32-34 lukemiin. Näin pienestäkö se säikähtää?? Mitähän sitten kun on 15 pakkasta, range varmaan 3km nurkilla  ::)
(Sisätilat lämmitetty webastolla ennen lähtöä)

duke7

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.10.23 - klo:21:30
No mitäs nyt taas... kesäkeleillä range on siinä 39-42 nurkilla, nyt kun pakkaaet alkoi (toissayönä -3) niim range tippui 32-34 lukemiin. Näin pienestäkö se säikähtää?? Mitähän sitten kun on 15 pakkasta, range varmaan 3km nurkilla  ::)
(Sisätilat lämmitetty webastolla ennen lähtöä)
Näin se menee. Sammuta ilmastointi ja hämmästy.
Ei se kolmeen kilsaan tipu -15° C mutta liki puoleen kesästä.

akk

^ Rangen tippuminen vähänkin kylmällä/pakkasella on kyllä harmittavaa, nämä on tehty lämpimään +20 C tms. käyttöön  :D  Kovemalla pakkasella (n. -12 C) missä nyt yleensä vielä sähköllä voi ajella, niin range on ollut 20 km luokkaa, eli tosiaan tippuu noin puoleen kesälukemista  :(
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

jaska74

No niin, ja taas murheita... apukuskin jarru jumittaa ja levy on tulikuuma 5km ajon jälkeen. Vähän sitä purin tuossa pihassa ja sisempi pala on melkein loppu, ulommalla ajelis vielä vuosia, eli sylinteri jumissa... no huomenna motonettiin hakemaan uudet mutta mistä tiedän kummat sinne käy ::)


northrob

Eiköhän molemmat vaihtoehdot käy, kun ratkaisevassa pituusmitassa on eroa vain 0.2 mm. Omaan Passattiin tarjotaan kahta eri palaa, joiden välillä pituusero 15 mm ja arvaappa tilasinko oikeat (vanhoja paloja mittaamatta)  ;D
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: northrob - 13.10.23 - klo:07:21
Eiköhän molemmat vaihtoehdot käy, kun ratkaisevassa pituusmitassa on eroa vain 0.2 mm. Omaan Passattiin tarjotaan kahta eri palaa, joiden välillä pituusero 15 mm ja arvaappa tilasinko oikeat (vanhoja paloja mittaamatta)  ;D

PR-numerohan tuossa on ratkaiseva. Joko molemmat käy tai sitten ei kummatkaan

jaska74

Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 13.10.23 - klo:07:22
PR-numerohan tuossa on ratkaiseva. Joko molemmat käy tai sitten ei kummatkaan

Näkyy molemmissa olevan samat. Mistä mä tiedän mikä mulla on?

jaska74

Lainaus käyttäjältä: northrob - 13.10.23 - klo:07:21
Eiköhän molemmat vaihtoehdot käy, kun ratkaisevassa pituusmitassa on eroa vain 0.2 mm. Omaan Passattiin tarjotaan kahta eri palaa, joiden välillä pituusero 15 mm ja arvaappa tilasinko oikeat (vanhoja paloja mittaamatta)  ;D
Tuota ihmettelin että toinen on liimakelmulla (?) Ja toinen ruuveilla. Empä ole moisiin vaihtoehtoihin ikinä törmännyt

Cuore

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.10.23 - klo:21:30
No mitäs nyt taas... kesäkeleillä range on siinä 39-42 nurkilla, nyt kun pakkaaet alkoi (toissayönä -3) niim range tippui 32-34 lukemiin. Näin pienestäkö se säikähtää?? Mitähän sitten kun on 15 pakkasta, range varmaan 3km nurkilla  ::)
(Sisätilat lämmitetty webastolla ennen lähtöä)

Oleellisinta on ajastaa auton lataus siten, että akut imaisee viimeiset amppeerit sisään juuri lähdön ajanhetkellä. Akut kun ovat latauksesta lämpöiset, niin vaikuttaa rangeen huomattavasti. Samalla sisätilan lämmitys sähköllä. Turhaa on erikseen Webaa käytellä ;)


ZimKork

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 11.10.23 - klo:21:30
No mitäs nyt taas... kesäkeleillä range on siinä 39-42 nurkilla, nyt kun pakkaaet alkoi (toissayönä -3) niim range tippui 32-34 lukemiin. Näin pienestäkö se säikähtää?? Mitähän sitten kun on 15 pakkasta, range varmaan 3km nurkilla  ::)
(Sisätilat lämmitetty webastolla ennen lähtöä)

Kovilla pakkasilla range putoaa noin puoleen lämpimien kelien luvuista.

peped

Mikäs olis simppeli / edullinen tapa seurata lataukseen menevää sähkönkulutusta, varmaan joku tällänen ulkopistorasiaan kiinni ennen latauskaapelia? https://www.tilavahti.com/product/441/alykas-wifi-ohjattava-pistorasia-ulkokayttoon-kulutusmittauksella

Eli saisi helposti eroteltua auton lataukseen menevän sähkökulutuksen muusta kiinteistön sähkönkäytöstä (lämmitys ym).
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: peped - 14.10.23 - klo:12:23
Mikäs olis simppeli / edullinen tapa seurata lataukseen menevää sähkönkulutusta, varmaan joku tällänen ulkopistorasiaan kiinni ennen latauskaapelia? https://www.tilavahti.com/product/441/alykas-wifi-ohjattava-pistorasia-ulkokayttoon-kulutusmittauksella

Eli saisi helposti eroteltua auton lataukseen menevän sähkökulutuksen muusta kiinteistön sähkönkäytöstä (lämmitys ym).


Kuinka hyvin tuollainen mahtaa kestää kovatehoista pitkäaikaista kuormitusta? Ettei pala auto ja talo ohimennen.

akk

^^ Digitaalinen sähkökeskukseen laitettava digimittari maksaa reilun satasen ja asennus päälle. Tämä tietysti edellyttää että pistorasia on oman sulakkeen takana.
En kyllä lähtisi latailemaan säännöllisesti ulkopistorasiasta, vaan laittaisin latausaseman.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

jaska74

We connectilla pitäsi ilmeisesti pystyä ohjata myös webastoa? En kyllä keksi että miten/mistä


peped

Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 14.10.23 - klo:15:26

Kuinka hyvin tuollainen mahtaa kestää kovatehoista pitkäaikaista kuormitusta? Ettei pala auto ja talo ohimennen.

En ossaa sanoa. Schukosta tarkoitus kotona latailla joka tapauksessa ajastettuna 5A ja välittömässä latauksessa 10A teholla niin eipä pitäis minkään paukkua. Autokatos rasioineen muutaman vuoden vanha, rasia vaikutti hyväkuntoiselta eikä kädellä kokeillessa lämpene yhtään autoa ladatessa.

Tarkoitus kyllä olis kiinteä latausasema jossain vaiheessa asennuttaa, vinkkejä otetaan vastaan tai olisko tuosta oma keskustelunsa olemassa. Webasto Pure II vai jotain muuta. Riippuu tietysti (lähitulevaisuuden) käyttötarpeista.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Killekalle

Ajovaloista kysymys. Minulla on Ruotsin tuonnissa perus ledit. Nyt pimeiden tullen huomasin, että valot näyttävät liian alas ja virtojen päälle kytkemisen jälkeen ne eivät tee ylös alas liikettä. Kuuluisiko tehdä? Myöskään en hoksaa korkeussäätöä mistään, joten oletan, että sen kuulusi olla automaattinen. Mikä homma siis, korjaamokeikka edessä vai normaalia?

jugih

#6238
Voiskos joku ystävällinen, jolla MIB2, katsoa OBD11/VCDS:llä 75-Telematics -> adaptations pari hommelia:

  • mobile network operator
  • user profile name
  • user profile password

Mulla noi kaksi jälkimmäistä on Vodafone, mutta ensimmäistä en muista mikä siinä kuului olla.
Ja jos intoa riittää, niin live datasta -> connention status, että onko auto kiinni UMTS vai GSM datalla.

Mulla ei siis auto ole koskaan ollut carnetiin yhteydessä ja asiaa on tutkittu vaikka ja kuinka. Tehdas on kovin ihmeissään, eikä vikaa meinaa löytyä.

Huomasin juuri että BCM:ssä oli Transport-mode ollut aina päällä, mutta sillä ei ollut ainakaan tähän keissiin vaikutusta.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Killekalle - 17.10.23 - klo:18:33
Ajovaloista kysymys. Minulla on Ruotsin tuonnissa perus ledit. Nyt pimeiden tullen huomasin, että valot näyttävät liian alas ja virtojen päälle kytkemisen jälkeen ne eivät tee ylös alas liikettä. Kuuluisiko tehdä? Myöskään en hoksaa korkeussäätöä mistään, joten oletan, että sen kuulusi olla automaattinen. Mikä homma siis, korjaamokeikka edessä vai normaalia?
" Köyhänmiehen" ledeissä ei ole automaattista korkeussäätöä jolloin ne eivät tee ylös alas liikettä. Sieltä puuttuu ainakin taka- akselista asentotunnistin. Eli normaalia.

PASSAT GTE VM. 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy