Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 07.10.22 - klo:14:20
Auton Ecall ei ole milläänlailla "kuluva komponentti" vaan auton turvavaruste aivan kuten turvatyynyt.  Eu -asetus astui voimaan 29.4.2015. Vaatisin 100% korvausta tehtaalta, eikös tuo ole myös hylyn peruste katsastuksessa (jos näkyy virhe näkyy väylässä)

Onhan se toki pakollinen varuste, mutta niin ovat vaikkapa valotkin. Ei valojenkaan korjauksia tehdas kustanna maailman tappiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Timppe

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 07.10.22 - klo:14:26
Joo, minulla on ns. tiketti tehty tästä myyjälle. En ole saanut vastausta vielä, toivo elää.

Mutta sitten taas tehtaan suuntaan tuskin on hirveästi sanottavaa... Paikallinen marmoriliikekin sanoi, että ei tässä paljon ole tämän suhteen tehtävissä, eli taitaa se tuohon 70 % vastaantuloon jäädä. Töistähän tulee vielä varmaan kolmisen sataa itse osan päälle.

Ja se hajonnut osa on ocu, eli eikös se ole joku online controlling unit? Nettipalikka siis, joka liittyy ymmärtääkseni muuhunkin kuin pelkästään tähän hätäpuhelujärjestelmään.
Komponenttisuojaus aktiivinen, OCU paskana. Tuttuja juttuja minulle Superb IV:ssä, jossa siis samat osat kuin sinun autossasi. Molemmat "hajoamiset" tulivat softapäivitysten jälkeen heti seuraavana päivänä esiin. Infotainment-yksikkö meni uusiksi (tosin ekaksi yritettiin vaihtaa muita osia, vaikka vikakoodi tuli Infotainmentista). OCU meni "rikki" siten (siis päivityksen jälkeen), että valo paloi kattokonsolissa koko ajan ja virhe pamahti mittaristoon joka startissa. Yhteydet palveluihin kuitenkin toimivat (OCU hoitaa niitäkin) normaalisti. OCU sitten vaihdettiin ja onglma poistui. Sivuvaikutuksena myös edellisestä päivityksestä toimimattomana ollut pääkäyttäksi asettaminen alkoi toimia. Minulle ei näistä ilmeisistä softabugeista tullut mitään kustannuksia.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Cuore - 07.10.22 - klo:09:12

Tarkoitatko nyt sähköllä vai Webastolla lämmitystä? Webastossa maksimi aika kai on 30 minuuttia, mutta eihän se sellaista lämmitysaikaa tarvitse kuin todella kovalla pakkasella. Pikkupakkasella on kovasti jo lämmin ja lasit sulana 10 minuutin jälkeen. Ja toisaalta eikö se laiteta kaukkarista hetkeä ennen päälle, kun on tarkoitus lähteä?

Sähköllä lämmitettäessä en tiedä kuinka kesto määräytyä. Voisi kuvitella sen säätyvän ulkolämpötilan mukaan? Ruudulta asetat lähtöajan, johon mennessä auto on juuri ladannut sen täyteen ja lämmittänyt kajuutan haluttuun lämpötilaan. Olen kiinnittänyt huomiota, että auto jatkaa lämmitystä vielä joku 5-10 minuuttia säädetyn ajan päälle.

Tuolla ajastetulla lähtöajalla saa merkittävästi myös rangea lisää. Kovasti näyttää mittaristo power-ruudussa jo pykäliä yli 100%:n.

En siis käytä noita ajasettuja koska omat lähdöt seilaavat päivittän +/-20min riippuen miten haaragoblinit saavat ulkovaatteet päälle :D Eli aktivoin lämppärin joko weconnectista tai kun se ei ikinä aamuisin toimi, niin weban kakesta. Webastolla tuo 30min riittää juuri ja juuri - toi sähkö on sen verta onneton että tunti melkein pitäis pöhistä. Siis joo, onhan siellä "lämmin" - mutta ei tule sellasta lämmintä tuulahdusta kun oveen avaa :)

ECOisti

Status-apdeittii omasta hätäpuhelujärjestelmän viasta. Itselle jää maksettavaa 30 % osasta, eli olisko ollu 363 e. Auton myyjäliike maksaa työt, joista tulee varmaan saman verran, kun mukaan lasketaan diagnoosikäyntikin. Ihan reilua mielestäni, auto on kuitenkin ostettu yli vuosi sitten käytettynä. Mutta ehkä vaakakupissa painoi, kun ensin olin radiotta ja navigaattoritta (onko tuo ees sana? :)) puoli vuotta komponenttisuojauksen takia ja nyt sitten tämä vika.
Katsotaan missä aikataulussa tämä osa saadaan tehtaalta vai meneekö taas puoli vuotta. No ihan se ja sama, kyllä tuolla ajamaan pystyy.

Mutta se toinen ihmetykseni, että ajastettu lämmitys ei puhku aamulla. No ei puhkunut tänäkään aamuna. Toimii / ei toimi.
Näinköhän se rikkinäinen ocu sotkee nuo ajastuksetkin jotenkin?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.09.22 - klo:18:25
Nää hybridit kyllä saakelin luotettavia autoja, vajaa 28tkm mittarissa ja moottorihäiriön merkkivalo loistaa mittaristossa  :D

Tällä kertaa sentään vain keltainen merkkivalo. Viimeksi tuli heti perään punainen ja kehoitus pysäyttää auto turvalliseen paikkaan.

Silloin-tällöin tekee sellaista että kun bensakone käynnistyy ja melkein heti täytyy pysähtyä esim. punaisiin valoihin niin bensakone jää käymään (katalysaattorin lämmityskäyttö ehkä??) ja rupeaa nostamaan kierroksia ilman että painaa kaasua ja 5-10sek kone huutaa mielenvikasilla kierroksilla josta hissukseen laskee normaalille tyhjäkäynnille tai sammuu.

Eilen sitten tuli vikakoodi asiasta ja merkkivalo mittaristoon..

OBDeleven data log

Date: 2022-09-24 16:20

    VIN: WAUZZZ...........
    Car: Audi Q3 TFSI e
    Year: 2021
    Body type: SUV
    Engine: DGEA
    Mileage: 27801 KM

---------------------------------------------------------------
01 Engine

    System description: 1.4l TFSI hy
    Software number: 04E906024AN
    Software version: 1460
    Hardware number: 04E907309CG
    Hardware version: H20
    ODX name: EV_ECM14TFS01104E906024AN
    ODX version: 002005
    Long coding: 021D4012646405083000

    Trouble codes:
        P050700 - Idle Control System RPM Higher than Expected
            static
                Date: 2022-09-17 16:53:41
                Mileage: 27072 km
                Priority: 2
                Malfunction frequency counter: 1
                Unlearning counter: 255
                Engine speed: 1823.50 1/min
                Normed load value: 23.5 %
                Vehicle speed: 0 km/h
                Coolant temperature: 78 °C
                Intake air temperature: 58 °C
                Ambient air pressure: 570 mbar
                Voltage terminal 30: 2.161 V
                Unknown ambient data: 9628F4463CF40B38101001A2188401C21B6FFECC148E0016180CF2


Mikä hitto tollasenkin voi aiheuttaa?

Auto kuitenkin toimii muuten normaalisti, huollosta ohjeistettiin ajamaan normaalisti eikä tarvetta käyttää autoa pajalla ennen seuraavaa määräaikaishuoltoa vajaa parin viikon päästä.

Moottorinhäiriön merkkivalo tietysti sammui itsekseen juuri ennen huoltoa, vikakoodi onneksi löytyi huollossa ja ilmeisesti vikaan oli ihan tehtaan huoltotiedote. Joku paineanturin liitin oli yhteensopimaton johtosarjan kanssa ja se aiheutti katkoksia -> anturi vaihdettiin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

biili_

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 07.10.22 - klo:14:26
Joo, minulla on ns. tiketti tehty tästä myyjälle. En ole saanut vastausta vielä, toivo elää.

Mutta sitten taas tehtaan suuntaan tuskin on hirveästi sanottavaa... Paikallinen marmoriliikekin sanoi, että ei tässä paljon ole tämän suhteen tehtävissä, eli taitaa se tuohon 70 % vastaantuloon jäädä. Töistähän tulee vielä varmaan kolmisen sataa itse osan päälle.

Ja se hajonnut osa on ocu, eli eikös se ole joku online controlling unit? Nettipalikka siis, joka liittyy ymmärtääkseni muuhunkin kuin pelkästään tähän hätäpuhelujärjestelmään.

Autoliike on se ensisijainen korvausvelvollinen Suomen lainsäädännön silmissä. Eli myyjä saa korvata loput mitä tehtaan jäljiltä jää maksettavaksi. Jossain moottorissa voi hyvinkin perustellusti tulla niitä ikävähennyksiä ja sitten joutuu itse maksaan osan korjauksesta, mutta tuommoinen elektroniikkakortti kestää useita vuosia, eikä se kulu kuten moottori.

Laitahan autoliikkeeseen tämä linkki ja pyydät hoitamaan nyt homman maaliin, jos ei heidän mielestään onnistu niin yhteys kuluttajaviranomaiseen.
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/autot-ja-pysakointi/kaytetyt-autot/kaytetyn-auton-virhe/

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 17.10.22 - klo:16:03
Autoliike on se ensisijainen korvausvelvollinen Suomen lainsäädännön silmissä. Eli myyjä saa korvata loput mitä tehtaan jäljiltä jää maksettavaksi. Jossain moottorissa voi hyvinkin perustellusti tulla niitä ikävähennyksiä ja sitten joutuu itse maksaan osan korjauksesta, mutta tuommoinen elektroniikkakortti kestää useita vuosia, eikä se kulu kuten moottori.

Laitahan autoliikkeeseen tämä linkki ja pyydät hoitamaan nyt homman maaliin, jos ei heidän mielestään onnistu niin yhteys kuluttajaviranomaiseen.
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/autot-ja-pysakointi/kaytetyt-autot/kaytetyn-auton-virhe/

Kuten jo tuossa ehdin myöhemmin kirjoittamaan, niin myyjäliike maksaa työt ja itse maksan osasta sen 30 %. Mielestäni ihan reilu diili, eikö?
Otetaan huomioon, että ostin auton käytettynä ja ostohetkestäkin yli vuosi aikaa.
En kehtaisi tästä alkaa riitelemään kauppiaan kanssa tämän enempää vaikkei tästä ikinä edes riitelemisen asteelle päästy.
Autoihinhan tulee vikoja. Kuinka pitkään näistä sitten voi reklamoida, en tiedä.

duke7

Pitäisi kai 12V akku vaihtaa. Olikos tarkempaa tietoa mikä akku näissä on? Jostain muistelen lukeneeni että on AGM mutta minkähän kokoinen?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 19.10.22 - klo:20:46
Pitäisi kai 12V akku vaihtaa. Olikos tarkempaa tietoa mikä akku näissä on? Jostain muistelen lukeneeni että on AGM mutta minkähän kokoinen?

GTE:ssä akku takakontissa. Ainakin dieselissä sinne mahtuu 95Ah AGM akku. Riippuen valmistusajankohdasta siellä voi olla myös 92Ah AGM akku joka on siis ulkomitoiltaan täysin sama kuin 95Ah AGM.

Exide EK950 ja Varta G14 ja vastaavat sopii suoraan orginaalin paikalle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vihviuh

Lisävalo odottaa asentamista, joten pitäisi saada auto virrattomaksi.

Auton sisältä yksi sulake pois (merkattu), peräkontista 12V akun maa irti ja konetilasta yksi pieni katkaisija ylös (merkattu) ja auto on virraton?
Lähinnä tuo korkeajännitejärjestelmän pois kytkeminen tässä arveluttaa, normaalin akun irroittaminen ja asennuspuuhat tuttua touhua.


tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.10.22 - klo:21:51
GTE:ssä akku takakontissa. Ainakin dieselissä sinne mahtuu 95Ah AGM akku. Riippuen valmistusajankohdasta siellä voi olla myös 92Ah AGM akku joka on siis ulkomitoiltaan täysin sama kuin 95Ah AGM.

Exide EK950 ja Varta G14 ja vastaavat sopii suoraan orginaalin paikalle.

Tuskinpa on plugarissa tuon kokoista akkua, luultavasti aika paljon pienempi. Käynnistysakut voivat olla tuota luokkaa, plugarissa 12V akku on vain lähinnä elektroniikan pitämiseksi hengissä auton seistessä. Veikkaan että luokkaa puolet tuosta, jotain 40-50 Ah ehkä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Banned

Oman auton varustelistauksessa lukee: Akku 59 Ah (320A)
Passat GTE

duke7

Lainaus käyttäjältä: Banned - 20.10.22 - klo:12:48
Oman auton varustelistauksessa lukee: Akku 59 Ah (320A)
Joo 58 Ah luki varustelistauksessa. Tosin luki myös että ”increased battery capacity” mutta ei sille ollut parempaa selitystä. Tehdaswebasto on eli ehkä se kasvattaa akkua. Tai sitten ei.
Onnistuukohan isomman akun tietojen syöttö ihan obd11? No, molemmat toki selviäisi katsomalla eikä netissä huutelemalla 😂

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.10.22 - klo:11:41
Tuskinpa on plugarissa tuon kokoista akkua, luultavasti aika paljon pienempi. Käynnistysakut voivat olla tuota luokkaa, plugarissa 12V akku on vain lähinnä elektroniikan pitämiseksi hengissä auton seistessä. Veikkaan että luokkaa puolet tuosta, jotain 40-50 Ah ehkä.

Tuskin noin pientä akkua kun tuossa nykyisessä plugari audissakin isompi ja siinä ei ole edes mitään kunnollista paikkaa akulle eikä ole edes webastoa tai sähkölämmitteistä tuulilasia eikä muitakaan sähköä vieviä varusteita.

Yhden väitteen löysin että GTE Passatissa olisi nimenomaan 95Ah AGM, omin silmin en ole nähnyt. Joka tapauksessa sinne takakontin telineeseen mahtuu 95Ah AGM.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

TWBE

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 19.10.22 - klo:20:46
Pitäisi kai 12V akku vaihtaa. Olikos tarkempaa tietoa mikä akku näissä on? Jostain muistelen lukeneeni että on AGM mutta minkähän kokoinen?

Onko ilmennyt jotakin ongelmia vai miksi näin?

duke7

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 20.10.22 - klo:23:09
Onko ilmennyt jotakin ongelmia vai miksi näin?
No se on alkuperäinen eli 6-vuotias. Ja tässä joskus istuin autossa webasto päällä niin antoi herjaa että 12V akku vajaa ja sammutti radion. Hetken päästä myös webaston. Eikä ollut edes pakkasta vielä, jotain +5° C ehkä.
Niin ja muistaakseni huollosta sanoivat keväällä myös että testeri sanoi akun olevan huonona.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 20.10.22 - klo:23:28
No se on alkuperäinen eli 6-vuotias. Ja tässä joskus istuin autossa webasto päällä niin antoi herjaa että 12V akku vajaa ja sammutti radion. Hetken päästä myös webaston. Eikä ollut edes pakkasta vielä, jotain +5° C ehkä.
Niin ja muistaakseni huollosta sanoivat keväällä myös että testeri sanoi akun olevan huonona.
Sitten se pitää vaihtaa ja muistaa myös tehdä koodaus uudesta akusta. Eli pelkkä akun vaihtaminen ei kannata jos ei pysty koodausta tekemään/teettämään.

duke7

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 20.10.22 - klo:23:54
Sitten se pitää vaihtaa ja muistaa myös tehdä koodaus uudesta akusta. Eli pelkkä akun vaihtaminen ei kannata jos ei pysty koodausta tekemään/teettämään.
Joo koodaushomma tiedossa ja obd11 löytyy.

soSkary

Voisko joku selittää että miten analoginen sähkömoottorin mittari sekä tilapäinen kulutus toimii? Tässä kuvaa motarilta. Tilapäinen kulutus näyttää että lataisi -0.1kWh/100km, mutta analoginen mittari ei kuitenkaan ole vihreällä, chargen puolella???


duke7

Lainaus käyttäjältä: soSkary - 24.10.22 - klo:14:07
Voisko joku selittää että miten analoginen sähkömoottorin mittari sekä tilapäinen kulutus toimii? Tässä kuvaa motarilta. Tilapäinen kulutus näyttää että lataisi -0.1kWh/100km, mutta analoginen mittari ei kuitenkaan ole vihreällä, chargen puolella???

Eikös toi meinaa että bensalla mennään mutta samalla vähän lataa akkuihin. Mittari näyttää kokonaistilannetta eli energiaa käytetään enemmän kuin otetaan talteen.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 24.10.22 - klo:19:52
Eikös toi meinaa että bensalla mennään mutta samalla vähän lataa akkuihin. Mittari näyttää kokonaistilannetta eli energiaa käytetään enemmän kuin otetaan talteen.

Juu nimenomaan se on POWER mittari eikä sähkönkulutuksen mittari.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

IKH-72

Lainaus käyttäjältä: soSkary - 24.10.22 - klo:14:07
Voisko joku selittää että miten analoginen sähkömoottorin mittari sekä tilapäinen kulutus toimii? Tässä kuvaa motarilta. Tilapäinen kulutus näyttää että lataisi -0.1kWh/100km, mutta analoginen mittari ei kuitenkaan ole vihreällä, chargen puolella???

Analoginen mittari ei pysty mitenkään näyttämään sekä moottorin kierroslukua että regeniä samaan aikaan kun on vain yksi viisari. Digimittaristo taas kyllä näyttää myös sillä vihreällä puolella kun auto lataa polttomoottorin ollessa käynnissä koska siinä se ei ole ongelma.

Mikav

Eikös analogisessa ole rpm tuossa pikkumittarissa?
Polestar 2 LRDM

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: soSkary - 24.10.22 - klo:14:07
Voisko joku selittää että miten analoginen sähkömoottorin mittari sekä tilapäinen kulutus toimii? Tässä kuvaa motarilta. Tilapäinen kulutus näyttää että lataisi -0.1kWh/100km, mutta analoginen mittari ei kuitenkaan ole vihreällä, chargen puolella???


Tuo iso mittari näyttää kuinka paljon voimalinjasta otetaan tehoa ( % maksimista ) tai vaihtoehtoisesti kuinka paljon regeneroidaan eli hidastaessa otetaan energiaa talteen. Ajotietokoneen hetkellinen kulutus taas kertoo akusta otettavan tai sinne ladattavan energian määrän (kwh). Esim. tyhjäkäynnillä "battery charge" modella akkuun ladataan ~5kwh mutta tuo analoginen tehomittari pysyy nollilla.

Kuvassa on tilanne, jossa ajetaan polttomoottori käynnissä ~20% kokonaisvoimalinjan kuormituksella. Syystä a,b tai c auton elektroniikka on kuitenkin samalla todennut lataustarpeen ja myös lataa akkua samalla.

Täytyy myöntää että passatissa tätä asiaa en ole kauheasti seurannut, mutta appiukon edellisessä X5 hybridissä tuota toimintaa tuli jokusen verran ihmeteltyä. Siinä lähes poikkeuksetta hybriditilassa cruisella ajaessa akkua ladattiin välillä todellakin kovilla khw lukemilla. Tällöin joku tuosta sanoi että jossain tilanteissa tuolla latauksella lisätään moottorin kuormaa parantaen polttomoottorin hyötysuhdetta ja varastoidaan se energia akkuun. Mutta voipi olla että on ihan ABC-baarin juttuja tuo (vaikkakin kävisi järkeen)


tet

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 25.10.22 - klo:14:58
Tuo iso mittari näyttää kuinka paljon voimalinjasta otetaan tehoa ( % maksimista ) tai vaihtoehtoisesti kuinka paljon regeneroidaan eli hidastaessa otetaan energiaa talteen. Ajotietokoneen hetkellinen kulutus taas kertoo akusta otettavan tai sinne ladattavan energian määrän (kwh). Esim. tyhjäkäynnillä "battery charge" modella akkuun ladataan ~5kwh mutta tuo analoginen tehomittari pysyy nollilla.

Pienenä tarkennuksena sähköyksiköihin, se mittari näyttänee tehoa (kW) eikä energiaa (kWh). Koska eihän se tiedä, kuinka kauan sitä latausta aioitaan tehdä, niin ei se voi toteutunutta energiamäärää ennustaa. Jos ajatellaan analogiana sähköteholle ja -energialle jotain vastaavia polttoaineenkulutukseen liittyviä yksiköitä, niin seuraava pätee:

kWh (kilowattituntia) = l (litraa)
kW (kilowattia) = l/h (litraa tunnissa)

Maallikolle hieman epälooginen asia, siksi nämä helposti menevät ristiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Topjanne

Eihän tuossa ole mitään epäloogista. Jos kerrot kaavan kW=l/h molemmat puolet h:lla, niin saadaan kWh=l

tet

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 26.10.22 - klo:12:09
Eihän tuossa ole mitään epäloogista. Jos kerrot kaavan kW=l/h molemmat puolet h:lla, niin saadaan kWh=l

Sano tuo niille lukuisille kirjoittajille eri foorumeilla, joilla kW ja kWh vaihtavat paikkaa. Tai sitten keksivät jotain omia variaatioita, kuten mahdottoman yksikön kW/h. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Topjanne

Se on kyllä totta, että yksiköissä ja etuliitteissä sekoillaan aivan liikaa, mutta ei se silti tee SI-järjestelmästä epäloogista.

Joskus etuliitteen kirjasinkoolla voi olla merkittävä ero. Esimerkiksi 1mW ja 1MW välinen suhde on tuhat miljoonaa (0.001W vs. 1000000W).

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.10.22 - klo:11:43
Pienenä tarkennuksena sähköyksiköihin, se mittari näyttänee tehoa (kW) eikä energiaa (kWh). Koska eihän se tiedä, kuinka kauan sitä latausta aioitaan tehdä, niin ei se voi toteutunutta energiamäärää ennustaa. Jos ajatellaan analogiana sähköteholle ja -energialle jotain vastaavia polttoaineenkulutukseen liittyviä yksiköitä, niin seuraava pätee:

kWh (kilowattituntia) = l (litraa)
kW (kilowattia) = l/h (litraa tunnissa)

Maallikolle hieman epälooginen asia, siksi nämä helposti menevät ristiin.

Ei, vaan nimenomaan se mittari näyttää kwh/100km - Eli jos kyseinen tilanne pysyy 100km ajan saadaan x kwh latausta akkuun. Jos ladataan 60kwh teholla minuutin ajan, on nettolataus 1kwh.

En nyt ihan allekirjoita tuota sun analogiaasi. Sähkön kulutusta mitataan kwh. Se mihin tuo kulutus halutaan suhteuttaa on jokaisen oma asia ( kwh/100km, km/1kwh).

Tuossa sun analogiassa sä lähdet nyt vertaamaan kulutusyksikköä tilavuusyksikköön joka sisältää itsessään vaihtuvan määrän energiaa riippuen millä aineella tilavuusyksikkö on täytetty. Eli ton sun esimerkin pohjalta:

kwh = 8kwh (bensa)
kwh = 10kwh (diesel)
jne...

vastaavasti alempana vertaat absoluuttista tehoa (kw) kulutukseen (l/h) eli:

kw = 8kwh (bensa)
kw = 10kwh (diesel)

Ymmärrät varmaan itsekkin ongelman?

Pidetään tehot tehoina ja kulutukset kulutuksina. kwh / 100km vastaa polttoaineella l /100km tai pelkkä khw vastaa l/h.


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 27.10.22 - klo:09:36
Lainaus käyttäjältä: tet - 26.10.22 - klo:11:43
Pienenä tarkennuksena sähköyksiköihin, se mittari näyttänee tehoa (kW) eikä energiaa (kWh). Koska eihän se tiedä, kuinka kauan sitä latausta aioitaan tehdä, niin ei se voi toteutunutta energiamäärää ennustaa. Jos ajatellaan analogiana sähköteholle ja -energialle jotain vastaavia polttoaineenkulutukseen liittyviä yksiköitä, niin seuraava pätee:

kWh (kilowattituntia) = l (litraa)
kW (kilowattia) = l/h (litraa tunnissa)

Maallikolle hieman epälooginen asia, siksi nämä helposti menevät ristiin.
Ei, vaan nimenomaan se mittari näyttää kwh/100km - Eli jos kyseinen tilanne pysyy 100km ajan saadaan x kwh latausta akkuun. Jos ladataan 60kwh teholla minuutin ajan, on nettolataus 1kwh.

En nyt ihan allekirjoita tuota sun analogiaasi. Sähkön kulutusta mitataan kwh. Se mihin tuo kulutus halutaan suhteuttaa on jokaisen oma asia ( kwh/100km, km/1kwh).

Tuossa sun analogiassa sä lähdet nyt vertaamaan kulutusyksikköä tilavuusyksikköön joka sisältää itsessään vaihtuvan määrän energiaa riippuen millä aineella tilavuusyksikkö on täytetty. Eli ton sun esimerkin pohjalta:

kwh = 8kwh (bensa)
kwh = 10kwh (diesel)
jne...

vastaavasti alempana vertaat absoluuttista tehoa (kw) kulutukseen (l/h) eli:

kw = 8kwh (bensa)
kw = 10kwh (diesel)

Ymmärrät varmaan itsekkin ongelman?

Pidetään tehot tehoina ja kulutukset kulutuksina. kwh / 100km vastaa polttoaineella l /100km tai pelkkä khw vastaa l/h.

Toi kyllä alleviivaa sen että Carl0s ei tajunnut koko asian pointtia tet kirjoittamassa vastauksessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy