Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

pasila

Onko joku jo laskenut, että missä menee sähkön hinnassa raja, että kannattaa sähköllä vielä ajella? Aletaan olla meinaan aika lähellä, jos sähkön hinta on lähelle 30snt/kw. Tällöinhän passatin lataus taitaa tyhjästä täyteen maksaa noin 3â,¬?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: pasila - 29.08.22 - klo:10:39
Onko joku jo laskenut, että missä menee sähkön hinnassa raja, että kannattaa sähköllä vielä ajella? Aletaan olla meinaan aika lähellä, jos sähkön hinta on lähelle 30snt/kw. Tällöinhän passatin lataus taitaa tyhjästä täyteen maksaa noin 3â,¬?

Toi on aika helppo laskea, itsellä karkeasti näin

Sähköllä ajo: 0,23â,¬/kwh x 20kWh/100km = 4,60â,¬/100km
Bensalla ajo: 2,100â,¬/L x 6,8L/100km = 14,28â,¬/100km

Muutat vaan omat sähkönhinnat ja oman auton kulutukset niin hinta per 100km muodostuu aika helposti.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.08.22 - klo:10:57
Toi on aika helppo laskea, itsellä karkeasti näin

Sähköllä ajo: 0,23â,¬/kwh x 20kWh/100km = 4,60â,¬/100km
Bensalla ajo: 2,100â,¬/L x 6,8L/100km = 14,28â,¬/100km

Muutat vaan omat sähkönhinnat ja oman auton kulutukset niin hinta per 100km muodostuu aika helposti.
Ja eikös noissa ole joku käyttövoimaverokin?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

pasila

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.08.22 - klo:10:57
Toi on aika helppo laskea, itsellä karkeasti näin

Sähköllä ajo: 0,23â,¬/kwh x 20kWh/100km = 4,60â,¬/100km
Bensalla ajo: 2,100â,¬/L x 6,8L/100km = 14,28â,¬/100km

Muutat vaan omat sähkönhinnat ja oman auton kulutukset niin hinta per 100km muodostuu aika helposti.

Mutta vastaako tuo 20kwh/100km todellisuutta vai teoriaa? Eli sillä pre facelift passatin 10kwh akulla pääsee 50km? tuo 6,8l/100km bensakulutus taitaa kuitenkin olla aika lähelle todellista. Jos sillä akulla pääseekin sen noin 30km, niin silloinhan 100km maksaakin jo 7,7â,¬. Tosin onhan sekin vielä puolet halvempi kuin bensalla. Eli kun sähkönhinta alkaa lähennellä 50snt, niin silloin alkaa olla jo aika sama ajeleeko bensalla vai sähköllä.

makelja

Pre-faceliftin akusta vain 6,7kwh on käytössä. Faceliftissä on 13kwh ja siitä 10 käytössä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 29.08.22 - klo:11:31
Ja eikös noissa ole joku käyttövoimaverokin?

On toki mutta eihän se vaikuta siihen tuleeko sähkö vai bensa halvemmaksi kun auto pysyy samana.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

avtsi

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 27.08.22 - klo:16:40
kannattaa katsoa, kun on täysi. Obdeleven näyttää kuljettajan käytössä olevan kapasiteetin. Mitä nopeesti lueskelin niin brutto olisi 8,7 ja siitä karkeesti 6 olisi kuskin käytössä, jos menee samalla tavalla kuin Passatissa eli ~70%. Obdelevenillä kyllä näkee live datasta paljon akuissa on potkua jäljellä, kun polttis hörähtää. Passatissa niin että täytenä 95% ja kuskille tyhjänä 25% jäljellä. Mulla isompi akkuinen( brutto 13) Passat lataa akkuihin 8- 8,8 kwh ja siltii pääsee sen 50-60 km kesällä. kesäkeleillä. En olis niin hirveen huolissaan.
Kiitos, tarkemmalla googlauksella löysinkin noita luettelemiasi lukuja vastaavia tietoja nettokapasiteetista, käytettävissä olevasta siis. Ã,,sken luin 92,5% varaustasolla akun energiasisällöksi 5,4kWh, ja netin keskusteluista täyden latauksen lukemaksi kerrotaan 5,8-6kWh. Tähän nähden akku olisi siis ihan kunnossa.

Kävinpä vielä varmuudeksi huoltiksella tarkastamassa renkaiden ilmanpaineet, kun vähentynyt range tosiaan ihmetytti. Kesän alussa ostin uudet renkaat, joten aluksi en uskonut paineissa olevan vikaa. Ovat tainneet pistää väärät paineet renkaisiin, sillä kaikki oli 1,9bar. Ei ihme jos noilla paineilla kulutus noussut. Nyt laitoin kaikkiin 2,6bar, ehkä tällä saa muutaman kilometrin rangea lisää.
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

a_jaba

#5407
Lainaus käyttäjältä: pasila - 29.08.22 - klo:11:36
Mutta vastaako tuo 20kwh/100km todellisuutta vai teoriaa? Eli sillä pre facelift passatin 10kwh akulla pääsee 50km? tuo 6,8l/100km bensakulutus taitaa kuitenkin olla aika lähelle todellista. Jos sillä akulla pääseekin sen noin 30km, niin silloinhan 100km maksaakin jo 7,7â,¬. Tosin onhan sekin vielä puolet halvempi kuin bensalla. Eli kun sähkönhinta alkaa lähennellä 50snt, niin silloin alkaa olla jo aika sama ajeleeko bensalla vai sähköllä.

Minun autolla tälleen kesällä 20kWh/100km vastaa aika lähelle todellisuutta. Oma ennätys akullisella on tällä hetkellä 54,0km ja kun nettokapasiteetti (isompi facelift akku) on n. 10kWh niin siitä saa kulutukseksi 18,5kWh/100km. Tuohon kulutukseen pääsee harvoin, pitää olla juuri sopivaa ajoa ja sopiva keli. Käytännössä aina range jää alle 50km eli kulutus vähän yli 20kWh/100km. Talvella tuolla autolla ei pääse juuri ikinä alle 30kWh/100km kulutukseen.

Toi 6,8L/100km on aika monella pidemmällä reissulla toteutunut kulutus kun akku tyhjä. Uutena meni juuri ja juuri alle 8L/100km mutta se meni varmaan aika pitkälle uutuuden kankeuden piikkiin.

Passatti on ilmanvastukseltaan varmaan hiukan parempi niin sillä pääsee pienempiin kulutuksiin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

pasila

Eli se raja taitaa mennä noin 70snt/kwh, jos ajelee sähköllä oikein pihisti. Tällöin bensalla ja sähköllä ajo on suunnilleen saman hintaisia. Pörssisähkön viimeisen 7vrk keskihintahan on ollut noin 46snt/kwh ja päivisin hinnat käyneet jopa yli 90snt/kwh.

Immunity

Mulla maksoi sähkö ennen 10,5 senttiä / kWh, nyt juuri uusiutunut kriisiajan hinta 18,75 senttiä/ kWh. Kesällä maltillisella ajolla mennään 15 kWh/ 100km ja pihistellen 13kWh/ 100km. Talvisin ollaan siellä aika lailla 20kWh/ 100km keskikulutuksella.

Bensan keskikulutus on n. 6 litran tienoilla, joten saisi tuo sähkö maksaa 4 kertaa enemmän kesäajossa, että oltaisiin bensan kanssa lähellä toisiaan.

Ilman bensaa ei kuitenkaan pärjää ja sähköllä ei kannata motaria ajaa. Kesällä oma 4000km matkan keskikulutus bensalla oli 2,5 L/ 100km. Talvella liikutaan 3,5 - 4,5 tienoilla riippuen paljon tulee matka-ajoa työn puolesta. Vuodessa rullataan kuitenkin 30.000km.

miz

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 29.08.22 - klo:11:31
Ja eikös noissa ole joku käyttövoimaverokin?

On, mutta perusvero ja käyttövoimavero yhteensä on luokkaa puolet halvempi kuin pelkkä vuosittainen perusvero bensamalleilla on.

akk

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 29.08.22 - klo:13:41
Mulla maksoi sähkö ennen 10,5 senttiä / kWh, nyt juuri uusiutunut kriisiajan hinta 18,75 senttiä/ kWh. Kesällä maltillisella ajolla mennään 15 kWh/ 100km ja pihistellen 13kWh/ 100km. Talvisin ollaan siellä aika lailla 20kWh/ 100km keskikulutuksella.

Bensan keskikulutus on n. 6 litran tienoilla, joten saisi tuo sähkö maksaa 4 kertaa enemmän kesäajossa, että oltaisiin bensan kanssa lähellä toisiaan.

Ilman bensaa ei kuitenkaan pärjää ja sähköllä ei kannata motaria ajaa. Kesällä oma 4000km matkan keskikulutus bensalla oli 2,5 L/ 100km. Talvella liikutaan 3,5 - 4,5 tienoilla riippuen paljon tulee matka-ajoa työn puolesta. Vuodessa rullataan kuitenkin 30.000km.

Yleistyksiä pitäisi välttää: sähköllä kannattaa ajaa myös motarilla, on se ainakin halvempaa kuin bensalla ajo  :D Eri asia jos haluaa maksimoida kustannussäästöt, niin voi painottaa taajama-ajoa sähköllä, jolloin bensan kulutus on korkeampi.
Jos kirjaimellisesti noudattaisi tuota neuvoa, niin omalla työmatkalla (yhteensä 43 km), ajaisin taajama-ajoa sähköllä n. 10 km, ja loput motariajoa bensalla. Ongelma vaan on että matkan päätteeksi olisi vielä rangea jäljellä noin 30 km  ;D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

ukormi

Naapuri osti juuri äsken Passat GTE 2020 variantin. Saa sen pihalle tällä viikolla. Heillä on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, kiinteätä ei kannata nyt tehdä. 1.10 nousee heillä sähkön hinta 32 senttiin / kwh. Siihen siirtomaksu päälle niin ollaan siellä 40 senttiä/kwh. Ja kolmen kuukauden päästä taas tarkistavat sähkön hintaa, tuskin alaspäin. Tällä hetkellä pörssisähkö on 95,77 senttiä/kwh ja kello 20:00 99,2 senttiä/kwh. Ei tämä hyvältä näytä kenenkään kuluttajan kannalta kun vielä ollaan ns. halvemman sähkön vuodenajassa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Immunity

Lainaus käyttäjältä: akk - 30.08.22 - klo:09:29
Yleistyksiä pitäisi välttää: sähköllä kannattaa ajaa myös motarilla, on se ainakin halvempaa kuin bensalla ajo  :D Eri asia jos haluaa maksimoida kustannussäästöt, niin voi painottaa taajama-ajoa sähköllä, jolloin bensan kulutus on korkeampi.
Jos kirjaimellisesti noudattaisi tuota neuvoa, niin omalla työmatkalla (yhteensä 43 km), ajaisin taajama-ajoa sähköllä n. 10 km, ja loput motariajoa bensalla. Ongelma vaan on että matkan päätteeksi olisi vielä rangea jäljellä noin 30 km  ;D

Haha... Noniin, tarkennetaan, että sähköllä ajamisen kommentti moottoritiellä liittyy juuri matkoihin, joissa sähkö ei riitä koko matkalle. Suurin hyöty on tuhlata se sähkö matalimmilla nopeuksilla. Ei voi sitten enää syyttää yleistyksistä  ;)

Mitorah

Tässä olisi suunnitteilla käytetyn Passatin osto. Tuossa autotarjotaa selatessani tulikin tässä sitten talviolosuhteet mieleen ja koitinkin etsiä tietoa noista plugareista talvella.
Mites Passatissa nyt toimii tuo talvilämmitys? Muutamissa vaihtoehdoissa on mukana Webasto, mutta sitte on noita missä ei ole edes lohkolämmitintä, sisätilapistokkeesta puhumattakaan.

Minkälaisella varauksella kannattaa talvella Passatilla ajella? Voisi kuitenkin kuvitella että lohkolämmitin olisi aika pakollinen kun mennään -20C:n kylmemmälle puolelle, mutta pärjääkö pelkästään lohkolämmittimellä ilman sisäpistoketta vai tuoko Webasto niin suuren edun että siihen kannattaa jo panostaa?


BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Mitorah - 01.09.22 - klo:08:25
Tässä olisi suunnitteilla käytetyn Passatin osto. Tuossa autotarjotaa selatessani tulikin tässä sitten talviolosuhteet mieleen ja koitinkin etsiä tietoa noista plugareista talvella.
Mites Passatissa nyt toimii tuo talvilämmitys? Muutamissa vaihtoehdoissa on mukana Webasto, mutta sitte on noita missä ei ole edes lohkolämmitintä, sisätilapistokkeesta puhumattakaan.

Minkälaisella varauksella kannattaa talvella Passatilla ajella? Voisi kuitenkin kuvitella että lohkolämmitin olisi aika pakollinen kun mennään -20C:n kylmemmälle puolelle, mutta pärjääkö pelkästään lohkolämmittimellä ilman sisäpistoketta vai tuoko Webasto niin suuren edun että siihen kannattaa jo panostaa?

Itse en ainakaan ilman webastoa ostaisi. Tuleee sitä muualtakin lähdettyä kuin piuhan päästä.

Mitorah

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 01.09.22 - klo:09:14
Itse en ainakaan ilman webastoa ostaisi. Tuleee sitä muualtakin lähdettyä kuin piuhan päästä.

Netistä löytyy vähän vajaavaista tietoa tuosta Webastosta. Toisaalla sanotaan, että siinä olisi pelkästään sisätilojen lämmitys, toisaalla puhutaan siitä että se sisältäisi myös moottorin lämmityksen.

Mikä lie sitten totuus asian suhteen?

Banned

Lämmittää pelkästään sisätilat.
Passat GTE

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Banned - 01.09.22 - klo:09:52
Lämmittää pelkästään sisätilat.

Ja kun kyseessä GTE niin toimii vain kun auto sammuksissa eli ajossa lämmittää vain sähköllä tai moottorin hukkalämmöllä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

heller

Itellä myös konsernin sisarmalli webastolla, juurikin sen takia että saa ikkunat sulaksi vaikka ei olisi akussa virtaa.

Turha sinne mitään lohkaria on laittaa. Ei mitään tolkkua roikottaa autoa kahdessa johdossa.


Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

pasila

#5420
Jos GTE:tä lämmittää sähköllä talvella, niin lämmittääköhän se muuten sitä koneen jäähdytysnestettäkin? Eikös normaalissa polttomoottorissa lämpö kapiiniin oteta jäähdytysnesteen kautta? Siis todennäköisesti se jäähdytysneste ei kierrä, kun lämpö toteutetaan sähkövastuksella, mutta lämmin ilmahan kiertää todennäköisesti sen kanavistossa, jota se jäähdytysnestekin lämmittää.

heller

Lainaus käyttäjältä: pasila - 01.09.22 - klo:15:37
Jos GTE:tä lämmittää sähköllä talvella, niin lämmittääköhän se muuten sitä koneen jäähdytysnestettäkin? Eikös normaalissa polttomoottorissa lämpö kapiiniin oteta jäähdytysnesteen kautta? Siis todennäköisesti se jäähdytysneste ei kierrä, kun lämpö toteutetaan sähkövastuksella, mutta lämmin ilmahan kiertää todennäköisesti sen kanavistossa, jota se jäähdytysnestekin lämmittää.
Vastus lämmittää nestekiertoa, ei ilmaa. Sama nestekierto menee moottoriin. Siinä on vaan venttiili kiinni välissä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Immunity

Lainaus käyttäjältä: heller - 01.09.22 - klo:18:03
Vastus lämmittää nestekiertoa, ei ilmaa. Sama nestekierto menee moottoriin. Siinä on vaan venttiili kiinni välissä.

Juuri näin.

Webastokin lämmittää vain sisätiloja, mutta jos lähtee heti polttomoottorilla liikkeelle, niin kierron pitäisi silloin mennä moottorillekin ja auttaa ehkä jotain teoriassa.

Edellä mainitusta johtuen sisätilat lämpenevät kovemmallakin pakkasella todella nopeasti webastolla.

En voisi itse kuvitella GTE ilman webastoa. Se sähkölämmitin ei oikein vakuuta ja saa kaupan pihassakin auton weballa lämpimäksi.

ECOisti

Nyt pamahti GTE:hen seuraava bugi ruutuun... Vastahan tässä komponenttisuojaus saatiin korjattua ja ei kun uutta vikaa putkeen.
Elikkäs SOS hätäpuhelujärjestelmän vika, kehottaa menemään korjaamolle.
Oliko tästä aiheesta juttua jo palstalla, en löytänyt, mutta aivan kuin olisin tästä joskus lukenut.

Onko tuota vikaa ollut muilla ja miten on saatu korjattua?
Taas pelottaa, että siellä on joku 4000 e komponentti, mikä pitää vaihtaa...

Timpe85

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 02.09.22 - klo:08:18
Nyt pamahti GTE:hen seuraava bugi ruutuun... Vastahan tässä komponenttisuojaus saatiin korjattua ja ei kun uutta vikaa putkeen.
Elikkäs SOS hätäpuhelujärjestelmän vika, kehottaa menemään korjaamolle.
Oliko tästä aiheesta juttua jo palstalla, en löytänyt, mutta aivan kuin olisin tästä joskus lukenut.

Onko tuota vikaa ollut muilla ja miten on saatu korjattua?
Taas pelottaa, että siellä on joku 4000 e komponentti, mikä pitää vaihtaa...

Ainakin 8-koppaisissa golfeissa on esiintynyt samaa vikaa. Omasta golfista vaihdettiin gps-antenni, joka korjasi sos-hätäpuhelu vian, samalla navin sekoilut korjaantui. Takuuseen tuo meni.
Audi A3 8Y 40TFSIe

biili_

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 02.09.22 - klo:08:18
Nyt pamahti GTE:hen seuraava bugi ruutuun... Vastahan tässä komponenttisuojaus saatiin korjattua ja ei kun uutta vikaa putkeen.
Elikkäs SOS hätäpuhelujärjestelmän vika, kehottaa menemään korjaamolle.
Oliko tästä aiheesta juttua jo palstalla, en löytänyt, mutta aivan kuin olisin tästä joskus lukenut.

Onko tuota vikaa ollut muilla ja miten on saatu korjattua?
Taas pelottaa, että siellä on joku 4000 e komponentti, mikä pitää vaihtaa...

Keväällä tuli sama viesti reilu viikko sen jälkeen, kun auto oli käynyt softan päivityksessä huollossa. Ohjainkortti meni vaihtoon, joka piti tehtaalta tilata auton tiedoilla. Ei tietoa hinnasta, kun leasing-auto kyseessä.

James86

Rengaspaineet + anturit

Renkaiden paineet tarkistus mitattu 2,6bar korjaamolla. Joka toinen päivä herjaa paineiden laskua eri renkaissa, jatkunut nyt useamman viikon.

Onko muilla ollut samaa?

Johtuuko antureiden pattereiden loppumisesta vai itse antureista vai onko jotain suurempaakin vikaa odotettavissa?

Wiiseli

Ei kai gte passatissa ole oikeita "antureita" vaan vaan mittaajostain abs- tunnistimesta tms. pyörimisnopeudesta.
PASSAT GTE VM. 2020

a_jaba

^Riippuu vähän onko K-Auton maahantuoma vai käytettynä maahantuotu.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 02.09.22 - klo:12:14
Keväällä tuli sama viesti reilu viikko sen jälkeen, kun auto oli käynyt softan päivityksessä huollossa. Ohjainkortti meni vaihtoon, joka piti tehtaalta tilata auton tiedoilla. Ei tietoa hinnasta, kun leasing-auto kyseessä.

No tässähän on itsellä sama tilanne, että muutama viikko sitten on vaihdettu se mediakomponentti, päivitetty softa sekä ocu. Taisi olla joku nettiliikenteeseen liittyvä tuo ocu...?
Päivityksen jälkeen auto on ilmoittanut pari kertaa, että ei löydä GPS-signaalia, mutta navi kuitenkin alkaa toimimaan / toimii koko ajan mielestäni.
Eli voiko nämä päivitykset sitten saada jälkikäteen hätäpuhelujärjestelmän vikaantumaan vai onko puhdasta sattumaa? Kuka näistä tietää...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy