Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

duke7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.02.22 - klo:14:42
Jotenkin myös uskon tähän paljon enemmän, perustaen omiin kokemuksiin Q3:n kanssa.

Q3:ssa sama akku kuin Passat faceliftissa eli bruttokapasiteetti 13kWh.

NEDC range 61km
WLTP range 45-51km

Aamulla kun akku täysi ja avaa oven niin range näyttää 52km, laitan virrat päälle niin näyttää 31km, ajan töihin 10,3km, töihin saapuessa jäljellä 13km, jos jätän lataamatta töissä enkä käytä autoa päivällä ja ajan kotiin 9,2km, kotona rangea jäljellä 0km.

Eli NEDC 61km range on todellisuudessa 20km.
Aika jännä. Enemmän ja katkonaisempaa ajoa (aamulla lapset kouluun ja hoitoon ja iltapäivällä haku hoidosta) saan ajettua pre-fl Passatilla sähköllä näin talvellakin.

a_jaba

En muuten yhtään ihmettele että VAG on lopettanut lataushybridi voimalinjan kehityksen, valmistaa vain tätä olemassa olevaa MQB ja toista MLB versiota elinkaarensa päähän ja sitten tulee vain täyssähköä ja kevythybridi-dieseliä ja -bensaa tehtaasta pihalle.  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

makelja

Lainaus käyttäjältä: Malfuul - 10.02.22 - klo:14:49
Uusi GTE omistaja ilmoittautuu!
En ainakaan nyt äkkiseltään löytänyt vastausta kysymykseeni liittyen sähkörangeen mittaristossa.

Tuossa ylempänä onkin puhetta todellisesta rangesta, mutta millaisia lukuja teillä auto näyttää täyteen ladattuna mittaristossa?

Itsellä tainnut enimmillään näkyä 37 tai 38, mutta jotenkin ajattelin, että siellä pitäisi varmaan näkyä täyteen ladattanuna lähemmäksi se valmistajan ilmoittama 55km.

Itsellä ei ole vielä kokemusta kesäksudelta kun auto on hankittu ennen joulun aikoihin. Selvää on ettei autolla tuota 55km pääse kesälläkään, mutta vaikuttaako tuo pakkanen niin paljon, ettei range nouse edes pienen plussan puolella 40+?

Kesällä taisi olla paras 61km mitä lupasi. Muutaman kerran pääsinkin tuohon vaikka lupaus oli vähemmän. Nyt talvella isoin on ollut 48km, kun lähtee duunista lämpimästä hallista. Himassa katoksesta lähtiessä pyörii 40.n molemmin puolin. Todellinen sitten vähän vähemmän. Nämä siis faceliftissä. Tämähän taitaa laskea sen mukaan mikä on edellisen ajokerran kulutus.

mattix

Lainaus käyttäjältä: Malfuul - 10.02.22 - klo:14:49
Uusi GTE omistaja ilmoittautuu!
En ainakaan nyt äkkiseltään löytänyt vastausta kysymykseeni liittyen sähkörangeen mittaristossa.

Tuossa ylempänä onkin puhetta todellisesta rangesta, mutta millaisia lukuja teillä auto näyttää täyteen ladattuna mittaristossa?

Itsellä tainnut enimmillään näkyä 37 tai 38, mutta jotenkin ajattelin, että siellä pitäisi varmaan näkyä täyteen ladattanuna lähemmäksi se valmistajan ilmoittama 55km.

Itsellä ei ole vielä kokemusta kesäksudelta kun auto on hankittu ennen joulun aikoihin. Selvää on ettei autolla tuota 55km pääse kesälläkään, mutta vaikuttaako tuo pakkanen niin paljon, ettei range nouse edes pienen plussan puolella 40+?
Pre-facelift näyttää talvella 31-38 km ellei plussakeli ja akku juuri ladattu, jolloin voi näyttää jopa 40 km. Kesällä allekirjoittaneella näyttää 45-50 km, varmaan yleisin 48 km. Aika harvoin tulee 50 km tauluun ja muistelen, että ihan vain muutaman kerran on ollut 51-52 km.

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 10.02.22 - klo:15:03
Aika jännä. Enemmän ja katkonaisempaa ajoa (aamulla lapset kouluun ja hoitoon ja iltapäivällä haku hoidosta) saan ajettua pre-fl Passatilla sähköllä näin talvellakin.
Sama. Kyllä se 20 km tulee aika helpolla todellista rangea ellei jonkin talvimyrskyn jälkeen lähde ajelemaan revitellen pitkin auraamattomia katuja kylmällä akulla. Jos vetäisisi rajan 17-18 kilometriin, niin 99 % ajoistani täydellä akulla menee tämän yli talvella, lämpimällä akulla aina vähintään 20 km.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.02.22 - klo:14:42
Jotenkin myös uskon tähän paljon enemmän, perustaen omiin kokemuksiin Q3:n kanssa.

Q3:ssa sama akku kuin Passat faceliftissa eli bruttokapasiteetti 13kWh.

NEDC range 61km
WLTP range 45-51km

Aamulla kun akku täysi ja avaa oven niin range näyttää 52km, laitan virrat päälle niin näyttää 31km, ajan töihin 10,3km, töihin saapuessa jäljellä 13km, jos jätän lataamatta töissä enkä käytä autoa päivällä ja ajan kotiin 9,2km, kotona rangea jäljellä 0km.

Eli NEDC 61km range on todellisuudessa 20km.
Onko tuo kaupunkiajoa pakkasilla esilämmittämättömällä autolla? Mulla oli pre-facelift Passat, joka sähkörange oli käytössäni 30-56 kilometriä.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.02.22 - klo:15:10
En muuten yhtään ihmettele että VAG on lopettanut lataushybridi voimalinjan kehityksen, valmistaa vain tätä olemassa olevaa MQB ja toista MLB versiota elinkaarensa päähän ja sitten tulee vain täyssähköä ja kevythybridi-dieseliä ja -bensaa tehtaasta pihalle.  ;D

Alla olevien linkkien Motor1:n ja Autozeitungin artikkelien mukaan ensi vuonna esiteltävään uuteen Passattiin olisi tulossa uusi plugari-voimalinja, jossa on 1.5 TSI moottorina ja akkua kasvatettu siten, että toimintamatka olisi jopa 100 km sähköllä. Motor1:n jutussa sanotaan, että Volkkari olisi tuon 100 km toimintamatkan jopa vahvistanut, mutta tiedä häntä sitten.

https://www.autozeitung.de/vw-passat-variant-2021-preis-technische-daten-128064.html
https://www.motor1.com/news/509924/2023-volkswagen-passat-specs-details/
VW Passat Variant GTE

a_jaba

#4866
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.02.22 - klo:16:14
Onko tuo kaupunkiajoa pakkasilla esilämmittämättömällä autolla? Mulla oli pre-facelift Passat, joka sähkörange oli käytössäni 30-56 kilometriä.

Esilämmitän aina sähköllä, Q3:seen ei saa webastoa.

Menomatkalla ensimmäisen 1km aikana kahdet liikennevalot 40km/h ja 50km/h aluetta, seuraavat 2km 80km/h aluetta moottoritiellä, seuraava 6km 100km/h aluetta moottoritiellä (hiukan ylämäkipainotteista), viimeinen 1km 40km/h aluetta ei liikennevaloja.

Paluumatka muuten sama mutta kodin lähellä vain yhdet liikennevalot ja moottoritien 100km/h osuus tottakai alamäkipainotteista.

Molempiin suuntiin ajan eri suuntaan kuin yleinen aamun työmatkaliikenne ruuhka eli saa ajella ruuhkattomasti.

Ja vielä tarkennuksena että noin huono range toteutuu ihan paljaalla asfaltilla ilman sohjoa tai vettä.

EDIT: Ja toteutuu 0 kelissä, ei tarvii olla pakkasta. Sain auton lokakuun lopussa niin lämpimän kelin kulutuksesta ei ole vielä kokemusta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 10.02.22 - klo:16:29
Alla olevien linkkien Motor1:n ja Autozeitungin artikkelien mukaan ensi vuonna esiteltävään uuteen Passattiin olisi tulossa uusi plugari-voimalinja, jossa on 1.5 TSI moottorina ja akkua kasvatettu siten, että toimintamatka olisi jopa 100 km sähköllä. Motor1:n jutussa sanotaan, että Volkkari olisi tuon 100 km toimintamatkan jopa vahvistanut, mutta tiedä häntä sitten.

https://www.autozeitung.de/vw-passat-variant-2021-preis-technische-daten-128064.html
https://www.motor1.com/news/509924/2023-volkswagen-passat-specs-details/

Tuosta hybridien kehittämisen lopettamisesta oli uutinen viime vuonna, toki onhan sitä takkia ennenkin käännetty  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Immunity

Se, mitä range näyttää mittaristossa perustuu ainakin omassa GTE:ssä (vm. 2016) suurimmalta osin ilmastointiin, akun lämpötilaan sekä ulkolämpötilaan, kun akku ladattu täyteen. Ei viimeiseen kulutukseen. Kesäisin se näyttää 49/50km kun ilmastointipuhallus käännetty OFF. Näin talvisin 44/47, vähän ulkoilmasta riippuen, jos juuri ladattu akut ennen lähtöä. Ilmastointipuhallus päälle, niin range tippuu. Jos haluttu lämpö esim. 16 astetta, niin range pidempi kuin jos pyynti 23 astetta.

Pihistellen pääsee talvellakin kilsoja, mutta kaikki lämppärit päällä jäädään sinne puoleen rangesta. Kesäisin mennään heittämällä yli 40km aina, jos ei motaria vedetä yli satasta. Ennätys viime kesänä 56km, vaikka tällä 50km on ilmoitettu maksimi. Akut kai ihan kunnossa... 120tkm mittarissa.

Ajotapa se tässäkin ratkaisee. Hiljaa ja ennakoiden hissutellen sähköllä ja full on/off kaasu GTE-moodilla vai miten se meni  :D

akk

^ Oma mielikuvani on että suurelta osalta range-ennustus perustuu edelliseen ajoon. Minulla on reilun 40 km työmatka, ja usein ennustus on aika lähelle toteutunutta sähköajoa.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Immunity

Lainaus käyttäjältä: akk - 10.02.22 - klo:19:57
^ Oma mielikuvani on että suurelta osalta range-ennustus perustuu edelliseen ajoon. Minulla on reilun 40 km työmatka, ja usein ennustus on aika lähelle toteutunutta sähköajoa.

Mitä vuosimallia omasi?

Oma havainto on ollut, että ihan sama mitä rallia edellisenä päivänä on ajettu, mutta kun aamulla startataan akut täysiksi ladattuina, niin kyllä se täyttä rangea näyttää. Eikä koskaan kilsat ylöspäin korjaannu ajon aikana, jos ei tietty sitä ilmastointia sammuta.

Samoin kun lähdet liikkeelle, niin vaikka kulutus ensimmäisen kilometrin on 30kWh/ 100km, range tippuu aika lähelle 1km per oikeasti ajettu km. Sitten kun pari kilsaa takana, alkaa korjaamaan tiputtamalla kilsoja nopeammin, jos kulutus jatkuu kovana. Sama toiseen suuntaan ajon aikana. Pari kolme kilsaa pitää ajaa säästeliäästi, että alkaa kilsat tippumaan hitaammin, samaan tahtiin todellisten kilsojen kanssa.

Eli latauksen (tai sitten lähdöstä alkaen seurannan nollaantumisen) jälkeen alkaa puhtaalta pöydältä. Ajon aikana sitten edellisten kilsojen kulutus vaikuttaa vasta rangeen.


Wiiseli


Tässä hyvä esimerkki miten paljon kulutus tippuu, kun ajelee pelkkä perslämmitys päällä n. 3 asteen pakkasella. Lähtö ulkoa esilämmitettynä piuhasta. Tuossa oli yksi n. 1.5 tunnin pysähdys. Tulee välillä ajeltua ilman puhallusta, jos näyttää siltä että range riittää just ja just matkaan. Puhallus laitetaan tietenkin päälle, jos ei ole enää turvallista ajella huurun takia.
PASSAT GTE VM. 2020

Immunity

Lainaus käyttäjältä: akk - 10.02.22 - klo:19:57
^ Oma mielikuvani on että suurelta osalta range-ennustus perustuu edelliseen ajoon. Minulla on reilun 40 km työmatka, ja usein ennustus on aika lähelle toteutunutta sähköajoa.

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 10.02.22 - klo:20:31
Mitä vuosimallia omasi?


Vastaushan olikin näkyvissä, kun osaisi katsoa....Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

duke7

Sanoisin että se range ei katso edellistä ajoa kun ladataan yön yli mutta jos laittaa suoraan ajosta akun menemään täyteen ja jatkaa ajoa niin käyttää sitä edeltänyttä ajoa arvion pohjana.

Milu

Minusta tulisi ennemminkin vertailla minkä kapasiteetin eri autojen akut antavat ulos kWh, kuin verrata rangeja, jossa on älyttömästi muuttuvia tekijöitä. Antokapasiteetin saa laskettua kun lähtee täydellä akulla ja ottaa ylös pelkällä sähköllä ajetut km ja sähkön keskikulutuksen sillä hetkellä kun akku loppuu ja moottori käynnistyy. Ei ole väliä ajaako kovaa vai hiljaa ja onko lämmityslaite käytössä vai ei. Kylmä /lämmin akku näyttäisi vaikuttavan vähän, kuten teoriassa pitääkin. Tällä tavalla voi ehkä myös havaita akun heikkenemisen ajan myötä? Meidän -18 GTE antaa noin 6,1 kWh. Akku testattiin viime kesänä merkkiliikkeessä ja tulos oli 87%.

Kapasiteetin saa laskettua esim näin. Ajettu 23 km, kulutus 26,6 kWh/100km. 23x0,266=6,072 kWh.

Tässä muutamia viimeisiä ajojani:

20.1. 23,3 27km 6,291 kwh -4ast. Akku oli juuri latautunut 15%-100%, eli oli optimaalisen lämmin. Ei lähtölämmitystä.
23.1. 28,1 22km 6,182 5 ast. Ei lähtölämmitystä.
14.1. 23,1 26km 6,006kWh  +1,0 ast. Ei Lähtölämm.
27.1. 21,0 29,0km 6,09kWh -0,5 ast. Ei lähtölämmitystä.
1.2. 26,4 21+2km 6,072 -8 ast. Ei Lähtölämm.
5.2. 26.6 23km 6,072 -3,5 ast. Ei lähtölämm. Ajo 2 osassa.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Milu - 10.02.22 - klo:22:00
Minusta tulisi ennemminkin vertailla minkä kapasiteetin eri autojen akut antavat ulos kWh, kuin verrata rangeja, jossa on älyttömästi muuttuvia tekijöitä.

Tästä olen kyllä samaa mieltä, varsinkin jos on epäily akun kunnosta. Mutta rangeja vertaamalla nähdään hyvin se, että ajotavoista riippuen samalla autolla voidaan saavuttaa todella isolla skaalalla kilometrejä yhdellä latauksella. Perusolettamuksena tietenkin, että kaikilla akut kunnossa.

Jos kesäisin pystyy tuon tehtaan ilmoitetun rangen saavuttamaan tai ylittämään, niin silloin ei liene tarvetta alkaa akun kapasiteettia laskemaan. Jos taas epäilee, että kapasiteetti vaihtelee saman tyyppisessä ajossa, niin toki sillloin kapasiteetti kannattaa laskea useammalla latauskerralla.

Nuo kapasiteetit kyllä sulla näyttää minusta aika matalilta.

VG

Lainaus käyttäjältä: Milu - 10.02.22 - klo:22:00
Kapasiteetin saa laskettua esim näin. Ajettu 23 km, kulutus 26,6 kWh/100km. 23x0,266=6,072 kWh.
En muista enää osasiko Volkkari eritellä talteenotettua energiaa. Onhan se otettu huomioon laskuissasi?

Viime talvena en päässyt Passatilla omaa 20 km työmatkaa sähköllä perille, jos oli pari astetta pakkasta tai kylmempää. Tuosta matkasta neljäsosa on taajamaa ja loput 60/80 rajoitettua pikkutietä. Range ennustus oli molemmissa päissä aina se 35-40 kilsaa.
Toissa talvena olin eri duunissa, 45 km vastaavia teitä, Volvon hybridi. Välillä pääsin perille sähköllä + webastolla, välillä polttomoottori kävi parin kilsan matkan.

mattix

Lainaus käyttäjältä: VG - 11.02.22 - klo:08:27
...
Viime talvena en päässyt Passatilla omaa 20 km työmatkaa sähköllä perille, jos oli pari astetta pakkasta tai kylmempää. Tuosta matkasta neljäsosa on taajamaa ja loput 60/80 rajoitettua pikkutietä. Range ennustus oli molemmissa päissä aina se 35-40 kilsaa.
...
Sama työmatka, yht. 4 km 40-50 km/h tietä, 5 km 80 km/h tietä ja 10 km 100 km/h tietä. Tainnut akku vain muutamaa kertaa lukuun ottamatta riittänyt perille asti, autoina Passat GTE -16 ja -17 sekä Golf GTE. Joskus kun olen kylmällä akulla lähtenyt, niin on pitänyt varovasti kiihdytellä, että ei siirry bensalle. Kaikilla autoilla ajettu noin 100tkm tai alle.

Passatin range-ennustus on ainakin itselläni pielessä, kun taas Golf näyttää kohtuu luotettavasti rangen heti lähdöstä. Passatin ylioptimistinen range putoaa kuin lehmän häntä ensimmäisten 5-10 km aikana.


makelja

Työmatkani on 28km, josta 21km motaria. Esim tänään mittari ilmoitti 38km ja kun tulin duuniin akussa oli 9km jäljellä. Tuo on ollut aika tavanomainen näin talvella. Auton lämmitän aina aamuisin Webastolla, joten siihen ei mene pahasti sähköä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.02.22 - klo:17:35
Esilämmitän aina sähköllä, Q3:seen ei saa webastoa.

Menomatkalla ensimmäisen 1km aikana kahdet liikennevalot 40km/h ja 50km/h aluetta, seuraavat 2km 80km/h aluetta moottoritiellä, seuraava 6km 100km/h aluetta moottoritiellä (hiukan ylämäkipainotteista), viimeinen 1km 40km/h aluetta ei liikennevaloja.

Paluumatka muuten sama mutta kodin lähellä vain yhdet liikennevalot ja moottoritien 100km/h osuus tottakai alamäkipainotteista.

Molempiin suuntiin ajan eri suuntaan kuin yleinen aamun työmatkaliikenne ruuhka eli saa ajella ruuhkattomasti.

Ja vielä tarkennuksena että noin huono range toteutuu ihan paljaalla asfaltilla ilman sohjoa tai vettä.

EDIT: Ja toteutuu 0 kelissä, ei tarvii olla pakkasta. Sain auton lokakuun lopussa niin lämpimän kelin kulutuksesta ei ole vielä kokemusta.
Työmatkani oli kaupunkia/motaria 50/50. Pieniakkuinen Passattini meni nollakelillä tuossa käytössä noin 40 kilometriä, eikä akkua juuri koskaan tarvinnut ladata täyteen. Pakkasillakaan kulutus ei noussut kovin valtavaksi.



heller

Lainaus käyttäjältä: makelja - 11.02.22 - klo:15:29
Työmatkani on 28km, josta 21km motaria. Esim tänään mittari ilmoitti 38km ja kun tulin duuniin akussa oli 9km jäljellä. Tuo on ollut aika tavanomainen näin talvella. Auton lämmitän aina aamuisin Webastolla, joten siihen ei mene pahasti sähköä.
Alkaa GTE olla parhaillaan 8 vuotta vanha malli. Onko kellään webasto vaatinut erityisemmin huoltoa?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

mattix

Lainaus käyttäjältä: heller - 11.02.22 - klo:16:54
Alkaa GTE olla parhaillaan 8 vuotta vanha malli. Onko kellään webasto vaatinut erityisemmin huoltoa?
Kolme webastollista ollut, joista kaksi parhaillaan tallissa. Ei ongelmia.

heller

Lainaus käyttäjältä: mattix - 11.02.22 - klo:18:37
Kolme webastollista ollut, joista kaksi parhaillaan tallissa. Ei ongelmia.
Oletko yleensä kuinka pitkään lämmitellyt? Tuo kun lämmittää pelkkää kabiinia niin varmaan 10-15min riittää pikkupakkasilla.
Voisiko arvailla että tuskin ekaan kymmeneen vuoteen tulee oireilemaan?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

mattix

Lainaus käyttäjältä: heller - 11.02.22 - klo:18:48
Oletko yleensä kuinka pitkään lämmitellyt? Tuo kun lämmittää pelkkää kabiinia niin varmaan 10-15min riittää pikkupakkasilla.
Voisiko arvailla että tuskin ekaan kymmeneen vuoteen tulee oireilemaan?
5-20 min riippuen pakkasesta. Yleensä se 10 min piisaa hyvin. Tämäkin riippuu siitä, onko farkku vai ei. Itselläni Passatit farkkuja.

Ei tuohon webaston toimivuuteen osaa ottaa kantaa. Mieluummin valkkaan sellaisen käytetyn kuin olen ilman, vaikka olisi vanhakin.

heller

Lainaus käyttäjältä: mattix - 11.02.22 - klo:18:54
5-20 min riippuen pakkasesta. Yleensä se 10 min piisaa hyvin. Tämäkin riippuu siitä, onko farkku vai ei. Itselläni Passatit farkkuja.

Ei tuohon webaston toimivuuteen osaa ottaa kantaa. Mieluummin valkkaan sellaisen käytetyn kuin olen ilman, vaikka olisi vanhakin.
Joops. Pohdin vain että minkä ikäisenä ne alkaa oireileemaan. Varmasti toki riippuu käytöstäkin, mutta ainakaan tässä 4 vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

teräksenharmaa

GTE:tä tuli esilämmitettyä lähes aina sähköllä, niin webaston käyttö jäi todella vähäiseksi. Ihan hukkahankita mulle. Ehkä seuraava omistaja on päässyt hyödyntämään webastoa.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: heller - 11.02.22 - klo:19:10
Joops. Pohdin vain että minkä ikäisenä ne alkaa oireileemaan. Varmasti toki riippuu käytöstäkin, mutta ainakaan tässä 4 vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia
Meillä oli edellisessä Mazda 6 webasto, jolle ei tehty 10 vuoteen mitään remppaa ja hyvin toimi. Luulen että nää on ihan henkimaailman juttuja.
PASSAT GTE VM. 2020

duke7

Se webaston kesto on paljolti käytöstä kiinni. Ne autot joissa pakkokäyttöinen weba ja joilla ajetaan lyhyttä pätkää ovat niitä ongelmallisia. Edellisessä oli 10 vuotta diesel webasto enkä tehnyt muuta kuin vaihdoin pari ipcua.
Näissähän se käyttöaika on itse päätettävissä. Se toki tyhmää että webasto sammuu kun lähdet ajamaan.

Immunity

Pahinta myrkkyä weballe juuri nuo pakkokäyttöisten lyhyet pätkät. Tai sitten pitkä käyttämättömyys. Kannattaa kerta pari kesässä laittaa weba päälle 20min.

o.b.

Bensa-Webastossa on vähemmän karstoittumista, joten useimmiten ongelmaa tulee ensin kiertovesipumpussa. Näin siis ainakin muissa B8 Passateissa.

Kiertovesipumpun valmistaja ilmeisesti vaihtui jossain vaiheessa kun nuo uudet kestää vaan sen 5 - 7 vuotta max.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy