Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

mattix

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 07.02.22 - klo:19:53
Missä päin Suomea merkkiliike hyväksyy asiakkaan tuomat määräaikaishuollon suodattimet ja tulpat?
Pirkanmaalla. Kyseessä on siis pelkkä autohuoltoketju, jolla merkkiedustus eli sähköiseen huoltokirjaan tulee merkinnät ja tekevät tehdaskamppikset. Ymmärtääkseni tämän voi lukea merkkiliikkeeksi.

Onhan nuo huoltojen omien osien hinnat paikoihin hillittömiä. Jakohihnan osat 3.5x, dsg-öljyt 2x, filtterit 1.5-3x, tulpat 2x. Nämä siis vertailuhintoja siihen, millä kuluttaja ostaa itse OEM-osia (Mann Filter, Meyle jne.). Itse esim. laitatan joka huollossa (15 tkm) aina parhaan mahdollisen Mann Filterin aktiivihiilisuodattimen antibakteerisella kötöstyksellä, jokas sekin on ainoastaan 16 euron suodatin. Sen läpi kuitenkin hengitän tieilmaa, niin ei todellakaan tarve tinkiä itse filtterissä tai vaihtovälissä.

pasila

Järkevintähän noita ylläpitokuluja olisi verrata saman merkin lähes vastaavan tehoiseen bensa tai diesel kulkineeseen. Passatillahan on 2L diesel kulkineita teholuvuilla 190hp ja 240hp. Onko passatilla vielä 1,8L bensakone, josta otetaan se noin 180hp? Käytännössä noissa kaikissa tyypillisesti on märkä dsg. No nuo diesel passatit on tyypillisesti nelikkoja, joten niiden kustannukset ainakin merkittävästi isommat kuin hybridissä.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: pasila - 07.02.22 - klo:20:35
Onko passatilla vielä 1,8L bensakone, josta otetaan se noin 180hp?

Ei taida olla. Ainakin Skodassa vaihtui 2.0 litraisiin. Tilasin työsuhdeautoksi Octavian L&K:n 2018 keväällä noilla reippaammilla hepoilla ja sain sen 1.8L. Työkaveri tilasi 1kk myöhemmin saman auton ja joutui odottamaan pitkään kun ne muuttui 2.0L. Oliko joku päästöjuttu vai koneiden kirjon vähentäminen.

Niin ja näissä 7-pykäläinen kuivakytkin.

akk

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.02.22 - klo:10:52
Jaa-a... Näin se vain näyttää hörppivän, Q3 toki korkeampi kuin Passat niin varmasti sen takia menee pikkasen enemmän kun isompi ilmanvastus. Q3 myös tehokkaammalla 180kW voimalinjalla vs Passat, tolla kyllä tuskin suurta merkitystä todelliseen kulutukseen kun bensakoneessa taitaa olla suurinpiirtein samat tehot. Q3:lla pääsee juuri tohon reilu 7L/100km lukemaan kun ajaa tasaista vauhtia maantietä ja nollaa kulutusmittarin vauhdissa. Hitusen se mittari taitaa vielä valehdella lukuja kauniimmaksi, tarkkaan en ole vielä laskenut kun sen verran vähän tankkauksia takana.

…….

Edellinen auto oli Tiguan 1.4TSi, 4-vedolla, jota voi jotenkin verrata Q3:een. Sen pitkänajan kulutus oli karvan alle 8 l/ 100 km, rauhallisella ajolla. Alle 7 litran kulutuksiin pääsi aika harvoin, piti olla rauhallista pitkää maantieajoa 80 km/ h rajoituksella tms.  Kyllä nuo SUV-koriset kuluttaa enemmän kuin sutjakat mallit.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

mattix

Jos siis verrataan diesel Passatin ja GTE Passatin kustannuksien eroja, niin eikös ne tule seuraavista:

- Käyttövoimavero, GTE halvempi 135â,¬ vs. 550â,¬
- Polttoaine ja sähkö, jos reippaasti matka-ajoa, diesel lienee halvempi. Jos isolta osin 20 km työmatkaa, niin GTE halvempi.
- Huollot, diesel halvempi. Eroa tulee ymmärtääkseni 90 tkm aikana 3x öljynvaihto + 1x sytytystulpat, minun tapauksessa 400â,¬. Täysin marmorin hinnoilla 800â,¬ eli vuotta kohti 160-270â,¬.

Vakuutukset about samat? Muut huollot samat (kunhan esim. dsg6 märkäkytkin jne). Toki GTE:stä voi mennä jotain akkupuolelta hajalle, mutta niin voi dieselistäkin mennä hiukkassuodatinta jne. En oikein muita eroja tunnista?

Minulla noiden GTE-autojen kulutus on pitkällä aikavälillä asettunut noin 3.5-4.0 bensalitran/100km + 7-8 kWh/100km tasoon eli kääntäen noin 4.4-5.0 diesel-litran kulutukseksi tämän päivän Tampereen halvimmilla hinnoilla. Autoilla ajettu 10-25 tkm/vuosi. Tiukkaa tekee, että diesel olisi minulle halvempi kuin GTE. Tämä pätee myös monelle muulle. Sähkön kulutusta en tosin ole seinästä mitannut, vaan luottanut auton kertomaan.

Tällä hetkellä uskon dieselin pudottavan arvoaan nopeammin kuin GTE, tämä tosin koskee muutaman vuoden vanhoja autoja. Uusien osalta en osaa sanoa, kun en ole seuraillut.

JJT

Jos lataushybridin pitkäaikainen kulutus näyttää 5-6l alkavia, niin eikös se jo kerro jotain.
Itsellä pitkäaikainen kulutus näytti kesällä 1.6l ja nyt on 2.5l.
Kilometrejä tulee sen 16tkm vuodessa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 07.02.22 - klo:15:18
Millainen latausasema sulla on? Itsellä tässä sama tilanne tulossa ja pitäis hommata latauslaite jolla voi latailla omia vehkeitä omaan pussiin ja sitten työsuhdeautoa erikseen niin että sen sähköt laskutetaan työnantajalta.

Meillä taloyhtiössä muutettu lämmitystolppia sellaisiksi satamaticin tolpiksi joissa super-suko pistokkeet, etäluettavat mittarit ja etähallinta. Ulkopuolinen palveluntarjoaja hoitaa laskutusta eli saan ulkopuoliselta taholta laskun latauksesta joka tilittää sähköt taloyhtiölle, osoitan vain ton laskun leasing yhtiölle niin he maksavat sähkölaskun kotilatauksesta.

Kotiin hankin säädettävän suko laturin josta saan säädettyä latausvirran 6A, 8A, 10A, 12A ja 16A vaihtoehdoista. Tolppiin on säädetty tehorajaksi 2350W eli 10A ja jos auton lataus ottaa enemmän tehoa niin tolppa katkaisee sähköt, muuten painelisin kotona täydellä 16A virralla. Rajoitus laitettu tietysti sen takia ettei sulakkeet menisi pois päältä niin helposti jos samaan aikaan ladataan useampaa autoa ja joku samassa syötössä käyttää lohkolämmitintä. Toi kyllä saakelin tyhmä systeemi verrattuna kunnon Type2 lataukseen mutta ilmeisesti oli aika halpa rakentaa perinteisten lämpötolppien tilalle eli parempi kuin ei latausta ollenkaan.

Töissä lataan auton mukana tulleella laturilla 16A voimavirtapistorasiasta. Työsuhdeauton lataamista työpaikalla ei kuulemma tarvitse mitenkään mitata tai raportoida. Leasing yhtiö kuulemma laskuttaa firmalta polttoaineet ja lataussähköt toteuman mukaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:15:25
Niin joo a_jaba vertasi 1.6 tdi:hin jossa ei tule dsg:n öljynvaihtoja koska kuiva dsg7. Vähän ontuva vertailu kun onhan se ihan mopo kuitenkin. Plus se kuiva dsg on kyllä vika-altis laatikko ihan historian perusteella.

Edit: näiden huolto maksaa saman kuin bensojen huolto muutenkin + 15 tkm välein ylimääräinen öljynvaihto. Märkä dsg tuo omat lisäkulut 60 tkm välein mutta sama homma se on yhtään saman teholuokan dieseleissä ja bensoissakin.

En nyt tiedä onko vertailu mitenkään ontuva.. Molemmat GTE ja 1.6TDI edustaa oman käyttövoiman mopointa versiota, itselle merkkasi tuossa autonhankintatilanteessa eniten auton tilat sen jälkeen varusteiden määrä. Ja siis toi ex. mopo-Passat oli tappiin asti varusteltu yksilö ja oli aika vaikea löytää verrokiksi yhtä hyvin varusteltua GTE:tä.

Vertailusta tekee mielestäni entistä reilumman se seikka että GTE:llä on tarkoitus ajaa mahdollisimman paljon sähköllä (eikös se sähköllä ajaminen ole avain asia siihen että saa kuoletettua niitä muita hybridin tuomia lisäkuluja?) ja kun GTE:llä ajaa sähköllä niin käytössä on 85kW ja ilmeisesti 330Nm, 1.6TDI mopolla vastaavasti 88kW ja 250Nm eli ollaan aikalailla samalla hehtaarilla. Sähköllä toki lähdetään aika reippaasti liikkeelle mutta maantie ja motari nopeuksissa omalla persdynolla mitattuna noiden kiihtyvyydessä ei ole mitään eroa.

DQ200 laatikko toki aika paskassa maineessa, sitä ei käy kiistäminen. Omassa omistuksessa kuitenkin ollut 2kpl DQ200-0CW laatikoita, ekalla ajoin 97-163tkm ja toisella (eli passatilla) 83-125tkm, molemmat toimi kuin junan vessa ja ehjänä siirtyivät minulta seuraavalle omistajalle. Tämä toki vain todellisuudessa tapahtunut skenaario mille ei kannata laskea painoarvoa?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mattix - 07.02.22 - klo:19:20
Sanoin isokoneinen saksalainen. Isokoneinen saksalainen on kutoskoneinen, tässä tapauksessa BMW nelikko.

Pahoittelut, en tota isokokoista saksalaista huomannut noteerata mitenkään. Mun vika!

Mutta kuten täällä on tapana niin voihan tonkin vertailun kyseenalaistaa, isokokoinen saksalainen voi vaikka tarkottaa Porsche Cayennea V8 bensakoneella.. Taitaa tuntua BMW nelikon käyttökulut aika halvalta siinä kohtaa  :P

Lainaus käyttäjältä: mattix - 07.02.22 - klo:19:20
EDIT: Tarkistin nettiautosta ja nyt yhdestä ostamastani GTE:stä pyydetään 24900-25900â,¬, kun ostin sellaisen 35-40 tkm vähemmän ajettuna ja reipas 2v uudempana 25 000â,¬. Toinen maksoi myös 25 000â,¬, kun nyt vajaa 2v vanhempana ja 15tkm enemmän ajettuna sellaisia saa 26 890 - 30 790 â,¬. Minusta ei ole arvonalenema kauhean suurta. Toki tietäjät tietää.

Minä myös tarkistelin noita hintoja.

Sillon kun ostin mopo Passatin 18800e hintaan 83tkm ajettuna 5v vanhana niin saman ikäisestä vastaavilla varusteilla olevasta GTE:stä piti maksaa 31-32kâ,¬. Syksyllä myin Passatin 16800e hintaan 125tkm ajettuna 6,5v vanhana. Sain siitä siis tuon rahan käteisenä enkä tehnyt mitään vaihtokauppaa. Myyntiaika ilmoituksen tekemisestä vähän alle 24h eli tässä kohdassa voidaan varmaan todeta että asialliset diesel autot menee kyllä hyvin kaupaksi.

Nyt kun katson nettiautosta 2015-2016 mallisia GTE Passatteja joiden kilsat suunnilleen samat kuin minulla oli myydessä niin niistä pyydetään vähän alle 25â,¬ eli suoran kaupan myyntihinta yksityisellä myyjällä tuskin on tuota enempää. Dieselin kohdalla toteutunut arvon alenema oli tasan 2000e, GTE:n oletettava alenema olisi ollut 6000e tai vähän päälle.

Aika vaikea noita arvon alenemia on venyttää "suunnilleen" samoiksi. Voihan toki olla että sinä tiedät jotain mitä minä en tiedä...

Lainaus käyttäjältä: mattix - 07.02.22 - klo:19:20
EDIT2: Passat GTE:tä ei tule verrata johonkin peruskippoon vaan huomioida 218 hp ja hyvä perusvarustelun taso.

Perusvarustelun taso on toki GTE:ssä todella hyvä mutta niinkun aiemmin kirjotin niin ex. Passatissani oli ruksittu melkein kaikki tingelitangelit mitä siihen on voinut saada. Vetokoukkua ei ollut, ehkä ihan hyvä niin ei kukaan ole yrittänyt nostaa venettä DQ200 laatikolla. En tosin tarvitse koukkua mihinkään, koukkua ei ole myöskään nykyisessä autossa niin sille ei tarvitse laskea painoarvoa.

Tossa aiemmin myös kommentoin tota teho vertailua, ne voi lukea sieltä. Ja vielä sillä GTE:llä kun käyttää noita 218hp tehoja niin vesittyy kyllä tehokkaasti se sähkön taloudellisuus. Tässä puhun kokemuksesta Q3:sen kanssa, 10km työmatkalla kun kerran kiihdyttää niin että bensa lähtee mukaan ja kun vaihtaa välittömästi takasin sähkölle (sen ollessa sallittu vajaa 1min päästä) niin koko matkan keskikulutukseksi tulee 4L/100km + sähköt päälle. Q3:ssa myös kaukainen unelma ne 180kW huipputehot kun akkua on alle puolet jäljellä, Passatissa toki varmaan vähän helpommin saa ne huipputehot kun GTE moodissa sähkömoottorista ei oteta maksitehoja samaan aikaan kun bensasta tulee maksimitehot niin vajaalla akulla tehot riittää paremmin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: akk - 07.02.22 - klo:20:54
Edellinen auto oli Tiguan 1.4TSi, 4-vedolla, jota voi jotenkin verrata Q3:een. Sen pitkänajan kulutus oli karvan alle 8 l/ 100 km, rauhallisella ajolla. Alle 7 litran kulutuksiin pääsi aika harvoin, piti olla rauhallista pitkää maantieajoa 80 km/ h rajoituksella tms.  Kyllä nuo SUV-koriset kuluttaa enemmän kuin sutjakat mallit.

Tiguan II ja Q3 saman MQB A2 modifikaation autoja niin vertailu varmaan hyvinkin realistinen. Sinulla 4-veto toki lisää kulutusta, TFSIe on vain etuveto mutta akun takia aika painava kokoisekseen autoksi. Tosta varmaan saa vetää johtopäätöksen että Q3 kuluttaa sen mitä sen kuuluukin kuluttaa ja vikaa turha ruveta etsimään.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mattix

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.02.22 - klo:21:26
...
Minä myös tarkistelin noita hintoja.

Sillon kun ostin mopo Passatin 18800e hintaan 83tkm ajettuna 5v vanhana niin saman ikäisestä vastaavilla varusteilla olevasta GTE:stä piti maksaa 31-32kâ,¬. Syksyllä myin Passatin 16800e hintaan 125tkm ajettuna 6,5v vanhana. ...
Nyt kun katson nettiautosta 2015-2016 mallisia GTE Passatteja joiden kilsat suunnilleen samat kuin minulla oli myydessä niin niistä pyydetään vähän alle 25â,¬ eli suoran kaupan myyntihinta yksityisellä myyjällä tuskin on tuota enempää. Dieselin kohdalla toteutunut arvon alenema oli tasan 2000e, GTE:n oletettava alenema olisi ollut 6000e tai vähän päälle.

Aika vaikea noita arvon alenemia on venyttää "suunnilleen" samoiksi. Voihan toki olla että sinä tiedät jotain mitä minä en tiedä...
...
No sen tiedän, että jos vertaat 19 000 euron auton arvonalenemaa 32 000 euron auton arvonalenemaan, kumpikin tietää vastauksen. Senkin myös tiedän, että muuten identtisissä autoissa GTE on dieseliä aina kalliimpi.

Uskon, että kun otetaan samanhintaiset pasuunat diesel vs. GTE ja verrataan arvonalenemaa, tilanne tasoittuu ellei peräti muutu.

5v vanha GTE pasuuna 83tkm ajettuna hintaan 32 kâ,¬ on aika kallis. Toki korona-aikana GTE-autojen hinnat ovat itse asiassa nousseet selvästi. Nyt tuollaisen hintahaitari nettiautossa on about 26-32kâ,¬.

Itse ostin 4v vanhan 85tkm ajettuna 25kâ,¬ ja 3v vanhan 75tkm ajettuna 25kâ,¬. Ei noita voi haukkua olevan huonoilla varusteilla. Tuosta vanhemmasta ei kovin montaa ruksia puutu, lähinnä hudi.

Ari_

Moi,

Mikähän laadunparannuskampanja on "20DC" ?

mattix

Lainaus käyttäjältä: Ari_ - 09.02.22 - klo:09:05
Moi,

Mikähän laadunparannuskampanja on "20DC" ?
En tiedä, mutta juuri äsken on avautunut jonkinlainen polttoaineputken vaihtokampanja ymmärtääkseni ruosteen takia.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49590.0

aot

Lainaus käyttäjältä: mattix - 09.02.22 - klo:09:29
En tiedä, mutta juuri äsken on avautunut jonkinlainen polttoaineputken vaihtokampanja ymmärtääkseni ruosteen takia.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49590.0

Kyllä vaan, Australian VW (https://www.volkswagen.com.au/app/locals/owners-service/service-campaigns-recalls) kertoo oman VIN-numeron avulla:

Service Campaign/Recall Number   20DC
Commencement Date   07/02/2022
Service Campaign/Recall Description   S-Fuel line replacement

TWBE

Voiko näihin GTE Passatteihin laittaa huoltoon kutsuja netin kautta?  :P

Onko näissä joku arpomisautomaatti sisäänrakennettuna kun kilometreihin ei ainakaan perustu omassa GTE:ssä ilmestyi 1200km päästä "tarkastushuoltoon" teksti ruutuun?
Autolla ajettu rapiat 102 000km ja piti olla huoltovälit ihan jotain muuta.

Ymmärrän että jos olisi oikein hienostunut systeemi joka osaisi katsoa sähköllä ajamiset, kylmäkäynnistykset ym. ja niistä vetäisi johtopäätöksen että nyt auto huoltoon - onko tämä nyt sitä :D

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Ari_ - 09.02.22 - klo:09:05
Moi,

Mikähän laadunparannuskampanja on "20DC" ?

Audin sovellus myös hälytti eilen 8.2 aamulla että laadunparannuskampanja "20DL" koskee autoani. Ajankohta sama ja koodi lähelle sama niin varmaan toimenpidekin on sama  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

miz

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 09.02.22 - klo:10:05
Voiko näihin GTE Passatteihin laittaa huoltoon kutsuja netin kautta?  :P

Onko näissä joku arpomisautomaatti sisäänrakennettuna kun kilometreihin ei ainakaan perustu omassa GTE:ssä ilmestyi 1200km päästä "tarkastushuoltoon" teksti ruutuun?
Autolla ajettu rapiat 102 000km ja piti olla huoltovälit ihan jotain muuta.

Ymmärrän että jos olisi oikein hienostunut systeemi joka osaisi katsoa sähköllä ajamiset, kylmäkäynnistykset ym. ja niistä vetäisi johtopäätöksen että nyt auto huoltoon - onko tämä nyt sitä :D

1v /15000 km, onko jompikumpi tullut täyteen.

mattix

Lainaus käyttäjältä: miz - 09.02.22 - klo:10:14
1v /15000 km, onko jompikumpi tullut täyteen.
Tai 2v / 30000km edellisestä tarkastushuollosta.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 04.02.22 - klo:07:51
Osaisiko joku kertoa mikä vikana kaverin GTE: ssä, kun vasemman takavalon ulompi rinkula on sammunut? Vikailmoitusta ei näy autossa enkä saanut obdelevenillä myöskään vikakoodia mikä olisi liittynyt valoihin! Olen vähemmän laitetta käyttänyt, mutta olettaisin, että vikakoodi löytyisi 09 central electrics ohjain boxilta? Hämmentää miksi ei anna vikakoodia ollenkaan?

Umpio haljennut jostain, joka ei näy päälleppäin välttämättä ja vesi/kosteus pääsee sisään. Sama ongelma etu-umpioiden kanssa jo toisen vuosimallin kanssa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mattix - 09.02.22 - klo:07:59
No sen tiedän, että jos vertaat 19 000 euron auton arvonalenemaa 32 000 euron auton arvonalenemaan, kumpikin tietää vastauksen. Senkin myös tiedän, että muuten identtisissä autoissa GTE on dieseliä aina kalliimpi.

Se on myös kiistämätön fakta että vaikka hintaeroa on ollut sillon reilun puoleisesti niin kyseessä on ollut hyvinkin tarkkaan samanlainen auto. Merkki sama, malli sama, vetotapa sama, molemmat automaatteja, molemmissa varusteita käsivarren mittainen lista, kuskin, matkustajien ja tavarankuljetuksen kannalta autot identtisiä, ikä ja kilometrit myös vastanneet toisiaan niin ei autoja voi oikein eri kategoriaankaan siirtää. Se että toinen maksaa tuossa kohtaa yli 10kâ,¬ enemmän ei tee siitä yhtään premiumimpaa varsinkin kun itseä ei se teho kiinosta niin kauan kun pysytään alueella että auto liikkuu vaivattomasti muun liikenteen mukaan. Jos Passatissa olisi joku 80hv vapari diesel ja manuaali loota niin sitten ahdistaisi, tuolla 120hp mopolla + automaatilla Passat kuitenkin liikkuu tavallisissa nopeuksissa hyvin vaivattomasti.

Lainaus käyttäjältä: mattix - 09.02.22 - klo:07:59
5v vanha GTE pasuuna 83tkm ajettuna hintaan 32 kâ,¬ on aika kallis. Toki korona-aikana GTE-autojen hinnat ovat itse asiassa nousseet selvästi. Nyt tuollaisen hintahaitari nettiautossa on about 26-32kâ,¬.

Silloin hinnat olivat sellaiset ja nyt on tällaiset, sen varmaan kaikki tietävät. Muistikuvan mukaan sillon 2020 keväällä ei ollut niin rajusti noita ruotsin tuonti GTE:itä myynnissä, ehkä joitakin yksittäisiä eli tarjonta on varmaan ollut suppeampaa ja hinnat korkeampia.

Myöskin facelifteja ei ollu vielä sillon muuta kuin esittelyautoja niin sen isomman akun vaikutus pikkuakkuisten käytettyjen hintaan ei ole vielä vaikuttanut. Muistan että silloin nettiautossa oli isompia akkuisia faceliftejä muutamia esittelyautoja ja yksi selkeästi asiakkaalla ollut käytetty vaihtoauto. Tämäkin vaihtoauto oli alle 10tkm ajettu ja hinta oli 50kâ,¬ niin käytännössä puhuttiin uudesta autosta vaikka myyjä oli joku kamux/saka tyyppinen liike.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mattix

#4850
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.02.22 - klo:12:09
Se on myös kiistämätön fakta että vaikka hintaeroa on ollut sillon reilun puoleisesti niin kyseessä on ollut hyvinkin tarkkaan samanlainen auto.
...
Silloin hinnat olivat sellaiset ja nyt on tällaiset, sen varmaan kaikki tietävät. Muistikuvan mukaan sillon 2020 keväällä ei ollut niin rajusti noita ruotsin tuonti GTE:itä myynnissä, ehkä joitakin yksittäisiä eli tarjonta on varmaan ollut suppeampaa ja hinnat korkeampia.
...
Samanlaisia autoja kyllä, mutta voimalinja eri. Ihan sama tilanne kuin Kona, e-Niro jne eli sähkölinja tekee hintaa reippaasti lisää. Kysehän ei ollut kuitenkaan siitä, mitä rahalla saa vaan paljon arvo laskee. Ei siis verrata munia ja makkaroita. Ostetaan samanhintaiset pasuunat dieselinä ja GTE, niin kumman luulet pudottavan arvoaan enemmän, jos ajetaan yhtä paljon?

Muistikuvasi on väärä vuodesta 2020. Tällä hetkellä GTE Passattien hinnat ovat korkeammalla kuin vuoden 2020 alkupuolella ja hyvin varusteltuja autoja huonommin tarjolla (laita vaikka webasto, koukku, digimittaristo jne hakukriteereihin). Tiedän tämän kokemusperäisesti siitä, että kaksi GTE autoa ostin tuonna vuonna ja pari tuttua osti GTE:t myös. Ollaan porukalla ihmetelty, miten noiden käytettyjen hinnat lähti nousuun vuoden 2020 lopussa ja erityisesti keväällä 2021. Ilmiselvä vaikutus on ollut koronalla, kun ihmisten ajaminen väheni, jolloin GTE:n edullisuus lyhyessä ajossa + käyttövoimamaksussa alkaa näkymään. Se extra öljynvaihto tosin miinuksena.

Yhtään en tekisi persnettoa omilla autoillani, jos ne suoraan möisin, niin ei voi silloin yleistää GTE-autojen arvonaleneman olevan kovaa. Epäilen tosin, että n. 3-5v päästä ne ovat syöksykierteessä, koska täyssähköt tulevat kovaa ohi eli hybridien arvostus laskee. Vuonna 2017-2018 dieselit olivat syöksykierteessä ja nyt se lasku on tasoittunut. Tämä tuli koettua kahden auton voimin tuolloin. Isoista dieseleistä tuli yhtäkkiä myrkkyä.

En jaksa enempää asiasta vängätä.

EDIT: Jos nyt vielä sen verran jatkaa, niin ei GTE:tä kannata ostaa, jos pitää tosi halvalla päästä. Jos ajelee sen max. 25tkm vuodessa, niin reippaalla kymppitonnilla saa 1-1.5l bensapelin, joka keskimäärin aika halpa ylläpitää vakuutuksineen ja veroineen. Sitten vastaava 1.6l diesel, jos taas ajoa enemmän. Sitten kun laitetaan +200hp D-segmentin autot, niin GTE on aika hyvä kustannusrakenteeltaan käytetyissä, jos ei myyntimiesten määriä ajele. Tosin GTE on kohta tekniikaltaan vanhentunut.

avtsi

Lainaus käyttäjältä: mattix - 09.02.22 - klo:10:22
Tai 2v / 30000km edellisestä tarkastushuollosta.
GTE Golffissa ainakin on 1v/15000km myös tarkastushuollon väli?
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

mattix

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 09.02.22 - klo:14:52
GTE Golffissa ainakin on 1v/15000km myös tarkastushuollon väli?
Juuri näin. Tarkoitin laajaa tarkastushuoltoa.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 09.02.22 - klo:10:05
Voiko näihin GTE Passatteihin laittaa huoltoon kutsuja netin kautta?  :P

Onko näissä joku arpomisautomaatti sisäänrakennettuna kun kilometreihin ei ainakaan perustu omassa GTE:ssä ilmestyi 1200km päästä "tarkastushuoltoon" teksti ruutuun?
Autolla ajettu rapiat 102 000km ja piti olla huoltovälit ihan jotain muuta.

Ymmärrän että jos olisi oikein hienostunut systeemi joka osaisi katsoa sähköllä ajamiset, kylmäkäynnistykset ym. ja niistä vetäisi johtopäätöksen että nyt auto huoltoon - onko tämä nyt sitä :D
Anteeksi, mutta en nyt saa tuosta selvää. Kauanko sinulla on nyt viime huollosta aikaa ja paljon sen jälkeen on tullut kilometrejä mittariin?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

ZimKork

#4854
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.02.22 - klo:09:48
Jos laskee (ei-facelift) Passatin teorettisen 30km sähkörangen mukaan niin sillä voi ajaa sähköllä max. 10950km vuodessa eli n. 30% ajoista.

Laskelmasi perustuu siihen ettei autoa ladata päivän aikana. Sähköautolle tuollainen vertailu sopii koska sitä ei ladata joka välissä, mutta hybridin koko ideahan perustuu että sitä ladataan. Itse lataan aina kun auto ei liiku, joten liikkeelle lähdetään yleensä täydellä akulla, monta kertaa päivässä.

Lisäksi tuo "teoreettinen" 30 km range on sen kolme kuukautta vuodessa, muutoin sillä ajaa 40-48 km kerralla.

Turbokiisseli

Ei aja pre-facelift GTE:llä mitenkään 40-48km pelkällä sähköllä joka kerta. Kesällä ihanneolosuhteissa päässee 40-45km, muuten jää tuohon ~30 tuntumaan. Tai sitten mulla oli jotenkin poikkeuksellinen ajotapa oman kanssa...
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

mattix

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 10.02.22 - klo:11:13
Ei aja pre-facelift GTE:llä mitenkään 40-48km pelkällä sähköllä joka kerta. Kesällä ihanneolosuhteissa päässee 40-45km, muuten jää tuohon ~30 tuntumaan. Tai sitten mulla oli jotenkin poikkeuksellinen ajotapa oman kanssa...
Samaa mieltä pre-faceliftin osalta. Sellainen 35km kyllä napsahtaa ellei revittele eikä aja 110 km/h koko ajan. Saavuttaakseen yli 40km pitää olla 60-80km/h teitä, ilmastointi pienellä tai pois päältä ja akku lämmin. Ei se mahdotonta ole, mutta reitti pitää olla optimaalinen ja ajotapa hiivistelevä ja ennakoiva.

Normi on talvella 20-25km, kesällä 30-35km. Jos vain nurkka-ajoja ja jatkuvasti valoista lähtöjä reippaasti, niin noistakin saa ottaa 5km pois.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 09.02.22 - klo:16:13
Laskelmasi perustuu siihen ettei autoa ladata päivän aikana.

Juuri niin. Kotona saan ladattua, töissä meillä on kielletty lataamasta muita kuin firman autoja. Kun autolla tullaan töistä kotiin akku tyhjänä ja tökätään 10A laturiin kiinni ja 30-60min päästä lähdetään kauppaan tai harrastuksiin niin ei sitä sähköä ole akussa kuin ensimmäiseen risteykseen asti.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 10.02.22 - klo:11:13
Ei aja pre-facelift GTE:llä mitenkään 40-48km pelkällä sähköllä joka kerta. Kesällä ihanneolosuhteissa päässee 40-45km, muuten jää tuohon ~30 tuntumaan. Tai sitten mulla oli jotenkin poikkeuksellinen ajotapa oman kanssa...

Jotenkin myös uskon tähän paljon enemmän, perustaen omiin kokemuksiin Q3:n kanssa.

Q3:ssa sama akku kuin Passat faceliftissa eli bruttokapasiteetti 13kWh.

NEDC range 61km
WLTP range 45-51km

Aamulla kun akku täysi ja avaa oven niin range näyttää 52km, laitan virrat päälle niin näyttää 31km, ajan töihin 10,3km, töihin saapuessa jäljellä 13km, jos jätän lataamatta töissä enkä käytä autoa päivällä ja ajan kotiin 9,2km, kotona rangea jäljellä 0km.

Eli NEDC 61km range on todellisuudessa 20km.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Malfuul

Uusi GTE omistaja ilmoittautuu!
En ainakaan nyt äkkiseltään löytänyt vastausta kysymykseeni liittyen sähkörangeen mittaristossa.

Tuossa ylempänä onkin puhetta todellisesta rangesta, mutta millaisia lukuja teillä auto näyttää täyteen ladattuna mittaristossa?

Itsellä tainnut enimmillään näkyä 37 tai 38, mutta jotenkin ajattelin, että siellä pitäisi varmaan näkyä täyteen ladattanuna lähemmäksi se valmistajan ilmoittama 55km.

Itsellä ei ole vielä kokemusta kesäksudelta kun auto on hankittu ennen joulun aikoihin. Selvää on ettei autolla tuota 55km pääse kesälläkään, mutta vaikuttaako tuo pakkanen niin paljon, ettei range nouse edes pienen plussan puolella 40+?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy