Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

makelja

Tuli ilmoitus klo 10.06 että kaikki Online palvelut on poistettu käytöstä. Ja että ne voisi ottaa uudelleen käyttöön auton Infotainment järjestelmästä.
Enpä taida tehdä mitään. Aiemminkin näin on tapahtunut ja sitten palannut linjalle ihan itsestään.

makelja

Vaati uudelleen kirjautumisen autosta. Nyt taas toimii.

Wiiseli

Ihanan stabiili palvelu!🤣🤣
PASSAT GTE VM. 2020

makelja

Olin liian positiivinen. Taas lopetti palvelut. Mit vit?  :o

Immunity

Tämän takia olen pysynyt kaikesta erossa, mitä ei voi autosta säätää. Ei mene hermot  :D

Niin monta postausta tästäkin aiheesta täällä.

Tomber

no niin. Aiemmin kysyin tästä navien päivityksestä. Entiset on vuodelta15/16. Latasin vw sivuita paketin jonka purin koneelle. Siinä on nyt kaksi kansiota täynnä tavaraa. Ohjeet for dummies oisivat nyt tarpeen. Tai ainakin suomeksi. Muistikorttipaikoissa ei ole korttia paikoillaan. Meneekö usb tikulta suoraan vai pitääkö olla kortti? fat32 vai jokin muu? Miten backup? Tässä on kuva rammarin mallista.

https://www.dropbox.com/s/ajmmdzyr63nwobi/20211219_093953.jpg?dl=0

pasila

Voiko se webasto tosiaan olla gte:ssä niin tyhmä, että sillä ei voi lämmittää kuin auton sisätilan ennen ajoon lähtöä? Mitä hyötyä siitä webastosta siis on, jos sisätilan voi lämmittää sähkölläkin? Webastohan lämmittää jäähdytysnestettä, joten luulisin sen kyllä lämmittävän moottorinkin, kun sitä käyttää? Ihmettelen myös tuota ajonaikaista mahdottomuutta käyttää webastoa. Kyseinen ominaisuushan löytyy jokaisesta pelkällä polttomoorilla varustetusta webasto autosta. Väkisinkin tulee mieleen, että kuinkahan kylmä tuo gte on talviautona, jos moottoria ei saa mitenkään lämmitettyä 20 asteen pakkasessa?

duke7

^ no noin se on tehty. Kieltämättä olisi hyvä jos voisi sähköajossa pitää sitä päällä.
Webasto on siitä kiva että toimii vaikka ajoakku on tyhjä. Eikä tarvitse tapella sen jumivan apin kanssa vaan kaukosäädin toimii.
Se sähköllä seinästä lämmitys taas ei riitä kuin johonkin pikkupakkasiin ainakaan sukolaturilla.
Niin ja nestekierto ei mene moottorin kautta kun lämmitetään webastolla. Toki se jotain auttaa kun osa nesteestä on sitten lämmintä.

Lämmim auto tuo on talvella koska ne vastukset antaa lämpöä heti kun lähtee ajamaan.

villeyli

Juurikin näiden talviautoilun pikku haasteiden takia lähti itsellä GTE pitkällisen harkinnan jälkeen vaihtoon, ja tilalle tuli diesel-pasuuna. Kyllä täytyy myöntää että hieman kirpaisi downgreidaus takaisin fossiiliseen autoiluun, mutta nyt parin viikon ajamisen jälkeen koen, että vaihto oli talviolosuhteisiin (asun sen verran pohjoisessa että pakkasta riittää) nähden kuitenkin hyvä. 4motion tuntuu tuon normaaliin etuvetoiseenkin verrattuna älyttömästi sutivan GTE:n jälkeen oikein mukavalta. Samoin lämpöä riittää huomattavasti GTEtä paremmin, kai tuokin joku ominaisuus on että GTE:ssä piti lyödä kaikki puhaltimet täysille että lämpöä piisaa (vaikka auto sitä heti pukkaakin) ja sehän näkyy toki sähkön kulutuksessa. Itselläni kyllä silti se kaikkein suurin kompastuskivi oli niinkin mitätön asia kuin tuo latausluukku, joka kerkesi tämän kahden talven aikana jäätymään niin lukemattomat kerrat, että ei voi uskoa todeksi miksei tuohon saa parempaa laatua olevaa luukkua. Pari kolme kertaa vähintään talvessa sai vaihtaa. Muita mukavia ominaisuuksia on tässäkin keskustelussa käyty toki, esim. se, ettei auto käsitä lämmittää itseään asetettuun aikaan mennessä vaikka mitkä asetukset ja latauspisteet olisi, satunnaisesti tekee sen ettei ole ladannut ollenkaan (harvoin mutta toisinaan kuitenkin), sähköllä ajaminen pakkasella tuurinkauppaa, välillä menee vaikka -30c pakkasella sen mitä virta riittää, välillä -10c on liikaa ja hörähtää bensalle. Webasto kyllä lämmitti auton hyvin, mutta kyllä nyt luulisi että 16A latauspistokkeestakin saisi akut ja kabiinin lämpimäksi jos vaikka tunnin-parikin lämmittäisi ja lataisi. Lisäksi joskus satunnaisesti tarvisi auto jättää käyntiin (esim nopeasti kaupassa käydessä) mutta tämähän ei GTE:ssä onnistu kun tuikkaa itsensä sammuksiin, toki webastolla voi senkin hoitaa mutta kuitenkin, kai se voisi sähkölläkin pysyä lämpimänä jos kuljettaja niin tahtoo. Kaiken kaikkiaan tuo sähköisen toiminnan epäloogisuus on kyllä hämmentävää. Muina mukavina lisäominaisuuksina kertaalleen jäätyi konepelti kiinni ja kallis reissu oli sekin marmorilla, mekatroniikka hajosi ja siitäkin tuli itselle parit tonnit vaikka myyjäliikekin osansa korvasi. Myös tankin luukun jäätyminen, ikkunoiden jäätyminen ynnä muut pienet ja isommat jäätymiset ja ongelmat tekivät osansa. Koko autoa en sen sijaan halua moittia koska varsinkin kesällä on hyvä peli ja kyllä tuo toimintasäde sähkölläkin riitti itsellä hyvin ison osan vuodesta tuolle 28km työmatkalle. Kuitenkin olen sitä mieltä, että auto kaipaisi kyllä aika paljon tuotekehittelyä kylmiin oloihin. Nyt sitten tympäsee ajella jatkuvasti tankille, mutta ainakin itse ajaminen on kohtuudella mukavempaa vrt aiempaan näin talvisaikaan. Harmillinen homma vain on, että paljoa tuota käytettyä GTE:tä kalliimpaa autoa ei raski laittaa, ja tovin aikaa varmasti saa odotella ylihintaisen polttoaineen kanssa että käytettyjen markkinoilla alkaa olemaan kelvollisia täyssähköjä, tai edes hybridejä jotka paremmin vastaa tarkoitusta.

akk

^^ Tuossa webaston lämmityksessä pitäisi olla vaihtoehto jolla valita lämmitetäänkö sisätiloja vai sisätiloja sekä moottoria. Jos webasto lämmittäisi aina myös moottorin voisi tämä useasti olla turhaa, jos auto kuitenkin lähtee liikenteeseen sähköllä. Lisäksi tuo lienee teknisesti aika vaikea (ja kallis ?) toteuttaa, kun nuo nestekierrot menee suuntaan jos toiseen.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

akk

^^ Kyllä diesel-versio on varmaan varmempi talviautona. Mutta useat mainitsemasi (jäätymis) seikat yms. taitatavat koskea passatteja yleensä. Auton lämmitys täydellä teholla (n. 6 kW) vaatisi 32 A virran, ja jos vielä toivoisi että 16 A: lla sekä ladataan että lämmitetään autoa, ei n. 3,7 kW:n teho riitä oikein kumpaakaan. Siksi kai tuo ”töpselistä” lataaminen + lämmitys on jätetty lapsen kenkiinsä. Tuo sähköllä ajo logiikka on jäänyt minullekin epäselväksi, välillä pääsee kovallakin pakkasella (~ -20 C) kylmänä liikenteeseen (esilämmitys webastolla) mutta joskus -12 C on jo liikaa, ja nämä siis lähes täydellä akulla.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

duke7

Lainaus käyttäjältä: akk - 20.12.21 - klo:19:47
^^ Tuossa webaston lämmityksessä pitäisi olla vaihtoehto jolla valita lämmitetäänkö sisätiloja vai sisätiloja sekä moottoria. Jos webasto lämmittäisi aina myös moottorin voisi tämä useasti olla turhaa, jos auto kuitenkin lähtee liikenteeseen sähköllä. Lisäksi tuo lienee teknisesti aika vaikea (ja kallis ?) toteuttaa, kun nuo nestekierrot menee suuntaan jos toiseen.
En äkkiseltään usko että olisi teknisesti vaikeaa koska ne venttiilithän siellä on. Myös se pelkkä sisätilojen lämmitys weballa sähköajon aikana pitäisi olla teknisesti mahdollista kun eihän ne moottorin nesteet edes kierrä silloin koska akuilla ja sähkömotilla oma nestekierto. Vai olikohan se sähkömoottori sittenkin samassa 🤔

pasila

Lainaus käyttäjältä: akk - 20.12.21 - klo:20:12
^^ Kyllä diesel-versio on varmaan varmempi talviautona. Mutta useat mainitsemasi (jäätymis) seikat yms. taitatavat koskea passatteja yleensä. Auton lämmitys täydellä teholla (n. 6 kW) vaatisi 32 A virran, ja jos vielä toivoisi että 16 A: lla sekä ladataan että lämmitetään autoa, ei n. 3,7 kW:n teho riitä oikein kumpaakaan. Siksi kai tuo ”töpselistä” lataaminen + lämmitys on jätetty lapsen kenkiinsä. Tuo sähköllä ajo logiikka on jäänyt minullekin epäselväksi, välillä pääsee kovallakin pakkasella (~ -20 C) kylmänä liikenteeseen (esilämmitys webastolla) mutta joskus -12 C on jo liikaa, ja nämä siis lähes täydellä akulla.

Ei se diesel-versiokaan nykypäivänä ole ihan fiksuimpia talviautoja. Polttoainetta palaa varmaan enemmän tai saman verran kuin gte:ssä. Nykypäivän volkkareissa adblue järjestelmää ei ole rakennettu Suomen talveen ja se kun hajoaa, niin se on marmorilla pahimmillaan 1000, lasku. Hiukkassuodatin tai EGR ovat myös niitä jokapäivä jännitettäviä komponentteja, jotka saattavat joku kaunis päivä hajota. No voihan se GTE:n akustokin joskus hajota ja sillä vasta kova hintalappu onkin.

o.b.

2016 110kW Passat (CRLB) on EURO6 auto ilman AdBlue:ta ja hyvin on toiminut tähän asti. Webastolla aina auto lämpimäksi ennen liikkeellelähtöä. Ihan heti ei ole näkyvissä hybridin tai täyssähköauton hankintaa vaikka dieselin hinta ja vero onkin aika hintava.

ZimKork

#4664
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 20.12.21 - klo:18:16
Lämmim auto tuo on talvella koska ne vastukset antaa lämpöä heti kun lähtee ajamaan.

Itsellä ei ainakaan ala heti tulemaan lämmintä vastuksilla. Olen muistaakseni tähänkin ketjuun tuosta aiemmin marmattanut - useampi minuutti menee ennenkuin sieltä lehmänhönkäystä lämpimämpää pakkasella tulee (tietenkin riippuen siitä kuinka jäätävää pakkasilmaa sieltä ulkoa imetään lämmitettäväksi). Kauppareissulla kunnolla lämmintä tulee vasta paluumatkalla, menomatka on vielä melkoisen viileää. Siis olettaen ettei ole jo ennen lähtöä lämmityttänyt kiesiä.

duke7

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 21.12.21 - klo:08:31
Itsellä ei ainakaan ala heti tulemaan lämmintä vastuksilla. Olen muistaakseni tähänkin ketjuun tuosta aiemmin marmattanut - useampi minuutti menee ennenkuin sieltä lehmänhönkäystä lämpimämpää pakkasella tulee (tietenkin riippuen siitä kuinka jäätävää pakkasilmaa sieltä ulkoa imetään lämmitettäväksi). Kauppareissulla kunnolla lämmintä tulee vasta paluumatkalla, menomatka on vielä melkoisen viileää. Siis olettaen ettei ole jo ennen lähtöä lämmityttänyt kiesiä.
no joo riippuen mihin vertaa. Meneehän siinä joitain minuutteja ennen kuin kunnolla lämmintä tulee. Mutta se on nopeasti verrattuna vaikka edelliseen dieseliin.

villeyli

Lainaus käyttäjältä: pasila - 20.12.21 - klo:21:38
Ei se diesel-versiokaan nykypäivänä ole ihan fiksuimpia talviautoja. Polttoainetta palaa varmaan enemmän tai saman verran kuin gte:ssä. Nykypäivän volkkareissa adblue järjestelmää ei ole rakennettu Suomen talveen ja se kun hajoaa, niin se on marmorilla pahimmillaan 1000, lasku. Hiukkassuodatin tai EGR ovat myös niitä jokapäivä jännitettäviä komponentteja, jotka saattavat joku kaunis päivä hajota. No voihan se GTE:n akustokin joskus hajota ja sillä vasta kova hintalappu onkin.

Kyllä olet oikeassa että mulla palaa polttoainetta nyt dieselillä ajaessa huomattavasti enemmän kuin hybridillä, sillä mulla riitti hybridin sähkö todella suurelta osin arkisiin ajoihin. Pidemmässä matka-ajossa tuo polttoaineen kulutus on kutakuinkin sama, uskoisin että voi olla hieman dieselin eduksi koska tuo on yllättävän pihi dieselin kulutuksen suhteen rauhallisella maantieajolla, vaikka ei hybridikään paha ollut kuluttamaan. Kapunkiajossa jos sähköä ei ollut hybridillä niin kulutuskin kyllä nousi, mutta itsellä kyllä riitti sähköt tosi hyvin työmatkojen lisäksi muihin arkiajoihin kun kerkesi kotona ladata nopeasti sen mitä tarvitsee tässä pikkuajoa ajella työmatkojen lisäksi. Olen siis kyllä hyvinkin tyytyväinen siltä osin tuohon hybridiin. Täyssähkö ei minulle nykyisellään ole vaihtoehto koska kesäisin tulee vedeltyä vaunua ja siinä kuluu nopeasti isoimmankin täyssähkön akku tyhjiin. Itsellä ne fossiiliseen menoon siirtymisen syyt oli lähes täysin tuossa GTE:n surkeassa talvikäytettävyydessä. Toki hybridissä tulee noiden hybridin hyvien puolien ohella myös huonot puolet, eli huoltoa vaatii hieman enemmän, ja mielestäni on vähemmän omatoimisesti huollettava, toki se riippuu käyttäjästäkin. Mulla ei tuossa nykyisessä dieselissä ole onneksi adblue-systeemejä, koska en kyllä kaipaa autoon enää yhtään lisää hajoavia järjestelmiä. Vikansahan näihinkin voi toki tulla, mutta mutta on kyllä kahden edellisen dieselin eli passatin ja tiguanin osalta todella hyvät kokemukset. Mutta on kyllä kokemus opettanut senkin että merkistä, mallista ja polttoaineesta riippumatta voi tulla isompia ja pienempiä remontteja eteen kun autoilee.

Siitä miten GTE:llä talvella tarkenee niin olen kyllä sitä mieltä että järkevämmällä ohjelmoinnilla sähköisestä toiminnasta voisi saada enemmän hyötyä irti. Jos akut on edes jollain lailla lämpöeristetty niin niiden lämmittäminen ja lämpimänä pitäminen ei kovin paljoa sähköä vie, eikä myöskään kabiinin puhaltaminen siihen malliin että ikkunat olisivat sulat ja peruslämpö hytissä, vrt. alle kilowatin lämppäri puhaltaa suht nopsasti sieltä vänkärin jalkatilasta auton lasit sulaksi. Kyllä siinä tehoa riittää vielä lataukselle jos tämä operaatio aloitettaisi vähän aiemmin, vaikka lämpötilaan suhteutettuna. GTE:stähän ei saa käytännössä koskaan pakkasella lähtiessä kuin jotain 80% tehoa irti ja sekin palkki vielä putoaa kun maantiellä kiihdyttää, niin ei se niitä akkuja lämmitä vaikka miten ajastaa.

ECOisti

Se on tuo lämmityksen ajastus tai lähinnä sen toimimattomuus, mikä on minuakin häirinnyt. Tai toimiihan se joskus, mutta harvemmin / jos koskaan siten, että osaisi ottaa polttoainekäyttöistä lämmitystä mukaan ajastetusti.
Onkohan missään olemassa ohjeita tai tarkkoja speksejä sille, miten sen pitäisi toimia? X minuuttia ennen lähtöä alkaisi jne.

Lisäksi voisin väittää, että nykyään tuo polttoainekäyttöinen lämppäri ei puhalla niin kauan kuin ennen, vaikka laittaisin sen manuaalisesti päälle. Tyyliin ennen puhalsi 30 min, nykyään 15 min. Mitään tarkkoja seurantoja en ole tästä tosin pitänyt. Mistään en pääse lämmityksen aikaa säätämään, kuten jotkut ilmeisesti pääsevät...

Ja sanokaas miksi tämä GTE sutii niin mahdottomasti talvella? Siis aivan eri planeetalta kuin vaikka edellinen B7 Ecofuel Passat. No joo, se oli manuaali, mutta tämä on kyllä liukas auto. Liikaa tehoja ja raskaampi kaasujalka? :)

duke7

Sanoisin että painojakauma tekee sen sutimisherkkyyden. Akusto takana ja painaa paljon.

akk

@villeyli

Oman kokemuksen mukaan nuo yhden kilowatin lattialämmitimet yms. ovat leluja. Mieleen palaa aikoinaan defan (?) sisätilalämmitin mainokset jossa auto oli kokonaan sula, nurmi viheriöi auton ympärillä jne.  ;D Eihän tuo ole totta. Edes 5 kW:n webastolla ei saa kun tuulilasin sulaksi, ja hyvällä tuurilla bonuksena etusivulasit auki. Tämä siis jos pakkasta on vähänkään reilummin (esim. yli - 10 C)
Sama juttu auton omien sähkövastusten kanssa (n. 6 kW) , alussa tosiaan niidenkin tuottama lämpö on kuin lehmän henkäys, ja menee kohtuu tovi kun alkaa tuntumaan edes lämpimältä.  Siis mielestäni tuollainen yhden kilowatin tehoinen lämmitys on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Bondator

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 21.12.21 - klo:22:59
Sanoisin että painojakauma tekee sen sutimisherkkyyden. Akusto takana ja painaa paljon.

Mites muitten kokemukset talviajosta?

Mulla on nyt Passat ensimmäistä talvea käytössä, ja itselleni ensimmäistä kertaa auto kitkarenkailla. Tuossa pari viikko sitten kun etelään tuli ne ensimmäiset kunnon pakkaset, ajaminen oli ihan järjettömän liukasta. Edellisessä autossa, Octaviassa, oli ikivanhat nastarenkaat, eikä ikinä hirvittänyt samalla tavalla kuin nyt Passatilla. Just nyt auto kyllä pitää ihan hyvin, vaikka on taas kylmä. On vissiin vähemmän jäätä tien päällä nyt. Lähinnä mietin olisko järkeä vaihtaa nastarenkaisiin. Kyllähän nekin sutimaan saa, varsinkin näin takapainoisella autolla. Valtaosa ajastahan tämä kitkojen hiljaisuus on mahtavaa, mutta toisinaan on sitten niitä päiviä, että auto tuntuu oikeasti vaaralliselta.


ZimKork

GTE sutii jopa kesäkuivalla kesärenkailla todella herkästi. Painojakauma varmasti yksi vaikutin, toinen lienee sähköajon nopeasti renkaisiin välittyvä vääntö. Liikkeellelähtö kannattaa tehdä kuten urheiluautolla konsanaan, eli kaasua painaa varovasti. Ajattelen itse painavani ensin noin sentin tai puoli senttiä (oma ajatusarvioni) poljinta ja sitten jätän sen siihen jolloin auto kiihdyttää melko ripeään ilman repimistä. Jos painan "kaksi senttiä" (jälleen oma päänsisäinen tuntemus-arvio) auto lähtee sutimaan.

Kitkarenkaat ovat aina tottumiskysymys painavalla autolla. Kaikki pitää ennakoida kaukaa, jokainen mutka ja ramppi on tultava rauhallisemmin, risteyksiin pitää alkaa hidastaa jo aiemmin ja turvaetäisyydet oltava pidempiä. Tiettyyn luisteluun ja puskemiseen tottuu hetken päästä eikä sitä enää hätkähdä, mutta kynnys nastarenkaista voi olla alkuun korkea. On selvä että nastoilla ajaminen on tietyllä tavalla anteeksiantavampaa, mutta ei kitkoilla ajaminenkaan mitään basehyppyä ole, kunhan siihen vain totuttelee.

Topjanne

#4672
Kuudes talvi samoilla Hakkapeliitta R2 -kitkoilla ja hyvin pärjää.

Liukkauden huomaa kiihdyttäessä ennen kuin jarruttaessa.

Banned

Joo ei mullakaan ole ollut ongelmia vaikka kitkoilla suhaankin. Saati sitten kesärenkaiden kanssa. Kai mulla on sitten hyvä nilkkakontrolli  ;D
Passat GTE

ZimKork

Itsellä sutii kesärenkailla kotikadun päädyssä kun se on jyrkkä ylämäki ja t-risteys, eli joutuu aina lähtemään paikaltaan ylämäkeen kääntyen. Ei tasaisella maalla niinkään ole nilkanhallintaongelmia. :P

Banned

Tulikin tässä mieleen yksi todella ärsyttävä ominaisuus tuosta laatikosta. Auto ei pysy pakki päällä paikoillaan vaan lähtee valumaan, mikäli piha eteenpäin. Jos vaikka aikoo peruuttaa ruutuun ja iskee pakin päälle, nostaa jarrun niin auto valuu eteenpäin! Aivan saakelin rasittavaa.
Passat GTE

passo_s

Passat GTE -20
Kuinka pitkä on webaston käyntijakso kun webaston käynnistää omasta kaukosäätimestä?

Bondator

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 22.12.21 - klo:14:01
Itsellä sutii kesärenkailla kotikadun päädyssä kun se on jyrkkä ylämäki ja t-risteys, eli joutuu aina lähtemään paikaltaan ylämäkeen kääntyen. Ei tasaisella maalla niinkään ole nilkanhallintaongelmia. :P

Juu, ei mullakaan nilkan kanssa ongelmaa ole. Tunnistan kyllä tilanteen ja olen minäkin kesärenkaita sutinut lähdössä. Pahin tilanne on se jos talviliukkaalla jarruttaa ja auto lähtee puskemaan niin pirun herkästi.

duke7

Itsellä vanhahkot nastat alla. Viime talvena täällä kyselin asiaa ja sellainen tuntuma jäi että kitkoilla ajavat olivat tyytyväisempiä vetopitoon kuin nastoilla ajavat. Ehkä nastat sitten vaativat enemmän painoa vetäville pyörille tms.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 21.12.21 - klo:22:56
Lisäksi voisin väittää, että nykyään tuo polttoainekäyttöinen lämppäri ei puhalla niin kauan kuin ennen, vaikka laittaisin sen manuaalisesti päälle. Tyyliin ennen puhalsi 30 min, nykyään 15 min. Mitään tarkkoja seurantoja en ole tästä tosin pitänyt. Mistään en pääse lämmityksen aikaa säätämään, kuten jotkut ilmeisesti pääsevät...

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 22.12.21 - klo:14:15
Passat GTE -20
Kuinka pitkä on webaston käyntijakso kun webaston käynnistää omasta kaukosäätimestä?

Webaston käyntiaika säädetään ilmastoinnin MENU nappulan takaa. Sieltä löytyy samanlainen kuvake, kuin Webaston nappulassa on. Sieltä säädetään aika, kuinka kauan Webasto on päällä. Sama lämmitysaika pätee niin ajastukseen kuin kaukosäätimestä laitettuna.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy