Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

ZimKork

Ohjekirjassa lukee "Varustelusta riippuen autoon voi kuulua varashälytin ja turvalukitus." Olisin ensin epäillyt että sinulla vain puuttuu joku varuste, mutta jos se tutkavalinta löytyy kuitenkin valikosta niin luulisi sen sitten löytyvän.

Ohjekirjan opastus:


Ja missä tutkien pitäisi sijaita:

jaakjo

Onko muille vuosimallin 2016 autoihin tehty akkukampanjaan liittyvää tarkistusta ja korjausta?
Kyselin huollosta tuon perään, niin tuli vastaus vain, että ei ole kampanjaa auki.

Banned

Viime kuussa taidettiin tehdä omaani.
Passat GTE

Topjanne

Ei ole, mutta tuommoinen "Korkeajänniteakun latauslaitteen ohjetarra" odottaa laadunparannuskampanjoissa.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: jaakjo - 02.12.21 - klo:09:34
Onko muille vuosimallin 2016 autoihin tehty akkukampanjaan liittyvää tarkistusta ja korjausta?

Kyllä, viime kuussa. Oli auennut minun autoon 5/2021. Auto 3/2016 ja kilsat 107tkm.

Voisiko kilsoilla muuten olla vaikutusta? Näitä kampanjoita tiesin tehdyn jo alkuvuodesta, mutta omassa myöskään ei sitä ollut auki silloin, vaikka kysyin. Silloin oli vielä alle 80tkm.

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 02.12.21 - klo:10:45
Ei ole, mutta tuommoinen "Korkeajänniteakun latauslaitteen ohjetarra" odottaa laadunparannuskampanjoissa.

3/2016 ja 64tkm

jaakjo

Mielenkiintoista. Itsellä 5/2016 ja 124tkm ajettu. 120tkm huollossa tehty tuo Korkeajänniteakun latauslaitteen ohjetarra-kampanja.
Pitääpä kysellä uudelleen huollosta, jos voivat tiedustella maahantuojalta tätä.

Turbokiisseli

2016 ja 88tkm - Ohjetarra oli ainoa kampanja, mutta ajoakku meni juuri kokonaan vaihtoon. Auto jätti pihalle ja huollossa todettiin, että akku ottanut vettä sisäänsä. Periaatteessa siis kampanja tehty, mutta akkutakuun puitteissa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Siimajalka

Seurailin äsken kyyditettävää odotellessa lämmityksen vaikutusta sähkön kulutukseen. Pakkasta oli 13,5 °C. Auto oli pysäytetty, vaihde asennossa P, valot päällä. Viihtyvyyden vuoksi radio samoin. Puhallus kakkosella.

1. lämmitys asennossa off kulutus oli 0,3-0,4 kWh tunnissa. (Siitähän tulee yksiköksi kW?)
2. takamusgrilli lisää kulutusta kymmenyksen tai pari asennosta riippuen
3. lämmitys asennossa low kulutus lisääntyy kymmenyksellä. Jos sitäkään.
4. lämmitys 17 asteeseen pompsauttaa kulutuksen noin kahteen.
5. lämmitys 23 asteeseen vie jo 3 kW.


Lämmitykseen se range siis talvella hupenee. Penkinlämmitin on taas kerrassaan järkivaruste. Lämpö suoraan elimistön käyttöön.

Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

ZimKork

Ihmettelinpä tänään tunnin mikä ihme siinä on ettei lähde ajastettu lämmitys päälle. Laitoin monta kertaa uudestaan ja uudestaan, tarkistin että varmasti kaikki ruksit ja kellot on oikein. Lopulta huomasin että jostain syystä edessä latauspistokkeen vieressä oli se alempi nappi painettuna. En ainakaan tarkoituksella ole tuota ikinä laittanut. Joten niille joilla on joskus jättänyt lämmittämättä, tarkistakaa seuraavalla kerralla tuo.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 03.12.21 - klo:10:37
Ihmettelinpä tänään tunnin mikä ihme siinä on ettei lähde ajastettu lämmitys päälle. Laitoin monta kertaa uudestaan ja uudestaan, tarkistin että varmasti kaikki ruksit ja kellot on oikein. Lopulta huomasin että jostain syystä edessä latauspistokkeen vieressä oli se alempi nappi painettuna. En ainakaan tarkoituksella ole tuota ikinä laittanut. Joten niille joilla on joskus jättänyt lämmittämättä, tarkistakaa seuraavalla kerralla tuo.

Alemmassa napissa palaa nimenomaan valo, kun on ajastettu lataus tehty/ valittu e-Managerissa. Painamalla ylempää nappia, tapahtuu lataus heti täyteen ajastuksista välittämättä, kun kytket latausjohdon.

ZimKork

Jostain syystä puhallin lähti pöhisemään vasta kun painoin ylempää. Akku oli siis jo ladattu.

ECOisti

Ei se auto lähtenyt täälläkään aamulla ajastuksen mukaisesti lämmittämään. Tuo on niin suuri mysteeri, että milloin toimii ja milloin ei. Tästä on kyllä huoltoon ns. tehty tiketti takuuaikana, että vois viedä tutkimuksiin. Mutta jotenkin en usko, että paikallinen huolto voi paljon muuta tehdä kuin päivittää softaa...?

Onko kellään (facelift) Passatin omistajalla sellaista tilannetta, että tuo ajastettu lataus tai lähinnä ajastettu ilmastointi / seisontalämmitys olisi toiminut joka ikinen kerta?

Tuntuu, että omassa autossa ajastettu lämmitys toimii ehkä 70 % oikein. 
Ajastus siten, että käyttäisi myös polttoainekäyttöistä lisälämppäriä, niin siinä saattaa olla toimintavarmuus about 40 %... Eikä liity bensan määrään tankissa, sitä on ollut aina.

Eilen ei muuten lähtenyt edes lämppärin kaukosäätimellä toimimaan, vaikka keltainen valo vilahti kakessa. Illalla taas sitten toimi.

ZimKork

Oma on -16 malli ja on tähän asti aina lämmittänyt ajallaan ennen tätä aamua. En koskaan käytä ajastettua latausta vaan lataan heti täyteen. Mutta lähtöajan olen asettanut ja aina on siihen lämnittänyt. Tänään oli eka kerta kun ei ollut, eikä meinannut lähteä millään. Poistin ruksit, laitoin takas, säädin aikoja jne. Varmistin että aina samnuttaessa luki "seuraava lähtö tänään..."
Auton ulkopuolella ihmettelin miksi se ajastetun latauksen valo palaa kun en sitä koskaan käytä. Kun painoin ylempää, kuulin välittömästi että puhallin meni päälle.

Wiiseli

Meillä on toiminut ihan hyvin, jos we connectin antamiin tietoihin on luottamista. Vaimo pitää autoa työpaikan maksullisessa tolpassa ja ajastus toimii myös siinä eli katkasee latauksen ja jatkaa kun katsoo tarpeelliseksi. Toiminto on käsittääkseni mahdollinen vain rfidillä ei sovelluksella.
PASSAT GTE VM. 2020

akk

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 02.12.21 - klo:23:11
Seurailin äsken kyyditettävää odotellessa lämmityksen vaikutusta sähkön kulutukseen. Pakkasta oli 13,5 °C. Auto oli pysäytetty, vaihde asennossa P, valot päällä. Viihtyvyyden vuoksi radio samoin. Puhallus kakkosella.

1. lämmitys asennossa off kulutus oli 0,3-0,4 kWh tunnissa. (Siitähän tulee yksiköksi kW?)
2. takamusgrilli lisää kulutusta kymmenyksen tai pari asennosta riippuen
3. lämmitys asennossa low kulutus lisääntyy kymmenyksellä. Jos sitäkään.
4. lämmitys 17 asteeseen pompsauttaa kulutuksen noin kahteen.
5. lämmitys 23 asteeseen vie jo 3 kW.

Tänään aamulla n. -15 C. Auto lämmitetty webastolla etukäteen. Vein kyytiläisen juna asemalle, niin oven avauksen jälkeen kulutus oli n. 6 kW/h, päällä valot ja radio. Nuo peilin ja istuisten lämmitykset nostivat kulutusta toisiaan vaan muutamalla kymmenyksellä. Jos tuon lämmityksen vaatiman tehon suhteuttaa työmatkaani, niin  lämmitys veisi n. 35% koko tehon tarpeesta. On aika paljon. Samoiten ennustettu range on nyt tippunut lämpimien säiden reilusta 40 km hieman yli 20 km.

Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Immunity

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 03.12.21 - klo:10:58
Jostain syystä puhallin lähti pöhisemään vasta kun painoin ylempää. Akku oli siis jo ladattu.

Erikoista. Aina kun e-Managerista on jotain ohjelmoitu (ruksi ruudussa), niin se alempi nappi palaa. Kun kytket piuhan, se toimii ohjelmoinnin mukaan tai sitten voi ohittaa sen painamalla ylempää nappia, mikä aloittaa latauksen heti ja lataa täyteen sillä virralla, mikä on oletusasetuksena määrätty.

Lämmityksen taas ei pitäisi lähteä ilman ohjelmaa päälle. Kuinka paljon ennen ajastettua lähtöaikaa kävit painamassa ylempää nappia?

ZimKork

#4607
Lainaus käyttäjältä: Immunity - 05.12.21 - klo:12:28
Lämmityksen taas ei pitäisi lähteä ilman ohjelmaa päälle. Kuinka paljon ennen ajastettua lähtöaikaa kävit painamassa ylempää nappia?

En nyt enää tarkkaan muista aikoja, mutta tunnin niitä säädin, kokeilin kaikenlaista, 10 minuutin päästä, 20 minuutin päästä, 30 minuutin päästä 40 min jne. Eikä lähtenyt millään vaikka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt pöhistä jo. Sitten tuolla napin painalluksella lähti päälle. Tuo oli ainoa kerta kun ei ole toistaiseksi toiminut ajastus normaalisti, tuohon saakka, ja tuon jälkeen on toiminut taas. Auto on ollut vajaa 10 kk käytössä, tosin kesällä ei tietysti ollut paljoa tarvetta lämmitellä. Enhän voi varmaksi tietää oliko syy juuri se nappi vai osuiko jostain oikusta sattumalta samaan hetkeen lämmityksen käynnistyminen. Mutta se oli ainoa asia mikä tuntui "vaikuttaneen" siinä tilanteessa kun en ollut lämmitystä saanut ohjelmoinnilla käyntiin.

ZimKork

#4608
Käytännön rangekokemusta taas. Lähtiessä -17°, perillä mittari näytti -16°. Akku ladattu täyteen aamulla, ehtinyt varmasti jäähtyä kylmäksi iltaan mennessä. Ajomatka 20km sujui täysin pelkällä sähköllä. Lämmitys oli päällä koko matkan, samoin radio. Penkinlämmitin oli alussa muutaman minuutin. Matkasta muutama kilometri meni motarilla yli 100km/h mittarissa. Mitään erityistä "kevyellä kaasulla" ajoa en harrastanut, taajamassakin tuli muutama ripeä kiihdytys tehtyä että sai vaihdettua kaistaa liikenteen seassa.


makelja

Nyt kun talvi taas yllätti autoilijat täällä etelässäkin, niin saako tuota tehdasWebastoa mitenkään millään keinolla sellaiseksi että sitä voisi käyttää myös ajon aikana? Sähköajossa huomasin aamulla että ei hirveästi lämpöä antanut kun ulkona oli -18 astetta, ja sisälämpötila oli säädetty 21:een. Olisihan se bensankulutus vähäisempää Webastolla kuin käyttää polttista lämmittämiseen.
Ja range putosi aika rajusti. Ilmoitti lähtiessä 32km ja pääsin duuniin 27km niin parkkihallissa oli nollassa. Auto on katoksessa vain, ja lähtöajaksi olen asettanut klo 07 ja lähdin 7.10, joten akkukin oli juuri latautunut loppuun. Sisälämmitys meni 10min Webastolla ennen lähtöä.

ZimKork

Tänään -14°ja ensimmäistä kertaa pakotti hybridimoodin lähtiessä. On antanut paljon kovemmissa pakkasissa ajaa pelkällä sähköllä. Ainoa ero minkä keksin on että tänään en lämmittänyt sisätiloja ennakkoon. Voisiko tuo toimi yksin herättää akkua sen verran? En siis lämmitä akulla, se ruksi on pois, vaan piuhan päässä.

Passova

Lainaus käyttäjältä: makelja - 07.12.21 - klo:14:13
Nyt kun talvi taas yllätti autoilijat täällä etelässäkin, niin saako tuota tehdasWebastoa mitenkään millään keinolla sellaiseksi että sitä voisi käyttää myös ajon aikana? Sähköajossa huomasin aamulla että ei hirveästi lämpöä antanut kun ulkona oli -18 astetta, ja sisälämpötila oli säädetty 21:een.
Tuo wwbaston käyttömahollisuus ajon aikana on käyny minullakin mielessä. Ajoin nyt viikonlopun aikana 1300 km. Lauantaina pakkasta lähtiessä -18 astetta ja perillä -17 astetta. Lähtiessä akku juuri ladattu ja kytkin heti hybritilan päälle. Bensaa paloin auton mukaan 5,1 l/100km. Ajo pääasiassa 80 tai 100 km/h. Maanantaina takasi ja samat pakkaslukemat mutta lähtiessä kylmä auto ja bensaa paloin 5,3 l/100 km. Auto pysyi hyvin säädetyssä 22 asteen lämpötilassa, eli tarkenemisen kanssa ei ollu ongelmia. Jostain syystä WeConnect ei tallenna tietoja tällä hetkellä joten sähkön kulutusta en osaa sanoa.

TWBE

Jos on ongelmia ajastuksien kanssa, niin oletteko huomanneet äpin yleis asetuksissa "Akun alin varaustila" ja latauspaikka kohdasta "Akun ylin varaustila" asetukset. Jos jompikumpi jää ns. alas niin sittenhän se auto ei lataile mitään vaan jättää latauksen kesken eli valittuun prosenttimäärään?

Se lataus aloittaa latamaan heti pistokkeen kiinnittämisen jälkeen täyttämään akkua "alempaan varaustasoon" ja lähestyttäessä latauspaikkaan valittua kellonaikaa aloittaa lataamisen niin että on "ylin varaustaso" ja mahdollisesti lämmitetty siihen sovittuun kellonaikaan.

Toi on kai sen takia että akku pysyis kunnossa mahdollisimman pitkään (ei saa olla tyhjänä pitkään eikä täynnä pitkään) ja sen takia että juuri ladatussa autossa on pisin range. Eli edellisenä iltana täyteen ladattu akun range ei kanna niin pitkälle kuin juuri lähtöhetkellä täyteen ladattu akku.

Itse tykänny käyttää asetuksia 90% alin ja 100% ylin talvisin ja kesällä sitten jättäny 70% ja 90%.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 08.12.21 - klo:21:01
Jos on ongelmia ajastuksien kanssa, niin oletteko huomanneet äpin yleis asetuksissa "Akun alin varaustila" ja latauspaikka kohdasta "Akun ylin varaustila" asetukset. Jos jompikumpi jää ns. alas niin sittenhän se auto ei lataile mitään vaan jättää latauksen kesken eli valittuun prosenttimäärään?

Se lataus aloittaa latamaan heti pistokkeen kiinnittämisen jälkeen täyttämään akkua "alempaan varaustasoon" ja lähestyttäessä latauspaikkaan valittua kellonaikaa aloittaa lataamisen niin että on "ylin varaustaso" ja mahdollisesti lämmitetty siihen sovittuun kellonaikaan.

Toi on kai sen takia että akku pysyis kunnossa mahdollisimman pitkään (ei saa olla tyhjänä pitkään eikä täynnä pitkään) ja sen takia että juuri ladatussa autossa on pisin range. Eli edellisenä iltana täyteen ladattu akun range ei kanna niin pitkälle kuin juuri lähtöhetkellä täyteen ladattu akku.

Itse tykänny käyttää asetuksia 90% alin ja 100% ylin talvisin ja kesällä sitten jättäny 70% ja 90%.
Sulla taitaa olla we connect id käytössä? Kyllä tuo gte kannattaa kesät talvet ladata täyteen, niin saa kaiken irti vähästä sähkö rangesta. Noi vajaa lataukset on käsittääkseni tarkoitettu sähkö- autoille.
PASSAT GTE VM. 2020

ZimKork

Jostain artikkelista luin että hybridien akut on suunniteltu kestämään enemmän täyteen latailuja kuin täyssähkikset. Optimoidaan käyttötarpeen mukaan.

Siinä kaiketi tuosta voi olla hyötyä että saa akun lämpimämmäksi juuri ennen lähtöä - > siitä tuo parempi range.

akk

Lainaus käyttäjältä: Passova - 07.12.21 - klo:16:23
Tuo wwbaston käyttömahollisuus ajon aikana on käyny minullakin mielessä. Ajoin nyt viikonlopun aikana 1300 km. Lauantaina pakkasta lähtiessä -18 astetta ja perillä -17 astetta. Lähtiessä akku juuri ladattu ja kytkin heti hybritilan päälle. Bensaa paloin auton mukaan 5,1 l/100km. Ajo pääasiassa 80 tai 100 km/h. Maanantaina takasi ja samat pakkaslukemat mutta lähtiessä kylmä auto ja bensaa paloin 5,3 l/100 km. Auto pysyi hyvin säädetyssä 22 asteen lämpötilassa, eli tarkenemisen kanssa ei ollu ongelmia. Jostain syystä WeConnect ei tallenna tietoja tällä hetkellä joten sähkön kulutusta en osaa sanoa.

Eipä taida onnistua, kun nestekierto on käsittääkseni päinvastainen moottori sammutettuna.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

TWBE

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 08.12.21 - klo:21:27
Sulla taitaa olla we connect id käytössä? Kyllä tuo gte kannattaa kesät talvet ladata täyteen, niin saa kaiken irti vähästä sähkö rangesta. Noi vajaa lataukset on käsittääkseni tarkoitettu sähkö- autoille.

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 08.12.21 - klo:22:46
Jostain artikkelista luin että hybridien akut on suunniteltu kestämään enemmän täyteen latailuja kuin täyssähkikset. Optimoidaan käyttötarpeen mukaan.

Siinä kaiketi tuosta voi olla hyötyä että saa akun lämpimämmäksi juuri ennen lähtöä - > siitä tuo parempi range.

Hyvin tartuitte siihen epäolennaiseen, mutta se tässä on aina vaarana.

Mulla on siis 2017 GTE Passat ja noi täysin samat asiat LÖYTYY sieltä auton omasta valikosta e-Managerin alta.
Korjataan nyt vielä ja yritetään auttaa latausongelmissa (auto ei aloita lataamaan).

Eli jos se auto ei ala lataamaan tai jos akussa oli Rangea jäljellä - niin syy voi olla niissä asetuksissa hyvin helposti. Siis nimenomaan "alin lataustaso" joka on auton valikossa e-Managerin yleisasasetusten alla ja sitten se toinen kohta mihin se lataus voi kosahtaa on se "ylin lataustaso" ja se löytyy sieltä valikosta "Latauspaikka" kohdalta.

Käykääs kattomassa onko omat asetukset vaan väärin, sille ei huolto voi tehdä juuta eikä jaata - jos autossa on säädetty ne väärin joko ihan itse tai edellinen auton omistaja tai myyjäliike.


ZimKork

Itsellä on lataukset asetettu 100% ja lataus on aina onnistunut. Lämmitys on toiminut samoin aina paitsi nyt kaksi kertaa on jättänyt lämmittämättä. Tänään oli aamulla toinen kerta ikinä. Mitään asetusta en ole muuttanut. Lämmitys alkoi tänään sillä että kytkin pistorasiasta virran hetkeksi pois ja takaisin päälle. Lämmitys jonka olisi pitänyt olla jo päällä, lähti tuolla heti käyntiin.

makelja

Lainaus käyttäjältä: akk - 09.12.21 - klo:06:16
Eipä taida onnistua, kun nestekierto on käsittääkseni päinvastainen moottori sammutettuna.
Varmistettu että sitä voi voi muuttaa ainakaan kovin helpolla. Kätevää.

Immunity

Webastoa ei voi käyttää ajon aikana eli aivan kuten tuossa aiemmin mainittiin, on nestekierto jostain insinöörin keksimästä järkevästä syystä päinvastainen kuin kone käynnissä.

Näillä pakkasilla polttomoottorin käynnistyminen aamun ensimmäisissä lähdöissä on osittain "sattuman varaista". Varmasti siellä jokaisen koodauksen bitti ja sen hetkinen arvo siihen vaikuttaa, mutta käytännössä yksi aamu oli -16, jolloin lähdettiin sähköllä ja tänään -12 ja polttis lähti heti käyntiin. Lataustapa ja lähtöajat samat kummallakin kerralla.

Jos haluaa mahdollistaa sähköajoa, on lataus kannattavaa tehdä juuri ennen lähtöä. Ja mitä isompi määrä ladataan ennen lähtöä sitä lämpimämpi akku tod.näk. on. Myös latausteholla merkitystä. Itse muutin juuri alimman varauksen 50%:iin. Ensimmäinen ajastus 5A, ylimpään varaukseen 50% ja 3h ennen lähtö. Toinen 10A, ylimpään varaukseen 100% ja ajastus lähtöhetkeen. Pitäisi siis vielä varmemmin päästä sähköllä liikenteeseen, kun jättää 50% latausta 10A virralla tehtäväksi ennen h-hetkeä. Webastolla sitten vielä kabiini lämpimäksi 20min ennen lähtöä.

Toki jos lähdöt on epäsäännöllisiä tai "täytyykin lähtee heti" tyyppisiä, niin optimaalinen lataus on hiukka haasteellista...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy