Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Banned

Kylläpä kirjoitin kiireessä epäselvästi  :P

Siis penkin alta ryöstetään kaiutinpiuhalla signaali linjamuuntimelle. Linjamuunnin konttiin akun viereen.
Passat GTE

Passova

Autoni tiedot ei ole ajantasalla We Connect palvelussa. Nyt kun marraskuuta on jo hyvän matkaa edetty, ajastin auton latauksen yösähkölle autosta käsin. Pitkästä aikaa vilkasin tietokoneella palvelua ja huomasin että viimeinen saatavilla oleva ajotapahtuma on kirjattu 26.10.2021 ja nyt eletään jo 9.11 päivää ja autolla ajettu lähes p'äivittäin. Onko toisilla vastaavaa ollu havaittavissa, vai olenko jotenki itse sössiny ettei tiedot pysy ajantasalla?

akk

^ Saattoi olla että 26.10 seutuvilla oli joku serveri tms. päivitys, jolloin kirjasi minut ulos pääkäyttäjänä autosta. Tästä tuli kyllä ilmoitus sähköpostiin että weconnect-ominaisuudet oli kytketty autosta käsin pois. Sen lisäksi yksi ajomatka jäi kirjaantumatta, mutta asia korjaantui kun kirjaannuin uudestaan sisään autossa pääkäyttäjänä (Siis se yksi ajomatka jäi silti kadoksiin, mutta jatkossa toimi hyvin)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

ECOisti

Range talvella. Häviääkö toimintamatkasta näinkin paljon, mitä auto ennustaa matkaksi.

Kesällä minulla näytti auton ennustama toimintasäde sähköllä maksimissaan 50 km, ehkä jotain 45 km - 48 km saattoi olla se yleisin.
Nyt kun ulkolämpötila on ollut jotain 0 ja +5 asteen välillä, niin sähköllä pääsisikin enää 32 km. Eli että matkasta tippuu yli 30 % pois?
Meneekö oikeasti näin, en ole seurannut miten pitkälle pötkisin pelkällä sähköllä.

Havainnot keskikulutuksesta, että kyllä se muistaakseni nyt pyörii siellä 35 kWh/100 km, kun kesällä jotakuinkin 20 kWh/100 km. Nousua 60 %. Tästä ei tarkkaa lukemaa tosin muistissa.

Mutta siis tämäkö on tilanne? Taas kysyn vertaistukea, onko muillakin näin?

Ohituskaista

Kyllähän se sähköinen toimintamatka lyhenee oleellisesti kun auton sisätilojen lämmitystarve kasvaa, lämmitykseen kuluu energiaa ajoakusta. Rangen pienenemistä voi minimoida esilämmittämällä auton sisältä joko sähköllä tai polttoaineella. Lisäksi ajastettu lähtö jossa ajoakku ladataan täyteen vähän ennen lähtöä lämmittää akkuja ja pidentää toimintamatkaa.

Jerzzu

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 09.11.21 - klo:08:18
Range talvella. Häviääkö toimintamatkasta näinkin paljon, mitä auto ennustaa matkaksi.

Kesällä minulla näytti auton ennustama toimintasäde sähköllä maksimissaan 50 km, ehkä jotain 45 km - 48 km saattoi olla se yleisin.
Nyt kun ulkolämpötila on ollut jotain 0 ja +5 asteen välillä, niin sähköllä pääsisikin enää 32 km. Eli että matkasta tippuu yli 30 % pois?
Meneekö oikeasti näin, en ole seurannut miten pitkälle pötkisin pelkällä sähköllä.

Havainnot keskikulutuksesta, että kyllä se muistaakseni nyt pyörii siellä 35 kWh/100 km, kun kesällä jotakuinkin 20 kWh/100 km. Nousua 60 %. Tästä ei tarkkaa lukemaa tosin muistissa.

Mutta siis tämäkö on tilanne? Taas kysyn vertaistukea, onko muillakin näin?

Hanskat käteen ja pipo päähän. Kabiiniin puhaltamaan 18-asteista niin johan pääsee pidemmälle ja range pomppaa ylemmäs ;D

Len

Muista myös: sisäflekti ja poppikone pois päältä ja alamäessä kannattaa mennä muna-asentoon (pienentää ilmanvastusta), nämä auttavat jo pitkälle  ;D
Ammunta Jarru & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä

ECOisti

Joo... täähän alkaa muuttua huumoripalstaksi. 
Tuo muna-asento vois toimii, jos ois avoauto. :)

En todellakaan ole hakemassa maksimaalista rangea mukavuuden kustannuksella. Pidän kaikki mahdolliset lämppärit ja radiot päällä ja range on sitten mitä on.
Ihmettelin vain, että noinko paljon se toimintamatka lyhenee oikeasti. Tai siis ennustettu matka ainakin.

duke7

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 09.11.21 - klo:10:06
Joo... täähän alkaa muuttua huumoripalstaksi. 
Tuo muna-asento vois toimii, jos ois avoauto. :)

En todellakaan ole hakemassa maksimaalista rangea mukavuuden kustannuksella. Pidän kaikki mahdolliset lämppärit ja radiot päällä ja range on sitten mitä on.
Ihmettelin vain, että noinko paljon se toimintamatka lyhenee oikeasti. Tai siis ennustettu matka ainakin.
Kyllä se lyhenee rankasti. Ja kokonaiskulutus nousee. Polttomoottorista saa sen lämmön tavallaan kaupan päälle mutta sähkön kanssa se otetaan akusta. Ilp auttaa tähän aika paljon mutta ei niitä plugareissa taida olla missään.

tet

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 09.11.21 - klo:10:53
Ilp auttaa tähän aika paljon mutta ei niitä plugareissa taida olla missään.

Priuksessa ainakin on.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ZimKork

Omassa -16 mallissa putoaa pakkasella jopa puoleen kesäkelin rangesta. Mukavuudella joskus jonkin verran pelailen, esim. penkinlämmitin vie vähemmän virtaa kuin puhallin, joten puhallinta tulee käytettyä välillä on/off tyyliin eli laittaa puhaltamaan 5 minuutiksi, sitten taas pois muutamaksi minuutiksi, jne. Etenkin ikkunalle joutuu välillä puhaltamaan ettei mene huuruun tietyillä keleillä.

Jerzzu

YouTubesta katselin, josko löytyisi jotain mitä itse en ole vielä hokannut GTEn suhteen. Löytyi tällainen video: https://www.youtube.com/watch?v=sdfoGWWSROg

Mikä on tuo Think Blue trainer?

Ainakaan oman auton näytöstä tuollaista ei saa valittua.


Topjanne

Jos matka on niin pitkä, ettei sähkö riitä kuitenkaan, niin kannattaa käynnistää polttomoottori heti alkumatkasta, jotta saa lämmitettyä sisätilat sillä hukkalämmöllä ja pääsee pidemmälle pelkällä sähköllä. Vähän joutuu tietenkin arvioimaan, miten pitkään kannattaa polttista käyttää, jotta saa ajettua akun tyhjäksi.

Passova

Lainaus käyttäjältä: akk - 09.11.21 - klo:07:13
^ Saattoi olla että 26.10 seutuvilla oli joku serveri tms. päivitys, jolloin kirjasi minut ulos pääkäyttäjänä autosta. Tästä tuli kyllä ilmoitus sähköpostiin että weconnect-ominaisuudet oli kytketty autosta käsin pois. Sen lisäksi yksi ajomatka jäi kirjaantumatta, mutta asia korjaantui kun kirjaannuin uudestaan sisään autossa pääkäyttäjänä (Siis se yksi ajomatka jäi silti kadoksiin, mutta jatkossa toimi hyvin)
Näin taisi olla ja nyt alkoi toimimaan kun synkronoin toiminnot.

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 09.11.21 - klo:11:59
Jos matka on niin pitkä, ettei sähkö riitä kuitenkaan, niin kannattaa käynnistää polttomoottori heti alkumatkasta, jotta saa lämmitettyä sisätilat sillä hukkalämmöllä ja pääsee pidemmälle pelkällä sähköllä. Vähän joutuu tietenkin arvioimaan, miten pitkään kannattaa polttista käyttää, jotta saa ajettua akun tyhjäksi.

Itse olen mennyt niin, että lähtiessä pidempään rupeamaan, auto on lämmitetty ajastuksella seinästä. Sähköllä lähdetään, lämmitys ei ole päällä, penkinlämmitin on.

Auto alkaa olla viileähkö siinä vaiheessa, kun puolet akusta on jäljellä (ja satasen rajoitus alkaa). Hybridi hyräytetään päälle. Ajetaan lämmitys päällä seuraavat sata kilometriä, jolloin viimeiset pari kymmentä kilometriä isossa kaupungissa voi taas ajaa sähköllä ja jälkilämmöillä.

Perillä auto lataukseen ja lähdön ajastus. Taas lämpimänä liikkeelle ja samat kuviot takaisin päin.

Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 10.11.21 - klo:00:17
Itse olen mennyt niin, että lähtiessä pidempään rupeamaan, auto on lämmitetty ajastuksella seinästä. Sähköllä lähdetään, lämmitys ei ole päällä, penkinlämmitin on.

Auto alkaa olla viileähkö siinä vaiheessa, kun puolet akusta on jäljellä (ja satasen rajoitus alkaa). Hybridi hyräytetään päälle. Ajetaan lämmitys päällä seuraavat sata kilometriä, jolloin viimeiset pari kymmentä kilometriä isossa kaupungissa voi taas ajaa sähköllä ja jälkilämmöillä.

Perillä auto lataukseen ja lähdön ajastus. Taas lämpimänä liikkeelle ja samat kuviot takaisin päin.

Toki näin on fiksua, jos sähköä on lähdettäessä saatavilla sekä muistaa ja ehtii sen esilämmityksen tehdä. Myös Webastolla lämmitystä kannattaa suosia kylmemmillä keleillä, jos sähköllä ei onnistu.

ECOisti

On se sähköinen lämppäri aika onneton verrattuna Webastoon. Jotain se yrittää hönkiä, mutta en ainakaan itse saa kovinkaan hyvää esilämmitystä ilman Webastoa aikaiseksi.
Lisäksi kun ajastan lähdön, niin auto on yleensä aina tuntia ennen lähtöä ladattu täyteen, eli se siitä akun lämpimänä olosta lähtöhetkellä.
Ja sori, että nurisen, mutta eilen kaksi kertaa koitin ajastaa esilämmityksen siten, että se käyttäisi Webastoa. Ei käyttänyt. Lämmitti kyllä, mutta sähköisellä esilämmityksellä. No, tänä aamuna se sitten lämmittikin Webastolla, kun ajattelin vielä kerran yrittää.
Taas toimii VW:n ATK vähän miten sattuu.

Pitäisköhän vielä pirauttaa huoltoon, kun takuuta on pari päivää jäljellä...

Enkä myöskään löydä tästä facelift-mallista mistään valikosta sitä kohtaa, josta voisi säätää miten kauan Webasto lämmittää. Manuaalikin eroaa joissain kohdissa siitä, miltä auton valikot oikeasti näyttävät, lienee vanhentunut versio. Ymmärtääkseni tuota aikaa ei vain pysty säätämään omassa autossani.

Haappis

Lainaus käyttäjältä: Vehmas - 22.09.21 - klo:16:30
Mun GTE korjaus meni autoliikkeen piikkiin, mut lapuista näin kulujen menneen maahantuojan kanssa 40/60. Vm. 17 ja kilometrejä 153t

Vihdoin sain omankin kärryn huollettua. Auto vm 2016, 88tkm ja mekatroniikkavika. VW tuli vastaan 30%, johon pitänee olla tyytyväinen.

Huollon jälkeen ulkolämpötilamittari näyttää 5-7 astetta liikaa ja We Connectin mielestä auto on edelleen korjaamolla. Näitä ihmetellään seuraavaksi.

Meise

Jos kännykän We Connect'ssa avaa kartan, hakee siellä osoitteen ja klikkaa sen jälkeen "käytä autossa" niin missähän tämä osoite pitäisi sen jälkeen autossa näkyä? Itse en ainakaan ole huomannut mitään tapahtuvan auton päässä...

Topjanne

Taitaapi vaatia sen Guide & Inform Plus -sopimuksen.

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 10.11.21 - klo:08:29
On se sähköinen lämppäri aika onneton verrattuna Webastoon. Jotain se yrittää hönkiä, mutta en ainakaan itse saa kovinkaan hyvää esilämmitystä ilman Webastoa aikaiseksi.

Hmmm…. minulla on auto ainakin lämmin. Oletko säätänyt halutun lämpötilan riittävän suureksi, 25 astetta on minulle ainakin riittävä. Toinen kysymys on se, millä virtamäärällä lataat. Siihenkin on säätö - ja tietysti se fyysinen rajoite, kuinka paljon töpselistä on saatavilla.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

ZimKork

Varmaan ongelma on juuri tuo virtalähde, itsellä on nostettu lämpöpyynti jopa "HI" tasolle asti, ja laitan aina kaksi lähtöaikaa, että lämmitystä tapahtuu yli tunti, mutta silti ei meinaa edes tuulilasia saada jäättömäksi kuin puoliksi. Virtaa otan ikivanhasta suko-pistokkeesta mikä varmastikin syynä.

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 11.11.21 - klo:07:50
Varmaan ongelma on juuri tuo virtalähde, itsellä on nostettu lämpöpyynti jopa "HI" tasolle asti, ja laitan aina kaksi lähtöaikaa, että lämmitystä tapahtuu yli tunti, mutta silti ei meinaa edes tuulilasia saada jäättömäksi kuin puoliksi. Virtaa otan ikivanhasta suko-pistokkeesta mikä varmastikin syynä.

Virta-asetuksia voi säätää latauslaitteesta sekä auton ja mobiilisovelluksen valikosta. Vanhoista rasioista ei kannata yli 8A ottaa palovaaran takia. Siksi kunnollisen kiinteän latauslaitteen asennuttaminen on suositeltavaa. Silloin voi ottaa täydet 16A, jolla pitäisi ainakin auto lämmetä.

ZimKork

Toki tiedän tuon. Latausjohdosta olen laittanut maksimin 10A (2016 mallissa) ja autossa on MAX asetus päällä. Noilla ei lämpeä riittävästi. Seuraava vaihe itsellä on asentaa Webasto tai latausasema, niiden välillä teen pohdintaa.

Topjanne

Vika saattaa olla sitten itse lämmityslaitteessa. Kannattaa ehkä kokeilla vielä jostakin toisesta pistorasiasta tai kunnollisella latauslaitteella, jos olisi vaikutusta.

Topjanne

Jos pitää valita, niin ilman muuta kiinteä latausasema. Sitä tarvitset päivittäin ja voit käyttää seuraavassakin autossa. Webastoa tarvitsee ehkä muutaman kerran vuodessa. Ja kannattaa sitten valita saman tien 3-vaiheinen malli tulevaisuutta varten. Hintaero ei ole merkittävä 1-vaiheiseen verrattuna.

ECOisti

Itse lataan siis 10 A virralla ja kyllä se nyt huurua on poistanut ikkunoista, mutta en usko, että talvella pystyy jäätä sulattamaan lasista. Aika näyttää. Muistaakseni minulla on se lämpötila säädetty 24 asteeseen.

Webastoa olen alkanut käyttämään jo nyt ulkolämpötilan lähestyessä nollaa astetta, siinä riittää potkua.
Ymmärtääkseni Webastokin ottaa virtaa seinästä silloin, kun latausjohto on autossa kiinni, olenko väärässä? Vaikka normaalistihan se käyttää ymmärtääkseni 12 V akkua.
Ainakin yhden kerran kun vedin piuhan pois autosta, niin Webastokin lopetti lämmittämisen siihen paikkaan.

Siimajalka

Juuri muistin taas ärsyttävän piirteen. Auto oli kylmä, vaikka sen olin juuri lämpimäksi ajastanut. Koska ei ole keskiviikko, vaan torstai.

Eli voisi valikossa olla sellainenkin vaihtoehto kuin ”tänään” (+ kellonaika) tai ”puolen tunnin päästä”. Tai ”heti”.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

ZimKork

Tämän keskustelun lomassa katsoin ikkunasta ja näin auton ikkunan huurussa. Päätin tehdä kokeen.

Auto ei ole jäässä, kaikki pinnat ovat sulien vesipisaroiden peitossa, ulkona on +3C. Ikkuna on kevyesti jäätyneen oloisessa huurussa. Laitoin lähtöajaksi 8.45 joten lämmitys alkoi 8.15. Kaikki asetukset ovat 10a/MAX/HI eli niin kovalla kuin voi.

Alkutilanne 8:15:


Tilanne 8.45:

ECOisti

Eli vähän on saanut alareunasta huurua pois. Tätä minä juuri.
Mutta siis sinulla alkaa kuitenkin lämmittämään puoli tuntia ennen ajastettua aikaa?
Minulla taitaa olla ihan tuulen suunnasta tai auton sen hetkisestä mielentilasta kiinni, miten tuo suostuu lämmittämään. Ja välillä ei suostu lämmittämään ollenkaan! :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy