Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

miz

Jos levanterilla on 16 A lataus, niin esilämmitysteho riittää varmasti. 8 A voi olla nihkeä varsinkin jos auto on taivasalla. Itsellä Leonissa se 1800w esilämmitysteho on riittänyt katoksessa.

Erillistä starttimoottoria ei ole, vaan auto käynnistyy sähkömoottorilla ajoakusta.

Edelliseen autoon defa lämmityspaketti maksoi 750 euroa, ja plugariin ei taida saada moottorille muuta kuin säteilylämmittimen. Itse en kyllä keksinyt perustetta tuolle investoinnille ja kahdelle piuhalle. Ehkä sitten jos on jatkuvia bensallalähtöjä voisi olla moottorin lämmityksestä hyötyä, koska ei se kyllä lämmitä muuta kuin öljypohjaa.

Piuha kytkettynä esilämmitys ei käytä akkua.

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: Tomber - 25.09.21 - klo:11:24
seuraava kysymys. navin päivittäminen for dummies. eli mitenkäs tämä tapahtuu? sain imastua klonkswagenin sivuilta zip tiedoston. Mitenkäs tämä nyt jatkuu?
Riippuen vuosimallista ja navista. Samalta volkkarin sivulta josta kartat latasit löytyy ihan alhaalta linkki ohjeisiin.
https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/
Tuollahan on erikseen sitten Passat ja Passat GTE, en tiedä toimivatko kartat ristiin vai ei.

Esimerkiksi 2017 auto Discover Medialla menisi silleen, että otat hanskalokerosta sd-kortin, laitat kyljessä olevan väkäsen pois lukitusasennosta, tietokoneella otat vanhat tiedostot kortilta varmuudeksi talteen. Purat lataamasi tiedostot 7-zipillä tai sopivalla ohjelmalla mäkillä ja siirrät purkamasi tiedostot kortille. Kortti takaisin lukitusasentoon ja autossa paikalleen.

Faceliftissä kartat puretaan usb-tikulle, joka liitetään keskikonsolin tai kyynärnojan usb-c-liittimeen ja se alkaa mitään kyselemättä autossa päivittelemään. Joskus kolmen vartin - tunnin päästä autossa vain voi todeta kartat päivittyneeksi valikosta, kun karttadatan versio on muuttunut. Ei tosiaan viesti mitenkään, että tekee päivitystä tai onnistuuko se. Jos on facelift, niin kannattaa ennen päivitystä katsoa autosta mitkä kartat ja softat siellä on sisällä, niin saa selvyyden onko päivitys onnistunut vai ei. Tieto taisi löytyä Menu -> asetukset -> tietoja järjestelmästä tms. Sieltä näkyy softaversio ja navigation database. Navigation database oli mulla ennen päivitystä 19.1 (vuoden -19 eka versio) ja volkkarin sivuilta ladatun päivityksen jälkeen 21.2.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Levanteri

Lainaus käyttäjältä: miz - 25.09.21 - klo:12:02
Jos levanterilla on 16 A lataus, niin esilämmitysteho riittää varmasti. 8 A voi olla nihkeä varsinkin jos auto on taivasalla. Itsellä Leonissa se 1800w esilämmitysteho on riittänyt katoksessa.

Erillistä starttimoottoria ei ole, vaan auto käynnistyy sähkömoottorilla ajoakusta.

Edelliseen autoon defa lämmityspaketti maksoi 750 euroa, ja plugariin ei taida saada moottorille muuta kuin säteilylämmittimen. Itse en kyllä keksinyt perustetta tuolle investoinnille ja kahdelle piuhalle. Ehkä sitten jos on jatkuvia bensallalähtöjä voisi olla moottorin lämmityksestä hyötyä, koska ei se kyllä lämmitä muuta kuin öljypohjaa.

Piuha kytkettynä esilämmitys ei käytä akkua.

Suuret kiitokset selvennyksestä. Tuohon peilaten tosiaan Defan säteilylelun laitto ei enää kuullosta tolkulliselta, varsinkin kun latauspiste kotona on 16A sulakkeella.

Taidan pistää pennoset ennemmin kiinni hyvään lisävaloon  8)

Wiiseli

Jos sattuu olemaan mib3, eSim ja käsittääkseni vaatii we connect plus- palvelun niin tulee lataukset onlinenä suoraan naviin.
PASSAT GTE VM. 2020

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 25.09.21 - klo:13:25
Jos sattuu olemaan mib3, eSim ja käsittääkseni vaatii we connect plus- palvelun niin tulee lataukset onlinenä suoraan naviin.
Jep. En tiedä pitääkö vielä olla jotain ostettua datapakettiakin olla, mutta noiden pitäisi tosiaan tulla automaattisesti maksaville asiakkaille faceliftissä. Ja noissa auton lataamissa taitaa numerointi erota. Volkkarin ladattava kesäpaketti on versio 21.2, mutta jossain on ostunut silmiin 21.7-versiokin.

Ja sen vuoksi sinne valikkoihin kannattaa ensin vilkaista, että mikä versio on pohjilla, jotta välttyy turhalta työltä ja ihmettelyltä :D
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

topiolavi

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 24.09.21 - klo:20:48
Sieltä on varmaan ne keskipöntön edessä olevan laipan ruuvit poikki. Tai siis toinen niistä.

Noniin,tänään meni auto liikkeeseen takuukorjaukseen

Saako asetuksista pois nuo kysymykset ja varmenteet kun tänne kirjoittelee ???

Mustalaa

Eilen muuten tuli ensimmäistä kertaa ajettua pimeässä ja pääsi testaamaan matriisiledejä. Oli kyllä hyvät ja valaisi pitkälle :). Eikä kukaan vilkautellut valoja, mikä tosin oli ihan oletettavissakin muidenkin kokeilemieni automaattivalojen perusteella. Metsätiellä tuli huomattua, että 30 km/h tarvitsi olla vähintään vauhtia pitkien pysymiseksi automaatilla päällä.

Lainaus käyttäjältä: topiolavi - 25.09.21 - klo:13:46
Saako asetuksista pois nuo kysymykset ja varmenteet kun tänne kirjoittelee ???
Loppuvat itsestään viiden vai kymmenen viestin kohdalla.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 25.09.21 - klo:13:39
Jep. En tiedä pitääkö vielä olla jotain ostettua datapakettiakin olla, mutta noiden pitäisi tosiaan tulla automaattisesti maksaville asiakkaille faceliftissä. Ja noissa auton lataamissa taitaa numerointi erota. Volkkarin ladattava kesäpaketti on versio 21.2, mutta jossain on ostunut silmiin 21.7-versiokin.

Ja sen vuoksi sinne valikkoihin kannattaa ensin vilkaista, että mikä versio on pohjilla, jotta välttyy turhalta työltä ja ihmettelyltä :D
Ei tarvii olla datapakettia. Meillä on juuri tuo 21.7 versio.
PASSAT GTE VM. 2020

Andla

Lainaus käyttäjältä: topiolavi - 25.09.21 - klo:13:46
Noniin,tänään meni auto liikkeeseen takuukorjaukseen


Itsellä koko etummainen laippa ihan valmis ja ruosteessa ja 2 pulttia jo poikki....
Tarvikeliikkeet myi ei oota kun liian uusi auto ja VW kertoi putkiston taakse asti maksavan 600-800â,¬... Tehdastilaus...
Laitettu omatoimisesti uusi 2.5" putki tilalle, toimii...

Andla

Lainaus käyttäjältä: topiolavi - 25.09.21 - klo:13:46
Noniin,tänään meni auto liikkeeseen takuukorjaukseen

Saako asetuksista pois nuo kysymykset ja varmenteet kun tänne kirjoittelee ???

duke7

Lainaus käyttäjältä: Andla - 26.09.21 - klo:20:42
Itsellä koko etummainen laippa ihan valmis ja ruosteessa ja 2 pulttia jo poikki....
Tarvikeliikkeet myi ei oota kun liian uusi auto ja VW kertoi putkiston taakse asti maksavan 600-800â,¬... Tehdastilaus...
Laitettu omatoimisesti uusi 2.5" putki tilalle, toimii...
Tuohon kyllä saa volkkarilta myös pelkän keskipöntön jotain 300â,¬. Pitää sitten katkaista putki ja laittaa siihen tölkkipannalla kiinni. En ole tehnyt enkä tilannut vielä mutta selvitellyt jo.

ECOisti

Siis mikä pönttö teillä on irti tai rikki, kun auto pörisee? Itse olen myös väillä kuulostellut, että kun käyttää bensaa, niin kuulostaa moottori suht möreältä. Tosin se saattaa kuulostaa muutenkin siltä, jos yleensä ajaa sähköllä ja sitten kun harvoin mennäänkin polttomoottorilla, niin sehän on kauhea kontrasti!  :)

Ja aiemmin kyselin esilämmityksestä. Olin ajastanut tälle aamulle latauksen ja lämmityksen klo 7:45. We connect ilmoitti jo klo 7, että auto ladattu. Autoon mennessä klo 7:48 se oli kylmä. Ei ollut lämmennyt. Ja jos ajastuksella tähdätään myös siihen, että akkukin olisi lämmin juuri lähdettäessä ajamaan, niin ei se sitä ymmärtääkseni ole, jos lataus loppuu 45 min etuajassa. No, eihän nämä nyt millintarkasti voi kohdalleen osua, mutta saisi tuo sisätilan lämmitys kuitenkin pelata.

duke7

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 27.09.21 - klo:08:27
Siis mikä pönttö teillä on irti tai rikki, kun auto pörisee? Itse olen myös väillä kuulostellut, että kun käyttää bensaa, niin kuulostaa moottori suht möreältä. Tosin se saattaa kuulostaa muutenkin siltä, jos yleensä ajaa sähköllä ja sitten kun harvoin mennäänkin polttomoottorilla, niin sehän on kauhea kontrasti!  :)

Ja aiemmin kyselin esilämmityksestä. Olin ajastanut tälle aamulle latauksen ja lämmityksen klo 7:45. We connect ilmoitti jo klo 7, että auto ladattu. Autoon mennessä klo 7:48 se oli kylmä. Ei ollut lämmennyt. Ja jos ajastuksella tähdätään myös siihen, että akkukin olisi lämmin juuri lähdettäessä ajamaan, niin ei se sitä ymmärtääkseni ole, jos lataus loppuu 45 min etuajassa. No, eihän nämä nyt millintarkasti voi kohdalleen osua, mutta saisi tuo sisätilan lämmitys kuitenkin pelata.
Keskipöntön eli etummaisen äänenvaimentajan edessä laippa jossa hitsatut/niitatut ruuvit. Niistä menee ensin toinen ja sitten toinenkin poikki. Ikävä korjata kun laipan takana tilaa alle 10 mm. Joutuu sepäntöihin tai ostamaan uutta osaa.

aMatsoni

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 27.09.21 - klo:08:27
Ja aiemmin kyselin esilämmityksestä. Olin ajastanut tälle aamulle latauksen ja lämmityksen klo 7:45. We connect ilmoitti jo klo 7, että auto ladattu. Autoon mennessä klo 7:48 se oli kylmä. Ei ollut lämmennyt. Ja jos ajastuksella tähdätään myös siihen, että akkukin olisi lämmin juuri lähdettäessä ajamaan, niin ei se sitä ymmärtääkseni ole, jos lataus loppuu 45 min etuajassa. No, eihän nämä nyt millintarkasti voi kohdalleen osua, mutta saisi tuo sisätilan lämmitys kuitenkin pelata.

Olethan asettanut sisätilan lämpötilan riittävän korkeaksi (joko auton valikosta tai sovelluksen kautta)? Itse käytän näillä keleillä 28C ja talvella HI, niin saa lähtöön lämpöä niin paljon kuin vain mahdollista ja vastaavasti ajoon lähtiessä ei tarvitse vähään aikaan lämmittää.

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: aMatsoni - 27.09.21 - klo:10:04
Olethan asettanut sisätilan lämpötilan riittävän korkeaksi (joko auton valikosta tai sovelluksen kautta)? Itse käytän näillä keleillä 28C ja talvella HI, niin saa lähtöön lämpöä niin paljon kuin vain mahdollista ja vastaavasti ajoon lähtiessä ei tarvitse vähään aikaan lämmittää.

22 astetta olen asettanut, toki voisi koittaa noita kovempia asteita vielä.
Sehän tässä varmaan pitää koittaa joku aamu tarkastaa, että onko se lämmitys sitten silloin päällä, kun sovellus ilmoittaa, että auto on ladattu. Vaikka siis valmistuisi etuajassa. Tänäänkin nimittäin näytti tuulilasin huurut siltä, että jotain ilmaa olisi työntänyt aiemmin...

Voisin myös väittää, että niinä kertoina, kun auto ei ole ehtinyt latautua täyteen (vaikka keskellä päivää), niin tällöin lämmityksen ajastaminen olisi toiminut ok ja ajallaan.

Pitää nyt seurailla ja vakoilla eri tapauksia.

Topjanne

Onhan auton kello varmasti oikeassa ajassa?

ECOisti


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 27.09.21 - klo:10:50
Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 27.09.21 - klo:10:27
Onhan auton kello varmasti oikeassa ajassa?
On se.

Tähän vielä tarkennuksena, että onko autossa navi ja silloin kellon automaattinen asettaminen GPS:n kautta päällä?

Jos on niin onhan aikavyöhyke oikea eli +2 ja kesäaika "täppä" valittuna?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.09.21 - klo:11:30
On se.


Tähän vielä tarkennuksena, että onko autossa navi ja silloin kellon automaattinen asettaminen GPS:n kautta päällä?

Jos on niin onhan aikavyöhyke oikea eli +2 ja kesäaika "täppä" valittuna?

Varmasti pystyn just nyt vastaamaan, että navi löytyy. Muut pitäisi tarkistaa.
Mutta esim. eilen lähdimme liikenteeseen ennen ajastuksen loppumista keskellä päivää. Paikallisen automarketin parkkipaikalla sitten kävikin auto lämmittämään itseään ajastuksen mukaisesti. Tästä voisin päätellä, että kello on oikeassa ajassa...

ECOisti

No niin, tänä aamuna klo 7:47 autoon mennessä puhallus toimi. Mutta ei siellä lämmin ollut edelleenkään. Yristystä oli kuitenkin. :)
Kotona lataan tällä hetkellä 10 A tilapäislaturilla ja rajoitetulla teholla. Eli onkohan se nyt vain niin pieni se lämmitysteho, ettei hirveästi jaksa lämmittää... Tai sitten se lämmitys oli vielä kesken tms. vaikkakin lähtöaika oli asetettu klo 7:45.

Tarkistin eilen, että autossa ei ollut päällä GPS:n kautta haettavaa aikaa ja laitoin sen päälle sekä oikean aikavyöhykkeen. Tosin oli se kello tähänkin asti oikeassa ajassa, mutta manuaaliasetuksella.

Passatti

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 28.09.21 - klo:08:08
No niin, tänä aamuna klo 7:47 autoon mennessä puhallus toimi. Mutta ei siellä lämmin ollut edelleenkään. Yristystä oli kuitenkin. :)
Kotona lataan tällä hetkellä 10 A tilapäislaturilla ja rajoitetulla teholla. Eli onkohan se nyt vain niin pieni se lämmitysteho, ettei hirveästi jaksa lämmittää... Tai sitten se lämmitys oli vielä kesken tms. vaikkakin lähtöaika oli asetettu klo 7:45.

Tarkistin eilen, että autossa ei ollut päällä GPS:n kautta haettavaa aikaa ja laitoin sen päälle sekä oikean aikavyöhykkeen. Tosin oli se kello tähänkin asti oikeassa ajassa, mutta manuaaliasetuksella.
Ainakin Skoda iv toimii kuten sinun autosi. 10A ei riitä kunnolla lämmittämään autoa. Kun lataan 16 Ampeerilla on tulos aivan eri ja auto on lämmin.
Always lead, never follow

duke7

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 28.09.21 - klo:08:08
No niin, tänä aamuna klo 7:47 autoon mennessä puhallus toimi. Mutta ei siellä lämmin ollut edelleenkään. Yristystä oli kuitenkin. :)
Kotona lataan tällä hetkellä 10 A tilapäislaturilla ja rajoitetulla teholla. Eli onkohan se nyt vain niin pieni se lämmitysteho, ettei hirveästi jaksa lämmittää... Tai sitten se lämmitys oli vielä kesken tms. vaikkakin lähtöaika oli asetettu klo 7:45.

Tarkistin eilen, että autossa ei ollut päällä GPS:n kautta haettavaa aikaa ja laitoin sen päälle sekä oikean aikavyöhykkeen. Tosin oli se kello tähänkin asti oikeassa ajassa, mutta manuaaliasetuksella.
10 A laturi myös ja kyllä se auto on ihan kunnolla lämmin näillä keleillä. Kunnon pakkasilla laitan sitten webaston myös. Niin ja asetuskin on 22° C näin kesän jäljiltä vielä. Lämmittää jonkun aikaa asetetun ajan jälkeen, ehkä 10 min.

ECOisti

Mutta jos käytän 10 A laturia ja rajoitettua tehoa valittuna autosta, niin eikö se lataus ollut luokkaa 5 A? Kun takana on tällä hetkellä 10 A sulake, niin pakko mennä toistaiseksi näin, kunnes saan vahvempaa sähköä töpseliin.

duke7

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 28.09.21 - klo:09:49
Mutta jos käytän 10 A laturia ja rajoitettua tehoa valittuna autosta, niin eikö se lataus ollut luokkaa 5 A? Kun takana on tällä hetkellä 10 A sulake, niin pakko mennä toistaiseksi näin, kunnes saan vahvempaa sähköä töpseliin.
Niin riippuu minkä olet sinne autosta asettanut. Ihan ampeereina ne on valikoissa ainakin pre-fl. Se 10 A sulake kestää kyllä 10 A laturin. Ja ainakin jotkut noista volkkarin 10 A latureista voi myös asettaa 8 A tilaan, manuaalissa kerrottu.

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 28.09.21 - klo:09:54
Niin riippuu minkä olet sinne autosta asettanut. Ihan ampeereina ne on valikoissa ainakin pre-fl. Se 10 A sulake kestää kyllä 10 A laturin. Ja ainakin jotkut noista volkkarin 10 A latureista voi myös asettaa 8 A tilaan, manuaalissa kerrottu.

Joo, ei tässä faceliftissä pysty valitsemaan autosta kuin rajoitettu tai täysi teho. Ja kun Ruotsin tuonti on, niin laturikin on 10 A. Mutta tavoitteena saada sähköpiuhat ja sulakkeet parin viikon sisällä (ennen talvea) siihen malliin, että saan taustalle 16 A sulakkeen ja sitten uskaltaa latailla 10 A. Toki pitää vilkaista manuaalia, jos siellä tuollainen mahdolllisuus on vaihtaa vaikka edes tuo 8 A lataus heti käyttöön.

Mittailin muuten sellaisella kännykän sovelluksella kerran, että auton laturi ottaisi luokkaa 1,4 kWh latauksen aikana. Sehän tekee jotakuinkin 6 A lataustehoa, eikö? Tosin ei tuo mikään tarkka ole, sovellus perustuu pulssin vilkkumisnopeuteen sähkömittarissa. Mutta suuntaa-antava luku ainakin.

tet

#4315
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 28.09.21 - klo:10:32
Mittailin muuten sellaisella kännykän sovelluksella kerran, että auton laturi ottaisi luokkaa 1,4 kWh latauksen aikana. Sehän tekee jotakuinkin 6 A lataustehoa, eikö? Tosin ei tuo mikään tarkka ole, sovellus perustuu pulssin vilkkumisnopeuteen sähkömittarissa. Mutta suuntaa-antava luku ainakin.

Nyt menee suureet ja yksiköt iloisesti sekaisin, mutta ei se mitään. :) Jos auton ottama latausteho on 1,4 kW, niin silloin sinne akkuun menee noin 6 A virta, olet oikeassa. Litiumakun lataus ei koskaan tapahdu tasanopeudella lopussa, eikä usein alussakaan. Alku lähtee yleensä hieman varoen, latausnopeutta saattaa rajoittaa esim. akuston matala tai korkea lämpötila. Kun on vauhtiin päästy, niin kyllä sen pitäisi varmaan ottaa ihan sen verran, mihin latauslaite antaa luvan. Lopussa tehdään saturaatiolataus, jossa virta pienenee varaustason noustessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.09.21 - klo:11:52
Nyt menee suureet ja yksiköt iloisesti sekaisin, mutta ei se mitään. :) Jos auton ottama latausteho on 1,4 kW, niin silloin sinne akkuun menee noin 6 A virta, olet oikeassa. Litiumakun lataus ei koskaan tapahdu tasanopeudella lopussa, eikä usein alussakaan. Alku lähtee yleensä hieman varoen, latausnopeutta saattaa rajoittaa esim. akuston matala tai korkea lämpötila. Kun on vauhtiin päästy, niin kyllä sen pitäisi varmaan ottaa ihan sen verran, mihin latauslaite antaa luvan. Lopussa tehdään saturaatiolataus, jossa virta pienenee varaustason noustessa.

Oho, joo, vähän meni vauhdissa suureet sekaisin. P taitaa edelleenkin olla U * I ja sitä rataa... :) Pitäisi kait olla 230 V * 5 A = 1150 W, jos ottaisi virtaa, kuten oletan.
Mutta pääasia, että asia selvisi.

Tietenkin se mitä toivoisi tuolta ajastetulta lataukselta on se, että se päättyisi juuri haluttuun aikaan, niin akku olisi mahdollisimman lämmin lähdettäessä. Mutta voiko näistä millintarkkoja ikinä saadakaan.

muaddib

Tietääkö joku muuten, mitä tapahtuu, jos tien päällä ajelee hybriditilassa, akussa on rangea ja sitten bensatankki tyhjenee? Jatkuuko matka ongelmitta?

Mustalaa

Kuukausi sitten huollossa ajetun ohjelmistopäivityksen jälkeen on muuten alkanut auton lataamat automaattiset päivityksetkin toimimaan. Viime vai edellisviikolla vaimo raportoi auton ilmoittaneen päivityksestä ja onnistuneen latauksessa ja asennuksessa, sama juttu alkuviikolla. Pieniä ja nopeita päivityksiä, joissa ei versionumero muutu.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

ZimKork

Onko muiden lämmityslaite yhtä tehoton? Oma vm.2016 sähköllä ajaessa kestää todella kauan ennenkuin alkaa tulla mitään haaleaa lämpimämpää. Olen tässä parina päivänä ajanut kauppaan ja takaisin (noin vartti suuntaansa) ja koko menomatkan ajan puhaltaa enimmilläänkin "haaleaa", lämpötilan olen säätänyt 26 asteeseen. Vasta käytyäni kaupassa ja ajaessani takaisinpäin alkaa tulla lämpimäksi kuvailtavaa ilmaa. Eli lämmitys kuitenkin toimii mutta vasta noin pitkän ajon päästä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy