Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

skuzeri

Vm 2016, 210tkm ajettu GTE uhka vai mahdollisuus?

AK80

Webastosta kysyisin minäkin.

Lämmittääkö Webasto ainoastaan hyttiä vai myös ajoakustoa ja/tai polttomoottoria? Saako Webaston kuumalla ilmalla puhaltamaan matkustamoo viileää ilmaa, jos koira on Prismakäynnin ajan autossa?

Onnistuuko edellä mainittu matkustamon lämmitys ja viilennys myös auton "normaali-ilmastoinnilla"?

Ohituskaista

Tulipa myös hankittua Passat GTE ja tässä muutamia olettamuksia mitkä perustuvat tämän forumin kirjoituksiin sekä englanninkieliseen käyttöohjekirjaan, korjatkaa jos olen väärässä.

1) Webasto on GTE:ssä sananmukaisesti seisontalämmitin, se sammuu aina auton käynnistyksessä eikä sitä voi kytkeä ajon aikana päälle (vähän harmillista, pitää seurailla ettei käyttöajat jää jatkuvasti turhan lyhyiksi)
2) Webasto lämmittää myös polttomoottoria ja sen voi kytkeä päälle tai pois vain kaukosäätimestä (tai asettaa ajastetusti auton valikoista)
3) Webasto toimii 12V akulla jonka latauksesta huolehditaan suurjänniteakkujen latauksen yhteydessä samoin kuin ajon aikanakin laturilla (ei ole tarvetta erilliselle 12V akun ylläpitolataukselle edes talvella)

Sähkölämmitykseen en ole vielä perehtynyt, ilmeisesti onnistuu vain lähtöaikoja ohjelmoimalla joko autosta tai sovelluksella, ilmastointi vastaavasti.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Ohituskaista - 01.02.21 - klo:11:10
Tulipa myös hankittua Passat GTE ja tässä muutamia olettamuksia mitkä perustuvat tämän forumin kirjoituksiin sekä englanninkieliseen käyttöohjekirjaan, korjatkaa jos olen väärässä.

1) Webasto on GTE:ssä sananmukaisesti seisontalämmitin, se sammuu aina auton käynnistyksessä eikä sitä voi kytkeä ajon aikana päälle (vähän harmillista, pitää seurailla ettei käyttöajat jää jatkuvasti turhan lyhyiksi)
2) Webasto lämmittää myös polttomoottoria ja sen voi kytkeä päälle tai pois vain kaukosäätimestä (tai asettaa ajastetusti auton valikoista)
3) Webasto toimii 12V akulla jonka latauksesta huolehditaan suurjänniteakkujen latauksen yhteydessä samoin kuin ajon aikanakin laturilla (ei ole tarvetta erilliselle 12V akun ylläpitolataukselle edes talvella)

Sähkölämmitykseen en ole vielä perehtynyt, ilmeisesti onnistuu vain lähtöaikoja ohjelmoimalla joko autosta tai sovelluksella, ilmastointi vastaavasti.

1) Pitää paikkansa
2) Ei lämmitä moottoria. Ks. liitteen kuva. Webastolla oma pikku piirinsä ja pumppunsa.
3) Taitaa kyllä ottaa virtaa myös suurjännitteestä. Ainakin range tippuu käytettäessä Webastoa, kun auto ei piuhan päässä. Ylläpitolaturille ei tarvetta


tet

Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 01.02.21 - klo:11:16
2) Ei lämmitä moottoria. Ks. liitteen kuva. Webastolla oma pikku piirinsä ja pumppunsa.

Voihan tuo näemmä lämmittää moottoriakin, jos erotusventtiili on siinä asennossa että moottori- ja sisäkierto ovat yhtä kiertoa. Sähköinen pumppukin näyttää tuossa erotusventtiilin vieressä olevan, joten moottorin ei tarvitse edes käydä. Sitä ei tuosta kuvasta tietenkään selviä, onko ohjelmistossa tällainen mahdollisuus käytetty hyväksi. Tarvittavat kilkkeet näyttää kuitenkin olevan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ohituskaista

Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 01.02.21 - klo:11:16
1) Pitää paikkansa
2) Ei lämmitä moottoria. Ks. liitteen kuva. Webastolla oma pikku piirinsä ja pumppunsa.
3) Taitaa kyllä ottaa virtaa myös suurjännitteestä. Ainakin range tippuu käytettäessä Webastoa, kun auto ei piuhan päässä. Ylläpitolaturille ei tarvetta


Kiitos tarkennuksista, polttomoottoria ei esilämmitä sitten mikään? Muutenkin jos ajelee pakkasessa ensin vaikkapa 30 km sähköllä ja ajoakku tyhjenee, niin aika kylmänä tuo polttomoottori silti käynnistyisi vaikka olisi esilämmitetty. Ajotietokoneesta olen katsellut jäähdytysnesteen lämpötiloja kun polttomoottori herää, ne nousevat aika nopeasti mikä viittaisi siihen että moottori on esilämmitetty, mutta ehkä VW:n mittauslukemat muuntelevat hieman totuutta jälleen kerran. Uskon kyllä että ei lämmitä, yritän vain vältellä kylmän moottorin turhaa rasittamista.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Ohituskaista - 01.02.21 - klo:11:42
Kiitos tarkennuksista, polttomoottoria ei esilämmitä sitten mikään? Muutenkin jos ajelee pakkasessa ensin vaikkapa 30 km sähköllä ja ajoakku tyhjenee, niin aika kylmänä tuo polttomoottori silti käynnistyisi vaikka olisi esilämmitetty. Ajotietokoneesta olen katsellut jäähdytysnesteen lämpötiloja kun polttomoottori herää, ne nousevat aika nopeasti mikä viittaisi siihen että moottori on esilämmitetty, mutta ehkä VW:n mittauslukemat muuntelevat hieman totuutta jälleen kerran. Uskon kyllä että ei lämmitä, yritän vain vältellä kylmän moottorin turhaa rasittamista.

The high-temperature circuit handles the engine; the integrated gearbox oil cooler can be shut off on the water side, enabling the gearbox to be both heated and cooled. In electric driving mode the interior is heated by the high-voltage auxiliary heater (PTC). Heat sinks (cold gearbox, cold combustion engine) can be disabled in EV mode by means of bypass lines to provide rapid system response and high levels of air-conditioning comfort.

https://www.speakev.com/threads/heating-and-air-conditioning.126530/

Tuon tekstin mukaan vesikierto moottorin läpi "can be disabled", eli oletan ettei kierrä. Ota tostakin nyt sitten ihan täysi selvyys... :o 
Mutta ei moottorin käynnistyminen hirvittävän raa-alta kuulostanut parinkymmenen kilometrin sähköajon perään tuossa -20 pakkasilla.

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 01.02.21 - klo:08:32
Webastosta kysyisin minäkin.

Lämmittääkö Webasto ainoastaan hyttiä vai myös ajoakustoa ja/tai polttomoottoria? Saako Webaston kuumalla ilmalla puhaltamaan matkustamoo viileää ilmaa, jos koira on Prismakäynnin ajan autossa?

Onnistuuko edellä mainittu matkustamon lämmitys ja viilennys myös auton "normaali-ilmastoinnilla"?

GTE:ssä Webasto lämmittää ainoastaan matkustamoa. Kuumalla ilmalla Webaston saa puhaltamaan ulkoilmaa sisälle vaihtamalla moodin lämmityksestä viilennykseen.

Lämmitys ja viilennys onnistuvat auton omalla ilmastoinnilla. Asetukset noille eivät kuitenkaan ole oletuksena, vaan ne on huomattava tehdä kertaalleen joko auton valikoiden kautta tai mobiilisoftalla.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

duke7

Lainaus käyttäjältä: AK80 - 01.02.21 - klo:08:32
Webastosta kysyisin minäkin.

Lämmittääkö Webasto ainoastaan hyttiä vai myös ajoakustoa ja/tai polttomoottoria? Saako Webaston kuumalla ilmalla puhaltamaan matkustamoo viileää ilmaa, jos koira on Prismakäynnin ajan autossa?

Onnistuuko edellä mainittu matkustamon lämmitys ja viilennys myös auton "normaali-ilmastoinnilla"?
Webaston tuuletus-asento tosiaan vain puhaltaa ilmaa, ei käytä ilmastointia.
Kesällä onnistuu se, että käynnistää auton e-modeen ovi auki niin ilmastoi ihan kuten ajaessa. En tosin tiedä voiko tuon kanssa sitten enää lukita autoa, epäilen että ei. Mutta käyttökelpoinen tauoilla pienten lasten kanssa.

passo_s

Weba lämmittää matkustamoa, mutta startin jälkeen lämmin vesi kaiketi virtaa myös moottorille. Weballa lämmitettyyn autoon kun tulee, liikkeelle lähtiessä jos akustossa ei ole virtaa niin kylmänähän se moottori starttaa, käsitykseni mukaan vesikierto kuitenkin moottorillekin avataan kuvassa näkyvällä sähköisesti ohjatulla venttiilillä?

Ohituskaista

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 01.02.21 - klo:12:22
Weba lämmittää matkustamoa, mutta startin jälkeen lämmin vesi kaiketi virtaa myös moottorille. Weballa lämmitettyyn autoon kun tulee, liikkeelle lähtiessä jos akustossa ei ole virtaa niin kylmänähän se moottori starttaa, käsitykseni mukaan vesikierto kuitenkin moottorillekin avataan kuvassa näkyvällä sähköisesti ohjatulla venttiilillä?

Tuo selittäisi sen, että polttomoottori lämpenee kuitenkin kohtuullisesti kun se käynnistetään ja sen että sitä ei lämmitetä pysäköidessä. Ei mielestäni lämpenisi noin jos ei saisi mistään ulkopuolelta lämpöä. Sen verran älyä tuossa voisi olla lisää, että jos auto on pysäköitynä ajoakku tyhjänä (eli pitää käynnistää polttomoottori melkein samantien), niin Webasto lämmittäisi pysäköidessä myös moottoria.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: skuzeri - 01.02.21 - klo:07:34
Vm 2016, 210tkm ajettu GTE uhka vai mahdollisuus?

Juuri hain auton huollosta. Jakohihnan vaihtoväli on tehtaan mukaan 210tkm.
Kannattaa katsoa että tuo on tehty.
Kannattaa myös katsoa että auto on täysin merkkarilla huollettu.

Turbokiisseli

Eipä taida noilla kilsoilla merkkarin huoltokirjalla enää olla mitään hyötyä kun akkutakuukin on ummessa. Mulle ainakin riittäisi >160tkm ajetuissa, että on ylipäätään huollettu.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 01.02.21 - klo:14:36
Eipä taida noilla kilsoilla merkkarin huoltokirjalla enää olla mitään hyötyä kun akkutakuukin on ummessa. Mulle ainakin riittäisi >160tkm ajetuissa, että on ylipäätään huollettu.

Olisi se hyvä että merkkarilla huollettu. Dsg öljynvaihdot, kamppikset yms tehtynä.
Ennenvanhaan oli vähän eri. Nämä nykyautot kun on aikamoisia tietokoneita.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.02.21 - klo:12:10
Webaston tuuletus-asento tosiaan vain puhaltaa ilmaa, ei käytä ilmastointia.
Kesällä onnistuu se, että käynnistää auton e-modeen ovi auki niin ilmastoi ihan kuten ajaessa. En tosin tiedä voiko tuon kanssa sitten enää lukita autoa, epäilen että ei. Mutta käyttökelpoinen tauoilla pienten lasten kanssa.

Toiminnon nimi on tosiaan seisontalämmitys/-tuuletus (ei viilennys). Sanoisin, että tuuletuksessa Webasto ei ole lainkaan päällä, vaan matkustamon tuuletuksen puhallin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

duke7

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 01.02.21 - klo:17:40
Toiminnon nimi on tosiaan seisontalämmitys/-tuuletus (ei viilennys). Sanoisin, että tuuletuksessa Webasto ei ole lainkaan päällä, vaan matkustamon tuuletuksen puhallin.
Juu näin, aivan kuten webastoissa ollut jo pitkään. Kyllä se kesällä hetken aikaa (joitain minuutteja) puhaltaa jotenkin viileää kun kenno on ajon jäljiltä kylmä.

skuzeri

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 01.02.21 - klo:13:01
Juuri hain auton huollosta. Jakohihnan vaihtoväli on tehtaan mukaan 210tkm.
Kannattaa katsoa että tuo on tehty.
Kannattaa myös katsoa että auto on täysin merkkarilla huollettu.


Vanhan omistajan sain kiinni ja kaikki huollot hänen mukaan on merkkarilla tehty, ja autoliike teettää jakopään jos ostan auton.  :)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.02.21 - klo:17:54
Juu näin, aivan kuten webastoissa ollut jo pitkään. Kyllä se kesällä hetken aikaa (joitain minuutteja) puhaltaa jotenkin viileää kun kenno on ajon jäljiltä kylmä.
Pointti ei ole puhaltaa jäähdytyskennon jämäviileydellä kabiinia viileäksi, vaan vaihtaa auringossa ollut monikymmenasteinen ilma lähelle ulkoilman lämpötilaa. Eikä se kenno ole edes viileä pidemmän seisomisen jälkeen. Tuuletus toimii hyvin ja on erittäin suositeltava ominaisuus. On mukava mennä autoon, joka on jäähtynyt. Ilmastoinnillekaan ei jää niin paljoa työtä jäähdyttää kabiinia ja mukava kun puhallin ei tohota täysiä. Eli matkustusmukavuus lisääntyy ja polttoainetta säästyy.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

duke7

^olen sitä tuuletusta kyllä joskus testaillut ja aivan turhaa se on käytännössä. Ei vain puhalla tarpeeksi että vaikuttaisi havaittavasti. Jos ilmastoinnin työtä haluaa helpottaa niin tehokkaampaa on lähtiessä ajaa muutama sata metriä kaikki ikkunat auki.

Jaska_K

Tervehdys

Pari tuoretta havaintoa tästä monen "ominaisuuden" autosta:

- tänään sekä aamulla että töistä lähtiessä akku oli tyhjä vaikka ollut koko yön latauksessa. Ajastettu lämmitys toimi. Pakkasta -5-10 välissä.
- latauspistoke jumittanut paikalleen parin kertaan mutta maaginen ratkaiseva liike siihen taisi olla kun pyöräytti lukitustappia hieman. Ei se edes jäässä ollut mutta joku kikka siihen taisi liittyä.
- Kuskin ovi ei tykkää mennää kiinni vaan sitä sai kerran loppuviikolla paukuttaa 20-30 kertaa kiinni ennen kuin jäi kiinni. Vkl aikana siinä tuli taas tahittua ainakin 5 minuuttia ovea hakaten. Kun pyöräytti avaimella kielekettä niin napsahti heti lukkoon mutta ei muuten ei sitten millään. Kunnes homma onnistui ja eikä sen jälkeen taas mitään ongelmaa.
- Side Assist ei ole toiminut kuin yhden vilkahduksen ajan sinä aikana kun olen auton omistanut, 2,5kk. Menee torstaina taas korjaamolle myyjän lukuun. Tutkat lienee kurassa.
- Range on enimmillään näyttänyt pihalta startatessa, normaalissa ajotilassa 38km ja oikeasti sillä pääsee 22-26km. Akun testaus maksaa maltaita jos ja kun akku todetaan 70% kuntoiseksi, jolloin se huollon mukaan on kunnossa. Jos jää alle, maahantuoja maksaa testin ja sitten lähdetään toimenpiteisiin akkutakuun piirissä. Mielestäni on erikoista että ajoakun kapasiteetin ollessa 70% se on kunnossa.

Olisiko näissä muissa "ominaisuuksissa" jotain korjaamista, nyt samalla kertaa kun auto korjaamolle on menossa, vai onko mielestänne turhaa odottaa mitään parannusta tilanteeseen?

Muutenhan tuo on hieno auto, hyvät sisätilat ja varustus, hyvä ajettava ja menee pienellä kulutuksella kun ajomatkat ovat lyhyet. Sähkölinja toimii myös melko hienosti.
Passat GTE 2018
ex Octavia III 2.0tdi 2013
ex Octavia II 2.0tdi 2008

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.02.21 - klo:19:56
^olen sitä tuuletusta kyllä joskus testaillut ja aivan turhaa se on käytännössä. Ei vain puhalla tarpeeksi että vaikuttaisi havaittavasti. Jos ilmastoinnin työtä haluaa helpottaa niin tehokkaampaa on lähtiessä ajaa muutama sata metriä kaikki ikkunat auki.
Olen eri mieltä. Esimerkiksi kesähelteellä 20 minuutin tuuletus saa auton lähes ulkoöämpötilaa vastaavaksi. Se on aivan eri asia kuin 60-70 asteinen sauna. Itsellä ainakin toiminut juuri niinkuin pitääkin. Lisäksi sisätilat pysyvät siisteinä, kun ilma tulee raitisilmasuotimen läpi. Ilmakanavat jäähtyvät myös, jolloin autoon istuessa ilmastointi harvoin tuuttaa täydellä teholla, joka on epämiellyttävää. Oma kokemuksesi voi olla toinen, mutta älä pidä sitä totena kaikkien kohdalla. Myös polttoaineen säästö on helposti havaittavissa esituuletuksen johdosta. Tuuletus ei ole sama asia tietenkään kuin viilennys, mutta jopa kymmenien asteiden tiputus on helposti havaittavissa autoon istuessa. Väitän, että jopa parempi tulos, kuin vain lasit aukaista samaksi ajaksi ennen lähtöä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antore

Miksi sitä ilmaa webaston avulla kuumalla autoon vaihtaisi kun voi laittaa ilmastoinnin päälle kännykästä, vai eikö GTE:ssä muka saa ilmastointia päälle etänä?

duke7

^ itse en ole sitä etäohjausta edes harkinnut ottaa käyttöön koska lukenut ihan liikaa sen ongelmista täältä sekä pitäisi maksaa. Webasto menee kaukolla päälle eikä tuo kesällä lähteminenkään mikään varsinainen ongelma ole.

Woeboe

#3383
Lainaus käyttäjältä: Jaska_K - 01.02.21 - klo:21:02
- Range on enimmillään näyttänyt pihalta startatessa, normaalissa ajotilassa 38km ja oikeasti sillä pääsee 22-26km. Akun testaus maksaa maltaita jos ja kun akku todetaan 70% kuntoiseksi, jolloin se huollon mukaan on kunnossa. Jos jää alle, maahantuoja maksaa testin ja sitten lähdetään toimenpiteisiin akkutakuun piirissä. Mielestäni on erikoista että ajoakun kapasiteetin ollessa 70% se on kunnossa.

Mitä näyttää rangeksi kun näpäyttää ilmastoinnin OFFille? Itsellä ilmastointo OFFilla näyttää näin talvella 45-48km ja kesällä 49-50km. Kesällä pääsee ehkä 40-45km sähköllä ilmastointi päällä. 38-40km on aika normaali alkutilanne ilmastointi/lämmitys päällä 0..-10 asteen välillä ja toteutunut matka kaupunkiajossa yhtämatkaa ajettuna ilman autosta poistumisia ja sisätilojen uudelleen lämmitystarpeita varmaan 25km ympärillä. Tasaisella taipaleella 50-80km/h ilman pysähtymisiä pääsee ehkä 30km. Ja siis koppi esilämmitettynä webastolla/sähköllä. Akun loppuosan lataus ennen lähtöä tuo muutamia lisäkilsoja. Alkurangea näyttää yleensä -10..-20 asteen välillä 33km ja toteutuma ehkä reilu 20km. Sähkövastus syö tuhottomasti kapasiteetista. Auto vuosimallia 2016 ja ajettu 120tkm.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.02.21 - klo:21:37
Miksi sitä ilmaa webaston avulla kuumalla autoon vaihtaisi kun voi laittaa ilmastoinnin päälle kännykästä, vai eikö GTE:ssä muka saa ilmastointia päälle etänä?
Puhe oli vain webaston tuuletusominaisuudesta yleisesti. Eli sisäpuhallin vaihtaa kabiinin ilmaa. Tuon ominaisuuden saa webaston kapulalla päälle, jos tuuletus valittu. Se on parempi kuin ei mitään. Ei siinä lämmitetä webastolla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antore

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.02.21 - klo:22:03
Puhe oli vain webaston tuuletusominaisuudesta yleisesti. Eli sisäpuhallin vaihtaa kabiinin ilmaa. Tuon ominaisuuden saa webaston kapulalla päälle, jos tuuletus valittu. Se on parempi kuin ei mitään. Ei siinä lämmitetä webastolla.

Kyllä minä tajusin mistä keskustellaan ja ei, en ajatellut kenenkään lämmittävän autoa kesähelteillä webastolla ;D Mutta kun kuumalla auton saa hetkessä viileäksi ilmastoinnilla niin ihmettelen miksi joku haluaisi käyttää tuuletukseen webastoa.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.02.21 - klo:22:26
Kyllä minä tajusin mistä keskustellaan ja ei, en ajatellut kenenkään lämmittävän autoa kesähelteillä webastolla ;D Mutta kun kuumalla auton saa hetkessä viileäksi ilmastoinnilla niin ihmettelen miksi joku haluaisi käyttää tuuletukseen webastoa.
No jos sattuu olemaan se webaston kapula taskussa kantaman päässä, eikä kännyä juuri ulottuvilla, niin parempi kuin ei mitään toi tuuletus. Saa nähdä onko noi palvelut kesäksi kunnossa.  ;D Otin siis vain kantaa siihen, että mielestäni tuuletusominaisuus ei ole turha, vaan toimiva ja energiaa säästävä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antore

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.02.21 - klo:22:32
No jos sattuu olemaan se webaston kapula taskussa kantaman päässä, eikä kännyä juuri ulottuvilla, niin parempi kuin ei mitään toi tuuletus. Saa nähdä onko noi palvelut kesäksi kunnossa.  ;D Otin siis vain kantaa siihen, että mielestäni tuuletusominaisuus ei ole turha, vaan toimiva ja energiaa säästävä.

Jos webaston kapulaa on lähempänä kuin kännykkä, niin on aika poikkeava kuski kyseessä ;D Miten laskit tuon energian säästön syntyvän?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.02.21 - klo:23:01
Jos webaston kapulaa on lähempänä kuin kännykkä, niin on aika poikkeava kuski kyseessä ;D Miten laskit tuon energian säästön syntyvän?
Laskukaavaako kaipailet? Riippuu matkan pituudesta paljonko se energiaa säästää. Toisilla jäähdytetään auto monta kertaa sadalla kilometrillä ja toisilla kerran monella sadalla kilometrillä. Siinä on iso ero. Riippuu myös lämpötiloista paljonko se säästää. Ei siihen ole mitään yksioikoista vastausta. Jokatapauksessa se säästää ja tuo mukavuutta, jos nimenomaan käytetään tuota tuuletusta ennen lähtöä. Suurempi mukavuus sitten maksaa vähän, jos vielä jäähdytetään, joka vie vähän enemmän energiaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antore

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.02.21 - klo:23:55
Laskukaavaako kaipailet? Riippuu matkan pituudesta paljonko se energiaa säästää. Toisilla jäähdytetään auto monta kertaa sadalla kilometrillä ja toisilla kerran monella sadalla kilometrillä. Siinä on iso ero. Riippuu myös lämpötiloista paljonko se säästää. Ei siihen ole mitään yksioikoista vastausta. Jokatapauksessa se säästää ja tuo mukavuutta, jos nimenomaan käytetään tuota tuuletusta ennen lähtöä. Suurempi mukavuus sitten maksaa vähän, jos vielä jäähdytetään, joka vie vähän enemmän energiaa.

Kun tuon 'jäähdytystavan' mainitsit taloudelliseksi, niin lähinnä mietin miten paljon vähemmän taloudellista on pyörittää sähkötoimista kompuraa esim. 5 minuuttia vs. vaihtaa ilmaa weboston voimalla sama aika. Lopputuloksessa on ainakin iso ero. Pelkällä puhaltimella ei kuuma auto lyhyessä ajassa tule mukavan viileäksi vaan sitä sähkökompuraa pitää pyörittää joka tapauksessa ajon alkaessa. Mutta ihan sama, minä uhraisin ajoakusta prosentin tai kaksi jos auto on mukavan viileä vaikka bensaa polttamalla ja tuuletinta pyörittämällä saisikin siedettävän viileyden kabiiniin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy