Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

VG

Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: saako adaptiivisen vakionopeudensäätimen vaihdettua jostain menujen syövereistä tavalliseksi?

Tänään töistä kotiin ajellessa oli noin -15 pakkasta, tuulilasikamera veti ajon aikana jäähän, eikä lämmityksen kääntö täydelle huurteenpoistolle riittänyt sitä sulattamaan. Adaptiivinen vakkari lopetti toimintansa samalla kuin kamera. Limitteri toimi, luulisi että normivakkari pelittäisi näkemättä eteensä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: VG - 14.01.21 - klo:17:40
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: saako adaptiivisen vakionopeudensäätimen vaihdettua jostain menujen syövereistä tavalliseksi?

Tänään töistä kotiin ajellessa oli noin -15 pakkasta, tuulilasikamera veti ajon aikana jäähän, eikä lämmityksen kääntö täydelle huurteenpoistolle riittänyt sitä sulattamaan. Adaptiivinen vakkari lopetti toimintansa samalla kuin kamera. Limitteri toimi, luulisi että normivakkari pelittäisi näkemättä eteensä.

Ei saa muutettua.

Kannattaa putsata VW logo keulasta niin ACC rupee taas toimimaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jepandeeros

Autokuume on täydellä höökillä päällä ja seuraavaksi autoehdokkaaksi on seuloutunut joko 2017-2018 vuoden GTE-passat tai Mersun C 350e. Mutta se valinnan vaikeus.

Löytyykö täältä GTE:n omistajia, joilla löytyisi kokemusta molemmista malleista? Myös yleiset kokemukset GTE:stä kiinnostavat.

Ohessa omat havainnot molemmista (speksien ja lyhyehkön koeajon perusteella):

GTE:
+ parempi range (isompi akku)
+ tilavampi
+ tekniikan puolesta modernimman oloinen (mm.digimittaristo)
+ jokusen tonnin halvempi
- ulkonäkö ja sisusta on hyvin neutraali
- ei niin sporttisen oloinen
- etäyhteyksissä tavallista enemmän ongelmia

C350e:
+ ulkoa ja sisältä nuorekkaamman näköinen
+ suorituskykyisempi ja sporttisemman oloinen
+ Burmester-äänentoisto vs. VW:n Harmanit
- range n. puolet GTE:stä
- takakontti pienehkö akkujen vuoksi

Omasta tilanteesta sen verran, että työmatka n. 16 km suuntaansa kaupunki-/taajamanopeuksilla ja ilmainen latausmahdollisuus vain kotipäässä. Jälkikasvua siunaantunee tulevan auton pitoaikana.

Kovastihan ihan listauksenkin puolesta kallistuisi GTE:n suuntaan, mutta jokin tuossa mesessä viehättää omaa silmää. Onko GTE autona sellainen, jota voisit suositella hyvällä omallatunnolla kavereillesi?

duke7

^ kyllä tätä voisin suositella.
Rangesta sen verran että kun ei se kovin huima ole Passatissakaan niin puolet siitä on jo tosi vähän. Tutulla on tuollainen C350e ja sen sähkömoottori on kyllä varmaan myös pienempitehoinen 🤔
Polttomoottorin kanssa sitten kulkua piisaa 😁

Jepandeeros

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.01.21 - klo:22:03
^ kyllä tätä voisin suositella.
Rangesta sen verran että kun ei se kovin huima ole Passatissakaan niin puolet siitä on jo tosi vähän. Tutulla on tuollainen C350e ja sen sähkömoottori on kyllä varmaan myös pienempitehoinen 🤔

Ainakin akku on huomattavasti pienempi mersussa, ja rangehan näissä riippuu tietty ihan säästä ja ties mistä illan lottonumeroista. Mersussa kovilla pakkasilla pääsee ilmeisesti johonkin 10-15 km luokkaan. Kesäkeleillä ollaan sitten 20 km hujakoilla.

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.01.21 - klo:22:03
Polttomoottorin kanssa sitten kulkua piisaa 😁

Jep, tämä se myös itseä kiinnostaa, eli tehoa aika maltillisella kulutuksella jos jaksaa latailla. Enimmillään tuosta saa ulos sen 279 hp, mikä on jo "riittävästi", etenkin kun on ajanut 4 vuotta reilu 100 hp farkkukotterolla.

JJT

Itse miettisin huoltojen hintoja, vakuutusmaksut yms..
Kyllä GTE:llä myös potkua piisaa tarvittaessa, mersu varmasti "paremman näköinen", mutta kyllä GTE on käytännöllisempi.
Isot tavaratilat, sähkö range isompi.
Mutta makuasioita noi on.

pasihyv

Itse vaihdoin kolmisen kuukautta sitten bensa S205:n GTE:n ja C350e oli kanssa mietinnässä.
Vastaavia kriteerejä silloin mietin ja päädyin GTE:n, eikä ole kaduttanut

Plussia noiden jo tulleiden asioiden lisäksi:
- Audio puolella dynaudio kuulostaa omaan korvaan paremmalta kuin burmester, johtuuko sitten isommasta sisätilasta vai mistä
- Soitin mukavampi käyttää kosketusnäyttönsä vuoksi
- Sisätilat huomattavasti isommat kuin mb
- Hinta, sai huomattavasti paremmin varustellun (C350e vähemmän tarjolla hyvin varusteltuna)

Miinuksia
- Etuvetoon totuttelu, ei saa nelikkona
- Latauspistokkeen sijainti, tosin C350e ole sen paremmassa paikassa

Turbokiisseli

Me harkittiin myös C-sarjan hybridiä kun oltiin Passattia ostamassa ja kynnyskysymykseksi muodostui sisätilat ja erityisesti urpo akun sijoittelu, joka vie käyttökelpoista tilaa kontista _paljon_.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

duke7

^ joo se mesen kontti on kyllä tosi pieni ja tyhmän mallinen.

Turbokiisseli

Pakkasilla on nyt ruvennut latausluukku kenkkuilemaan ja ajattelin vaihtaa lukkomoottorin kun ei montaa kymppiä maksa. Oliko tähän joku niksi miten onnistuu irrottamatta puskuria? vanhasta varsi poikki maskin välistä, että saa irti?
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

BMF

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.01.21 - klo:10:20
Pakkasilla on nyt ruvennut latausluukku kenkkuilemaan ja ajattelin vaihtaa lukkomoottorin kun ei montaa kymppiä maksa. Oliko tähän joku niksi miten onnistuu irrottamatta puskuria? vanhasta varsi poikki maskin välistä, että saa irti?

Oisko vaan kosteutta päässyt ja jäätää ittensä jumiin. Tuskin tarvitsisi moottoria vaihtaa jos kokeilee saada ensin kuivaksi vai oletkos tämän jo tarkistannu?
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Turbokiisseli

On toiminut myös kesällä aika nahkeasti, eli tappi ei aina nouse kunnolla ja sisään painaessa tuntuu jäykältä / kiertyy huonosti. Kosteus varmasti syypää, mutta pitäisi avata koko systeemi, että näkee varmaksi niin mielummin ostan muutaman kympin osan ja vaihdan kuin puran moneen kertaan ellei purku sitten tosiaan ole ihan 10min homma.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

TWBE

Tältä samaiselta palstalta @kattoauki viesti luettua:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=28804.msg698439#msg698439

"Valtuutettu VW huolto korjasi tänään alle 30min avaimet tiskiin ja avaimet takaisin käteen. Kertoivat, että ohjeista poiketen maskia ei saisi muka irti jos latausluukkua ei saa auki normaalisti. Miettivät täytyykö sahata se lukitustappi poikki, mutta en saanut kiireessä vastausta irtosiko ohjeen mukaan vai pitikö sahailla.

Kuitenkin, latausluukun lukitusmekanismin vaihto, osat ~55â,¬ ja työt ~31â,¬, ei paha hinta. Nyt toimii kuin uutena kun lukitusmekanismi ei tahmo."

fidelity

Tietääkö joku, mikä on GTE:n pakkasraja sähköajolle, ja tarkemmin, mikä on akun minimilämpötila, jolla ei vielä bensakone käynnisty startissa?

Nyt ensimmäisillä kunnon pakkasilla olen testannut eri lataus- ja lämmitysvaihtoehtoja, ja kolme kertaa neljästä on lähtenyt startista polttomoottorille suoraan. Tänään viimeksi oli ollut ajastettu lähtö 10 A latauksella ja lämmityksellä 17:20, mutta lähtö viivästyi, joten siirsin ajastuksen viiden jälkeen 18:05. Akku siis oli jo täynnä, mutta sisätilan lämmitys jatkui. Startissa noin 18:10 käynnistyi polttomoottori. OBDelevenin mukaan akuston lämpötila oli -1 astetta. Kilometrin ajon jälkeen auto antoi vaihtaa sähkölle, joten ei varmaan ollut kuin 1-2 asteesta kiinni täysi sähköstartti.

Mikko81

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.01.21 - klo:14:25
On toiminut myös kesällä aika nahkeasti, eli tappi ei aina nouse kunnolla ja sisään painaessa tuntuu jäykältä / kiertyy huonosti. Kosteus varmasti syypää, mutta pitäisi avata koko systeemi, että näkee varmaksi niin mielummin ostan muutaman kympin osan ja vaihdan kuin puran moneen kertaan ellei purku sitten tosiaan ole ihan 10min homma.

Se osa on stansattu joten sitä ei ihan noin vaan avata. Uus marmorilta about 40e muistaakseni niin aika no-brainer. Vaatii maskin irroituksen, jonka ohjeet on youtubessa. 4 vuotta kesti mulla alkuperäinen.

Sen sijaan enempi murhetta on nyt alkaneet aiheuttamaan ovien lukot. Eivät joko aukea tai mene kiinni... pitääkin selvitellä josko noihin ois jotkut konstit.

duke7

Lainaus käyttäjältä: fidelity - 15.01.21 - klo:21:43
Tietääkö joku, mikä on GTE:n pakkasraja sähköajolle, ja tarkemmin, mikä on akun minimilämpötila, jolla ei vielä bensakone käynnisty startissa?

Nyt ensimmäisillä kunnon pakkasilla olen testannut eri lataus- ja lämmitysvaihtoehtoja, ja kolme kertaa neljästä on lähtenyt startista polttomoottorille suoraan. Tänään viimeksi oli ollut ajastettu lähtö 10 A latauksella ja lämmityksellä 17:20, mutta lähtö viivästyi, joten siirsin ajastuksen viiden jälkeen 18:05. Akku siis oli jo täynnä, mutta sisätilan lämmitys jatkui. Startissa noin 18:10 käynnistyi polttomoottori. OBDelevenin mukaan akuston lämpötila oli -1 astetta. Kilometrin ajon jälkeen auto antoi vaihtaa sähkölle, joten ei varmaan ollut kuin 1-2 asteesta kiinni täysi sähköstartti.
Kai se on aina -10° c jos ei tehty päivitystä.
Päivityksen jälkeen näyttäisi antavan ajaa sähköllä suoraan laturista jos ei mene -20° C rikki. Sen jälkeen käynnistyy polttis mutta antaa kyllä taas hetken ajon jälkeen ajaa pelkällä sähkölläkin.
Nämä nyt omia kokemuksia tältä viikolta.

Mikko81

Semmonen "hauska" juttu muuten noiden lukkojen kanssa että kuskin ovesta vaihdettiin lukko reilu vuosi sitten ja taas prakaa. Ei aukee ulkoa, mutta sisältä saa auki. Sit ku saa auki ei enää lukitu lukkoon. Ovi kyllä pysyy kiinni joten ei ajoa estä mutta v-mäinen vaiva ja ilmeisesti oikein emä-tyyppivika jota vw ei vaan korjaa.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 15.01.21 - klo:23:03
Semmonen "hauska" juttu muuten noiden lukkojen kanssa että kuskin ovesta vaihdettiin lukko reilu vuosi sitten ja taas prakaa. Ei aukee ulkoa, mutta sisältä saa auki. Sit ku saa auki ei enää lukitu lukkoon. Ovi kyllä pysyy kiinni joten ei ajoa estä mutta v-mäinen vaiva ja ilmeisesti oikein emä-tyyppivika jota vw ei vaan korjaa.
Sitäpä juuri! Täysin vastaava ongelma vaivasi myös jo takuuaikana uudesta asti omistamassani 2011 Polossa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

fidelity

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 15.01.21 - klo:22:32
Kai se on aina -10° c jos ei tehty päivitystä.
Päivityksen jälkeen näyttäisi antavan ajaa sähköllä suoraan laturista jos ei mene -20° C rikki. Sen jälkeen käynnistyy polttis mutta antaa kyllä taas hetken ajon jälkeen ajaa pelkällä sähkölläkin.
Nämä nyt omia kokemuksia tältä viikolta.
Pääsin eilen paremmin osuneen ajastuksen ansiosta suoraan sähkölle liikkeelle ja ulkona oli -18°C. En vaan silloin katsonut, mikä oli akun lämpötila.

Eikö alle - 20°C siis käynnisty sähkölle edes suoraan latauksesta? Vähän ikävältä tuntuu käynnistää polttomoottoria kylmiltään näillä pakkasilla.

duke7

Lainaus käyttäjältä: fidelity - 16.01.21 - klo:00:02
Pääsin eilen paremmin osuneen ajastuksen ansiosta suoraan sähkölle liikkeelle ja ulkona oli -18°C. En vaan silloin katsonut, mikä oli akun lämpötila.

Eikö alle - 20°C siis käynnisty sähkölle edes suoraan latauksesta? Vähän ikävältä tuntuu käynnistää polttomoottoria kylmiltään näillä pakkasilla.
No se on oma kokemus tältä viikolta. En tiedä onko se vain rajana vai riippuuko akun lämmöstä sitten. Ja ladannut siis aina viimeisen 20% ennen lähtöä ja 10 A laturi.
Voisihan se isommalla laturilla ja/tai pidemmällä latauksella ehkä antaakin ajaa vielä kylmemmässä.

Siimajalka

En ole kyllä varsinaista logiikkaa huomannut siinä, milloin Passattini kieltäytyy pelkästä sähköajosta. Tallini on kylmä, eli arvelen siellä olleen tänä aamuna kymmenisen astetta pakkasta. Piuhan perästä lähdettiin raikkaaseen 25 asteen pakkaseen ja kolmen kilometrin jälkeen polttomoottori pakotti itsensä käyntiin eikä enää suostunut ajamaan pelkällä sähköllä.

Pysäköin noin tunniksi. Pakkanen edelleen 25. Piuha kiinni, lämmitys päällä. Sen jälkeen koko päivä on ajeltu sähköllä. Tämä kaikki kaupunkiajoa.

Toisaalta pari viikkoa sitten sähköajosta kieltäydyttiin viiden asteen pakkasessa, mutta silloin akku oli vajaa ja liikkeelle lähtiin kadun varresta kylmänä. Kilsoja olisi ollut mittarin mukaan kymmenkunta jäljellä.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

BasicDude

Mielenkiintoista..

Lämpötila ulkona -15 astetta. Auto piuhassa noin 40min ( ei ajastuksia). Bensalla tuo halusi lähteä eikä matkalla tullut e mode edes mahdolliseksi. En viitsinyt uudeleen käynnistelläkään.🤔

Autossa pitäs olla kyllä ksikki päivitykset tehty.... Vai olisiko tuo pakkasrajapäivitys kenties joskus jonkun itse tajunnut pyytää. Auto siis merkkihuollettu Ruotsissa.

TWBE

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 15.01.21 - klo:23:03
Semmonen "hauska" juttu muuten noiden lukkojen kanssa että kuskin ovesta vaihdettiin lukko reilu vuosi sitten ja taas prakaa. Ei aukee ulkoa, mutta sisältä saa auki. Sit ku saa auki ei enää lukitu lukkoon. Ovi kyllä pysyy kiinni joten ei ajoa estä mutta v-mäinen vaiva ja ilmeisesti oikein emä-tyyppivika jota vw ei vaan korjaa.

Jos ovi aukeaa sisältä, mutta ei ulkoa - johtuu luultavimmin siitä lukosta ulkokahvalle menevästä vaijerista joka jäätyy (ilmeisesti kondenssi/sulamisilmiö jäätää).
Ei auta lukkoöljyn ruiskimiset lukkopesään yhtään mitään vaan ainoa konsti on irrottaa oven sisäverhous ja purkaa lukitus niin pitkälle että pääset öljyämään kumin sisällä olevan vaijerin. Kannattaa joltain autorassarilta kysyä suostuuko tekemään jos ei omaa rassarinkykyjä. Sen öljyämisen jälkeen ovi aukeaa ulkokahvastakin pakkasilla.

Mikko81

Kiitos. Pitääkin kokeilla tuota. On siellä jotain muutakin kun tuo vaijeri jäässä koska nyt kun ovi on kerran avattu sisältä niin aukee ulkopuolelta ihan hyvin, mutta ei menee enää lukkoon.

jarmoke

Pitäisikö puhaltimen nooeutta ilmaisevat valot palaa aina kun on manuaalisesti säädetty puhallusnopeus? Näyttää niillä valoilla siinä nupissa nopeuden joskus ja jouluna, yleensä ei... Uudesta asti ollut tommonen, välillä palaa valo ja välillä ei...
Ihmetyttää moinen.
--------
Tänään n. 7 astetta pakkasta, lähti liikkeelle sähköllä. N. 100m ajon jälkeen käynnisti polttomoottorin, n. 300m myöhemmin antoi vaihtaa takaisin sähkömoodiin ja sillä mentiin sen jälkeen. Ihmeellisiä on ne algoritmit ja logiikka mitkä tuota säätelee...

duke7

Joskus tuon ovijumin saa pois kun vetää samaan aikaan ulko- ja sisäkahvoista. Ajoitus pitää osua ja yleensä pitää muutaman kerran yrittää.
Sama homma oli edellisen 3C:n kanssa. Tosin ei tämä gte ole vielä kuin pari kertaa temppuillut ovista.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 17.01.21 - klo:16:04
Pitäisikö puhaltimen nooeutta ilmaisevat valot palaa aina kun on manuaalisesti säädetty puhallusnopeus? Näyttää niillä valoilla siinä nupissa nopeuden joskus ja jouluna, yleensä ei... Uudesta asti ollut tommonen, välillä palaa valo ja välillä ei...
Ihmetyttää moinen.

Puhallinnopeutta ilmaisevat ledit palavat manuaaliasennossa, automaatilla rulla on pimeä. Valot saa koodaamalla palamaan myös automaatilla, tein nuo koodaukset ex-Cupriin. Sen jälkeen tahtoi käydä niin, että tönäisi rullaa tai muuten unohti se manuaalille, sitten ihmetteli kun ikkunat vetävät huuruun kun nopeus ja puhallussuunta eivät säätyneetkään automattisesti. Automaattiasennon pieni LED-valo tahtoi jäädä huomaamatta, kun ledit paloivat jatkuvasti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Mikko81

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 17.01.21 - klo:17:02
Joskus tuon ovijumin saa pois kun vetää samaan aikaan ulko- ja sisäkahvoista. Ajoitus pitää osua ja yleensä pitää muutaman kerran yrittää.
Sama homma oli edellisen 3C:n kanssa. Tosin ei tämä gte ole vielä kuin pari kertaa temppuillut ovista.

Ei valitettavasti auttanut tämä kikka. Pitää kait ottaa ite ovipahvit irti ja koittaa putsata ja voidella lukkoa. Epäilen että sinne on tiivistynyt kosteutta joka on sitten jäätynyt ja se estää lukittumisen. Voi toki olla että itse mekanismi on mennyt rikki, mutta koska vika on kahdessa ovessa nyt samaan aikaan en usko niiden olevan varsinaisesti rikki.

Pahkeinen

Pohjoisesta lämmin suositus Webastolle. Vaikka merkkiliikkeen mukaan jälkiasennettavaa versiota ei olekaan niin asiaan erikoistunut liike asentaa sen vaivatta parilla kolmella tonnilla niin ei tarvi palella kovemmallakaan pakkasella. Lisäetuna sitä voi pitää päällä myös ajon aikana.
Passat GTE 2016

fidelity

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 17.01.21 - klo:16:04
Tänään n. 7 astetta pakkasta, lähti liikkeelle sähköllä. N. 100m ajon jälkeen käynnisti polttomoottorin, n. 300m myöhemmin antoi vaihtaa takaisin sähkömoodiin ja sillä mentiin sen jälkeen. Ihmeellisiä on ne algoritmit ja logiikka mitkä tuota säätelee...

Lähtikö polttomoottori käyntiin kiihdyttäessä vai tasanopeudessa? Digimittaristosta ainakin näkee hyvin, minkä verran sähköistä tehoa on tarjolla. Jos nuoli näyttää kapasiteetiksi 50 % ja kaasupolkimella pyytää 75 %, polttomoottori käynnistyy.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy