Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 12.01.21 - klo:11:49
Noista "latauskikkailuista" pörssisähkön hinnan perusteella olen itse sitä mieltä että jos vähänkään tulee ennalta suunnittelematonta ajoa niin... Ei tarvi ku pari kertaa hörähtää bensakone käyntiin siksi että ei ollut akku ladattu täyteen - niin aika pitkään saa katsella pörssisähkön hintaa ja latailla halvimman tunnin aikaan että saa taas eron kiinni... (siis kuvitellaan vaikka että pari kertaa 10km joutuu ajamaan bensakoneella siksi että ei ollut akku ladattu täyteen...)

Juu ei kiinnosta, mun tuntitaksa on liian kova alkaa seuraamaan milloin halvinta ladata auto :)
Eri asia taas tietysti jos omaan persoonaan sopii ja itseä kiinnostaa tuollainen "nyplääminen" niin tokihan se on silloin ok.

Ei tarvii kikkailla, kun ajastaa kerran latauksen tapahtuvaksi yöaikaan. Siihen menee pari minuuttia. Sen sijaan yösähköä käyttämällä säästää vuositasolla helposti 100 euroa. Eli jos tuntipalkka on reilusti yli 1000 euroa, niin ei kannata nähdä vaivaa.

Minulla on sen verran säännölliset menot, että ei haittaa, jos muutaman kerran joutuu polttiksen käynnistämään. Ja saa sen latauksen käynnistettyä koska tahansa, jos yllättävää menoa ilmaantuu. Lisäksi saa tasattua kiinteistön sähkökuormitusta, ettei kaikki laitteet ole käytössä samaan aikaan.

Mutta jokainen latailee tietenkin niin kuin parhaaksi katsoo.

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 11.01.21 - klo:08:24
Edustan itse samaa koulukuntaa. Itselläni on Volvon hybridi, jossa mitään lataustasoja tai -aikoja ei voi edes säätää (enkä tällaista säätämistä kaipaakaan). Akku latautuu kun kaapeli kytketään.

Hybridi-Volvonkin ajastuksia pystyy säätämään Volvo On Call -sovelluksella, jos sellaisen on hankkinut.

miz

Lainaus käyttäjältä: Aba - 11.01.21 - klo:13:40
Kun pyytää sen maksimilämmön eli 30C ja ajastaa niin, että auto valmis 30 min ennen lähtöä niin hyvin on lämminnyt Superb iV  :). Latausasemasta toki 16A virtaa.

Eikö tässä ole myös se ominaisuus että lämmitys loppuu 20 min ajastetun lähtöajan jälkeen kun piuhassa, ja 10 min ajastetun lähtöajan jälkeen jos ei ole piuhassa?
Eli jos lähtö viivästyy niin alkaa auto jo viilenemään. Nuo minuuttimäärät oli mun mielestä maksimi ylitykset, jos auto ei ole vielä lämmin lähtöajassa?

Aba

Lainaus käyttäjältä: miz - 12.01.21 - klo:12:31
Eikö tässä ole myös se ominaisuus että lämmitys loppuu 20 min ajastetun lähtöajan jälkeen kun piuhassa, ja 10 min ajastetun lähtöajan jälkeen jos ei ole piuhassa?
Eli jos lähtö viivästyy niin alkaa auto jo viilenemään. Nuo minuuttimäärät oli mun mielestä maksimi ylitykset, jos auto ei ole vielä lämmin lähtöajassa?

En ole niin tarkasti katsonut, voi olla se 20 min tai 30 min. Yleensä olen laittanut noin 30 min ennen kuin tarvitsee lähteä. Akulla tosiaan ei lämmitä niin kauaa ajastuksen jälkeen kuin piuhassa. Jos lämmitys loppunut ja vielä lähtö viivästyy niin olen laittanut käsin sovelluksesta päälle. Nyt tosin sovellus on toiminut toooosi huonosti. Yksi kikka tuossa tuli ilmi, mikä toimii Superbissa. Jos avaa ovet avaimilla niin auto "herää" ja sovelluksen käskyt menee paremmin perille.
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 12.01.21 - klo:12:30
Hybridi-Volvonkin ajastuksia pystyy säätämään Volvo On Call -sovelluksella, jos sellaisen on hankkinut.

Volvo on Call sovellus on käytössä, ja sillä pystyy ajastamaan seisontalämmityksen eli käytännössä Webaston. Mitään lataukseen liittyvää ajastusta ei sovelluksessa ole.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

NPR

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 12.01.21 - klo:15:45
Volvo on Call sovellus on käytössä, ja sillä pystyy ajastamaan seisontalämmityksen eli käytännössä Webaston. Mitään lataukseen liittyvää ajastusta ei sovelluksessa ole.
Menee hieman aiheen ohi, mutta oletko tallentanut latauspaikan sijainnin? Sen jälkeen pääsee määrittämään ajastukseen liittyviä asetuksia kyseisen sijainnin osalta.



Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: NPR - 12.01.21 - klo:17:19
Oletko tallentanut latauspaikan sijainnin? Sen jälkeen pääsee määrittämään ajastukseen liittyviä asetuksia kyseisen sijainnin osalta.




Ok, enpäs tuollaisesta tiennyt. Itselläni ei ole latauspistettä kotona. Lataan työpaikalla ja kauppakeskuksen latauspisteissä, kun olen kuntosalilla. Latauksen ajankohta ei siten vaikuta meikäläisellä sähkön hintaan, joten latauksen ajatuksella ei ole mulle merkitystä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

villeyli

Kirjottelenpa omasta yhteiselostani gte-passatin (2017 ruottintuonti) kanssa. Autolla oli ajettu hieman alle 100tkm kun sen 2019 syksyllä itselleni lunastin kotimaiselta käytettyjä autoja myyvältä ketjulta. Auto pelasi hyvin aina 10/2020 asti, jolloin joulukuusen valot syttyi tauluun, herjasi vaihteistoa ja hybridijärjestelmää, polttomoottori ei suostunut käynnistymään. Tässä vaiheessa kilsoja oli 129tkm ja sopivasti vuosi kulunut että takuukin oli mennyt. Sähköllä latasin auton ja sain sen paikalliseen merkkihuoltoon täällä pohjois-suomessa. Vikakoodien luvun mukaan mekatroniikkavika, irroituskytkin ei pelaa. Merkkihuollon mukaan vaatii vaihteiston vaihdon koska osaa ei saa erillään. Myyjäliikkeen kanssa selvittelemään asiaa, järjestivät korjauksen toisesta päästä maata joten kottura lavetille ja reissuun. Uusi vaihteisto ja mekatroniikka luvattiin siihen 5tâ,¬ hintaan, myyjäliikkeen kulujako virhevastuun mukaan: Mukavat 70% asiakkaalle ja 30% heille koska vaihteiston käyttöikä 180tkm, ja asiakkaan saama käyttöhyöty uuden vaihteiston myötä merkittävä. No auton sain värikkäiden korjausvaiheiden jälkeen takaisin sopivasti jouluksi (noin 2kk meni ajellessa myyjäliikkeen ystävällisesti lainaamalla koirankoppia hieman suuremmalla autolla). Vaihteistohässäkkä purettiin remonttia tekevän korjaamon mukaan noin kolmisen kertaa, ilmeisesti kuitenkaan heillä ollut vaihtovaihteisto (hommaavat jostain uutta vastaavia laitteita kuulemma) ei tuohon mennyt, ja vaihteisto oli muutenkin ollut ehjä. Mekatroniikasta ei ollut heti löytynyt vikaa mutta se oli kuitenkin vaihdettu pariin otteeseen ja viimeisellä kerralla auto sitten saatiinkin toimimaan! Lienee vielä maininnan arvoista että vaihteistoöljyn vaihto oli edellisellä omistajalla venähtänyt kokonaiset 6tkm joten maahantuoja pesi kätensä koko hommasta tuon perusteella (tämä siis merkkihuollon selvittelyä koko savotan alkuvaiheessa). Tänään sitten käytin autoa määräaikaishuollossa jälleen tuolla merkkiliikkeessä, niin kappas vain, autosta oli löytynyt pitkän vikakoodilistan ohessa vaihteistojärjestelmän perussäätö tekemättä, vaihteistonohjainlaite lukittu - nimiset viat. Luulin jo, että pääsen tästä savotasta erilleen mutta ei tästä näköjään pääse eroon vaikka kuinka paljon touhutonneja lappaa tiskiin.

Onkos muilla vaihteistot pelanneet ongelmitta?

Siimajalka

Mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa, että jonkun automallin vaihteiston käyttöikä on vaikka 180.000 km? Juridisesti tilanne on minulle suhteellisen selvä: tuossa vaiheessa alkaa olla turha inistä hyvitystä myyjältä.

Mutta jos lähestytään tilannetta mekaanisesti ja tilastollisesti. Kuinka isossa osassa tuollaisia  autoyksilöitä vaihteisto sanoo itsensä irti noilla haminoilla? Kuinka iso osuus jatkaa matkaansa vielä 360.000 kilsaan?
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Trifid

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 12.01.21 - klo:22:53
Mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa, että jonkun automallin vaihteiston käyttöikä on vaikka 180.000 km?

Auton vaihteiston käyttöikä on oikeasti 200tkm - näin kuluttajasuojalain näkövinkkelistä. Ero ei suuri tuohon 180tkm mutta ero silti.
Vw Golf First Edition Style 1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti 2020

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: villeyli - 12.01.21 - klo:18:12
Kirjottelenpa omasta yhteiselostani gte-passatin (2017 ruottintuonti) kanssa. Autolla oli ajettu hieman alle 100tkm kun sen 2019 syksyllä itselleni lunastin kotimaiselta käytettyjä autoja myyvältä ketjulta. Auto pelasi hyvin aina 10/2020 asti, jolloin joulukuusen valot syttyi tauluun, herjasi vaihteistoa ja hybridijärjestelmää, polttomoottori ei suostunut käynnistymään. Tässä vaiheessa kilsoja oli 129tkm ja sopivasti vuosi kulunut että takuukin oli mennyt. Sähköllä latasin auton ja sain sen paikalliseen merkkihuoltoon täällä pohjois-suomessa. Vikakoodien luvun mukaan mekatroniikkavika, irroituskytkin ei pelaa. Merkkihuollon mukaan vaatii vaihteiston vaihdon koska osaa ei saa erillään. Myyjäliikkeen kanssa selvittelemään asiaa, järjestivät korjauksen toisesta päästä maata joten kottura lavetille ja reissuun. Uusi vaihteisto ja mekatroniikka luvattiin siihen 5tâ,¬ hintaan, myyjäliikkeen kulujako virhevastuun mukaan: Mukavat 70% asiakkaalle ja 30% heille koska vaihteiston käyttöikä 180tkm, ja asiakkaan saama käyttöhyöty uuden vaihteiston myötä merkittävä. No auton sain värikkäiden korjausvaiheiden jälkeen takaisin sopivasti jouluksi (noin 2kk meni ajellessa myyjäliikkeen ystävällisesti lainaamalla koirankoppia hieman suuremmalla autolla). Vaihteistohässäkkä purettiin remonttia tekevän korjaamon mukaan noin kolmisen kertaa, ilmeisesti kuitenkaan heillä ollut vaihtovaihteisto (hommaavat jostain uutta vastaavia laitteita kuulemma) ei tuohon mennyt, ja vaihteisto oli muutenkin ollut ehjä. Mekatroniikasta ei ollut heti löytynyt vikaa mutta se oli kuitenkin vaihdettu pariin otteeseen ja viimeisellä kerralla auto sitten saatiinkin toimimaan! Lienee vielä maininnan arvoista että vaihteistoöljyn vaihto oli edellisellä omistajalla venähtänyt kokonaiset 6tkm joten maahantuoja pesi kätensä koko hommasta tuon perusteella (tämä siis merkkihuollon selvittelyä koko savotan alkuvaiheessa). Tänään sitten käytin autoa määräaikaishuollossa jälleen tuolla merkkiliikkeessä, niin kappas vain, autosta oli löytynyt pitkän vikakoodilistan ohessa vaihteistojärjestelmän perussäätö tekemättä, vaihteistonohjainlaite lukittu - nimiset viat. Luulin jo, että pääsen tästä savotasta erilleen mutta ei tästä näköjään pääse eroon vaikka kuinka paljon touhutonneja lappaa tiskiin.

Onkos muilla vaihteistot pelanneet ongelmitta?

Tuolla edellisillä sivuilla on omaa tarinaa samanmoisesta viasta mulla. Mulla tosin meni Volkkarin piikkiin se mekatroniikan korjaus. Tai no Volkkarin ja myyjäliikkeen, että siinä mielessä oli onnellisempi tarina mulla, kuin sulla.

Asiasta toiseen, niin tänä aamuna kekkasin miten auto lämpeää 16A suko-piuhalla kunnolla. Olin vahingossa unohtanut autoon MAX-napin tuulilasin hönkään päälle. Nyt oli lämmin auto, kun muuten ilmastointi on automatiikalla ja pyynti 22-astetta. Otin lähtiessä myös luistonestot pois, niin range näytti 47km lähtiessä. Pakkasta oli -3 astetta.

VG

Ei oo kyllä talviauto itselle tämä.

Käytännön range omalla työmatkalla pikkupakkasella 20 km tai karvan alle. Ex Volvo meni 40-45 samoissa olosuhteissa.
Latausluukku ollut jäässä ihan liian monta kertaa. On sulateltu ja putsattu välillä mutta ei. Joskus jäätyy ajon aikana pöllyävästä tavarasta kiinni, mutta vielä useammin jäätyy ulkona ladatessa niin ettei enää saa kiinni lähtiessä. Latauskaapelin liitin ollut sekin kumituteista yms huolimatta niin jäässä kahdesti, ettei käyttö ole onnistunut. Kuskin oven mekanismi on sekin jäätynyt nyt kahdesti niin, ettei ovi pysy kiinni.

Vaihto siis edessä, mutta ainakin ekat välirahatarjoukset toiseen merkkiin vaihtaessa on olleet niin surkeita, etten ole vielä liipaissut. :D

villeyli

Lainaus käyttäjältä: Anita Hirvosen hiukset - 13.01.21 - klo:09:46
Tuolla edellisillä sivuilla on omaa tarinaa samanmoisesta viasta mulla. Mulla tosin meni Volkkarin piikkiin se mekatroniikan korjaus. Tai no Volkkarin ja myyjäliikkeen, että siinä mielessä oli onnellisempi tarina mulla, kuin sulla.

Ok, hyvä kun oot saanut auton korjautettua volkkarin piikkiin. Haeskelin nyt tarkemmin ja huomasin etten nyt olekaan aivan itsekseni tämän vian kanssa. Harmittaa kyllä kovasti ettei tullut katsottua huoltokirjaa tarkemmin mutta kyllä kai sitä olettaa että auto olisi takuuaikana huollettu ajallaan, joskin tuommonen 10% ylitys vaihteistoöljyn vaihtovälissä tuskin on ollut tähän vikaan syynä, mutta onhan volkkari tunnetusti pessyt kätensä selvemmistäkin lapsuksista. En tiedä olisiko myyjäliikkeen voinut olettaa tarkistaneen uittamansa auton huoltotiedot tarkemmin?  Tuo saamani merkittävä käyttöhyötykin jäi nyt kohtalaisen pieneksi koska vaihteistoa ei vaihdettu vaan mekatroniikka ainoastaan, vaikka käsitykseni mukaan oli tarkoitus vaihtaa myös vaihteisto. Sopiiko kysyä minkä hintainen remontti sinulle tästä aiheutui?

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: villeyli - 13.01.21 - klo:10:36
Ok, hyvä kun oot saanut auton korjautettua volkkarin piikkiin. Haeskelin nyt tarkemmin ja huomasin etten nyt olekaan aivan itsekseni tämän vian kanssa. Harmittaa kyllä kovasti ettei tullut katsottua huoltokirjaa tarkemmin mutta kyllä kai sitä olettaa että auto olisi takuuaikana huollettu ajallaan, joskin tuommonen 10% ylitys vaihteistoöljyn vaihtovälissä tuskin on ollut tähän vikaan syynä, mutta onhan volkkari tunnetusti pessyt kätensä selvemmistäkin lapsuksista. En tiedä olisiko myyjäliikkeen voinut olettaa tarkistaneen uittamansa auton huoltotiedot tarkemmin?  Tuo saamani merkittävä käyttöhyötykin jäi nyt kohtalaisen pieneksi koska vaihteistoa ei vaihdettu vaan mekatroniikka ainoastaan, vaikka käsitykseni mukaan oli tarkoitus vaihtaa myös vaihteisto. Sopiiko kysyä minkä hintainen remontti sinulle tästä aiheutui?

Oliko sulla auto huollettu merkkihuollossa? Olitko itse vaihdattanut öljyt 120tkm kohdalla?

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: villeyli - 13.01.21 - klo:10:36
Ok, hyvä kun oot saanut auton korjautettua volkkarin piikkiin. Haeskelin nyt tarkemmin ja huomasin etten nyt olekaan aivan itsekseni tämän vian kanssa. Harmittaa kyllä kovasti ettei tullut katsottua huoltokirjaa tarkemmin mutta kyllä kai sitä olettaa että auto olisi takuuaikana huollettu ajallaan, joskin tuommonen 10% ylitys vaihteistoöljyn vaihtovälissä tuskin on ollut tähän vikaan syynä, mutta onhan volkkari tunnetusti pessyt kätensä selvemmistäkin lapsuksista. En tiedä olisiko myyjäliikkeen voinut olettaa tarkistaneen uittamansa auton huoltotiedot tarkemmin?  Tuo saamani merkittävä käyttöhyötykin jäi nyt kohtalaisen pieneksi koska vaihteistoa ei vaihdettu vaan mekatroniikka ainoastaan, vaikka käsitykseni mukaan oli tarkoitus vaihtaa myös vaihteisto. Sopiiko kysyä minkä hintainen remontti sinulle tästä aiheutui?

Joo tosiaan mullakin on Ruotsista uitettu vanha liisari ja vm.2017. Kilsoja oli homman sattuessa 142000km. Muistaakseni Volkkarin laskuissa oli koko rempan hintana n.4800â,¬. Aloittivat työt eräänä keskiviikkona ja hain auton seuraavan viikon tiistaina. Ja tosiaan mekatroniikan vaihtoivat mulle. Se itse mekatroniikka oli muistaakseni laskussa vähän reilu 2000â,¬. Laina-auton rempan ajaksi sain myyjäliikkeeltä. Volkkari maksoi kulut 100%/70% suhteella osat/työ. Loput maksoi myyjäliike. Minä maksoin 100â,¬, kun semmoinen summa oli omavastuuna liikkeestä ottamassani lisätakuussa.

mattix

Lainaus käyttäjältä: VG - 13.01.21 - klo:09:58
Ei oo kyllä talviauto itselle tämä.

Käytännön range omalla työmatkalla pikkupakkasella 20 km tai karvan alle. Ex Volvo meni 40-45 samoissa olosuhteissa.
Latausluukku ollut jäässä ihan liian monta kertaa. On sulateltu ja putsattu välillä mutta ei. Joskus jäätyy ajon aikana pöllyävästä tavarasta kiinni, mutta vielä useammin jäätyy ulkona ladatessa niin ettei enää saa kiinni lähtiessä. Latauskaapelin liitin ollut sekin kumituteista yms huolimatta niin jäässä kahdesti, ettei käyttö ole onnistunut. Kuskin oven mekanismi on sekin jäätynyt nyt kahdesti niin, ettei ovi pysy kiinni.

Vaihto siis edessä, mutta ainakin ekat välirahatarjoukset toiseen merkkiin vaihtaessa on olleet niin surkeita, etten ole vielä liipaissut. :D

Minulla range liikkuu siinä 22-27 km haarukassa max. 10 asteen pakkasessa ja tuo matka sisältää n. 10 km satasen tietä.

Luukun sijoitus ja rakenne on kyllä täysi susi eli keulassa ja sellaisessa kulmassa, että kerää kaiken sonnan ja jään niin ajossa kuin seisoessa taivasalla. Lisäksi rakenne on niin heppoinen, että aristaa raaputella jäätä pois. Olenkin pohtinut suojan hankkimista latauksen ajaksi. Sellaisia on kai valmiina myynnissä.

Muuten tämä on oivallinen talviauto, kun sähköllä mentäessä ei tarvitse niin paljon moottorin lämmityksestä murehtia vaikkakin on tässä perinteinen aski öljyineen.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Anita Hirvosen hiukset - 13.01.21 - klo:11:52
Joo tosiaan mullakin on Ruotsista uitettu vanha liisari ja vm.2017. Kilsoja oli homman sattuessa 142000km. Muistaakseni Volkkarin laskuissa oli koko rempan hintana n.4800â,¬. Aloittivat työt eräänä keskiviikkona ja hain auton seuraavan viikon tiistaina. Ja tosiaan mekatroniikan vaihtoivat mulle. Se itse mekatroniikka oli muistaakseni laskussa vähän reilu 2000â,¬. Laina-auton rempan ajaksi sain myyjäliikkeeltä. Volkkari maksoi kulut 100%/70% suhteella osat/työ. Loput maksoi myyjäliike. Minä maksoin 100â,¬, kun semmoinen summa oli omavastuuna liikkeestä ottamassani lisätakuussa.

Tätä vois melkeen jo sanoa hyväksi tuuriksi. Satasella 142tkm ajettuun autoon uusi mekatroniikka :)


jarmoke

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 12.01.21 - klo:12:24
Ei tarvii kikkailla, kun ajastaa kerran latauksen tapahtuvaksi yöaikaan. Siihen menee pari minuuttia. Sen sijaan yösähköä käyttämällä säästää vuositasolla helposti 100 euroa. Eli jos tuntipalkka on reilusti yli 1000 euroa, niin ei kannata nähdä vaivaa.

Minulla on sen verran säännölliset menot, että ei haittaa, jos muutaman kerran joutuu polttiksen käynnistämään. Ja saa sen latauksen käynnistettyä koska tahansa, jos yllättävää menoa ilmaantuu. Lisäksi saa tasattua kiinteistön sähkökuormitusta, ettei kaikki laitteet ole käytössä samaan aikaan.

Mutta jokainen latailee tietenkin niin kuin parhaaksi katsoo.

En tarkoittanut kikkailulla että joka yö pitäisi säätää latausta erikseen, olen varsin hyvin tietoinen ajastuksista, joita ei montaa erilaista saa tehtyä...

Kuten kirjoitin, jos tulee epäsäännöllistä ajoa niin helposti tuon yösähköstä saadun hyödyn häviää jos joutuu sen takia bensiinimoottorilla ajamaan. Se riippuu juurikin siitä ajoprofiilista, jälleen kerran...

Sen sijaan se että pitäisi jokainen ajo (esim. lapsiperheessä) tietää viimeistään 2,5 tuntia etukäteen jotta voi laittaa latauksen päälle, se on kikkailua.

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 13.01.21 - klo:12:01
Tätä vois melkeen jo sanoa hyväksi tuuriksi. Satasella 142tkm ajettuun autoon uusi mekatroniikka :)

Juu kaikinpuolin sujuvasti hoitui kyllä tuo mun tapaus, niin Volkkarin, kuin myyjäliikkeenkin puolesta :)

Niin ja sainpahan samalla uudet vaihteistoöljytkin, niin niiden vaihtotarve siirtyi samalla muutamalla kymmenellä tuhannella kilsalla.

JJT

Lainaus käyttäjältä: Anita Hirvosen hiukset - 13.01.21 - klo:11:52
Joo tosiaan mullakin on Ruotsista uitettu vanha liisari ja vm.2017. Kilsoja oli homman sattuessa 142000km. Muistaakseni Volkkarin laskuissa oli koko rempan hintana n.4800â,¬. Aloittivat työt eräänä keskiviikkona ja hain auton seuraavan viikon tiistaina. Ja tosiaan mekatroniikan vaihtoivat mulle. Se itse mekatroniikka oli muistaakseni laskussa vähän reilu 2000â,¬. Laina-auton rempan ajaksi sain myyjäliikkeeltä. Volkkari maksoi kulut 100%/70% suhteella osat/työ. Loput maksoi myyjäliike. Minä maksoin 100â,¬, kun semmoinen summa oli omavastuuna liikkeestä ottamassani lisätakuussa.
Täytyypä tarkistaa vielä huoltokirja, 14pv saa purkaa kaupat ;D vielä ehtii..
Eli maksoit 100e omavastuun + X summan liikkeen lisätakuusta ostaessasi auton?.

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: JJT - 13.01.21 - klo:13:55
Täytyypä tarkistaa vielä huoltokirja, 14pv saa purkaa kaupat ;D vielä ehtii..
Eli maksoit 100e omavastuun + X summan liikkeen lisätakuusta ostaessasi auton?.

Joo tosiaan kauppoja hieroessa otin liikkeen tarjoaman vuoden takuun ja satasen oli sitte omavastuu, kun takuuta tuli käytettyä :)

TWBE

Minulla toimi aikaisemmin tuo Androidin We Connect auton äppi hyvin tarkasti ilman ongelmia. Nyt tuli ilmeisesti uusi versio äpistä luuriin ja päivittyi käyttöehdot.
Ja kuinka ollakkaan _DILLEDONG!_ Nyt näyttää että "Auto lukitsematta" mutta kuitenkin näyttää myös että kaikki luukut ja ovet sekä ikkunat on kiinni  ::)

JJT

Lainaus käyttäjältä: Anita Hirvosen hiukset - 13.01.21 - klo:14:20
Joo tosiaan kauppoja hieroessa otin liikkeen tarjoaman vuoden takuun ja satasen oli sitte omavastuu, kun takuuta tuli käytettyä :)
Eli maksoit korjauksesta 100e+ 500-900e(mitä se lisäturva nyt on maksanut).  Nämähän on yleensä vuoden voimassa, eikös liikkeellä ole muutekin virhevastuu myymässään autossa?

duke7

Nyt -17° C ja antoi ajaa sähköllä 🤔
Luulin että -10° C on raja tuolle. Oli toki ajastettu lähtö ja lataa sen viimeisen 20% vasta ennen lähtöä. 10 A laturi.

JJT

En löytänyt muokkaus nappia mistään, niin kirjotetaan aiheesta lisää.

Itselle tarjottiin lisäturvaa 20000km/12kk, hinta 890e ja omavastuu 170e..
No en lähtenyt siihen leikkiin mukaan..
Näin ollen olisin maksanut 1060e remontista, jos siihen jotain isoa tulisi 12kk aikana..
2017,   68tkm , täyshuoltokirja volkkarilla,  ei pitäis mennä mikään remontti omaan piikkiin seuraavaan 12kk aikana.
Näin sen itse ajattelen,  voin tietenkin olla väärässä :D

VG

Mikäs ilmoitus tää nyt sitten on? Auto ei ollut eilen ajossa, kun kuskin ovi ei pysynyt auki (vivut ja tangot vissiin jäässä oven sisällä). Tänään aamulla sanoi noin kun laitoin lämmitystä päälle:

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: JJT - 14.01.21 - klo:07:06
Eli maksoit korjauksesta 100e+ 500-900e(mitä se lisäturva nyt on maksanut).  Nämähän on yleensä vuoden voimassa, eikös liikkeellä ole muutekin virhevastuu myymässään autossa?

On toki normaalit virhevastuutkin. Otin kumminkin ostaessa tuon kalliin lisätakuun sen varalle jos jotain sattuu, niin hoituu sitten turhia vänkäämättä hommat :)

TWBE

Yllättävän moni GTE passatin omistaja tällekkin palstalle kertonut mekatroniikkaviasta vaihteistossa. Ainakin viidellä vai onko enemmänkin?
Onkohan mitään auton käytöstä johtuvaa miksi se voisi tulla, vai onko kyse vaan huonosta tuurista?

Huoltojen ja öljyjen vaihtojen laiminlyönti tietysti.

-Käytetyn auton ostanut ei ainakaan voi vaikuttaa siihen miten sillä autolla on ajettu/huoltoja oikeasti tehty.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: villeyli - 13.01.21 - klo:10:36
Haeskelin nyt tarkemmin ja huomasin etten nyt olekaan aivan itsekseni tämän vian kanssa. Harmittaa kyllä kovasti ettei tullut katsottua huoltokirjaa tarkemmin mutta kyllä kai sitä olettaa että auto olisi takuuaikana huollettu ajallaan, joskin tuommonen 10% ylitys vaihteistoöljyn vaihtovälissä tuskin on ollut tähän vikaan syynä, mutta onhan volkkari tunnetusti pessyt kätensä selvemmistäkin lapsuksista. En tiedä olisiko myyjäliikkeen voinut olettaa tarkistaneen uittamansa auton huoltotiedot tarkemmin?
Valitettavasti näiden käytettyjen autojen kaupassa et voi luottaa myyjiin pätkääkään. Oikeastaan ainut asia mistä voit saada edes jotain vihiä siitä että kuinka autosta on pidetty huolta on huoltokirja ja siinä näkyvät huollot. Suoritetut huollotkin voi vielä vahvistaa olemalla huoltoon yhdessä etteivät ole väärennettyjä, tätäkin joissain maissa harrastetaan sekä matkamittarin lukeman kaunistelua. Myyjät eivät tunnu välittävän tuon taivaallista auton huoltohistoriasta monessakaan autoliikkeessä. Tämä on tullut todettua monesti oman vaihdokin arvosta vääntäessä. Hyville varusteille ja täsmälliselle huoltohistorialle ei anneta juuri painoarvoa kun vaihdokkia hinnoitellaan, myydessä seuraavalle kyllä muistetaan hehkuttaa. Autoliikkeen ostavat kyllä mielellään uudehkoja ja vähän ajettuja leasingautoja sekä kotimaasta että ulkomailta, koska ne myyvät hyvin. Tosin on siihen varmaan syynsä miksi ulkomailta tuodaan myös paljon autoja puutteellisella huoltohistorialla... ehkä osittain myös luotetaan siihen että ostajat eivät näitä tietoja edes tarkasta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Foxit

Lainaus käyttäjältä: villeyli - 12.01.21 - klo:18:12
Kirjottelenpa omasta yhteiselostani gte-passatin (2017 ruottintuonti) kanssa. Autolla oli ajettu hieman alle 100tkm kun sen 2019 syksyllä itselleni lunastin kotimaiselta käytettyjä autoja myyvältä ketjulta. Auto pelasi hyvin aina 10/2020 asti, jolloin joulukuusen valot syttyi tauluun, herjasi vaihteistoa ja hybridijärjestelmää, polttomoottori ei suostunut käynnistymään. Tässä vaiheessa kilsoja oli 129tkm ja sopivasti vuosi kulunut että takuukin oli mennyt. Sähköllä latasin auton ja sain sen paikalliseen merkkihuoltoon täällä pohjois-suomessa. Vikakoodien luvun mukaan mekatroniikkavika, irroituskytkin ei pelaa. Merkkihuollon mukaan vaatii vaihteiston vaihdon koska osaa ei saa erillään. Myyjäliikkeen kanssa selvittelemään asiaa, järjestivät korjauksen toisesta päästä maata joten kottura lavetille ja reissuun. Uusi vaihteisto ja mekatroniikka luvattiin siihen 5tâ,¬ hintaan, myyjäliikkeen kulujako virhevastuun mukaan: Mukavat 70% asiakkaalle ja 30% heille koska vaihteiston käyttöikä 180tkm, ja asiakkaan saama käyttöhyöty uuden vaihteiston myötä merkittävä. No auton sain värikkäiden korjausvaiheiden jälkeen takaisin sopivasti jouluksi (noin 2kk meni ajellessa myyjäliikkeen ystävällisesti lainaamalla koirankoppia hieman suuremmalla autolla). Vaihteistohässäkkä purettiin remonttia tekevän korjaamon mukaan noin kolmisen kertaa, ilmeisesti kuitenkaan heillä ollut vaihtovaihteisto (hommaavat jostain uutta vastaavia laitteita kuulemma) ei tuohon mennyt, ja vaihteisto oli muutenkin ollut ehjä. Mekatroniikasta ei ollut heti löytynyt vikaa mutta se oli kuitenkin vaihdettu pariin otteeseen ja viimeisellä kerralla auto sitten saatiinkin toimimaan! Lienee vielä maininnan arvoista että vaihteistoöljyn vaihto oli edellisellä omistajalla venähtänyt kokonaiset 6tkm joten maahantuoja pesi kätensä koko hommasta tuon perusteella (tämä siis merkkihuollon selvittelyä koko savotan alkuvaiheessa). Tänään sitten käytin autoa määräaikaishuollossa jälleen tuolla merkkiliikkeessä, niin kappas vain, autosta oli löytynyt pitkän vikakoodilistan ohessa vaihteistojärjestelmän perussäätö tekemättä, vaihteistonohjainlaite lukittu - nimiset viat. Luulin jo, että pääsen tästä savotasta erilleen mutta ei tästä näköjään pääse eroon vaikka kuinka paljon touhutonneja lappaa tiskiin.

Onkos muilla vaihteistot pelanneet ongelmitta?
Todella ikävän kuuloinen tapaus tämä sinun ja kovin korkeat oppirahat joudut tästä nyt maksamaan. Otan osaa. Vielä täytyy lisätä tähän että riippuen auton ja sen vaihteiston kestoiäksi olen kuullut laskettavan 200-300 tkm. Lähtöjäänhän taas tämän sorttisen kestävyysongelman hoito kuuluisi valmistajan kontolle, mutta niin kauan ei mitään tapahdu kun asiakkaat näitä remontteja kiltisti rahoittaa ja kauppa käy. Suomessa ei tarvitse edes tarjota kahta vuotta pidempiä takuita koska mielukuvien mukaan ovat "laadukasta" saksalaista insinöörityötä ja kauppa käy. VAG -konsernin autoillla on hyvin vahva jalansija leasingautojen myynnistä varsinkin Suomessa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy