Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

JJT

No katotaan sitä jossain vaiheessa mahdollisesti :)
Kuha saadaa auto pihaan ensiksi, alkaa uuden opiskelu.

concorde

Pasuuna ilmoitti tänään sähköajon ja 5min pysähdyksen jälkeen "Autoa ei voi käynistää. Irroita latausjohto" (tjsp) , vaikka auto ei siis ollut tuossa kohdassa käynyt latauksessa. V-mäinen tilanne, koska auto ei siis suostunut tekemään mitään vaikka sekä akkua, että bensaa oli täydet reservit.

Kävin renkkaamassa latausluukkua muutaman kerran tuloksetta. Samoin käytin autossa ovet lukossakin ja avasin uusiksi + yritin käynnistää. Ei tulosta, vaan sama virheilmo. Avasin konepellin ja ihmettelin hetken ja seuraavalla kerralla vehje toimikin sitten kuten pitikin...

Mitähän tuossa saattoi tapahtua?  VCDS ei kertonut kotiin päästyä mitään virheilmoa tuohon liittyen, eli ei tullut apuja sieltäkään.  Samoin yritykset käynnistää auto bensalle (akun latausmoodi, GTE-moodi ym.) ei onnistunut, koska toi virheilmo.

Olisin seuraavaksi kokeillut kontissa ollutta latauspiuhaa "renkata" hetken liittimessä, jos se olisi tehnyt jotain muutosta ja siitä seuraavana olisin varmaan käynyt sulakkeiden kimppuun. 

Itse latausliitin oli puhdas ja kuiva kun sinne kurkin.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Banned

Mulla teki kerran saman. Virrat pois ja ovet lukossa ~6 min, niin väylät meni virrattomiksi ja vika poistui. Tämän ohjeen sain, kun soitin huoltoon.
Passat GTE

JJT

Eihän tämä Passat kauheasti eroa VolvoD6 käytännössä?
Eli olen tottunut pitämään volvoa aina piuhan päässä kotona, sähkösen esilämmityksen olen laittanut päälle n.20min ennen  lähtöä ja webastolla lämmittäny jos kovempia pakkasia.  Esilämmityksen saa käyntiin etänä?
Porukka vissiin käyttää jotai ajastusta enemmän?

plugaaja

^ Juuri noin omaa GTE:täni käytän. Kotipihaan tullessa aina latausaseman piuha (16A) kiinni autoon, ladataan akku täyteen saman tien. Esilämmitykseen en käytä ajastuksia, koska seuraava lähtöaika ei yleensä ennustettavissa kovin tarkkaan. Käynnistän viileällä kelillä esilämmityksen sähköllä esim 20min We Connectin kautta (... tunnetusti ei onnistu ihan aina). Jos lunta/pakkasta/kiirelähtö, niin sähkön sijaan esilämmitys Webastolla.

Pari huomiota: 8A virralla ei sähköllä esilämmitys oikein ole riittävän tehokas, vaatii 16A toimiakseen paremmin. Kaipa jotkut ajastaa useamman 30 min lämmityksen tarvittaessa, itse en ole kokeillut. Ja lisäksi auttaa jos parkkeeratessa muistaisi laittaa kabiinissa puhalluksen kovemmalle, koska käsittääkseni sähkölämmityksessä se ei automaattisesti nosta puhallustehoa tarpeeksi. Webastolla puhallus menee kyllä ihan itsekseen kovalle, ja muutenkin lämmitystehoa on vähintään riittävästi.

tet

Lainaus käyttäjältä: plugaaja - 01.01.21 - klo:22:27
^ Juuri noin omaa GTE:täni käytän. Kotipihaan tullessa aina latausaseman piuha (16A) kiinni autoon, ladataan akku täyteen saman tien.

Ei ihan optimaalinen käyttötapa akun kestoa ajatellen, mutta en kyllä tiedä miten paljon tuo käytännössä akkua "kuluttaa". Sen takiahan näissä töpseliautoissa on noita latausajastuksia, että akun kunnon kannalta on parasta ladata täyteen vasta vähän ennen ajoon lähtöä. Mitä lyhyemmän aikaa akku on täydessä varauksessa, sen parempi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JJT

Itse henkilökohtasesti en jaksa alkaa leikkimään ajastuksilla.
Johdon päähän vaan heti ja lataukseen kun kotipihaan tulen, on ainakin virtaa kun täytyy taas lähteä liikkeelle.

TWBE

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.01.21 - klo:12:35
Ei ihan optimaalinen käyttötapa akun kestoa ajatellen, mutta en kyllä tiedä miten paljon tuo käytännössä akkua "kuluttaa". Sen takiahan näissä töpseliautoissa on noita latausajastuksia, että akun kunnon kannalta on parasta ladata täyteen vasta vähän ennen ajoon lähtöä. Mitä lyhyemmän aikaa akku on täydessä varauksessa, sen parempi.

Tämä on kyllä hyvää tietoa, minimivarausmäärä ja maksimivarausmäärä asetukset on akun kunnon optimointia. Olisi kiva jos tulevaisuudessa auto osaisi itse "päästellä höyryjä" tarpeen vaatiessa. Kuulemma Tesloissa on storage modea ym. "älyllistä elämää" akun kannalta.

Täytyy tässä asiassa kompata @JTT etten kyllä minäkään ala urheilemaan lähtöajoilla ym. minimilataus jutuilla kun toi range on kuitenkin todellisuudessa onneton ja jos sillä alkaa pelailemaan, että sen takia pitää aikataulutella elämää niin morjes. Jossain oikeassa sähköautossa tossa olisikin järkeä ehkä (palatakseni teslan storage modeen) muuten, mutta älyä saisi tosissaan ton akkujen optimoinnin osalta olla sisäänrakennettu autoon.

mattix

Itse en usko akun eliniän merkittävään muutokseen sillä, että auto ladattaisiin täyteen vasta juuri ennen ajoa eikä heti lataukseen pysäköitäessä. Näin varsinkin, kun autoa käytetään säännöllisesti eikä kerran viikossa. Taas akun lämpötilan hallinnan (ja siten rangen) suhteen olen huomannut eroa pakkaskaudella, kun auto ladataan täyteen juuri ennen lähtöä.

Olisiko tähän viisaammilla ja enemmän testanneilla vinkkiä? Jos on säännölliset lähtöajat, niin mikä on pakkaskaudella fiksu peruslatauksen taso ( XX %), johon auto kannattaa ladata heti ja loput sitten ajastettuna lähtöhetkelle? Itselläni ajot ovat paljon 20-40 km haarukassa, joten tekee mieli optimointia harrastaa, jotta polttomoottori ei turhaan käynnistyisi.

Topjanne

Peruslataus 0% eli koko lataus ajastettuna yöaikaan, jolloin pörssisähkö on halvempaa ja talon muu kuormitus vähäisempää.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 22.12.20 - klo:20:40
Tulipas mukava joulu. Mökkireissulla "hybrid system error. Stop".
Mökki keskellä ei mitään ja auto hinurilla Tampereelle.

Kiva kiitti hei, autosta ei löytynyt mitään vikaa. Vikakoodit nollattu ja 320e laskua. Jepjep.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 05.01.21 - klo:11:33
Kiva kiitti hei, autosta ei löytynyt mitään vikaa. Vikakoodit nollattu ja 320e laskua. Jepjep.

No voi sviddu. Katsottiinko edes avoimet kampanjat, onko päivityksiä ohjainlaitteisiin tms.? Tai sitten koko homma meni vaan pakkasen piikkiin. Kannattanee hankkia https://obdeleven.com/en/ odottamaan seuraavaa kertaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jopo

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 05.01.21 - klo:11:33
Kiva kiitti hei, autosta ei löytynyt mitään vikaa. Vikakoodit nollattu ja 320e laskua. Jepjep.
Tuota samaa hybrid erroria on tullut iV Superbissakin käyttäjillä. Mulla tuo on tullut muutaman kerran, mutta aina kun oon laittanut virrat pois, on uusintakäynnistys ollut normaali. Itsekin tuosta 15tkm huollossa kyselin, mutta mitään jälkiä errorista eivät nähneet. 

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.01.21 - klo:11:43
No voi sviddu. Katsottiinko edes avoimet kampanjat, onko päivityksiä ohjainlaitteisiin tms.? Tai sitten koko homma meni vaan pakkasen piikkiin. Kannattanee hankkia https://obdeleven.com/en/ odottamaan seuraavaa kertaa.

Kuulemma vikakoodit herjannu korkeäjänniteakuston kennojännitteiden eroa. Mitattu manuaalisesti eikä vikaa.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: jopo - 05.01.21 - klo:11:55
Tuota samaa hybrid erroria on tullut iV Superbissakin käyttäjillä. Mulla tuo on tullut muutaman kerran, mutta aina kun oon laittanut virrat pois, on uusintakäynnistys ollut normaali. Itsekin tuosta 15tkm huollossa kyselin, mutta mitään jälkiä errorista eivät nähneet.

Mullahan tuo ei lähtenyt edes uusintakäynnistyksellä... Tai ei ainakaan 5 - 10min odottamisella. Aika sanalla sanoan jerseestä jos tuo uusiutuu ja taas hinuri reissu.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 05.01.21 - klo:12:02
Mullahan tuo ei lähtenyt edes uusintakäynnistyksellä... Tai ei ainakaan 5 - 10min odottamisella. Aika sanalla sanoan jerseestä jos tuo uusiutuu ja taas hinuri reissu.

Kannattaisi ehkä kysellä huollosta, millä "kikalla" saivat auton toimimaan? Jos tuolla "kikkakolmosella" onnistuisi auton kännistys tavalliselta matti-meikäläiseltäkin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 05.01.21 - klo:12:57
Kannattaisi ehkä kysellä huollosta, millä "kikalla" saivat auton toimimaan? Jos tuolla "kikkakolmosella" onnistuisi auton kännistys tavalliselta matti-meikäläiseltäkin.

Kai se jollain testerillä on nollattu. Pitää kysyä. Tässä vaan mietin että pitäskö auto vaihtaa. Akkutakuuhan valmistajalla loppuu 160tkm. Tulee kallista lystiä jos sitten myöhemmin joskus akustossa tulee vikaa.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.01.21 - klo:11:43
No voi sviddu. Katsottiinko edes avoimet kampanjat, onko päivityksiä ohjainlaitteisiin tms.? Tai sitten koko homma meni vaan pakkasen piikkiin. Kannattanee hankkia https://obdeleven.com/en/ odottamaan seuraavaa kertaa.

Joo kaikki päivitykset on autoon tehty mitä on ollu. Kuulemma yhtään akustoa ei ole jouduttu vaihtamaan Passattiin.
Sinällään ymmärrän tuon velotuksen ja vian etsinnän. Jos myöhemmin haluaa tehtaan piikkiin niin nuo tehtaan vaatimat vian haut pitää olla tehtynä.
Auton myynyt liike maksoi nyt puolet tuosta laskusta.

mtk

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.01.21 - klo:11:43
No voi sviddu. Katsottiinko edes avoimet kampanjat, onko päivityksiä ohjainlaitteisiin tms.? Tai sitten koko homma meni vaan pakkasen piikkiin. Kannattanee hankkia https://obdeleven.com/en/ odottamaan seuraavaa kertaa.
Näyttää tuo obdeleven mainostavan kuvan kanssa sivuilla, että jopa auton 12V akun latausjännitteen saa katsottua, vau.
Saakohan noilla testereillä oikeasti katsottua ladattavan sähköajoneuvon korkeajännitepuolen viat ja nollattua vikakoodit.
Octavia 1,4TSI,DSG
Superb 2,0 TDI200, DSG,

janimak

Talvi tuli ja niin näköjään alkoi vääntö latausluukun kanssa. Tuo latausluukun nuppi jähmettyy pakkasessa eikä luukku tahdo aueta. Lämpöpuhaltimella vetristyy, mutta taas muutaman tunnin päästä takkuaa. Edestä suihkutetut lukkosulat tai -öljyt ei tunnu auttavan.

Onko jollain joku kikka tuon nupin herkistämiseen vai onko parempi ajaa talvi luukku auki?

E.e

Lainaus käyttäjältä: mtk - 06.01.21 - klo:06:41
Näyttää tuo obdeleven mainostavan kuvan kanssa sivuilla, että jopa auton 12V akun latausjännitteen saa katsottua, vau.
Saakohan noilla testereillä oikeasti katsottua ladattavan sähköajoneuvon korkeajännitepuolen viat ja nollattua vikakoodit.
Mitä haluat tuolta puolelta nähdä niin voin katsoa löytyykö? Luulis vikakoodit löytyvän vian ilmetessä myös kun kaikkea muutakin dataa näkyy.




IDI3T

Tuon auton latausjännitteen voi halvemmallakin nähdä.
Itselläni on tuossa keskikonsolin 12V pistorasiassa tuollainen https://www.aliexpress.com/item/32912756616.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dIRrQSG
Samalla saa kaksi vakio USB porttia (jos tarvii), itselläni tuo jännite-mittari ajaessa kylläkin vilkkuu , kun tuo latausjännite on 15,1V
Alemmilla jännitteillä ei vilkuta.
VW Passat Variant GTE 2020

E.e

#3202
Lainaus käyttäjältä: velim - 29.12.20 - klo:13:23
Miten VCDS:llä saa tarkistettua akuston kokonaislatausmäärän? Olisiko rautalankaohjetta? Kiinnostaisi kovasti ja VCDS löytyy, mutta tuota tietoa en ole vielä onnistunut löytämään ...

Jos saa sillä yhteyden tuonne hybridi yksikköön niin livedatasta tulee ainakin obd11 tapauksessa. Tossa ylemmän vastauksen kuvassa näkyy.

Kyllä melkein ehdoton kapistus jos autoa meinaa vähänkään pidempään pitää eikä viedä merkkiliikkeeseen luettavaksi jokakerta kun vikavalot syttyy, 50e hintaa tällä lukijalla.


JJT

Noniin passat gte tuli pihaan ja ensimmäiset ajot suoritettu, vähän vaati totuttelua ton Volvon jälkeen.
En saanut autoa Battery Charge moodiin, vain E mode ja hybridi toimi?  Ovet ei auennut takana ensin, alkoi kuitenkin toimimaan loppujen lopuks, kännykkä täytys vielä saada auton kanssa toimimaan,  en kauheen hyvää palautetta ole tosta we connect app:ista lukenut ja vissiin vuosi maksukin 150e paikkeilla?
Muuten auto vaikutti oikee hyvältä.

mtk

Lainaus käyttäjältä: E.e - 06.01.21 - klo:17:33
Jos saa sillä yhteyden tuonne hybridi yksikköön niin livedatasta tulee ainakin obd11 tapauksessa. Tossa ylemmän vastauksen kuvassa näkyy.

Kyllä melkein ehdoton kapistus jos autoa meinaa vähänkään pidempään pitää eikä viedä merkkiliikkeeseen luettavaksi jokakerta kun vikavalot syttyy, 50e hintaa tällä lukijalla.

Onhan toi ehdoton, jos sillä voi sen Hybrid error poistaa, joka oli joillakin tuossa aiemmissa viesteissä ja oli vaatinut hinurin ja huollon 320e kuittauksen. Itsellä ei toistaiseksi ole tarvetta.
Octavia 1,4TSI,DSG
Superb 2,0 TDI200, DSG,

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: mtk - 06.01.21 - klo:20:03
Onhan toi ehdoton, jos sillä voi sen Hybrid error poistaa, joka oli joillakin tuossa aiemmissa viesteissä ja oli vaatinut hinurin ja huollon 320e kuittauksen. Itsellä ei toistaiseksi ole tarvetta.

Suurin osa laskua oli siitä kun tietokone ilmoitti kennoissa olevan jännite-eroa ja sähkäri oli sitten ihan mittaillut kennot erikseen.
Tuossa omatoimisessa kuittauksessa tulee se ongelma eteen, että jos siellä jotain fataalia sitten onkin. Kyse ei kuitenkaan ole ihan kännykän akusta...
Kinkkinen homma kyllä jos tuo errori uudestaan ilmaantuu.

fidelity

Lainaus käyttäjältä: JJT - 06.01.21 - klo:19:09
Noniin passat gte tuli pihaan ja ensimmäiset ajot suoritettu, vähän vaati totuttelua ton Volvon jälkeen.
En saanut autoa Battery Charge moodiin, vain E mode ja hybridi toimi?  Ovet ei auennut takana ensin, alkoi kuitenkin toimimaan loppujen lopuks, kännykkä täytys vielä saada auton kanssa toimimaan,  en kauheen hyvää palautetta ole tosta we connect app:ista lukenut ja vissiin vuosi maksukin 150e paikkeilla?
Muuten auto vaikutti oikee hyvältä.
WeConnectin palvelujen hinta riippuu paketista ja sopimuksen kestosta. Itse maksoin syksyllä Security & Service Plus -paketista 95 â,¬ kahdeksi vuodeksi.

duke7

Lainaus käyttäjältä: JJT - 06.01.21 - klo:19:09
Noniin passat gte tuli pihaan ja ensimmäiset ajot suoritettu, vähän vaati totuttelua ton Volvon jälkeen.
En saanut autoa Battery Charge moodiin, vain E mode ja hybridi toimi?  Ovet ei auennut takana ensin, alkoi kuitenkin toimimaan loppujen lopuks, kännykkä täytys vielä saada auton kanssa toimimaan,  en kauheen hyvää palautetta ole tosta we connect app:ista lukenut ja vissiin vuosi maksukin 150e paikkeilla?
Muuten auto vaikutti oikee hyvältä.
Ei mene siihen battery chargeen napista vaan pitää tökätä näyttöä. Aika turha se mode on, jos tarvitsee jostain syystä saada virtaa akkuun ajamalla niin gte-mode toimii siihen jopa paremmin.

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 06.01.21 - klo:20:51
Ei mene siihen battery chargeen napista vaan pitää tökätä näyttöä. Aika turha se mode on, jos tarvitsee jostain syystä saada virtaa akkuun ajamalla niin gte-mode toimii siihen jopa paremmin.

Sanoisin, että täysin turha ominaisuus Suomen olosuhteissa - ja jos tekee mieli kokeilla, niin kulutusmittari näyttöön. Ei tehne sen jälkeen.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

JJT

Lainaus käyttäjältä: fidelity - 06.01.21 - klo:20:38
WeConnectin palvelujen hinta riippuu paketista ja sopimuksen kestosta. Itse maksoin syksyllä Security & Service Plus -paketista 95 â,¬ kahdeksi vuodeksi.
Oikeestaan toi esilämmitys on ainut mikä kiinnostaa, toimiiko vaikka ei olisi johdon päässä mutta akustossa olisi virtaa? Vaii toimiiko vain johdon päässä? Webasto löytyy kyllä joka toimii kaukosäätimellä. Aika huonosti taitaa toimia mitä lueskelee kokemuksia,  silloin tällöin ja joskus kuukauden välein :(
Battery charge olin ajatellut käyttää jos matkaa esim. 60km ja haluan säästää sähköä tulevaan kaupunkiajoon perillä,  vai millä moodeilla kannattaa ajaa kyseinen esimerkki?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy