Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 27.12.20 - klo:00:18
Jos ei peruslöylyt riitä, saisihan näihinkin varmaan defan tai calixin miniplugilla ja vaikka 1.8kW sisälämppärillä asennettua? Tietysti hieman syö tuota alkuperäistä ideaa..
Sähkövastus / vesikennolämmitin on omien kokemuksieni mukaan 5-7kW mallista riippuen. Tehoa rajoittaa se, että pyydetään esilämmitykseltä jotakin muuta kuin MAX (kaikki muu rajoittaa akkuvirralla maksimitehoa) ja mikäli auto on piuhassa kiinni rajoittaa piuhasta saatava teho lämmitystä seuraavaksi. Plugarissa maksimi on se 16A (3600w) ja ilman piuhaa on sitten maksimiteho käytettävissä.

Sama logiikka niin plugareissa kuin täyssähköpeleissäkin. Kunnollisella latausasemalla täyssähköpelin kanssa hyvä järjestely, jossa kaikki lämmitysenergia otetaan sähköverkosta. Itse en tästä niin välitä, kun mieluummin käyttäisin akusta halvalla ladattua sähköä aamun kalliiden tuntien sijaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 27.12.20 - klo:14:05
Sähkövastus / vesikennolämmitin on omien kokemuksieni mukaan 5-7kW mallista riippuen. Tehoa rajoittaa se, että pyydetään esilämmitykseltä jotakin muuta kuin MAX (kaikki muu rajoittaa akkuvirralla maksimitehoa) ja mikäli auto on piuhassa kiinni rajoittaa piuhasta saatava teho lämmitystä seuraavaksi. ...

Kunnollisella latausasemalla täyssähköpelin kanssa hyvä järjestely, jossa kaikki lämmitysenergia otetaan sähköverkosta. Itse en tästä niin välitä, kun mieluummin käyttäisin akusta halvalla ladattua sähköä aamun kalliiden tuntien sijaan.

Kauanko lämmitin sitten olisi aamulla päällä? Arvelisin että vartista puoleen tuntiin. Jos se varsinainen akun täyttö on tehty edullisella yösähköllä, niin ei tuosta lämmittämisestä aamutuimaan taida aivan valtavia kustannuksia koitua siihen verrattuna, että lämpö otettaisiin akusta.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

JJT

Terve.
Mietinnässä oli ensin bensa  farkku golffi, kuitenkin GTE Passat myös käynyt mielessä.
Omaan ajoon sopii varmasti hyvin (ajot päivisin 30-40km luokkaa)
Nyt välipäivinä hyviä tarjouksia ja sen takia kyselen( ei kerkee lukemaan foorumia läpi)

Mitä pitää ottaa huomioon autosta, tiettyjä varusteita, paljon kulutus jos bensalla motoria ajelee, sähköllä varmaan sen 30-35km pääsee?
Entä takuut akussa?
Mietinnässä olisi 2017-18 vuoden auto.
Kiitos vastauksista.

E.e

Lainaus käyttäjältä: JJT - 27.12.20 - klo:22:21
Terve.
Mietinnässä oli ensin bensa  farkku golffi, kuitenkin GTE Passat myös käynyt mielessä.
Omaan ajoon sopii varmasti hyvin (ajot päivisin 30-40km luokkaa)
Nyt välipäivinä hyviä tarjouksia ja sen takia kyselen( ei kerkee lukemaan foorumia läpi)

Mitä pitää ottaa huomioon autosta, tiettyjä varusteita, paljon kulutus jos bensalla motoria ajelee, sähköllä varmaan sen 30-35km pääsee?
Entä takuut akussa?
Mietinnässä olisi 2017-18 vuoden auto.
Kiitos vastauksista.

Akkutakuu 160tkm asti, motarilla hybriditilassa suht tyhjällä akulla vakkari n.110-115kmh kulutus ollut siellä 6-6.5/100km eli ei paha mielestäni. Sähköllä pääsee nollakeleillä vähän riippuen ajotavasta n.25-35km, enemmänkin pääsee jos akku lämmin lähtiessä. Nämä kilometrilukemat 190tkm ajetusta autosta eikä tunnu tämän ketjun perusteella häpeävän vähemmän ajetuille. Obd11 tai vcds saa tsekattua myös akustosta paljonko sähköä ladattu/käytetty. Ostaessa kannattaa tsekata että isompi 60tkm välein tehty huolto DSG öljyineen olis suoritettu niin ei tarvitse heti sitä tehdä.

mattix

Lainaus käyttäjältä: JJT - 27.12.20 - klo:22:21
Terve.
Mietinnässä oli ensin bensa  farkku golffi, kuitenkin GTE Passat myös käynyt mielessä.
Omaan ajoon sopii varmasti hyvin (ajot päivisin 30-40km luokkaa)
Nyt välipäivinä hyviä tarjouksia ja sen takia kyselen( ei kerkee lukemaan foorumia läpi)

Mitä pitää ottaa huomioon autosta, tiettyjä varusteita, paljon kulutus jos bensalla motoria ajelee, sähköllä varmaan sen 30-35km pääsee?
Entä takuut akussa?
Mietinnässä olisi 2017-18 vuoden auto.
Kiitos vastauksista.
Tällä foorumilla tuntuu useita pelottavan kauheasti GTE:n hankkiminen. Samanlainen auto se on kuin muutkin etuineen ja huonoine puolineen. Jos pelottaa, niin ei sitten hanki GTE:tä ja jättää täällä murjottamiset väliin.
Itselläni on kaksi GTE:tä pihassa ja useamman BMW:n ja Skodan jälkeen oikein hyviä laitteita. Eihän tämä missään nimessä ole BMW:n viimeisen päälle varustetun ja nelivedolla olevan kutospadallisen vitossarjalaisen veroinen ajoltaan, varusteiltaan, hiljaisuudeltaan ja fiilikseltään. Toisaalta ei ole kustannukset ja arvonalenema samaa luokkaa ja luotettavuus toistaiseksi parempi. Järkiauto, varsinkin käytettynä.

Minusta hyviä puolia ovat:
+ Tilat, kulutus vs. suorituskyky, hiljaisuus, hillityt sisätilat, mukavat lisävarusteet ja edullinen verotus sekä vakuutukset

Heikkoja puolia taas ovat:
- Akun range saisi olla 20 km enemmän, 15 tkm huoltoväli, muutamat oleelliset varusteet harvinaisia käytetyissä ja saatavana vain etuvetona

Sitten vastauksia JJT:lle.
Kilometriajoillasi GTE olisi oivallinen valinta. Kuten jo edellä todettiin, range on n. 25-35 km riippuen lämpötilasta ja ajonopeudesta. Käytettyä ostaessa kannattaa peilata kalliita huoltoja 60 tkm (DSG-öljyt) ja 120 tkm (DSG-öljyt ja tulpat). Eli aina parempi, jos autoon on juuri tehty jompi kumpi näistä n. 600 - 1000 , huolloista.

Varusteista arvostaisin webastoa, jos autoa käytetään kovissa pakkasissa ja paljon ilman latausjohtoa. Muutenkin latausjohdolla tehtävä lämmitys on vähän niin ja näin ellei pääse posottaa 16 A teholla, jota ei siis mukana tulevat väliaikaisjohdot anna.

Modernin auton tuntua antaa digimittaristo ja siksi sitä ehdottomasti hybridipassattiin suosittelen. Toisaalta jotkut haukkuvat sitä vaikealukuiseksi, joten makukysymys. Iso plussa on, että navin saa mittaristoon, kunhan on myös Discover Pro navi.

Jos ajaa paljon pimeällä, on Dynamic Light Assistant kurko varuste. Silloin ajovalot muokkaavat keilaa vastaantulevien ja edellä menevien autojen mukaan. Saa siis posottaa pitkillä menemään koko ajan. Toisaalta valot voisivat olla tehokkaammat ja jos on lisäpitkiä asentamassa, menee DLA:n hyöty hukkaan. Turvallisuusvarusteista valkkaisin lisäksi BLISin (kuolleenkulman varoitin). Adaptiivinen vakkari on onneksi vakiona. Head-up display olisi hieno, mutta äärettömän harvinainen varuste.

Nahkapenkit pysyvät siisteinä, mutta Alcantara on paljon lämpimämpi talvella. Kummatkin löytyy ja nyt valitsisin kumpaankin autoon alcantarat vaikka pieniä lapsiakin on.

Peruutuskamera on isossa autossa tarpeellinen. En taas arvosta 360 kameraa.

Mukavuusvarusteista valkkaisin ehdottomasti avaimettoman sisäänmenon, muistipenkit (jos kuskit kovin eri mittaisia) ja sähkötoiminen takaluukku.

Tarkista autoa ostaessasi _jokaikisen_ renkaan kunto. Useat ovat Ruotsista tuotuja ja siellä yleisesti vaihdetaan vain toisen akselin renkaat kerrallaan. Lisäksi kaikkien sähkölaitteiden kunto kannattaa tarkistaa ml. latausluukun toiminta ja latausjohdon toimivuus. Pyydä automyyjää lataamaan auto ennen koeajoa. Sähköinen huoltokirja pitäisi löytyä tarkistettavaksi myös kuin manulle illallinen vm 2017 lähtien.

JJT

Kiitos vastauksista.
Hybridi ei pelota, tällä hetkellä volvo d6 -14
Sen oon ajatellut vaihtaa bensa/sähköön, ja tilaa täytyy myös olla takaluukussa niin sen takia.
Volvossa ollut se kuuluuisa ilmastoinnin kompura mikä ns.tyyppivika niin sen takia kyselin onko Passatissa jotain samankaltaista?

https://m.nettiauto.com/volkswagen/passat/11828970?vifAdCount=25&vifNav=Y
Tässä nyt yksi mistä myyjän kanssa keskusteltu, Dsg öljyt vaihdettu kesällä kun huollettu,ja muutenkin huoltohistoria hyvä.
Mitä tunteita? Onko ylihintanen tai puuttuuko jokin tärkeävaruste? 

TeroPee

Navi ja kuolleen kulman varoitin ainakin näyttää puuttuvan. Navin puute on ratkaistavissa tosin jälkikäteen.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

dwntime

Samoin onnistuu tuo kuolleen kulman tunnistin aka side assist jos vaan intoa ja seikkailun halua löytyy.

JJT

Tuleeko ne jossain samassa paketissa, eli jos löytyy navi niin löytyy muitakin lisävarusteita?  Onka Passatissa peruuttaessa risteävänliikenteen varoitus?
Vähä mietityttää miten arvotippuu vähän vähemmänajetulla, saati 120km ylöspäin ajetulla.  Kaikista se tippuu se on selvää ;D

dwntime

Risteävän liikenteen varoitus tulee tuon side assistin myötä.

Jaska_K

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 28.12.20 - klo:18:50
Navi ja kuolleen kulman varoitin ainakin näyttää puuttuvan. Navin puute on ratkaistavissa tosin jälkikäteen.

Apple CarPlayn kautta Google Maps on hyvin toimiva ja hybridi- tai satellittinäkymän tarjoavana oikein informatiivinen. Mittaristoon se ei nuolia tuota, vain keskipaneeliin.
Passat GTE 2018
ex Octavia III 2.0tdi 2013
ex Octavia II 2.0tdi 2008

TeroPee

Onko tuossa karvalakkimallin infotainmentissa Apple CarPlay / Android Auto mukana?
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jaska_K - 29.12.20 - klo:09:30
Apple CarPlayn kautta Google Maps on hyvin toimiva ja hybridi- tai satellittinäkymän tarjoavana oikein informatiivinen. Mittaristoon se ei nuolia tuota, vain keskipaneeliin.

Mahtaako olla sama juttu Android Autossa, vai näkyisiköhän siinä myös nuolet mittaristossa? Ilmeisesti AA:ssa on joku standardi rajapinta tuon seuraavan käännöksen tietojen siirtoon autolle, koska ainakin Fordissa seuraavan käännöksen suuntanuoli ja etäisyys näkyvät myös mittaristossa. Toimii sekä Google Mapsissa että Wazessa. Toki auton oma navi toimii tuossakin paremmin, vähän ennen käännöstä ilmestyy erikseen isompi opastus mittaristoon ikään kuin "popuppina", tätä ei AA:lla tule.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

velim

Lainaus käyttäjältä: E.e - 28.12.20 - klo:11:13
Akkutakuu 160tkm asti, motarilla hybriditilassa suht tyhjällä akulla vakkari n.110-115kmh kulutus ollut siellä 6-6.5/100km eli ei paha mielestäni. Sähköllä pääsee nollakeleillä vähän riippuen ajotavasta n.25-35km, enemmänkin pääsee jos akku lämmin lähtiessä. Nämä kilometrilukemat 190tkm ajetusta autosta eikä tunnu tämän ketjun perusteella häpeävän vähemmän ajetuille. Obd11 tai vcds saa tsekattua myös akustosta paljonko sähköä ladattu/käytetty. Ostaessa kannattaa tsekata että isompi 60tkm välein tehty huolto DSG öljyineen olis suoritettu niin ei tarvitse heti sitä tehdä.

Miten VCDS:llä saa tarkistettua akuston kokonaislatausmäärän? Olisiko rautalankaohjetta? Kiinnostaisi kovasti ja VCDS löytyy, mutta tuota tietoa en ole vielä onnistunut löytämään ...
VW Passat variant GTE 2016
VW Golf variant TSI 2013

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 29.12.20 - klo:09:38
Onko tuossa karvalakkimallin infotainmentissa Apple CarPlay / Android Auto mukana?

Mikä sitten on karvalakkimalli, itselläni näytti iphone asentuvan ongelmitta. Jos nyt oikein muistan, niin ei tarvinnut kuin kytkeä usb-piuha kiinni. Sovellus on jo puhelimen asetuksissa.

We connect sen sijaan ei toiminut, ja kun nyt tuli puheeksi, niin muistaessani poistankin sen juuri nyt. (Phiuu... and... it’s... gone.)
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

viherpipertajanortti

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 28.12.20 - klo:19:05
Samoin onnistuu tuo kuolleen kulman tunnistin aka side assist jos vaan intoa ja seikkailun halua löytyy.

Hoi,

Nyt heräsi nörttikin. Tuo kuolleen kulman tunnistin, millaista intoa ja seikkailunhalua pitäisi löytyä?

viherpipertajanortti

Lainaus käyttäjältä: JJT - 28.12.20 - klo:18:47
https://m.nettiauto.com/volkswagen/passat/11828970?vifAdCount=25&vifNav=Y
Tässä nyt yksi mistä myyjän kanssa keskusteltu, Dsg öljyt vaihdettu kesällä kun huollettu,ja muutenkin huoltohistoria hyvä.
Mitä tunteita? Onko ylihintanen tai puuttuuko jokin tärkeävaruste?

Varusteiden osalta jokaisella on oma näkemys, ja se menee sen mukaan mitä itse arvostaa. Omassa GTE:ssä ei ole kaista-avustinta, sivutörmäysvaroitinta, sähköllä toimivaa takaluukkua eikä avaimetonta ovien avausta. Noista oikeastaan nyt parin kuukauden jälkeen olen havainnut että se avaimeton ovien avaus voisi olla kätevä sähköisesti avautuvan takaluukun kanssa. Tosin toimeen olen tullut, mutta joulun alla roikuttaessa useita täysiä kauppakasseja olisi ollut kätevää, jos takaluukku olisi auennut automaattisesti. Tosin tähän saakka olen pärjännyt, ja seuraavaan autoon saakka on pärjättävä.

Ehdottomasti paras itselleni uusi lisävaruste on mukautuva vakkari. Ihan ehdoton varuste. Alkuun tuntui kyllä hullulta olla koskematta polkimiin, mutta nyt kun siihen on tottunut niin en luopuisi siitä mistään hinnasta. HUOM: Jäisellä pinnalla _tulee_ olla tarkkana tuon kanssa ettei tule sitten yllätyksiä.

Android Auto + Carplay: käsittääkseni kaikissa se on mukana. Itselläni toimi suoraan kun laittoi kaapelin kiinni puhelimeen. Waze:n navilla saa sitten vielä muiden käyttäjien ilmoituksia sovellukseen, toki liikennekamerat ovat vakiona. Ja kartat kestää ajan tasalla ilman turhia säätämisiä. Eli navi (joka omastani puuttui) on helposti korvattavissa.

Tuossa ilmoituksessa kiinnitin huomiota infotainment -systeemiin: tuo näyttö on pienempi ja painikkeet ovat mekaaniset. Mieluummin ottaisin sellaisen jossa on sivupainikkeet kosketusnäytöllä. Toki ei vaikuta juurikaan käyttöön.

Nettiautosta löytyy ruotsista uitettuja vm2018 GTE passatteja hintaluokkaan 28k, - 30k,, kilometrit noissa 30 - 44tkm, eli aika maltilliset. Itse siis ostin tuollaisen auton ja 2 kuukauden jälkeen olen edelleen tyytyväinen.

Itsellä siis ajomatkat 80% alle 40km. Pitkäaikainen keskikulutus 3.1/100km. Pidemmät reissut (n. 200km), josta alkumatka sähköllä (25 - 33 km keskisuomen lämpötiloissa) ja loput sitten bensalla, menee about 6 l /100km, joka on tuon kokoiselle autolle  ihan ok kulutus. Hybridillä voi ajaa monella tavalla, ja olennaista (mielestäni) on ennakoiva ajotapa + sujuva liikenne.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: viherpipertajanortti - 29.12.20 - klo:17:37
Hoi,

Nyt heräsi nörttikin. Tuo kuolleen kulman tunnistin, millaista intoa ja seikkailunhalua pitäisi löytyä?

Tuosta esimerkiksi löytyy valmis setti : , 432,21  11% Off | OEM MQB Lane Assist System Side Assist Blind Spot Monitoring System for VW Passat B8
https://a.aliexpress.com/_mKlVqwz

Asennuksen jälkeen moduuleista pitää poistaa komponenttisuojaus sekä tehdä staattinen kalibrointi. Merkkari pystyy tekemään molemmat jos ei ole itsellä noihin mahdollisuuksia.

Asennus on aika helppo. Takapuskuri irti, peräkontista verhoiluja pois sekä vänkärin puolen jalkalistat. Johdot peräkonttiin valmiiden läpivientikumien kautta. Maadotuksen voi tehdä peräkontin puolella.
Johdot vänkärin ovelle jossa pinnit oviliittimeen kiinni. Minä vedin sieltä piuhat kuskin puolelle jalkatilan maton ja sen äänieristeen alta. Kuskin puolella pinnit oviliittimeen ja siinä kuskin jalkatilassa a-pilarin alla on hyvä liitospaikka missä voit juotella can ext high ja low piuhat sekä terminal 15 kytkennän.
Tämän jälkeen ovipahvit irti, peilit irti sekä bassokaiuttimien irtiporaus jos on pop-niiteillä (niinku yleensä ovat). Oven puolen liittimeen pinnit kiinni ja johdon pujottelu siihen oviohjainlaitteen luo. Siihen tulee liittimet. Sen lyhyen pätkän asennus sitten peilille johon tulee tuo merkkivalo.
Paikat pakettiin, koodaukset, mahdolliset moduulien parametroinnit, komponenttisuojauksen poisto sekä kalibrointi ja homma valmis.

Kuulostaa pahalle mutta on oikeasti ihan tehtävissä oleva homma.

viherpipertajanortti

Lainaus käyttäjältä: Raccna - 26.12.20 - klo:12:53
Kannattaa muistaa että suurin osa netistä löytyvistä tilityksistä on aina negatiivisia. Harvemmin hyviä kokemuksia omaavat viitsivät hehkuttaa.

Teen poikkeuksen tässä. 3v ja 60k takana saksan tuonti paskatilla ja toistaiseksi ei mainittavia ongelmia.

Edellisten viestien lisäksi unohdin tilittää ;)

Mittaristoon tuli ilmoitus "Tarkista oikea takavalo" ja iso varoituskolmio. Tein työtä käskettyä ja tarkistin: Ulommassa umpiossa sisällä valtava määrä vesipisaroita. Eli siis vettä umpiossa ja oikeasti aikamoinen määrä. Ulompi punainen valorivi kokonaan pimeänä, mutta onneksi vilkku toimii. Umpiossa ei ole mitään ulkoisia jälkiä/merkkejä osumista. Eli ei pitäisi johtua ulkoisesta voimasta.

Auto käyttöönotettu 8/2018. Marmoritiskiltä varattu aika tarkastukseen. Eli siis ottavat umpion irti ja katsovat löytyykö syytä vedelle umpion sisällä. Huoltohenkilön mukaan tämän jälkeen voidaan yrittää saada tehdasta tulemaan vastaan mikäli siinä on laatuvirhe. Tarkastus + takaisin laitto maksanee arvion mukaan himpun alta 100,. Uusi umpio 350,. Siihen ne sitten nuo säästöt polttoainekuluissa katoaakin.

Tosin foorumilla uskoisin saavani kanssa-autoilijoilta kannatusta ajatukselle, jossa tuo koko umpio menisi töineen päivineen tehtaan piikkiin, varsinkin jos siinä on laatuvirhe. Tämä sitten tosiaan selviää kun auto on käynyt huollossa.

vastanillitys: Tuostakin huolimatta olen erittäin tyytyväinen kulkineeseen. Sattuuhan noita vikoja kaikkiin autoihin. Eikä vähiten edelliseen ajokkiini, joka oli yli 300tkm ajettu 20 vuotta vanha saksalainen kulkine. Siinä kun tuli joku vika, se ei haitannut, se piti vain korjata. Tosin sen pystyi korjaaman itse. En kuitenkaan enää vaihtaisi takaisin tähän aikaisempaan "säästöautoiluun", jossa auto maksoi saman verran kuin nykyisen kahden kuukauden arvonalenema.

viherpipertajanortti

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 29.12.20 - klo:18:19
Tuosta esimerkiksi löytyy valmis setti : , 432,21  11% Off | OEM MQB Lane Assist System Side Assist Blind Spot Monitoring System for VW Passat B8
https://a.aliexpress.com/_mKlVqwz

Asennuksen jälkeen moduuleista pitää poistaa komponenttisuojaus sekä tehdä staattinen kalibrointi. Merkkari pystyy tekemään molemmat jos ei ole itsellä noihin mahdollisuuksia.

Asennus on aika helppo. Takapuskuri irti, peräkontista verhoiluja pois sekä vänkärin puolen jalkalistat. Johdot peräkonttiin valmiiden läpivientikumien kautta. Maadotuksen voi tehdä peräkontin puolella.
Johdot vänkärin ovelle jossa pinnit oviliittimeen kiinni. Minä vedin sieltä piuhat kuskin puolelle jalkatilan maton ja sen äänieristeen alta. Kuskin puolella pinnit oviliittimeen ja siinä kuskin jalkatilassa a-pilarin alla on hyvä liitospaikka missä voit juotella can ext high ja low piuhat sekä terminal 15 kytkennän.
Tämän jälkeen ovipahvit irti, peilit irti sekä bassokaiuttimien irtiporaus jos on pop-niiteillä (niinku yleensä ovat). Oven puolen liittimeen pinnit kiinni ja johdon pujottelu siihen oviohjainlaitteen luo. Siihen tulee liittimet. Sen lyhyen pätkän asennus sitten peilille johon tulee tuo merkkivalo.
Paikat pakettiin, koodaukset, mahdolliset moduulien parametroinnit, komponenttisuojauksen poisto sekä kalibrointi ja homma valmis.

Kuulostaa pahalle mutta on oikeasti ihan tehtävissä oleva homma.

dwntime, kiitos! Pitää alkaa miettimään tuota. Mikäli tuohon harrastukseen lähden, niin menee pakosta kesään, koska tallissa ei ole autolle tilaa eikä ole tiedossa paikkaa jossa tuon voisi tehdä. Lisäksi tuossa taitaa olla sellaisia osuuksia joihin tarvitaan laitteita joita minulla ei ole, joten kokonaiskulut noussee noiden tarvikkeiden kanssa sellaisiksi että se voisi olla fiksuinta hankkia seuraavan auton yhteydessä.

Intoni perustui siihen, että kuvittelin siellä olevan lähes kaiken valmiina, ja vaativan vaan hieman koodaamista. Aikoinaan tein LT35:een vakionopeussäätimen itse (en siis ostanut edes sitä viikseä), vaan siihen tarvittiin pari painiketta ja diodia. LT:ssä oli kaikki muu valmiina vakkaria varten ja sen olisi saanut merkkiliikkeessä hintaan 700 , + viiksen asennus. Kun tein itse kojelautaan painikkeet set + cancel, tuli osien hinnaksi 3 euroa. Sitten vain yhteen rekisteriin arvo 0 -> 1, jolloin vakkari oli käytössä. Mutta tästä on jo kohta 10 vuotta, joten ei voi verrata nykyautoihin. Nähtävästi 2000 luvun alussa oli halvempaa laittaa vakkarin vaatima kilkkeet kaikkiin kuin tehdä kahta erillaista mallia.

dwntime

Juu ei näissä ole enää mitään valmiina. VAG konserni osaa kyllä todella tehokkaasti tuon penninvenytyksen ja nykyisillä automaatiotasoilla mikä tehtaissa on, on halvempaa vaan jättää ylimääräiset osat asentamatta.

jarmoke

Kun viimein, jostain syystä, onnistuin parittamaan Android puhelimeni tuon pasaatin kanssa, totesin saman tien että seuraavaan autoon en navia tarvi jos siinä android auto toimii. Aion tälläkin suunnistaa goolemapsilla jatkossa auton oman navin sijaan...

---

Toinen juttu, tietääkö joku mikä on oikeasti latauksen häviö GTE Passatissa/yleisemmin plugareissa? Tai onko joku jopa mitannut sen?
Laskin piruuttani excelissä "polttoaine" kustannukset edellisen tankkauksen jälkeen. Edellinen tankkaus 30.7. ja kilometrejä sen jälkeen 5413km. Laskin myös sähköveroineen ja alveineen tarkan todellisen hinnan päiväsähkölle kotona, 14,46c/kWh.

Laskelmassa käytetyt oletukset:
Bensa 1,4,/l
Sähkö 0,15,/kWh
Sähkölatauksen häviö 15%

Kulutus ajanjaksolla (WeConnectin mukaan):
Bensa 47,2l
Sähkö 1010,1kWh

->
Bensaan 66,08,
Sähkö (auton kuluttama) 151,51,
Sähköhäviö 22,73,
YHT: 230,32,

Kustannukset bensiini + sähkö  4,44, /100km

JJT

Arvon kollegat,  valinnan vaikeus. :(
-17mallinen 67tkm ajettu vs -18mallinen  100tkm ajettu.
Eroa on infonäytössä,  eli -18 on se kosketusmallinen, muuten molemmista löytyy sähköluukut,avaimeto käynnistys,webasto.. 18- mallissa paremman kuntoset renkaat, huollettaiisiin liikkeenpiikkin nyt.  MUTTA,  siinä tulis vuoden päästä 120tkm huolto mikä olis kallis vs 67tkm ajetussa  se olis tulevaisuudessa. Jakopäähuolto näissä on 6vuode välei?  Eli molempiin olis se tulossa 2023.     
Yllättävä vaikeeta valinta 8) 
Lähes saman hintaset autot kyseessä.

TWBE

Lainaus käyttäjältä: JJT - 30.12.20 - klo:12:52
Arvon kollegat,  valinnan vaikeus. :(
-17mallinen 67tkm ajettu vs -18mallinen  100tkm ajettu.
Eroa on infonäytössä,  eli -18 on se kosketusmallinen, muuten molemmista löytyy sähköluukut,avaimeto käynnistys,webasto.. 18- mallissa paremman kuntoset renkaat, huollettaiisiin liikkeenpiikkin nyt.  MUTTA,  siinä tulis vuoden päästä 120tkm huolto mikä olis kallis vs 67tkm ajetussa  se olis tulevaisuudessa. Jakopäähuolto näissä on 6vuode välei?  Eli molempiin olis se tulossa 2023.     
Yllättävä vaikeeta valinta 8) 
Lähes saman hintaset autot kyseessä.

Itse ainakin miettisin myös paljonko tulee kilometrejä vuodessa? 33000KM ero on ainakin omissa ajoissa 2.5v käyttö. Onko pelkästään infonäytön takia järkevää maksaa tuosta 100000km ajetusta autosta?

JJT

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 30.12.20 - klo:14:16
Itse ainakin miettisin myös paljonko tulee kilometrejä vuodessa? 33000KM ero on ainakin omissa ajoissa 2.5v käyttö. Onko pelkästään infonäytön takia järkevää maksaa tuosta 100000km ajetusta autosta?
Ja samaan päätökseen itsekkin tulin, joten 67tkm ajettu tulee pihaan ens viikolla.

dwntime

Ja jos infonäytöllä tarkoitat sitä multimediayksikön näyttöä eli onko se missä on fyysiset napit vai kokonaan lasipintainen?
Sen näytön voi vaihtaa tuohon lasipintaiseen jos se jää vaivaamaan :) on lähes plug’play tuo vaihto

JJT

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 30.12.20 - klo:19:42
Ja jos infonäytöllä tarkoitat sitä multimediayksikön näyttöä eli onko se missä on fyysiset napit vai kokonaan lasipintainen?
Sen näytön voi vaihtaa tuohon lasipintaiseen jos se jää vaivaamaan :) on lähes plug’play tuo vaihto
No sitä on vaihdekepin yläpuolella ;D
Mites tuo vaihto suoritetaan, kyllä sen vois heti alkajaisiksi siihen vaihtaa :)

dwntime

Tarvitset uuden kehyksen sekä tietenkin itse näytön. Näytölle tulevasta lvds kaapelista (sininen pyöreä liitin) pitää yksi ohjuri vaikkapa mattoveitsellä vuolasta poies ja siinäpä se oikeastaan on.

Se mikä tuossa lasinäytössä on loistava lisä on se että app connectille on pikapainike, ei tarvii aina sen valikon kautta sitä metsästää.

JJT

Ei se varmaa vaineeta ole, netistä varmasti löytyy ohjeita.
Näyttö varmaan aika kallis ::)

dwntime

Jos käy tommonen missä on ns.  Pikselivikaa eli pari kolme pystyraitaa jotka näkyvät yleensä vain vaaleaa taustaa vasten niin sillon niitä saa alle 100,. Jos haluaa virheettömän niin sillon n. 300-400,.

Mulla olis ylimääräisenä 8” lasinäyttö jossa APP nappi. Siinä on pari pystyraitaa, haaleita. Ei pikselivärjäytymää mutta siinä mustalla osalla näytön yläreunassa on naarmu. Ei ole pinnassa vaan sisäpuolella ja ei ole kuva-alueella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy