Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Siimajalka

#2790
Lainaus käyttäjältä: Wagner - 27.09.20 - klo:19:12
Voit. Itse käytän samalla tavalla. Pitää vaan poistaa autossa olevat maholliset ajastukset, koska silloin lataa ensin 80% ja loput 20% ennen lähtöä (muistaakseni).

Ajastetulla lähdöllä saat kyllä sitten sen kabiinin lämpimäks, tosin lämmittimen teho jättää toivomisen varaa, nii siks niihin kait webastoja on laitettu. Mut koklaa ensin auton omalla lämppärillä ja jos ei teho tunnu riittävän, nii virittelee sit lisälämmitystä.

Tähän kaipaisin vielä selvyyttä. Siis kun auto on latauksessa, myös lämmitys on päällä? Vai onko lämmitys päällä vain latauksen loppuvaiheessa, jos lähtöaika on lataukselle ajastettu?

Eli taka-ajatus tälle olisi se, että lähteekö sisätila aamulla lämpenemään, jos auto on laitettu piuhan perään jo illalla (eli on täysi), jos painan päivän lehteä hakiessani keulan painikkeesta latauksen uudelleen päälle? Luulisi, ettei lähde, koska eihän auto ala ladata, jos akku on täynnä.


Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 07.10.20 - klo:11:29
Tähän kaipaisin vielä selvyyttä. Siis kun auto on latauksessa, myös lämmitys on päällä? Vai onko lämmitys päällä vain latauksen loppuvaiheessa, jos lähtöaika on lataukselle ajastettu?

Tämä minuakin kiinnostaa? Peilaten tilaamaani Tiguan eHybridiin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 07.10.20 - klo:11:41
Tämä minuakin kiinnostaa? Peilaten tilaamaani Tiguan eHybridiin.

Voi toki olla, että Tiguanissa homma toimii eri tavalla mutta ainakin A3 e-tronissa sisätilojen lämmitykselle voi sovelluksen kautta tehdä välittömän käynnistyksen tai asettaa lähtöajan. Mikäli käyttää ajastusta, auto pähkäilee kuinka pitkä aika tarvitaan tavoitelämmön saavuttamiseksi ja lämmitys käynnistyy siis x minuuttia ennen asetettua aikaa. Ja nämä molemmat riippumatta siitä onko auto latauksessa vai ei.

Wagner

Lainaus käyttäjältä: Antore - 07.10.20 - klo:12:02
Voi toki olla, että Tiguanissa homma toimii eri tavalla mutta ainakin A3 e-tronissa sisätilojen lämmitykselle voi sovelluksen kautta tehdä välittömän käynnistyksen tai asettaa lähtöajan. Mikäli käyttää ajastusta, auto pähkäilee kuinka pitkä aika tarvitaan tavoitelämmön saavuttamiseksi ja lämmitys käynnistyy siis x minuuttia ennen asetettua aikaa. Ja nämä molemmat riippumatta siitä onko auto latauksessa vai ei.

Itellä ku on se webasto, nii ei oo tarvinnu ton sähkösen lämppärin kanssa ihmtellä, mutta muistaakseni menee just noin, että kun asettaa halutun lähtöajan, nii lämmittää auton siihen.

Tänään meen ehkä kysymään tarjousta Tiguanista ja yks oleellinen kysymys tullee olemaan "miten saan auton lämpimäks, ku ei webastoa oo saatavilla". Kotona ei vielä kait isompia ongelmia, ku on piuhan päässä, mut mitäs sit ne lähdot, ku ei oo sähköä saatavilla? Matkaan kylmällä autolla vai?
Sikamaista menoa since 1975

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: Jussi 69:n hiukset - 06.10.20 - klo:17:27
Varmistui mekatroniikan vaihto. Volkkari tulee vastaan osissa ja töissä. Samalla pyysin katsomaan mikä apukuskin ovessa on vikana kun ei lukitu. Siitäkin vika löytyi ja lukkolaitteen vaihto 300 euroa.

Jotenkin alkaa kiinnostamaan 80 luvun autot kun niiden sielunelämä oli jotenkin helppotajuisempaa. 🤔😉

Nonni, hyvä että tulivat sullekin Volkkarilta vastaan :)

Mitä tulee noihin 80-luvun autoihin, niin toki niiden sielunelämä oli munkin mielestä helppotajuisempaa. Toisaalta aika kultaa muistot, joten olen mä pääsääntöisesti kumminkin tyytyväisempi näihin nykyajan autoihin, noin niikö luotettavuuden, turvallisuuden ja mukavuuden suhteen. Ei tartte puksun Esson pihalla enää viilailla katkojan kärkiä räntäsateessa, tai kuivailla virranjakajan kantta, tai ruuvata kaasaria, tai vaihtaa edes polttimoa, tai vaijereita :)

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 07.10.20 - klo:11:29
Tähän kaipaisin vielä selvyyttä. Siis kun auto on latauksessa, myös lämmitys on päällä? Vai onko lämmitys päällä vain latauksen loppuvaiheessa, jos lähtöaika on lataukselle ajastettu?

Eli taka-ajatus tälle olisi se, että lähteekö sisätila aamulla lämpenemään, jos auto on laitettu piuhan perään jo illalla (eli on täysi), jos painan päivän lehteä hakiessani keulan painikkeesta latauksen uudelleen päälle? Luulisi, ettei lähde, koska eihän auto ala ladata, jos akku on täynnä.

Moikka. Mun Passat GTE:ssä homma toimii siten, että kunhan vain laitan autosta käsin lähtöajan ja neppasen ilmastointi option myöskin päälle, niin lämmitys starttaa päälle puoli tuntia, ennen määrittämääni lähtöaikaa. Jos tuntuu, että se puolen tunnin lämmitys ei oikein piisaa, niin ajastan peräkkäin puolentunnin välein kaksi, tai maksimissaan kolme eri lähtöaikaa.

Maksimit peräkkäiset lähtöajat autossa on kolme peräkkäistä eli käytännössä 1,5h lämmitystä ennen lähtöä.

passo_s

Taitaa olla isompi häiriö weconnectissa? Infotainment jää käynnistäessä junnaamaan paikallaan eikä ota mitään käskyjä vastaan, ruudulla vilahtaa EMPTY,tälläistä tekstiä en ole ennen ruudulla nähnyt. Kattonappulat , kaikki kolme ovat mykkänä.

avtsi

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 05.10.20 - klo:09:32
Kysäsen tälläkin puolella, kun on Golfin keskustelua aktiivisempaa ja sama tekniikka kuitenkin.

2017 Golf GTE alkoi eilen erikoisesti nykimään...

Kellään muulla kokemusta vastaavasta?
Pävitetään nyt tilanne täälläkin, vaikka ei välttämättä Passatiin pädekään. Tähän tuli ehkä selvyys määräaikaishuollossa asiasta mainittuani. Tehtaalta oli elokuussa tullut tiedote, jonka perusteella päivittivät moottorinohjauksen. Ei koitunut kuluja minulle.
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

PLM100

Passat GTE 2016, vuosihuolossa havaittu: "Ilmastoinnin lauhduttimen liitokset vuotaa, lauhdutin+tiivisteet uusittava. Kustannusarvio 1000 euroa kennon uusinnalle. KCaara (josta en valita, hyvää ja ystävällistä palvelua.).

TWBE

Lainaus käyttäjältä: PLM100 - 12.10.20 - klo:15:50
Passat GTE 2016, vuosihuolossa havaittu: "Ilmastoinnin lauhduttimen liitokset vuotaa, lauhdutin+tiivisteet uusittava. Kustannusarvio 1000 euroa kennon uusinnalle. KCaara (josta en valita, hyvää ja ystävällistä palvelua.).

Ã,,lä nyt purematta 1000e maksua niele, tommonen lauhdutin jossa kumiletkut kiinni kestää yleensä autossa 10-15v heittämällä. Nyt se on sitten jo rikki.
K-Caarasta vaikka hyvää palvelua saatkin  ::)

VG

Mulla muuten 2018 GTE oli puskenut kans kylmäaineet pihalle ennen kesää 2020, oisko tuossa vähän tyyppivian poikasta jopa? (Itsellä laskut meni myyjäliikkeen piiriin, vika paljastui ekana lämpimänä päivänä kiesin oston jälkeen...)

jarmoke

Tulipa taas karulla tavalla todettua miten surkea tuo range on viileämmillä keleillä verrattuna normi kesäpäivään. Aamulla, auto esilämmitettynä ajoin salille. Reilu puolitoista tuntia auto parkissa ja takaisin kotiin. Matkaa yhteensä 23km ja kotipihassa sähkörange 0km. Matkaa kertyi yhteensä 23km. Auto on 2018 viimeisiä "ei facelift"-malleja.
Mielestäni kun auto uutena käyttöön otettiin niin range oli parempi, se käytettävissä olevan sähkötehon määrän palkki oli pakkasellakin mielestäni täysi 100%. Nyt kun keli on joku +4 niin se palkki näyttää jotain 90% tms.
Erityisesti tuo prosenttipalkki (mutta mielestäni myös range) muuttui selvästi ekan syksyn/talven aikana kun autoon tehtiin päivitys akuston toimintaan - tuli oikein kutsu että autoon on joku kampanjapäivitys. Ilmeisesti tehtiin suojelemaan akkua (ja mahdollisesti siitä valmistajalle koituvia kustannuksia) kun heikennys käyttäjän kannalta oli niin selvä...

Mutta onhan tuo aikamoinen pettymys, ei pääse mihinkään. Koko 23km taajama-ajoa 30-60km rajoitusalueilla.

ak72

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 15.10.20 - klo:10:39
Tulipa taas karulla tavalla todettua miten surkea tuo range on viileämmillä keleillä verrattuna normi kesäpäivään. Aamulla, auto esilämmitettynä ajoin salille. Reilu puolitoista tuntia auto parkissa ja takaisin kotiin. Matkaa yhteensä 23km ja kotipihassa sähkörange 0km. Matkaa kertyi yhteensä 23km. Auto on 2018 viimeisiä "ei facelift"-malleja.
Mielestäni kun auto uutena käyttöön otettiin niin range oli parempi, se käytettävissä olevan sähkötehon määrän palkki oli pakkasellakin mielestäni täysi 100%. Nyt kun keli on joku +4 niin se palkki näyttää jotain 90% tms.
Erityisesti tuo prosenttipalkki (mutta mielestäni myös range) muuttui selvästi ekan syksyn/talven aikana kun autoon tehtiin päivitys akuston toimintaan - tuli oikein kutsu että autoon on joku kampanjapäivitys. Ilmeisesti tehtiin suojelemaan akkua (ja mahdollisesti siitä valmistajalle koituvia kustannuksia) kun heikennys käyttäjän kannalta oli niin selvä...

Mutta onhan tuo aikamoinen pettymys, ei pääse mihinkään. Koko 23km taajama-ajoa 30-60km rajoitusalueilla.



Tervetuloa patteriautojen ihmeelliseen maailmaan... Itsekin miettinyt GTE:n ostoa mutta mitä enemmän luen juttuja sähköautoissa/plugareista sitä enempi tekee mieli pysyä niistä erossa. Jos Suomessa olisi eteläeurooppalainen ilmasto niin ei tarvis miettiä.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

tapanixxx

Tervetuloa polttomoottorikerhoon😀 itse en kelpuuta muita kuin polttiksia omiin ajoihini.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 15.10.20 - klo:12:56
Tervetuloa patteriautojen ihmeelliseen maailmaan... Itsekin miettinyt GTE:n ostoa mutta mitä enemmän luen juttuja sähköautoissa/plugareista sitä enempi tekee mieli pysyä niistä erossa. Jos Suomessa olisi eteläeurooppalainen ilmasto niin ei tarvis miettiä.

Luet varmaan ainoastaan kriittiset tekstit. Itse olin ID.3:sta alkuun sitä mieltä että kamala laitos, ei koskaan minulle. Sitten kun ensimmäiset 1st autot oli luovutettu asiakkaille/koeajoon niin Youtubeni oli yhtäkkiä tännä ylistäviä videoita aiheesta. Samalla olivat täällä ensimmäiset saaneet omansa ja kommentit voimalinjan osalta pelkästään myönteisiä. Vaivauduin koeajolle ja loppu on historiaa, auto on tilauksessa ja toivottavasti kohta tuotannossakin. ID.3:ssa on lämpöpumppu eli vähän epäreilu vertailu, mutta GTE:ssä on puolestaan polttomoottori josta irtoaa (hukka)lämpöä omiksi tarpeiksi.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jarmoke

Tuskin palaan ihan pelkkään polttomoottoriin... Kesäkelillä tuokin menee yli 40km sähköllä, se päivitys vaan pilasi tuon kylmien kelien rangen (ottihan se hittiä keleistä ennen sitäkin).

Seuraava auto  varmaan on kyllä plug-in hybrid (tai ehkä täyssähkö  ??? ), mutta pitää katsoa sellainen auto missä on isompi akku. Facelift Passat varmaan tekisi omassa käytössä jo aika ison eron... Toki olen tässä miettinyt että pitäisikö merkkiä silti vaihtaa kun nyppii aikaisemmin kirjoittamani pikkuviat joita ei saada kuntoon, sekä mm. se että karttapäivityksiä autoon sai peräti vuoden auton käyttöönotosta. Aika asiakkaan kengille kusemista mun mielestä.

Erkka

Vuoden 2021 GTE Premium Plug-In Hybrid 160 kW DSG-automaatti 160/218 A6.

Oliko niin, että 2020 Passatissa 150 kW?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

duke7

Säästäähän tuo akku bensaa aika roimasti myös talvella. Mutta tiedän kyllä tuon tunteen kun katsoo rangen sulamista kylmillä keleillä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 15.10.20 - klo:13:25
Vuoden 2021 GTE Premium Plug-In Hybrid 160 kW DSG-automaatti 160/218 A6.

Oliko niin, että 2020 Passatissa 150 kW?

Kyllä toi 218hv eli 160kW on ollut Passat GTE:ssä jo ihan alusta asti. Golf GTE:ssä oli 20x hv eli olisiko se sitten ollut tasan 150kW..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

passo_s

Passat GTE:n hinta saisi laskea, 46 kâ,¬ on hinta nyt. Ok, on siinä jotain erilaista varustetta kun vertaa Tiquaniin, esim webasto. VAG plugareiden  204-218-245 hevosvoiman teho on pelkkää softa kikkailua.

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 15.10.20 - klo:13:30
Säästäähän tuo akku bensaa aika roimasti myös talvella. Mutta tiedän kyllä tuon tunteen kun katsoo rangen sulamista kylmillä keleillä.

Juu säästää ja kyllä kokonaiskulutus on meidän ajossa hyvinkin maltillinen, tuli vaan tuo rangen sulaminen taas niin kerrasta silmille että pisti avautumaan :)
Seuraavassa kiesissä tosin pitää, kuten sanoin, antaa isohko painoarvo sille akulle ja sähkörangelle kun jo 20km lisää rangea olisi meidän käytössä todella iso muutos (vielä) parempaan. Se muutos riittäisi siihen että arkiajot menisi sitten kokolailla kaikki sähköllä - myös talvella.

duke7

Kuluttaahan myös bensa ja diesel talvella enemmän. Ei kauaksi kympistä jäänyt vanha pumpparikone kun oli paljon lyhyttä pätkää arkiajot. 

ak72

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 15.10.20 - klo:14:08
Kuluttaahan myös bensa ja diesel talvella enemmän. Ei kauaksi kympistä jäänyt vanha pumpparikone kun oli paljon lyhyttä pätkää arkiajot.


Eiiiiiii välttämättä, ainakin oma 1.4 tsi kuluttaa suurinpiirteiden samanverran kesät talvet. Tietty webasto talvella haukkaa vähän bensaa mutta niin se tekis hybridissäkin.
Kesällä leveämmät kumit ku talvikitkat. Testaakohan tehtaat oikeasti plugareita talviolosuhteissa kun nuin rajusti tippuu range? Ja akut eivät ainakaan parane vuosien käytössä. GTE ois muuten paperilla maukas auto itselle varsinki kun voi työpaikalla ladata ilmatteek.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

VG

Viime "talven" ajelin Volvon hybridillä. Siinä webasto (vai mikä onkaan) lämmittää tarvittaessa myös ajon aikana. Etelän nolla keleissä sähkörangesta katosi vain 10-20%, mutta bensaa paloi lämmityskäytössä pahimmillaan melkein litra satasella.

Passatin rangesta on nyt syksyllä näyttänyt katoavan 40-50%, eikä vielä olla menty edes pakkaskelien puolelle. Näyttäis alustavasti siltä, että volkkarin bensankulutus kasvaa omalla ajoprofiililla reilusti enemmän kuin volvossa näin kelien kylmetessä. Ilmastointi on ollut molemmissa autoissa automaatilla, ja lämpötilapyyntö +21 astetta.

jarmoke

Kaverilta kysyin BMW 330e (vm. 2020) että miten siinä vaikuttaa ku kelit viilenee. Tähän saakka pääsi edestakaisin töihin ja kotiin sähköllä lataamatta välillä. Tänään oli ajellut töihin ja kommentoi:
"tälle aamua 2 astetta ja pari kilsaa se putosi. Tulin 25 ja 20 tais jäädä jäljelle"

Vertailtaessa muihin, ei tää pasaatia mairittele oikein :)
Edelleen epäilyttää että tuo "pilattiin" sillä olikohan se 2018 loppuvuodesta tulleella akkupäivityksellä kun ainakin itsellä heikkeni ihan selvästi silloin...

duke7

^ onkohan bemarissa ilmalämpöpumppu?
Passatissa ei ole ja kyllä se lämmitys haukkaa rangea reilusti. Pitäis melkein kokeilla joskus ajella toppatakissa ilman lämmitystä 😁

tet

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 16.10.20 - klo:10:26
^ onkohan bemarissa ilmalämpöpumppu?
Passatissa ei ole ja kyllä se lämmitys haukkaa rangea reilusti. Pitäis melkein kokeilla joskus ajella toppatakissa ilman lämmitystä 😁

Eihän tuon pitäisi mikään yllätys olla, että töpseliauton kulutus nousee kylmässä enemmän kuin polttiksen. Polttomoottoriautossa lämmitys tapahtuu hukkalämmöllä, joka pusketaan kesällä ulkoilmaan. Sähköllä ajettaessa hukkalämpöä ei juuri tule, joten lämmitykseen tarvitaan "primäärienergiaa".

Oikea tapa vertailla olisi ehkä kuitenkin siihen polttikseen, ei omiin kesäkulutuksiin. Jos plugarin saa kuluttamaan talvella enemmän kuin polttiksen, niin sitten voi alkaa jo huolestumaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jarmoke

Ehkä vertailu eri plugareiden välillä on kuitenkin perusteltua, ja mielestäni mielenkiintoistakin kun parin vuoden päästä oma leasingsopimus nykyisestä päättyy.

Jos jossain toisessa on ilmalämpöpumppu ja toisessa ei niin vertailu menee heti sen suhteen epäreiluksi (en tiedä onko bemmissä, luulisin että ei). Toki myös akun koko vaikuttaa, pienemmästä akusta suhteessa enempi lähtee kilometrejä kun kelit viilenee...

Edit. ja siis "arvostelusta" huolimatta kokemukset Pasaatista on sellaiset että seuraavakin auto on plugari/täyssähkö jos muutoin elämäntilanne sen sallii... Mutta se että vaihtuuko merkki, se on sitten eri asia :)

duke7

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.10.20 - klo:10:35
Eihän tuon pitäisi mikään yllätys olla, että töpseliauton kulutus nousee kylmässä enemmän kuin polttiksen. Polttomoottoriautossa lämmitys tapahtuu hukkalämmöllä, joka pusketaan kesällä ulkoilmaan. Sähköllä ajettaessa hukkalämpöä ei juuri tule, joten lämmitykseen tarvitaan "primäärienergiaa".

Oikea tapa vertailla olisi ehkä kuitenkin siihen polttikseen, ei omiin kesäkulutuksiin. Jos plugarin saa kuluttamaan talvella enemmän kuin polttiksen, niin sitten voi alkaa jo huolestumaan.
Joo tietenkin mutta tässä oli kyse eri merkkien ja tekniikoiden vertailusta kuten jarmoke jo kirjoittikin.
Itse ostin tämän plugarin talvella niin meni positiiviseen suuntaan yllätys kesällä että tällähän oikeasti pääsee melkein sen luvatun matkan.

Aldor

Passat GTE -16 ollut ajossa nyt Heinäkuusta asti ja pääosin positiiviset kokemukset ollut tähän asti. Keskikulutus 6000km ajon jälkeen 3,5l/100km mikä on n. puolet edellisen auton kulutuksesta. Tuohon sisältyy 1 pidempi lomamatka Sonkajärvelle vähin latauksin sekä normaalia enemmän Helsinkiin suuntautuvia matkoja (n.50km suunta) jossa mahdollisuus ladata vain yhdessä päässä. Normaaliajo on yleensä n. 10km suunta joten kulutus varmasti vielä vähenee. 

Tuo rangen tippuminen kelien mukaan tuli huomattua täällä myös, työmatkaa n. 10km suunta ja kesällä olisi päässyt 2 kertaa yhdellä latauksella, nykyään rangea jäljellä n. 5-10km kun pääsen kotiin. Eli n. 20km pudonnu rangesta pois kelien mukaan. Range riittää kuitenkin omalla kohdalla vielä ihan hyvin joten toistaiseksi ei valittamista.

Syy rekisteröitymiseen on kuitenkin tämä. Ajovalon pesimien luukku päätti lähtiä omille teilleen jossain moottoritiellä joten tietääkö kukaan paljonko kyseinen muovinpala kustantaa? Varmaan joutuu marmorilta käydä tilaamassa? Joutuu kai vielä maalamaankin? Muuten tuo ei suuresti häiritse mutta veikkaan että menee suht nopeasti jäihin talvella ilman tuota luukkua.

Tässä vielä kuva mistä kyse:


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy