Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

passo_s

Paitsi että Mersun plugari ei ole webastolla enää,siellä on ilppi.  Mersun uusissa plugarissa ei voi ladata ajonaikana toimintasädettä ajoakustoon, siitä seuraa että retkillä Suomen teollisuuteen kahden tehtaan välillä ei voi ladata akustoa. Mersussa ei ole moottorin etäkäynnistystä. Sitten kun ajaa vieraspaikalle ei ole tolppaa niin jääpi ennen poislähtöä auto lämmittämättä.

m4x1mu5

Passo_s väität että  uusissa mersun plugareissa ei ole enää regerointia lainkaan?
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

passo_s

Siis sellainen mersun uusista plugarista puuttuu että ajaessa valikosta päätät mille tasolle ajon aikana ajoakustoa ladataan, myyjä sanoi että tälläistä ei enää ole. Ilmeisesti mersukin regeneroi jarrutuksista, mutta sehän on eri asia kuin se valikosta itse valittu ajoakuston toimintasäteen nosto. Eikös ne jarrutuksesta regeneroidut energiat kuluteta het silleen ekassa mäessä ?  Mutta tämä siis myyjän lausumaa, ei olisi eka kerta kun besserwisseröivät vasten parempaa tietoa.

Vekkula

Eikös sulla ollu työsuhdeauto, otat dieselin/bensan webastolla niin ei tartte pelleillä sen piuhan kanssa tai säädellä mitään latauksia ajon aikana.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

passo_s

Plugarit saa verohelpotuksia. Artisti säästää :) Näyttäisi ne Ford vitsit kolahtavan kohta,Kuga plugarissa kun on kaukokäynnistys. Ei muuta kuin hotellissa aamupuuron ohella Kuga etänä käymään.

Vekkula

Tuo oli uutta tietoa, täyssähköistä joo saa sen 120, verotusarvosta mutta plugareista en tiennyt. Onko linkkiä verottajan ohjeeseen?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 30.09.20 - klo:19:12
Tuo oli uutta tietoa, täyssähköistä joo saa sen 120, verotusarvosta mutta plugareista en tiennyt. Onko linkkiä verottajan ohjeeseen?

Ei taida löytyä verottajalta sellaista ohjetta. Tiedän kuitenkin firmoja jotka "maksavat osan verotusarvosta" eli kompensoivat verotusarvoa palkalla jos valitsee vähäpäästöisen työsuhdeauton.

Esim. Jos auton virallinen CO2 lukema on alle 60g/km niin saa 20% alennusta, jos alle 50g/km niin 30% alennusta tai jotain sinnepäin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 30.09.20 - klo:19:12
Tuo oli uutta tietoa, täyssähköistä joo saa sen 120, verotusarvosta mutta plugareista en tiennyt. Onko linkkiä verottajan ohjeeseen?

Eikös se ollu 170,? Muuttuiko tuo hovissa 120,:on?

Vekkula

120, ollut kokoajan, nyt puuhaavat 170, mutta ei ole kerrottu korvaako se tuon 120, vai tuleeko se siihen vielä lisäksi nykyisen alennuksen päälle.

passo_s mainitsi nimenomaan verohelpotuksen, sitähän ei voi myöntää kuin verottaja. Tuo on tuttu kuvio että työnantaja kompensoi vähäpäästöistä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

passo_s

Pahus kun en löydä uutista.YLE minusta uutisoi että sähköautot kuuluu siihen kolmen vuoden määräaikaisen verohelpotuksen piiriin ja mainitsi erikseen että plugari taasen kuuluu määritelmässä sähköautoihin. Se latausasemakin saa verohelpotuksen jollain tapaa, lasketaan talvirenkaiden tapaan autoon kuuluvaksi. En vain ymmärrä eikä uutisoitukaan että kun työsuhde autoilu loppuu vaikkapa työpaikan vaihdon takia kuka sen kiinteäasti asennetun latausaseman purkamisen maksaa? Vaikka työpaikka säilyisikin ja autosoppari loppuu, jos seuraava auto on polttomoottorilla niin sama purkukustannus tulee siitä latausasemasta.

Vekkula

#2770
Latausasema lasketaan jatkossa auton lisävarusteeksi eli nostaa verotusarvoa.
30, verotusarvo työnantajan tarjoamasta lataussähköstä poistuu eli on verovapaata jatkossa, tämä lämmittää käyttöedun omaavia jos firma tarjoaa sähköt.

Meillä firma maksaa latausaseman kotiin palkan lisänä ”bonuksena” ja käyttäjä maksaa siitä sitten tietenkin veroa, latausasema siis työntekijän omaisuutta. Kerkesin itse tosin diesel auton hommaamaan ennen kun tämä tuli mahdolliseksi...
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

m4x1mu5

Offtopic, mutta kovasti täytyy ihmetellä Mersun ratkaisua koska tuohan tekee mahdottomaksi osassa keski-Euroopassa kaupunkeja autolla ajamisen koska "päästötön keskusta". Normisti lataat motarilla ollessasi 10km rangea akkuun ja ajat keskustassa sähköllä.
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

HammerTime

e-manager kysymys.

Hommasin muutama viikko sitten -16 Passat GTE Variantin ja nyt olisi kysymys auton sisätilan lämmityksestä.

Kotona on taloyhtiön lämmitys tolppa paikka kahden tunnin ajastimella, jonka lähtöajaksi olen säätänyt noin 0630. e-managerissa on kaksi aktiivista lähtöaikaa 0630 ja 1455. Asetukset ovat muistaakseni seuraavanlaiset.

Perusasetukset:
-pikalatausvirta 10A
-ilmastointi EI sallittu akun kautta
-ilmastoinnin lämpötila 29°

0630 profiili:
-ilmastointi
-Ei latausta
-5A latausvirta
-akun alempi varaustaso 0%

1455 profiili:
-ilmastointi
-akkujen lataus
-10A latausvirta
-akun alempi varaustaso 90%

Kysymykseni kuuluukin minkä takia auto lataa akkuja kotona aamulla tuona kahden tunnin aikana, kun lähtöajassa 0639 on valittuna pelkkä ilmastointi eikä latausta laisinkaan?


duke7

^ en ole edes huomannut, että latauksen voisi täpätä pois mistään 🤔
Täällä luetun mukaan vasta 16 A latauksen kanssa lämmitys toimii kunnolla.

JuHe85

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 23.09.20 - klo:08:44
Varustelistauksesta:
Löydät ohjekirjan huoltovihon avaamalla PR-numerolistan autoosi (ei ihan täysin kattava), sekä rekisteröitymällä oma.volkswagen.fi
Parhaimman listan saat VW Erwin -palvelusta, maksamalla esim. 1h käyttöaikaa. Sitten lataan sen aikana kaiken mahdolisen mikä kiinnostaa talteen, ja perehdyt jälkikäteen.

Lista PR-koodien merkityksistä http://vag-codes.info/vag-option-codes esimerkiksi, Tuoreempiakin löytyy netin syövereistä.


Easy access takakontti: Voi olla ettei kuulu autosi varustukseen. Oletko tarkistanut radion näytöt, onko siellä jotain asetusta liittyen siihen?


Kävin lataamassa tuolta VW Erwin palvelusta auton tiedot, niin siellä on merkintä tuosta. Eli täytyy katsoa ohjekirjasta pitääkö se asettaa jostain ensiksi päälle.

Samalla tuli todettua, että auto on ilman navia. Osaako joku sanoa, mitä vaatisi, jotta saisi toimimaan? Ei taida pelkkä karttalevyn hankkiminen riittää.

Tuolla sanotaan myös, että toimitetaan ilman sähköistä lisälämmitintä, kun on webasto. Eli millä tuota ilmaa lämmitetään ajon aikana? En ole vielä webasto käyttänyt, kun ei ole ollut niin kylmä aamuisin. Onko autossa kuitenkin jokin vastus, jolla ajon aikana lämmitetään. 









FreeZ

Auto lämpenee ihan normaalisti vaikka olisi Webasto asennettuna. Itse lataan kotona 10A virralla ja toistaiseksi auto on ollut aina lämmin kun olen sitä siltä pyytänyt. Kannattaa muuten sitä Webastoa käyttää säännöllisesti myös tämmöisillä välikeleillä. Se tykkää siitä. Huomioitavaa myös se, että webasto sammuu kun autolla lähdetään ajamaan eli ei kannata laittaa päälle 5min ennen lähtöä.

duke7

^^ eikös siellä kontin reunassa muuten ole nappi jolla automaattikäytön saa päälle ja pois? Itsellä sitä ei siis ole mutta muistelen nähneeni sellaisen napin.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 01.10.20 - klo:07:35
Offtopic, mutta kovasti täytyy ihmetellä Mersun ratkaisua koska tuohan tekee mahdottomaksi osassa keski-Euroopassa kaupunkeja autolla ajamisen koska "päästötön keskusta". Normisti lataat motarilla ollessasi 10km rangea akkuun ja ajat keskustassa sähköllä.
Kuten tuossa epäilin, mersun myyjä besserwisseröi. Se on automyyjien ammattitauti. Kamu oli saanut tiedon että Mersun plugariin ei voi itse päättää valikoista mille tasolle ajoakustoon toimintasädettä ladataan, mutta ajoakustoon sähköpistorasiasta ladattua toimintasädettä voi hillota, sitä ei ole pakko käyttää ajon aikana sen hillotun toimintasäteen voi käyttää lämmittämiseen.

optilab

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 01.10.20 - klo:13:28
Kuten tuossa epäilin, mersun myyjä besserwisseröi. Se on automyyjien ammattitauti. Kamu oli saanut tiedon että Mersun plugariin ei voi itse päättää valikoista mille tasolle ajoakustoon toimintasädettä ladataan, mutta ajoakustoon sähköpistorasiasta ladattua toimintasädettä voi hillota, sitä ei ole pakko käyttää ajon aikana sen hillotun toimintasäteen voi käyttää lämmittämiseen.

Ainakin tässä ceemelissä on mahdollisuus ajon aikana laittaa charge päälle, jos haluaa ladata ajoakkuun lisää potkua. Myös mainittu e-save on mahdollinen, jolloin jäljellä olevaa varausta säästellään myöhemmin haluttuun ajankohtaan.
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: optilab - 01.10.20 - klo:13:54
Ainakin tässä ceemelissä on mahdollisuus ajon aikana laittaa charge päälle, jos haluaa ladata ajoakkuun lisää potkua. Myös mainittu e-save on mahdollinen, jolloin jäljellä olevaa varausta säästellään myöhemmin haluttuun ajankohtaan.

Tämähän pitää olla defacto ominaisuus varsinkin kun vihreät kaupunkien keskustat tulevat lisääntymään tulevaisuudessa.
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

Jussi 69:n hiukset

Lainaus käyttäjältä: Anita Hirvosen hiukset - 29.07.20 - klo:16:06
Edellisillä sivuilla oli juttua vm.2017 GTE:ni vikailmoituksista. DSG:n mekatroniikassa oli vikaa ja se on nyt uusittu. Volkkari maksoi good willinä 100% osista ja 70% töistä. Myyjäliike hoiti loput kuluista ja järjesti laina-auton rempan ajaksi. Auto meni korjaukseen viime viikon maanantaina ja äsken hain sen takaisin.

Omalta osaltani pitää nostaa hattua Volkkarille, kuin myös SAKA:lle. Alusta loppuun sujui tämä homma mallikkaasti ja toivotaan ettei tämmöistä isompaa remppaa tulis enää.

Jaahas, meillä taitaa olla sama edessä! Onpa hyvä tietää, että Volkkari tullut ainakin sinulla vastaan. Huomenna selvitellään lisää Pörhön huollon kanssa.

Kuten aiemmin kesällä kommentoinkin niin meillä myös ´17 vuosimallin Ruotsin tuonnissa alkoi mystiset viat. Bensamoottori ei suostunut lähtemään käyntiin. Kesä meni kuitenkin ilman vikoja mutta tässä noin kuukausi sitten alkoivat viat uudestaan. Auto kävi 12v akun vaihdossa, jota alun perin epäiltiin syylliseksi mutta nytpä ei suostunut käynnistymään uudellakaan akulla. Jännä diagnoosi alunperin huollosta kaikkinensa, koska moottorihan käynnistetään sähkömoottorin avulla dsg K0 kytkimen kautta.

Hetki sitten saavuin tuttavan luota ja testeri ilmoitti, että K01 kytkimen epätavallinen toiminta ja kalibrointi ei onnistunut, joten mecatroniikka yksikön vaihto lienee edessä. Kyllä sylettää!

Taitaa tukka harveta entisestään  ;D

Anita Hirvosen hiukset

Lainaus käyttäjältä: Jussi 69:n hiukset - 01.10.20 - klo:19:08
Jaahas, meillä taitaa olla sama edessä! Onpa hyvä tietää, että Volkkari tullut ainakin sinulla vastaan. Huomenna selvitellään lisää Pörhön huollon kanssa.

Kuten aiemmin kesällä kommentoinkin niin meillä myös ´17 vuosimallin Ruotsin tuonnissa alkoi mystiset viat. Bensamoottori ei suostunut lähtemään käyntiin. Kesä meni kuitenkin ilman vikoja mutta tässä noin kuukausi sitten alkoivat viat uudestaan. Auto kävi 12v akun vaihdossa, jota alun perin epäiltiin syylliseksi mutta nytpä ei suostunut käynnistymään uudellakaan akulla. Jännä diagnoosi alunperin huollosta kaikkinensa, koska moottorihan käynnistetään sähkömoottorin avulla dsg K0 kytkimen kautta.

Hetki sitten saavuin tuttavan luota ja testeri ilmoitti, että K01 kytkimen epätavallinen toiminta ja kalibrointi ei onnistunut, joten mecatroniikka yksikön vaihto lienee edessä. Kyllä sylettää!

Taitaa tukka harveta entisestään  ;D

No jopas näitä nyt hajoilee. Toivottavasti sötviytyy sullakin hommat Volkkarin piikkiin, niin ei ihan kaljuks vielä harvennu kuontalo  :D

IsmoLaitela

Täällä myös lähti Ruotsintuonti Passatti merkkiliikkeen ihmeteltäväksi kun laatikon puolelta alkoi kuulumaan kolinaa liikkeelle lähtiessä. Kilkatus kuuluu kun laatikko/kone lämmin. Kylmänä ei ole oireillut.

Oireet pitkälti täysin samat kuin tässä videolla:
https://youtu.be/vOCx48IbkV4

Harmittaa kun pitkään karttanut näitä volkkareita, skodia ynnämuita vaggeja juuri näiden epäluotettavan tekniikan takia ( dsg / tsi ). Päätin kuitenkin antaa mahdollisuuden sillä ajatuksella että ko. merkin ongelmat olisi takanapäin. Mutta ei.

Erkka

Minkä vuosimallin autosta on kyse ja paljonko ajettu? Kiinnostaa, kauanko kesti, kun alkoi porsimaan.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: IsmoLaitela - 03.10.20 - klo:16:52
...
Harmittaa kun pitkään karttanut näitä volkkareita, skodia ynnämuita vaggeja juuri näiden epäluotettavan tekniikan takia ( dsg / tsi ). Päätin kuitenkin antaa mahdollisuuden sillä ajatuksella että ko. merkin ongelmat olisi takanapäin. Mutta ei.
On kyllä täysin uskomatonta. Sähkökäytön luulisi auttavan kaksoiskytkinautomaatin kanssa erinomaisesti, kun kytkintä ei tarvitse luistattaa ryömimisessä ja liikkeellelähdössä. Liekkö sitten yhteisvääntö menee yli...
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

M_M

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 03.10.20 - klo:17:33
Sähkökäytön luulisi auttavan kaksoiskytkinautomaatin kanssa erinomaisesti, kun kytkintä ei tarvitse luistattaa ryömimisessä ja liikkeellelähdössä. Liekkö sitten yhteisvääntö menee yli...

Useimmat hajoamistavat joiden olen nähnyt DSG-vaihteistoja vaivanneen, ovat sellaisia etteivät ne liity kytkimien luistattamiseen tai väännönkestoon yhtään mitenkään.

Siinä mielessä vaikea uskoa, että GTE:n loota kestäisi juurikaan sen paremmin tai huonommin kuin niiden autojen joita ei liikutella sähköllä.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

IsmoLaitela

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 03.10.20 - klo:17:11
Minkä vuosimallin autosta on kyse ja paljonko ajettu? Kiinnostaa, kauanko kesti, kun alkoi porsimaan.

2016 variant, ajettu noin 90 tkm. Varsinaisesti tuo kolina ei ole vaikuttanut ajamiseen millään tavalla eikä mitään vikavaloja ole syttynyt. Kertoo kuitenkin siitä että jotakin luultavammin menossa rikki sitten myöhemmin.

avtsi

Kysäsen tälläkin puolella, kun on Golfin keskustelua aktiivisempaa ja sama tekniikka kuitenkin.

2017 Golf GTE alkoi eilen erikoisesti nykimään. About nopeuksilla 50-80km/h tuntui kerran pari minuutissa nykäisy, ikään kuin veto olisi katkennut ja kytkeytynyt takaisin päälle. Ehkä vähän vastaavasti, kun akun loppuessa käyttövoiman siirtyessä sähköstä polttomoottoriin, mutta selkeästi voimakkaammin (kun moottori on ensin käynnistynyt lämpeämään, ja sitten käynnissä ollessa kytkeytyy voimalinjaan). Normaalit vaihdot sähkön/polttomoottorin välillä eivät tunnu juuri miltään.

Aluksi jännitti pääseekö kotiin asti, kun nykiminen tuntui pahenvan/yleistyvän. Pysähdyin ja käynnistin auton uudelleen. Tällä ei ollut vaikutusta. Vaihdoin hybriditilasta sähköön, niin sitten ei nykinyt. Sitten kun päästiin motarille, niin 120km/h vauhdissa kulki taas ihan tasasesti hybriditilassakin. Taas kun poistuttiin motarilta, niin nykäisi pariin otteeseen 60-80km/h vauhdeissa ja sitten loppui. Nyt eilisen jälkeen en ole enää samaa huomannut.

Viikko sitten kun peruuttelin pihassa pelkällä sähköllä lähes tyhjällä akulla, niin hitaasti kantin yli ryömiessä sähköllä alkoi myös auto täristämään, vähän kuin olisi ollut huono kontakti jossain sähkömoottorin kaapelissa. Tämä meni ohi uudelleenkäynnistyksellä, ja tosiaan eilen ei ainakaan sähköllä nykinyt.

Kellään muulla kokemusta vastaavasta?
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

Wagner

Satunnaisia nykäsyjä havainnu, viimesin eiliseltä, lievä ylämäki tasasella 60 vauhdilla. Olleet siis harvinaisia, joten en oo jaksanu murehtia asiasta, mut useammin esiintyessään kyllä alkas nousta hiki ottalle, että mikähän nyt on menossa rikki.
Sikamaista menoa since 1975

Jussi 69:n hiukset

Lainaus käyttäjältä: Anita Hirvosen hiukset - 02.10.20 - klo:16:06
No jopas näitä nyt hajoilee. Toivottavasti sötviytyy sullakin hommat Volkkarin piikkiin, niin ei ihan kaljuks vielä harvennu kuontalo  :D

Varmistui mekatroniikan vaihto. Volkkari tulee vastaan osissa ja töissä. Samalla pyysin katsomaan mikä apukuskin ovessa on vikana kun ei lukitu. Siitäkin vika löytyi ja lukkolaitteen vaihto 300 euroa.

Jotenkin alkaa kiinnostamaan 80 luvun autot kun niiden sielunelämä oli jotenkin helppotajuisempaa. 🤔😉

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy