Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

#timo#

Lainaus käyttäjältä: Milu - 18.01.20 - klo:11:21
Meillä näyttää 44-45 km rangea tuolla ohjaamon lämmöt pois -tempulla kylmällä akulla (edellisenä iltana 100% ladattu, testattu seur aamuna, ulkona +2). Miten muilla? Voikohan tuosta tuloksesta tehdä jotain johtopäätöksiä akun kunnosta, vai vaikuttaako esim. aikaisempi ajohistoria siihen (edelliset ajot matka-ajoa/kaupunkiajoa/ajotyyli)?
Mitäs sillä valehtelematta käytännössä pääsee? Luottaisin siihen enemmän.

velim

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 18.01.20 - klo:12:46
Mitäs sillä valehtelematta käytännössä pääsee? Luottaisin siihen enemmän.

Passat GTE -16, 155 000 km: normaalina arkipäivänä päivittäinen ajo yhteensä n. 20 km kirkonkylän taajamassa (5 "starttia", keskinopeus n. 30 km/h), normaalisti yön yli latauksen jälkeen ilmoittaa rangeksi 36 km, päivän päätteeksi rangea jäljellä 5 - 10 km. Tämä on kokemusperäistä tietoa tältä talvelta, kun lämpötilat pääsääntöisesti olleet nollan molemmin puolin. Nollakeleillä en ole käyttänyt Webastoa esilämmityksessä muutoin kuin lyhyesti n. 5 min, jos ikkunapinnat ovat olleet jäässä, tällöin ikkunoiden puhdistus on ollut helpompaa tai jopa tarpeetonta.

VW Passat variant GTE 2016
VW Golf variant TSI 2013

aMatsoni

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 18.01.20 - klo:12:46
Mitäs sillä valehtelematta käytännössä pääsee? Luottaisin siihen enemmän.

Passat GTE 2017, ajettu n. 40 000, arpoo täydellä ja lämpimällä akulla ilmastointi off-tilassa kantamaksi n. 47-49km. Käytännössä ilmastointi 18C ja puhallus ykkösellä sähköllä pääsee näillä nollakeleillä kaupunkiajoa n. 30km ilman suurempia säästelyitä. Oikein varpaisillaan ajamalla ja ilmastointia sammuttamalla saisi ehkä 10km lisää.

Buhhi

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 15.01.20 - klo:07:08
Passat GTE-19
Onko joku saanut auton lämpimäksi ilman johtoa ja ilman Webastoa, akuston ja ilmastoinnin avulla? Mulla jää haaleaksi,pikkupakkasilla auton tuulilasi on sulanut 5cm ja muutoin lasit jäässä. Auton toki Webastolla täräyttää hetkessä lämpöiseksi.

Ei tosiaan lämpene pelkällä akulla kuin haaleaksi. Sama juttu on jos latauksessa pienemmillä amppeereilla. Mulla kotilaturissa voi valita 8, 10, 13 ja 16 latauksen. 13 ja 16 lataukset ovat ainoita, jotka lämmittävät suht lyhyessä ajassa kunnolla.

SP

Lainaus käyttäjältä: Buhhi - 18.01.20 - klo:21:45
Ei tosiaan lämpene pelkällä akulla kuin haaleaksi. Sama juttu on jos latauksessa pienemmillä amppeereilla. Mulla kotilaturissa voi valita 8, 10, 13 ja 16 latauksen. 13 ja 16 lataukset ovat ainoita, jotka lämmittävät suht lyhyessä ajassa kunnolla.

Mulla GTE -19. Kokeilkaa muutkin tätä kikkaa eli kierrätte puhalluksen täysille manuaalisesti ennen auton sammutusta. Sen jälkeen esilämmitys toimii huomattavasti tehokkaammin. Toki tämä täytyy muistaa tehdä, joka kerta ennen auton sammuttamista. Muutenhan tuo sähköinen esilämmitin on kuin lehmänhenkäys.

Mitä tulee tuohon auton arvioimaan kantamanäyttöön niin tietokone tuntuu laskevan edellisiä kymmeniä kilometrejä ajomatkaa ennustaessaan. Vedin peräkärryä 40km, niin sen jälkeen range arvio oli todella alakantissa seuraavalla latauskerralla, mutta korjaantui taas nopeasti kun kärryn veto loppui.

Pääsen rauhallisesta kaupunkiajossa 40km 0C keleillä, varsinkin silloin kun ajan yhden yhtenäisen matkan putkeen. Jos ajot puodostuu useammasta lyhyestä pätkästä usean tunnin välein joutuu tuosta 40km kantamasta tinkimään, ihan kuten muissakin plugareissa. Pääsin edellisellä 225xe (jossa on puolet uuden GTE akkukapasiteetista) 41km kesäisänä iltana kaupunkiajoa kun oikein hyper mailailin, niin uskoakseni 80km olisi mahdollista GTEllä ja tulen tämän ensi kesänä kokeilemaan, mutta siitä myöhemmin.

passo_s

^kokeillaan, mutta miksi weconnectiin on annettu lämpötilansäätö mahdollisuus joka ei toimi? Ohjaamosta pitää aina erikseen muistaa laittaa. Eipä siinä vaivaa itselle olisi lämpötilasäädintä kääntää lämpimämmälle,mutta kun autoa käyttää perheessä muutkin kuin minä.

SP

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 19.01.20 - klo:10:46
^kokeillaan, mutta miksi weconnectiin on annettu lämpötilansäätö mahdollisuus joka ei toimi? Ohjaamosta pitää aina erikseen muistaa laittaa. Eipä siinä vaivaa itselle olisi lämpötilasäädintä kääntää lämpimämmälle,mutta kun autoa käyttää perheessä muutkin kuin minä.

Ehkä se lämpötilansäätö sinällään toimii, mutta kun puhaltimet ei ainakaan minulla puhalla kunnon nopeudella, ilman tuota temppua. Softabugiltahan tuo vaikuttaa. Eikä sillä tunnu olevan juuri merkitystä onko auto 16A tai 8A latauksessa vai kokonaan ilman piuhaa.

plugaaja

VW:n pitäisi kehittää tuota sähköllä esilämmittämistä niin, että puhallin menisi automaattisesti voimakkaalle puhallukselle esilämmityksen alkaessa, riippumatta edellisen ajon puhallinasetuksesta, ja vielä parempi olisi jos ko. tehoasetus olisi käyttäjän valittavissa.

Käytännön range-kokemuksia: Passat Variant GTE-19 mennyt parhaimmillaan nyt +2C-kelillä sähköllä koko 42 km kaupunki/kehätie-reitin  (12 km 80 km/h, loput 30 km 30-60 km/h) ruuhka-ajan ulkopuolella, kuitenkin aika paljon pysähdyksiä liikkennevaloihin. Ilmastointi 19 ja puhallus 1-2. Lähtö kylmällä akulla ulkoparkkikselta, sisätilan esilämmitys webastolla muutama minuutti ennen starttia. Jos taas reitille osuu 100 km/h-ajoa, kuluu sähköä huomattavasti enemmän ajettua km kohti ja range lyhenee. Ja kuten on jo moneen kertaan todettu, kylmällä kelillä lämmityslaite syö sähköä ja range lyhenee taas - kuten muissakin 'sähköautoissa'. Toki lämpöpumppu auttaisi tuossa jonkin verran.


djdemo

Itsellä GTE hybridi ollut nyt kuukauden. Ihan tyytyväinen olen ollut, paitsi luulen että shuko-latauspiuha ei toimi kunnolla. No, se selviää huomenna huollossa.

Mutta.. kyllähän tuo akun olemassaolo kirittää taloudelliseen ajoon ja ole pohtinut, että lataako moottorijarrutus (vaihteet B1 jne) akkua tehokkaammin kuin jarruttaminen polkimella?

Kiitos mahd vastauksista tai spekulaatioista.

Pera44

Passat GTE on ollut alla viime kesäkuusta lähtien. Tyytyväinen muuten (schuko -laturinkin ongelmat selvisivät aikanaan laturin kuittaamisella), mutta nyt latausluukku kiukuttelee. Luukun lukitus aukeaa vain ajoittain. Tänäänkin kotipihalle saavuttaessa jäi lukkoon.

Onko teillä ollut samanlaisia ongelmia (pakkanen ei ole tänä talvena päässyt juuri haittaamaan) ja mahtaakohan korjaus/uusiminen olla kallista?

duke7

Onko kukaan nähnyt tai tehnyt siistiä lisäpitkän asennusta GTE:hen?
Tuo maskin ala-aukkohan on pitkä niin saisi hyvän mittaisen paneelin siihen.

plugaaja

Lainaus käyttäjältä: djdemo - 19.01.20 - klo:12:30
Itsellä GTE hybridi ollut nyt kuukauden. Ihan tyytyväinen olen ollut, paitsi luulen että shuko-latauspiuha ei toimi kunnolla. No, se selviää huomenna huollossa.
Mitäs huollossa sanottiin latauspiuhasta? Minulla myös suko-laturi pätkii, huolto ohjeisti testaamaan eri pistorasiasta, mutta samaa ongelmaa satunnaisesti muissakin paikoissa. Täytyy viedä huoltoon kun ehdin, onneksi enimmäkseen toimii ihan ok.

Lainaus käyttäjältä: djdemo - 19.01.20 - klo:12:30
Mutta.. kyllähän tuo akun olemassaolo kirittää taloudelliseen ajoon ja ole pohtinut, että lataako moottorijarrutus (vaihteet B1 jne) akkua tehokkaammin kuin jarruttaminen polkimella?
Ei siinä taida olla juurikaan eroa, koska D-vaihteellakin jarrupoljinta painaessa hidastaminen tehdään generaattorila eli lataamalla akkua, paitsi sitten ihan jarrutuksen loppuvaiheessa tai tiukassa jarrutuksessa auton pysäytys tehdään pyöräjarruilla. Eli enemmän makukysymys, haluaako ajaa sähköautotyyliin yhdellä polkimella vai perinteisesti kahdella. Itse menen kahdella.

ahu

Lainaus käyttäjältä: Pera44 - 20.01.20 - klo:22:17
Passat GTE on ollut alla viime kesäkuusta lähtien. Tyytyväinen muuten (schuko -laturinkin ongelmat selvisivät aikanaan laturin kuittaamisella), mutta nyt latausluukku kiukuttelee. Luukun lukitus aukeaa vain ajoittain. Tänäänkin kotipihalle saavuttaessa jäi lukkoon.

Onko teillä ollut samanlaisia ongelmia (pakkanen ei ole tänä talvena päässyt juuri haittaamaan) ja mahtaakohan korjaus/uusiminen olla kallista?

Se luukku on vitsi (= tyyppivika). Luukun aktuaattori toimii heikosti tai ei toimi ollenkaan jonkun ajan kuluttua. En tiedä hajoaako itse aktuaattori, jokin sensori vai onko logiikassa vikaa. Korjaaminen ei nettitietojen mukaan ole kauhean halpaa. Itsellä se luukku ei mene enään lukkoon, mikä on ihan ok.

SP

Passat GTE -19. Nyt viimeisen viikon sisällä on kaksi kertaa tuolla analogisen mittariston keskellä olevaan näyttöön tullut muutamaksi sekunniksi teksti "SOS emergency call activated" ja samaan aikaan sen yläkonsolissa olevan SOS napin vihreä merkkivalo sammui. Hetken päästä kaikki toimi taas normaalisti eikä ilmeisesti hätäpuheluakaan olla soitettu.

Mites muilla, onko tästä "ominaisuudesta" havaintoa?

M_M

Eri auto, mutta Kodiaq on muutaman kerran kesken ajon ilmoittanut keskinäytössä, että "SOS hätäpuhelutoiminto käytettävissä" tai jotakin vastaavaa. Ei hajuakaan mistä johtuu, oma arvaus olisi että järjestelmä on jostain syystä hukannut hetkeksi kännykkäverkon ja tuo ilmoitus tulee kun yhteys palaa takaisin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

passo_s

Passat GTE -19,13 tkm
Mulla auto heti uutena ko SOS herjan takia jokin moduuli huollossa resetoitiin. Ei ole sen jälkeen tullut. Nyt on avaimien kanssa tunnistus ongelmaa,harvakseltaan.

aMatsoni

Lainaus käyttäjältä: aMatsoni - 17.01.20 - klo:16:57
Olisiko porukalla heittää katsastuskokemuksia ja vinkkejä? Ensi viikolla pitäisi mennä ensimmäisen kerran autoa näyttämään ja mietin, pitääkö huomioida jotain erityistä...

Valmistenumeron varmaan löytävät ohjeistamattakin. Kannattaako kengittää moottori lämpimäksi konttorille mennessä vai haittaako, jos ajelee sinne sähköllä ja moottori onkin kylmänä? Miten katsastuksessa on helpointa pakottaa moottori käyntiin mittauksia varten (GTE-nappi?!) ja tietävätkö katsastuksen tekijät yleensä nämä konstit vai tarvitaanko ohjeistusta?

Itse itselleni vastaten ja samalla muille tiedoksi. Katsastukseen voi ajella sähköllä ja moottoria ei tarvitse lämmitellä, päästömittaukset tehdään vasta 10-vuoden kohdalla! Turhaan siis kengitin ja pilasin nätit 0-kulutuslukemat..  ::)

o.b.

Lainaus käyttäjältä: aMatsoni - 24.01.20 - klo:09:03
päästömittaukset tehdään vasta 10-vuoden kohdalla!
10 vuoden kohdalla ei vältsii pääsekkää enää liikkeelle kuin bensalla kun akkutakuu on loppu ;D

b1mpo

Volvot ei toimi rikkinäisellä tai loppuun ajetulla akustolla, tuskin nämäkään?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

o.b.

Ilmeisesti mitään muuta syytä ei ole kuin se, että sähköttömänä auton päästöt on moninkertaiset toimivaan lataus-hybridiin verrattuna ??? Vai onko muita syitä?

Autolla voi siis ajaa vaikka ajoakku olisi tyhjä, mutta ei jos se on risa :o

Risa akku ei tietenkään voi ottaa edes jarrutusenergiaa talteen, jolloin painavan auton päästöt on suuremmat kuin vastaavan bensa-auton.

Antore

#1820
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 24.01.20 - klo:10:53
Ilmeisesti mitään muuta syytä ei ole kuin se, että sähköttömänä auton päästöt on moninkertaiset toimivaan lataus-hybridiin verrattuna ??? Vai onko muita syitä?

Autolla voi siis ajaa vaikka ajoakku olisi tyhjä, mutta ei jos se on risa :o

Risa akku ei tietenkään voi ottaa edes jarrutusenergiaa talteen, jolloin painavan auton päästöt on suuremmat kuin vastaavan bensa-auton.

Akkuhan ei koskaan ole tyhjä, ainoastaan ajamiselle varattu osa voi olla tyhjä. Vähän autosta riippuen n. 1-2 kWh varaus suurjänniteakussa on/ylläpidetään aina. Eikä taida ajo onnistua jos suurjänniteakku on täysin rikki.

duke7

Onkos gte:ssä xds eli absilla tehty tasauspyörästön lukko?
Ollut nyt liukasta ja ihmettelin vain miten paljon paremmin tämä kääntyy kuin edellinen 3C Passatti. Toki kaikki muukin voi sen tehdä. Ja 3C kyllä puski pahasti.

b1mpo

Pelkästään jo iskareiden kunto vaikuttaa kääntymiseen radikaalisti. XDS auttaa mutkassa kaasuttelussa isommissa vauhdeissa, mutta eipä juuri risteysajossa mitään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tomppa79

Morjens! Nyt houkuttelisi ostaa käytettynä Passat farkku. Kilometrejä autossa olisi 114000 ja auto olisi ruotsin tuonti auto. Ooen paljon lukenut ja kuullut näistä autoista. Sain ihan sellaisen tajouksen, että auto olisi varaa ostaa. Olisiko teillä mitään vinkkejä mitä mun pitää ottaa huomioon? Olen aika paljon tätä palstaa lukenut ja osaan ottaa huomiooon ongelmakohdat. Mulla on kotona vaan tolppa mistä autoa pystyy lataamaan ja muuten lautaus sitten menee kauppakeskuksissa ym paikoissa. Säästänkö paljon bensaa vrt Octavia 1,4 vm 17 vai ollenkaan verrattuna?
Octavia (2017), Leon(2014), Altea Xl(2011), Octavia(09), Nissan Primera(05), Almera(04)

Antore

Lainaus käyttäjältä: Tomppa79 - 25.01.20 - klo:01:06
Mulla on kotona vaan tolppa mistä autoa pystyy lataamaan ja muuten lautaus sitten menee kauppakeskuksissa ym paikoissa. Säästänkö paljon bensaa vrt Octavia 1,4 vm 17 vai ollenkaan verrattuna?

Tuohon säästön määrään ei kukaan pysty vastaamaan, ellei ole tiedossa keskimääräinen ajomäärä/päivä :)

Natina

Lainaus käyttäjältä: Tomppa79 - 25.01.20 - klo:01:06
Morjens! Nyt houkuttelisi ostaa käytettynä Passat farkku. Kilometrejä autossa olisi 114000 ja auto olisi ruotsin tuonti auto. Ooen paljon lukenut ja kuullut näistä autoista. Sain ihan sellaisen tajouksen, että auto olisi varaa ostaa. Olisiko teillä mitään vinkkejä mitä mun pitää ottaa huomioon? Olen aika paljon tätä palstaa lukenut ja osaan ottaa huomiooon ongelmakohdat. Mulla on kotona vaan tolppa mistä autoa pystyy lataamaan ja muuten lautaus sitten menee kauppakeskuksissa ym paikoissa. Säästänkö paljon bensaa vrt Octavia 1,4 vm 17 vai ollenkaan verrattuna?

Tietämättä Ocun kulutusta tai ajomatkoja sanoisin, että säästät 25-35 km ajoihin kuluvat bensat päivittäin. :). Kauppojen pihassa toimivat latauspisteet taitaa olla niin kalliita, että hybridiä ei juuri kannata niistä ladata.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Natina - 25.01.20 - klo:16:57
Tietämättä Ocun kulutusta tai ajomatkoja sanoisin, että säästät 25-35 km ajoihin kuluvat bensat päivittäin. :). Kauppojen pihassa toimivat latauspisteet taitaa olla niin kalliita, että hybridiä ei juuri kannata niistä ladata.

Kauppojen yhteydessä olevista kyllä kannattaa hyvinkin ladata ja kannattavuus riippuu ihan täysin hinnoittelumallista. Ainain täällä PK-seudulla on isojen ostareiden yhteydessä satoja latauspisteitä joissa kWh maksaa 0,15 senttiä. K-latauksen aikaan perustuva hinnoittelu taas tulee kalliiksi (n. 34 c/kWh).

duke7

Tampereelta löytyy vielä ilmaisiakin latauspisteitä. Tosin ei niissä ehdi gte:n latausnopeuksilla ja minun ostoskäyttäytymisellä koskaan saada akkua täyteen mutta aina jotain.
Maksullisien latauspisteiden applikaatio/tägi -rumba on jotain järjetöntä kyllä. Eiköhän se pian korjaannu ja voi alkaa maksaa suoraan kortilla vaikka.

Antore

Natina tuossa aika hyvin ranget kirjoittikin, eli kesällä n. 35-40 km ja oikein optimaalisissa suhteissa menee 40 km rikki. Talvella ulkolämpötilasta riippuen 25-35 km. Suurimmat erot sähkön hinnoissa lienee siirtohinnoissa mutta jos yksi kWh maksaisi siirtoineen n. 0,15 â,¬ ja jos sitä verrataan 1,5 â,¬ bensan litrahintaan niin perinteiseksi kulutukseksi muutettuna sähköajon "bensankulutus" on n. 2 l/100 km. Tämä siis laskettu oman e-tronin kulutuksilla jotka kesällä oli n. 18 kWh/100 km ja nyt nollakeleissä n. 24 kWh/100 km. Passat on tosin 100 kg painavampi kuin A3 e-tron mutta samoilla haminoilla varmasti mennään.

Tomppa79

Lainaus käyttäjältä: Antore - 25.01.20 - klo:11:25
Tuohon säästön määrään ei kukaan pysty vastaamaan, ellei ole tiedossa keskimääräinen ajomäärä/päivä :)
-Työmatkat. Itselläni 8,5km suunta ja avovaimolla 9,5.
-Harrastukset pisimmillään 20,3 km/suunta mutta tuo pisin treenimatka on sunnuntaisin jolloin ei ole työmatkoja.
Yleensä harrastusmatkat menee n 10-15 kilometrin väliin ja niitä on 3-4 viikossa. Laskeskelin, että päivän lataukset riittäisivät juuri ja juuri työ ja harrastusajoihin.
Tuo auto mitä katsoin meni nenän alta mutta nyt on uusi kiikarissa. Katsotaan saanko siitä kauppoja aikaisiksi.
Octavia (2017), Leon(2014), Altea Xl(2011), Octavia(09), Nissan Primera(05), Almera(04)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy