Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Mikko81

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.08.19 - klo:01:48
Isoakkuiset kantavat noin kaksinkertaisesti tuon. Uusimmassa AMS:ssä olivat mitanneet Hyundai Konallekin 531 kilometriä.

Tuolta kun kattoo tuon highway-cold weather arvion niin saa paremman käsityksen miten pitkälle pääsee lapin reissulla akullisella.
https://ev-database.org/car/1194/Tesla-Model-S-Long-Range
Ja tuo on jo sitten tosi kallis auto.

Konalle vastaavasti arvioitu 280km ja se ei ole meille tarpeeksi iso auto muutenkaan.
https://ev-database.org/car/1126/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

Jos kylmäkantama olisi sen 400-500km ja auton hinta sama kuin Konassa niin siinä olisi varmaan meidän seuraava auto niin että pääsisi kahdella latauksella hyvin tuon reilun 1000km matkan.

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.08.19 - klo:17:31
Kyllä Ruotsissa on edelleen autovero, sellainen vuosittain maksettava. Käytössä on ollut erilaisia verovapautuksia, mm. ensimmäisen viiden vuoden verovapautus (miljöbil) jonka rajaa on hilattu alaspäin vuosittain kunnes se sitten korvattiin bonus-malus järjestelmällä vuonna 2018, tukea voi saada jopa 60 000 SEK uuden sähköauton ostoon, bonuksen suuruus lasketaan CO2-päästöjen ja hinnan perusteella. Myös lataushybridit pääsevät osalliseksi, toki hiukan pienemmällä summalla. Lisäksi tulee ylimääräinen rankaisuvero autoille joilla on sitten korkeammat CO2 päästöt. Tuolta voi lukea lisää: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/

b1mpo on siinä mielessä oikeassa että näitä verovapautus ja/tai tukijärjestelmiä pystyy periaatteessa käyttämään hyödyksi lataushybridin kanssa, jättää ne piuhat sinne konttiin ja kerää bonukset/verovapautukset kotiin ja ajelee menemään vain bensalla. Jos oheinen Volvo on otettu käyttöön ennen 1.7.2018, niin se on päässyt hyödyntämään 5-vuotista verovapautta ja mahdollisesti on ollut jotain tukijärjestelmiä myös, varsinkin jos on ollut yritysleasari.

Ok. Kerään latausjohtoni ja hiljenen tästä asiasta. Bimbo oli oikeassa ja erittäin kovaa faktaa sieltä jo tulikin.

Mukavaa perjantai-illan jatkoa itse kullekin  ;D

Mikko81

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.08.19 - klo:09:32
Sen itse huomasin lomareissulla, että maksullisilla asemilla, kuten ABC:llä, lataaminen kannattaa huonosti. Ainakin Juvalla lataus maksoi 0,05, / min eli 3, / tunti. 22kW laturi jaksaa ladata GTE:n täyteen noin kahdessa tunnissa, eli tuolloin 40km matka maksaisi ajaa 6, sähköllä. Bensalla ~3,4,. En ladannut vaan ajoin bensalla.

Huomasin itse saman fortumin c&d:n kanssa. Virta-latauspaikkojen kanssa on paremmin. Ne veloittavat yleensä kwh-perusteella joko 15c tai 20c/kwh ja ovat siten hyvinkin järkeviä.
Fortumin laturit toimivat ok sellaisten autojen kanssa mitä voi ladata laturin maksimiteholla. Silloin kustannus on järkevä.

axu

Noin 4000km takana GTE:llä ja kulutukset näkyy kuvassa. Millaisiin lukemiin muut ovat päässeet?




Mikko81

Kuvassa näkyvä kulutus on 670km matkalla :D

Omani 4000km matkalla on 3.3 sisältäen paljon matka-ajoa.

Mikko81

GTE:n latauksesta ja e-managerista olisi ollut hieman kysymyksiä jos satutte tietämään kun ohjekirja ei ole mitenkään hirveän selkeä tämän asian suhteen.

1. Minulla on latausasema jolla voi ladata maks 16A virralla, mutta ohkirjassa sanotaan ettei maks virralla pitäisi ladata toistuvasti. Millä virralla olette latailleet autoanne?

2. Jos asetan pikalatausvirran 10A niin rajoittaako se talvella myös sitten tuon lämppärin tehoa? Autohan lataa akun ensin ja lämmittää auton viimeiseksi.

3. Autoon voi ohjelmoida useamman lämmityksen peräkkäin jos se 30min lämmitys ei riitä kovemmilla pakkasilla. Oletteko näissä käyttäneet millaisia asetuksia (ajat, lämpötila, virta)? Ohjekirjassa sanotaan että maksimi lämmitystehon saa laittamalla pyynnin maksimille (29.5C tjsp) eli esim 20C ei lämmittäisi autoa yhtä tehokkaasti.

4. Miten ajastettujen lähtöjen maks virta-asetus vaikuttaa auton lataukseen jos pika-lataus on asetettu vaikka 10A virralle? E-managerissa voi erikseen vielä säätää latauspaikan virtaa pienemmäksi tai isommaksi niin kumoaako tuo pika-latauksen asetuksen kun ajastus on päällä?

5. Alempi varaustaso asetus ilmeisesti määrää mihin akku ladataan kun ajastus on päällä (esim 80%). Jos ajastus ei ole päällä latautuuko akku kuitenkin täyteen?

6. Mikä olisi paras tapa järjestää normaalilataus hitaana ja sitten tarvittaessa maksimivirralla ilman että valikoista tarvitsisi säätää kauheasti? Onko esim joku nappi jolla vois käskeä pika-latauksen käyntiin maksimivirralla? (esim pitää ajastus aina käytössä 10A virralla ja sitten ohittaa se tarvittaessa jotenkin)


SP

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.08.19 - klo:09:15
Miten esim. BMW 225xe tai Mini Plug In käyttäytyy ilman latausta kun niissä sähkömoottori käsittääkseni taka-akselia varten?
Jos ei lataa niin häviääkö neliveto kesken kiihdytyksen vai säännösteleekö se sitä voimaa jotenkin että aina on edes jonkun verran takapää mukana kun kiihdytetään reippaammin?

Bemari on tosiaan takavetoinen sähköllä ja mikäli akku loppuu niin polttomoottorin kyljessä on 15kW generaattori, jonka sähkön avulla auto saadaan toimimaan nelivetoisena, vaikka akku olisikin tyhjä. Saman efektin saa aikaan kylmäakku, josta ei saa täyttä tehoa taakse.

Minulla on kolme vuotta takana 225xe. Nyt odottelen uuden Passat GTE toimituksien alkamista.

Jasca

#1297
,,h... myöhästynyt kommentti, niinpä otin pois :-X. Asia ehditty jo käsittelemään toisessa topicissa...
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Kojootti81

Moi,

onkos jollain muulla tullut ongelmia ns. matkalaturin kanssa? Kopp ja kun lyön schukon töpselin kiinni niin hetken vilkuttelee kaikki valot läpi ja sitten rupeaa vilkuttamaan kolmea punaista (sähkö, laturi ja auton merkkivaloa). Lataus toimii auton kanssa normaalisti mm. markettien latureissa joten autosta ei ole kiinni.

Huoltaako / korjaako joku noita? Vai kannattaisiko mennä valittamaan liikkeeseen? 2016 eli 3v vanha laturi.

Natina

Lainaus käyttäjältä: Kojootti81 - 30.08.19 - klo:09:34
Moi,

onkos jollain muulla tullut ongelmia ns. matkalaturin kanssa? Kopp ja kun lyön schukon töpselin kiinni niin hetken vilkuttelee kaikki valot läpi ja sitten rupeaa vilkuttamaan kolmea punaista (sähkö, laturi ja auton merkkivaloa). Lataus toimii auton kanssa normaalisti mm. markettien latureissa joten autosta ei ole kiinni.

Huoltaako / korjaako joku noita? Vai kannattaisiko mennä valittamaan liikkeeseen? 2016 eli 3v vanha laturi.

Ei ole toistaiseksi ollut oman samanlaisen kanssa ongelmia, mutta olen jo alustavasti katsellut, että briteistä sai saman näköistä matkalaturia 16A tehoisena (auton mukana tuli 10A), hintaa noin 300 eur. (En nyt sitä kauppaa tähän hätään löytänyt, jotain vihreä-mustaa säilytyspussia omalla EV-logollaan antoivat kylkiäisiksi...)

Eihän se toki mitään muuta kuin aikaa ja muutaman kWh:n sähköä maksa käydä paikallisella marmorilla kysymässä, tulevatko vastaan. Kerro tännekin, miten käy.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Kojootti81

Lainaus käyttäjältä: Natina - 30.08.19 - klo:09:43
Ei ole toistaiseksi ollut oman samanlaisen kanssa ongelmia, mutta olen jo alustavasti katsellut, että briteistä sai saman näköistä matkalaturia 16A tehoisena (auton mukana tuli 10A), hintaa noin 300 eur. (En nyt sitä kauppaa tähän hätään löytänyt, jotain vihreä-mustaa säilytyspussia omalla EV-logollaan antoivat kylkiäisiksi...)

Eihän se toki mitään muuta kuin aikaa ja muutaman kWh:n sähköä maksa käydä paikallisella marmorilla kysymässä, tulevatko vastaan. Kerro tännekin, miten käy.

Pitänee käydä reklamoimassa, ollaan käytetty tuota matkamallia nyt sitten kotona jatkuvasti sen 1,5v kun on auto ollut meillä..

Tässä suutuksissani tilasin jo Schneider Electric EVlink Wallbox 1x32 A (7,4 kW) kotiin, onko tuosta kellään kokemusta?

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: Kojootti81 - 30.08.19 - klo:09:34
Moi,

onkos jollain muulla tullut ongelmia ns. matkalaturin kanssa? Kopp ja kun lyön schukon töpselin kiinni niin hetken vilkuttelee kaikki valot läpi ja sitten rupeaa vilkuttamaan kolmea punaista (sähkö, laturi ja auton merkkivaloa). Lataus toimii auton kanssa normaalisti mm. markettien latureissa joten autosta ei ole kiinni.

Huoltaako / korjaako joku noita? Vai kannattaisiko mennä valittamaan liikkeeseen? 2016 eli 3v vanha laturi.

Itsellä Passat vm 2018 ja uudempi laturi, Sen kanssa on ollut kyllä ongelmia, ja pari kertaa tullut sellainen punainen valo - tuossa se tulee tosin vain yhteen kohtaan. Mutta kun yleensä toimii niin ei liike sille mitään tee, kerran testasivat jollaini testerillä ja totesivat ei vikaa, lasku 80 euroa...
Vituttaa kyllä että 55k, autossa ei sähkön lataus toimi luotettavasti. Niinkin uusi asia kuin laturi. Voi jeesus.
(ja jos on ongelma niin yleensä se on se että vihreä valo vilkkuu kuten auto lataisi, mutta ei tosipuheessa lataa mitään. Joskus kuuntelin että siellä akuston lähellä joku rele tms naksahti kun kytkin laturin kiinni, silti range oli 0km kun aamulla lähdin liikenteeseen)

Vekkula

Sen verran alkoi kiinnostamaan hybridi että miten työsuhdeautoilijat olette toteuttaneet kotona latauksen?
Latausasemiahan on sellaisia joissa saa sähkön eriteltyä ja laskutus suoraan työnantajalle, mitä malleja teillä on käytössä?
Tarkemmin kun miettii niin voisin harkita täyssähköäkin, minulle riittää 200km rangekin mainiosti työmatkaan ja mökkireissuihin.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Natina

Lainaus käyttäjältä: Kojootti81 - 30.08.19 - klo:10:25
Pitänee käydä reklamoimassa, ollaan käytetty tuota matkamallia nyt sitten kotona jatkuvasti sen 1,5v kun on auto ollut meillä..

Tässä suutuksissani tilasin jo Schneider Electric EVlink Wallbox 1x32 A (7,4 kW) kotiin, onko tuosta kellään kokemusta?

Piti alkaa kattelemaan että raskisiko sitä jo ostaa toisen laturin peräkonttiin matkoja ajatellen. Noh, eihän se mitään ~300 euroa ollut se muistelemani latauslaite, hinta oli alkaen, ilman veroja ja rahteja.

https://evconnectors.com/
Portable Mode 2 16A 62196-2 EVSE - Female Plug, Schuko Euro Plug & Carry Case

Kaikkinensa kustantaa 451.78 ,. Suolaista kuin tönkkösuolattu salakka.

Vastaava tuote (ZEX-T2-FLEX16A-5M-SCH) osoitteesta https://evcables.co.uk/ oli 479.95 eur ilman rahteja ja lienee ilman verojakin. En jaksanut jäädä tappelemaan huonosti toimivan verkkokaupan kanssa.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Ukko

Kallista on, koska Keskon riistohinnoittelu:

https://www.is.fi/autot/art-2000006221841.html

Natina

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 30.08.19 - klo:14:22
Kallista on, koska Keskon riistohinnoittelu:

https://www.is.fi/autot/art-2000006221841.html

Tuskin Suomi kovin kauaa pyörii tuollaisilla hybrideistä saatavalla 1/7 autoveroilla polttisautoon verrattuna. Kun jossain vaiheessa kaikki uudet on joko hybrideitä, kaasuja tai täyssähköjä, on verotukseenkin tultava muutos. Sitten se uusi GTE:kin maksaa jo 60 000...
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Ukko

Sama auto uutena Ruotsissa noin 9000 euroa halvempi (hinta 41 000 euroa).  Suomessa uuden hinta siis 50 000 euroa. Noita kannattaa tuoda sitten vähän käytettynä tänne, säästöä tulee helposti se 20 000 euroa.

vwmies

Onhan noita moni jo tuonutkin (esim 2016 vm.). Ei siis mitään uutta. Sama E-Golfin kohdalla liikkeet tuovat mitä saavat hankittua.
Yritetään pärjätä.

Tee__Vee

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 30.08.19 - klo:22:17
Sama auto uutena Ruotsissa noin 9000 euroa halvempi (hinta 41 000 euroa).  Suomessa uuden hinta siis 50 000 euroa. Noita kannattaa tuoda sitten vähän käytettynä tänne, säästöä tulee helposti se 20 000 euroa.

Vakiovarusteissa on iso ero. Niistä tulee Suomen versioon aika monta tuhatta lisää.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 30.08.19 - klo:14:22
Kallista on, koska Keskon riistohinnoittelu:

https://www.is.fi/autot/art-2000006221841.html

Autoveroton listahinta Saksassa on kaksi tonnia halvempi eli alvin erotuksen verran. Onko varusteluissa jotain olennaista eroa vai miten tuo riistohinnoittelu ilmenee?

passo_s

#1310
Tarvis lukea ketju alusta saakka.Kuinka GTE:stä otetaan se 218 hepoa käyttöön, pitääkö olla aina GTE moodi päällä? Mitäs jos on viikon keikalla eikä latailu, kerääkö 10-50 km ajoilla akustoonsa virtaa sen verta että saa täydet tehot siitä irti ? Ei mua kulutussäästöt työsuhdeautoilijana kiinnosta,eipä ole ollut tälläistä hepolaumaa ohjastettavana.Meneekö rikki jos vetää 1200 kg kärryä 30-50 km,polttopuita kun tulee ahnehdittua. Ens vkolla selviää työsuhde GTE sedanin toimitusaika, en ruksannut lisävarusteeeksi kuin koukun. 1.6 TDi olis riittänyt, mutta se menee päästöiltään yli firman rajan. 2.0 TDi :ssä ei ollut taloudellisesti järkeä, valkkaamalla  GTE saa firman sponssata

Mikko81

Toivottavasti saat ladattua autoa kotona tai töissä, koska eipä GTEn taloudellisuus muuten toteudu. Musta tää työnantajien ohjailu on ihan hyvä juttu sinäänsä, mutta kyllä sähkölle ja hybrideille pitäisi olla vaihtoehtoja niille joille nämä kaksi eivät sovellu. En ymmärrä miksi esimerkiksi ei voida tehdä sellaista työsuhde pakettia missä on taloudellinen mutta tehokas diesel ja työsuhdekortilla pystyy tankkaamaan ainoastaan nesteen my dieseliä. Sillä olis kanssa hyvin pienet päästöt.

Tohon sun kysymykseen... auto pitää akussa hybridimoodissa aina noin 5km rangea, jota voi sitten käyttää esim ohituksissa ja ylämäissä kuorman kanssa. GTE:llä saa maksimihepot ulos, en tiedä saako niitä hybridimoodissa.

teraja

Jos autoa ei pääse latailemaan, eipä siinä ole mitään järkeä. Pelkkä bensakone tuottaa heikon suorituskyvyn ja isohkon kulutuksen, kun liikuteltavaa massaa on kuitenkin melkolailla paljon. Olen edellisellä GTE:llä jonkin verran ajellut, ja kyllä valitettavasti on todettava, että urheilullisuus on autosta kaukana, tietty kaiuttimien kautta tuleva mörinä vähän auttaa asiassa.

Jos autoa pääsee latailemaan, on se mukava ajettava sähköllä. Jos autoa ei lataile, samaan rahaan kannattaa katsella muita vaihtoehtoja (tietty jos firman autopolitiikka ei anna periksi...)

biili_

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 31.08.19 - klo:08:53
Tohon sun kysymykseen... auto pitää akussa hybridimoodissa aina noin 5km rangea, jota voi sitten käyttää esim ohituksissa ja ylämäissä kuorman kanssa.

Ei kyllä itsellä ainakaan pidä. Jos ajaa nollille niin siellä se pysyykin, ellei laita GTE-moodia tai latausmoodia. Takana 65tkm.

passo_s

Mulla on työviikkoja jolloin sunnuntaina huikkaan heipat klo 17 ja tulen perjantaina klo 20 kotiin. Olen jokusen kerran katsonut että hotellilla on latauspaikkoja 3-5, mutta niihin pitää arkena ajaa klo 13,klo 17 kun tulen ole enää vapaata. Mutta lataillaan siirtymäajossa  tehdaspaikkakunnalta toiselle mitä lataillaan. En ajanut GTE:tä kun päätöksen tein. Passat 1.6 TDi + DSG riitti ihan kaikkeen autoiluun. Ainoa joka haittasi oli valoista ja risteyksistä liikkeelle lähdön laiskuus yhdistettynä siihen että hieman liian herkkä Start stop. Toivottavasti GTE antaa ripeyttä kaupungeissa. Olen ulkomaan keikoilla ajanut aina kun mahdollista sähköautoja. Sähkö Golf on suosikkini, on se kivaa kun on heti tehoa kaasuvarpaan alla. 1.6 TDi + DSG on kaupungissa sellanen viive peli.

jt

Lainaus käyttäjältä: Natina - 30.08.19 - klo:14:41
Tuskin Suomi kovin kauaa pyörii tuollaisilla hybrideistä saatavalla 1/7 autoveroilla polttisautoon verrattuna. Kun jossain vaiheessa kaikki uudet on joko hybrideitä, kaasuja tai täyssähköjä, on verotukseenkin tultava muutos. Sitten se uusi GTE:kin maksaa jo 60 000...
Kaasuahan verotetaan ihan täydellä (oston) autoverolla maakaasun päästöjen mukaan. Plugarissa taas lasketaan sähkön CO2:ksi 0 ja kun testicycle on riittävän lyhyt jäävät CO2:t yleensä alle 50g/CO2 että heilahtaa. Näin ollen vaikkapa katumaasturi-plugarin autovero-% on halvempi kuin vaikkapa Skoda Octavia G-Tec:in. Voi vain arvailla kumman CO2 on käytännössä pienempi, varsinkin kuin äkkiseltään arvioituna puolet Gasumin kaasusta on biokaasua ja yksityiset toimijat pelkkää biokaasua. Enemmän todennäköisenä pidän käytön/omistamisen verotuksen kiristymistä kuin oston.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

passo_s

#1316
Työsuhdeautoilu on useassa firmassa tehty firman asiakkaissa keikkaluonteista työtä tekeville pakolliseksi.Lisäksi kamut aportoi kimppa-autoista.Taakse jäi ajat jollloin km korvauksella kuoletti autolainansa. Ajelin aikaisemmin 20 k, autolla, josta sain km korvauksia. Autot oli mulla keskimäärin välin 30-300 tkm, oliskos noin 5 v ja vaihtoon.Nyt vaihtuu kahden vuoden välein. Mitä ympäristövarojenn tuhlausta tämä onkaan, kahden vuoden välein mulle pitää tehdä pirssi :) Sitten vielä tuetaan hybridiä, nykysin siten että muuta ei ole järkevää valitakkaan, no sähköautoja on alettu ottaa.Mulle soitti headhuntteri tarjosi samaa hommaa. Kysyin että saako ajaa omalla ja vastaus oli että ei enää nykyisin, työsi tulee olemaan liikkuvaa ja työnantajan  direktio-oikeudella sinulle määrätään työsuhdeauto. Sanoin että kiitos, ei kannata kananmunaa vaihtaa samanlaiseen.
xxx
Tuleeko uusi GTE Passat Saksasta Emdenistä? Vai ajanko kohta Tšekkien kinnerillä :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: teraja - 31.08.19 - klo:09:26
Jos autoa ei pääse latailemaan, eipä siinä ole mitään järkeä. Pelkkä bensakone tuottaa heikon suorituskyvyn ja isohkon kulutuksen, kun liikuteltavaa massaa on kuitenkin melkolailla paljon.
Eihän pelkällä bensamoottorilla voi ajella, vaan sähjö on aina mukana. Jos polkee, niin sähkö kiihdyttää kyllä. Itsellä oli edellinen RS Ocu eli tehoiltaan samaa luokkaa oleva vähän pienempi auto. Siihen verrattuna GTE kuluttaa ilman lataissähköä noin litran maantiellä ja kaksi litraa kaupungissa. En pidä kyllä suurena tuota kulutusta.

passo_s

Tätä ketjua lukiessani ymmärrän siten että hybridin akkua ei voi ajaa nollille, siellä on aina varausta, eli akuston suojaamiseksi on varaustasolle määritelty alaraja. Auto ei anna ajaa akkuvaraukseen säädetyn alarajan alle. Eli, tästä seuraa se että hybridi akuston saa ajettua alarajalle, jolloin kaasupolkimen pohjaan painaminen ei anna kuin polttomoottorin tehot. Konttoripäivinä, joita ei minulla vuodessa montaa ole, laitan kiltisti auton roikan jatkoksi. Kotona en laita, olen mukavuuden haluinen en ala säätämään pihassa johtoja. Vetokyky, olikos peräti 1600 kg, on hyvä. Uuteen Camryyn ei saa asentaa peräkoukkua lainkaan.bmw taitaa sallia hybrideillä maksimi vetopainoksi 800kg.

teräksenharmaa

Jos ei voi ladata autoa, niin eihän silloin muutenkaan kannata ajaa akkua tyhjäksi. Akkuja kun ei kannata säilyttää tyhjinä. Autohan lataa akkua ajon aikana eli ei se vahingossa tyhjiin kuiva. Mun GTE lataa tavallista enemmän akkua silloin, kun sähkörange on nollilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy