Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: MR - 09.08.19 - klo:12:51
Omassani ei ole webastoa ja melkein aina olen pärjännyt pelkällä kabiinin sähköesilämmityksellä 16A teholla. Kovempia pakkasia varten mulla on myös sisätilanlämppäriä varten pistoke. Omassani on myös säteilylämmitin moottoria varten. Käytän sitä talvella seuraavasti.

Meidän 2018 GTE Passatissa on webasto vakiona. Viime talvena kirjoitin että jossain 10 asteen pakkasilla(vai oliko jo alemmillakin pakkaslukemilla) ajastettu lähtö,eli sähköllä lämmitys ei sulata ikkunoita 8A laturilla. No, onneksi on sitten tuo webasto. En tiedä auttaisiko tuohon kahden lähtöajan ajastus peräkkäin aamulle, mutta tuo 8A ei kaikkien tehohäviöiden jälkeen tunnu kuitenkaan ns. normi ajastuksilla riittävän.

Tavallaan haluttaisi ostaa 16A latausjohto, mutta en ole raaskinut. Auto varmaan ensi talvenakin pääsee tosin kotona lämpimään talliin niin ei tuon sulamisen kanssa ole ongelmia aamuisin...

MR

Ei 8A tai edes mun orkkislaturin puskema 10A riitäkään. Ovat enemmänkin lehmän henkäyksen tasoa, kuin oikeasti lämmittävää. Itellä on 16A matkalatauskaapeli ja nyt ihan oikea latausasemakin, niin uskaltaa syötää 16A, vaikka jatkuvasti.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

PLM100

Olen nyt ajanut kolme viikkoa ja n. 1200 km vm 2016 Passat GTE:llä - harvardsininen, myyränruskea sisältä. Edellinen autoni oli Toyota Auris hybriidi (2013). Joitakin huomioita Passatin ja (lähinnä) Auriksen eroista. Olen toistaiseksi ajanut sen verran vähän Passatilla, etten ehkä vielä ymmärrä sitä täysin, mutta:



Passatin pluspuolia.

- Verrattuna Aurikseen hyvä polttoainetaloudellisuus. Hybriidimoodissa suurinpiirtein sama kulutus kuin Auriksella, vaikka painavampi auto. Hybridi + sähkömoodi niin kauan kun sähköä riittää, alentaa mökkimatkani keskikulusta melkein litralla. 

- Kun nostaa kaasupolkimen Passatti rullaa häkellyttävän herkästi ja pitkään, VW on melkein keksinyt ikiliikkujan.

- Vaikka auto on kolme vuotta vanha ja yli 160 000 ajettu akut toimivat hyvin. Parhaimillaan olen saanut niistä irti 44 km ajoa: range lähtiessä 46 km, lämpötila 27 astetta, ilmastointi asennettu 21 asteeseen ja ajolenkki Helsingin esikaupunkialueilla, sisältäen kehätietä ja pienempiä katuja, myös liikennevaloja. Suurin määrä ilmoitettuja ajokilometrejä mitä olen saanut ladattua akkuihin on 52 km.

- Ajotapa vaikuttaa vielä enemmän polttoainekultukseen kuin Auriksessa (etenkin â€" tietenkin - sähkönkulutukseen Passatissa), mikä tekee ajamisesta kiinnostavaa.

- Latautuu alle neljässä tunnissa mökin seinäpistokkeesta (16 amp.) Mökillä pärjään kauppa ym -matkat pelkällä sähköllä.

- Vakuuttava kiihtyvyys, joka tehokkaasti häivyttää auton painon.

- Tilava iso auto. Hyvät tilat takana, iso tavaratila (farkku).

- Adaptiivinen vakionnopeudensäädin on mainio. Pieni ärsyttävä piirre on kuitenkin, että jos auto joutuu jarruttamaan niin että vauhti laskee reippaasti, niin takaisinkiihdyttäminen vauhtiin alkaa hitaasti, mistä takanatulevat eivät ehkä pidä.

- Infotainmentjärjestelmä paljon monimuotoisempi ja informatiivisempi kuin Auriksessa. Jostain syystä minun kuitenkin pitää yhdistää musiikkibluetooth melkein joka ajokerralla uudelleen. Yhteys itse puhelimen ääneen sen sijaan säilyy. Auriksessa laitoin puhelimessa olevan musiikin päälle stereoista kun istauduin autoon, se toimi aina. 



Voisi olla paremmin.

- Passatin melkein-premium-tunteesta on kirjoitettu aika paljon. Rätinä oikealla etumatkustamossa ei vastaa sellaista laaduntunnetta. Aurikseni â€" joka ei missään nimessä ollut premiumauto â€" ei natissut mistään, koskaan, vaikka sillä oli ajettu yli 180 000km. Myös paljon kehuttu materiaalien laatu ei ihan vakuuta minua. Muovia on, ja se näyttää ja tuntuu muovilta. Se että B- ja C-ovitolpissa näkyy paljasta maalattua metallia ei myöskään korota laaduntunnetta. Tyylikäs ja mielyttävä matkustamon muotoilu kuitenkin on.

- Ohjaus â€" josta Volkswageneita usein kehutaan â€" ei ole erityisen tunnokas. Citroen C5:en (omistin sellaisen, uusin korimalli, ennen Aurista) ohjaus ja jousitus olivat parempia kuin Passatin. Puhumattakaan Alfa Romeo 156 ja 159, joita myös olen omistanut â€" mutta vertailu niihin on vähän epäreilua; kun siirryin Alfasta Toyota Priukseen tunne oli ettei Priuksessa ylipäätänsä ollut ohjausta.

- Jousitus on pehmeämpi kuin odotin, ja välillä on vähän liikaa sivuttaiskeinumista, joka osaltaan muistuttaa että auto on painava.

- En ole vielä löytänyt täysin hyvää ajoasentoa, Auriksessa ei vastaavaa ongelmaa. Ehkä Passatissa on sen verran enemmän säätömahdollisuuksia että yrittän liian tarkkoja säätöjä.   

- Nipotusta: pieni vaikealukuinen polttoainemittari, joka jaettu suunnatoman monella viivalla pieniin sektoreihin (analoginen mittaristo). Laskinko oikein, että kahden viivan väliin mahtuu vähän päälle kolme litraa?

- Vakiostereot â€" minulla sellaiset â€" eivät ole kovinkaan hyvät. Kaiuttimet eivät kestä lujalla äänellä hirveästi bassoa, enkä minä ole basson ystävä: en käytä lujaa bassoa. Ehkä edellinen omistaja on soittanut kaiuttimet puhki.

 



MR

PLM100 kommentteihin pari omaa mielipidettä.

- Adaptiivinen vakkari on kiva maantiellä, mutta moottoritiellä kaipaisin itse vaihtoehtoa, jossa tuon saisi toimimaan, kuten tavallisen. Esim. kun itellä kun on vauhtia 120 ja edessä menee rekka 80 ja ohituskaistalla on joku "hiipimässä" ohi, niin auto vetää jarrua jo todella aikaisin, vaikka etäisyysasetus olisi minimissä.
- Rätinä. Minulla ei kyllä rätise, eikä kitise auto mistään. Koita etsiä lähde ja suihkuta pikkuisen silikoonia oikeaan paikaan.
- Ohjaus. Vaikka tämä onkin "GT", niin minä ainakaan en edes odota tämmöiseltä perheautolta urheiluautomaista alustaa ja hyvin tarkkaa ohjausta. Mielestäni hyvinkin taspainoinen kokonaisuus, jota ei esim. moottoritiellä tarvitse olla koko aikaa ohjastamassa. Olethan muuten kokeillut vaihtaa ohjaustehostuksen asetuksia? En itse mitään muuta käytäkkään, kuin sporttiasennon tehostusta. Muut ovat minunkin mielestäni liian kevyitä/tunnottomia.
- Passatin penkit ovat ainakin näin 186 senttiselle oikein mainiot. Reisituen säätöä ei taida kovinkaan monesta Aasialaisesta löytyä?
- Polttoainemittaria ei kannata liikaa tuijotella. Se on muutenkin suuntaa-antava. Alkuun ei putoa millään ja sitten tahti kiristyy. Kaikissa Vageissa sama. Ennustettu range kertoo enemmän.
- Minullakin on vakio stereot. Riippuu tietysti miten kovalla musaa huudattaa, mutta normaali popituksessa ei minulla ainakaan kajarit särje. Minä puolestani käännän bassot aina jopa hieman ylikorostetuiksi.
Passat Variant GTE -16
Ibiza 1.0tsi FR -19

Turbokiisseli

Itse kyllä kaipaisin GTE:n alustaan lisää jämäkkyttä mutkiin. Nykyisellään tuo on erittäin mukava, mutta ehkä auton paino tuo mukanaan sen, että heijausta on aika paljon. Ehkä jo hieman jäykemmät iskarit auttaisi?

Stereot ovat mielestäni kohtalaiset, joskin diskantti korostuu helposti aivan liikaa ja keskiäänet häviää. Vaatii hieman säätöä. Onneksi auto on niin hiljainen, että nuokin soi kohtalaisen hyvin. Vaimentamalla varmasti vielä paremmin.

En ole vielä ajanut yhtään aasialaista autoa, jossa olisi oikeasti hyvät penkit. Yleensä ne ovat aina joko liian pehmeät, pienet tai molempia ja erityisesti istuinosa lähes poikkeuksetta liian lyhyt.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Turbokiisseli

Kulutuksesta vielä sen verran, että olen toistaiseksi erittäin tyytyväinen! Vaimo ajaa 43km suuntaansa työmatkaa, josta pääsee parhaimmillaan 40km sähköllä. Ajan itse kesäsisin harrastepelillä ne päivät kun Passat on vaimolla ajossa, mutta silloin kun sillä töihin ajan pääsen 24km työmatkasta menomatkan kokonaan ja paluun yleensä puoliksi sähköllä. Keskikulutus ensimmäisellä tankilla oli 4,2l/100km, jossa siirtymä Helsinki - Kuopio ja toisella 2,44l/100km, jossa puolestaan suurimmaksi osaksi työmatkoja ja muutama yksittäinen 50+km siirtymä ilman sähköä.

Vaikka auto on iso niin tuo tuntuu menevät moottoritielläkin alle 6l/100km, joka on samaa luokkaa kuin kutoskorin Golf TDI.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Banned

Eilen tuli ajettua matkaa ysitiellä noin 300 km suuntaansa. Menomatkalla kulutus 5,9 l/km ja tulomatkalla 5,5 l/km. Pääasiassahan tuo on 100 rajoitusta. Taajamissa ajelin sähköllä jonkun verran, mutta isolla tiellä hybridinä.
Alla on 19" renkaat, jotka hieman nostaa kulutusta. 18" taisi olla kulutus noin 0,5 l vähemmän sataselle.

Erittäin tyytyväinen kyllä tuohon kulutukseen. Edellinen auto vei matkassa 8 litraa ysikasia sataselle, vaikka oli astetta pienempi koriltaan.
Passat GTE

Mikko81

Välikatsaus oman GTE:n kulutukseen: ajettu noin 4000km ja kulutus 3.5l/100km ja tässä mukana paljon kesän loma-ajoa. Tuo tulee tuosta varmaan vielä tippumaan kun arkiajojen määrä kokonaismatkasta kasvaa.

ksuuk

Vaikka saa käyttää (halpa)sähköä, mutta jos otetaan huomioon auto hinta, kannattaako kokonaisuudessa GTE -n hankita ollenkaan?

Mikko81

Riippuu siitä paljon ajaa sähköllä, mutta yleisesti ottaen sähköllä ajaminen maksaa n 2c/km ja esim bensalla tai dieselillä n 10-12c/km sekä lisäksi dieselvero.
Jos autojen hankintahinnassa on esim 5000e ero saa sähköllä ajaessa sen kiinni 50000km (pelkkä sähkö) verrattuna bensaan. Diesellillä kuoleentuu tuo nopeammin ison dieselveron takia ja bensassakin ajoneuvoveroissa on eroa hybridin hyväksi. Eli jos puolet on vaikka sähköllä ajoa niin kuit itselläni niin n. 100000km kohdalla ero on viimeistään kuitattu.

Itse näkisin kuitenkin että jokaisen pitää kantaa kortensa kekoon päästöjen vähentämiseksi, joten itselle taloudellinen kannattavuus ei ole tärkein peruste. Kiva asia toki sekin. Ne joille plugari ei sovi on nykyään muita vaihtoehtoja kuten my-diesel. Ei tämä plugari nimittäin matka-ajossa kauheasti säästä.


b1mpo

Ei plugari säästä kuin lyhyehkössä ajossa. Itellä polttoainekulut olleet alle 8c/km bensa-autolla. Siinä saa aika paljon ajaa sähkön avulla, että tuo kuittaantuu. Verot on alle 130-140 euroa tässäkin, kun muuttuu verotus. Muut asiat täytyy painaa, että viitsin itse vielä harkita plugaria.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 14.08.19 - klo:21:26
Vaikka saa käyttää (halpa)sähköä, mutta jos otetaan huomioon auto hinta, kannattaako kokonaisuudessa GTE -n hankita ollenkaan?

3 vuotta vanhat GTEt maksavat netissä (FIN) noin 30k, joten arvo on laskenut about 7k / vuosi - joten uushankinnassa tulee realiteetit naamalle.  :(
Muutaman GTE-kuskin olen henkkoht tavannut ja jutellut, ja ovat kovasti pitäneet kulkineistaan. Ilmeisesti pitoajan tulisi olla jtn 5-6v niin hinta per vuosi ei enää ole suolainen, ja akkutakuuhan on se 8 vuotta. Tai sitten ostaa käytetty ja pitää se 6 vuoteen. Ennen oikeiden sähkärien tuloa voisin ihan hyvin luopua disukasta ja huristella 5 vuotta vaikka 1.0TSIllä.  :P
Yritetään pärjätä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 15.08.19 - klo:07:18
Riippuu siitä paljon ajaa sähköllä, mutta yleisesti ottaen sähköllä ajaminen maksaa n 2c/km ja esim bensalla tai dieselillä n 10-12c/km sekä lisäksi dieselvero.
Jos autojen hankintahinnassa on esim 5000e ero saa sähköllä ajaessa sen kiinni 50000km (pelkkä sähkö) verrattuna bensaan. Diesellillä kuoleentuu tuo nopeammin ison dieselveron takia ja bensassakin ajoneuvoveroissa on eroa hybridin hyväksi. Eli jos puolet on vaikka sähköllä ajoa niin kuit itselläni niin n. 100000km kohdalla ero on viimeistään kuitattu.

Itse näkisin kuitenkin että jokaisen pitää kantaa kortensa kekoon päästöjen vähentämiseksi, joten itselle taloudellinen kannattavuus ei ole tärkein peruste. Kiva asia toki sekin. Ne joille plugari ei sovi on nykyään muita vaihtoehtoja kuten my-diesel. Ei tämä plugari nimittäin matka-ajossa kauheasti säästä.

Jätän tämän vain tähän..

"Trafi vertaili: Hybridiautolla kalleimmat kilometrit"
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3999467/Trafi+vertaili+Hybridiautolla+kalleimmat+kilometrit

Tämä ei toki ole absoluuttinen, kaikkien käyttöprofiiliin sopiva totuus, kuten ei myöskään sinunkaan laskelmat.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 15.08.19 - klo:07:54
3 vuotta vanhat GTEt maksavat netissä (FIN) noin 30k, joten arvo on laskenut about 7k / vuosi - joten uushankinnassa tulee realiteetit naamalle.  :(
Muutaman GTE-kuskin olen henkkoht tavannut ja jutellut, ja ovat kovasti pitäneet kulkineistaan. Ilmeisesti pitoajan tulisi olla jtn 5-6v niin hinta per vuosi ei enää ole suolainen, ja akkutakuuhan on se 8 vuotta. Tai sitten ostaa käytetty ja pitää se 6 vuoteen. Ennen oikeiden sähkärien tuloa voisin ihan hyvin luopua disukasta ja huristella 5 vuotta vaikka 1.0TSIllä.  :P

Mietittiin vaimon kanssa n. vuosi sitten GTE:tä, mutta tuolloin kunnon varusteilla ja kohtuullisilla kilometreillä ollut malli olisi maksanut n. 35-40tâ,¬. Nyt Nettiautosta alkaa löytämään vastaavia yksilöitä 5-8tâ,¬ halvemmalla. Jos katsotaan vielä vanhempia Passatteja, oletettavaa on, että viisivuotiaana GTE:n arvo on enää n. 13-18tâ,¬. Siten vuosittaiset arvonalenemiskulut olivat meille liikaa. Lisäksi tietysti kun ajosta suurin osa on matka-ajoa, eikä kotonakaan lataus olisi onnistunut taloyhtiössä, olisi hybridin edut tuossa syöty. Päädyttiin B7 ecofueIiin, joka toimii siis kaasulla. Hankintahinta alle 15tâ,¬ ja halvat kilometrit omassa käytössä. Lisäksi ei tarvitse liikaa stressata arvonalenemalla ja auto on joka tapauksessa tarkoitus pitää vähintään viisi vuotta (edellinen oli kymmenen vuotta). Jos hybridi kiinnostaa etupäässä taloudellisista syistä, eikä fiiliksen pohjalta, niin kannattaa miettiä muutkin vaihtoehdot läpi.

Turbokiisseli

Toki nämä ovat aina henkilökohtaisia valintoja ja selvää on, että kaupparatsu, joka ajaa 40tkm maantietä vuodessa ei hybridistä hyödy. Meillä taas työmatkat hoituu 90% sähköllä, jolloin karkeasti laskettuna:
- Menomatka 43km, josta 40km sähköllä ja loput bensalla = ~1â,¬ / lataus ja keskikulutuksella 5,5l/100km ja bensan hinnalla 1,55â,¬ / litra 3km maksaa 0,26â,¬ = 1,26â,¬ / siivu
- Paluumatka 43km, josta 40km sähköllä ja loput bensalla = 0â,¬ / lataus ja sama bensankulutus = 0,26â,¬ / siivu
Dieselillä vastaava keskikulutuksella 4,5l/100km ja dieselin hinnalla 1,40â,¬ / litra sama 86km matka maksaisi 5,4â,¬. Eroa siis karkeasti 4â,¬ / päivä = 80â,¬ / kk = Tonni vuodessa!

Totta on, että GTE on kallis ostaa ja jos hankintahintaa katsoo ei se edelleenkään ole kovin järkevää, mutta kuten Mikko yllä mainitsi voi hankintahinnan perustella itselleen myös ympäristösyillä. Ihan suoraa vertailukohtaa ei myöskään voi asettaa GTE vs. 1.4tsi, koska hybridissä tehoa on kuitenkin 68hv enemmän. Lähin vertailukohta lienee 2.0bitdi. Meillä toinen kriteeri päätöksenteossa oli nykyisen hallituksen poukkoileva autopolitiikka. Liikaa epävarmuustekijöitä esim. dieseliin liittyen kun autoa on kuitenkin tarkoitus pitää vähintään 5 vuotta ja ns. karvalakkimallin auto ei muutenkaan tullut kyseeseen, jolloin halutulla varustetasolla polttomoottori-Passatteja oli aika vähän saatavilla.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

evilk

Itse tässä odottelen että Passat/Superb PHEV hinnat tulisivat julki niin voisi jotain päätöksiä tehdä seuraavan auton suhteen. Hybridissä kiinnostaa myös se edullinen autovero, se omalla tavallaan suojelee poliittisilta riskeiltä. Tosin nyt näyttää siltä että autovero ei kyllä enää koskaan tule alenemaan kuin korkeintaan ihan minipäästöisiltä autoilta. Ja hallitus taisi jo eilen budjetissa speksata elokuusta 2020 lähtien bensalitralle 6 senttiä lisää veroa.

Ja kyllähän se olisi ihan mukava tässä kylillä kurvailla sähkön voimalla kauppaan ja lapset harrastuksiin. Työmatkaa on 30km suuntaansa ja ilokseni huomasin männäviikolla että parkkihalliin oli ilmestynyt Parkkisähkö -firman latauspaikkoja. Tosin tolla uudella GTEllä menis melkein yhdellä latauksella jo melkein koko matkaan eestaas.

Jälleenmyyntiarvosta ei koskaan tiedä, mutta bensan hinta varmaan jatkaa tasaista nousuaan niin ei se ainakaan suosi enää minkään tehokkaan bensa-auton hankintaakaan. Poliittinen vero-ohjaus toimii, jos autoveroa ei olisi kävisin tilaamassa Passat/Superb 272hv 4x4 farkun samantien  ;D
Superb IV 1.4 TSI Sportline Combi -20
EX: Octavia RS 2.0 TSI DSG Combi -15, Octavia RS 2.0 TSI Combi -10, Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08, Nissan Primera 5d 2.0 -01, Nissan Primera 4d 2.0 -98, Toyota Corolla 1.3 -88, Ford Escort 1.4 -86

jarmoke

Meillä GTE ollut leasing autona noin vuoden (viikonpäästä "vuosipäivä" :D ). Siinä mielessä tuo kannatti rahallisesti että työnantaja maksaa suuremman osan autosta kun co2 päästöt oli alle 80g/km. Tämän lisäksi kun polttoaine/sähkökustannukset on suht pienet niin en usko että vastaavalla bensa/diesel Passatilla olisin taloudellisesti parempaan ratkaisuun päässyt. Olin myös aika myyty autoon muutenkin kun sähköllä kaupungissa koeajolla ajettiin...

Statistiikkaa 100h jaksoihin jaettuna kulutuksesta. Tuo "iso kulutus" osuu joululle kun käytiin täydellä autolla reissu lapissa. Menomatka keskikulutus mittarin mukaan 6,2l/100km kun mentiin enempi satatsen teitä ja reippaita ohituksia jalka suorana. Paluumatkalla akut ladattiin kerran matkalla ja tultiin 80km/h teitä, keskikulutus 5,3l/100km. 11 kertaa on auto tankattu, kerran tosin vain 12l...

Lisätään vielä, löysin omat laskelmat. Passat GTE vs. Passat comf. line DSG olen päätynyt samaan nettovaikutukseen omassa palkassa (en tiedä olisiko comf.linen hinta vielä lopullisessa kilpailutuksessa sitten muuttunut). Eli jos Passatin halusi niin tämä on minulle käytössä edullisin vaihtoehto. Skoda Octavia olisi toki ollut edullisempi suoraan nettovaikutuksena palkkaan mutta olisi polttoainekulujen jälkeen varmaan samoihin tullut sekin kun arjen ajoprofiili meillä on ladattavalle hybridille aika suotuisa...

Eli kuten aikaisemminkin todettua, riippuu tapauksesta :)



Turbokiisseli

Sen itse huomasin lomareissulla, että maksullisilla asemilla, kuten ABC:llä, lataaminen kannattaa huonosti. Ainakin Juvalla lataus maksoi 0,05â,¬ / min eli 3â,¬ / tunti. 22kW laturi jaksaa ladata GTE:n täyteen noin kahdessa tunnissa, eli tuolloin 40km matka maksaisi ajaa 6â,¬ sähköllä. Bensalla ~3,4â,¬. En ladannut vaan ajoin bensalla.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

teräksenharmaa

#1248
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.08.19 - klo:07:40
Ei plugari säästä kuin lyhyehkössä ajossa. Itellä polttoainekulut olleet alle 8c/km bensa-autolla. Siinä saa aika paljon ajaa sähkön avulla, että tuo kuittaantuu. Verot on alle 130-140 euroa tässäkin, kun muuttuu verotus. Muut asiat täytyy painaa, että viitsin itse vielä harkita plugaria.

Joo, eikä Octaviallakaan ole mitään mahdollisuutta päästä 12 kâ,¬:n Citigon kokonaiskustannuksiin. Citigo taas jää kakkoseksi arvonsa maanteille jo varistelleelle käytetylle. Silti aika harva ostaa noitä halvimpia autoja eli ne muut asiat kyllä painavat.

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.08.19 - klo:09:32
Sen itse huomasin lomareissulla, että maksullisilla asemilla, kuten ABC:llä, lataaminen kannattaa huonosti. Ainakin Juvalla lataus maksoi 0,05â,¬ / min eli 3â,¬ / tunti. 22kW laturi jaksaa ladata GTE:n täyteen noin kahdessa tunnissa, eli tuolloin 40km matka maksaisi ajaa 6â,¬ sähköllä. Bensalla ~3,4â,¬. En ladannut vaan ajoin bensalla.

Ilmaisiakin latureita löytyy. Viimeksi Kärsämäen Nesteellä taukoillessa tuollaisen löysin. Monissa kaupoissa on myös noita, jos sellainen osuu reitille.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.08.19 - klo:08:48

Totta on, että GTE on kallis ostaa ja jos hankintahintaa katsoo ei se edelleenkään ole kovin järkevää, mutta kuten Mikko yllä mainitsi voi hankintahinnan perustella itselleen myös ympäristösyillä.

Jos sähkön tuottamisen poltetaan fossiilipolttoaineita, niin mistä se ympäristöystävällisyys tulee?

Ja olen varma, että jos sähköautoja lisääntyy, niin kyllä joku uusi vero niille keksitään, koska ilmaisia lounaita ei ole.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 15.08.19 - klo:10:57
Jos sähkön tuottamisen poltetaan fossiilipolttoaineita, niin mistä se ympäristöystävällisyys tulee?

Ja olen varma, että jos sähköautoja lisääntyy, niin kyllä joku uusi vero niille keksitään, koska ilmaisia lounaita ei ole.

Ympäristöystävällisyys tulee siitä, että sähkön tuotannossa fossiilisten polttoaineiden osuus ei ole kovin  suuri ja Suomessa iso osa tuosta fossiilisista tehdystä sähköllä syntyy  lämmöntuotannon sivutuotteena. Suomen sähköntuotannon keskipäästöllä sähkö on todella selvästi bensaa ja dieseliä pienipäästöisempi.

miccou

#1251
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.08.19 - klo:11:09
Ympäristöystävällisyys tulee siitä, että sähkön tuotannossa fossiilisten polttoaineiden osuus ei ole kovin  suuri ja Suomessa iso osa tuosta fossiilisista tehdystä sähköllä syntyy  lämmöntuotannon sivutuotteena. Suomen sähköntuotannon keskipäästöllä sähkö on todella selvästi bensaa ja dieseliä pienipäästöisempi.

Minusta tämä sähköautojen ympäristöystävällisyys on kyllä kyseenalaista. Tuodaanhan Suomeen tälläkin hetkellä sähköä mm. Venäjältä jossa epäilen että kaikki ei mene ihan niin ympäristöystävällisesti. Tietty jos omaa ympäristöään vaan ajattelee niin sitten voi ollakkin.

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

Tuolta näkee sähkön tuonnin ja viennin. Lisäksi alempana on eritelty millä tavoin Suomen sähkö on tuotettu, en tiedä mihin kategoriaan tuo lämmöntuotannon sivutuote oikein menee. Ainakin yhteistuotanto (kaukolämpö) on tällä hetkellä vain n. 300MW kun Venäjältä tulee se 600MW. Miten lie tilanne sitten talvella...
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
VW Transporter 103kW 2011

hojaleht

https://www.electricitymap.org/?lang=en

Tuolta näkee sitten paljonko tuotannosta on uusiutuvaa jne.

Aika hyvin on suomessa asiat hoidettu, hävitään lähinnä vesivoimaa runsaasti tuottaville ruotsille ja norjalle.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: miccou - 15.08.19 - klo:11:30
Minusta tämä sähköautojen ympäristöystävällisyys on kyllä kyseenalaista. Tuodaanhan Suomeen tälläkin hetkellä sähköä mm. Venäjältä jossa epäilen että kaikki ei mene ihan niin ympäristöystävällisesti. Tietty jos omaa ympäristöään vaan ajattelee niin sitten voi ollakkin.

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

Tuolta näkee sähkön tuonnin ja viennin. Lisäksi alempana on eritelty millä tavoin Suomen sähkö on tuotettu, en tiedä mihin kategoriaan tuo lämmöntuotannon sivutuote oikein menee. Ainakin yhteistuotanto (kaukolämpö) on tällä hetkellä vain n. 300MW kun Venäjältä tulee se 600MW. Miten lie tilanne sitten talvella...
Aivan kuten tälläkin hetkellä, niin vuoden ympärikin suurin osa tuonnista tulee Ruotsista ja Norjasta eli  maista, joissa sähköntuotanto on hyvin vähäpäästöistä. Viime vuonna nettotuonti oli 23 prosenttia koko sähkönkäytöstä ja tuosta kolmasosa Venäjältä. jos laskee vaikka puolet Venäjältä tuodusta fossiilisperäiseksi, niin siitä tulee noin neljä prosentia. Suomen omasta tuotannosta tulee tuohon seitsemän prosentti kivihiilelle ja neljä prosenttia maakaasulle. Yhteensä tuontisähkö mukaan laskien fossiilisten osuus on noin 15 prosenttia. Se on suhteellisen vähän ja tuostakin iso osa on siis lämmöntuotannon sivutuotetta.

Näin kesällä tuo yhteistuotanto on luonnollisesti hyvin vähäistä, jonka ansiosta myös fossiilisten käyttö sähköntuotannossakin on hyvin vähäistä. Sähkön tarve on näin kesällä talvea kolmasosan vähäisempi, jolloin hiiltä ei tarvitse polttaa - varsinkaan lämmöntuotantoon. Jos tuo kertaluokkaa polttomoottoreita vähäisempi fossiilisten käyttäminenkin kuitenkin kalvaa mieltä, niin kannattaa muistaa myös se, että fossiilisten osuus Suomen sähköntuotannossa on ollut laskussa ja tämä kehitys tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.

Daatta

Kyllä minuakin sähköllä lataaminen kiinnostaisi, riippumatta siitä mistä se sähkö töpseliin tulee. Sähköllä ajaminen olisi kannattavaa juuri nyt, itsellekin 40-50km range riittäisi ilman välilatauksia päivän ajoihin. Olettaen että plug-in hybridin kanssa malttaisi tyytyä sähkövoimaan, eikä runttaisi kaasua ns. pohjalle asti.  ::)

Luonnollinen jatkumo olisi Cupran hybridi, mutta se on a) konsepti b) SUV c) oletettavasti vajaavetoinen. Mahdollisesti vielä d) liian kallis.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ramzez

Jos asiaa katsotaan ympäristöystävällisyyden kannalta, niin asioissa on monta puolta:

Sähkömoottorin hyötysuhde on olennaisesti polttomoottoria parempi = samalla energiamäärällä saadaan enemmän irti.
Sähkömoottori on perustekniikaltaan paljon polttomoottoria yksinkertaisempi = vähemmän valmistettavia ja huollettavia osia.

Toki sitten akut ovat asia erikseen ja niissä mahdolliset ympäristövaikutukset ainakin valmistusvaiheessa voivat olla selvästi kuormittavampia kuin perinteisen polttomoottoriauton valmistaminen. Akkujen kierrättäminen voi tätä kuormaa tulevaisuudessa keventää ja tietysti jos pystytään korvaamaan harvinaisia metalleja jollain ympäristöystävällisemmällä vaihtoehdolla.

Itse päädyimme kaasuun siksi, että sitä pystyy melko hyvin perustelemaan myös ilmastovaikutuksilla: Päästöt ovat biokaasulla ajettaessa lähinnä vettä ja hiilidioksidia, tekniikka on pääosin tuttua ja koeteltua (ei tarvetta uusia autovalmistajan kaikkia prosesseja), eikä vaadita järeitä akkujärjestelmiä sekä hiilidioksidin nettopäästöt eivät kasva, koska biokaasu on tuotettu teollisuuden ja maatalouden sivulähteistä. Lisäksi jos kaasua vain saa, auto kulkee helposti 500km pelkällä kaasulla, joten bensalla ajaminen jää todella vähäiseksi.

Tarina ei vielä kerro, mitä nämä GTE:t ja muut ladattavat hybridit sekä täyssähköiset autot tulevat olemaan yli kymmenen vuoden ikäisinä kun takuu on kaikilta osin ohi. Vanhimmat Model S:t ovat muistaakseni vuodelta 2012, joten niissäkin takuuta on jäljellä vielä pari vuotta. Varsinkin jälleenmyyntiarvosta yli kymmenvuotiaista on vaikea mennä sanomaan, mikäli näissä alkaisi vanhemmiten esiintymään akkuongelmia, jotka ainakin toistaiseksi ovat tarkoittaneet tuhansien eurojen remontteja, jotka toistaiseksi lienevät kaikilla menneen takuuseen. Vanhassa takuun ulkopuolella olevassa autossa tuo voisi jopa tarkoittaa tilannetta, jossa myisit konevikaista autoa = jälleenmyyntiarvo ei hääppöinen, jos remontti maksaa huomattavan osan auton kokonaisarvosta. Silloin sopii kyseenalaistaa myös auton ympäristöystävällisyys, jos auton elinkaari lyhenisi tuon vuoksi olennaisesti.

Banned

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 15.08.19 - klo:13:18
Vanhassa takuun ulkopuolella olevassa autossa tuo voisi jopa tarkoittaa tilannetta, jossa myisit konevikaista autoa

Eikös tämä tilanne ole jo tuttua VAG-kuskeille  ;D
Passat GTE

Routa

Lainaus käyttäjältä: Banned - 15.08.19 - klo:13:25
Eikös tämä tilanne ole jo tuttua VAG-kuskeille  ;D
Kyllä ja vaikka olisi takuukin päällä, kun valmistaja ei suostu korjaamaan virheitään.
Entinen VAG-kuljettaja.

Mikko81

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.08.19 - klo:08:35
Jätän tämän vain tähän..

"Trafi vertaili: Hybridiautolla kalleimmat kilometrit"
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3999467/Trafi+vertaili+Hybridiautolla+kalleimmat+kilometrit

Tämä ei toki ole absoluuttinen, kaikkien käyttöprofiiliin sopiva totuus, kuten ei myöskään sinunkaan laskelmat.

Niin no, sähköauton tai ladattavan hybridin käyttö sähköllä on huomattavasti halvempaa kuin bensa tai diesel vehkeet. Sitä ei varmaan käy kiistäminen.
Täyssähköautoja joilla voi ajaa talvella lappiin järkevästi ja jouhevasti ei vielä pahemmin ole. Teslatkin isoilla akuilla ei kanna kuin sen 300km, joten matkalla joutuisi lataamaan 4 kertaa. Tässä mielessä tämä ei itselle ole järkevä vaihtoehto. Toisekseen nuo sähköautot missä on kunnon kantama ovat myös kalliita niin kuin nämä plugarit.

Suurin riski ja epävarmuustekijä plugareissa liittyy jälleenmyyntiarvon kehitykseen ja se on tietoinen riski mikä on otettu uuden teknologian kanssa. Tämä koskee myös sähköautoja. Itse asiassa ladattava plugari on tällä hetkellä järkevin vaihtoehto ympäristöystävälliseen autoiluun koska siinä pieni akku aiheuttaa paljon vähemmän päästöjä valmistuksen aikana kuin sähköauto isolla akulla. Plugarin elinkaaripäästöt alittavat bensa ja diesel vehkeet jo hyvin maltillisella kilometrimäärällä kunhan käyttöprofiili vain sopii akun kokoon.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 15.08.19 - klo:19:57
Niin no, sähköauton tai ladattavan hybridin käyttö sähköllä on huomattavasti halvempaa kuin bensa tai diesel vehkeet. Sitä ei varmaan käy kiistäminen.


Se on nyt niin. Kun keksittään uudet verot, silloin se ero taantuu. Ja mitä siitä kun kilsat on nyt halvemmat, jos auto itse maksa kolme kertaa enemmän?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy