Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

ged

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.07.19 - klo:09:18
Itse olen kyllä ymmärtänyt tilanteen niin, ettå hybridin polttomoottoria kylmäkäynnistellään todella paljon vähemmän kuin täysfossiilin moottoria.
Meillä ainakin kylmäkäynnistyksiä tulee huomattavasti enemmän. Ei ole lohkolämmitintä, ja vaikka olisi niin moottori käynnistyy kuitenkin vasta tien päällä kylmällä. Talvisin sähkö ei riitä, joten moottori käynnistyy melkein joka päivä - kylmänä ja lisäksi myös usein kuormitettuna. Tosin moottorinohjaus yrittää pakkasilla ennustaa tilannetta ja käynnistää moottorin alkuun ilman kuormaa. Aina ennuste ei osu kohdalleen.

Natina

Lainaus käyttäjältä: ged - 01.07.19 - klo:12:08
Meillä ainakin kylmäkäynnistyksiä tulee huomattavasti enemmän. Ei ole lohkolämmitintä, ja vaikka olisi niin moottori käynnistyy kuitenkin vasta tien päällä kylmällä. Talvisin sähkö ei riitä, joten moottori käynnistyy melkein joka päivä - kylmänä ja lisäksi myös usein kuormitettuna. Tosin moottorinohjaus yrittää pakkasilla ennustaa tilannetta ja käynnistää moottorin alkuun ilman kuormaa. Aina ennuste ei osu kohdalleen.

Samaa sanoisin. Olen miettinyt jo tulevaa talvea ja sitä, miten TSI ulahtaa, kun päivittäisessä ajossa alkumatka mennään sähköllä ja suurempi vedon tarve tulee ehkä vasta moottoritien rampilla. Juuri tuosta syystä olen myös empinyt lohkarin laittamista tähän autoon: eihän se irrotettu töpseli kai lämmitä kuin hetken ja motti on taas kylmänä ulkoilman ja ajoviiman vaikutuksesta kun sinne rampille asti päästään.

Siinä mielessä ymmärrän lyhyen huoltovälin, vaikkakaan en siitä varsinaisesti diggaa.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Turbokiisseli

Tuo kylmiltä ajosta startti oli yksi syy miksi omaa autoa valittaessa oli webasto ns. Pakkovaruste. Täytyy vaan yrittää muistaa käyttää, koska tosiaan sähköllä lähtiessä se varmasti unohtui herkästi.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Natina

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 01.07.19 - klo:18:11
Tuo kylmiltä ajosta startti oli yksi syy miksi omaa autoa valittaessa oli webasto ns. Pakkovaruste. Täytyy vaan yrittää muistaa käyttää, koska tosiaan sähköllä lähtiessä se varmasti unohtui herkästi.

Se vaan ei lukemani mukaan GTE:ssä lämmitä moottoria...  :(
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Banned

Lainaus käyttäjältä: Natina - 01.07.19 - klo:18:46
Se vaan ei lukemani mukaan GTE:ssä lämmitä moottoria...  :(

Lämmittää. Roikka ei lämmitä.
Passat GTE

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Banned - 01.07.19 - klo:20:15
Lämmittää. Roikka ei lämmitä.
Mihin tämä väite perustuu? En tiedä, onko tässä tapahtunut muutoksia, mutta ainakaan ensimmäisen vuoden mallissa webasto ei lämmitä moottoria.

Banned

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.07.19 - klo:20:49
Mihin tämä väite perustuu? En tiedä, onko tässä tapahtunut muutoksia, mutta ainakaan ensimmäisen vuoden mallissa webasto ei lämmitä moottoria.
Lukemani mukaan noin. Asiaa on käsitelty aikaisemmilla sivuilla.
Passat GTE

Turbokiisseli

Testasin omaani ja kennolle menevät letkut kyllä lämpenee, mutta mielestäni kanteen menevät ei. Tuon perusteella väittäisin, että ei tosiaan lämmitä moottoria! Onkohan koodaushomma, kuten Audeissa vai onko ylipäätään mahdollista lämmittää konetta Webastolla? Jos ei niin on melko turha varuste.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Banned - 01.07.19 - klo:21:33
Lukemani mukaan noin. Asiaa on käsitelty aikaisemmilla sivuilla.

Itse en ole kyllä nähnyt oikein mitään tuohon viittaavaa. Kaikki tuohon viittaava. Jotain oletuksia tai arvauksia on ollut toki. Webaston käytön jälkeen moottorista en löydä yhtään lämmintä kohtaa ja öljyn lämmöt eivät nouse yhtään nopeammin.


Natina

Tuolla ainakin yksi foorumin ulkopuolinen kannanotto aiheeseen:

"Poikkeuksellista tässä autossa on se, että webasto ei lämmitä auton moottoria vaan pelkästään sisätiloja ja siihenkään tarkoitukseen webasto ei auta auton ollessa käynnissä" (https://liisari.fi/raportit/tavoitteissa95/gte-passat)
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Banned

#1180
Tämän perusteella sisätilan lämmitys on yhteydessä kanteen. Elikkä jos webasto lämmittää tuon kabiiniin kiertävän nesteen, niin se sama kiertäisi myös kannessa? Vai liekkö sitten, joku venttiili joka estää kierron. Siinä ei kyllä olisi mitään järkeä.

"Volkswagen engineers designed a two-loop cooling system for the 1.4 TSI; a low-temperature loop flows through the intercooler and turbocharger housing; it is supplied by an electric pump with need-based control. Passenger compartment heating comes from the cylinder head circulation loop, so that it warms up quickly, like the engine"
Passat GTE

a_jaba

Perus 1.4TSI:n nestekierto on täysin eri kuin GTE:n nestekierto. Joka kerta kun täällä on väännetty aiheesta, on todettu ettei GTE:n webasto lämmitä kuin kabiinia ja sitäkin vain auto sammuksissa. Facelift mallissa saattaa olla toki jotain muutoksia.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jarmaho

Ohessa linkki Passatin GTE:n jäähdytysjärjestelmän kuvaan:

https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-popup

Kun kuvaa tihrustaa oikein tarkkaa, niin sieltä löytää eri väreillä erotetut kierrot (neljä eri kiertoa). Valitettavasti Webasto - lämmityskenno muodostavat yhden kierron. Sinällään kuvan mukaan voisi olla mahdollista rakentaa kierto jossa moottorikin lämpiäisi, mutta vaatisi softahommia, eikä kierrosta moottorin sisällä ole kuvassa riittävästi tietoa.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Banned

#1183
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.07.19 - klo:11:32
Perus 1.4TSI:n nestekierto on täysin eri kuin GTE:n nestekierto. Joka kerta kun täällä on väännetty aiheesta, on todettu ettei GTE:n webasto lämmitä kuin kabiinia ja sitäkin vain auto sammuksissa. Facelift mallissa saattaa olla toki jotain muutoksia.

Minun kopioima teksti oli nimenomaan GTE:n spekseistä. Mutta kaipa se noilla diagrammissa näkyvillä venttiileillä kierto estetään.
Passat GTE

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Banned - 02.07.19 - klo:11:04
Tämän perusteella sisätilan lämmitys on yhteydessä kanteen. Elikkä jos webasto lämmittää tuon kabiiniin kiertävän nesteen, niin se sama kiertäisi myös kannessa? Vai liekkö sitten, joku venttiili joka estää kierron. Siinä ei kyllä olisi mitään järkeä.

"Volkswagen engineers designed a two-loop cooling system for the 1.4 TSI; a low-temperature loop flows through the intercooler and turbocharger housing; it is supplied by an electric pump with need-based control. Passenger compartment heating comes from the cylinder head circulation loop, so that it warms up quickly, like the engine"

Luonnollisesti kanteen pitää olla yhteys, kun polttomoottorin lämmöllä lämitetään. Sillä ei sinällään ole mitään tekemistä webastoon tai vaikka sähköllä ajettaessa sähkölämmittimeen.

Natina

Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 02.07.19 - klo:11:34
Ohessa linkki Passatin GTE:n jäähdytysjärjestelmän kuvaan:

https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-popup

Kun kuvaa tihrustaa oikein tarkkaa, niin sieltä löytää eri väreillä erotetut kierrot (neljä eri kiertoa). Valitettavasti Webasto - lämmityskenno muodostavat yhden kierron. Sinällään kuvan mukaan voisi olla mahdollista rakentaa kierto jossa moottorikin lämpiäisi, mutta vaatisi softahommia, eikä kierrosta moottorin sisällä ole kuvassa riittävästi tietoa.

Eli tuo oranssi piiri, jossa auxiliary heater, heat exchanger ja water pump makaa?

En tie, meneekö saivarteluksi, mutta eikö tuo ole sähkölämmittimen symboli tuossa auxiliary heaterillä? Tuo on ilmeisesti Webastollisisissakin autoissa pakko olla olemassa, jotta kabiiniin saadaan lämpöä ajon aikana? Siksipä kysyisin, onko Webasto myös tuossa samassa oranssissa piirissä?

Mitä muuten tuota kuvaa katsoo, niin mikäli Weba on oranssissa piirisä, niin eihän nestettä saa kiertämään moottorille, asti vaikka venttiilit olisivat koodattu miten päin.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Banned

Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 02.07.19 - klo:11:34
Ohessa linkki Passatin GTE:n jäähdytysjärjestelmän kuvaan:

https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01a51195895c970c-popup

Kun kuvaa tihrustaa oikein tarkkaa, niin sieltä löytää eri väreillä erotetut kierrot (neljä eri kiertoa). Valitettavasti Webasto - lämmityskenno muodostavat yhden kierron. Sinällään kuvan mukaan voisi olla mahdollista rakentaa kierto jossa moottorikin lämpiäisi, mutta vaatisi softahommia, eikä kierrosta moottorin sisällä ole kuvassa riittävästi tietoa.

Tuossahan tuo webaston oranssi kierto on yhteydessä tuohon punaiseen.
Passat GTE

Natina

Lainaus käyttäjältä: Banned - 02.07.19 - klo:13:06
Tuossahan tuo webaston oranssi kierto on yhteydessä tuohon punaiseen.

Juu on, mutta neste kiertää piiripienipyörii-mallisesti siinä aux heaterin, lämmönvaihtimen ja pumpun välillä ilman, että eksyy moottorille asti.

Sitä mää tuossa ylempänä tosin kyselin, onko tuo kuvan sähköinen aux heater ja Webasto samassa piirissä. Minun logiikalla kuvassa pitäisi olla mukana sekä sähköinen- että polttoainetoiminen lämmitin.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Banned

Onhan tuo vähän arvailua, kun ei tiedä miten nuo venttiilit pelaa. Roikassa ollessa katkaisee kierron moottorilta ainakin? Mutta toimiiko samalla tavalla webaston kanssa? Toimiiko molemmat pumput kun webasto on päällä? Jos toimii, niin silloin vesi voisi kiertää lohkolle asti. Pelkällä webaston pumpulla pumppaisi lähinnä tuota jo lämmitettyä vettä pienessä piirissä. Toki siihenkin tuota isomman piirin vettä sekoittuu, mutta silloin painopiste olisi aika selvästi kabiinin lämmityksessä.
Passat GTE

teräksenharmaa

Miksi arvailla tilanteessa, jossa ihmiskunnalla ei havaintoja moottorin lämpenemisestä, vaan se moottori pysyy kylmänä ja vain sisätilat lämpenevät?

GeeTee

Toivottavasti ei lämmitä polttomoottoria turhaan joka kerta pakkasilla : :o Eikä mielestäni näin teekkään.

Aika moni ajelee gtellä pakkasilla aina -25 asteeseen asti ilman polttomoottoria...

Jos tuota kehittelis ja haluttais polttomoottoria lämmitellä niin kyllä sen silloin tulisi olla valittavissa jostain carnetistä semmoista gtelle kaipaaville.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 02.07.19 - klo:23:15
Toivottavasti ei lämmitä polttomoottoria turhaan joka kerta pakkasilla : :o Eikä mielestäni näin teekkään.

Aika moni ajelee gtellä pakkasilla aina -25 asteeseen asti ilman polttomoottoria...

Jos tuota kehittelis ja haluttais polttomoottoria lämmitellä niin kyllä sen silloin tulisi olla valittavissa jostain carnetistä semmoista gtelle kaipaaville.
Itse olen täysin samoilla linjoilla. Kun ei turhaan lämmittele moottoria, niin tehoa siaötilojen lämmittämiseen riittää mukavasti. Itse ole ajanut ongelmitta läpi talven ilman pakkasrajoja sähköllä.

Wagner

Ny on vähä yli kuukaus ja 2000km rullattu GTE:llä. Soiva pelihän toi on... Työmatkat sujuu täysin sähköllä, etenkin ku saa myös työpaikalla piuhan päähän. Pitemmillä reissuilla bensaa palaa, mutta vatituntumalta ehkä vähän vähemmän ku aikasemmissa bensavehkeissä. Tosin oikein relevanttia kuvaa pitkänmatkan kulutuksesta ei vielä saanu, ku peräkärriä on tullu 25% vedettyä tuosta parista tonnista. Arkiajossa kun sähköllä pääsee jellonan osan, nii bensiinin kulutus pyörinee  välillä 0-1.

Pienenä yllätyksenä tuli, että se 85kw sähkömotti riittää vallan mainiosti normikäytössä. Kiihtyy ihan riittävän hyvin motarin rampista pelkällä sähköllä ja jos nyt alkaa ahistamaan, nii oikee räpylä suoraks, bensakone mukaan ja sitten jo liikahtaakin vähän rivakammin. Voimalinjasta ylipäätään oon tykänny tosi paljon. Sähkömotin ja dsg-lootan yhteispeli toimii saumattomasti. Aikoinaan "kiroilin", ku vaihdoin Audin multitronic lootasta s-tronic puolelle, että meno äity vallan nykiväks, ku oli tottunu multin täydelliseen nykimättömyyteen. Ny voi sanoa, että toi nykynen combo ei häviä multritronicille mukavuudessa pätkääkään. Loota ittessään kyllä aiheutti taas hämmästystä ja kummastusta, ku lato kutosen sisään siinä vaiheessa, ku mittariin sai karvan yli 50km/h kelattua.  ;D

Ajettavuus todella mainio, ei vetele, ei kaartele. Alustan puolesta voi kurvit vetää taas vähän vauhdikkaammin, ny vaan pitää muistaa vähä jarrutella hidastustöyssyihin, ku exällä sai vähän huolettomammin suorittaa ylityksen.

Plussaa ja miinusta exään (Audi Q3 S-tronic Quattro 130kw TDI)

+ Edullisemmat käyttökustannukset, Trafi 675eur -> 143eur, vakuutukset satkun edullisemmat vuodessa, polttoaineet riippuu tiätty kui paljo saa sähköllä suhattua, mut willi weikkaus et ainakin 2/3 häviää polttoainekuluista vuodessa meitsin ajoilla. Huollossahan ton kans pitää sit tietty ravata vuoden välein, mut...
+ Tarpeen vaatiessa liikahtaa vähän rivakammin
+ Tarpeen vaatiessa tavaraa mahtuu enemmän kyytiin
+ Todella hiljanen moottoriäänien osalta, sähkömotista ei ylläripylläri kuulu mitään ja bensakone muistuttaa olemassa olostaan lähinnä täyskiihdytyksissä. Suurin mökä lähtee nyt kulahtaneista 18" Pirellin kesärenkaista.
+ Varusteet joita exässä ei ollu: Avaimeton käynnistys, sähkönen takaluukku, adaptiivinen vakkari, musta sisäkaton verhoilu

- Saakelin mikroauto, eihän tonne wanha kankee ukko taivu.  ::)
- Perus äänentoisto, exässä oli Bosen jenkkakoneet
- Vajaavetonen (viime talvena oli YKSI päivä, jollon tarvis nelikkoa, että kotipihaan pääs)
- Takavalot on pimeenä, prkl... (nii piti niitä tärskyjä alkaa sopimaan koodarin kanssa)
Sikamaista menoa since 1975

Mikko81

#1193
Täällä kans GTE:n uusi omistaja ja alla 16 mallin variant.

Yhdyn edellisen kirjoittajan positiivisiin kommentteihin. Reilun parin viikon kokemuksella ei voi kuin olla tyytyväinen toistaiseksi. Kaikki arkiajot kaupungissa on menneet toistaiseksi sähköllä ja ei tuo mikään kauhea syöppö ollut motarillakaan kun pelkällä bensalla mentiin. Sähköllä ajaminen on jotenkin todella hauskaa, jouhevaa ja hiljaista. Motarilla tuo oli kans yllättävän hiljainen. Jos jotain miinusta tarvii hakea niin edelliseen Mersun E-farkkuun verrattuna kontti on huomattavasti pienempi, matkustamotilat about samat.

Talvikäyttö on se mikä eniten askarruttaa ja onkin tullut luettua koko säie läpi muiden kokemuksia tiirailessa. Sähkökantama lyhenee ilmiselvästi, mutta itseä askarruttaa tuo vetopito liukkaalla esim ylämäkeen lähdettäessä kun painopiste on enemmän takana. Onko teillä ollut mitään ongelmia liukkailla keleillä? Kävin ennen Passatin hankintaa kanssa koe-ajamassa Volvon T8 voimansiirrolla olevaa autoa ja siinähän on tosi fiksusti musta laitettu sähkön veto takapyörille, jolla on saatu semi-neliveto. Noh aika näyttää miten tuo pelaa liukkaalla.

Car-netin tai muiden hienouksien kanssa en ole vielä alkanut säätämään kun suomenkieliset ohjekirjat on vasta tulossa.

Webasto Pure latausasema tuli kanssa tilattua jotta arki olisi mahdollisimman jouhevaa. Asennusohjeissa sanottiin ettei saa asentaa paikkaan johon paistaa aurinko. Toi on musta tosi outoa ottaen huomioon että kyseessä on laite jonka tuli toimia moitteetta ulkona. Saas nähä meneekö palautukseen jahka asia on selvitetty myyjän kanssa.

Wagner

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 06.07.19 - klo:21:48
Webasto Pure latausasema tuli kanssa tilattua jotta arki olisi mahdollisimman jouhevaa. Asennusohjeissa sanottiin ettei saa asentaa paikkaan johon paistaa aurinko. Toi on musta tosi outoa ottaen huomioon että kyseessä on laite jonka tuli toimia moitteetta ulkona. Saas nähä meneekö palautukseen jahka asia on selvitetty myyjän kanssa.

No voe rähmä! Sama masiina oottaa sähkäriä saapuvaksi, asennuspaikkana varaston ulkoseinä... Mutta joo, kieltämättä yllärinä tuli, että ulkokäyttöön tarkoitettua aparaattia ei saa asentaa ulos.  :o
Pitänee nikkaroida jonkinlainen koppi sille, jos on noin herkkähipiäinen. Palautusta ei jaksa alkaa miettimään, ku olin nuuka ja tilasin Saksasta.
Sikamaista menoa since 1975

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 06.07.19 - klo:21:48

Talvikäyttö on se mikä eniten askarruttaa ja onkin tullut luettua koko säie läpi muiden kokemuksia tiirailessa. Sähkökantama lyhenee ilmiselvästi, mutta itseä askarruttaa tuo vetopito liukkaalla esim ylämäkeen lähdettäessä kun painopiste on enemmän takana. Onko teillä ollut mitään ongelmia liukkailla keleillä? Kävin ennen Passatin hankintaa kanssa koe-ajamassa Volvon T8 voimansiirrolla olevaa autoa ja siinähän on tosi fiksusti musta laitettu sähkön veto takapyörille, jolla on saatu semi-neliveto. Noh aika näyttää miten tuo pelaa liukkaalla.

Massaa vetävien päällä on tosiaan vähemmän kuin normaalisti, mutta sähkömoottorin tasainen ja tarkasti annosteltava veto kompensoi kyllä tuon hienosti. Sedanilla kitkat alla mulla ei ole ollut mitään ongelmia päästä liikkelle.

Volvon ratkaisu tuo kyllä vetoa takapäähän, mutta pelkällä sähköllä ajettaessa suorituskyky on aika heikko. Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että GTE on oikein markkinoiden paras hybridi.

JPN_V70D3OR

Millainen operaation Webasto-lämppärin asentaminen on jälkikäteen?
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Mikko81

^^Soittelin myyjälle siitä Webasto pure latausasemasta ja hän sanoi että ihan hyvin voi asentaa auringonpaisteeseen. Muovi voi vuosien saatossa haalistua, mutta muuten ei pitäisi olla ongelmaa.

Oasunmaa

Miten GTE:n saa pakotettua jarrulevyt jarruttaessa. Nyt näyttää jarrulevyt siltä,  että,ne vain ruostuvat  käytön puutteesta. Tietysti tiukka jarrutus tyhjässä paikassa kun ketään ei ole takana. Onko sivistyneenpää tapaa?
Passat B8 2016 GTE
Golf VI 2012 1.2TSI DSG
ex. Passat B8 2015 CL 1.6TDI DSG
ex. Octavia II 2007 1.6FSI
ex. Volvo v70 2.0D
ex. Volvo S40 2.4
ex. Volvo S80 2.4
...
ex. VW Derby 1981 1.1

jarmaho

Jarruttaminen akun ollessa täysi.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy