Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

ged

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 25.09.18 - klo:13:40
Eli miten se menikään, jos laitan "latausprofiiliin" tai mikä se onkaan, että minimilataus on 80%. Silloin se lataa milloin vaan, vuorokauden ajasta riippumatta akun 80% täyteen, mutta lataako se automaattisesti sen lopun 20% akkuun ennen ajastettua lähtöä?
Auton asetuksissa asetat minimilataukseksi tuon 80% ja sitten latauspaikalle maksimilataukseksi 100%.  Joo, sekavaa - varsinkin kun noi "latauspaikat" ei sinänsä liity mitenkään paikkaan, vaan ovat käytännössä jonkinlaisia "latausprofiileja" niin kuin sanot.  Tällöin auto lataa ne puuttuvat 20% sopivasti ennen ajastettua lähtöä.

Jos painat latausliittimen vierestä sitä toista nappia, niin lataa samantien täyteen kun kytket latauksen.

Sitten tätä voi vielä sekoittaa yösähköasetuksilla, mutta niitä en ole edes kokeillut kun ei ole yötaksaetua.

jarmoke

Noniin, kiitos selvennyksestä. Jotenkin näin minäkin sen kuvittelin :)

jarmoke

Car-Netistä. Minkälaisella viiveellä "autossa tapahtuu" kun mobiilisovelluksella esim. laittaa ilmastoinnin päälle? Tai jos käskee vaikka vilkuttaa valoja niin tekeekö se sen aika heti vai vasta jonkin ajan päästä - jos tekee?
En ole valoja tai äänimerkkiä kokeillut kuin ihan uutena ja ei kauheen hyvin kyllä toiminut silloin. Pari kertaa laittanut mobiilista ilmastoinnin päälle ja vaste puhelimeen että ilmastointi on kytketty kestää helposti ainakin minuutin... Kerran katsoin ikkunasta että milloin se valo keulalla alkoi ilmastoinnin merkiksi vilkkua niin meni siihenkin reilusti yli puoli minuuttia...

Paha kun ei tiedä miten se muilla toimii, tai vielä parempi miten sen kuuluisi toimia. Automyyjän kanssa juteltiin ja hän kysyi onko tuo minulla toiminut ok. Olivat huollossa toiseen samanikäiseen autoon asentaneet uusiksi nuo softat niin sittten oli alkanut toimimaan paremmin. Vastasin että onhan siinä viivettä mutta kun ei tiedä mikä on se "normaali"....

fleetwood

Auto alkaa lämmittämään yleensä noin puoli minuuttia siitä kun sitä Car-netistä pyytää. Silloin kun se onnistuu, joskus (harvoin) tulee ilmoitus että ei onnistu. Eli hidas on, johtunee siitä että komento kiertää VW:n palvelinten kautta josta myös auto sen komennon saa.

Omassa autossa/sovelluksessa ei ole mitään valojen vilkuttelua tai torven töräytystä, mutta enpä ole niitä vielä kaivannutkaan.
Passat GTE Variant

jarmoke

Tänä aamuna testasin ja laskin päissäni sekunteja :) Vajaa parikymmentä sekuntia mobiilisovelluksella lämmityksen aloituksesta kun alkoi vihreä valo vilkkumaan auton keulalla, eli ihan hyvin se ainakin tämän vertailun perusteella toimii.

Joskus kirjoitinkin, tuosta rangesta kun joku aamu ajomatkaa jäi jäljelle paljon vähemmän kuin toisena aamuna... Töihin tullessa, vieden samalla emäntä omiin töihin, on parhaillaan ollut muistaakseni 27km rangea jäljellä. Tänään sitä oli vain 17km jäljellä, ajomatka kotoa töihin on n. 17km. (eli 17km matkalla tuota rangea katosi n. 26km). Lähtöaika oli ajastettu etukäteen ja auton lämpötilaksi asetettu 22 astetta.
Toki, yksi tekijä tuossa Tampereen ohitustiellä on että aikaisemmin siinä oli tietyömaa ja mentiin pätkä hiljempaa ja nyt siitä painetaan se 110 lasissa. No, vaikuttaa ehkä pikkusen.
Se ilmastointihan kuluttaa kun ulkona on kylmempää, kuten joku aikaisemmin tässä ketjussa mainitsi että jo n. 10 asteen lämpötilassa range rupee tippumaan selvästi (siis mitä täydellä akulla auto ilmoittaa). Juuri kävin työpaikan latauspisteeltä auton siirtämässä ja vapauttamassa latauspaikan jollekin muulle. Auto näytti rangeksi 43km ja kun kytkin climatronicin puhalluksen nollaan niin range oli 50km. Tosi paljon tuohon lämmitykseen siis tuntuu menevän...

Nyt viileämmillä keleillä varsinkin olen myös huomannut isompien mäkien vaikutuksen ehkä selvemmin kuin kesäkelillä. Tuossa on pätkä missä ehkä 3km matkalla lähtee auton ilmoittamasta rangesta n. 8-9km. Aika raaka sähkönkulutus siis (Lahdenperän kadulta kun lähtee kohti Helsinkiä ja kääntyy rampista ohitustielle Jyväskylän suuntaan).  Mutta tämä varmastikin perustuu ihan fysiikan lakeihin, en minä sillä, mutta huomiona kuitenkin.

Edelleen on se auton varsinainen manuaali läpikäymättä, tarvii sieltä muutamia asioita opiskella. Autoon ollaan rouvan kanssa tosi tyytyväisiä, jos jotain haluaisi väkisin esiin nostaa niin alusta saisi olla mielestäni pikkuisen jämäkämpi. Olisihan siihen rahalla saanut säädettävän alustan... ...Mutta siis mukava se on eli ei silleen vaivaa mutta jos jotain esiin pitää tuoda. Lisäksi se huhuttu seuraavan mallin 75km range sähköllä kuulostaa jo tosi hyvälle, tuo toimintamatka kylmällä kelillä saisi olla pikkusen pidempi. Ilmeisesti talvikelillä tämä nykyinen ei tule riittämään sähköllä ajoon työmatkoihin (edestakaisin n.34km) jos ei pääse lataamaan töissä... Vaimon työpaikan sijainti määrittelee sen että ohitustietä kannattaa ajaa... (tosin tilannetta ilmeisesti parantaisi se että tekisin lämpimään talliin kotona autolle tilaa...)

Vaikka täällä sinänsä aika hiljainen keskustelu nykyisin onkin niin on tosi hienoa että kun on kysyttävää niin nopeasti siihen kuitenkin vastauksen saa. Nöyrä kiitos siitä kaikille teille :)

Tässä kokemuksen karttuessa yritän minäkin omalta osaltani sitten muita neuvoa :)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 04.10.18 - klo:13:22
Tänä aamuna testasin ja laskin päissäni sekunteja :) Vajaa parikymmentä sekuntia mobiilisovelluksella lämmityksen aloituksesta kun alkoi vihreä valo vilkkumaan auton keulalla, eli ihan hyvin se ainakin tämän vertailun perusteella toimii.

Joskus kirjoitinkin, tuosta rangesta kun joku aamu ajomatkaa jäi jäljelle paljon vähemmän kuin toisena aamuna... Töihin tullessa, vieden samalla emäntä omiin töihin, on parhaillaan ollut muistaakseni 27km rangea jäljellä. Tänään sitä oli vain 17km jäljellä, ajomatka kotoa töihin on n. 17km. (eli 17km matkalla tuota rangea katosi n. 26km). Lähtöaika oli ajastettu etukäteen ja auton lämpötilaksi asetettu 22 astetta.
Toki, yksi tekijä tuossa Tampereen ohitustiellä on että aikaisemmin siinä oli tietyömaa ja mentiin pätkä hiljempaa ja nyt siitä painetaan se 110 lasissa. No, vaikuttaa ehkä pikkusen.
Se ilmastointihan kuluttaa kun ulkona on kylmempää, kuten joku aikaisemmin tässä ketjussa mainitsi että jo n. 10 asteen lämpötilassa range rupee tippumaan selvästi (siis mitä täydellä akulla auto ilmoittaa). Juuri kävin työpaikan latauspisteeltä auton siirtämässä ja vapauttamassa latauspaikan jollekin muulle. Auto näytti rangeksi 43km ja kun kytkin climatronicin puhalluksen nollaan niin range oli 50km. Tosi paljon tuohon lämmitykseen siis tuntuu menevän...

Nyt viileämmillä keleillä varsinkin olen myös huomannut isompien mäkien vaikutuksen ehkä selvemmin kuin kesäkelillä. Tuossa on pätkä missä ehkä 3km matkalla lähtee auton ilmoittamasta rangesta n. 8-9km. Aika raaka sähkönkulutus siis (Lahdenperän kadulta kun lähtee kohti Helsinkiä ja kääntyy rampista ohitustielle Jyväskylän suuntaan).  Mutta tämä varmastikin perustuu ihan fysiikan lakeihin, en minä sillä, mutta huomiona kuitenkin.

Edelleen on se auton varsinainen manuaali läpikäymättä, tarvii sieltä muutamia asioita opiskella. Autoon ollaan rouvan kanssa tosi tyytyväisiä, jos jotain haluaisi väkisin esiin nostaa niin alusta saisi olla mielestäni pikkuisen jämäkämpi. Olisihan siihen rahalla saanut säädettävän alustan... ...Mutta siis mukava se on eli ei silleen vaivaa mutta jos jotain esiin pitää tuoda. Lisäksi se huhuttu seuraavan mallin 75km range sähköllä kuulostaa jo tosi hyvälle, tuo toimintamatka kylmällä kelillä saisi olla pikkusen pidempi. Ilmeisesti talvikelillä tämä nykyinen ei tule riittämään sähköllä ajoon työmatkoihin (edestakaisin n.34km) jos ei pääse lataamaan töissä... Vaimon työpaikan sijainti määrittelee sen että ohitustietä kannattaa ajaa... (tosin tilannetta ilmeisesti parantaisi se että tekisin lämpimään talliin kotona autolle tilaa...)

Vaikka täällä sinänsä aika hiljainen keskustelu nykyisin onkin niin on tosi hienoa että kun on kysyttävää niin nopeasti siihen kuitenkin vastauksen saa. Nöyrä kiitos siitä kaikille teille :)

Tässä kokemuksen karttuessa yritän minäkin omalta osaltani sitten muita neuvoa :)
Joskus e-Golfia koeajaessani tuon huomasi selvästi, ilmastoinnin pyynnin kun laittoi joko maksimikylmälle tai kuumalle niin rangesta lähti 40% :O. Laskennallista tietysti mutta kuitenkin.

Hauska sattuma, itselläkin kun matka usein vie kyseisen rampin kautta Lahdenperänkadulta Jyväskylän moottoritielle. GTEC vaihtaa tankkauksen jälkeen bensalta kaasulle tuon rampin puolivälissä, ja tietysti ajotietokone näyttää sitten bensankulutukseksi 17l/100km :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Poimis

Saako / osaako GTE:tä huoltaa kuka vaan normihuoltomies? Oman nykyisen kaasu-Pasuunan kanssa törmänny monesti siihen, että "meidän kaasuluvallinen huoltomies on nyt varattu seuraavan kuukauden".
Nyxä: VW Passat Variant DSG -16 ja Toyota Yaris Hybrid -18
Exät: VW Passat Variant Ecofuel DSG -13, Skoda Octavia TSI 1.4 Elegance DSG -09, Mazda 3 -06, Nissan Primera -92, Honda Accord -88
--
http://www.biokaasuauto.fi/

systeemi

3500km tankillisella ja täytyy sanoa että tyytyväinen pitää olla Passat GTE:n kulutukseen.

Talvi ja pimeät lähestyy niin mitäs tarkoittaa seuraava lause (tämä lukee lisävarusteluettelossa):

" Dynaamiset led-ajovalot"

Kerran kokeilleenna niin en huomannut että olisi säätänyt valokuviota tai vaihtanut lyhyelle kun oli pitkät päällä. Kuuluisiko niiden tehdä niin?? Alla olevassa videossa 1min 18 näkyy dynamic light assistant "täppä" jota minulla ei ole.

https://www.youtube.com/watch?v=QCuxraR-72Y


jarmaho

Lainaus käyttäjältä: systeemi - 06.10.18 - klo:16:29

Talvi ja pimeät lähestyy niin mitäs tarkoittaa seuraava lause (tämä lukee lisävarusteluettelossa):

" Dynaamiset led-ajovalot"

Kerran kokeilleenna niin en huomannut että olisi säätänyt valokuviota tai vaihtanut lyhyelle kun oli pitkät päällä. Kuuluisiko niiden tehdä niin?? Alla olevassa videossa 1min 18 näkyy dynamic light assistant "täppä" jota minulla ei ole.

https://www.youtube.com/watch?v=QCuxraR-72Y

Muistaakseni tuo meni niin että dynaamiset valot käyttävät alle 40km/h vauhdissa kulmavaloja vilkkua käytettäessä tai käännyttäessä riittävästi. Siitä eteenpäin 80km/h (?) saakka ajovalot kääntyvät etupyörien kulman mukaan. + Muuttaa ajonopeuden mukaan hitusen valojen korkeutta ja muotoa. Jos varustelistan kohdassa olisi ollut mukana maininta avustimesta hoitaisi auto myös kaukovalojen vilkuttelun ja valokuvion peittämisen edessä olevan liikenteen mukaan.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

JakeCape

Lainaus käyttäjältä: Poimis - 05.10.18 - klo:20:21
Saako / osaako GTE:tä huoltaa kuka vaan normihuoltomies? Oman nykyisen kaasu-Pasuunan kanssa törmänny monesti siihen, että "meidän kaasuluvallinen huoltomies on nyt varattu seuraavan kuukauden".

Ei saa. Kävin huollossa ja valiteltiin, että heidän hybridi-mies on lomalla. Tehtiin normaalit huoltotoimet koskematta hybridijärjestelmään. Lisäksi päivitys jäi tekemättä, koska ei ole koulutettua huoltomiestä. Se lomalla ollut hybridi-mieskään ei ole koulutettu tarpeeksi. Neuvoivat menemään naapurikaupunkiin huoltoon, siellä olisi koulutettu huoltomies...

Tuon reissun jälkeen kävin huollossa rikki menneen latauslaitteen takia ja silloin hybridi-mies oli paikalla. Hän tarkasti järjestelmän ja päivitti ohjelmiston. Se enemmän koulutusta vaativa päivitys jäi edelleen tekemättä.
Passat GTE 2016, 80% sähköllä

JakeCape

Talviajon rangesta

Työmatka 27 km, josta 9 km 100 km/h ja lähes loput 80 km/h, nousua 50 m. Aikaa kuluu 24 min. Nollakelillä ei pääse täydellä akulla perille saakka, muutama sata metriä ennen lähtee moottori käyntiin. Onneksi voin ladata töissä. Kotiin päin on yleensä lämpimämpää ja tuo 50 m alamäkeä, niin ei tarvitse jännittää riittääkö sähkö. Jos ei esilämmitä autoa, ei mitään toivetta päästä perille puhtaasti sähköllä. Myös vesisade/märkä tie aiheuttaa lisää kulutusta.

Olen varautunut pakkasaamuihin "ylilämmittämällä" auton ja sitten käyttänyt lämmitystä vain tarpeen mukaan. Tällä kikkailulla saa riittävästi lisää rangea, että pääsee päivän ajot sähköllä. Muutaman viikon päästä vaihtuu talvinopeudet, eli koko matka 80 km/h ja se lisää rangea hieman.

Laskeskelin, että töihin mennessä muutaman asteen lämpötilassa lämmitys vie 9 km rangesta, 100km/h vie 6 km ja auton jäykkyys kylmänä 4 km. Mahdollinen märkä tie vielä toiset 4 km. Vielä tuo 50 m ylämäki ja muutama ylimääräinen hidastus/kiihdytys, niin 50 km range ei riitä menomatkaan.

Parhaimmillaan olen ajanut 54 km akullisella. Olosuhteet olivat otolliset, ei tarvinnut lämmitystä/jäähdytystä ja nopeus pysyi 60 km/h.

Viime viikolla auto teki töihin mennessä oudon tempun. Pari astetta lämmintä ja satoi vettä, eli 'pahin' keli. Pari km ennen töihin pääsyä range näytti vielä 8 km ja lämmitys oli päällä. Yhtäkkiä moottori käynnistyi (vaikka range vielä 8 km) ja näytti bensankulutukseksi nollaa. Rullasin viimeiset sadat metrit, kuten yleensäkin, moottori kävi raskaasti 1500 r/min ja kulutus nolla. Moottori kävi kunnes pääsin parkkiin ja sammutin auton. Matkan keskikulutuksessa näkyi bensan kulutus 0,1 l/100km, eli jossain laskurissa bensaa kului, mutta toisaalla ei.

Täytyy kokeilla tuota 80/20% latauksen asetuksia.

Passat GTE 2016, 80% sähköllä

Poimis

Lainaus käyttäjältä: JakeCape - 07.10.18 - klo:10:48
Lisäksi päivitys jäi tekemättä, koska ei ole koulutettua huoltomiestä. Se lomalla ollut hybridi-mieskään ei ole koulutettu tarpeeksi. Neuvoivat menemään naapurikaupunkiin huoltoon, siellä olisi koulutettu huoltomies...

Jaahas. Kuulostaa siltä, että pitää liisata Toyota pariksi vuodeksi, ja katsoa olisko tilanne parantunut sinä aikana.
Nyxä: VW Passat Variant DSG -16 ja Toyota Yaris Hybrid -18
Exät: VW Passat Variant Ecofuel DSG -13, Skoda Octavia TSI 1.4 Elegance DSG -09, Mazda 3 -06, Nissan Primera -92, Honda Accord -88
--
http://www.biokaasuauto.fi/

eari

Lainaus käyttäjältä: eari - 28.08.18 - klo:14:37
Eilen tuli soitto huoltoliikkeestä, viimein aletaan tekemään jotain muutakin kuin vian selvittämistä. Vaihdelaatikon mekatroniikka menee vaihtoon. Toivottavasti alkaisi korjaantumaan sillä.

Mekatroniikka on vaihdettu ja noin viikko ajoa takana. Nykinät, tutinat ja epämääräiset mekaaniset kolahtelut ovat poissa. Jihuu!

jarmoke

Lainaus oheisesta viestiketjeusta:
"My car is fully charged pre-heating at the moment, and I have a clamp meter around the meter tail going to the garage consumer unit, so the only thing on it is the Rolec tethered charger and the car. It's showing it's using 3.7KW just to heat the car. So I imagine if you only use the granny cable it won't heat as quick and will eat into your battery.

One tip - set the car to have a minimum 90% charge and use the departure times. Then when you plug the car in, it will charge to 90% and stop. Then it will automatically pre-heat and charge the remaining 10% just before your departure time. This will result in a warmer battery that is able to deliver power to the motor at a higher rate for longer! You want the battery to be nice and warm when you set off, as well as the cabin! Probably best to do this on a 16A charging connection though."
https://www.speakev.com/threads/passat-gte-electric-range.94777/

-----------------------------
Tänään aamulla mittari näytti -2 astetta pakkasta. Ei paha, yöllä ehkä ollut pikkusen enempi. Auto oli ajastettu lähtöön mutta yllätyksekseni sulana oli vain etuovien lasit osittain ja tuulilasin alareunasta vähäsen. Kuvittelin että näillä keleillä tuo olisi onnistunut sulattamaan kuitenkin lasit vielä, mutta ee... Pieni pettymys siis.
Oheinen lainaus lontoonkieliseltä sivulta kertoo että 16A latausjohdolla pelkkä lämmitys johdon päässä ottaa ´tehoa 3,7 kW. Käytännössä siis sen mitä 16A sulakkeelta saa maksimissaan kun jännite todellisuudessa on yli 220V. Itselläni on tuo 8A latausjohto, millä saa puolet tuosta. Selittääkö, ja luulen että selittää, tämä sne että lasit oli aamulla jäässä, teho ei yksinkertaisesti riitä sulattamaan laseja? 16A johdolla teho tuplaantuisi mutta liekö siltikään kaikkea tehoa saadaan käyttöön. Oheisessa ketjussa, perustuen muiden autojen arvoihin joku arvelee että lämmitin voisi olla 5kW luokkaa -> 16A johtokaan ei siis siihen riittäisi, mutta antaako latauslaitteet sitten oikeasti enemmän tehoja kuin tuo 16A chukopiuha?

No, webastoa tuli kokeiltua tänään ja kun aloin ikkunoita raappaamaan niin tosi tehokkaalta se webasto vaikutti, aika pian alkoi tuulilasilla jää irtoamaan helpommin. Jäin miettimään tuota latausjohtoa, minulla on pihassa 16A sulakkeen takana tolppa, johdosta olisi siis selvää hyötyä tuohon lämmitykseen, kuten myös latausaikaan jos kotona lataa ja pitää lähteä jossain käymään töiden jälkeen.

Oma lukunsa sitten kannattaako sijoittaa useampi satanen tuohon 16A johtoon vai olisiko oikea latauslaite parempi vaihtoehto...

No, itsellä on lämmin talli johon auto ei tällä hetkellä mahdu, emännälle ehdotin että ensi viikonloppuna siivottais roinaa pois että auton saisi sine. Sehän olisi varmasti paras ratkaisu, aamullakin saisi lämpimällä autolla ja akulla lähteä liikenteeseen. Tältä osin, ainakin kotona, tuo ongelma olisi ratkaistu. Työpaikalla todennäköisesti on tolpat 10A takana joka tapauksessa niin 16A johdosta ei senkään suhteen iloa olisi.

Mutta oikeastaan kysymys, onko kukaan miettinyt, selvittänyt tai tietääkö muuten tuosta auton lämmityksen tehosta, ja eri johtojen vaikutuksesta siihen? Itse valitsen varmaan tuon autotallivaihtoehdon, mutta kiinnostaa silti... Ainakin tuolla 8A kaapelilla havaintoni mukaan auton lataus keskeytyy ohjaamon lämmityksen ajaksi...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 08.10.18 - klo:12:09
Lainaus oheisesta viestiketjeusta:
One tip - set the car to have a minimum 90% charge and use the departure times. Then when you plug the car in, it will charge to 90% and stop. Then it will automatically pre-heat and charge the remaining 10% just before your departure time. This will result in a warmer battery that is able to deliver power to the motor at a higher rate for longer! You want the battery to be nice and warm when you set off, as well as the cabin! Probably best to do this on a 16A charging connection though."

Mutta oikeastaan kysymys, onko kukaan miettinyt, selvittänyt tai tietääkö muuten tuosta auton lämmityksen tehosta, ja eri johtojen vaikutuksesta siihen? Itse valitsen varmaan tuon autotallivaihtoehdon, mutta kiinnostaa silti... Ainakin tuolla 8A kaapelilla havaintoni mukaan auton lataus keskeytyy ohjaamon lämmityksen ajaksi...
Miksei vain ajasta akun kaikkea tarvittavaa latausta ja sisätilojen lämmitystä siihen lähtöhetkeen? On sitten ainakin akku lämmin kun lähtee liikkelle.

Täällä GTE:n sedan-version kanssa 10 ampeerin laaturi on riittänyt sulattamaan ikkunat kovillakin pakkasilla. Näin nollan lähellä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Kovilla pakkasilla kabiini ei lämpene erityisen lämpimäksi, mutta näillä lämpötiloilla ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Lämmittimen maksimitehon näkee helposti, kun kylmässä paikallaan olevassa autossa pakkasilla sammuttaa lämmittyksen ja sen jälkeen laittaa sen täysillle. Hetkellisen kulutuksen mittari näyttää lämmittimen ottamat kilowatit. 5 kilowattia lähellä tuo on. Parkissa olevan auton lämmityksen ei tuollaista tehoa tarvitse.

jarmoke

Hmm, miksiköhän tuo meikäläisen kottero ei sitten sulata laseja edes tällä pakkasella kun on ajastettu lähtö... Ei kai siinä mitään erillisiä säätöjä ole, lähtöaika ajastettu, lataus ja ilmastointi valittu ja lämpötilaksi säädetty 22 astetta...
Pitääkö lähtee Laakkoselta kysymään, jos sen kuuluis ihan selkeesti lasit sulattaa tällä kelillä...

ged

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 08.10.18 - klo:12:09
Mutta oikeastaan kysymys, onko kukaan miettinyt, selvittänyt tai tietääkö muuten tuosta auton lämmityksen tehosta, ja eri johtojen vaikutuksesta siihen? Itse valitsen varmaan tuon autotallivaihtoehdon, mutta kiinnostaa silti... Ainakin tuolla 8A kaapelilla havaintoni mukaan auton lataus keskeytyy ohjaamon lämmityksen ajaksi...
En ole itse testannut 8A:lla lämmittämistä, mutta viime talvelta on paljon tarinoita siitä ettei se riitä.  Eikä tuo nyt sinänsä oikeastaan yllätä - kunnon pakkasilla perinteinen sisätilalämmitin tarvitsee farmariauton sulattamiseen 1-2 tuntia.  Eli jos sama lämpömäärä pitäisi saada 30 minutissa, niin tehoja tarvitaan vähintäänkin tuplasti.

Ilmeisesti jonkun verran porukka käyttää temppuna kahden lähtöajan ajastamisen, joista toinen on pelkkää lämmitystä varten. Toistaiseksi meillä ei tähän ole ollut tarvetta, eli tuo latauslaitteesta saatava 16A on riittänyt lämmitykseksi.

jarmoke

Hmm, riittäisköhän tuossa autossa älykkyys jos laittaisi sen "maksimi latausvirta"-asetuksen maksimista -> 8A. Osaiskohan se päätellä että lämppäristä ei täysiä tehoja saa irti ja pitää lämmittää pidempään.... ...tosin vaimolle jo ilmoitin että autotallissa talkoot tulevana viikonloppuna niin ongelma kestää minulla enää muutaman aamun... :)

jarmoke

Hmm, en osaa muokata vanhaa viestiä, en tiedä onnistuuko se edes täällä, kirjoitan uuden.
Mietin vielä noita latausjohtoja, oletuksena että verkkovirta 240V. Ennen autoissa oli 10A Schuko-johto, nykyisin se on 8A ja on olemassa myös 16A johtoja, ja ilmeisesti saman antaa latausasema... Johdossa on muuntaja ja voidaan olettaa, kuten aikaisemmin jakamassani linkissä joku olettaa sen häviöksi 10%. Silloin jos lämmityslaite ottaisi maksimi virran esilämmitykseen sen tehot olisivat (johdon max virta - teho - tehohäviö huomioiden)
8A - 1,9kW - 1,7kW
10A - 2,4kW - 2,2kW
16A - 3,8kW - 3,5kW

Kyllähän tuossa jo käyttämälläni 8A johdolla ja teräksenharmaan 10A johdolla riittävä tehoero saadaan joka voisi selittää miksi minun ikkunat ei sula mutta hänen sulaa... Toinen vaikuttava tekijä voi tietty olla mikä on asetettu sisälämpötila ajastuksessa, jos se on enemmän niin lämmitysaikakin lienee pidempi. Meillä se on asetettu 22 astetta.

ged

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 08.10.18 - klo:14:54
Kyllähän tuossa jo käyttämälläni 8A johdolla ja teräksenharmaan 10A johdolla riittävä tehoero saadaan joka voisi selittää miksi minun ikkunat ei sula mutta hänen sulaa... Toinen vaikuttava tekijä voi tietty olla mikä on asetettu sisälämpötila ajastuksessa, jos se on enemmän niin lämmitysaikakin lienee pidempi. Meillä se on asetettu 22 astetta.

Muistaakseni lämmitysaika on rajoitettu.  En nyt pysty tarkistamaan, mutta olikohan 30 minuuttia ajastuksella ja 15 minuuttia jos sen kytkee käsin päälle. 

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 08.10.18 - klo:14:54
Kyllähän tuossa jo käyttämälläni 8A johdolla ja teräksenharmaan 10A johdolla riittävä tehoero saadaan joka voisi selittää miksi minun ikkunat ei sula mutta hänen sulaa...
Kyllähän tuo varmasti jotain merkitsee, mutta silti olettaisin, että 8 ampeerillakin vielä näillä pakkasilla pitäisi pärjätä, kun itse pärjään tuolla 10 ampeerilla paljon kovemmillakin pakkasilla. Onko sinulla muuten fakku vai sedan?

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: systeemi - 06.10.18 - klo:16:29
Talvi ja pimeät lähestyy niin mitäs tarkoittaa seuraava lause (tämä lukee lisävarusteluettelossa):

" Dynaamiset led-ajovalot"

Kerran kokeilleenna niin en huomannut että olisi säätänyt valokuviota tai vaihtanut lyhyelle kun oli pitkät päällä. Kuuluisiko niiden tehdä niin?? Alla olevassa videossa 1min 18 näkyy dynamic light assistant "täppä" jota minulla ei ole.

https://www.youtube.com/watch?v=QCuxraR-72Y

Dynamic light assist (=dynaamisesti säätyvät ja automaattisesti syttyvät kaukovalot) ja dynaamiset ledit on kaksi eri varustetta. Jälkimmäinen vain kääntää valoja mutkissa yms.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.10.18 - klo:16:45
Kyllähän tuo varmasti jotain merkitsee, mutta silti olettaisin, että 8 ampeerillakin vielä näillä pakkasilla pitäisi pärjätä, kun itse pärjään tuolla 10 ampeerilla paljon kovemmillakin pakkasilla. Onko sinulla muuten fakku vai sedan?

Farkku on meillä, voihan siinäkin joku ero toki tulla...

jarmoke

En tiedä onko tämä nyt niin GTE specifinen kysymys, mutta kun eka tankillisella mennään vielä niin... Tuolta CAR-NETistä näkee kulutuksen tankkauksen jälkeen, tai alusta, tai tietylle ajomatkalle, mutta jääkö sinne muistiin aikaisempien tankkausten väliset tiedot? Jos haluaisi itse vähän vertailla tms niin pitääkö tankatessa laittaa aina itse tiedot muistiin?

PassatGTE2018

Car-Net:ssä on aiemmat tiedot. Tiedot on excel -talukossa, jonka voi ladata itselle. En nyt kuitenkaan muista, olisko tämä ollut kuitenkin joku aktivoitava fiitseri... katso onko ajotietojen sivulla oikealla alhaalla 3 kuvaketta, joista alimmainen tietojen lataus.

Lyhyen ajan tiedot = jokainen ajomatka
Pitkäaikaistiedot = 99:99h jaksoissa nollautuu
Tankkauksen jälkeen

Tällaista tietoa "Tankkauksen jälkeen" välilehdellä...
Ajon päättyminen   Ajomatkat km   Ajoajat h   Keskinopeus km/h      Ø-kulutus sähköllä kWh/100 km   Kokonaiskulutus kWh      Ø-kulutus polttoaine l/100 km   Kokonaiskulutus l
15.7.2018 19:57   1193   22:18   54.0      8.0   95.4      3.5   41.8
20.8.2018 17:11   2047   40:12   51.0      8.9   182.2      2.5   51.2
11.10.2018 17:54   2992   57:08   52.0      14.3   427.9      1.0   29.9


Lainaus käyttäjältä: jarmoke
En tiedä onko tämä nyt niin GTE specifinen kysymys, mutta kun eka tankillisella mennään vielä niin... Tuolta CAR-NETistä näkee kulutuksen tankkauksen jälkeen, tai alusta, tai tietylle ajomatkalle, mutta jääkö sinne muistiin aikaisempien tankkausten väliset tiedot? Jos haluaisi itse vähän vertailla tms niin pitääkö tankatessa laittaa aina itse tiedot muistiin?

PassatGTE2018

Kyllähän tämä viime tankkauksen kulutus  ihan mukavalta näyttää...
Edellinen tankkaus 20.8, kilometreja 2992 sen jälkeen, pa. 1.0 l/100km ja kokonaiskulutus 29.9l (vajaa puoli tankkia jäljellä)  :)
Kokonaiskeskikulutus on vähän heikompi pidemmälle ajalle.
Keskikulutus tällä hetkellä pitkaikaistiedoista 20.11.2017 (uusi auto) ... nyt
Kilometrit ~17500km
pa. ~2.6 l/100km
Sähkö ~13.1 kWh/100km
Omalla sähkön hinnalla ~16 kWh vastaa 1l bensiiniä.
=> bensaksi muunnettuna kok. kulutus n. 3.4 l/100km.

PassatGTE2018

Viitaten aiempaan postaukseeni toukokuun alusta...
Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 15.05.18 - klo:12:07
No niin, kokeilin avaimella ilman paristoa myös tuon kaapelin irroituksen.
...
nyt alkoi (ja huomasinkin...) ilmoittelemaan käynnistyksessä avaimen pariston vaihdosta.
Eli jotakuinkin puoli vuotta tuntuu paristo kestävän.

PassatGTE2018

Näkyy olevan laadunparannuskampanja saatavilla itsellä

"Korkeajänniteakun ohjelmistopäivitys    19.09.2018"

Onkohan joku tuota päivitystä tehnyt, ja ennenkaikkea onkohan sillä jotain näkyvää vaikutusta tai onko tietoa mitä tuo parantaa?

ged

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 17.10.18 - klo:10:13
Näkyy olevan laadunparannuskampanja saatavilla itsellä

"Korkeajänniteakun ohjelmistopäivitys    19.09.2018"
Mistäs tuon tiedon näkee?

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy