Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: piizei - 28.01.18 - klo:00:28
Hyviä havaintoja täällä akun kulutuksesta ja siihen vaikuttavista seikoista. Omien havaintojen ja car-netin driving datan perusteella voisi todeta, että kaikista oleellisinta on akun (ja siihen liittyvän elektroniikan) lämpötila liikkeelle lähdettäessä. Lämpimällä akulla kulutus on ollut 20-25kWh/100km, kun taas kylmällä akulla alimmillaan 30kWh ja yleensä 40-45 pintaan, pahimmillaan 64kWh. Nämä luvut kun on pelkällä sähköllä ajellut.

Kylmällä akulla liikenteeseen lähtiessä range ollut 38-42km välillä, mistä tuntuisi sulavan 8-12km jo ekan parin kilsan kohdalla ulkolämpötilasta riippuen. Tämä webastolla lämmitetyillä sisätiloilla ja ilman muuta lisäkulutusta kuin 17-18 asteen AC. Akun lämpenemisen huomaa hyvin siitä kuinka paljon se kykenee ajaessa/jarrutellessa latautumaan.
Voisiko olla niiin, että siloin, kun akku on lämmin, myös sisätilan lämmitys on toiminut ja liikkeelle lähdettäessä sisätilan lämppäri ei lämmitä täysillä niin kauan, kunnes ollaan tavoitelämpötilassa?

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: piizei - 28.01.18 - klo:21:05
Toiseksi kyllä tuo 2,5h latausaika vs reilu 4h houkuttaa. Ja jos hommaa tuollaisen webaston laturin, niin sen saa asennettua aina 22kWh asti, eli laturia voisi käyttä vielä GTE:n jälkeenkin.

Harvaan omakotitaloon taitaa onnistua 22kW laturi. Ihan pikaisesti jos oikein lasken, tarvii 3x35A syötön. Harvassa pääsulakkeetkaan 35A tai ainakaan suuremmat.
Itse valitsin jurikin tuon takia "vain" 11kW wallboxin.
Ja GTE ei tosiaan siitä hyödy, mutta josko visio osuu oikeaan, että jatkossakin tarvii tuota ja voi käyttää koko tehoa.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 29.01.18 - klo:17:08
Harvaan omakotitaloon taitaa onnistua 22kW laturi. Ihan pikaisesti jos oikein lasken, tarvii 3x35A syötön. Harvassa pääsulakkeetkaan 35A tai ainakaan suuremmat.
Itse valitsin jurikin tuon takia "vain" 11kW wallboxin.
Ja GTE ei tosiaan siitä hyödy, mutta josko visio osuu oikeaan, että jatkossakin tarvii tuota ja voi käyttää koko tehoa.

Omakotitaloihin 3 x 25A pääsulakkeet on käytännössä minimi, ja jos vähänkään isompi talo niin 3 x 35A pääsulakkeet on normi. Mutta edes 3 x 35A sulakkeilla ei virtaa sitten kyllä riittäisi juuri mihinkään muuhun kuin 22 kW lataamiseen, joten käytännössä tuo 22 kW vaatisi 3 x 50A pääsulakkeet.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Taky

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.01.18 - klo:22:05
joten käytännössä tuo 22 kW vaatisi 3 x 50A pääsulakkeet.

... sitten kun niitä halutaan kaikkiin kaupunginosan pientaloihin....uuden piuhan veto Olkiluodosta?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Indiestarter

Tulipa kokeiltua, kun oli firman pihalla esittelytilaisuus eikä ole mikään ihmeellinen talviauto ainakaan tuo Passat GTE farmari. En oikein myöskään ymmärrä mikä laittaa ihmisen investoimaan n. 50 000 euroa etuvetoiseen ja tehottomampaan hybridiin kun kilpailijoilla on tarjolla takavetoisia ja tehokkaampia, huomattavasti paremman ajotuntuman sekä vetopidon tarjoavia malleja lähes samalla rahalla. BMW ei tarjoa farmarimallia esimerkiksi 330e, mutta Mercedes tarjoaa C350e farmarin Business Exclusivena 49 800 eurolla.

Tietenkin osasyy voi olla loputon merkkiuskollisuus, mutta kannattaisi varmaan käydä edes kokeilemassa vähän laajemmin niitä muitakin malleja.
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

Normanton

#605
Mikäs kaveri tää Indiestarter oikein on kun käy ketjusta toiseen postaamassa kunnon trolli matskua... Hankkisit parempaa tekemistä.

EDIT: Jotkut ihmiset tarvitsevat tilaa joten autot pitää laittaa koon ja ostaja segmentin kanssa rinnakkain. Eli Passatia tulee verrata koon puolesta 5 sarjan bemariin ja E-sarjan mersuun eikä tuollaisiin pikku kippoihin.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Indiestarter - 30.01.18 - klo:10:20
Tulipa kokeiltua, kun oli firman pihalla esittelytilaisuus eikä ole mikään ihmeellinen talviauto ainakaan tuo Passat GTE farmari. En oikein myöskään ymmärrä mikä laittaa ihmisen investoimaan n. 50 000 euroa etuvetoiseen ja tehottomampaan hybridiin kun kilpailijoilla on tarjolla takavetoisia ja tehokkaampia, huomattavasti paremman ajotuntuman sekä vetopidon tarjoavia malleja lähes samalla rahalla. BMW ei tarjoa farmarimallia esimerkiksi 330e, mutta Mercedes tarjoaa C350e farmarin Business Exclusivena 49 800 eurolla.

Tietenkin osasyy voi olla loputon merkkiuskollisuus, mutta kannattaisi varmaan käydä edes kokeilemassa vähän laajemmin niitä muitakin malleja.
Noista hybrideistä Mersun ja Bemarin versiot ovat aika heikkoja sähköiseltä käyttösäteeltään ja sähkömoottorin tehokin on turhan rajallinen. Ladattavana hybridinä Passat pesee nuo suvereenisti.

Itse autoina nuo pikkupremiumit eivät missään suhteessa tunnu sellaisiltä, että itseäni houkuttelisi maksaa noista pienehköistä kulkineista premiumlisiä varusteista.

Kävin kokeilemassa mm. puolen tusinaa Bemaria ja tuo C:n lisäksi E-Klassen. Ainoa noista vähän kiinnostava oli E-Klasse, josta kuitenkaan ei ollut hybridiä ja sen hinta varusteltuna nousi kosmiselle tasolle. Silmiin pistävää noissa oli myös onneton älypuhelinintegraatio. Ei oikein motivoi maksaa poskettomia premiumvarustehintoja, jos listalta ei löydy edes Android Autoa. Passat nousi todella selvästi noiden edelle monessakin suhteessa. Merkkiuskollisuudesta tuskin voi puhua, koska tämä on ensimmäinen koskaan omistamani Volkkari. Näin jälkeenpäin ei ole kaduttanut valinta yhtään.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Indiestarter - 30.01.18 - klo:10:20
Tulipa kokeiltua, kun oli firman pihalla esittelytilaisuus eikä ole mikään ihmeellinen talviauto ainakaan tuo Passat GTE farmari. En oikein myöskään ymmärrä mikä laittaa ihmisen investoimaan n. 50 000 euroa etuvetoiseen ja tehottomampaan hybridiin kun kilpailijoilla on tarjolla takavetoisia ja tehokkaampia, huomattavasti paremman ajotuntuman sekä vetopidon tarjoavia malleja lähes samalla rahalla. BMW ei tarjoa farmarimallia esimerkiksi 330e, mutta Mercedes tarjoaa C350e farmarin Business Exclusivena 49 800 eurolla.

Tietenkin osasyy voi olla loputon merkkiuskollisuus, mutta kannattaisi varmaan käydä edes kokeilemassa vähän laajemmin niitä muitakin malleja.

Itse ainakin tiedän pari firmaa joiden autoetupolitiikassa on kannustettu pieniin CO2 päästöihin ja jos tietty raja alittuu niin firma maksaa osan (esim 25% tai 50%) autoedun arvosta jolloin juurikin ladattavat hybridit on erittäin houkutteleva vaihtoehto. Sitten kyseiset firmat ovat vielä tehneet tietyn leasing firman kanssa sopparin eli kaikki merkit eivät ole vapaasti saatavilla vaan ne kyseisen firman merkit. Näihin seikkoihin juurikin Passat GTE on osunut kuin nyrkki Indiestarterin silmään niin varmasti moni valitsee sen työsuhdeautoksi. (varmaan tämän takia firman pihalla oli esittelytilaisuus)

Itse en valitse pemaria sen takia että ne on mielestäni poikkeuksetta helvetin rumia ja mersuja en valitse sen takia että mielestäni suuri osa niistä on "pappamaisia" autoja. Mersuilla paljon ajaneena kyllä tiedän millainen ajotuntuma niissä on ja en näe niissä mitään niin suurta ylistämisen tarvetta verrattuna VAG vehkeisiin, ergonomialta VAG on ollut itselle tähän mennessä paras auto.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Indiestarter

Näinhän se useassa hieman laajemman työsuhdeautokannan firmassa tosiaan on, että hybridimalleille tulee erikoiskannustimet.

Mukavaa, että olet ajanut Mersuilla, mutta vaikuttaa jotenkin että olet ehkä ajanut joillakin antiikkisilla malleilla. Itselle kävi nimittäni niin, että Audin A6 3.0 TDI quattrolla ajelut vaihtuivat avovaimon kanssa päittäin hänen hankittua vm. 2011 Mercedes SLK:n keväällä 2015. Audilla ajelu alkoi tuntumaan joka kerta entistä tylsemmältä kun olin ajellut tuolla SLK:lla. Audi on kuitenkin raskas ja kankeahko vankkuri tuohon Mersuun verrattuna. Pappamaisuus oli kyllä tuosta SLK:sta kaukana kuten myös useamman kerran eri tilanteessa koeajamassani uudessa E220d. Tämä todella positiivinen kokemus siivittikin minua viimeisimmässä autonvaihdossa, jossa Audi lähti ja tilalle tuli Mercedeksen E220d ja näin palasin takavetokantaan. Avovaimoni taas vaihtoi SLK:n sitten Audin Q5 malliin, vaikka olisi puolestani voinut pitää tuota SLK:ta pidempäänkin :)

Tuo roadsterin tuoma ajoelämys on alkanut taas kutittelemaan ja katselemmekin täältä, josko Vagarena tarjoaisi vinkkejä käytetyn Cayman / Boxster Porschen hankintaan
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Indiestarter - 30.01.18 - klo:12:15
Mukavaa, että olet ajanut Mersuilla, mutta vaikuttaa jotenkin että olet ehkä ajanut joillakin antiikkisilla malleilla. Itselle kävi nimittäni niin, että Audin A6 3.0 TDI quattrolla ajelut vaihtuivat avovaimon kanssa päittäin hänen hankittua vm. 2011 Mercedes SLK:n keväällä 2015. Audilla ajelu alkoi tuntumaan joka kerta entistä tylsemmältä kun olin ajellut tuolla SLK:lla. Audi on kuitenkin raskas ja kankeahko vankkuri tuohon Mersuun verrattuna. Pappamaisuus oli kyllä tuosta SLK:sta kaukana kuten myös useamman kerran eri tilanteessa koeajamassani uudessa E220d. Tämä todella positiivinen kokemus siivittikin minua viimeisimmässä autonvaihdossa, jossa Audi lähti ja tilalle tuli Mercedeksen E220d ja näin palasin takavetokantaan. Avovaimoni taas vaihtoi SLK:n sitten Audin Q5 malliin, vaikka olisi puolestani voinut pitää tuota SLK:ta pidempäänkin :)


Jos en nyt ihan väärin muista niin kaikki ajamani mersut ollut C ja E malleja ja osuvat -02 ja -15 vuosimallien väliin, tiedä sitten mitä juuri sinä pidät antiikkina.. Urheiluautot (SLK) kannattaa jättää pois laskuista kun ei millään muotoa sovi suurimman osan suomalaisista käyttöautoksi, ei myöskään minun. Ja kyllä -15 mallinen C-farkku on juurikin kankea verrattuna nykyiseen Golf seiskaani tai sukulaisen Golf kutoseen, A4 B7 oli kyllä kankea tuntumaltaan kuten C-sarjalainen.

Tiesitkö muuten että E-mersussa on sellainen imago haitta, että aina kun ajat E200d tai E220d mesellä niin yllättävän moni ajattelee että menit vanhan taxin ostamaan prkl..  :D

PS. Indiestarterin kanssa keskustelu taitaa olla yhtä antoisaa kuin talvirenkaista keskustelu -karpan- kanssa.. Ulosanti pelkkää paskaa ja luetun ymmärtämistä ei ole  :-*
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

akk

Kyllä itselleni olisi 330e ihan validi vaihtoehto GTE:lle. Tehoa löytyy enemmän ja toimintasäde sähköllä on vw: n luokkaa. Hinnatkin taitavat mennä aika samoihin, tosin gte:n saa varmaan pikkaisen paremmin varustettuna (esim. navilla)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

teräksenharmaa

Kokeilin akun lämpötilan vaikutusta sähkönkulutukseen ajamalla täsmälleen saman työmatkani eilen latauksesta lämpimn akuin ja tänään kylmin akuin. Sisätilan lämmitin oli sammutettuna molemmilla kerroilla, jottei se pääse sotkemaan tuloksia. Lämpimin akuin kulutukset 17,4 ja 20,2 kWh/100km. Kylmin akuin matkat samassa järjestyksessä 18,2 ja 19,7 kWh/100km. Myös ajotietokoneen mielestä jäljellä olevat kilometrit olivat tuossa täysin suhteessa kulutuksiin. Kylmin akuin säät olivta pari astetta kylmempia ja matkana 15 km, josta 8 kilometriä vakkarissa 100 km/h mittarin mukaan ja loput taajama-/kaupunkiajoa.

Tässä kokeessa akun lämpötilalla ei ollut mitään havaittavaa merkitystä. Tietty tuossa on vain pari vetoa per akkulämpö, mutta eivätköhän erot näkyisi tälläkin otannalla, jos ne olisivat merkittäviä.

Kylmien ja lämpimien akkujen ero taitaisi tulla paremmin esiin, jos jarruttelisi enemmän. Kylmät akuthan ottavat huonosti vastaan energiaa. Toisaalta jos lataa akut täyteen, niin ei silloinkaan ei energia tartu akkujn, ennen kuin sinne on ehtinyt vajoamreilusti tilaamuudelle energialle.

biili_

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.01.18 - klo:22:07
Kokeilin akun lämpötilan vaikutusta sähkönkulutukseen ajamalla täsmälleen saman työmatkani eilen latauksesta lämpimn akuin ja tänään kylmin akuin. Sisätilan lämmitin oli sammutettuna molemmilla kerroilla, jottei se pääse sotkemaan tuloksia. Lämpimin akuin kulutukset 17,4 ja 20,2 kWh/100km. Kylmin akuin matkat samassa järjestyksessä 18,2 ja 19,7 kWh/100km. Myös ajotietokoneen mielestä jäljellä olevat kilometrit olivat tuossa täysin suhteessa kulutuksiin. Kylmin akuin säät olivta pari astetta kylmempia ja matkana 15 km, josta 8 kilometriä vakkarissa 100 km/h mittarin mukaan ja loput taajama-/kaupunkiajoa.

Tässä kokeessa akun lämpötilalla ei ollut mitään havaittavaa merkitystä. Tietty tuossa on vain pari vetoa per akkulämpö, mutta eivätköhän erot näkyisi tälläkin otannalla, jos ne olisivat merkittäviä.

Kylmien ja lämpimien akkujen ero taitaisi tulla paremmin esiin, jos jarruttelisi enemmän. Kylmät akuthan ottavat huonosti vastaan energiaa. Toisaalta jos lataa akut täyteen, niin ei silloinkaan ei energia tartu akkujn, ennen kuin sinne on ehtinyt vajoamreilusti tilaamuudelle energialle.

Hyvä testi, kiitos tästä! Oletan, että kylmä akku = auto yön yli ulkona, ja lämmin akku = auto lämpimässä tallissa yön?

Tulokset eivät kuitenkaan olleet mieleen, kun itse olen tässä tyytynyt ajattelemaan että talven heikot sähkökilometrit johtuvat kylmistä akuista. Mistähän tuo sitten johtuu..

Noihin saamiisi kulutuksiin kun lisää hytin lämmityksen niin ollaan tuolla ~26kWh/100km huiteilla, joka sitten vastaa omia kulutuksiani. Sähköllä en kuitenkaan pääse kuin <25km pakkasilla. Oliko sinulla kuitenkin komeasti yli 30km sähkökilometrit?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 31.01.18 - klo:22:15
Hyvä testi, kiitos tästä! Oletan, että kylmä akku = auto yön yli ulkona, ja lämmin akku = auto lämpimässä tallissa yön?

Tulokset eivät kuitenkaan olleet mieleen, kun itse olen tässä tyytynyt ajattelemaan että talven heikot sähkökilometrit johtuvat kylmistä akuista. Mistähän tuo sitten johtuu..

Noihin saamiisi kulutuksiin kun lisää hytin lämmityksen niin ollaan tuolla ~26kWh/100km huiteilla, joka sitten vastaa omia kulutuksiani. Sähköllä en kuitenkaan pääse kuin <25km pakkasilla. Oliko sinulla kuitenkin komeasti yli 30km sähkökilometrit?
Lämmin akku on kylmässä hallissa tai pihalla useamman tunnin jäähtynyt ja lämmin on taas samoissa tiloissa latauksen lämmittämä. Kylmänä nuo akut eivät antaneet edes täyttä tehoa ulos, mutta lämpimien akkujen kanssa mittari oli siellä max-päässä. Noiden pienempien aamulla ajettujen kulutusten jälkeen oli 32 ja 34 kilometriä näytössä jäljellä, eli eiköhän sieltä akusta yhteensä ainakin 40 kilometriä olisi helposti irronnut irronnut.

Mun mielestä talvella lämmitys on se, joka eniten kilometrejä tiputtaa. Toki myös kylmät renkaat ja vesi monssa muodoissaan tiellä syövät energiaa, mutta lämmitys on selkeästi isoin juttu. Jos lähtee kylmällä autolla ja säätää kakkosella alkavia lukuja ilmastointiin, niin lämmitys imee lähelle viittä kilowattia tovin aikaa. Se on saman verran kuin nykyisen kulutusmittaussyklin vaatima keskiteho.

Itse en juurikaan säädä lämpötilaa yli kahdenkympin. Joku 16-18 astetta riittää mulle talvikamppeiissa mainiosti ja usein pärjää kokonaan ilmankin. Jos jostain syystä on kylmä, niin penkin lämmitn on paljon energiatehokkaampi tapa lämmittää mies kuin siinä sisävussa kuumentaa iso määrä ilmaa. Ja kun lämmittää laturin nokassa auton verkkovirralla ”ylilämpimäksi” ennen lähtöä, niin sekin säästää akun energiaa.

akk

^ Miten tilanne sitten kesällä, jos jostain kumman syystä joutuisi käyttämääm viilennystä ? Onko niin että jos halutaan päästä maksimaaliseen ajomatkaan sähköllä, niin lämmityslaite/ilmastointi on aina pidettävä kiinni...menee kyllä aika epämukavaksi  ::)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

TDiih

Lainaus käyttäjältä: akk - 01.02.18 - klo:07:04
^ Miten tilanne sitten kesällä, jos jostain kumman syystä joutuisi käyttämääm viilennystä ? Onko niin että jos halutaan päästä maksimaaliseen ajomatkaan sähköllä, niin lämmityslaite/ilmastointi on aina pidettävä kiinni...menee kyllä aika epämukavaksi  ::)
Tottakai se vaikuttaa energiankulutukseen, koska energiaa ei voi syntyä tyhjästä. Jäähdytys toimii lämpöpumpulla(kompuralla) niin kuin polttomoottorikäyttöisessä autossa. Pumpun hyötysuhde on kuitenkin melko korkea joten se ei kuluta kovin paljoa energiaa. Suurena etuna näissä on se, että auton voi jäähdyttää etukäteen jo ennen lähtöä kun auto on tolpassa latauksessa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: akk - 01.02.18 - klo:07:04
^ Miten tilanne sitten kesällä, jos jostain kumman syystä joutuisi käyttämääm viilennystä ? Onko niin että jos halutaan päästä maksimaaliseen ajomatkaan sähköllä, niin lämmityslaite/ilmastointi on aina pidettävä kiinni...menee kyllä aika epämukavaksi  ::)
Maksimaalista ajomatkaa tavoiteltaessa tosiaan kannattaa sammuttaa kaikki mitä vain voi radiosta ja navigoinnista lähtien, mutta kesällä pääsee kyllä aika pitkälle myös ilmastoinnin ollessa päällä. Suomen suvessa viilennystarve on sen verran vähäinen, että se syö paljon vähemmän energiaa kuin lämmitys talvella. Jossakin kuumassa maassa tilanne voisi olla toinen.

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 01.02.18 - klo:07:55
Tottakai se vaikuttaa energiankulutukseen, koska energiaa ei voi syntyä tyhjästä. Jäähdytys toimii lämpöpumpulla(kompuralla) niin kuin polttomoottorikäyttöisessä autossa. Pumpun hyötysuhde on kuitenkin melko korkea joten se ei kuluta kovin paljoa energiaa. Suurena etuna näissä on se, että auton voi jäähdyttää etukäteen jo ennen lähtöä kun auto on tolpassa latauksessa.

Jäähdytyksen hyötysuhde on heikko verrattuna lämmitykseen, jossa se lähentelee sataa. Ero tulee tarpeista. Siinä missä Suomessa kesällä jo kymmenen asteen viilennys ulkoilmaan nähden on valitettavan harvinainen ja tyypillisesti puhutaan ihan parista hassusta asteesta, talvella tyypillisesti lämmitetään 20-30 astetta ja tarve voi nousta 50 asteeseenkin. Ilmastoinnin kompura ottaa kyllä 3,6 kW:iin asti tehoa, jos vain tarvetta löytyy, mutta viime vuonnakaan Suomessa ei tainnut montaa hetkeä olla, jolloin ilmastoinnin kompura joutui koville.

V60

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.02.18 - klo:00:28
Itse en juurikaan säädä lämpötilaa yli kahdenkympin. Joku 16-18 astetta riittää mulle talvikamppeiissa mainiosti ja usein pärjää kokonaan ilmankin. Jos jostain syystä on kylmä, niin penkin lämmitn on paljon energiatehokkaampi tapa lämmittää mies kuin siinä sisävussa kuumentaa iso määrä ilmaa. Ja kun lämmittää laturin nokassa auton verkkovirralla ”ylilämpimäksi” ennen lähtöä, niin sekin säästää akun energiaa.

Noh, kukin tyylillään. Itse lämmitän diesel- auton webastolla lämpimäksi, heitän takin takapenkille ja lähden ajoon. Koen melko epämukavaksi ajaa autoa paksu toppatakki päällä. Tottumiskysymyksiä nämä tietenkin ovat. Aikoinaan ajettiin ulsterit päällä ja lasit jäässä kun autot ja olosuhteet oli mitä oli. Mutta nykyään on tullut jo vähän mukavuudenhaluiseksi.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 01.02.18 - klo:10:26
Noh, kukin tyylillään. Itse lämmitän diesel- auton webastolla lämpimäksi, heitän takin takapenkille ja lähden ajoon. Koen melko epämukavaksi ajaa autoa paksu toppatakki päällä. Tottumiskysymyksiä nämä tietenkin ovat. Aikoinaan ajettiin ulsterit päällä ja lasit jäässä kun autot ja olosuhteet oli mitä oli. Mutta nykyään on tullut jo vähän mukavuudenhaluiseksi.
Toppatakkia en ole tänä talvena edes käyttänyt, mutten näe mitään pointtia riisua mukavampaakaan takkia noilla ladattavien hybridien sähköisillä toimintasäteillä - varsinkaan talvella.

piizei

Vielä muutama huomio kylmällä akulla liikkeelle lähtiessä. AC ja muut lämmityselementit näyttäisivät pikkupakasille vievän sen 3,6-5kWH. Kulutusmittaria kuitenkin kun katsoo, niin hyppii se helposti siellä 80-100kWh/100km, kun kylmällä akulla lähtee rauhallisesti liikenteeseen. Eikä se tosiaan jarrutusenergiaa ota vastaan kunnolla, vaikka range olisi jo pudonnut 30km tuntumaan.

Täydellä ja lämpimähköllä akulla lähtiessä liikenteeseen kulutusmittari näyttää ihan eri lukuja (40-50kWh kaupunkiajossa kiihdyteltäessä) ja jarrutusenergiaakin ottaa vastaan ihan eri tavalla. Tämä ongelma tietenkin korostuu lyhyillä matkoilla. Olisikin parempi testata sama setti 5km tai max 10km matkalla. Melko varmasti kylmän akun kulutuksen ero näkyisi selkeämmin. Vain autotalli puuttuu...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: piizei - 01.02.18 - klo:23:09
Vielä muutama huomio kylmällä akulla liikkeelle lähtiessä. AC ja muut lämmityselementit näyttäisivät pikkupakasille vievän sen 3,6-5kWH. Kulutusmittaria kuitenkin kun katsoo, niin hyppii se helposti siellä 80-100kWh/100km, kun kylmällä akulla lähtee rauhallisesti liikenteeseen. Eikä se tosiaan jarrutusenergiaa ota vastaan kunnolla, vaikka range olisi jo pudonnut 30km tuntumaan.

Täydellä ja lämpimähköllä akulla lähtiessä liikenteeseen kulutusmittari näyttää ihan eri lukuja (40-50kWh kaupunkiajossa kiihdyteltäessä) ja jarrutusenergiaakin ottaa vastaan ihan eri tavalla. Tämä ongelma tietenkin korostuu lyhyillä matkoilla. Olisikin parempi testata sama setti 5km tai max 10km matkalla. Melko varmasti kylmän akun kulutuksen ero näkyisi selkeämmin. Vain autotalli puuttuu...
Alle 5 km/h nopeuksissa ja paikallaan seistessä sähkön kulutus ilmaistaan yksiköllä kWh/h joka on siis sama kuin kW. Kuinka tuo näkyy sitten yli 5 km/h nopeuksissa käytettävässä yksikössä kWh/100 km, riippuu sitten täysin nopeudesta. Jos lämmittimet ottavat vaikkapa 5 kW, niin nopeudella 10 km/h ajettaessa se nostaa sähkönkulutusta 50 kWh/100 km. Eli kulutuksiin hitaissa vauhdeissa lämmityksellä on hyvin suuri merkitys, joka näkyy selvimmin juurikin rauhallisesti liikkeelle lähdettäessä ja suuruusluokka on täsmälleen se, mistä tuossa kirjoitit.

Itse en saanut mitään mainittavaa eroa edes ensimmäiselle kilometrille kylmän ja lämpimän akun välillä, kun seurasin keskikulutuksen kehittymistä. Mun silmään vaikuttaa siltä, että kokemasi erot johtuvat siitä, että kun lähdet liikkeelle lämpimällä akulla, niin samalla myös autosi on sisältä lämmin ja sen vuoksi lämmitystarve on alhaisempi. Olenko oikeassa, että akun ja sisätilojen lämpötilan välillä on tuo yhteys?

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.01.18 - klo:15:42
Webasto lämmittää vain sisätilat, eikä se nestekierto ole millään tavalla ole tekemisissä akun kanssa. Akulle, tehoelektroniikalle ja laturille on oma jäähdytyskierto.
Onko tosiaan näin, että Webasto ei lämmitä lainkaan moottoria?

qsla

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 02.02.18 - klo:13:37
Onko tosiaan näin, että Webasto ei lämmitä lainkaan moottoria?

Ei valitettavasti lämmitä jos on muita foorumilaisia uskominen. Ilmeisesti muutenkin tuo webaston lisääminen järjestelmään ei ole ollut mukana suunnitteluvaiheessa. Tämä on mielestäni suuri virhe ,että polttomoottoria ei esilämmitetä. Mutta toisaalta, olihan sitä 10v sitten tilanne sama esim V korin golffissa jossa tehdas webasto.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 23.01.18 - klo:08:53
Akun lämpötila vaikuttaa.
Lataan illalla 70% asti ja loput aamulla ajastimella lähtöhetkeen ja töistä lähden suoraan tolpasta.

Pitäisikö olla mahdollista ajastetulla lähtoajalla ladata ennen lähtöä?
Itse kokeilin ensimmäistä kertaa tälle aamulle siten, että illalla ohjelmoin
alempi latausraja 70%
ylempi latausraja 100%
Lataus oli aktivoitu lataupaikkaprofiilissa.
Lähtöaika / profiili oli aktivoitu aamulle.

Illalla latasi 70% ja lopetti siihen.
Mutta aamulla ei lähtöaikaan mennessä ollut ladannut yhtään lisää.

Pitäisikö olla ohjelmoitavissa niin, että lataa juuri ennen lähtöä? Vai onko minulla tuossa jotain väärin?

biili_

Lainaus käyttäjältä: qsla - 02.02.18 - klo:14:56
Ei valitettavasti lämmitä jos on muita foorumilaisia uskominen. Ilmeisesti muutenkin tuo webaston lisääminen järjestelmään ei ole ollut mukana suunnitteluvaiheessa. Tämä on mielestäni suuri virhe ,että polttomoottoria ei esilämmitetä. Mutta toisaalta, olihan sitä 10v sitten tilanne sama esim V korin golffissa jossa tehdas webasto.

Itse olen pistänyt merkille, että jos ei lämmitä webastolla niin ei anna e-modella ajaa kovin helposti pakkasella. Jos on webastolla lämmittänyt, niin sitten E-modella voi ajella jopa <-15C.

Eli kyllä itse luulisin tuon webaston lämmittävän moottoriakin.

biili_

Lainaus käyttäjältä: PassatGTE2018 - 02.02.18 - klo:14:56
Pitäisikö olla mahdollista ajastetulla lähtoajalla ladata ennen lähtöä?
Itse kokeilin ensimmäistä kertaa tälle aamulle siten, että illalla ohjelmoin
alempi latausraja 70%
ylempi latausraja 100%
Lataus oli aktivoitu lataupaikkaprofiilissa.
Lähtöaika / profiili oli aktivoitu aamulle.

Illalla latasi 70% ja lopetti siihen.
Mutta aamulla ei lähtöaikaan mennessä ollut ladannut yhtään lisää.

Pitäisikö olla ohjelmoitavissa niin, että lataa juuri ennen lähtöä? Vai onko minulla tuossa jotain väärin?

Kylläkai sen tuolla pitäisi toimia. Ainakin itsellä noin. Laitappas kuvat asetus-sivuilta niin voi verrata..

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: qsla - 02.02.18 - klo:14:56
Ei valitettavasti lämmitä jos on muita foorumilaisia uskominen. Ilmeisesti muutenkin tuo webaston lisääminen järjestelmään ei ole ollut mukana suunnitteluvaiheessa. Tämä on mielestäni suuri virhe ,että polttomoottoria ei esilämmitetä. Mutta toisaalta, olihan sitä 10v sitten tilanne sama esim V korin golffissa jossa tehdas webasto.

Olisiko jotain faktaa tarjota tuon vahvistukseksi? Itselle aikoinaan myyjä kertoi, että webasto lämmittää moottoria ja tiesi jopa sen että ajossa webasto ei toimi, mistä voi päätellä että oli ilmeisesti ihan oikeasti jopa tietoa asiasta.

Passat GTE Variant

PassatGTE2018

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 02.02.18 - klo:15:49
Kylläkai sen tuolla pitäisi toimia. Ainakin itsellä noin. Laitappas kuvat asetus-sivuilta niin voi verrata..

Albumin lopussa kuvakaappaukset asetuksista.

https://photos.app.goo.gl/qYqJNuq8Sdp9CHhs2

Indiestarter

Ongelmaksi muodostuu lisäksi se, että kun etuvetoinen hybridi lastataan täyteen tavaraa tai ihmisiä, niin painonjakauma on jo niin epäedullinen että talviajo on melkoisen hirveää sen etuvetoisuuden lisäksi
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Indiestarter - 02.02.18 - klo:17:55
Ongelmaksi muodostuu lisäksi se, että kun etuvetoinen hybridi lastataan täyteen tavaraa tai ihmisiä, niin painonjakauma on jo niin epäedullinen että talviajo on melkoisen hirveää sen etuvetoisuuden lisäksi
Teknikens Världin hirven väistöä simuloivasta kokeesta voit tarkastaa sen, miten Passat ja C-Klasse hybridit käyttäytyvät kuormattuna väistössä, niin ei tarvitse tyhjään mutuilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy