Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Torp

Lainaus käyttäjältä: TAG - 04.09.17 - klo:23:30
Jos sulla on tilanne, jossa joudut käyttämään taloyhtiön lämpötolppaa, niin älä nyt ainakaan tilaa autoa ennenkuiin olet selvittänyt taloyhtiön päässä asiat, siis luvan sähköauton lataamiseen.

Itsellä lämpötolppa, jossa vain aamulla sähköä ohjatusti ja ei mitään mahdollisuutta vielä sähköiseen liikkumiseen. Lähivuosina taloyhtiössä suunnitteilla sähköremppa autohalliin, jossa asia sitten korjataan. Sitä ennen mukava lukea näistä eri tukimuodosta mitä suunnitellaan, mutta jossa missään ei ole investointiapujen suunnitelmaa meidän kaltaisiin asuntoyhtiöihin, jossa saisi saman tien 80 sähköautohallipaikkaa tukemalla remppaa. Itseasiassa itse kannattaisin paljon enemmän latauspisteiden rakentamisen tukemista kuin itse auton tukemista. Ensimmäinen tuo pysyvän edun, jälkimmäinen vain yhden auton verran.

Koko taloyhtiön muuttaminen nykyaikaan on liian hidas prosessi, siksi soittelinkin jo isännöitsijälle ja kyselin, että millainen homma olisi jos vaihtaisin vain oma (ja luonnollisesti naapurin) tolpan tuollaiseen josta ei ole yhtiölle haittaa. Hän ei nähnyt ongelmia, ainakaan jos teen hankinnan omalla kustannuksella ja mahdollisesti muuttaessa vaihdatan sitten alkuperäisen tolpan takaisin. Muutkin toki käyttävät lämmityskaudella max 2h/vrk moottorin+sisätilan lämmittämiseen, joten tuo "normaali" kulutus vähennettäisiin siitä mitä tulisin maksamaan yhtiölle uudella tolpalla mitatusta kulutuksesta.

Latausinfran rakentamisen tukeminen voisikin olla hyvä asia, kunhan ei taas pakoteta järjettömyyksiä jokaiseen uuteen taloon tai remonttiin. Täytyykin ehkä jäädä odottamaan josko hallitukselta tulisi tukea mun tolppapäivitykselle kun liikennetyöryhmäkin suunnitteli viime viikon väliraportissaan tukea infran rakentamiselle.  ;)

Kinos

Lataus Teslan laturista ei onnannut tänään Verkkokaupa Salmisaaren alakerrasta, onkohan kukaan muu törmännyt samanlaiseen tilanteeseen? Piti sit oma laturi kaivaa auton kontista ja latailla pistokkeesta.

fleetwood

Verkkokaupan laturi onkin ihan eri juttu. Se on Teslan ns. Destination charger, joka on lukittu toimimaan tarkoituksella vain Teslojen kanssa. Tesla home charger taas on ihan sama laite, mutta se lataa muitakin.

Jaa että miksi lukittu, ilmeisesti ko. firma on saanut silloin laturin halvemmalla Teslalta tms.
Passat GTE Variant

Topjanne

Auto oli eilen huollossa vaihteisto-ongelman takia. Huoltokampanjassa mainitun laajemman päivityspaketin lisäksi löytyi myös erikseen vaihteiston nykimiseen liittyvä päivitys. Muutaman ajomatkan perusteella näyttäisi siltä, että ainakin kakkoselle vaihtuu nyt huomattavasti pehmeämmin. Neloselle vahtuessa tuntuu edelleen pieni nykäisy aina välillä, mutta ei niin häiritsevästi kuin aiemmin.

foxnen

Auto kävi 93B8 päivityksessä. AID:lta poistui hybridi käynnistyy, tilalla autonkuva ja avaimen haltijan nimi sekä ääni merkki kuului. Vaihteiston vaihto toiminto pehmeni ja hävisi lähes olemattomiin.  ;D
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

foxnen

Vuorokausi meni, niin kyllä se hybridi käynnistyy teksti tuli. Ajelin valkoinen Jopo vetokoukussa ja huomasin minulle uusia juttuja. Jarruvalot palavat aina, kun: auto seisoo paikoillaan hold pidossa tai auto hidastuu B moodilla tai adaptiivinen vakkari jarruttaa. Kävin juuri tankilla 49,5l 3884km ja kulutus 1,27l/100km.
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Tseitse

Millaisiin matkakulutuslukemiin olette päässeet tyhjällä akulla. Pidempää maantieajoa ei ole vielä tullut ajettua että olisi voinut kokeilla, mutta hetkellinen kulutus näyttää noin 7-8 litraa ajoi sitten 60, 80 tai 100 kmh. Lataus on hybriditoiminnolla aika taajaan päällä joka arvatenkin nostaa lukemaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Tseitse - 10.09.17 - klo:18:47
Millaisiin matkakulutuslukemiin olette päässeet tyhjällä akulla. Pidempää maantieajoa ei ole vielä tullut ajettua että olisi voinut kokeilla, mutta hetkellinen kulutus näyttää noin 7-8 litraa ajoi sitten 60, 80 tai 100 kmh. Lataus on hybriditoiminnolla aika taajaan päällä joka arvatenkin nostaa lukemaa.
Jos ihan tyhjillä akuilla ajaa, niin akkuja ladataan polttomoottorilla ja se näkyy rajusi kulutuksessa. Parempi puhua hybridimoodista akunmlatauksenmpysyässä samana. Maantieajossa pidemmillä pätkillä ilman sähköä kulutukseni ovat vaihdelleet jossain vähän vajaan viiden ja kuuden litran välillä. Kerran meni seitsemänkin, mutta se vääti selllaista ajorytmiä, että Suomessa hyvin tosennäköisesti lähtisi kortti pitkäksi aikaa. Otollisissa olosuhteissa vaihteleviä maantienopeuksia ajellen kulutus on lähellä viittä.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Tseitse - 10.09.17 - klo:18:47
Millaisiin matkakulutuslukemiin olette päässeet tyhjällä akulla. Pidempää maantieajoa ei ole vielä tullut ajettua että olisi voinut kokeilla, mutta hetkellinen kulutus näyttää noin 7-8 litraa ajoi sitten 60, 80 tai 100 kmh. Lataus on hybriditoiminnolla aika taajaan päällä joka arvatenkin nostaa lukemaa.

5.5l/100km kesällä ja talvella ~6l/100km.

Tseitse

Hetkellisen kulutuksen mittaria en kyllä saa viitosen lukemiin vaikka kuinka keveällä jalalla ajaisi tasaista tietä. Tiedä sitten kuinka tarkkoja nuo on.

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 08.09.17 - klo:16:39
Auto kävi 93B8 päivityksessä. AID:lta poistui hybridi käynnistyy, tilalla autonkuva ja avaimen haltijan nimi sekä ääni merkki kuului. Vaihteiston vaihto toiminto pehmeni ja hävisi lähes olemattomiin.  ;D

Eikö edes neloselle vaihtaessa nykäise enää lainkaan?

foxnen

Päivityksen jäkeen ei huomaa vaihteen vaihtumisia.  ;D
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Topjanne

Miten te ”Tilapäislataajat” säilytätte latauskaapelia latausten välillä? Keräättekö kaapelin aina talteen takakonttiin vai lojuuko se vaan maassa tai lattialla? Itse värkkäsin jonkinlaisen ripustuskoukun autokatoksen seinälle, mutta vähän siistimpikin voisi tulla kyseeseen. Tarkoitus olisi saada plugi jonkinlaiseen taskuun, jolloin kumitulppaa ei tarvitsisi enää käyttää. Eihän se tulppa kovin hankalakaan ole, mutta ainahan voi vähän optimoida. Suurin osa latauskaapelista on siis sisätiloissa ja ulkona on vain sopivan pituinen pätkä kaapelia. Tavoitteena olisi toki saada auto talliin, mutta toistaiseksi se on varattu kesäautolle.

Netistä löytyi pitimiä, joihin plugi vain kliksautetaan kiinni ja vapautetaan nappia painamalla.
https://www.jpson.com/product/iec-62196-2-type-2-plug-holder-dock-for-ev-charging-station_p1057.html
https://ecoharmony.co.uk/products/type-2-ev-plug-holder

Sitten löytyi 3D-tulostettava versio, jossa on yläosana kuppi, jonka sisään plugi törkätään ja alaosana kannatin, johon plugin varsi lasketaan. Yläosa on varmaan aikalailla yleispätevä Type 2 "plugien kanssa, mutta alaosassa taitaa olla pientä merkkikohtaista vaihtelua.
https://www.thingiverse.com/thing:1425959/#made

biili_

Itellä kaapeli roikkuu seinällä seinään kiinnitetyn "lämmitystolpan" pään ympärillä.

Ompas muuten halpa 16A chukolaturi tuola jpsonilla:
https://www.jpson.com/product/62196-type-2-portable-charger-cord-model-2-for-electric-vehicle-ev-charging_p1108.html
229usd

finzki

Topjanne: Itsellä juurikin tuo jpsonin dummy-pidike, ja rautakaupasta ostettu "letkupidike" tai "koukku", jossa kaapeli löyhällä kelalla. Mötkikkä roikkuu tuossa koukussa kiinni mustekalalla, jolloin sen saa tarvittaessa helposti mukaan. Eipähän ole lattialla pyörimässä.


Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 12.09.17 - klo:08:54
Miten te ”Tilapäislataajat” säilytätte latauskaapelia latausten välillä? Keräättekö kaapelin aina talteen takakonttiin vai lojuuko se vaan maassa tai lattialla? Itse värkkäsin jonkinlaisen ripustuskoukun autokatoksen seinälle, mutta vähän siistimpikin voisi tulla kyseeseen. Tarkoitus olisi saada plugi jonkinlaiseen taskuun, jolloin kumitulppaa ei tarvitsisi enää käyttää. Eihän se tulppa kovin hankalakaan ole, mutta ainahan voi vähän optimoida. Suurin osa latauskaapelista on siis sisätiloissa ja ulkona on vain sopivan pituinen pätkä kaapelia. Tavoitteena olisi toki saada auto talliin, mutta toistaiseksi se on varattu kesäautolle.

Netistä löytyi pitimiä, joihin plugi vain kliksautetaan kiinni ja vapautetaan nappia painamalla.
https://www.jpson.com/product/iec-62196-2-type-2-plug-holder-dock-for-ev-charging-station_p1057.html
https://ecoharmony.co.uk/products/type-2-ev-plug-holder

Sitten löytyi 3D-tulostettava versio, jossa on yläosana kuppi, jonka sisään plugi törkätään ja alaosana kannatin, johon plugin varsi lasketaan. Yläosa on varmaan aikalailla yleispätevä Type 2 "plugien kanssa, mutta alaosassa taitaa olla pientä merkkikohtaista vaihtelua.
https://www.thingiverse.com/thing:1425959/#made

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 12.09.17 - klo:17:35
Ompas muuten halpa 16A chukolaturi tuola jpsonilla:
https://www.jpson.com/product/62196-type-2-portable-charger-cord-model-2-for-electric-vehicle-ev-charging_p1108.html
229usd
Itse kyllä välttäisin 16 ampeerin latausta sukon kautta. Usein jo 10 ampeeriakin on rajoilla.

kivilaak

Lataustapakartoituksessa autokatoksen pistorasia todettiin kaikin puolin toimivaksi omalla 16A propulla ja vikavirtasuojakin toimii. Nyt sitten pitäisi miettiä tuuppaako tuohon rasiaan kiinni jostain hankittavan 16A schuko-laturin vai hankkisiko oikean laturin jonka asentaisi rasian paikalle. Maksavat vaan kotimaassa niin tolkuttomasti ettei pistokehybridillä maksa itseään takaisin verrattuna auton mukana tulleeen 8A laturin lisänä (se parin tunnin nopeutus). Onkos kellään kokemusta näistä, olisi jo järjellisen hintainen  https://evonestop.co.uk/collections/domestic-charging-points/products/wallpod-ev-homecharge-type-2-tethered-cable-5m-1

teräksenharmaa

Eipä noista kartoituksista ole apua sukopistorasian ongelmiin. Omalla kohdalla asunnon parkkihallin vähän käytetty pistorasia kestää 10 ampeeria ongelmitta, mutta työpaikan Enston lataustolpan toinen pistoke lämpenee jo aika tavalla tuolla kuormalla. 16 ampeeria vaatii ehdottomasti kulumattoman hyvälaatuisen pistorasian.

Tuo Enston tolppa on kyllä muutenkin niin huono, että ihmettelen sitä, mihin Tekes-rahat on käytetty. Ehkä se on siten tuo hehkutettu design, josta joku kallispalkkainen muotoilija on saanut hyvän korvauksen.
https://www.tekes.fi/tekes/tulokset-ja-vaikutukset/caset/2012/ensto-finland-oy-sahkoauton-lataustolpat-erottuvat-muotoilulla/

EDIT: Mitä muuten noissa latauspaikkakartoituksissa tehdään?

Topjanne

Tässä raportti kartoituksesta.









picture upload

biili_

Itsellä tuli puhtaat paperit lataustapakartoituksesta ja varta vasten kysyin vielä, että voiko 16A laturin hankkia jolla ladata rasiasta niin kuulemma ei olllut mitään estettä etteikö näin voisi tehdä.

Standardin mukainen pistorasiatesti tehdään 22A virralla @1h. Kuulemma vastaa ~16A @2h. Tuo tietenkin uudelle rasialle, joten itsestään selvyys että likainen, hapettunut, vanha ym rasiassa lämpöä syntyy. Syntyy jo myös pienemmillä virroilla. Oikein vanha niin varmasti voi syttyä tuleen jo 60W lampullakin.

Topjanne

Tuo tuomio näyttää tosiaan vähän ankaralta vaikka kyse on vain vikavirtasuojan puuttumisesta tästä piiristä. Varsinkin, kun he suosittelevat nimenomaan kiinteää latauslaitemallia, joka sisältää vikavirtasuojauksen.

Nyt käytän ainakin toistaiseksi tilapäislatauskaapelia pistorasiaan törkättävän vikavirtasuojan kera.

Kinos

Lainaus käyttäjältä: Tseitse - 10.09.17 - klo:18:47
Millaisiin matkakulutuslukemiin olette päässeet tyhjällä akulla. Pidempää maantieajoa ei ole vielä tullut ajettua että olisi voinut kokeilla, mutta hetkellinen kulutus näyttää noin 7-8 litraa ajoi sitten 60, 80 tai 100 kmh. Lataus on hybriditoiminnolla aika taajaan päällä joka arvatenkin nostaa lukemaa.

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 10.09.17 - klo:20:28
5.5l/100km kesällä ja talvella ~6l/100km.

Tällä viikolla käynti työasioissa Hki-Tre-Hki akku lähtiessä aivan tyhjä. Mennessä keskikulutus 7,3 l ja tullessa 6,9. Auton katolla katto- ja pyörätelineet, lisäävät kulutusta vajaa litran verran. Keskinopeuden ollessa 86 (koko motari 130 vakkarilla mittarin mukaan, todellinen noin 125)

Yhteen asiaan olen kiinnittänyt huomiota, eli vaikka sähkömoottori näyttäisi, että on päällä ja kierrokset 2-3 välissä niin kulutus mittari näyttää sähkönkulutukseen -0,6?

Kinos

Talvi tulee vinhaa vauhtia, mitäs on GTE:n alla, kitka vai nasta?

Kinos

Jatkan yksinpuhelua...  ;D

Auto oli huollossa ja siihen päivitettiin vaihteiston softa ja samalla myös joku toinen päivitys, josta en saanut tarkkaa selkoa kyselyistä huolimatta. Vaihteiston softapäivitys vei kokonaan pois ainakin minua vaivanneen nykimisen, nyt vaihtaa todella smooooootisti. Suosittelen siis kaikkia GTE:llä ajavia päivittäämään tuon vaihteiston softan.


fleetwood

Nastat on alla. Harmittavasti ko. Bridgestonet pitävät aivan älyttömän kovaa ujellusta ja sen kyllä huomaa kun renkaat vaihtaa. Mutta kaipa niillä vielä pari vuotta ajaa, pito ja ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin ensiluokkaiset.

Oma VW:stä katsoin että omaankin olisi kolme laadunparannuskampanjaa - joista yksi joku softapäivitys, pitäisi viedä joskus pajalle. Omassa 2016 GTE:ssä ei ole kyllä koskaan vaihteisto nykinyt, joten siihen en kaipaisi mitään päivitystä.
Passat GTE Variant

Topjanne

Minulla tuo ohjelmistopäivitys auttoi muuten, mutta nelosen nykimistä se ei poistanut. Seuraavalla kerralla tehtiin perussäätö ja sopeutus, joka tuntui auttavan, mutta vain hetkeksi. Nyt siis nelonen nykäisee edelleen molempiin suuntiin vaihtuessa. Jatkotoimenpiteitä odotellessa...

biili_

Eipä ollut itselle päivityksiä jonossa kun kysyin tällä viikolla auton käydessä huollossa. Kesällä päivittivät softaa jolla tuli hätäpuheluun liittyen jotain päivitystä. Ei tuossa kyllä vaihteiden kanssa mitään ongelmia ole ollutkaan. Ihan hyvin vaihtanut ja kokemusta on aikaisemmista DSG:istä kyllä huonojen laatikoiden osalta.

Milloin valmistettuihin autoihin teillä on nuo vaihteistopäivitykset laitettu? Itsellä 01/2017.

Näkeekö noita itsekkin jostain että mitä päivityksiä tulossa?

finzki

Näkeekö jostain, paljonko (montako kWh) olen ladannut autoon? Kulutus kyllä löytyy. Pitääkö tässä joku kulutusmittari virittää autotalliin...

Niin ja kitkarenkaat hain tänään. Lumisessa Thaimaassa valmistetut Michelin X-Icet.

biili_


Viicinki

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.17 - klo:19:09
Jos ihan tyhjillä akuilla ajaa, niin akkuja ladataan polttomoottorilla ja se näkyy rajusi kulutuksessa. Parempi puhua hybridimoodista akunmlatauksenmpysyässä samana.

Ei pidä paikkaansa, että akkuja ladattaisiin polttomoottorilla. Akkujen käyttö on säädetty niin, että niitä ei voi ajaa tyhjiksi ja niihin jää aina 10-15 % kapasiteettia tehokäyttöön. Kun akut tyhjenee, niin niitä ladataan jarrutuksissa ja moottorijarrutuksessa regeneroimalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy