Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

biili_

Omaa vielä odotellessa..

Miten se webasto toimii, lämmittääkö se ajonaikaisestikkin vai pelkästään parkkiruudussa?

TomiL

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 10.01.17 - klo:18:07
Omaa vielä odotellessa..

Miten se webasto toimii, lämmittääkö se ajonaikaisestikkin vai pelkästään parkkiruudussa?

Lämmittää ainoastaan parkkiruudussa, eli webasto putoaa pois heti kun autoon käynnistät. Ilmesesti veden kiertosuunta muuttuu ja sen vuoksi webasto putoaa pois pelistä.

Hauska huomio oli jotta jos auton lämmitti webastolla riittävän lämpimaksi niin e-moodi oli käytössä vaikka pakkasta olikin -22 astetta....  eli ilmeisesti tämä -10 asteen raja ei olekkaan niin kiveen hakattu kuin ajatelin.

Sulo Wilen

Lainaus käyttäjältä: TomiL - 11.01.17 - klo:14:41
Lämmittää ainoastaan parkkiruudussa, eli webasto putoaa pois heti kun autoon käynnistät. Ilmesesti veden kiertosuunta muuttuu ja sen vuoksi webasto putoaa pois pelistä.

Hauska huomio oli jotta jos auton lämmitti webastolla riittävän lämpimaksi niin e-moodi oli käytössä vaikka pakkasta olikin -22 astetta....  eli ilmeisesti tämä -10 asteen raja ei olekkaan niin kiveen hakattu kuin ajatelin.

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Eikä minun autoni tarvitse siihen edes Webastoa, vaikka sellainen autossa on. Auto kulki sähköllä aina kovimpia -19 pakkaskelejä myöten. Satunaisesti vaihtoi hyb-moodille, mutta lyhyen ajon jälkeen suostui taas pelkkään sähköajoon. Eikä ajomatka edes poikennut merkittävästi näistä nollakeleistä.

Tuo aikaisemmin harmittelemani latauksen jääminen 40 kilometrin paikkeille muuten selittyy lämmityslaitteella. Pikku pakkasillakin auto ilmoittaa ajomatkaksi lähes 50 km, jos lämppäri ei ole päällä. Todellisia kilometrejä sillä sitten päästään noin 35-40. Lämmittimen kanssa lähes kymmenen vähemmän.

Rubio

Millaisetkohan toimitusajat GTE:llä on tällä hetkellä? Onko kukaan tilannut hiljattain?
Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

ex-VAG:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Elegance 2011
Skoda Octavia Combi 2.0TDI Elegance 2014
VW Passat GTE Variant 2017
VW Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

ahto

Lainaus käyttäjältä: Rubio - 12.01.17 - klo:21:22
Millaisetkohan toimitusajat GTE:llä on tällä hetkellä? Onko kukaan tilannut hiljattain?

Tilasin Passat GTE:n joulukuun puolessa välissä ja arvio toimituksesta on helmikuun lopulla.

Sulo Wilen

Tässä minun kokemuksiani Passat GTE:stä varusteineen. Jospa näistä on jollekin hankintaa harkitsevalle vielä hyötyä:

Oman autoni sain viikko sitten. Ajokilometrejä on takana vasta 600 ja niistä suurin osa ajettu pikkupakkasilla. Tosin ensimmäisinä päivinä pakkaset olivat kovempia. Keskikulutus on nyt 1,8 l + 18,8 kwh/100 km. Periaatteessa pääkaupunkiseudun lyhyillä ajoilla pääsisin vaikka kuinka pieneen bensan kulutukseen, mutta lyhyetkin ajot sähkön loputtua lisäävät kulutusta yllättävän paljon. Johtuisiko kenties siitä, että nuo puuttuvat kilometrin ajetaan sitten aina kylmällä moottorilla?

Autossani on lisävarusteina Design & Comfort -paketti (nahkapenkit + muuta), Travel -paketti, Active info display, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin, Dynamic light assist, Webasto ja metalliväri. Kaikki nuo olen kokenut tarpeellisiksi (ehkä Webastoa lukuunottamatta), vaikka liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä joskus varoituksineen ärsyttääkin. Täytynee säätää varoitusrajaa ylemmäs. Webastoa en ole juurikaan käyttänyt enkä oikeastaan tiedä, milloin sitä tarvitsisin. Käytännössä kun noilla kovimmillakaan pakkasilla en juuri polttomoottoria tarvinnut. Ja kylmilläkin keleillä auto lämpiää sähkölämppärillä nopeasti, pistokkeessa kiinni ollessaan jopa verkkovirralla. Tumma nahka on tyylikäs ja sitä voin ehdottomasti suositella, vaikka luvattuja sinisiä tikkauksia ei olekaan. Digitaalista näyttöä ja mukautuvaa vakionopeuden säädintä täällä on moni kehunutkin. Niin kehun minäkin.

Olen siis lisävarustepakettiin koko lailla tyytyväinen. Yllätyksekseni olen eniten harmitellut Keyless accsess -lisävarusteen puuttumista. En olettanut sitä tarvitsevani, mutta nyt sen puuttuessa harmittelen joka kerta avaimia taskusta kaivaessani sitä säästettyä 360 euroa. Toinen puuttuva hankinta, jonka onneksi voin vielä korjata, on latausasema. Normaali pistokkeesta tapahtuva lataus on niin tuskastuttavan hidasta, että esim. työmatkalla tyhjäksi ajetulla akulla on turha haaveilla illan aikana kovin kummoisia ajoja. Lisäksi latausasema helpottaa hieman tuota johtojen kanssa pelailua kodin ja työpaikan välillä. Kolmas puuttuva hankinta on Car Stick -verkkotikku, jonka senkin tilaan lähiaikoina. Tuo puuttuva tikku kun ylläpitää yhteyttä autooni omaa matkapuhelintani helpommin. Matkapuhelimessa yhteys auton ja puhelimen välillä täytyy joka kerta muodostaa uudelleen. Tällä palstalla joku oli ilmeisesti keksinyt tuohon jonkin puhelimen asetusjujun, mutta minulle 120 euron sijoittaminen tikkuun on helpompaa.

Pieni pettymys minulle on ollut nuo keskikonsolissa olevan näytön kautta käytettävät Car Net -palvelut. Minusta käyttöliittymä kokonaisuudessaan on kankea. Eikä haluamaansa sivua saa näkymään näytössä aina autoon saavuttaessa. Voisin esim. haluata aina autoon saapuessani, että uutisotsikot ponnahtavat näyttöön esiin. Mutta ei, niitä joutuu hakemaan ainakin kymmenen klikkauksen ja yhteyden muodostamisen takaa. Toisaalta taas omasta puhelimesta auton ja lataustilanteen tarkkailu on hienoa. Huomaan, että tämän tästä tulee vilkaistua Car Netin kautta auton lataustilaa. Jotakin koukuttavaa siinäkin on.

Lähes kaikesta GTE:n sisältämästä automatiikasta tällä palstalla on kirjoitettukin, mutta automaattista käsijarrua en ole nähnyt mainittavan. Itselläni ei ole ollut sellaisesta aikaisemmin kokemusta ja se on kyllä mainio peli. Auto ei valu eteen eikä taaksepäin ja kaasua painamalla taas mennään. Helppoa!

Passat on autonakin laadukkaan ja tilavan oloinen. Minulle se juttu tässä autossa on kuitenkin tuo sähkö käyttövoimana. Sähköllä ja myös hybridillä ajo saa aina hymyn huulille. Perinteiseen diesel -autoon ei minulla ole tämän jälkeen paluuta.

NelkkuA

Samoja kokemuksia nyt reilu kuukauden käytön jälkeen  sähköajosta kuin Sulolla. Auto ennustaa nollan tienoilla ja pikkupakkasilla yleensä toimintasädettä 38 km. Todellisuudessa ajomatka on 25-28 km, joskus nippanappa 30. Tämä ajo on sekalaista kaupunkiajoa, kehäteillä puolet ja puolet noin 40 km/h. Ajan melko rauhallisesti ja hyvin paljon auton mukautuvan vakkarin avulla, istuin ym lämmittimet maltillisella käytöllä.

Eli sähköajon pituus on jonkinmoinen pettymys tässä vaiheessa. On käynyt myös mielessä, voisiko yksilössäni olla jotain pientä häikkää asiassa.

Toivotaan kuitenkin että etäisyydet kasvaa kun ilmat lämpenee...

biili_

Lainaus käyttäjältä: NelkkuA - 15.01.17 - klo:08:25
Samoja kokemuksia nyt reilu kuukauden käytön jälkeen  sähköajosta kuin Sulolla. Auto ennustaa nollan tienoilla ja pikkupakkasilla yleensä toimintasädettä 38 km. Todellisuudessa ajomatka on 25-28 km, joskus nippanappa 30. Tämä ajo on sekalaista kaupunkiajoa, kehäteillä puolet ja puolet noin 40 km/h. Ajan melko rauhallisesti ja hyvin paljon auton mukautuvan vakkarin avulla, istuin ym lämmittimet maltillisella käytöllä.

Eli sähköajon pituus on jonkinmoinen pettymys tässä vaiheessa. On käynyt myös mielessä, voisiko yksilössäni olla jotain pientä häikkää asiassa.

Toivotaan kuitenkin että etäisyydet kasvaa kun ilmat lämpenee...

Onko hytti lämmitetty webastolla ennen matkaan lähtöä, vai tapahtuuko hytin lämmitys siten sähköllä vasta kun lähdetään liikkeelle?

TomiL

Nyt 3 viikkoa takana GTE:llä

Täysin yhdyn noihin Sulon kokemuksiin - erimieltä olen oikeastaan webaston osalta, sillä sille on kyllä löytynyt paikkansa aina silloin kun sähköä ei ole saatavissa. Eli sen olemassaolo ei ole oikeastaan harmittanut, vaikka pääsääntöisesti lämmitän auton sähköllä.

Toinen mitä luín mielenkiinnolla oli noi kokemukset tuosta online-järjestelmästä. Itselleni ne eivät ole oikein vielä valjenneet mitä iloa niistä olisi jotta viitsisin ostaa tikun - ainut mistä en haluaisi luopua on tuon latauksen ja lämmityksen ajastuksen ohjaus luurista, mutta sehän toimii ilman tikkuakin. Samoin osotteiden yms muu lähetys. Mutta mikä olisi sellainen toiminto josta olisi oikeasti niin iso hyöty, on hieman kysymysmerkki.

Ja samat kilometrit on täälläkin kuin NelkkuA:lla, tosin lämmitys näemmä vaikuttaa valtavasti tuohon. Itse olen työmatkalla tehynyt niin että lämmitän kabiinin töpselisähköllä kunhan saan akun täyteen ja matkalla pudotan profiiliksi econ jolloin lämmitys/puhallus ei ole aivan niin voimakasta, ja valmiiksi lämpimässä hytissä tämä toimii hienosti. Saa hieman kilsoja enemmän, ehkä. Mutta kyllä talvikeleissä totuus on tuolla 35 km tuntumassa... kevättä odotellessa.

3 viikon aikana on tullut 2 pientä kauneusvirhettä vastaan: GTE moodilla kajari (tai mistä se ääni nyt sitten tuleekaa, särisee pakkasella hieman, eli hieman epäuskottava vaikutus - no ton kanssa voi elää. Mutta eilen jämähti latausjohto jumiin eikä irronnut sitten mitenkään. Ja autohan ei suostu liikahtamaan jos piuha on nokalla, joten sitä ei edes saa tallin edestä pois. Onnesta käsikirjasta löytyy "hätävapautus"-ohje ja se autto ;-)

Onko joku keksinyt näppärän tavan irroittaa johdon lukitus, ainakin itsellä vaikka oven avaa keyless järjestelmällä kahvasta avaamalla niin pitäisi kaukkarista painaa nappia jotta johto lähtee irti? Tuntuu hankalalle, luulisi tähän olevan parempikin tapa?

biili_

Niin kaiken järjen mukaan luulisi, että tuo webaston käyttö vähentää ajonaikaista sähköllä lämmittämisen tarvetta, ja näin ollen ajokilometrit kasvavat.

Miten tuo sähköllä lämmitys toimii laturissa, eli tuleeko lämmittämiseen tarvittava sähkö suoraan töpselistä ja ohi akun, vai tuleeko se akusta ja töpseli parhaan mukaansa lataa akkua samalla? Webastohan taisi GTE:ssä olla 5kW, mutta tuosta osa tietenkin menee moottorin lämmitykseen.. Taitaa se sähkölämmitys kuitenkin ihan hyvin hörppiä ja voi laturilla ohi akun olla tekemistä, että ehtii ruokkia lämmityksen tarvetta. Näin ollen voisikohan tuo sähköllä lämmitys laturin nokassa vähentää ajokilometrejä?

TomiL

Tarkasta toimintalogiikasta en tiedä mutta mitä tässä nyt latausta seuraillut niin homma pelaa joteskin näin:

- jos akku on vajaa ja lataus menossa ja kun kytkee lämmityksen päälle nii latauksen nopeus hidastuu huomattavasti. Tätä olen lähinnä koittanut seurata tuolla puhelin-appiksen kautta. Se että paljonko toi hidastuu niin ei näe tarkalleen mutta noin puolet hitaammin tuntuu akku täyttyvän.

- mikäli akku on täyteen ladattu niin se ei vähene lämmityksen aikana, vaan sama km-määrä tuntuu pysyvän mikä oli ennen lämmitystäkin kytketty.

Eli käsittääkseni lämmitys tapahtuu isojen akkujen kautta. Tätä tukee myös teoria jotta kun kääntää ilmastoinnin kokonaan off-asentoon niin kilsoja tulee lisää ja ne putoavat huomattavasti hitaammin, pakkasellakin.  Laturi jaksaa pitää sähköä ja lämmittää, mutta kovin nopeata lataus ei ole mikäli akut on vajaat.

Itse lataan käytännössä auton yösähköllä jolloin akut täyttyvät valmiiksi ja aamusella vain lämmitetään sähkön avulla. Huomiseksi nostin hieman sisälämpöä jotta näkee vaikuttaako se mitenkään jos auto olisikin lähtiessä hieman lämpöisempi jo valmiiksi.

Pitäisi joskus testata jotta jos lämmittää auton webastolla niin miten se vaikuttaa kilometrimäärään. Aika tasaista on tuo kulutus kuitenkin ollut työmatkalla joten sitä vasten on hyvä verrata.


Sulo Wilen

Lainaus käyttäjältä: TomiL - 16.01.17 - klo:22:49
Tarkasta toimintalogiikasta en tiedä mutta mitä tässä nyt latausta seuraillut niin homma pelaa joteskin näin:

- jos akku on vajaa ja lataus menossa ja kun kytkee lämmityksen päälle nii latauksen nopeus hidastuu huomattavasti. Tätä olen lähinnä koittanut seurata tuolla puhelin-appiksen kautta. Se että paljonko toi hidastuu niin ei näe tarkalleen mutta noin puolet hitaammin tuntuu akku täyttyvän.

- mikäli akku on täyteen ladattu niin se ei vähene lämmityksen aikana, vaan sama km-määrä tuntuu pysyvän mikä oli ennen lämmitystäkin kytketty.

Eli käsittääkseni lämmitys tapahtuu isojen akkujen kautta. Tätä tukee myös teoria jotta kun kääntää ilmastoinnin kokonaan off-asentoon niin kilsoja tulee lisää ja ne putoavat huomattavasti hitaammin, pakkasellakin.  Laturi jaksaa pitää sähköä ja lämmittää, mutta kovin nopeata lataus ei ole mikäli akut on vajaat.

Itse lataan käytännössä auton yösähköllä jolloin akut täyttyvät valmiiksi ja aamusella vain lämmitetään sähkön avulla. Huomiseksi nostin hieman sisälämpöä jotta näkee vaikuttaako se mitenkään jos auto olisikin lähtiessä hieman lämpöisempi jo valmiiksi.

Pitäisi joskus testata jotta jos lämmittää auton webastolla niin miten se vaikuttaa kilometrimäärään. Aika tasaista on tuo kulutus kuitenkin ollut työmatkalla joten sitä vasten on hyvä verrata.

Minun autoni katkaisee latauksen kokonaan, jos kytken ilmastoinnin puhelimesta päälle. Kilometrimäärä ei siitä huolimatta laske. Tuohon perustuen väittäisin ilmastoinnin virran tulevan kokonaan verkkovirrasta silloin, kun auto on siihen kytkettynä. Jos verkkovirtaa ei sitten ole käytettävissä, on akun käyttökin mahdollinen. Auto tarjoaa myös mahdollisuutta poistaa akku käytöstä ilmastoinnin virranlähteenä.

biili_

Rankaspa VW viime vuonna GTE:n tilanneita käynnistämällä kampanjan, jossa lähtee ilmaseksi kalliita lisävarusteita:
http://www.volkswagen.fi/fi/models/ajankohtaiset-tarjoukset/tarjoukset/passat-paketit.html

Tuon Travel Packin kera näyttää saavan muitakin vielä ilmaiseksi kuin mitä tuossa listalla on.

Ei ollu joulukuussa tämmöistä..

Sulo Wilen

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 17.01.17 - klo:20:04
Rankaspa VW viime vuonna GTE:n tilanneita käynnistämällä kampanjan, jossa lähtee ilmaseksi kalliita lisävarusteita:
http://www.volkswagen.fi/fi/models/ajankohtaiset-tarjoukset/tarjoukset/passat-paketit.html

Tuon Travel Packin kera näyttää saavan muitakin vielä ilmaiseksi kuin mitä tuossa listalla on.

Ei ollu joulukuussa tämmöistä..

Ei taida tilanne aivan noin yksinkertainen olla. Hinnastossa on monen lisävarusteen hinta myös noussut viime vuodesta. Itse tilasin oman autoni jo marraskuussa ja toimitus oli siis vuoden vaihteen jälkeen. Nyt tämän uuden hinnaston mukaan autoni maksaisi noin 250 euroa marraskuuta enemmän. Näin siis siitä huolimatta, että pakettini sisältää nuo kaikki mainostetut ilmaishärvelit.

Kysynpä muuten tätäkin, koska en jaksa ohjekirjasta kaivaa: onko jollekulle selvinnyt logiikkaa, jolla tuo voimakas moottorijarrutus/lataus tulee käyttöön? Yleensä minun autoni rullaa kaasun vapauttamisen jälkeen iloisesti vapaalla. Silloin tällöin päällä on kuitenkin latausmoodi, joka jarruttaa autoa voimakkaasti. En nyt tarkoita tällä sitä latausta, jolla auto ilmeisesti pyrkii estämään vauhdin kasvamista alamäessä. Jokainen GTE:llä ajanut varmaan tunnistaa latausjarrutuksen jota tarkoitan.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Sulo Wilen - 17.01.17 - klo:22:36
Kysynpä muuten tätäkin, koska en jaksa ohjekirjasta kaivaa: onko jollekulle selvinnyt logiikkaa, jolla tuo voimakas moottorijarrutus/lataus tulee käyttöön? Yleensä minun autoni rullaa kaasun vapauttamisen jälkeen iloisesti vapaalla. Silloin tällöin päällä on kuitenkin latausmoodi, joka jarruttaa autoa voimakkaasti. En nyt tarkoita tällä sitä latausta, jolla auto ilmeisesti pyrkii estämään vauhdin kasvamista alamäessä. Jokainen GTE:llä ajanut varmaan tunnistaa latausjarrutuksen jota tarkoitan.

Eikös se tullut vaihdekepistä, eli vetäsee kerran taaksepäin. Normi DSG:ssä tällä aktivoidaan sport-moodi, mutta GTE:llä tämä aktivoi sen tehokkaamman lataus-jarrutuksen.

TomiL

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 18.01.17 - klo:17:35
Eikös se tullut vaihdekepistä, eli vetäsee kerran taaksepäin. Normi DSG:ssä tällä aktivoidaan sport-moodi, mutta GTE:llä tämä aktivoi sen tehokkaamman lataus-jarrutuksen.

Nyt puhutaan eri asiasta, eli kepistä saa kyllä ton aina päälle ja se on todella voimakas jarrutus. Mutta se mitä Sulo tarkoittaa niin on hieman lievempi. Kyllä se on muutaman kerran aktivoitunut minullakin mutten ole vielä keksinyt miten toi logiikka toimii. Ilmeisesti siihen vaikuttaa kuinka paljon on mahdollista ottaa latausta talteen (AID vihreän alueen kehällä oleva pienepi viiva ja sen pituus)

Lämmityksestä olen huomannut sen että sitä voi  hyvin seurata tuon AID %-power näytön ulkokehällä olevasta palkista. Eli tehoa ei saada täysin ulos jos toi näyttö ei ole tapissa, ja se menee maksimiin kunhan kabiini on kunnolla lämminyt.... siitä voi hakea jotain infoa.

Naapuriin tuli samanlainen kiesi ja meillä on yhtenevä työmatka ja reitti, sattumoisin. Hän lämmitti  auton webastolla, minä taas sähköjohdolla ja molemmat ajettiin akuilla töihin. Lopputulos on jotta hänellä oli akkua noin 20 kilsaa jäljellä, minulla taas noin 10 kilsaa vähemmän.....

TomiL

Lainaus käyttäjältä: Sulo Wilen - 17.01.17 - klo:19:48
Minun autoni katkaisee latauksen kokonaan, jos kytken ilmastoinnin puhelimesta päälle. Kilometrimäärä ei siitä huolimatta laske. Tuohon perustuen väittäisin ilmastoinnin virran tulevan kokonaan verkkovirrasta silloin, kun auto on siihen kytkettynä. Jos verkkovirtaa ei sitten ole käytettävissä, on akun käyttökin mahdollinen. Auto tarjoaa myös mahdollisuutta poistaa akku käytöstä ilmastoinnin virranlähteenä.

sen verran tähän pitää mainita jotta tuolloin kun seurasin tätä niin auto oli kiinni type2:ssa ja latausvirta oli maksimi mitä auto pystyi ottamaan. Tolla omalla laturilla tilanne voi tietty olla eri.

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Sulo Wilen - 17.01.17 - klo:22:36
Kysynpä muuten tätäkin, koska en jaksa ohjekirjasta kaivaa: onko jollekulle selvinnyt logiikkaa, jolla tuo voimakas moottorijarrutus/lataus tulee käyttöön? Yleensä minun autoni rullaa kaasun vapauttamisen jälkeen iloisesti vapaalla. Silloin tällöin päällä on kuitenkin latausmoodi, joka jarruttaa autoa voimakkaasti. En nyt tarkoita tällä sitä latausta, jolla auto ilmeisesti pyrkii estämään vauhdin kasvamista alamäessä. Jokainen GTE:llä ajanut varmaan tunnistaa latausjarrutuksen jota tarkoitan.

Voimakkaan latauksen saa hetkellisesti päälle nykäisemällä jommasta kummasta ratin vaihdeläpyttimestä. Ihan sama kummasta nykäisee, seuraus on se että auto regeneroi aggressiivisesti jonkun aikaa ja palaa hetken kuluttua ennalleen tai sitten normaalimoodiin voi palata vetämällä oikeaa läoytintä muutaman sekunnin ajan.
Passat GTE Variant

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: TomiL - 16.01.17 - klo:11:57
3 viikon aikana on tullut 2 pientä kauneusvirhettä vastaan: GTE moodilla kajari (tai mistä se ääni nyt sitten tuleekaa, särisee pakkasella hieman, eli hieman epäuskottava vaikutus - no ton kanssa voi elää.

Itseäni häiritsi tuo GTE-tehosteääni heti ensimmäisellä matkalla kun ajoin autoliikkeestä kotiin. Aivan liian häiritsevä ja teki ajamisesta lähinnä rasittavaa. Onneksi tuon tehostekaiuttimen äänenvoimakkuutta voi kuitenkin säätää VCDS:llä ja muutin omaani voimakkuudeksi 75% tms ja nyt se on hyvä. Kuuluu, mutta ei häiritsevästi.

LainaaMutta eilen jämähti latausjohto jumiin eikä irronnut sitten mitenkään. Ja autohan ei suostu liikahtamaan jos piuha on nokalla, joten sitä ei edes saa tallin edestä pois. Onnesta käsikirjasta löytyy "hätävapautus"-ohje ja se autto ;-)

Itsellä kävi taas ensimmäisen öljynvaihtohuollon jälkeen niin, että kun kävelin tiskiltä auton luokse ja irroitin latausjohdon, niin auto ilmoitti sitkeästi "Irroita latausjohto ennen käynnistämistä", vaikka johto oli irroitettu. Oli ilmeisesti joku mikrokytkin jäätynyt. Hetken kuluttua kaikki palasi kuitenkin normaaliksi, eikä tuo toistunut.
Passat GTE Variant

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: TomiL - 19.01.17 - klo:09:42
Nyt puhutaan eri asiasta, eli kepistä saa kyllä ton aina päälle ja se on todella voimakas jarrutus. Mutta se mitä Sulo tarkoittaa niin on hieman lievempi. Kyllä se on muutaman kerran aktivoitunut minullakin mutten ole vielä keksinyt miten toi logiikka toimii. Ilmeisesti siihen vaikuttaa kuinka paljon on mahdollista ottaa latausta talteen (AID vihreän alueen kehällä oleva pienepi viiva ja sen pituus)

En ole kyllä n. vuoden aikana huomannut tuollaista "lievempää" latausmoodia. On vain normaalitila, jossa auto vierii optimaalisesti, B-moodi ja hetkellinen b-moodi joka aktivoituu vaihdeläpyttimistä ja sitten automaattinen alamäkihidastin, joka ei liity lataukseen. Ja sitten tietenkin akun lataustaso vaikuttaa regenin määrään, jos akku on jokseenkin täysi, niin silloin regen on rajoitettu ja tämän näkee siitä vihreästä, pienemmästä viivasta.
Passat GTE Variant

K70

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 20.01.17 - klo:17:06
Itseäni häiritsi tuo GTE-tehosteääni heti ensimmäisellä matkalla kun ajoin autoliikkeestä kotiin. Aivan liian häiritsevä ja teki ajamisesta lähinnä rasittavaa. Onneksi tuon tehostekaiuttimen äänenvoimakkuutta voi kuitenkin säätää VCDS:llä ja muutin omaani voimakkuudeksi 75% tms ja nyt se on hyvä. Kuuluu, mutta ei häiritsevästi.
Siis onko tässäkin päristin, kuten ocu rs:ssa?

teräksenharmaa

Energian talteenoton eli sähkömoottorin jarrutuksen voimakkuus riippuu tosiaan akun varaustilasta ja lämpötilasta. Esimerkiksi pakkasesta liikkeelle lähdettäessä sähkömoottori ei paljoa jarruta.

Ja kyllä, pörinägeneraattori löytyy. Oletuksena GTE-moodissa kuulostaa, kuin konepellin alla mylvisi V8. Itseäni tuo ei pahemmin haittaa, koska en oikeastaan löydä tarvetta koko GTE-moodille.

TAG


tietsit

Pari viikko ollut nyt uusi GTE alla.

Jotenkin tuntuu latausaika pitkältä, kun käyttää shuko pistoketta.
Auto näyttää latausajaksi 5h40min. Mites muilla?
Car-Net:stä valittuna 10A latausvirta tai max.

Jos latausvirta olisi 10A, niin silloinhan yhdessä tunnissa pitäisi ladata ~2,3kWh. Joten tyhjästä täytee luulisi vievän aikaa reilu 4h eikä 5h40min. Vaikuttaisi, että lataa 8A virralla vaikka valittuna max virta.

Type 2:sta lataus kestää 2h40min.

fleetwood

Ettei schuko-laturin latausvirta olisikin vain 8A? Muistan nimittäin lukeneeni jostain, että sitä oltiin laskemassa kymmenestä kahdeksaan. Toivottavasti ei kuitenkaan.

Toinen juttu mikä tulee mieleen on pakkanen, itsellä on tullut välillä tuntemus että pakkasessa/kylmän akun lataus on hitaampaa kuin normaalisti. En ole tuota kuitenkaan sen kummemmin tutkinut tai mitannut.

Oma 10A laturi lataa akun kyllä tuossa reilussa neljässä tunnissa. Se tekee sen kuitenkin lämpimässä tallissa, autossa on toinen 16A latauslaite.
Passat GTE Variant

b1mpo

Kuvittelisin tuon 10A olevan maksimi, joka tippuu akun täyttyessä. Eli lataus ei ole 10A on, 0A off. Akut lataantuu tyhjänä isolla virralla ja lähes täytenä pienemmällä. Sen takia ei suoraan voi laskea tuota lukemaa, vaan aika on todellisuudessa pidempi. Tietysti lämpötila vaikuttaa myös asiaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ambientti

Eli litium-ioniakulle on normaalikäytössä kaksi latausvaihetta (jätetään alkuvaihe täysin tyhjällä akulla pois). Ensimmäisessä ladataan vakiovirralla eli sillä mikä maksimissaan laturista lähtee (Constant Current, CC) ja kennojännite nousee kun akku latautuu. Kun kennojännite saavuttaa sallitun maksimin, sen ei sallita enää nousta enempää. Tällöin alkaa vaihe kaksi, jossa kennojännite pidetään maksimissa ja latausvirtaa joudutaan pienentämään jotta jännite ei nousisi (Constant Voltage, CV). Kun virta on pienentynyt ennalta määritellyn rajan alapuolelle, ilmaistaan että akku on "täysi". Loppuhäntä kestäisi ikuisuuksiin, joten jossain vaiheessa vaan vihelletään peli poikki ja sanotaan että nyt se on "täysi", virtaa ei mene enää juuri ollenkaan. Pienemmällä max. virralla CC vaihe kestää pitempään, ja suurella maksimikennojännite tulee nopeammin vastaan jolloin virtaa pitää rajoittaa jo aikaisemmassa vaiheessa. Näin siis akun loppulataus 100%:iin kestää kauan, ja myöskään 2x virralla akku ei täyty puolessa ajassa, koska virtarajoitus tulee vastaan nopeammin.

traktori

Vaikka tänään saan uuden Octavia Scoutin alle, niin viime aikoina olleet ostosaappaat olivat vielä jalassa, ja mulla oli viime yön GTE koeajossa. Aiemmin en Golf-Passat -linjalla ollut löytänyt sellaista lisäarvoa, että niistä olisin Skodan malleja merkittävästi enempää suostunut maksamaan, eikä tämän vuoksi ole ollut volkkareita omana autona. Mutta tämä kyllä sai hymyn huulille!

Sähkömoottori pehmentää selvästi DSG:n nykivyyttä, ja todella hienoksi tuo voimalinja on GTE:ssä saatu. E-moodissakin on riittävästi voimaa, ja sähkötankin mittaria tulee vilkuiltua niin, että tuo varmaan oikeastikin lisää säästävää ajotyyliä. Ja kuitenkin E-moodissakin kick-down tuo kaikki hepat esiin, eli polttomoottori tulee aivan pienellä viiveellä mukaan touhuun, eikä tuo viive ole ainakaan pidempi mitä diesel-DSG:n ahtopaineiden nousu ja vaihteen vaihto aiheuttaa. Ja GTE-moodilla saa sitten riittävän reipasta menoa koko ajan.

Pintakaasulla hybrid-moodissa huomaa ihan pienenä nykäisynä, kun polttomoottori tulee mukaan. Mutta tuota pitää oikeasti tarkkailla, että sen huomaa, eli ei missään nimessä haittaa! Vaihteisto B:llä ei juuri tarvitse jarruun koskea, ja kuitenkin aivan jäisissäkin mutkissa tuo osaa haistella luistoja niin, ettei etupyörät juurikaan puske vaan sähköjarrutusta kevennetään sopivasti.

Yksi bugi löytyi: Koitin n. 10 km ajan latausmoodia, jolloin radion näyttö pimeni ilmeisesti säästösyistä, mutta kun vaihdoin takaisin tavalliseen hybrid-tilaan, näyttö pysyi silti "näytönsäästötilassa" seuraavaan käynnistykseen saakka. Kuva tuli näytölle toki kun näppäimiä painoi, joten siihen vain jäi tuo "näytönsäästäjä" päälle. En tiedä vaikuttiko, kun käytin tuolloin Carplayn kautta spotifya.

Digimittaristo, ergocomfort ja webasto vielä kruunasi tuon yksilön varustelun, ja toimivat hienosti!

No tuolla tulevalla Scoutilla mennään nyt muutama vuosi, mutta aika varmasti seuraavassa autossa on tuollainen hybridi ja muuta elektroniikkaa taas enemmän. Onko se silloin vihdoin volkkari, vai onko skeidalle jo tullut vastaava tekniikka tarjolle, sen näkee sitten :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: traktori - 27.01.17 - klo:09:38
Yksi bugi löytyi: Koitin n. 10 km ajan latausmoodia, jolloin radion näyttö pimeni ilmeisesti säästösyistä, mutta kun vaihdoin takaisin tavalliseen hybrid-tilaan, näyttö pysyi silti "näytönsäästötilassa" seuraavaan käynnistykseen saakka. Kuva tuli näytölle toki kun näppäimiä painoi, joten siihen vain jäi tuo "näytönsäästäjä" päälle. En tiedä vaikuttiko, kun käytin tuolloin Carplayn kautta spotifya.

No tuolla tulevalla Scoutilla mennään nyt muutama vuosi, mutta aika varmasti seuraavassa autossa on tuollainen hybridi ja muuta elektroniikkaa taas enemmän. Onko se silloin vihdoin volkkari, vai onko skeidalle jo tullut vastaava tekniikka tarjolle, sen näkee sitten :)
Itse en ole mihinkään säästömoodiin näytön kanssa ole törmännyt. Tuskinpa sellaista onkaan. Liittyisikö Carplayhin. Itse käytän Android autoa, jonka kanssa tuollaista ole ilmennyt.

Nuo hybriditekniikat kehittyvät pitkin askelein vielä toistaiseksi, joten hyvin pian voi olla tarjolla selvästi parempaa tekniikkaa tarjolla. Siinä mielessä ei haittaa, vaikka pari vuotta vain tyytyisi seurailemaan tilannetta.   

Sulo Wilen

Kohta kuukausi takana pääasiassa sähköajoa. Bensaa ei pääkaupunkiseudulla juurikaan tarvitse käyttää ja se näkyy keskikulutuksessa (0,8 l bensaa + 20,8 kwh sähköä). Tankata voin sähköä kodin ja työpaikan lisäksi useissa kauppakeskuksissa ja niissä vieläpä ilmaiseksi. Kauppakeskusten ongelma tuntuu vain olevan, että ainakin ruuhka-aikoina paikat täyttyvät tavallisista autoista. Hybridillä tuo ongelma ei nyt kovin suuri ole, mutta täyssähköauton kanssa tyhjällä akulla voisi ihmisten ajattelemattomuus ärsyttää.

Ainakin Espoossa Passatin GTE näyttää olevan yllättävän yleinen ajoneuvo. Yhtenä päivänä Sellon kauppakeskuksessa neljästä sähköpaikasta oli oma autoni mukaan lukien kolmessa Passat GTE variant.

Aikaisemmassa viestissäsi kyselin tuon voimakkaan moottorijarrutuksen käytöstä. Se todellakin löytyi helposti vaihdevivusta taakse nykäisemällä. Kiitokset ohjeista. Muuten kattavan käyttöohjeistuksen antaneelta myyjältä tuo jäi mainitsematta.

Vielä tähän loppuun ajoakkuun liittyvää pohdintaani: Passatin ajoakun teho on siis 9,9 kwh. Jostakin luin, että sähköajolla tuosta saa käyttöön 75%, jonka jälkeen siirrytään automaattisesti hybridimoodille. Hybridimoodilla sitten pysytään tuossa tasossa siihen saakka, kun akkua uudelleen ladataan. Siten ajoon olisi Passatissa käytettävissä noin 7,4 kwh. Tuosta saisi suoraan laskettua, että jos haluaisi päästä autolla sen luvatut 50 km, pitäisi keskikulutuksen ajomatkalla olla noin 15 kwh/100km. Itse olen parhaimmillani päässyt vain hieman alle kahteenkymmeneen. Toisaalta sähkölämmittimen pois kytkeminen pudottanee tuota keskikulutusta aika lailla ja siitä minulla ei ole nyt talvella auton ostaneena kokemusta. Millaisiin kilowattikulutuksiin te muut olette päässeet ja onko tämä akuista mitään tietämättömän päättely oikean suuntaista?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy