Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

fleetwood

Jaa, kyllä minulla auton mukana tullut 10A latauslaite lataa auton autotallissa ihan samalla lailla täyteen kuin muutkin lataustavat.

Ainoa asia minkä olen huomannut vaikuttavan rangeen on lämmityksen tarve. Nyt kun lämpötila on ulkona pari astetta, niin lämpimästä tallista lähdettäessä auto näyttää lämmityksen vähentävän ajomatkaa 2 km  - jos lämmitin on siis päällä. Kun sammutan auton hetkeksi työmatkalla, niin sen jälkeen tuo nousee 5 kilometriin. Ja nuo lukemat siis eco-ajoprofiililla, normaalilla tai sportilla se on tuplasti eli 10 km.

Passat GTE Variant

Takapainoinen Taapertaja

Näyttää akku löytäneen parhaan teränsä. Nyt näyttää 50 km aamulla lähdettäessä ja meneekin sähköllä lähes tuon luvatun matkan. On kyllä hieno laitos!

TomiL

Moro,

Nyt kun ekat pikkupakkaset koettu niin onkos toi näkynyt mitenkään GTE:n käytössä. Ilmeisesti suuremmilta ylläreiltä on vältytty?


teräksenharmaa

Joo tänään pakkanen oli aamulla hyvän matkaa toisella kymmenellä ja sitä ennen useampana päivänä on ollut lunta oikein reilusti tarjolla. Lämmintä alkaa tulemaan hyvin nopeasti ja sisätilojen esilämmityksen voi tehdä joko webastolla tai tolppa-/akkusähköllä.

Eilen jouduin kahlaamaan kahlaamaan taskuun pysäköidessä. Sähkömoottori on yliveto tuossa asiassa, koska vedon ja sutimisen kontrollointi on tarkempaa kuin polttomoottorilla. Sama homma valoista lähdettäessä hybridimoodissakin. Sähköllä pääsee liikkeelle viiveettä ja tarkasti.

Auto tuntuu välttelevän varsin tehokkaasti puskemista. Vaikka irtolumella olen hieman provosoinut, niin puskemaan autoa ei ole helppo saada. Liekö XDS:llä jotain tekemistä tämän kanssa.

Ilmeisesti kylmänä lähdettäessä aluksi käytetään korkeajänniteakkujen sähköä lämmitykseen ja se syö akkujen varausta pikku hiljaa. Pyyhkijät ryytyivät kovassa lumisateessa kaupunkinopeuksissa. Siitä miinuksia, vaikkakin taitaa olla aika yleistä.

JAK

Minusta VAG:n vehkeet ei puske juuri ollenkaan. Edellinen keksintö oli Subaru Forester ja niin hiljaa ei pystynyt liukkaalla ajamaan, ettei se puskenut.

fleetwood

#245
Ei ole tullut oikeastaan mitään yllätyksiä. Liikkuminen sähköllä on ollut hyvin miellyttävää, liikkeellelähtö on pehmeä kun malttaa olla painamatta kaasupoljinta liikaa ja Brake-moodi on ollut mukava kun suuri osa kanssaliikkujista pelkää liukkautta ja kaupunkiliikenne ei ole ihan niin sujuvaa kuin kesällä. Lämmintä riittää todella hyvin, mutta sillä on hintansa; sähköä menee selvästi enemmän kuin kesällä/syksyllä, mutta toistaiseksi normi kaupunkiajot ovat menneet siitä huolimatta lähes kokonaan pelkällä sähköllä. Auton ilmoittama pitkän ajan keskikukutus on tällä hetkellä tasan 2 l/100 km ja se on n. 4000 kilometrin matkalle.  Loput sitten sähköllä.

Keskinäytön km-potentiaalinäyttö ei oikein tunnu olevan tästä maailmasta; se ilmeisesti mittaa potentiaalin lähtöhetkellä ulkolämpötilasta ja sen jälkeen se ei sitä korjaa. Lämpimästä tallista lähdettäessä lukema on ihan jotain muuta kuin pitäisi.
Passat GTE Variant

TomiL

Kuulostaa siis lupaavalta...

Itselläni on vielä kuukauden päivät odoteltava.... Toivon mukaan viimeistään Pukki tuo gta:n pihaan ;-)

-t

Pitkis7

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 06.10.16 - klo:18:51
Onnea vaan tulevalle autolle  :)

Car-net ei ohjaa webastoa, vaan webastolle tulee oma, ihan tavallinen kauko-ohjain. Sinänsä sääli, olisi ollut paljon kätevämpi ohjata sitä puhelimesta. Erillinen kauko-ohjain on kyllä varmaan luotettavampi, mutta onneksi Car-Net on ollut viime aikoina vähän luotettavampi kuin aluksi.


Oman auton saan tammikuussa joten en pääse kokeilemaan.
Uusimmassa Volkswagen lehdessä s.31 kerrottiin Car-Net e-Remoten palveluista.
"Mukavuutta lisää myös puhelimella kauko-ohjattava ilmastointi. Voit lämmittää tai viilentää matkustamon etukäteen..."
Eli eikös tapahdu niin että jos laittaa ilmastoinnin puhelimella päälle ja +18 astetta, niin webastohan lähtee automaattisesti puhkumaan?
Passat GTE Variant -17
A5

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Pitkis7 - 19.11.16 - klo:08:25
Eli eikös tapahdu niin että jos laittaa ilmastoinnin puhelimella päälle ja +18 astetta, niin webastohan lähtee automaattisesti puhkumaan?

Ei lähde, auto lämmittää tuossa tilanteessa vain sähköllä. Tässä autossa lämmitys on toteutettu vähän toisella tavalla kuin tavallisissa malleissa, niinpä webastokin toimii vähän eri tavalla. Puhelinohjaus ohjaa vain sisätilojen sähkölämmitystä ja webasto pitää käynnistää erikseen omalla kaukosäätimellään tai sitten oman ajastuksen kautta. Lisäksi webasto ei koskaan toimi ajaessa, toisin kuin normimalleissa.

Erilainen toteutus on muuten kiva kesällä; ilmastointikin toimii sähköllä, joten se se toimii auton ollessa paikallaan ja ilman että bensiinimoottori on käynnissä. Kätevää.
Passat GTE Variant

tietsit

Nyt on laitettu GTE tilaus sisään. Pitäisi mennä tuotantoon vkolla 1, joten saattaa olla, että pääsee helmikuussa tekemään Lapin hiihtoloma reissun uudella kärryllä.

Varusteita:
- Alaskäännettävä etumatkustajan istuimen selkänoja,
- Active Info Display. 12,3" mukautettava värinäyttö,
-  Easy Access -paketti
- Kevytmetallivanteet Nivelles 7 J x 17. Itsepaikkautuvat Mobility-renkaat 215/55 R17.Tilapäiskäyttöön soveltuva vararengas
- Led-paketti,
- Metalli- ja helmiäisvärit indium grey
- Peilipaketti
- Sähkökäyttöinen takaluukku
- Takasivulasit ja takalasi tummennettu
- Travel-paketti


SPK

Missä vararengas kulkee?

tietsit

Lainaus käyttäjältä: SPK - 28.11.16 - klo:20:47
Missä vararengas kulkee?

Tuota itsekkin ihmettelin. Katselin tuota lisävarustehinnastoa ja Nivelles vanteen perässä lukee toi vararengas + ei GTE.
Joten ei varmaan kuuluu pakettiin

TAG

Harmi, että yhdestä konsernin mielenkiintoisimmista autoista tällä hetkellä ja tulevaisuuden kannalta, ei löydy enempää keskusteltavaa.

Noin ylipäänsä, enemmän saisi tulla hybridit farkkuperällä, jotta akkujen lisäksi niihin mahtuu muutakin mukaan. Mielestäni aika turhaa sen viimeisen 5% aerodynamiikan hierominen, farkku käy hyvin kaikkeen. Myös Golf GTE voisi omasta puolestani olla hyvin mieluummin Variant korissa.

Nyt on monella merkillä yleistynyt n. 40-50km sähköajon tasoksi ladattavissa hybrideissä. Olen miettinyt, että onkohan nämä viimeisimmät parannukset, kuten tulevassa e-Golfin päivityksessä tulevat akkuparannukset, tulossa jossain kohtaa myös GTE mallistoon mukaan. Tällöin päästäisiin jo 75km tasolle sähköajoa ja sitten alkaisikin auto olla hyvin pitkälle sähköauto käyttöprofiililtaan.

biili_

Variant GTE tilattu ja tammikuussa pitäisi saada alle.

Mitä on e-moden kilometrit nyt pakkaskeleillä olleeet?

tietsit

Itselleni on vasta tulossa GTE farkku tammi-helmikuussa, joten omaa kokemusta ei vielä ole.

Jos ymmärsin oikein, niin yli -10 asteen pakkasella on aina myös bensamoottori päällä, joten kannattaako kovilla pakkasilla ladata ollenkaan (omalla kustannuksella)?
Eli onko kulutus pienempi kovilla pakkasilla jos akku on täysi verrattuna melkein tyhjä?

b1mpo

Ainahan "seinästä" on halvempi ladata, kuin polttoaineesta. Ja täytenä akkua on muutenkin järkevä pitää, kuin pakkasessa kylmänä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

fleetwood

Omallani olen päässyt nyt pakkasilla yleensä sellaiset 35-45 km. Yleensä se on tuo n. 35 km jos akku on aamulla lähtiessä täynnä ja auto seisoo päivän kylmässä työpaikan parkkipaikalla. 3-9 km menee auton mukaan kabiinin lämmittämiseen ja sen lisäksi kymmenkunta kilometriä häviää yleensä johonkin mitä auto ei kerro, meneekö akkujen lämpiämiseen vain mihin... ei tiedä.

Itselle tuo riittää vielä aika hyvin normaaleihin kaupunkiliikkumisiin, etenkin jos ehtii välissä ladata edes hetken 16A:lla. BMW:n ja Mersun nimellinen 30 km ei kyllä riittäisi... bensaa palaisi.
Passat GTE Variant

arska

Lainaus käyttäjältä: tietsit - 14.12.16 - klo:11:32
Itselleni on vasta tulossa GTE farkku tammi-helmikuussa, joten omaa kokemusta ei vielä ole.

Jos ymmärsin oikein, niin yli -10 asteen pakkasella on aina myös bensamoottori päällä, joten kannattaako kovilla pakkasilla ladata ollenkaan (omalla kustannuksella)?
Eli onko kulutus pienempi kovilla pakkasilla jos akku on täysi verrattuna melkein tyhjä?

Eikös akun virtaa käytetä kuitenkin apuna esim. kiihdytyksissä? Eli kulutus on pienempi, vaikka bensamoottori käykin.

biili_

Niin minä olen ymmärtänyt, että e-mode ei ole mahdollista <-10 asteessa, mutta hybridi-moodi olisi.

fleetwood

Kyllä, kovalla pakkasella ajetaan hybridimoodilla eli sähkö on aina kuvassa mukana.

Itselle on tullut toistaiseksi vain yksi kerta jolloin e-mode ei ole pakkasen takia ollut käytettävissä. Oli -12C, lähdin lämpimästä hallista ja 4,5 kilometrin ajon jälkeen polttomoottori käynnistyi ja mittaristoon tuli yliviivattu e. Tämän jälkeen matkaa jatkettiin hybriditilalla, mikä ei sekään mikään surkea tilanne ole koska sähkömoottori on edelleen apuna. Toisaalta taas tasan -10 asteessa olen päässyt vielä pelkästään sähköllä.

Jos olisi tilanne että olisi jatkuvasti enemmän kuin kymmenen astetta pakkasta, niin lataustarvetta ei hirveästi olisi koska hybriditilassa akun varaus ei juuri pienene eikä lisäänny, vaan se pysyy hyvin pitkälti ennallaan. Tyhjäksi en sitä kuintenkaan minäkään päästäisi, vaan lataisin ajoissa.
Passat GTE Variant

biili_

Paljonko tuo hybridi-moodin kulutus eroaa pelkän bensatilan kulutukseen matka-ajossa?

UK:sta tilattu 16A matkalaturi houkuttelis, mutta tämä SESKOn suositus vähän pistää arveluttaan. Ihmetyttää kyllä, että ulkorasioiden pitää olla 16A, mutta sieltä ei saisi kuitenkaan sitä ottaa. Toisaalta onko tuo GTE:n 16A:n lataus ~2h:ssa kuitenkaan "pitkäaikainen".

"Sähköautoa ja pistokehybridiä voidaan ladata kotitalouspistokytkimestä tilapäisesti edellyttäen, että ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi (esim. 8 A)"
http://www.sesko.fi/standardit/standardoinnin_aihealueita/sahkoautot_ja_latausjarjestelmat/lataussuositus_2014

fleetwood

Jaa-a, vaikea sanoa kulutusta pelkällä bensalla, koska sellaista ajotilaa ei ole vaan sähkö avustaa aina. Jos akun ajaa tyhjäksi e-modella, niin silloin auto lataa akkuun n. 5 km ja sen jälkeen pitää sen siinä eli käyttää ja lataa sähköä jatkuvasti niin että lataustaso pysyy suunnilleen samana.

Kahden tunnin lataus hyväkuntoisesta ja asiallisesti asennetusta 16A pistorasiasta ei ole minkäänlainen ongelma. Sitten tulee ongelmia jos sähköasennukset ovat  vanhoja, johdot ei kestä ym. Mutta maahantuoja kustantaa latauspaikkakartoituksen, jossa ne tutkii pistorasioiden sopivuuden lataukseen. Tuossa aiemmin linkittämässäni 16A schuko-laturissa on lisäksi pistokkeessa lämpötilatunnistin, joten laturi huomaa jos rasia alkaa kuumenemaan. Itse yleensä lataan kotona vain 5-10A:lla, koska silloin ei yleensä ole kiire, mutta tuo 16A on tarvittaessa ihan mukava mahdollisuus jos on tiukempi aikataulu ja suurin hyöty tulee yleensä kun on käymässä jossain - vaikkapa elokuvissa jotka yleensä kestää sen 2h - reilun 2h lataus tyhjästä täyteen on aika eri juttu kuin 4h.
Passat GTE Variant

JakeS

Pieni lenkki yuli heitettyä farkkumallin gte:llä Ajoin oikeastaan vain gte-moodilla. Kyyti oli aika herraskaista, suorituskyky kohtuullinen . Tuntui pikkunopeuksissa vaisulta mutta satasen jälkeen kiihtyi oikeastaan samaa tahtia. Vain yksi ärsyttävä piirre iski silmään, ja se  ärsytti jo enemmänkin, nimittäin moottorin ääni voimakkaammin  kiihdyttäessä. Kuulosti todella rujolta auton yleiseen olemukseen. Ã,,äni on kuin vajaamukisen kurlutus  :)
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

teräksenharmaa

GTE-moodissa moottorin (voima)äänet tulevat jostakin generaattorista. Hybridimoodissa moottorin ääniä ei juurikaan kuulu.

JakeS

Hyvä niin. Generaattorin äänet olisivat vaatineet aikamoista säätöä  :)
Muuten kyllä laadukkaan oloinen laite. Saako ovilistojen sinisten valojen kirkkautta säädettyä ? Vartin lenkillä kun ei ehtinyt kovin perusteellisesti autoon paneutumaan. Akkujen lataus toimii vain jarruttaessa ?
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

fleetwood

#265
Kiinnitin myös huomiota tuohon generaattorin tuottamaan ääneen heti ensimmäisellä matkalla ja sittemmin säädin generaattorin äänen voimakkuuden puoleen - nyt se on just sopiva. Alunperin se oli liian häiritsevä.

Muistaakseni kaikkien "tunnelmavalojen"  kirkkautta voi säätää ja se säätää myös ovivaloja.

Ja akkujen lataus ei tapahdu vain jarrutettaessa.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Ovien sinisten valojuovien kirkkautta voi tosiaan muiden valojen tavoin säätää.

NelkkuA

Nyt muutama viikko ajelua GTE:llä takana ja voi olla tyytyväinen. Kaikki pelaa kokonaisuudessa yhteen saumattoman hienosti :) Ainoa negapuoli toki se, että sähkömatka saisi olla vaikka 20 km pidempi, ainakin kylmien kelien aikaan. Tämä on tätä päivää, lähivuosina varmaankin näin tapahtuu phev:ssä. Loistava auto kuitenkin.

Latailu menee omassa autokatoksessa ok 'tilapäislatauslaittesta' (=sana josta en pidä, haiskahtaa vastuunpakoilulta...), yöt aina pistokkeessa. Matkaa nollakeleillä n.38 km, ilmeisesti normaalia.

Tästä mennään, hiljainen kyyti on kivaa!

Sulo Wilen

Sain oman GTE:eni muutama päivä sitten. Hienoltahan tuo ajo sähköllä tuntuu ja autosta saa laadukkaan vaikutelman. Muutama ensimmäinen päivä meni pakkasilla ajellessa, mutta nyt olen jo päässyt kokeilemaan nollakelejäkin. Toistaiseksi käytössäni ei ole latausasemaa, joten joudun lataamaan normaalista sähköverkosta. Nollakelillä auto näyttää sähköajon määräksi max 40 km, yleensä hieman alle. Lähellekään tuota sillä ei kuitenkaan pääse. Tänään virta loppui jo ennen 26 kilometriä. Onko tuo tilanne teillä muillakin, jolloin kesällä voin olettaa tilanteen paranevan?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Sulo Wilen - 08.01.17 - klo:22:03
Sain oman GTE:eni muutama päivä sitten. Hienoltahan tuo ajo sähköllä tuntuu ja autosta saa laadukkaan vaikutelman. Muutama ensimmäinen päivä meni pakkasilla ajellessa, mutta nyt olen jo päässyt kokeilemaan nollakelejäkin. Toistaiseksi käytössäni ei ole latausasemaa, joten joudun lataamaan normaalista sähköverkosta. Nollakelillä auto näyttää sähköajon määräksi max 40 km, yleensä hieman alle. Lähellekään tuota sillä ei kuitenkaan pääse. Tänään virta loppui jo ennen 26 kilometriä. Onko tuo tilanne teillä muillakin, jolloin kesällä voin olettaa tilanteen paranevan?

Pakkaset syö rajusti toimintasädettä. Kaupunkiajossa sähköauto on yleensä hyvä, mutta pakkasilla hitaassa ajossa lämmittäminen imee virtaa paljon. Ehdit ajelemaan sopivasti autoa sisään, ennen kuin suotuisammat säät tulevat ja pääset pitdemmälle yhdellä latauksella.

Kovilla pakkasilla tuo hybridi on varmaan huonompi normaalia bensakoneista, kun akku ei oikein halua ottaa virtaa vastaan. Hybriditekniikka on silloin lähinnä painolastia. Onneksi Suomessakaan Kovat pakkaset eivät ole hallitseva säätila.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy