Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

teemur

Nuo fleetwoodin lukemat ovat hyviä, ja kertovat ajoprofiilin soivan erittäin hyvin GTE:lle kun sähköllä voi ajaa suuren osan ajoista. Oma koeajo Golf GTE:llä omalla työmatkalla antoi auton ajotietokoneesta lukeman 6,5l/100km. Akkua ei ladattu yöllä kun jostain syystä ei ottanut virtaa vastaan vaikka pistokkeen ledit oli vihreänä, eli lähtiessä 9km sähkö range. Hybridi- tai GTEmoodi ajossa päällä. Matka 80km ja keskinopeus 80km/h eli maantietä 100/80/60-alueilla. Tehon kokeilua toki myös mukana. Jos akku olisi ollut täynnä lähtiessä, olisi varmaankin päässyt alle 5 lukemaan kun olisi ajanut akun tyhjäksi matkalla ensin.

Suorituskykyynsä nähden ei tarjonnut erityisen alhaista lukemaa verrattuna GTI-malliin, jopa ihan saman verraten aiempaan omistamaani VI GTI malliin

Omaan ajoprofiiliini ei siis tarjoa säästöä. Mutta mielenkiintoisia autoja nämä GTEt silti ovat koska tarjoavat selvästi paremman suorituskyvyn esim Aurikseen verrattuna
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

teräksenharmaa

#181
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 18.08.16 - klo:14:01
Eipä Daimler AG suuresti aikaillut C350 Plug-inin esittelyn kanssa uuden C-sarjan lanseerauksen jälkeen, ja on sanottava, että F30:n tapauksessa on luonnollista, ettei ladattavaa hybridiä heti esitelty, koska sellaiseen soveltuvaa tekniikkaa ollut vielä laajemmin markkinoilla auton esittelyajankohtaan eli vuonna 2012. Audi on sen sijaan esitellyt uuden mallin aivan hiljattain, tilanteessa, jossa kilpailevilla merkeillä on jo ollut tarjolla plug-in -versiot. Näin voi hyvällä, ellei erittäin hyvällä syyllä sanoa Audin edustavan teknistä takamatkaa.
Kyllä siinä vain hyvin usein enemmän tai vähemmän viivettä on, ennen kuin hybridimallit esitellään. Mersu hiljattain hinnoitteli hybridin W213:een ja Volvon S/V90 hybridejä saa ilmeisesti joskus vuoden päästä. 

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: europe - 18.08.16 - klo:13:42
^^
Olihan markkinoilla aluksi F30 ActiveHybrid3.
Car and Driver sanoi tuosta mun mielestä varsin osuvasti:
"2013 BMW ActiveHybrid 3
How to make a great car heavier without making it slower or thirstier."

repomies

Lainaus käyttäjältä: teemur - 18.08.16 - klo:15:04
Omaan ajoprofiiliini ei siis tarjoa säästöä. Mutta mielenkiintoisia autoja nämä GTEt silti ovat koska tarjoavat selvästi paremman suorituskyvyn esim Aurikseen verrattuna

Auriksen suorituskyvyn päihittämiseen ei tarvita ihmeitä joten en oikein ymmärrä miksi juuri se tekisi GTE:stä kiinnostavan.

Minä kaipailen sähköautoa koska ne ovat mukavan hiljaisia.  Ihan ei kuitenkaan riitä riskinottokyky näihin plugin-hybrideihin, sen verta tulee lisää hintaa kuitenkin. Jos lisähinta olisi sen 5000 euroa niin valitsisin plugin-hybridin.

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: repomies - 18.08.16 - klo:18:45
Minä kaipailen sähköautoa koska ne ovat mukavan hiljaisia.

Plus se ne eivät tärise kuten polttomoottoriautot ja sähkömoottorin vääntö on omaa luokkaansa. Ajettavuus on todella miellyttävä.
Passat GTE Variant

repomies

^Eikä se hintakaan sinänsä ole tehoihin suhteutettuna ihan kamala. Jos vertailukohdaksi ottaa sen 180 hepoisen highline-vaihtoehdon ja GTE tarjoaa vielä enemmän tehoa niin hintaero on sen 5000 ja sen saattaa ahkerasti latailemalla melkein säästääkin auton elinkaaren aikana, ehkä.

Sitä en ole katsonut miten GTE-varustetaso on verrattavissa highlineen. Varmaan jotain puuttuu.

Ikävä kyllä 50keur on enempi kuin olen valmis maksamaan volkkarista joten odottelen kai sitten kulimallin lataushybridiä, jos sellainen joskus tulisi.

MMV

^e-Tron A3 Audi, hinta himpun päälle 40 tonnia ja sama teho. Vai onko liian pieni?

repomies

Lainaus käyttäjältä: MMV - 18.08.16 - klo:19:18
^e-Tron A3 Audi, hinta himpun päälle 40 tonnia ja sama teho. Vai onko liian pieni?

Kauppakassi. Ei mahdu tavarat vaikka lapset takapenkille sopisikin.

mi16

#188
Lainaus käyttäjältä: repomies - 18.08.16 - klo:19:29
Kauppakassi. Ei mahdu tavarat vaikka lapset takapenkille sopisikin.

Mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua, kun meillä on kauppakassina a3 e-tron. Meillä on auto ollut yli puolivuotta ja kokoajan polttoaineen kulutus on 1.1 l/100km. Miten tuon passat gte:n ohjekirja neuvoo toimimaan yli 25 pakkasessa?

tmr97

Lainaus käyttäjältä: teemur - 18.08.16 - klo:15:04
Omaan ajoprofiiliini ei siis tarjoa säästöä. Mutta mielenkiintoisia autoja nämä GTEt silti ovat koska tarjoavat selvästi paremman suorituskyvyn esim Aurikseen verrattuna

Auris on perusautona golfin kanssa samanhintainen, mutta hybridinä ihan eri hintaluokassa, eroa noin 13kâ,¬. Golf GTE maksaa lähes saman kuin Lexus IS300h. Kun GTE varusteetkin ovat lähellä IS:n perusvarustelua, niin nuo ovat ihan oikeasti ne vertailukelpoiset vaihtoehdot, vaikkei uskoisi (perusauto HB:nä vs premium sedan).

MMV

Ei kai juuri kukaan GTE Golfia osta, kun saman tekniikan saa "premium" A3:een 500 euroa halvemmalla. Vaimollekin harkitsin e-Tronia, mutta katsoin että on liian kallista säästämistä. Passat GTE kiinnostaisi, jos siinä olisi neliveto. Etuvetoisena ei erityisen kiinnostava auto tuohon hintaluokkaan.

TomiL

Keskustelu on jo lähtenyt rönsyilemään joten sekoitetaan hieman pakkaa lisää....

Mites toi latauspuoli, ilmeisesti valtaosa lataa suoraan pikkulatureilla pistorasiasta. Mites noi pistorasiat on kestäneet käytössä, aika moinen kalikka siihen johdon päähän tulee roikkumaan. Vai onko parempi suosiolla alkaa katselemaan ajan myötä latauslaitetta seinää koristamaan? 

-t

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: MMV - 19.08.16 - klo:08:06
Passat GTE kiinnostaisi, jos siinä olisi neliveto. Etuvetoisena ei erityisen kiinnostava auto tuohon hintaluokkaan.

Niin, itse asiassa kunnon nelivetoja eli ei ainoastaan sähköavusteisia etuvetoja ei toistaiseksi ole plug-in hybrideistä kovin paljoa tarjolla. Ã,,kkiseltään mieleen tulevista edukkainta päätä taitaa edustaa uunituore MB GLC 350 e-hybrid, joka olisikin erittäin houkutteleva kiesi, mikäli budjetti liikkuisi tuossa luokassa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 19.08.16 - klo:08:54
Niin, itse asiassa kunnon nelivetoja eli ei ainoastaan sähköavusteisia etuvetoja ei toistaiseksi ole plug-in hybrideistä kovin paljoa tarjolla. Ã,,kkiseltään mieleen tulevista edukkainta päätä taitaa edustaa uunituore MB GLC 350 e-hybrid, joka olisikin erittäin houkutteleva kiesi, mikäli budjetti liikkuisi tuossa luokassa.
Kelpuuttaisitko Q7 e-tronin kunnon nelivetojen joukkoon?

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.08.16 - klo:11:15
Kelpuuttaisitko Q7 e-tronin kunnon nelivetojen joukkoon?

Miksi en? Sen sijaan Volvo XC90 T8 AWD ei kriteereitä täytä, vaikka muuten hulppea peli onkin.

jmustone

Uusi Passat GTE menee näillä näppylöillä tuotantoon saksanmaalla. Ajokokemusta on kertynyt kyseisellä mallilla vasta esittelyautolla ajetut 28km(jotka menivät kokonaan sähköllä, mikä vaikutti varsin paljon ostopäätökseen). Muutama asia askarruttaa:

- käykö GTE:n alle 16" vanteet, jotka menisivät muuten speksien puolesta? Ts rajoittaako esim. jarrusatula/-levyt pyörän koot 17"->?

- onko autoon järkevää ottaa kiinteähintaista nettiä eli voiko auton omalla systeemillä käyttää netin palveluita ilman puhelinta, jos sim-kortti autossa kiinni?

Muitakin yksinkertaisia kysymyksiä todennäköisesti herännee, varsinkin sitten kun pääsee ratin taakse...

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: jmustone - 20.08.16 - klo:17:58
- onko autoon järkevää ottaa kiinteähintaista nettiä eli voiko auton omalla systeemillä käyttää netin palveluita ilman puhelinta, jos sim-kortti autossa kiinni?

Tämä on nyt vähän tulkinnanvarainen kysymys. Mitä palveluita tarkoitat?

Autossa on kiinteä, tehtaalla asennettu "sim-kortti" E-remote palveluita varten eli puhelimen sovelluksella voi katsoa ja ohjata mm. latauksen ja lämmityksen tilaa. Tähän ei tarvitse mitään erillistä nettiyhteyttä.

Sitten on Guide & Inform palvelut, joilla saa vielä erinäisiä ekstrajuttuja. Tämä vaatii erillisen tietoliikenneyhteyden puhelimen tai erikseen hankittavan Auto stick -mokkulan kautta. Autossa siis ei ole mitään sim-korttipaikkaa. Ovatko nämä palvelut erillisen nettiliittymän arvoisia on aika henkilökohtainen juttu. Omasta mielestäni ei, vaan viritin puhelimeni avaamaan nettijaon aina kun puhelin yhdistyy auton HF:ään ja sulkemaan sen kun bt-yhteys katkeaa.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Melko lähelle 16 tuumaista vannetta jarrut tulevat, mutta uskoisin niiden kuitenkin sopivan sinne.

k23001

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 20.08.16 - klo:19:38
Tämä on nyt vähän tulkinnanvarainen kysymys. Mitä palveluita tarkoitat?

Autossa on kiinteä, tehtaalla asennettu "sim-kortti" E-remote palveluita varten eli puhelimen sovelluksella voi katsoa ja ohjata mm. latauksen ja lämmityksen tilaa. Tähän ei tarvitse mitään erillistä nettiyhteyttä.

Sitten on Guide & Inform palvelut, joilla saa vielä erinäisiä ekstrajuttuja. Tämä vaatii erillisen tietoliikenneyhteyden puhelimen tai erikseen hankittavan Auto stick -mokkulan kautta. Autossa siis ei ole mitään sim-korttipaikkaa. Ovatko nämä palvelut erillisen nettiliittymän arvoisia on aika henkilökohtainen juttu. Omasta mielestäni ei, vaan viritin puhelimeni avaamaan nettijaon aina kun puhelin yhdistyy auton HF:ään ja sulkemaan sen kun bt-yhteys katkeaa.
Miten sait tuon automatisoidun nettijaon tehtyä?

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: k23001 - 20.08.16 - klo:21:41
Miten sait tuon automatisoidun nettijaon tehtyä?

Parilla Tasker-skriptillä. Toimii loistavasti Android-puhelimissa.
Passat GTE Variant

Smix

Ja jos on puhelimessa NFC niin NFC-tarralla saa tuon "täysautomaattiseksi"...
S-merkkisiä autoja.

jmustone

Kiitokset vastauksista! Tuo vannekysymys tuli mieleen kun 16" pyörät on jääneet tähteeksi edellisestä autosta ja mietin mahdollisuutta saada hyötykäyttöön ne talveksi. Voi olla että pelaan varman päälle ja laitan talveksikin 17 tuumaiset alle.

k23001

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 21.08.16 - klo:00:35
Parilla Tasker-skriptillä. Toimii loistavasti Android-puhelimissa.
Kiitos tuosta tiedosta!
Onko joku saanut iOS:lla tehtyä vastaavan tyyppistä viritystä?

TomiL

Onkos muuten GTE:n latausta mahdollista ajastaan auton puolelta? Ilmeisesti erillisessa latauslaitteissa on moinen mahdolista mutta voiko autosta käsin (tai luurista) vaikuttaa tuohon. Ilmeisesti sen sähkölämmittimen voi ajastaa kuitenkin...

Lähinnä ajatus on jotta voisi paremmin  hyödyntää 2-tarffisähköä tuon latauksen kanssa.

-tomi

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: TomiL - 22.08.16 - klo:11:00
Onkos muuten GTE:n latausta mahdollista ajastaan auton puolelta? Ilmeisesti erillisessa latauslaitteissa on moinen mahdolista mutta voiko autosta käsin (tai luurista) vaikuttaa tuohon. Ilmeisesti sen sähkölämmittimen voi ajastaa kuitenkin...

Lähinnä ajatus on jotta voisi paremmin  hyödyntää 2-tarffisähköä tuon latauksen kanssa.

On ajastus ja sitä voi ohjata joko autosta tai luurista. Eli kolme on/off kytkettävää "pikavalintaa", joilla voi ohjata latausta ja/tai lämmitystä. Ajastuksen voi tehdä vain kertaluontoisena tai toistuvasti valituille viikonpäiville.  Lisäksi voi vielä valita mm. lataustehon ja lataukselle min ja max rajat eli esim. itse olen laittanut minimirajan niin että lataa aina 60-70 prosenttiin vaikka olisikin aktiivinen latausajastus ja loppulataus sitten ennen ajoon lähtöä. Yösähkön käyttö oli vielä jotenkin erikseen huomioitu siinä, mutta en muista miten..
Passat GTE Variant

fleetwood

Kävin pitkästä aikaa (edellisen kerran heinäkuussa) tankilla, spritmonitor näyttää tankillisen keskikulutukseksi 2,03l/100km.  Navigaattori näytti muuten tankkauspaikat aika fiksusti, näytti jokaisen aseman litrahinnan.

Rekisteröidyin myös Oma Volkswagen palveluun ja se näyttää että autooni on saatavilla laadunparannuspäivitys, "Akun energiakulutuksen valvonta". Pitänee jossain vaiheessa poiketa huollossa.
Passat GTE Variant

SPK

Mitä auton oma kulutusmittari näyttää vs spritmonitor?

fleetwood

Jossain kahden nurkilla se pyöri, en tosin katsonut juuri ennen tankkausta. Aiempi tankkaus spritmonitorissa näyttää ajotietokone 2,30l vs todellinen 2,51l.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Itse olen kahden tankkauksen verran verrannut ajotietokoneen lukemaa tankkausten perusteella laskettuun kulutukseen. Ajotietokone näytti -0,05 ja +0,2 l/100 km verrattuna laskettuihin arvoihin. Odotellaan lisää mittauksia.

Nipper

Nuo noin kahden litran keskikulutukset ovat kyllä kovia lukemia!

GTE kiinnostaa kovasti meikäläistä myös. Miten ne toimii talvella? Luin että pelkällä akulla eivät suostu liikkumaan alle -10 asteessa. Kuinka paljon tämä vaikuttaa keskikulutukseen talvikeleissä? Entä lämmitys esim. 0 ja -10 asteen välissä, jos liikkeelle lähdetään vain sähköllä? Webasto vakiona? Ja Webastoon liittyen, käyttääkö se ns. auton akkua vai hybridin akkua? Jos vaikka mainitulla lämpötilavälillä ajelee vain sähköllä, niin syökö Webasto auton perinteisen akun tyhjäksi ja sitten ei lähdetäkään?

Tämmösiä käytännön kysymyksiä toivottavasti tulevaisuuden autonhankintaan... :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy