Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Takapainoinen Taapertaja

Aikas perusvarusteilla tulossa. Aktiivivakkari, diginäyttö, travel-paketti, peruutuskamera, easy access ja lisälämppäri.

fleetwood

Ihan hyvä paketti, oleellisimmat ovat tuossa ja kaikkea ei vaan voi ruksia. Itsellä samat ja muutama vähäpätöinen, pienempi varuste päälle.

Peruutuskameran kanssa en oikein ole päässyt sinuiksi. En osaa käyttää sitä pysäköidessä, vaan menen edelleen peileillä. Tosin pihasta peruutettaessa se on osoittautunut loistavaksi, laajakulmatilassa näkee hyvin tuleeko kadulla sivuilta ketään. Ihan ok. Ja aktiivivakkari ja easyaccess ovat loistavia kun niihin on tottunut.

Passat GTE Variant

JPN_V70D3OR

Heiman kutkuttaa itseänikin tällainen - varsinkin kun firma suhtautuu myötämielisesti pieniin CO2 päästömittauksiin ja latauspisteitäkin löytyy.

Voisiko joku kertoa, miksi näissä ladattavissa vehkeissä johto on irrallinen? Mikäli johto olisi mallia pölynimuri käytettävyys paranisi huomattavasti.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 10.08.16 - klo:14:46
Heiman kutkuttaa itseänikin tällainen - varsinkin kun firma suhtautuu myötämielisesti pieniin CO2 päästömittauksiin ja latauspisteitäkin löytyy.

Voisiko joku kertoa, miksi näissä ladattavissa vehkeissä johto on irrallinen? Mikäli johto olisi mallia pölynimuri käytettävyys paranisi huomattavasti.

Tilanpuute ja yksi asia vähemmän mistä asiakas narisee kun ei toimikkaan  :D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

fleetwood

Plus se että se imurityyppinen johto ei kävisi suurimpaan osaan julkisista latauspaikoista, eikä se kestäisi 16A latausvirtaa.
Passat GTE Variant

dwntime

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 10.08.16 - klo:14:49
Plus se että se imurityyppinen johto ei kävisi suurimpaan osaan julkisista latauspaikoista, eikä se kestäisi 16A latausvirtaa.

Miksei? Laitetaan vähän paksumpaa johtoa ;)

Toki vie sitten tilaa jostain ja kuten patomursu myös kirjoitti, on varmasti yksi narinan aihe kun pakkasilla se ei enää kelaakaan sitä umpitönkköä johtoa sisuksiinsa. Jää lerssi roikkumaan :D

teräksenharmaa

Paksu ja siksi jäykkä kaapeli vaatii myös isohalkaisijaisen kelan. Imurin johto ei ole ihan sattumalta sellaista notkeaa narua. Ja kun noita kaapeleita on useita eri latausvaihtoehtoja varten, niin kai niitä kelojakin pitäisi sitten olla useita.

JPN_V70D3OR

Vie se irrallinen kaapelikin tilaa ja likaa vaatteet maassa/jaloissa pyöriessään, kun se autossa pitää kuitenkin olla mukana.
Tästä mallia, http://www.nauticexpo.com/prod/ratio-electric-bv/product-26029-216132.html
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Jultsu

Tuo on speksattu 12 voltille, voipi olla että se 230v/400v johto vaatii vielä paksummat eristeet. Venepuolella ei välttämättä myöskään testata toimivuuksia -40 asteen pakkasilla joten kumiseos saattaa olla hivenen erilaista myös senkin vuoksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SPK

Tänään sain omani rullata liikkeestä ulos.
Kyllä se kulki juuri niin hienosti kuin koeajolta muistinkin.
Sähköllä kiihtyi paremmin kuin muistin.

Mitäs mieltä jengi on, onko tekniikan puolesta tarvetta alussa huristaa täysin seka-ajoa "sisäänajon" suhteen?
Eka huolto 15tkm kohdalla eli varsinaista sisäänajoahan näillä ei ole.

Mopoilla olen suorittanut sisäänajon varsin reippaasti, yleensä jo 200km kohdalla radalle suunnaten ja reippaita kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia.

Passatissa toki täysin eri tyyppinen moottori ja kw/litra huomattavasti pienempi.

fleetwood

Ai niin, kirjoitanpa joutessani opettavaisen pikku tarinan uusille GTE-kuskeille.

Tiivistettynä: Auto rullaa todella hyvin e-modessa - älkää unohtako tuota.

Pitemmin: Ajelin tuossa eräs kaunis ilta Vääksystä Lahteen ja yhdessä kohtaa nopeusrajoitus laskee 80:stä 60:iin ja tuosta kohdasta on n. 150-200 metrin päässä tolppakamera. Laitoin vakionopeudensäätimen pois päältä, kuten olen tähän asti tuossa kohtaa tottunut tekemään. No, eihän se vauhti ollenkaan hidastunut kuten ennen aikaisemmilla autoilla ja  havahduin tuohon juuri ennen tolppaa, mutta myöhäistä... räps. Seuraavalla viikolla tuli postia poliisin tietotekniikkakeskukselta, mutta onneksi meni varoituksella... Parempi vaan painaa vakionopeudensäätimen nopeus alemmaksi tuollaisissa kohdissa.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Rullaako GTE mielestäsi paremmin tuossa E-moodissa verrattuna vaikka hybridi-moodiin? Hyvin tuo GTE tosiaan rullaa. Massaa on melko paljon ja vastukset lienevät alhaisia.

Taky

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 11.08.16 - klo:07:47
Seuraavalla viikolla tuli postia poliisin tietotekniikkakeskukselta, mutta onneksi meni varoituksella...

OT:... mutta kamera räpsyi myös. Viikossa tuli kirjettä siis?

Paljonko ylitystä oli ja huomautuksella silvisit?

Oma HML:stä toissapäivältä, 80km/h vaihtui rampissa 70km/h rajoitukseen ja navin mukaan RÃ,,PS hetkellä oli juuri 80km/h ja nyt odotellaan mitä tuleman pitää...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.08.16 - klo:09:27
Rullaako GTE mielestäsi paremmin tuossa E-moodissa verrattuna vaikka hybridi-moodiin? Hyvin tuo GTE tosiaan rullaa. Massaa on melko paljon ja vastukset lienevät alhaisia.

En ole ihan varma kun en ole tuota erikseen seurannut. Tuohon voisi vaikuttaa se miten vaihteisto toimii, kytkeekö se sähkömoottorin suoraan pyöriin e-modessa vai ei.

Lainaus käyttäjältä: Taky - 11.08.16 - klo:09:31
OT:... mutta kamera räpsyi myös. Viikossa tuli kirjettä siis?

Paljonko ylitystä oli ja huomautuksella silvisit?

Taisi välähtää lauantaina ja tiistaina tai keskiviikkona tuli e-kirje. Ylitystä oli varmuusvähennyksen jälkeen 3 km/h eli tolpan kohdalla oli 6 km/h liikaa, huomautus tuli. Jos tolppa olisi ollut lähempänä tuota rajoituksen muuttumispaikkaa, huonosti olisi käynyt.
Passat GTE Variant

SPK

Täytyy opetella liipaiseen vaihtoläpyskästä b-moodi hetkeksi päälle kun on noita tiedettyjä tolppakohtia.
Kevyt rullaus loppuu aika nopsaan.

TomiL

Moro,

Koeajon jälkeen alkanut kiinnostamaan tämä laitos enemmänkin... mites pitkillä matkoilla, miten pitkään hybriditilassa akku kestää noin suurinpiirten? ja mitä sen jälkeen on kulutus?  Meillä on satunnaisia reissuja  joiden pituus on noin 400 km ennenkuin pääsee töpselin ääreen, meneekö tästä hybriditilassa noin puolet ennenkuin akku loppuu vai peräti enemmänkin?

-tomi

fleetwood

#106
Jos ajat hybriditilassa, niin se akku ei lopu. Auto käyttää ja lataa akkua jatkuvasti, sen seurauksena akun varaus pysyy aika lailla paikallaan. Loppumatkasta - tai miten haluaa - voi sitten painaa e-moden päälle ja käyttää akun tyhjäksi.

800 km maantiereissu meni kesällä 5 l/100 km kulutuksella ilman sähkön latausta matkalla. No, paluumatkasta vähän sai ladattua kahvilla käynnin aikana, mutta aika mitättömästi kuitenkin.. Moottoritienopeuksissa menee reilu litra enemmän. Vaihtelee tietenkin vähän olosuhteista ym..
Passat GTE Variant

TomiL

Ok, nyt alkaa kiinnostamaan enemmän  :)

Nykyinen 1.6 TDI touran menee tuon välin 4,8-5 riippuen kuormasta ja kelistä. Eli tolla pääsisi suurinpiirtein samoihin ja päivittäinen ajo menisi valtaosan sähköllä, poislukien pakkaskaudet....

fleetwood

Ei tuo omassa ajossa ole paljon kuluttanut, tankkauksista laskettu kulutus on tuolla alhaalla. Autolla on nyt ajettu n. 8500 km ja kesän aikana pitkiä ajoja on tullut _paljon_. Normaali kaupungissa ajelu menee lähes poikkeuksetta nollakulutuksella.

Saa nähdä miten talvi vaikuttaa tuohon, lämmitykseen menee sähköä ja lisäksi yli -10 asteen pakkasella ei ilmeisesti pysty ajamaan ollenkaan pelkällä sähköllä.
Passat GTE Variant

TomiL

Talvi tosiaan on kysymysmerkki, siitä ei oikein löytynyt tietoa edes golf-puolelta. Speksin mukaan -10 on raja jolloin ei ev-moodi mene päälle, mutta hybridinä toimii joten ainakin jotain hyötyä olisi akuistakin. Miein myös jotta jos tuon laittaa lämpimässä tallissa tulille ja siellä lähtee ev-tilassa liikenteeseen niin vaihtaako automaattisesti hybriditilaan kun hoksaa jotta pakkasta on enenmmän kuin -10

Mutta mielenkiintoinen tuttavuus. Hiljainen, rullaili todella hyvin ja startstop toimi niinkuin sen pitäisikin pelata. Ehdottoman näppärä oli kaupunkiliikkumiseen, ja mitä kereettiin testaamaan sivuteitä niin tuntui pelaavan hienosti siinäkin. Koeajon keskikulutus 65 km oli 2.9l/100km mutta härnättiin laitetta sen verran pahasti jottei tosta voi vetää mitään johtopäätöksiä. Pitihän sitä testailla miten se GTE moodi toimii ;-)

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 16.08.16 - klo:09:28
800 km maantiereissu meni kesällä 5 l/100 km kulutuksella ilman sähkön latausta matkalla. Moottoritienopeuksissa menee reilu litra enemmän. Vaihtelee tietenkin vähän olosuhteista ym..

Jotenkin on hankala uskoa, että menisi 130 km/h mittarissa todellisuudessa aivan 6 litran pinnassa per 100km... motarilla kun hybriditekniikkakin on lähinnä ylimääräisenä painona, ainakin, mikäli puhutaan 1-tien kaltaisesta mäkisestä moottoritiestä.

fleetwood

No, ajelen aika usein Lahden ja Helsingin väliä 120-130 km/h mittarinopeudella ja perillä keskikulutus on n. 4.5-5,5 l/100 km kun akun pystyy käyttämään tyhjäksi. Jos puolessa välissä ei saa ladattua akkua, niin silloin auton näyttämä kulutus on n. 6,5 l/100 km. Pitemmällä matkalla lukemat olisivat varmaan erilaiset, mutta nuo lukemat riittävät hyvin minulle...

Ei se akku ole pelkästään ylimääräistä painoa, siinä on sähköä mitä auto voi käyttää jatkuvasti bensiinimoottorin apuna ja se pienentää kulutusta esim. ylämäissä. Jos se akku on tyhjä, silloin siitä ei ole kuin haittaa.
Passat GTE Variant

MMV

Lataushybridillä kulutus on varmasti jonkin verran pienempi kuin vastaavassa bensapelissä, onhan siinä akussa kuitenkin polttoainetta kuluttamatonta energiaa kymmeniksi kilometriksi. Tavallinen hybridi on matka-ajossa täysin turha laite, eikä sen kulutus eroa vastaavasta bensa-autosta mihinkään.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: MMV - 16.08.16 - klo:10:36
Lataushybridillä kulutus on varmasti jonkin verran pienempi kuin vastaavassa bensapelissä, onhan siinä akussa kuitenkin polttoainetta kuluttamatonta energiaa kymmeniksi kilometriksi. Tavallinen hybridi on matka-ajossa täysin turha laite, eikä sen kulutus eroa vastaavasta bensa-autosta mihinkään.
Omat kokemukseni kertovat toista. Vertailuparini on Passat GTE ja Ocu III RS. Nuo ovat suurin piirtein saman tehoisia autoja. Passat on vähän suurempi ja Ocussa on pykälää leveämmät renkaat. Passat menee taloudellisessa matka-ajossa noin  litran pienemmällä kulutuksella ja ero kasvaa, jos vauhti pumppaa. Tämä siis ilman ulkopuolista sähköä.

MMV

#114
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.08.16 - klo:11:00
Tämä siis ilman ulkopuolista sähköä.

Eli ajoakku on niin tyhjä kuin se voi vain olla? Testit ja oma kokemus ei tue tuota väitettä. Moottorihan testasi kolmea eri Aurista eli 1.2T, diesel ja hybridi. Diesel oli kulutukseltaan pienin, sitten hybridi ja seuraavaksi 1.2T. Hybridin ja 1.2T:n mitattu kulutusero oli 0,1l/100km turbokoneen ollessa nopeampi ja parempi ajolleen (jos sitä voi Toyotasta nyt edes sanoa). Appiukkoni Priusin kulutus ei eroa matka-ajossa esim. vaimon Golfin kulutuksesta. Olen appiukon kahdella Priusilla ajanut useampia tuhansia kilometrejä, joten jonkinlainen tuntuma asiaan on.

Ranssi

Joo, toki varmasti Helsingin ja Lahden välisellä lyhyehköllä matkalla kulutus motaria ajaen pysyy maltillisena, mikäli patterit ovat latingissa startattaessa. Jospa tuleekin Jyväskylästä ja akut ovat jo varauksensa antaneet Lahden korkeudella eli motaria luukutetaan ainoastaan TSI:n voimin, niin tuollainen reilu 6 litraa olisi kyllä todella alhainen kulutus kunnon vauhdissa. Näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole, vaan kulutus pelkän bensan voimin on korkeampi, missä ei sinänsä ole mitään poikkeavaa. Taitaa itse asiassa aika harva 95:lla kulkeva peli päästä alle 7 litran lukemiin, kun todellinen nopeus on jatkuvasti 120 km/h pinnassa.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: MMV - 16.08.16 - klo:11:12
Eli ajoakku on niin tyhjä kuin se voi vain olla? Testit ja oma kokemus ei tue tuota väitettä. Moottorihan testasi kolmea eri Aurista eli 1.2T, diesel ja hybridi. Diesel oli kulutukseltaan pienin, sitten hybridi ja seuraavaksi 1.2T. Hybridin ja 1.2T:n mitattu kulutusero oli 0,1l/100km turbokoneen ollessa nopeampi ja parempi ajolleen (jos sitä voi Toyotasta nyt edes sanoa). Appiukkoni Priusin kulutus ei eroa matka-ajossa esim. vaimon Golfin kulutuksesta. Olen appiukon kahdella Priusilla ajanut useampia tuhansia kilometrejä, joten jonkinlainen tuntuma asiaan on.

Voisikohan osasyynä olla erilainen toteutus hybridijärjestelmässä. Toyotan hybridihän ei toimi pelkällä sähköllä, olikohan yli 60km/h vauhdeissa, vaan silloin mennään käytännössä koko ajan bensalla jolloin hybridijärjestelmän ja akuston tuoma lisäpaino on vain lisäpainoa. Passatissa taasen sähköajon maksiminopeus on 130km/h, joten varmasti myös maantieajossa hybridijärjestelmä tuo kulutushyötyä.

Tuo sama Toyota-ongelma vaivaa myös tätä Peugeotin diesel-hybridiä. Siinä on sähköajo rajoitettu 60km/h:ssa ja yli sen mennään aina dieselillä. Joskus harvoin alamäkeen rullatessa on hetkellisesti menty polttomoottori sammuksissa jopa 80km/h.
Tämä näkyy selkeästi suurempana kulutuksena maantiepainotteisessa ajossa. Pelkässä kaupunkiajossa kulutus on ollut järjestään litran - puolitoista pienempi. Ja nämä siis ihan mitattuja kulutuksia, ei ajotietokoneesta katsottuja.

fleetwood

#117
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 16.08.16 - klo:11:18
Jospa tuleekin Jyväskylästä ja akut ovat jo varauksensa antaneet Lahden korkeudella eli motaria luukutetaan ainoastaan TSI:n voimin, niin tuollainen reilu 6 litraa olisi kyllä todella alhainen kulutus kunnon vauhdissa. Näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole, vaan kulutus pelkän bensan voimin on korkeampi, missä ei sinänsä ole mitään poikkeavaa.on jatkuvasti 120 km/h pinnassa.

Tuossa on vaan se ajatusvirhe, että ajoakkuhan ei tyhjene tuolla tavalla. Toki varaustaso vaihtelee, mutta se ei tyhjene vaikka ajaisi Jyväskylästä Helsinkiin. Sanoisin että jos ajaa alkumatkan ja matkalla mahdolliset kaupunkiosuudet pelkällä sähköllä, niin Helsinkiin saapuessa akuissa olisi vielä ajomatkaa n. 30 km verran, joka toki kannattaisi käyttää pois ajamalla loppumatka pelkällä sähköllä.

Pisin matka minkä olen itse vielä tehnyt on tuo aiemmin mainuttu 800 km reissu 90-110 nopeudella ja se meni sillä 5 litran keskikulutuksella. Olen tuohon lukemaan enemmän kuin tyytyväinen, koska ennakkofiilikset olivat sellaiset että kun akku loppuu, niin paljon kuluttaa. Tuo ennakkokäsitys nyt ei vaan ole realisoitunut.

Edit: Toki jos kuski ei ajon alussa vaihda e-modesta hybridille, niin tyhjeneehän se sitten... Siinä vaan ei ole mitään järkeä, vaan sitä hybridinappia kannattaa painaa ajoissa kun tietää ettei sähkö riitä koko matkaan.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

#118
Lainaus käyttäjältä: MMV - 16.08.16 - klo:11:12
Eli ajoakku on niin tyhjä kuin se voi vain olla? Testit ja oma kokemus ei tue tuota väitettä. Moottorihan testasi kolmea eri Aurista...

Ei vaan akut ovat ilman välitankkauksia yhtä täynnä liikkelle lähdettäessä ja maaliin saavuttaessa. Puhun siis ajamisesta ilman ulkopuolisen sähkön käyttämistä. Itse jostakin syystä vältän akkujen tyhjänä säilyttämistä ja pidän ne puolessa latauksessa silloin, kun ei ole mahdollista ladata akkuja ulkopuolisella sähköllä.

Jos nyt testattaisiin ensin samoja autoja. Tässä esimerkiksi Auto, Motor und Sportin (2/2016) mittaukset eri Passatin versioille. Hybridi oli ilman ulkopuolistakin sähköä tuntuvasti perinteistä bensamoottorista taloudellisempi kaikissa mittauksissa.
Kulutuksia järjestyksessä GTE / 2.0 TDI / 2.0 TSI 220 hv:
vertailukulutus 7,1 / 6,8 / 8,9 l/100 km
eco-rundi 5,2 / 5,0 / 6,4
pendelöinti 7,0 / 6,8 / 9,0
sporttikulutus 9,3 / 8,4 / 10,9

Ajoin uutuuden karhealla GTE:llä Jyväskylästä Ouluun liikenteen mukana ja mahdollisuuksien mukaan rajoitus + 5-10 % nopeutta välillä ohitellen. Keskikulutus oli 5,1 litraa satkulle. Ikinä en ole päässyt paljon pienemmilläkään bensa-autoilla noin vähäisellä kulutuksella vastaavassa ajossa.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 16.08.16 - klo:11:46
Tuossa on vaan se ajatusvirhe, että ajoakkuhan ei tyhjene tuolla tavalla. Toki varaustaso vaihtelee, mutta se ei tyhjene vaikka ajaisi Jyväskylästä Helsinkiin. Sanoisin että jos ajaa alkumatkan ja matkalla mahdolliset kaupunkiosuudet pelkällä sähköllä, niin Helsinkiin saapuessa akuissa olisi vielä ajomatkaa n. 30 km verran, joka toki kannattaisi käyttää pois ajamalla loppumatka pelkällä sähköllä.

Pisin matka minkä olen itse vielä tehnyt on tuo aiemmin mainuttu 800 km reissu 90-110 nopeudella ja se meni sillä 5 litran keskikulutuksella. Olen tuohon lukemaan enemmän kuin tyytyväinen, koska ennakkofiilikset olivat sellaiset että kun akku loppuu, niin paljon kuluttaa. Tuo ennakkokäsitys nyt ei vaan ole realisoitunut.

Edit: Toki jos kuski ei ajon alussa vaihda e-modesta hybridille, niin tyhjeneehän se sitten... Siinä vaan ei ole mitään järkeä, vaan sitä hybridinappia kannattaa painaa ajoissa kun tietää ettei sähkö riitä koko matkaan.

...eli hybridi-moodissa auto ei käytä periaatteessa lainkaan sähköapua, päätellen kertomastasi, että perillä on vielä jäljellä 30 km:n ajoa vastaava määrä energiaa. Se kai kuitenkin edustaa käytännön sähköistä toimintamatkaa melkein suurimmillaan. Nyt en ymmärrä miten sähköä käyttämättä järjestelmä kuitenkin alentaa selvästi kulutusta moottoritiellä... Esim. Lahden motarilla ei sellaisia mäkiä ole missä polttoaineen syötön katkettua vauhti pyrkisi vielä kiihtymään motarinopeuden ilmanvastus huomioiden, missä tapauksessa käsillä olisi tilanne, jossa akkujen varaamiseen piisaisi ylimääräistä energiaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy