Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Pexi_

Moi

Pohdinnassa moisen kulkineen hankinta ja lähes sopiva yksilökin löytyi. Ainoa kysymys mikä nyt päällimmäisen askarruttaa mieltä (kaikkien 12V akkuongelmien ja dsg:n hajoamisien lisäksi) on, että saako autoon jossa ei ole tehtaalta navia, mahdollisesti softalla sen lisättyä ja vielä niin että osaisi näyttää digimittaristossa kartat jne jne. Auto siis pre-facelift mallia ja sillä 8" näytöllä.

Kiitos!

jugih

Lainaus käyttäjältä: Pexi_ - 04.04.24 - klo:23:10Moi

Pohdinnassa moisen kulkineen hankinta ja lähes sopiva yksilökin löytyi. Ainoa kysymys mikä nyt päällimmäisen askarruttaa mieltä (kaikkien 12V akkuongelmien ja dsg:n hajoamisien lisäksi) on, että saako autoon jossa ei ole tehtaalta navia, mahdollisesti softalla sen lisättyä ja vielä niin että osaisi näyttää digimittaristossa kartat jne jne. Auto siis pre-facelift mallia ja sillä 8" näytöllä.

Kiitos!

Pre-fl ei saa navia jälkeen päin MIB2 yksikköä vaihtamatta.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: petaso - 25.03.24 - klo:21:24Ei pysty muokkaamaan edellistä viestiä.

Mikä muuten on mib3 uusin softa versio. Minulla on nyt 0324. Uskaltaako nykyään vielä OTAna päivittää kun on kauhutarinoita lukenut että koko laite menee sekaisin ja sitten artisti maksaa timantteja uudesta laitteesta? Vai oliko se ongelma vanhoissa versioissa?

Toivoisin että olisi joku toimiva päivitys joka ratkaisisi pari ongelmaa, avaimet hukkaa joskus profiilin ja soitin kadottaa usb muistilta soittaessa silloin tällöin paikan missä on menossa ja aloittaa alusta. Tätä tapahtuu joskus joka päivä monta kertaa tai voi mennä montakin päivää.

Voin tarkistaa uusimmat softat jos kerrot hieman lisää nykyisestä versiosta. Pidä menu nappia jonkin aikaa pohjassa niin pääset katsomaan koko versionumeron.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Pexi_ - 04.04.24 - klo:23:10Moi

Pohdinnassa moisen kulkineen hankinta ja lähes sopiva yksilökin löytyi. Ainoa kysymys mikä nyt päällimmäisen askarruttaa mieltä (kaikkien 12V akkuongelmien ja dsg:n hajoamisien lisäksi) on, että saako autoon jossa ei ole tehtaalta navia, mahdollisesti softalla sen lisättyä ja vielä niin että osaisi näyttää digimittaristossa kartat jne jne. Auto siis pre-facelift mallia ja sillä 8" näytöllä.

Kiitos!

Mittaristoon ja yhtäaikaisesti mib:ssä navikartta onnistuu ainoastaan Media Pro laitteella. Tunnistaa 9.2" näytöstä ilman nupikoita.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Pexi_

Kiitos infoista! Sitte vielä yks lisäkysymys. Saako Mirrorlinkillä esim googlemapsin kartan jaettua digimittaristoon? Tai navigointiohjeet noin yleisesti?

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Pexi_ - 06.04.24 - klo:00:01Kiitos infoista! Sitte vielä yks lisäkysymys. Saako Mirrorlinkillä esim googlemapsin kartan jaettua digimittaristoon? Tai navigointiohjeet noin yleisesti?

Tuosta en ole satavarma miten toimii, mutta käsittääkseni markkinat on pullollaan malleja joissa on Android Auto ja Apple Carplay, joten ei kannata välttämättä tyytyä tuohon kivikautiseen Mirrorlinkkiin.

Ja mainitsit 12V akkuongelmat. Eihän se varsinaisesti mikään ongelma ole, kaikilla 12V akuilla on se muutaman vuoden elinkaari ja sitten se on uusittava. Näissä vain täytyy muistaa uusia se iän perusteella, ei oireiden.

jugih

Lainaus käyttäjältä: Pexi_ - 06.04.24 - klo:00:01Kiitos infoista! Sitte vielä yks lisäkysymys. Saako Mirrorlinkillä esim googlemapsin kartan jaettua digimittaristoon? Tai navigointiohjeet noin yleisesti?

Ei saa. Ei saa myöskään AA/CarPlay.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

jugih

Koitin ajaa hissukseen sähköllä ja pääsin 33 km +5C kelissä. MY17 ja 170 tkm rullattu.

B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

petaso

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 05.04.24 - klo:12:31Voin tarkistaa uusimmat softat jos kerrot hieman lisää nykyisestä versiosta. Pidä menu nappia jonkin aikaa pohjassa niin pääset katsomaan koko versionumeron.

Löytyykö HMI versions alta? Mikä on se tieto jonka tarvii? Päivitys/versioinfo haluaa heti päivittää softaa.

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: petaso - 07.04.24 - klo:18:27Löytyykö HMI versions alta? Mikä on se tieto jonka tarvii? Päivitys/versioinfo haluaa heti päivittää softaa.

Valitse vaan rohkeasti se päivitys. Laite käynnistyy uudestaan huoltovalikkoon. Sieltä "Version information". Tosin jos sulla nyt 0324 niin se on uusin softa minun tiedon mukaan.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: jugih - 07.04.24 - klo:17:34Koitin ajaa hissukseen sähköllä ja pääsin 33 km +5C kelissä. MY17 ja 170 tkm rullattu.

Ihan ok.

On hyvä muistaa että WLTP-mittauksessa ei pidetä ilmastointia, tai muitakaan "mukavuuslaitteita" päällä, mikä arkiajossa syö rangesta helposti pahimmillaan jopa kolmanneksen (erityisesti pakkasella - lämmitys vie enemmän virtaa kuin viilennys kesällä). Jos haluaa siis verrata auton "viralliseen" lukemaan, kuinka lähelle pääsee niin kaikki mukavuuslaitteet pois päältä. Syy tähän on siinä että minimoidaan keliolosuhteiden, mieltymyksien, saati valmistajien "manipulointihalujen" vaikutus lopputulemaan, eli auto kuin auto niin lisälaitteet kytketään pois jotta saadaan varsinainen ajo-voimalinjan kulutus mitattua mahdollisimman vertailukelpoisesti. Tämän vuoksi moni ihmettelee onko autossa jotain vialla kun ei koskaan pääse "valmistajan lukemiin" omissa ajoissaan.

peped

Mietin vaihtoa tuohon isompiakkuiseen versioon, kun nykyisen akkutakuukin päättyy ensi vuonna. Mitä muutaman kerran Nettiautoa vilkuillut niin tuntuu että kyseisiä autoja on paljon vähemmän myynnissä mitä esim vielä viime vuonna, liekkö harhakuvitelmaa vai onko markkinoilla tapahtunut jotain. Viimeksi kun autoja selasin niin tyyliin päivittäin tuli lisää GTE:tä myyntiin.

Mutta mutta, huoliahan noitta facelifteissakin on ollut joskin edelleenkin, kyseistä autoa on liikenteessäkin todella paljon. Vaan onko vastaavassa kokoluokassa oikeasti vaihtoehtoja? Jos puhutaan samasta hintaluokasta käytettynä, ja hybrid. Tokkopa vaan. Minulla kävi koeajossa Leon ST PHEV, ja eihän se tiloiltaan vedä lähellekään vertoja Passatille. Nämä on tietysti käyttäjäkohtaisia juttuja, jos vaikkapa molemmat kuskit on max 170cm ja takana matkustaa vain yksi taapero turvaistuimessaan jne jne.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

duke7

Lainaus käyttäjältä: peped - 11.04.24 - klo:08:36Mietin vaihtoa tuohon isompiakkuiseen versioon, kun nykyisen akkutakuukin päättyy ensi vuonna. Mitä muutaman kerran Nettiautoa vilkuillut niin tuntuu että kyseisiä autoja on paljon vähemmän myynnissä mitä esim vielä viime vuonna, liekkö harhakuvitelmaa vai onko markkinoilla tapahtunut jotain. Viimeksi kun autoja selasin niin tyyliin päivittäin tuli lisää GTE:tä myyntiin.

Mutta mutta, huoliahan noitta facelifteissakin on ollut joskin edelleenkin, kyseistä autoa on liikenteessäkin todella paljon. Vaan onko vastaavassa kokoluokassa oikeasti vaihtoehtoja? Jos puhutaan samasta hintaluokasta käytettynä, ja hybrid. Tokkopa vaan. Minulla kävi koeajossa Leon ST PHEV, ja eihän se tiloiltaan vedä lähellekään vertoja Passatille. Nämä on tietysti käyttäjäkohtaisia juttuja, jos vaikkapa molemmat kuskit on max 170cm ja takana matkustaa vain yksi taapero turvaistuimessaan jne jne.
V60 plugareita joskus katsellut lähinnä koska nelivetoa kaipaisi mutta onhan ne kalliimpia. Toki kulkua enemmän myös, luotettavuudesta en oikein selkeää kuvaa ole saanut.

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 11.04.24 - klo:10:16V60 plugareita joskus katsellut lähinnä koska nelivetoa kaipaisi mutta onhan ne kalliimpia. Toki kulkua enemmän myös, luotettavuudesta en oikein selkeää kuvaa ole saanut.

V60 on paljon pienempi kuin Passat, etenkin tavaratilalta, about tuota Leonin kokoa. Volvoa jos haluaa vähintään Pasuunan kokoisena, pitää testata V90. Volvon etu on tosiaan neliveto.

duke7

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 11.04.24 - klo:16:18V60 on paljon pienempi kuin Passat, etenkin tavaratilalta, about tuota Leonin kokoa. Volvoa jos haluaa vähintään Pasuunan kokoisena, pitää testata V90. Volvon etu on tosiaan neliveto.
Joo, onhan se pienempi. Nykyisin varmaan riittäisi jo sekin koko taas. Tai no, pitkillä reissuilla tulisi ikävä Passatin konttia

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 11.04.24 - klo:16:18V60 on paljon pienempi kuin Passat, etenkin tavaratilalta, about tuota Leonin kokoa. Volvoa jos haluaa vähintään Pasuunan kokoisena, pitää testata V90. Volvon etu on tosiaan neliveto.

Ei nyt täysin omakohtainen kokemus - mutta naapurilta (itse asiassa kahdelta): Hällä oli tollanen V60 T8. Kehu nimenomaan kulkupuolta, onhan se kohtuu kiukkunen laitos. Miinusta tuli tuosta nelivedosta, varsinkin talvella. Sähköllä kun ajelee niin auto on takavetoinen ja kyllä se kuulemma monesti aamusin ketutti kun auto ollut koko yön laturissa, mutta pelkällä takavedolla ei päässy nousemaan katoksen reunalle muodostuneen "kynnyksen" yli, vaan piti törkkästä se neliveto päälle ja ajella bensalla töihin. Jäi kuulemma hybridin hyödyt aika minimiin. Vaihto sitte bemariin.

Toisella naapurilla tuo on duunin liisari. Kertaakaan ei ole sitä ladannut ja on ihan tyytyväinen nelivetoon.

Aika paljon pienempihän tuo v60 on sisätiloiltaan / tavaratilaltaan passattiin verrattuna.

Banned

Tuo Volvon neliveto on kyllä huono systeemi. Muuten pääset sähköllä, mutta liukkaassa risteyksessä käynnistetään polttomoottori ja odotellaan, että neliveto kytkeytyy. Itselläni on pieni nousu pihassa autotallille ja se nollakeleillä pehmenee niin, että kaksivetoisella saa välillä ottaa useamman kerran vauhtia. Tuossa viimeistään menisi polttomoottorille ja se kävisi noin puoli minuuttia, jos sitäkään kerrallaan.
Passat GTE

peped

Mitenkäs tuo menee kun operaattorit ilmeisen vinhasti ajavat 3G verkkoa alas. Onko faceliftin ja pre-faceliftin välillä jotain eroa miten tuota carnet yhteyttä tms tekniikaltaan käyttävät? Tai pitääkö muuten olla huolissaan että kohta ei ole verkkoteknisistä syistä muuta mahdollisuutta kuin auton omasta valikosta säätää lähtöaikoja jne.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

jugih

Lainaus käyttäjältä: peped - 13.04.24 - klo:20:54Mitenkäs tuo menee kun operaattorit ilmeisen vinhasti ajavat 3G verkkoa alas. Onko faceliftin ja pre-faceliftin välillä jotain eroa miten tuota carnet yhteyttä tms tekniikaltaan käyttävät? Tai pitääkö muuten olla huolissaan että kohta ei ole verkkoteknisistä syistä muuta mahdollisuutta kuin auton omasta valikosta säätää lähtöaikoja jne.

Pre-fl käyttää 3G ja 2G verkkoja, eli niin kauan kuin 2G-verkkoja ylläpidetään niin kaikki passatit ovat yhteyksissä. Kun 2G-verkot sulkeutuvat, jäljelle jää fl-versiot 4G-yhteyksineen.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Banned - 12.04.24 - klo:07:42Tuo Volvon neliveto on kyllä huono systeemi. Muuten pääset sähköllä, mutta liukkaassa risteyksessä käynnistetään polttomoottori ja odotellaan, että neliveto kytkeytyy.

Joo, siinä pitää laittaa ennakoivasti neliveto päälle jos on talvella risteyksessä, mäessä tms. Sitten sen jälkeen sen voi kytkeä taas perusmoodiin. Jos odottaa että automatiikka herättää polttiksen nelivetoon, on jo "myöhäistä" noissa tilanteissa.

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: jugih - 13.04.24 - klo:22:44Pre-fl käyttää 3G ja 2G verkkoja, eli niin kauan kuin 2G-verkkoja ylläpidetään niin kaikki passatit ovat yhteyksissä. Kun 2G-verkot sulkeutuvat, jäljelle jää fl-versiot 4G-yhteyksineen.

Onkos jollain oikeasti kokemusta tuolla 2G:llä toimimisesta. Itsellä on duunissa joitain paikkoja kellareissa missä ei maanpinnan yhteydet kuulu ja aiemmin siellä oli 3G vahvistimet kellareissa. Nyt kun se taajuus on poissa pelistä, siellä on vain 2G yhteys ja ei kännykällä juuri puheluita ja tekstareita enempää saa suoritettua...

jugih

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 14.04.24 - klo:12:33Onkos jollain oikeasti kokemusta tuolla 2G:llä toimimisesta. Itsellä on duunissa joitain paikkoja kellareissa missä ei maanpinnan yhteydet kuulu ja aiemmin siellä oli 3G vahvistimet kellareissa. Nyt kun se taajuus on poissa pelistä, siellä on vain 2G yhteys ja ei kännykällä juuri puheluita ja tekstareita enempää saa suoritettua...

Mulla MY17 toimii täydellisesti 2G-verkon yli. 99.8 % kaikista lämmityksistä ja auton tilan tarkastamisesta toimii.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Maka78

Moi. Tyhmä kysymys, ja varmaan selviäis ohjekirjasta, mutta laiskuuttani kysyn. Kokeilin ladata ensimmäisen kerran Passattia tänään. Mites se latauksen lopetus / latausjohdon lukituksen avaus? Pitääkö ovet avata kertaalleen painamalla, vai kaksi kertaa? Jos key-less, riittääkö että avaa ovet kahvasta? Kuuluuko mitään ääntä kun lukitus vapautuu? Siis siis kokeilin vaan hetken latausta, kun auto ei vielä arki ajossa. Sain johdon pois, mutta en kuullut mitään ääntä ja latausasema ei katkaissut virransyöttöä ennen kuin otin johdon pois. Olisko pitänyt, vai toimiiko siten, että latausasema katkaisee vasta sitten, kun ottaa johdon pois? Kiitti kommenteista.

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: Maka78 - 14.04.24 - klo:20:59Moi. Tyhmä kysymys, ja varmaan selviäis ohjekirjasta, mutta laiskuuttani kysyn. Kokeilin ladata ensimmäisen kerran Passattia tänään. Mites se latauksen lopetus / latausjohdon lukituksen avaus? Pitääkö ovet avata kertaalleen painamalla, vai kaksi kertaa? Jos key-less, riittääkö että avaa ovet kahvasta? Kuuluuko mitään ääntä kun lukitus vapautuu? Siis siis kokeilin vaan hetken latausta, kun auto ei vielä arki ajossa. Sain johdon pois, mutta en kuullut mitään ääntä ja latausasema ei katkaissut virransyöttöä ennen kuin otin johdon pois. Olisko pitänyt, vai toimiiko siten, että latausasema katkaisee vasta sitten, kun ottaa johdon pois? Kiitti kommenteista.

Aukaisemalla auton ovet normaalisti aukeaa myös latauksen lukitus, oli se sitten kahvasta tai kaukkarilla. Menee takaisin lukkoon, jos ei reagoi riittävän nopeasti. Eli kun aamulla aukoo ovet ja nakkaa ensin muksun turvaistuimeen, niin tarttee vielä uudestaan kaukosäätimellä aukoa ovet, jotta se johto lähtee irti. Ei pidä merkkiääniä lukitusta aukaistessa oli täynnä tai lataus kesken. Taitaa siitä joku pieni surinä lähteä. Lataus loppuu vasta johdon irroittaessa, koska voisihan sulla olla auto laturissa ja samalla lastaisit sinne rojua. Jos joskus johto ei lähde irti vaikka pitäisi, niin manuaalinen vapautus löytyy konepellin aukaisemalla luukun kohdalta, siinä on pieni kansi jonka saa kammettua pois ja siellä valkoinen vipu jota painaa.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

jugih

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 14.04.24 - klo:21:33Aukaisemalla auton ovet normaalisti aukeaa myös latauksen lukitus, oli se sitten kahvasta tai kaukkarilla. Menee takaisin lukkoon, jos ei reagoi riittävän nopeasti. Eli kun aamulla aukoo ovet ja nakkaa ensin muksun turvaistuimeen, niin tarttee vielä uudestaan kaukosäätimellä aukoa ovet, jotta se johto lähtee irti. Ei pidä merkkiääniä lukitusta aukaistessa oli täynnä tai lataus kesken. Taitaa siitä joku pieni surinä lähteä. Lataus loppuu vasta johdon irroittaessa, koska voisihan sulla olla auto laturissa ja samalla lastaisit sinne rojua. Jos joskus johto ei lähde irti vaikka pitäisi, niin manuaalinen vapautus löytyy konepellin aukaisemalla luukun kohdalta, siinä on pieni kansi jonka saa kammettua pois ja siellä valkoinen vipu jota painaa.

Hmm. Muutama tarkennus:

Auto kyllä katkaisee latauksen (ei ota energiaa vastaan) jos plugi on lukittuna ja keskuslukko avataan kakella.

Manuaalista vapautusta ei ole pre-fl autoissa. Koko solenoidi pitää ruuvata irti luukun kautta.

Plugin solenoidin saa vetämään myös pitämällä latausluukun latausnappia pohjassa ja kakesta samalla avausnamiskaa.

Plugin uudelleenlukituksen aikaa saa säädettyä muistaakseni kolmeen minuuttiin asti obd11/vcds.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Maka78

Moi. Kiitos Mustalaa. Tuollain mulla toimii. Jugih, en sitten tiedä onko pre-facelift erilainen tuon latauksen loppumisen suhteen. Mulla 2021 malli. Ja ei katkaissut latausta ennen kuin otti piuhan irti.

jugih

Lainaus käyttäjältä: Maka78 - 14.04.24 - klo:22:04Moi. Kiitos Mustalaa. Tuollain mulla toimii. Jugih, en sitten tiedä onko pre-facelift erilainen tuon latauksen loppumisen suhteen. Mulla 2021 malli. Ja ei katkaissut latausta ennen kuin otti piuhan irti.

Ookoo! Sitä en tiennytkään. On kyllä ärsyttävä ominaisuus.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

petaso

Mulla katkaisee kyllä latauksen kun avaa lukot. -20. Havaitsee siitä että mittaristossa oleva aika arvio katoaa.

Onko VW palvelut nurin kun ei pääse sovelluksella eikä nettisivun kautta palveluun kiinni? Nettisivun kautta lukee vain että Eikö sinulla ole pääsyä mobiilipalveluihin?
Päivitä sivu tai yritä myöhemmin uudelleen.
Vw sovelluksessa vaan tyhjää täynnä, sovellus päivitetty ja autossa ei vikatietoja, yksityisyys asetuksissa jaa sijainti asetus eli löysin.

petaso

Hetkinen, asensin huvikseen gridion kun joku sanoi että toimiikin hybridienkin kanssa. Ja alkoikohan tämä ongelma samaan aikaan? No löysihän se gridio auton mutta ei enempää hyötyä kun en ole maksanut volkkarin lisenssiä niin ei tule gridioonkaan lataus toimintoja.

Poistin auton gridiosta mutta ei tapahtunut vielä mitään, pitänee odottaa tai keksiä jotain.

Mustalaa

Auto on tosiaan facelift. Meillä ovet aukaistessa latausaseman valot pysyvät samoina kuin ladatessa. Jos vuorostaan auto ei lataa, esim ajastus ei ole alkanut tai akku on täynnä, niin ovet aukaistessa latausaseman valot vaihtaa väriä latauksen puolelle idlestä hetkeksi. Voihan se tietty olla, että todellisuudessa auto ei lukot aukaistessa lataa, vaan pelkästään keskustelee laturin kanssa. Kuitenkin isoista virroista kyse, niin voisi hyvinkin olla turvallisuustoimi katkaista se lataus siksi aikaa kuin johto on mahdollista irroittaa autosta.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy