Kokemuksia V Variant 1,4 118kW DSG

Aloittaja Peeveli, 01.12.09 - klo:08:24

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 20.01.10 - klo:19:15
Luulisi että siitä tulee ilmoitus. Mun auton moninäyttö plussaan tuli teksti palaneesta vas. jarruvalon poltimesta (teksti tyyliin broken rear brakelight yms. ja samaan aikaan paloi joku palaneen lampun symboli) ja luulis että laite ilmoittaa myös rekisterivalot jos ne on palaneet.

Hmm... ajattelin, että toi rekkarivalo on niin "vähäpätöinen" ettei kuulu valvottaviin kohteisiin. Mutta miksei kuuluisi?  :-\

Perhana sentään jos tuossakin nyt on sitten joku paskana. Mut tarviipa kokeilla takavaloilla tuleeko hälyä ollenkaan.

Edit: Niin ja löytyy myöskin tuo monitoiminäyttö Plus.

Peeveli

Nyt tosiaan ääntelee Golfissa kuskin lasinnostinmekanismi, ihme ääntä pitää ja ylösnostonopeus hidastunut. Liekö lopun alkua nostokoneistolle? Toinen varuste mikä eilen illalla lopetti toimintansa, on oikean sivupeilin peruutusasento (eli peili laskeutuu haluttaessan automaattisesti näyttämään reunakiveä jos pakin laittaa päälle), senkin testasin tänään työpaikan lämpimässä hallissa eikä ole pakkasvika.

Wekotin

Tuli myöskin mieleen jo ihan ekoilla viikoilla auton ostosta, että kuinkahan pitkään mahtaa rekkarivalot kestää tuota V Variantin takaluukun paukuttelua, kun ei ole niitä pehmeimpiä sulkeutuvia luukkuja. No näköjään puoli vuotta noin menee alkuperäiset.

Wekotin

Joo nappasin takavalon polttimon irti ja siitä tuli hälytys mittaristoon valon kera ja monitoiminäyttö plus ilmoitti "right rear light not working". Ilmeisesti noi rekkarivalot ei sitten herjaa anna jos palavat. :-\

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 20.01.10 - klo:19:15
Luulisi että siitä tulee ilmoitus. Mun auton moninäyttö plussaan tuli teksti palaneesta vas. jarruvalon poltimesta (teksti tyyliin broken rear brakelight yms. ja samaan aikaan paloi joku palaneen lampun symboli) ja luulis että laite ilmoittaa myös rekisterivalot jos ne on palaneet.
Rekisterikilven valot ei kuulu valvonnan piiriin.

Peeveli

Non niin, nyt on taas puolivalohoitokeikka tehty...Piti alunperin vaihtaa ne etupään tukivarret narinan  takia. Vuorossa oli liikkeessä eri huoltopäällikkö, ja totesi päivän päätteeksi tiukasti että koska väljyyksiä ei nivelissä ja varsissa tunnu, ei niitä vaihdeta, ja ääntelyä pidettiin ominaisuutena. Climatronicci oli saatu sentään kuntoon, vika oli säätökiekossa, kontaktijuttu. Etuoven sähköikkunan ääntelyä pidettiin normaalina ja koska lasi nousee ja laskee, ei tehty mitään. Stereo/CD-soitin oli vaihdettu uuteen. Oikean sivupeilin pakkitoimintoa ei oltu muistettu edes vilkaista, vaikka sen kerroin viedessäni auton.

En jaksa enää tapella enkä välittää, saa minun puolestani olla koko s---nan vag-huoltohommat missä jamassa tahansa jatkossa.

VW-man

No eipä ole ominaisuus, kun ei tässäkään yli vuoden vanhassa ja 22.200km.:a ajetussa narise mikään muu kuin joskus kuskin perse :). Et sellaiset terveiset sinne Vehoon voit laittaa, että ne ei kyllä tiedä mistään mitään. Yhdessä ex-Vokkelossa kun joskus narisi alusta, niin Laakkosella sanottin heti ettei sen kuulu narista ja olivat varaamassa aikaa korjaukseen. En kuitenkaan korjauttanut koska vaihdoin autoa.


Muutaman kerran kuulunut tässä nykyisessä autossa talvirenkailla kolahdus montussa epätasaisuuksilla. Syy selvisi: liian vähän ilmaa eli 2.1bar pehmeissä renkaissa. Laiton huoltisikalla paineet 2.3bar:n  ja eipä kolahdellut enää missään/mistään. Jarrutkin ovat nyt ihan hiljaa. Naurattaa kuunnella kun joillain kanssa-autoilijoilla Nissanit, Volvot sun muut kiljuu kuin viimeistä päivää. Eli se korjaus auttoi/poisti ongelman.

Wekotin

Auto tuli jarruhoidosta. Ei kilju enää  :P

Wekotin

Eilen hieman reippaammassa kiihdytyksessä S:llä, alkoi moottorin kuva vilkuttaa, mutta lopetti melkein heti. Kyseessä siis se päästöihin/katalysaattoriin viittava merkkivalo. Vielä en ole ehtinyt VCDS:llä lukea vikakoodeja, mutta aika kylmärinki persiissä saa kyllä tällä tupla-ahdetulla ajella. Huomenna taidan viedä auton pikahuollon puolelle tarkistettavaksi. Onneks on takuuta vielä.

Onkos muilla ollut vastaavaa?

VW-man

Mulla teki just tuon ja syy oli: ahtoputket jäässä. Ettei vaan sullakin. Huomenna menen BMW kauppaan koeajolle.

Wekotin

Just joo. Olikos tuohon nyt ainoa ratkaisu sen viimasuojan asentaminen. Vai auttaako sekään mitään?

VW-man

#41
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.02.10 - klo:16:47
Just joo. Olikos tuohon nyt ainoa ratkaisu sen viimasuojan asentaminen. Vai auttaako sekään mitään?

Kuulemma ainoa ratkaisu. Näin marmoritiskillä sanoivat ja monet VW-puolen huoltoneuvojista joilla on VW TSI:llä työautona käyttävät niissä ns. omissa autoissaan myöskin niitä nokkapeittoja. On kuulemma ainoa ja fiksu&suositeltava ratkaisu ja muuten on kuulemma edessä samoja ongelmia jatkossakin jos ei sitä rumaa ja hankalasti asennettavaa rättiä käytä. Tuolla voi kuulemma ainoastaan estää ahtoputkien jäätymisen. Mutta toinen paikka mikä kerää hyhmää on öljynsuodattimen jalka ja siihen se ei kait auta?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 19.02.10 - klo:17:04
Kuulemma ainoa ratkaisu. Näin marmoritiskillä sanoivat ja monet Lahden VW-puolen huoltoneuvojista joilla on VW TSI:llä työautona käyttävät niissä ns. omissa autoissaan myöskin niitä nokkapeittoja. On kuulemma ainoa ja fiksu&suositeltava ratkaisu ja muuten on kuulemma edessä samoja ongelmia jatkossakin jos ei sitä rumaa ja hankalasti asennettavaa rättiä käytä. Tuolla voi kuulemma ainoastaan estää ahtoputkien jäätymisen. Mutta toinen paikka mikä kerää hyhmää on öljynsuodattimen jalka ja siihen se ei kait auta?
Öljynsuodattimen jalka? Kerro lisää...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

VW-man

Siis jotakin hyhmää (sillä nimellä kutsuvat) kertyy öljysuodattimen jalkaa tai öljyproppuun. En tarkkaan tiedä enkä muista. Jossakin toisella foorumilla siitä oli juttua ja on siitä joku tiedote tai vastaavakin (olen nähnyt sen). Jollain oli ollut ongelmia TSI:ssä eli tehottomuutta, nikottelua, tehon aaltoilua ja syyksi paljastui kertynyt hyhmä liittyen öljynsuodattimeen eli joko siihen öljypropun ympärille tai jalkaan oli kertynyt jotain hyhmää tai hyhmäksi kutsuttavaa.

Arcca

^Eli kyseessä on ilmeisimmin kondenssiveden ilmaantumista moottoriöljyn sekaan lyhyiden ajojen takia. Ja se sitten hyhmääntyy.
Periaatteessa voisi ajatella, että maskisuojasta on siinäkin jonkin verran apua, koska kone lämpiää paremmin ja vedet höyrystyy öljystä pois entistä lyhyemmillä ajoilla.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Peeveli

Kyllä tosiaan oli vaaleaa mössöä kertynyt runsaasti myös öljykorkkiin, ja öljy haisi bensalle, varmasti kovilla pakkasilla laimentuma aikamoinen. Ja kone ratisee todella pahalla äänellä kylmästartissa edelleen. Onko tämä moottorityyppi oikeastikin ns. vuoden moottori eli vaihtoon vuodessa tai kaputt. Pakko päästä eroon, harmittaa sinänsä kun itse koneena loistava vääntöpakkaus.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 21.02.10 - klo:10:06
^Eli kyseessä on ilmeisimmin kondenssiveden ilmaantumista moottoriöljyn sekaan lyhyiden ajojen takia. Ja se sitten hyhmääntyy. 

Ja sitten se jäätyy ja öljyt tulee moottorista pihalle. En tiedä TSI:ssä näin käyneen mutta eikös 1.4 16V tästä kärsi ja samoin monet mm. PSA-yhtymän bensakoneet (mm. Citroën C5).
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Wekotin

Pikahuollossa nyt vikakoodit luettu joita löytyi 3 kappaletta.

53285  U1025  Illmastointilaitteen ohjainlaite
00768  P0300  Sytytyshäiriö todettu - satunnainen
00771  P0303  Sytytyshäiriö todettu Syl.3 - satunnainen

Huoltoaika parin viikon kuluttua.

Wekotin

Tein AutoScanin tuolla VCDS:llä ja tulos oli seuravaa. Eli pikahuollon printistä ei selvinnyt itselle mikä vika ilmastointilaitteessa on, mutta tuostahan se näkyy.


Address 01: Engine (CAV)
3 Faults Found

53285 - Please Check Fault Codes in control module for HVAC (J301)
            U1025 -000 - - - Intermittent


000768 - Random/Multiple Cylinde Misfire Detected
             P0300 - 000 - - - Intermittent

000771 - Cylinder 3: Misfire Detected
             P0303 - 000 - - - Intermittent

Address 08: Auto HVAC
1 Fault Found:
00819 - High Pressure Sensor (G65)
           009 - Open or Short to Ground - Intermittent

Address 10: Park/Steer Assist (J446)
1 Fault Found:
01627 - Sensor for Parking-Aid; Front Mid-Right (G253)
              014 - Defective - Intermittent


Onko tietoa mikä on toi G65 korkeapaineanturi?



tsiih

#49
Kylmäaineen korkeapaineanturi g65 kuvassa nro. 4
High-pressure sender -G65-
       
This high-pressure sender -G65- is fitted in place of the air conditioning system pressure switch -F129-.
When voltage is applied to the high-pressure sender, it generates a square wave signal, or data telegram. This signal changes with the pressure in the system.
Using this signal, the control units that are connected in-line (radiator fan control unit, engine control unit, operating and display unit for Climatronic air conditioning system -E87- or Climatronic control unit -J255- etc.) calculate the pressure in the refrigerant circuit and actuate the radiator fan, the engine, the air conditioning system magnetic coupling -N25- accordingly and/or alter actuation of the air conditioning system compressor regulating valve -N280-.



[ylläpito on poistanut liitteen]
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Wekotin

Ok. Kiitokset selvennyksestä tsiih:lle.

Eli nyt sitten on 8 kuukautta vanhassa autossa sähkövikoja oikein urakalla. Sylintereissä sytytyshäiriöitä ja ilmastoinnista anturille ei mene virtaa/anturi paskana. Yksi parkkitutkan anturi pimeänä.  :-[

Hoh hoh.

Peeveli

Minulla teki eilen illalla, moottori täysin käyntilämpimänä (oli ajettu liki tunti), sellaisen tempun lyhyeltä kiihdytyskaistalta tielle kiihdyttäessäni että veto loppui kerralla koneesta. Vauhti ei siis kiihtynyt lainkaan, edes toinen kaasunpainallus ei tuonut mitään vastetta, vasta kolmas pohjaan survaisu toi eloa. Muistuttaa aivan sen 103kW-version magneettikytkinvikaa, niissähän oli tuollaista empimistä. En tiedä, kyllä on moottorinkin osalta ristiriitainen peli: välillä tehokas ja vääntävä, välillä nykii ja voimaa kateissa ja nyt tuo eilinen empiminen. Kaksijakoinen kaksoisahdettu...

tsiih

Mitähän näiden 118 kw ja 103 kw-moottorien välillä on oikeasti muutettu? Elsasta katselin enkä keksi kuin moottorinohjausjärjestelmän joka on eri ja europäästöluokka joka on 118:ssa vitonen.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 03.03.10 - klo:18:16
Mitähän näiden 118 kw ja 103 kw-moottorien välillä on oikeasti muutettu? Elsasta katselin enkä keksi kuin moottorinohjausjärjestelmän joka on eri ja europäästöluokka joka on 118:ssa vitonen.

Joo samaten olen tutkinut noita eroja ja niitä on todella vähän. Ketju kiristinsysteemeineen sama. Turbokin tais olla sama ja kompura. Välijäähdytin vissiin eri ja jotain hiuksenhienoja pikkujuttuja. Eli periaatteessa ihan samat systeemit löytyy pellin alta. Vain eri tehot, vääntö ja päästöarvot jne. Erot on todelalkin minimalistiset. Eli ei todellakaan ole mitään keksitty uudelleen. Vain pikkaisen muuteltu vanhaa systeemiä ja paino siis sanalla pikkaisen.

Wekotin

Auto makasi jälleen huollossa koko päivän. Mitään kuulemma ei löytynyt, mutta puola vaihdettiin "varmuuden vuoksi". Ahtoputketkin olivat kuulemma jäättömät.

Oma johtopäätös on sitten, että auton itsediagnoosijärjestelmän täytyy olla viallinen, koska mitään muka ei löytynyt vaikka auto itse on tallentanut vikaa ilmastointilaitteesta, moottorin sytytyshäiriöistä ja toimimattomasta parkkitutkan anturista.

Edit: Menen kohta vielä lukemaan vikamuistin VCDS:llä kunhan saan virtaa kannettavaan..

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 08.03.10 - klo:16:35
Auto makasi jälleen huollossa koko päivän. Mitään kuulemma ei löytynyt, mutta puola vaihdettiin "varmuuden vuoksi". Ahtoputketkin olivat kuulemma jäättömät.

Oma johtopäätös on sitten, että auton itsediagnoosijärjestelmän täytyy olla viallinen, koska mitään muka ei löytynyt vaikka auto itse on tallentanut vikaa ilmastointilaitteesta, moottorin sytytyshäiriöistä ja toimimattomasta parkkitutkan anturista.

Edit: Menen kohta vielä lukemaan vikamuistin VCDS:llä kunhan saan virtaa kannettavaan..
Ota huomion että kaikki viat olivat intermittent-hetkellisiä. Jos vika ei ole päällä on sitä vaikeampi etsiä, varsinkin sytytyskatkos-vikakoodi on aika lavea. Tuskin ovat edes ilmastointi- ja parkkitutkaa skannanneetkaan. Minunkin autossa oli perätutkasta koodi, kun varasin huoltoaikaa ja koodit nopeasti tarkistettiin se oli hävinnyt.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Peeveli

Nyt on ajoittainen tehottomuus koneessa jo hemmetin häiritsevää. Sitä esiintyy -siis kaasuun vastaavuusongelma- jo lämpimälläkin koneella. Bensalaadussakaan ei vika voi olla, koska 98:a on tankissa. Eilen meinasi tulla pirullinen vaaratilanne, kun lähdin parkkipaikalta ison lumipenkan takaa päätielle ja auto tuli katveen takaa reipasta haipakkaa juuri kun käännyin tielle. Polkaisin toki pedaalin pohjaan etten köpeksi kenenkään edessä vaan tämäpä tsii teki sen että mitään ei tapahtunut. Seuraava kaasunpainallus sai kiihtymistä aikaan, mutta sekin laimeana, ikäänkuin ahtimet eivät olisi mukana lainkaan! Meno on edelleen aika kulmikasta, siis vastaa kaasuun kun vastaa, ja senkin tekee tosi kulmikkaalla tavalla.

Toivottavasti kestää ensi viikon nipussa niin sitten saapi olla. :(

Peeveli

Nyt on variantti sitten viimeistä iltaa itselläni, huomenaamusella sitten jää autoliikkeeseen. Jonkinlaisen loppukaneetin aika.

Plussaa:

Hyvä masiina ajaa, ei tunnu pitkät matkat missään. Ainoa hivenen ärsyttävä juttu on ollut ohjauksen tietty keveys keskikohdassa sekä täyteen lastatulla tavaratilalla tapahtunut suuntavakavuuden häiriintyminen, pitkä takaylitys ja lyhyehkö akseliväli lienee syynä. Penkit erinomaiset selälleni. Tilat passelit ja silti kompakti ulkomitoiltaan. Moottorissa -toimiessaan moitteetta- tehoa ja vääntöä yli ns. kotitarpeen. DSG varauksin hyvä. Stereot korvilleni aivan hyvät. Musta väri häivytti kivasti takapään hivenen outoja muotoja ja toi kromisomisteiden kanssa ihan tyylikkään lookin. Mahtavat xenonvalot, kertakaikkiaan. Automaatti-ilmastointi oli kesähelteillä loistava.

Miinukset:

Natinat, narinat, ja kolinat alustassa jo lyhyellä ajomäärällä. Kojelaudan keskisuuttimen natina alkoi myös pakkaskaudella. Lämmityslaite kelvoton tänä talvena taajama-ajossa, en ole koskaan Kuplan jälkeen omistanut näin kylmää autoa. Tähän sopii savolaisten vanhan taistelulaulun sanat Döbelnin ajalta että "joka kynsi kylmeni". Sama homma näkyy olevan Tuulilasin kestotestissä olevassa Audi A4 1,8 TFSI Avantissa, vaikka onkin manuaalilootalla (ei jurnuta alikierroksilla) ja isompi kuutiomäärä. Moottorin äskettäin alkaneet rykimiset, empimiset ja outo kylmästartin jälkeinen ääni sekä öljyn syönti toivat synkkiä pilviä kaksoisahdetun omistamisen autuuteen. Toimiessaan soiva peli, empiessään raivostuttava. DSG alkoi nyt viimeisen viikon aikana (liekkö vinoilua kun lähtee vaihtoon?) tehdä useita kertoja sen, että vaihdettaessa D:n ja R:n välillä oli todella pitkä viive vaihteen kytkeytymisessä. Tänä iltana teki viimeksi kun vekslailin peliä ahtaalla talomme huoltoväylällä lumituiskun keskellä. Liekkö ohimenevää vai mekatroniikka menossa, en tiedä enkä edes halua ajatella enää. Myös muita vikoja oli: ilmastoinnin kytkimen kontaktivika, oikean sivupeilin ns. peruutustoiminnon särkyminen, cd-soittimen särkyminen sekä itsekseen ennen vuodenvaihdetta kokonaan alas auenneet sivulasit. Takalasi  ja -luukku likaantuvat todella herkästi, siis huippunopeasti, muotoilulla varmaan osuus asiaan.

Erikseen on mainittava korjauskäynnin tyrmistyttävä yllätys ensiksi luvatun tukivarsien vaihdon epääminen vedoten ääntelyn olevan ominaisuus ja yleinen sellainen. Samoin sivupeilin vika ja ikkunoiden avautumishäiriö jäi selvittämättä.

Eli vähäsen ristiriitainen auto. Toisaalta perusjutultaan oiva peli, toisaalta viat ja oudot häiriöt toivat luottamuspulan. Siksi halusin ennenaikaistaa vaihtoa, vaikka alun perin toivoin voivani ajella vaikka ainakin sen 2-3 vuotta. No, se on annettava Golfille kiitoksena että hinurin lavetille ei koskaan tarvinnut viedä eli lähti aina liikkeelle avainta käännettäessä.

Wekotin

Eilen lopetti sitten oikea takalasi toimimisen. Pitää kamalaa rutinaa ja rahinaa eikä lasi liiku milliäkään. Aika pajalle on varattu.

Wekotin

Turku Tampere väli meni mielestäni erittäin maltillisella keskikulutuksella 6,3 l/100km. Kaksi ihmistä kyydissä, takapenkki ja peräluukku täynnä tavaraa. Keskinopeus matkalla oli 79km/h, eli nopeusrajoituksia noudatten mentiin. Mielestäni ihan ok suoritus tuolta kaksoisahdetulta / DSG7 -kombolta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy