Moro,
Vm 2005 golfissa palaa sitkeästi tuo keltainen ratin kuva mittaristossa. Vikakoodiksi antaa 00778 steering angle sensor -implausible signal.
Auto on tullut minulle tässä kunnossa, joten en tiedä missä vaiheessa valo on alkanut palamaan.
On vaihdettu asentotunnistimia(G85) moneen kertaan. Tarvikemallista ja alkuperäistä. Basic setting tehty ross tech ohjeiden mukaan ainakin 10 kertaa. Välillä vcds yhteys katkeaa kesken kaiken, mutta kun antaa tehdä sen niin näyttäisi hyväksyvän sen kuitenkin.
Oman käsityksen mukaan kyseinen vikakoodi viittaisi, että asentotunnistimelta tulevat arvot ovat jostain syystä epäuskottavia, mutta live datan perusteella lukemat näyttävät liikkuvan järkevästi. Ainut erikoinen on tuo, että välillä yhteys katkeaa kesken kaiken.
Piuhoja, liittimiä ja kaikkia bokseja minkä kautta tuolta asentotunnistimelta johtoja tulee, on tullut purettua ja tarkistettua että olisi kunnossa. Johdoissa ja liittimissä ei näyttäisi olevan ongelmia. Voiskohan joku nuista bokseista olla viallinen? Autossa myöskään keskuslukitus ei toimi, muuta kuin takaluukussa.
Mistähän tätä lähtis seuraavaksi tutkimaan? Ja voisiko tuo yhteyden katkeaminen olla vinkki mahdollisesta ongelmasta? Voiko keskuslukon ongelmat liittyä jotenkin tähän asentotunnistin ongelmaan?
00-Steering Angle Sensor -- Status: OK 0000
01-Engine -- Status: OK 0000
03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
42-Door Elect, Driver -- Status: Malfunction 0010
44-Steering Assist -- Status: Malfunction 0010
46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010
52-Door Elect, Pass. -- Status: Malfunction 0010
56-Radio -- Status: OK 0000
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 06A-906-033-BGU.lbl
Part No: 06A 906 033 CA
Component: SIMOS71 1.6l 2VG 5755
Revision: --H04--- Serial number: VWZ7Z0E1434371
Coding: 0000071
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 6099A5472649224A4F3-8034
VINID: 9E69EAAAA05BA85800186109246366EC3E
Readiness: 0110 1101
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 1K0-907-379-MK70.clb
Part No: 1K0 907 379 P
Component: ASR FRONT MK70 0105
Coding: 0017025
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 3FDB463BFB773DB2169-806A
No fault code found. -------------------------------------------------------------------------------
Self-Diagnosis Log
Tuesday,30,April,2024,14:58:20:43028
VIN:
No fault code found.
Address 08: Auto HVAC Labels: 1K0-820-047.lbl
VCDS
Page 2
Part No: 1K0 820 047 EG
Component: Climatic PQ35 084 0404
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 6D87CC73E19B7F22F45-8038
-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. Labels:. 3C0-937-049-23-M.lbl
Part No SW: 1K0 937 049 M HW: 1K0 937 049 M*
Component: Bordnetz-SG H34 0803
Revision: 00H34000 Serial number: 00000001346768
Coding: EC8F8F0600041800001400001400000000087B075C
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 392F2823E553138228D-806C
Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 M Labels: 1K0-955-559-AF.CLB
Component: RegenLichtSens 005 0605
Coding: 00217125
Shop #: WSC 00000
Subsystem 3 - Component: Fehler Lin-Slave 01
2 Faults Found:
00834 - Signal for Activation of Heated Rear Window
009 - Open or Short to Ground
02071 - Local Databus
004 - No Signal/Communication - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 1K0-909-605.lbl
PartNoSW:1K0909605C HW:1K0909605C
Component: 07 AIRBAG VW8 013 2100
Revision: 02013000 Serial number: 0033HD04K28R
Coding: 0012343
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 2C0101771A01B62AA3B-8078
Subsystem 1 - Serial number: 6332MSME081A183EG Subsystem 2 - Serial number: 6342MSME085B164FM Subsystem 3 - Serial number: 6351HSME061C5A1CE Subsystem 4 - Serial number: 6361HSME061B5044%
No fault code found. -------------------------------------------------------------------------------
VIN:
No fault code found.
No fault code found.
No fault code found.
Address 16: Steering wheel Labels: 1K0-953-549-MY8.lbl
Component: Lenksäulenmodul 021 0050
VCDS
Self-Diagnosis Log
Tuesday,30,April,2024,14:58:21:43028
Page 3
PartNoSW:1K0953549F HW:1K0953549F
Coding: 0000042
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 35372413C94BF7E2CC5-8060
-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 1K0-920-xxx-17.lbl
Part No: 1K0 920 861 A
Component: KOMBIINSTRUMENT VDD 0814
Coding: 0007103
Shop #: WSC 80093 222 69422
VCID: 270BFE5B03E795724E9-8072
-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels:. 1K0-907-530-V1.clb
Part No SW: 1K0 907 530 E HW: 1K0 907 951
Component: Gateway H09 0110
Revision: 09 Serial number: 270010510808B2
Coding: 3D3F0340070002
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 290FF86315F3A30258D-807C
-------------------------------------------------------------------------------
Address 25: Immobilizer Labels: 1K0-920-xxx-25.clb
Part No: 1K0 920 861 A
Component: IMMO VDD 0814
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 270BFE5B03E795724E9-8072
No fault code found. -------------------------------------------------------------------------------
VCID: 303915073629D2CA9F3-8064
Shop #: WSC 06402 785 00200
VCDS
Self-Diagnosis Log
Tuesday,30,April,2024,14:58:21:43028
Page 4
VIN:
Address 42: Door Elect, Driver Labels: 1K0-959-701-MIN1.lbl
Part No: 1K0 959 701 E
Component: Tuersteuergeraet 09 0119
Coding: 0000052
Shop #: WSC 00028 028 00001
2 Faults Found:
01552 - Motor for Central Locking; Drivers Door (V56); Lock
012 - Electrical Fault in Circuit
00928 - Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220)
008 - Implausible Signal
-------------------------------------------------------------------------------
Address 44: Steering Assist Labels: 1K0-909-14x-GEN3.clb
Part No: 1K0 909 144 H
Component: EPS_ZFLS Kl. 65 2901
Revision: 00H17000
VCID: 2F3B167B2B17CD32869-807A
1 Fault Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
008 - Implausible Signal - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11101000
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 44
Mileage: 258219 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 14:27:29
Freeze Frame:
Battery Volts: 14.2 V
DU
Temperature: 21.0°C
Count: 5
Steering Angle: 3.46°
Count: 1
SteerAng Init
-------------------------------------------------------------------------------
VCDS
Self-Diagnosis Log
Tuesday,30,April,2024,14:58:21:43028
VIN:
Address 46: Central Conv. Labels:. 1K0-959-433-MIN.clb
Component: 01 KSG 0301
Coding: 80C802087F2D8404084F01E010
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 7BA3F22BAFEFE1927A1-802E
Subsystem 1 - Component: Subsystem 2 - Component: Subsystem 3 - Component:
Sounder n.mounted NGS n.mounted IRUE n.mounted
2 Faults Found:
Page 5
Part No: 1K0 959 433 BL
00931 - Locking Module for Central Locking; Rear Right (F223)
012 - Electrical Fault in Circuit
00930 - Locking Module for Central Locking; Rear Left (F222)
012 - Electrical Fault in Circuit
-------------------------------------------------------------------------------
Address 52: Door Elect, Pass. Labels: 1K0-959-702-MIN1.lbl
Part No: 1K0 959 702 E
Component: Tuersteuergeraet 09 0119
Coding: 0000052
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 313F10033D23DBC290D-8064
2 Faults Found:
01553 - Motor for Central Locking; Passenger Door (V57); Lock
012 - Electrical Fault in Circuit
00929 - Locking Module for Central Locking; Front Passenger Side (F221)
008 - Implausible Signal
-------------------------------------------------------------------------------
Address 56: Radio Labels: 1K0-035-1xx-56.clb
Part No: 1K0 035 186 L
Component: Radio GR0 012 0018
Revision: 0001201S Serial number: VWZ2Z2E2060451
Coding: 0020200
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 2F3B167B2B17CD32869-807A
No fault code found. -------------------------------------------------------------------------------
VCDS
Self-Diagnosis Log
Tuesday,30,April,2024,14:58:21:43028
VIN:
No fault code found.
No fault code found.
End----(Elapsed Time: 01:00, VBatt start/end: 13.0V/13.4V. VIgn 0.0V)------
Part No: 1K0 959 703 C
Page 6
Address 62: Door, Rear Left Labels: 1K0-959-703-GEN1.lbl
Component: Tuersteuergeraet 06 0217
Coding: 0000016
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 303915073629D2CA9F3-8064
-------------------------------------------------------------------------------
Address 72: Door, Rear Right Labels: 1K0-959-704-GEN1.lbl
Part No: 1K0 959 704 C
Component: Tuersteuergeraet 06 0217
Coding: 0000016
Shop #: WSC 00028 028 00001
VCID: 313F10033D23DBC290D-8064
Lainaus käyttäjältä: Jerppaha - 30.04.24 - klo:23:59Ja voisiko tuo yhteyden katkeaminen olla vinkki mahdollisesta ongelmasta?
Suattaapi hyvinkin olla.
Lainaa00778 - Steering Angle Sensor (G85): Implausible Signal
Possible Causes
Steering Angle Sensor (G85) Basic Setting lost
Steering Angle Sensor (G85) Installation Position incorrect
No Communication between Steering Angle Sensor (G85) and Brake Electronics (J104)
Possible Solutions
Perform Steering Angle Sensor (G85) Basic Setting
See Vehicle specific Diagnostic Procedures for Details
Check Steering Angle Sensor (G85) Installation Position
Check communication between Steering Angle Sensor (G85) and Brake Electronics (J104)
Keskuslukituksen pitäisi toimia erillisessä canväylässä abs-purkkiin nähden joten sen ongelmilla tuskin on merkitystä.
Varmaankin pitäisi lähteä tuota asentotunnistimen ja absi yksikön välistä yhteyttä tutkia tarkemmin. Pystyykö tuota testaamaan mitenkään vcds llä? Tosiaan kaikki liittimet on jo käytetty auki ja mistään ei löydy mitään silminnähtävää vikaa.
Onko ratti vinossa suoraan ajettaessa? Tässä oli taannoin minulla eräs tapaus jossa perusasetukset ei menneet läpi koska ratti oli yhden pykälän pielessä rattiakselissa. Mikäli oleskelet Uudellamalla niin voin kyllä katsoa auton läpi Odiksella joka osaa kertoa paremmin viasta kuin VCDS.
Oliko näissä ajoneuvoissa tyyppivikaisia abs-purkkeja jotka paskoivat can-väylän signaalia?
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 01.05.24 - klo:12:59Onko ratti vinossa suoraan ajettaessa? Tässä oli taannoin minulla eräs tapaus jossa perusasetukset ei menneet läpi koska ratti oli yhden pykälän pielessä rattiakselissa. Mikäli oleskelet Uudellamalla niin voin kyllä katsoa auton läpi Odiksella joka osaa kertoa paremmin viasta kuin VCDS.
On kyllä suorassa, on kokeiltu myös laittaa pykälän verran oikeelle ja vasemmalle, eikä vaikutusta.
Perusasetukset menee kyllä välillä läpi mutta tosiaan satunnaisesti yhteys katkeaa.
Pohjois-Pohjanmaalla olen joten turhan kaukana ;D
katkeaako diagnostiikkayhteys myös jos avaat esim. abs-purkin mittalohkot ja annat olla 10min ?
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.05.24 - klo:08:17katkeaako diagnostiikkayhteys myös jos avaat esim. abs-purkin mittalohkot ja annat olla 10min ?
Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota tähän. Pitää alkuviikosta testata. Jos katkeaa niin mikähän silloin olisi vikana?
Vikakohteita on monia, alkaen siitä vcds-kaapelista, mittaristo, can-gateway, joku ohjainlaite powertrain canväylässä (ecu, vaihteisto,abs,ohjaustehostin, mitä vielä muita?)
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.05.24 - klo:08:17katkeaako diagnostiikkayhteys myös jos avaat esim. abs-purkin mittalohkot ja annat olla 10min ?
Ei katkennut ainakaan nyt yhteydet. 44-Steering Assist kohdassa heittää välillä pihalle. Ja jotenkin tuntuu, että kun rattia kääntää oikealle niin silloin tekee useammin tuota katkeamista, voi olla toki ihan sattumaakin.
Auttaako jos ratin kellojousen kaapelin irroittaa tuolta ohjaustehostimen ohjausyksiköltä ja sitten testailee noitten katkoksien varalta?
Lainaus käyttäjältä: Jerppaha - 30.04.24 - klo:23:59Moro,
Vm 2005 golfissa palaa sitkeästi tuo keltainen ratin kuva mittaristossa. Vikakoodiksi antaa 00778 steering angle sensor -implausible signal.
Auto on tullut minulle tässä kunnossa, joten en tiedä missä vaiheessa valo on alkanut palamaan.
On vaihdettu asentotunnistimia(G85) moneen kertaan. Tarvikemallista ja alkuperäistä. Basic setting tehty ross tech ohjeiden mukaan ainakin 10 kertaa. Välillä vcds yhteys katkeaa kesken kaiken, mutta kun antaa tehdä sen niin näyttäisi hyväksyvän sen kuitenkin.
Oman käsityksen mukaan kyseinen vikakoodi viittaisi, että asentotunnistimelta tulevat arvot ovat jostain syystä epäuskottavia, mutta live datan perusteella lukemat näyttävät liikkuvan järkevästi. Ainut erikoinen on tuo, että välillä yhteys katkeaa kesken kaiken.
Piuhoja, liittimiä ja kaikkia bokseja minkä kautta tuolta asentotunnistimelta johtoja tulee, on tullut purettua ja tarkistettua että olisi kunnossa. Johdoissa ja liittimissä ei näyttäisi olevan ongelmia. Voiskohan joku nuista bokseista olla viallinen? Autossa myöskään keskuslukitus ei toimi, muuta kuin takaluukussa.
Mistähän tätä lähtis seuraavaksi tutkimaan? Ja voisiko tuo yhteyden katkeaminen olla vinkki mahdollisesta ongelmasta? Voiko keskuslukon ongelmat liittyä jotenkin tähän asentotunnistin ongelmaan?
Viimeksi eilen korjasin erään toisen auton samantyylisen vian. G85 perussäätö ei millään mennyt läpi VCDS:llä vaan herjasi "Incorrect lenght format". Odiksella meni perussäätö heittämällä läpi jonka jälkeen auto suostui ottamaan päätevasteopetuksen vastaan. Joten vika voi myös siis olla VCDS:ssä tai kaapelissa.
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 07.05.24 - klo:09:46Viimeksi eilen korjasin erään toisen auton samantyylisen vian. G85 perussäätö ei millään mennyt läpi VCDS:llä vaan herjasi "Incorrect lenght format". Odiksella meni perussäätö heittämällä läpi jonka jälkeen auto suostui ottamaan päätevasteopetuksen vastaan. Joten vika voi myös siis olla VCDS:ssä tai kaapelissa.
Tämä kyllä ottaa vastaan perussäädön ja näyttää asteet myös oikein. Kaapeli ei ole vanha, eikä muissa autoissa kyllä ole ongelmaa. Obdeleven palikalla myös teki samaa, että heittää pihalle. Joutuu siis security acces koodin syöttämään uusiksi että pääsee jatkamaan. Sekä VCDS että tuo obdeleven tekee samalla tavalla.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.05.24 - klo:20:32Auttaako jos ratin kellojousen kaapelin irroittaa tuolta ohjaustehostimen ohjausyksiköltä ja sitten testailee noitten katkoksien varalta?
Pitää vielä alkaa mittailemaan kaikki johdot katkoksien varalta. On käytetty kaikki liittimet jo aikasemmin auki tuolta tehostimen puolelta(on muuten todella ahdas väli saada liittimet takaisin). Ja sitten voisi mitata tuolta alhaalta ylös asti kaikki piuhat. Mistähän saisi kyseiseen autoon täydellisen kytkentäkaavion? Itse mitä netistä löysin niin ei näytä ihan sopivalta
Lainaus käyttäjältä: Jerppaha - 07.05.24 - klo:11:29Mistähän saisi kyseiseen autoon täydellisen kytkentäkaavion? Itse mitä netistä löysin niin ei näytä ihan sopivalta
https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do
Volkkarin oma on hitusen eri ja toimii ihan suomeksi, autokohtaisen löytää alustanumeron avulla
erwin.volkswagen.de
Nyt olisi mittailtu johtoja, kaikissa näyttäisi virta kulkevan. Tuonne ratin alle tulee liitin mihin tulee asentotunnistimelle menevät johdot. Yhdestä can piuhasta sain jännitettä 11.25-11.45v. Autossa ei ollut virta päällä. Pitää vielä ottaa tarkempaan syyniin ajan kanssa. Joku virta johtohan siellä taitaa yhdistyä tuohon väylän johtoon.
Absi yksikölle tulee kaksi can piuhaa mutta tuonne ratin alle tulee neljä. Näistä neljästä kuitenkin kolme ottaa yhteyden tuonne absin can piuhalle.
Muutama viikko sitten oli myös vikakoodi abs yksiköstä, että ei saa yhteyttä, sitä en tainnut ottaa talteen kun ei nyt löytynyt.
Taitaa olla joku johto vika mahdollisesti absien ja ratin välillä. Ja tuo itse tehostin puoli on täysin kunnossa
Tarkoitin omalla aiemmalla kommentilla sitä että irroita se ratin kellojousi kokonaan ohjainyksiköstä ja sitten katsoo vcds:llä että pätkiikö ohjainyksikkö edelleen diagnostiikkayhteyttä
Johtojen testailu yleismittarilla ei vielä kerro yhtään mitään johtojen kunnosta, se mittarin antama virta on niin aneeminen että sillä ei selviä liitoshäiriöt tai viittä vaille poikki nirhautuneet johtimet, puhumattakaan sitten tärinän tai liikuttelun yhteydessä ilmenevistä vioista.
can-väylässä on can-high sekä can-low johtimet, normaalisti se jännite maata vasten pitäisi kyllä olla alle 6 voltin molemmissa, mutta en vielä tämän perusteella lähtisi repimään autoa ja johtosarjoja auki, yleismittari voi näyttää ihan mitä sattuu jännitteeksi koska jännitteen vaihtelutaajuus on niin korkea että mittari ei tiedä miten tulkita sitä arvoa. Oskilloskoopilla tuo selviäisi että onko siellä oikeasti se tasainen 11.2v
Lipsahti tosiaan Skodan Erwin vinkiksi. Itsellä kun on sekä Skoda että VW, niin tuli tuo Skoda tähän epähuomiossa.
VW Erwin on tietenkin tässä tapauksessa oikea kohde. Sieltä saa ladattua koko automallikohtaisen huolto-ohjeen sähkökuvineen. Maksaa muutaman euron, mutta se kyllä kannattaa.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.05.24 - klo:12:24Tarkoitin omalla aiemmalla kommentilla sitä että irroita se ratin kellojousi kokonaan ohjainyksiköstä ja sitten katsoo vcds:llä että pätkiikö ohjainyksikkö edelleen diagnostiikkayhteyttä
Johtojen testailu yleismittarilla ei vielä kerro yhtään mitään johtojen kunnosta, se mittarin antama virta on niin aneeminen että sillä ei selviä liitoshäiriöt tai viittä vaille poikki nirhautuneet johtimet, puhumattakaan sitten tärinän tai liikuttelun yhteydessä ilmenevistä vioista.
can-väylässä on can-high sekä can-low johtimet, normaalisti se jännite maata vasten pitäisi kyllä olla alle 6 voltin molemmissa, mutta en vielä tämän perusteella lähtisi repimään autoa ja johtosarjoja auki, yleismittari voi näyttää ihan mitä sattuu jännitteeksi koska jännitteen vaihtelutaajuus on niin korkea että mittari ei tiedä miten tulkita sitä arvoa. Oskilloskoopilla tuo selviäisi että onko siellä oikeasti se tasainen 11.2v
Näköjään pitää itsellä luetun ymmärtämistä opetella. Tässä ollut kiirusta niin en ole ehtinyt vielä tuota kokeilemaan, pitäpä ens kerralla tosiaan koittaa ilman tuota asentoanturia.
Tuo oskilloskooppi pitäisi kyllä hommata, ei vain aikaisemmin ole tullut tämäntyyppisiä sähkövikoja eteen missä oikeesti tarvisi sitä. Onhan nuilla laadukkailla vehkeillä kuitenkin reilusti jo hintaa. Pitää koittaa jostakin saada ensihätään lainattua.