VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

jopo

Lainaus käyttäjältä: jaahans - 13.03.21 - klo:14:21
.... .... Mietin vaan että kuinka järkevää ID3:a on hommata työreissukäyttöön, joissa yleensä pitää ehtiä kohteeseen tietyssä ajassa.

Itse kyllä harkitsisin kahdesti, ennen kun ostaisin sähköauton työmatkoja ajatellen. Toki jos on vakioväli mistä laturit löytyy, niin sitten toinen juttu. Jos taas työkohteet ovat vaihtuvia.. hermot siinä menisi. Jollain Norjan latausverkolla tämä toki olisi täysin eri asia.

ID3

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 13.03.21 - klo:14:51
id.4 vaikuttaisi tällä hetkellä lupaavalta koska se pystyy pitämään lataus tehon melkein loppuunasti korkealla, jolloin noista HPC latureista olisi jotain hyötyäkin.

ID.3 77 kWh ja ID.4 latauskäyrät näyttävät aivan identtisiltä. Eli samanlaiset latausnopeudet odotettavissa molemmissa.
ID3 1st plus

jamo75

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 13.03.21 - klo:17:43
ID.3 77 kWh ja ID.4 latauskäyrät näyttävät aivan identtisiltä. Eli samanlaiset latausnopeudet odotettavissa molemmissa.

86% asti näyttävät identtisiltä tällöin vielä 50kw, id.4 lopettaa 100% noin 40kw kun id.3 tourissa:ssa pari kilowattia vähemmän mutta juu aika identtiseltä näyttää ja voivat mennä ihan vaihteluun. kukaan ei kuitenkaan lataa HPC laturilla 100% asti....

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

ttppii

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 13.03.21 - klo:19:17kukaan ei kuitenkaan lataa HPC laturilla 100% asti....

Paitsi jos olet ammattitaitoinen Autobild:n toimittaja, jolloin lataat minuuttitaksaisella pikalaturilla roaminghinnalla 100% asti, jotta voit valittaa kovasta hinnasta.

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: ttppii - 08.03.21 - klo:11:15
S-ryhmän ilmaisuus vaihtelee osuuskaupoittain, Tampereella esim oma lähiprisma on Plugitin verkossa hintaan 16 c/kWh.
Samoin SSO:n Prismoissa Halikossa, Lohjalla ja Nummelassa.

mikaanikko

Onkos kukaan löytänyt appsia, josta voisi valita ID3 lle sopivat latauspaikat. Siis (näin alkuun ainakin) We Charge, 50-100 kW.
Yritin paria, mutta kärsivällisyys loppui, kun ei tiennyt  mitä korttia pitää näyttää.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.03.21 - klo:18:52
Onkos kukaan löytänyt appsia, josta voisi valita ID3 lle sopivat latauspaikat. Siis (näin alkuun ainakin) We Charge, 50-100 kW.
Yritin paria, mutta kärsivällisyys loppui, kun ei tiennyt  mitä korttia pitää näyttää.

We Charge -korttia ei missään nimessä kannata käyttää, ellei ole siihen saanut liitettyä ilmaisia latauksia tarjoavaa tariffia. Sinulla tosin 1st-mallin haltijana siihen on mahdollisuus. Tämän jälkeen lataus on ilmaista K-Latauksen ja Virran latauspisteissä. We Connect ID -sovelluksen kartalta voit suodattaa myös We Charge -latauspisteet ja myös lataustehon. Tai sitten suoraan K-Latauksen/Virran nettisivuilta.

https://app.k-lataus.fi/profile
https://app.virta.global/

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.03.21 - klo:18:52
Onkos kukaan löytänyt appsia, josta voisi valita ID3 lle sopivat latauspaikat. Siis (näin alkuun ainakin) We Charge, 50-100 kW.
Yritin paria, mutta kärsivällisyys loppui, kun ei tiennyt  mitä korttia pitää näyttää.

Plugshare appilla Androidissa näkee aika kivasti latauspisteitä. Siellä on myös tieto minkä palveluntarjoajan latauspiste on kyseessä. Maksaminen on sitten oma kuvionsa. Halvinta on yleensä käyttää ko. palveluntarjojajan appia/tagia/tms.

jamo75

menet we connect id sovellukseen ja valitset kartasta lataus paikan, valitset laturin ja siinä lukee käykö siihen kortti vai ei (myöskin hinta mitä se maksaa). esim. suurimpaan osaan virran asemia esim. ei käy.

toi ilmainen aika taitaa loppua tossa syyskuussa ja käytetty jotain 50EUR joten taitaa jäädä saldot käyttämättä, toki voishan sitä k-latauksessa ladata saldon tyhjäksi. ennemmän nyt kun aurinko on alkanut paistaa olen hyödyntänyt talon aurinkopaneeleita auton lataukseen (6A valinnalla autoa ladataan noin 1.3KW ja paneelit tuottavat maksimissaan sen 3KW).

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.03.21 - klo:18:52
Onkos kukaan löytänyt appsia, josta voisi valita ID3 lle sopivat latauspaikat. Siis (näin alkuun ainakin) We Charge, 50-100 kW.
Yritin paria, mutta kärsivällisyys loppui, kun ei tiennyt  mitä korttia pitää näyttää.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Kiitos, nyt kun aurinko kiipeää korkeammalle, voi istua latausajan autossa ja opiskella ominaisuuksia ja käyttöopasta. Tietysti K-kauppias tykkäisi, jos vielä kävisi kaupan puolella.
Eipä noita ilmaisia kWh ehdi meikäläisen kilometreillä käyttämään, ellei nyt sitten innostuisi/saisi tehdä jonkinlaisen kiertoajelun länsirannikolla - sitten k-e-v-v-ä-ä-m-m-ä-l-l-ä. Nyt kun molemmat piikit saatu niin ehkä uskaltaakin.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

Fortum Charge & Drive -palvelun hintoja päivitetään 1.4.2021 alkaen. Hinnat muuttuvat valtaosassa minuuttihinnoiteltuja latauspisteitä, pois lukien suurteholataus.

Koska Charge & Drive - latauspalvelussa on mahdollista käyttää useiden eri toimijoiden latauspisteitä, jotkut hinnat voivat poiketa ilmoitetuista.

Löydät tuttuun tapaan palvelumme kautta saatavilla olevat latauspisteet ja niiden hinnat Charge & Drive -sovelluksesta.
Minuuttihinnoiteltu normaalilataus
(AC / 22kW)     0,05 EUR / minuutti
kWh-hinnoiteltu normaalilataus
(AC / 22kW)    0,30 EUR / kWh
Keskinopealataus
(DC / 24 kW)     0,12 EUR / minuutti
Pikalataus 
(DC / 50 kW)      0,23 EUR / minuutti
Suurteholataus 
(HPC / +50 kW)       0,50 EUR / minuutti
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 31.03.21 - klo:06:57
Fortum Charge & Drive -palvelun hintoja päivitetään 1.4.2021 alkaen.

Minuuttihinnoiteltu normaalilataus
(AC / 22kW)     0,05 EUR / minuutti
kWh-hinnoiteltu normaalilataus
(AC / 22kW)    0,30 EUR / kWh
Keskinopealataus
(DC / 24 kW)     0,12 EUR / minuutti
Pikalataus 
(DC / 50 kW)      0,23 EUR / minuutti
Suurteholataus 
(HPC / +50 kW)       0,50 EUR / minuutti

Mielenkiintoista näissä hinnoissa on se, että ID.3:lle (tai ID.4:lle) kWh-hinta on AC-latauksesta (11kW) tuohon 50kW pikalataukseen likimain sama (0,27-0,3â,¬/kWh). Kun AC-laitteet ovat hyvin halpoja verrattuna DC-pikalatureihin, niin hinnasto on aika yllättävä. AC on sikakallista tehoon nähden ja 50kW taas ihan ok.

mikkoan

Mökkireissut alkavat lähestyä, eikä vielä ole tarvinnut kaivaa tilapäislaturia takaluukusta.

Onko kenelläkään kokemuksia pitkäaikaislataamisesta 2.1 versiolla? Eikö tuo aiemmin antanut kaikenlaisia virheilmoituksia, kun tarpeeksi pitkään latasi? Onko odotettavissa haasteita?

jamo75

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 31.03.21 - klo:15:09
Mökkireissut alkavat lähestyä, eikä vielä ole tarvinnut kaivaa tilapäislaturia takaluukusta.

Onko kenelläkään kokemuksia pitkäaikaislataamisesta 2.1 versiolla? Eikö tuo aiemmin antanut kaikenlaisia virheilmoituksia, kun tarpeeksi pitkään latasi? Onko odotettavissa haasteita?

en varsinaisesti käytä sitä auton tilapäis laturia, mutta omalla tehosäädettävällä laturilla olen lataillut sellaista 6-8h pätkiä ilman ongelmia (teho rajoitettu 1.3kw). mutta ilmeisesti se ongelma tuli vain jos lataus on yön yli päällä
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Itse latasin reissussa tilapäislaturilla, oli useamman yön yli kiinni ilman mitään ongelmia.

Samalla tuli huomattua, että kohteeseen ei kannata saapua tyhjällä akulla vaan latailee matkalla sen verran että perilla on 50% jäljellä. Antaa enemmän liikkumavaraa, sanan mukaisesti. Päivän ajot kuittaa 8Ah laturillakin yön aikana. Fortumin 50kWlaturella lataus onnistui ilman dramatiikkaa, eli 5/5 sähköajokomemus. Samaa ei voi sanoa VW:n avustimista, mutta ne ovatkin toinen tarina.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 06.04.21 - klo:09:28
Samaa ei voi sanoa VW:n avustimista, mutta ne ovatkin toinen tarina.

jeps, täällä sateli eilen iltapäivällä 5cm lunta ja takatalvi vissiin sitten kait, kivasti piipitti taas liikenne valoissa etututkat. onneksi en kerinnyt vaihtaa vielä talvirenkaita pois, ois aika äitiä ikävä ollut kesärenkailla loskan keskellä.

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Vastarakki

Mä olen pari kertaa ladannut reissussa n. 10%:sta 100%:iin schukolla, eikä ongelmia ole ollut. Appiukko on niin teknologiamyönteinen, että antoi sähköt lahjaksi!

Mutta kuten Daatta sanoi, vartin kahvitauko pikalaturilla tekee usein matkanteosta huomattavasti miellyttävämpää. Rangeahdistus on helppo minimoida.

Daatta

kyllä minäkin latailin anopilla ilman tulonsiirtoja.  ::)

Latauksesta puheenollen, mainitsin huoltoneuvojalle keltaisesta moottorinvikavalosta joka ilmenee aina pidemmän laturissa seisomisen jälkeen. Kuulemma VW:ltä on tullut muistio, jossa kerrotaan maksimi latausajan olevan 13 tuntia. Ts. pitäisi käydä irrottamassa auto piuhasta heti sen jälkeen kun akku on latautunut täyteen. Ei oikein jalosta omaa sähköautokokemusta tuollainen latauskaapelin migromanagerointi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.04.21 - klo:12:10

Latauksesta puheenollen, mainitsin huoltoneuvojalle keltaisesta moottorinvikavalosta joka ilmenee aina pidemmän laturissa seisomisen jälkeen. Kuulemma VW:ltä on tullut muistio, jossa kerrotaan maksimi latausajan olevan 13 tuntia. Ts. pitäisi käydä irrottamassa auto piuhasta heti sen jälkeen kun akku on latautunut täyteen. Ei oikein jalosta omaa sähköautokokemusta tuollainen latauskaapelin migromanagerointi.

Teknisesti lähes identtisessä ID.4:ssä en ole vielä tuollaiseen törmännyt. Ja kun lataus tällä hetkellä on auton vakiopiuhalla 8A:lla, niin olen ladannut yli 13h putkeen.

mikaanikko

Olettekos ladanneet viimeaikoina WeCharge-kortilla?
Toimiiko vielä tuo Volkkarin lupaus 2000 kWh ilmaisesta latauksesta? (Se siis koski IN.3 Max 1st-tyypin ostajia)
Tänään yritin K-latauksessa, mutta kortti ei kelvannut.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 08.04.21 - klo:20:17
Olettekos ladanneet viimeaikoina WeCharge-kortilla?
Toimiiko vielä tuo Volkkarin lupaus 2000 kWh ilmaisesta latauksesta? (Se siis koski IN.3 Max 1st-tyypin ostajia)
Tänään yritin K-latauksessa, mutta kortti ei kelvannut.

Pari tuntia sitten kävin kaupassa ja latasin K-Latauksen pikalaturista. Hyvin kelpasi We Charge -kortti.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 08.04.21 - klo:20:17
Olettekos ladanneet viimeaikoina WeCharge-kortilla?
Toimiiko vielä tuo Volkkarin lupaus 2000 kWh ilmaisesta latauksesta? (Se siis koski IN.3 Max 1st-tyypin ostajia)
Tänään yritin K-latauksessa, mutta kortti ei kelvannut.

vaikka toi ilmaisaika päättyy niin eihän se kortti mihinkän vanhene, menee vain sun luottokortilta suoraan.
koetas we connect id:sta valita tolle we charge kortille, poista käytöstä ja sitten takaisin...



Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Antore

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 08.04.21 - klo:20:38
vaikka toi ilmaisaika päättyy niin eihän se kortti mihinkän vanhene, menee vain sun luottokortilta suoraan.
koetas we connect id:sta valita tolle we charge kortille, poista käytöstä ja sitten takaisin...

Ilmaisaika nyt tuskin keltään on vielä päässyt loppumaan, ajallisesti se ei tietysti ole edes mahdollista. Ja tuskinpa latausmääränkään puolesta. We Connect ID -sovelluksesta oman profiilin takaa näkee kortilla ladatut ilmaiset kilowattitunnit. Mutta niin kuin on moneen kertaan todettu, ei sitä korttia ainakaan K-Latauksen/Virran latureissa kannata käyttää sitten kun ilmaiset lataukset on ladattu. Ei ainakaan jos ei halua maksaa reilusti extraa.

mikaanikko

#323
Omituisinta oli se, että soittaessani K-latauksen aspaan tyttö ei tiennyt WC-kortista juuri mitään. Sanoi, että pitää ladata K-latauksen appsi ja sillä eteenpäin. Sain ihan sen käsityksen, että niillä on sukset ristissä.

P.S. Ã,,sken tutkin WeConnectID appsia. Ja kappas vain, Espoon ja Kauniaisten K-lataukset, joita olen käyttänyt, eivät enää tuekaan WC_korttia. Sen sijaan niiden viereiset Virta ja Recharge ovat ryhtyneet tukemaan.
Volkkari on siis tehnyt jotain ja pahoittanut K-kauppiaat.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 08.04.21 - klo:20:59
Omituisinta oli se, että soittaessani K-latauksen aspaan tyttö ei tiennyt WC-kortista juuri mitään. Sanoi, että pitää ladata K-latauksen appsi ja sillä eteenpäin. Sain ihan sen käsityksen, että niillä on sukset ristissä.

P.S. Ã,,sken tutkin WeConnectID appsia. Ja kappas vain, Espoon ja Kauniaisten K-lataukset, joita olen käyttänyt, eivät enää tuekaan WC_korttia. Sen sijaan niiden viereiset Virta ja Recharge ovat ryhtyneet tukemaan.
Volkkari on siis tehnyt jotain ja pahoittanut K-kauppiaat.

Missä kohtaa sovelluksesta löysit tiedon, ettei Espoon ja Kauniaisten K-Lataukset toimisi WC-kortilla. En usko hetkeäkään, että näin olisi. K-kauppiailla ei tässä kuviossa ole mitään osaa eikä arpaa. K-Lataukset on Keskon pisteitä eikä millään tavalla yhteydessä kauppiaan bisnekseen. Espoossa minäkin tänään korttia käytin kun K-Latauksen pisteellä latasin.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.04.21 - klo:20:48
Ilmaisaika nyt tuskin keltään on vielä päässyt loppumaan, ajallisesti se ei tietysti ole edes mahdollista. Ja tuskinpa latausmääränkään puolesta. We Connect ID -sovelluksesta oman profiilin takaa näkee kortilla ladatut ilmaiset kilowattitunnit. Mutta niin kuin on moneen kertaan todettu, ei sitä korttia ainakaan K-Latauksen/Virran latureissa kannata käyttää sitten kun ilmaiset lataukset on ladattu. Ei ainakaan jos ei halua maksaa reilusti extraa.

käyttämätön lataussaldo menettää arvonsa 12 kuukauden kuluttua sopimuksen alkamisesta (trafiffi aktivoitu 21.9) eli itselläni esim. 5 kuukautta aikaa kuluttaa yli 500eur latauksiin. saa aika paljon ladata 11kw latauksista että ton saisi täyteen.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.04.21 - klo:21:27
Missä kohtaa sovelluksesta löysit tiedon, ettei Espoon ja Kauniaisten K-Lataukset toimisi WC-kortilla. En usko hetkeäkään, että näin olisi. K-kauppiailla ei tässä kuviossa ole mitään osaa eikä arpaa. K-Lataukset on Keskon pisteitä eikä millään tavalla yhteydessä kauppiaan bisnekseen. Espoossa minäkin tänään korttia käytin kun K-Latauksen pisteellä latasin.

näyttäisi muuten olen totta, kun we connect id:ssa menee karttaan ja valitsee k-latauksen asemia tulee teksti we-charge ei käytettävissä. osasta fortumin asemista tulee sekä virran (ja näistä ei kyllä ennen ole tuota näytetty). onko toi vain vika apissa vai onko todellisuudessa noin...

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.04.21 - klo:21:27
Missä kohtaa sovelluksesta löysit tiedon, ettei Espoon ja Kauniaisten K-Lataukset toimisi WC-kortilla. En usko hetkeäkään, että näin olisi. K-kauppiailla ei tässä kuviossa ole mitään osaa eikä arpaa. K-Lataukset on Keskon pisteitä eikä millään tavalla yhteydessä kauppiaan bisnekseen. Espoossa minäkin tänään korttia käytin kun K-Latauksen pisteellä latasin.
Näkyy tästä kuvasta.
WeCharge on harmaalla eli ei käytössä.
K-kauppiaat on käyttämäni nimike K-ryhmittymälle.


Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

mikaanikko

Vielä lisähuomautus tuohon WC-korttiin.
Edes Espoon VWCenterin (nimi näkyy olevan VV-Autotalot) edessä oleva laturi ei hyväksy sitä. ::)
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 09.04.21 - klo:09:36
Vielä lisähuomautus tuohon WC-korttiin.
Edes Espoon VWCenterin (nimi näkyy olevan VV-Autotalot) edessä oleva laturi ei hyväksy sitä. ::)

Eikös Espoon volkkaricenterin laturissa olekin lappu, että se on tarkoitettu ainoastaan autoliikkeen käyttöön? Sulla on mennyt jotain pieleen sen kortin aktivoinnissa tai sitten kortti on kaput. Kävin ihan asioikseni vilauttamassa hetki sitten omaa korttia Mankkaan supparin pikalaturille ja tunnistus meni salamana läpi. Lataamaan en jäänyt, tämä oli ainoastaan siis testi. Kyllä kortti käy kaikissa K-Latauksen latureissa. En tiedä miksi we connect id -sovelluksessa K-Lataukset on harmaita mutta oma veikkaus on, että mistä Keskon tekemästä apista tiedot tuleekin, niin siellä on puutteellisia tietoja tuohon elliin liittyen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy