Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Leonisti

#1
Autona siis Seat Leon 1.6 tdi 5v manuaalilaatikolla. Edellisen kerran vaihdatin öljyt pikkukorjaamolla 145tkm kohdilla. Nyt 245tkm kohdilla ajattelin et laatikkoon olis hyvä taas öljyt vaihtaa. Tarkistus/täyttöproppu irti ja ulos sylkee yli 0.5 litraa öljyä. Eli laatikossa oli reilu puol litraa liikaa öljyä. Laatikon täyttömäärä 1.9L ja nyt oli noin 2.5 litraa. Öljyähän on silloin laatikossa tarpeeksi kun täyttöreiästä alkaa valua öljyä ulos.

Mitä haittaa mahdollisesti tällaisestä ylitäytöstä voisi olla? Nyt oli paikat kyllä kestäneet tuon määrän. Voimansiirron äänet oli kyllä hieman kasvaneet viimeisen 10tkm aikana. Laitoin samalla rvs-aineet laatikkoon. 200km ajettu vasta öljyjen vaihdon jälkeen ja äänet on hieman jo vaimenneet. Liekö syynä Rvs vai uudet öljyt, tiedä sitä sitten.
#2
Autona siis 2010 vuosimallin 1.6tdi Leon. Varusteina Start-Stop ja jarrutusenergian talteenottoa. Autossa alkuperäinen AGM-akku ja alkaa olla vaihdonaika. Alkuperäisessä akussa on tuo bem-koodi, joka pitää vissiin kertoa autolle että se tietää akun vaihtuneen.

Onko jotain haittaa vaihtaa uusi Agm-akku jossa ei ole koodia mitä autolle kertoa? Auto ilmeisesti luulee edelleen akun olevan vanha vaikka uusi olisi asennettu?
#3
Onko minkälainen takuu kolarikorjaukselle jos korjaus teetetty merkkiliikkeessä? Omaan Leoniin tehtiin kolarikorjauksena takapuskurin vaihto viime vuoden toukokuussa.

Nyt tänään huomasin että toisen takarenkaan takaa on takapuskurista lähteny n. 4cm x 4cm alue maalia pois ja kohdasta voisi helposti repiä maalinpalasia lisää. Kohtaan osuu tietenkin renkaista lähtevä "kivisuihku", mutta pitäisi tuon kohdan kestää enemmän kuin korjauksen jälkeen ajettu 30tkm. Alkuperäisellä puskurilla oli ajettu 160tkm ennen vaihtoa ja maalit oli näissä kohdissa tallella.
#4
Leon 1P (05-) / Vetokoukku
05.09.14 - klo:12:32
Tämä on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta voinko asennuttaa vetokoukun Leoniini? Rekisteriotteessa lukee perävaunun massojen kohdalla nollat. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä ettei autolla voi vetää mitään vaikka koukku olisi?

Auto on 1.6 tdi E-ecomotive vm 2010. Ekomalli jossa yhdistettty kulutus 3.8L/100km.
#5
Leon 1P (05-) / Leon 1.6tdi cr kitinä
26.09.13 - klo:19:23
Taas olisi pieni vian selvitys. Eli autona 1.6 tdi cr (CAYC) ja ajettuna nyt 135tkm verran. Auto on alkanut pitää ihmeellistä kitinää. Ilmenee kun autoa moottorijarruttaa lähellä pysätymistä tai vaikka kytkin pohjassa on pysähtymässä. Silloin kitisee ennen kuin kierrokset putoaa tyhjäkäynnille. Nyt on välillä jäänyt myös tyhjäkäynnillä kitisemään. Ã,,änen saa myös kuulumaan kun vaikka pakilla alkaa kytkintä nostamaan, niin liikkeen puolessa välissä saa kitisemään eniten. Eteenpäin lähdettäessä harvemmin saa kitisemään.

Kun kitisee tyhjäkäynnillä pysähdyksissä, niin ääneen ei ole vaikutusta onko kytkinpoljin pohjassa vai ei. Kitinään ei ole vaikutusta onko kaikki sähkölaitteet päällä tai ei.

Konepelti auki olen kuunnellut, mutta ei pysty erottaa oikein mistä tulee. Apulaitehihnasta ei ainakaan tule. Se pyörii nätisti ja laturin vapaakytkin ei ainakaan kitise. Auton alle kurkkaamalla ääni alkaa kuulumaan. Paremmin oikeastaan mitä taaempaa auton alle katsoo.

Mahtaisko viitata johonkin kytkimen suuntaan? Kytkimestä on kuulunut hieman roklatusta ainakin reilun 10tkm ajan. Kun alkaa nostaa poljinta, niin roklattaa liikkeen puolessa välissä. Kytkin ylhäällä voi ehkä hieman karkeammin käydä kuin kytkin pohjassa. Mahtaisko kellään olla hajua siitä missä vika voisi piiletä?
#6
Autona siis 99tkm ajettu Leoni 1.6 tdi cr koneella. Kylmänä pitää sirkutusta apulaitehihnan suunnalta. Lämpimänä ääni muuttuu sirkutuksesta "kihnutukseksi". Auto on ollut minulla nyt 20tkm ajan ja pitäny koko ajan sitä ääntä. Kesällä oli selvästi hiljaisempi ja ääntä ei enää erottanut lämpimänä, mutta nyt kylminä ilmoina ääni koventunut sekä lämpimänä kuuluu kihnaus selvästi.

20tkm sitten auto oli määräaikaishuollossa ja mainitsin ohimennen asiasta. Huollossa oli kuulemma hihna otettu irti ja kiristinrulla ollut kuulemma kädessä ja ollut ok. Asialle ei tehty mitään kun ääni oli melko pientä silloin. 5tkm sitten seuraavassa huollossa sanoin asiasta ja nyt oli sitten vaihdettu apulaitehihna. Ei tullut kuntoon sillä.

Ã,,äni on sellainen kuin se tulisi aina samassa kohtaa hihnan kiertoa. Tiheys n. 2 kertaa sekunnissa tyhjäkäynnillä. Konehuoneessa kun kurkkii, niin ääni tuntuis tulevan enemmän koneen takapuolelta kuin edestäpäin. Laturi on etupuolella ja siitä mielestäni ääni ei kuulu. Auton alle kun kurkkaa niin ääni kuuluu altapäin hyvin. Apulaitehihna pyörii nätisti ja ei väpätä eikä hihnapyörät myöskään. Onko kellään kokemuksia vastaavasta että mikä vois olla syynä? Ei kai vaan jäköpäässä ole jotain vialla?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy