Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Leonisti

#1
Voihan akkukin alkaa olemaan ehtoopuolella ja alkaa vaikuttaa toimintaan.

Omassa Leonissa hyvin harvoin toimii enää Start-stop. Akku alkuperäinen 6.5 vanha ja autolla ajettu 254tkm. Luulen akun vuoksi systeemi toimii harvakseltaan. Vielä on auto startannu normaalisti aamuisin. Katsotaan onko seuraava talvi viimeinen tuolla akulla.
#2
Omia kokemuksia koneesta. Jakohihnan kiristin ei kestä Seatin määräämää hihnanvaihtoväliä 180tkm. Ekan kerran 100tkm kohdalla vaihdettiin jakohihna osineen kun kiristin sirkutteli. Nyt kesti 150 tkm kun taas kiristin sirkuttaa ja kahisee kylmänä. Täytyypä tilata vaihtoaika.
#3
En ole Leonin huolto-ohjetta nähnyt miten virallinen öljyn taso tarkistetaan. Netissä on paljon ohjeita vag laatikoista joissa sanotaan et öljyä on oikea määrä kun sitä alkaa valua täyttöaukosta.

Nyt löysin ohjeen jossa autossani olevassa 0A4 tyypin laatikossa ei voikaan enää tarkistaa öljyjä enää siten että antaa valua täyttöaukosta, koska tarkistusproppu on alempana kuin oikea öljytaso.

Oikean määrän 1.9L sai sisään kun auton keula oli nostettuna ylemmäs kuin takapää.

Edellisen vaihdon suorittaneeseen liikkeeseen toimitin silloin 2l laatikkoöljyä. Eivät näemmä olleet tyhjentäneet kaikkia öljyjä ja survonneet tuomani 2l lisää laatikkoon.
#4
Autona siis Seat Leon 1.6 tdi 5v manuaalilaatikolla. Edellisen kerran vaihdatin öljyt pikkukorjaamolla 145tkm kohdilla. Nyt 245tkm kohdilla ajattelin et laatikkoon olis hyvä taas öljyt vaihtaa. Tarkistus/täyttöproppu irti ja ulos sylkee yli 0.5 litraa öljyä. Eli laatikossa oli reilu puol litraa liikaa öljyä. Laatikon täyttömäärä 1.9L ja nyt oli noin 2.5 litraa. Öljyähän on silloin laatikossa tarpeeksi kun täyttöreiästä alkaa valua öljyä ulos.

Mitä haittaa mahdollisesti tällaisestä ylitäytöstä voisi olla? Nyt oli paikat kyllä kestäneet tuon määrän. Voimansiirron äänet oli kyllä hieman kasvaneet viimeisen 10tkm aikana. Laitoin samalla rvs-aineet laatikkoon. 200km ajettu vasta öljyjen vaihdon jälkeen ja äänet on hieman jo vaimenneet. Liekö syynä Rvs vai uudet öljyt, tiedä sitä sitten.
#5
Samaa jäätymisongelmaa omassa Leonissa. Vaijerisysteemi sama kuin VI Golfissa. Auton ostin 2.5v vanhana. 3v ikäisenä 100tkm jäätyminen alkoi. Uudet vaijerit tilalle ja homma ok. Nyt autolla ikää 6v ja 225tkm ja taas alkoi jäätyminen.

Käsijarrua tulee käytettyä aina ja useita kertoja päivässä. Käytön puutteesta ei voi johtua. Vaijerin tarttis kulkea satulalta ylöspäin koko matkan aina kahvalle saakka, jotta vaijerin suojakuoren sisälle ei pääsis vettä. Nythän vaijeri satulalta lähtien laskee hetken matkaa alaspäin kunnes nousee kohti käsijarrukahvaa. Vaijerin suojakumi kuitenkin päästää ajanmyötä vettä hiljalleen läpi ja se valuu kuoren sisälle ja jää mutkakohtaan.

Täytyy itsekin kokeilla suihkuttaa aseöljyä kuoren sisälle jos siitä olis apua.
#6
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 19.11.15 - klo:16:37
Hmm. Isompi katalysaattori / DPF ihmekään kun niitä mennyt kun ovat liian pieniä. No vuoden päästä osia autoon ja silloin taitaa Skodassa olla mittarissa 280tkm :) Autostahan tulee silloin melko uusi.

Samaa ajattelin itsekin. Leonissa n.260tkm mittarissa vuoden päästä. Uusi dpf/katalysaattori pönttö kiinni ja matka jatkuu taas. Eipä tarvii maksaa itse kallista remonttia.
#7
Lainaus käyttäjältä: Subio - 06.10.15 - klo:17:55
Jouduitko itse kustantamaan vaihdon vai menikö myyjän piikkiin?
Täytynee käydä tuolla ALD:llä mainitsemassa asiasta.

Seatilta tultiin vastaan korjauskuluissa. En muista enää vastaantuloprosentteja. Aikaa kohta kolme vuotta tapahtuneesta.
#8
Lainaus käyttäjältä: Subio - 06.10.15 - klo:15:27
Onko muilla kokemuksia aiheena olevan moottorin kylmänä kuuluvasta jakohihnan sirkutuksesta? Toi vanhempi allekirjoituksen Golf piti tuota kanssa ennenkuin vaihdoin uudet jakopään hilut. Skodassa on vaan ALD- takuu ensi kesään, ja ajattelin jos mainitsisi asiasta sinne.

Täällä on. Leonissa alkoi 80tkm kohdilla kuulua ja 100tkm kohdilla jakohihna kiristimineen vaihtoon. Jakohihnan kiristimestä tuli ääni huollon mukaan.
#9
2010 Leoniin tuli viime syksynä vaihdettua lasi. Klasipojat oli liike joka vaihtoi. Aamulla auto heille ja iltapäivällä haku. Hinta 290â,¬ asennettuna. Olisi ollut kalliimpi mutta oli laskenut hinnan ilman sadetunnistinta vaikka autossa sellainen on.

Ei mennyt kuin Strömsöössä homma. Soittivat vaihdon jälkeen että eivät saa kuskin puolen pyyhkijänvartta kiinni. Kierteet kuulema mennyt. No kävin hakemassa auton ja hetken kokeilin kiinnittää vartta paikalleen, niin hokasin että kuskin puolella on vääränkätinen kierre. Leonissa pyyhkimet pystyssä kun ovat levossa.

Auto ajoon ja parin päivän päästä sadepäivä. Sadetunnistin ei toimi kunnolla. Valitusta kehiin ja homma tarkasteluun. Lasin ja tunnistimen välistä geelityynyä ei oltu vaihdettu uuteen kun tunnistin kiinnitettiin uuteen lasiin. Geelityyny rikki ja tunnistin ei toiminut koska silmän kohdalla iso ilmakupla. Uusi geelityyny asennettiin ja tunnistin toimii.

Uusi lasi on vihreällä yläraidallla joka ei häiritse sadetunnistinta mutta valoisuusanturia häiritsee hieman. Xenonit syttyy valoisampaan aikaan kuin ennen. Tummennus saa anturin luulemaan että on pimeämpää.

Klasipojat oli Rauman seudulla halvin kun kyselin. Ehkä ei paras. Kallein 650â,¬. Merkkiliikkeestä en edes vaivautunut kysymään. Vähän jäi huolimaton kuva työstä. Mukisematta korjasivat kyllä virheet.
#10
Motonetin sivuilta kun autooni katsoo varaosia, niin siellä Boschin akkujen kohdilla sanotaan että akun vaihto koodattava auton ohjainlaitteelle vuosimallista 2009 eteenpäin. Tiedä sitten mitä vaikuttaa jos autolle ei kerro akun vaihtuneen.

Nykyään auto sammuu todella harvoin Start-Stopilla. Oletan että akku ei enää ole kunnossa ja järjestelmä ei anna sammuttaa autoa. Aamun ekoina käynnistyksinä aina välillä piippaa ja vilauttaa esp häiriötä. Jännite ilmeisesti notkahtaa sen verran että tulee esp-häiriö hetkellisesti.
#11
Autona siis 2010 vuosimallin 1.6tdi Leon. Varusteina Start-Stop ja jarrutusenergian talteenottoa. Autossa alkuperäinen AGM-akku ja alkaa olla vaihdonaika. Alkuperäisessä akussa on tuo bem-koodi, joka pitää vissiin kertoa autolle että se tietää akun vaihtuneen.

Onko jotain haittaa vaihtaa uusi Agm-akku jossa ei ole koodia mitä autolle kertoa? Auto ilmeisesti luulee edelleen akun olevan vanha vaikka uusi olisi asennettu?
#12
Altea (04-) / Vs: Altea XL 2010 ruostuu!
09.04.15 - klo:17:17
Vastaus vanhaan viestiin, mutta kuitenkin. Oma Leoni korjattiin ja maalattiin maahantuojan piikkiin reilu vuosi sitten. Viime viikolla katsoin mielenkiinnosta et miltä ovet näyttävät, niin kaikki korjatut ovet alkaneet ruostumaan uudestaan saumakitin alta.
#13
Itse uskon juurikin tuohon jännitteen notkahtamiseen käynnistettäessä. Aamun eka starttaus ja kone sekä öljyt kylmät niin virtaa tarvitaan enemmän starttauksessa. Akun jännite käy jonkun raja-arvon alapuolella ja herjaus tulee.

Oma Leoni alkoi viime talvena hälyttämään muutaman kerran kylminä aamuina. Akku 5v vanha niin ei varmaan enää parhaimmassa tikissä.

Perheen toisenmerkkisessä juurikin huono akku alkaa tekemään esp-herjauksia kylmien aamujen starttauksissa.
#14
Onko minkälainen takuu kolarikorjaukselle jos korjaus teetetty merkkiliikkeessä? Omaan Leoniin tehtiin kolarikorjauksena takapuskurin vaihto viime vuoden toukokuussa.

Nyt tänään huomasin että toisen takarenkaan takaa on takapuskurista lähteny n. 4cm x 4cm alue maalia pois ja kohdasta voisi helposti repiä maalinpalasia lisää. Kohtaan osuu tietenkin renkaista lähtevä "kivisuihku", mutta pitäisi tuon kohdan kestää enemmän kuin korjauksen jälkeen ajettu 30tkm. Alkuperäisellä puskurilla oli ajettu 160tkm ennen vaihtoa ja maalit oli näissä kohdissa tallella.
#15
Eipä tuolla meikän Ecomotive Leonillakaan saa vetää mitään vaikka muilla versioilla saa.
#16
Goodyear ultragrip ice Arctic kokona 205/55R16. Kokemusta alle 500km. Vaihdettu Leonin alle alkuviikosta. Pito loistava verrattuna vanhoihin BF Goodrich nastoihin verrattuna joilla ajoin 2.5 talvea ja 43tkm. Yllätys oli että ovat äänekkäämmät renkaat kuin BF:t. Olisin olettanut et uudet renkaat hiljaisemmat kuin vanhat loppuunajetut.
#17
Autona Bi-xenoneilla ja päivävaloilla oleva Seat Leon. Auto nyt viisi vuotias ja 185tkm ajettu. Alkuperäiset polttimot käytössä. Valot ei vielä ole alkaneet punertumaan vaan polttimot kunnossa. Näyttää pimeällä mielestäni hyvin. Varmaan olisi eroa tehossa jos nyt vaihtaisi uudet tilalle, mutta on muitakin menoeriä tällähetkellä kuin polttimoiden uusinta.
#18
Starttauksen heikkouteen lämpimänä en osaa sanoa mitään, mutta toi videon ääni viittaisi siihen että kaksoismassapyörä olisi vaihtokunnossa. Oma piti samanlaista satunnaista kolinaa kylmänä ennen kytkinremonttia. Kolina tulee kun kaksoismassapyörä "pohjaa" koska ei jaksa enää vaimentaa koneen värinöitä.
#19
Omassa Leonissa oli ostettaessa uuden karheat BF Goodrichin renkaat koossa 205/55r16. Nyt ollu pari talvea ja reilu 20tkm käytössä. Ite ollut ihan tyytyväinen renkaisiin. Ihan riittävästi pitoa mielestäni. Ollut jossain testissä viimeinen nastarenkaissa. Ei kulu nopeasti ja nastat pysyneet. Ovat varmaan huonommat kuin Nokianit, Goodyearit ja Continentalit mutta paljon halvemmat myös.
#20
Leon 1P (05-) / Vs: Vetokoukku
10.09.14 - klo:17:50
Wayback Machine sivuston kautta kun menee vuoden 2011 Seatin nettisivuille, niin siellä Leonin 1.6 tdi Ecomotiven massoiksi ilmoitetaan jarruin 1400kg ja jarruitta 660kg. Alkupään autoihin ei ole tyyppihyväksytetty perävaunumassoja näemmä.

Huittisten laatuautolla kyllä sanoi samat massat mun autolle kun kysyi rekisterinumeroa ja katsoi järjestelmästä. Heidän järjestelmäänsä en kyllä luota yhtään kun kytkin-/vauhtipyöräremonttia kysellessä heidän järjestelmänsä ei osannut kertoa onko autossa Sachsin vai Lukin osat. Luulisi nyt merkkihuollon koneet kertovan mistä osista kosla on parsittu kasaan. Perävaunumassoja kysellessä sanoi että ei Seatilla ole missään ekomallissa rajoituksia. Muisteli että Volkkarilla on jossain Bluemotion malleissa nollat massoissa.

No nyt on hyvä syy vaihtaa autoa kun koukkua ei tuohon natinakasaan saa.  ;)
#21
Leon 1P (05-) / Vs: Vetokoukku
05.09.14 - klo:13:37
Homma selvisi kun päätin soittaa pari puhelua. Seatilla sanoivat että tottakai voi asentaa. Katsastusasemalla tultiin siihen tulokseen että ei. Trafin järjestelmässä lukee nollat kummassakin jarrullisessa että jarruttomassa perävaunumassassa. Ihmettelivät suuresti miksi puuttui ja miksi ei ole hyväksytetty massoja.

Oma auto on tiettävästi ensimmäinen tuolla koneella maahantuotu auto esittelyautoksi. Liekö siitä johtuvaa että perävaunumassat puuttuu?
#22
Leon 1P (05-) / Vetokoukku
05.09.14 - klo:12:32
Tämä on ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta voinko asennuttaa vetokoukun Leoniini? Rekisteriotteessa lukee perävaunun massojen kohdalla nollat. Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä ettei autolla voi vetää mitään vaikka koukku olisi?

Auto on 1.6 tdi E-ecomotive vm 2010. Ekomalli jossa yhdistettty kulutus 3.8L/100km.
#23
205/55R16 on vakiokoko tässä ekohippimallissa.
#24
Mulla 2010 vuoden facelift malli ja siinä kottikärrynpyörä 125/70R16. Ei siihen kyllä yhtään leveämpää rengasta mahdu. Tuolla renkaalla tulee pohjan tasalle. Varmaan sama juttu 2008 mallissakin vaikka onkin "vanhempaa" mallia.
#25
2010 Leonista se meni heti autoa ostettaessa 80tkm ajettuna. Seatilta ei tultu asiassa vastaan. Myyjäliike korvasi osan ja minä maksoin työn. Nyt ajettu kaksi vuotta vaihdosta ja mittarissa 163tkm. Ei ongelmaa tällä hetkellä.

Osa työläs vaihtaa kun apurunko täytyy irrottaa tieltä että osan voi vaihtaa tai näin minulle ainakin tiskillä kerrottiin.
#26
Lainaus käyttäjältä: Hsippe - 28.05.14 - klo:21:53
Aihe kiinnostaa itseäkin kun ajopelinä on 07/2010 valmistunut Seatti.
Etkan mukaan konsernin merkeissä vaihtuu vauhtipyörä  2010 marras-joulukuun vaihteessa LuK/Sachsista Schnell merkkiseen. Ja ilmeisesti tuo on kiinteä/yksimassa ja vanhemmat kaksoismassoja.

Käyköhän suoraan vanhempiin malleihin jossa tuplamassapyörä? Itselle ei enää ajankohtainen kun tuli vaihdatettua uusi kaksoismassapyörä uuteen.
#27
Peugeot / Vs: Peugeot
04.05.14 - klo:21:57
Ranskalaisia haukutaan aina mystisistä sähkövioista. Uuden Octavian ketjuja kun lukee, niin ei Skodakaan kaukana ole. On valoshow erroria, dipped beam hälyjä jne.
#28
Täällä yksi samanvuotisen Leonin omistaja. Mun auto on varmaan ensimmäisiä tällä koneella Suomessa. Rekisteröity tammikuun alkupäivinä 2010. Ollut esittelyauto ja myös Autobildin ekoautovertailussa. Se tuli huomattua joskus kun menin Autobildin sivuille ja oma autohan siellä kuvassa möllötti.

Olen kolmas yksityinen omistaja ja auton ostin 80tkm ajettuna toukokuussa 2012. Heti seuraavana päivänä ja alkoi hehkuvalon vilkkuminen sekä Limb home-tilaan meno. Syy oli Egr-venttiilin jäähdytin. Sen vuoto aiheutti häiriöitä pakokaasujen takaisinkierrätykseen. Vika tuli yleensä kun ajoi tasaisesti maantiellä ja kun irrotit kaasupolkimesta, niin vikatila tuli. Osa meni autoliikkeen piikkiin n.650â,¬ muistaakseni. Ite maksoin työt. En nyt muista hintaa.

Samoihin aikoihin alkoi kylmänä kuuluva kihnutus moottoritilasta. Ekaks vaihdettiin  moniurahihna, mutta ei vaikutusta. Syyllinen lopuksi jakohihnan kiristin ja jakohihna kiristimineen sekä vesipumppu vaihdettiin 100tkm kohdilla. Kustannukset jaettiin maahantuojan kanssa.

Seuraava vika oli kaksoismassapyörän kolina 135tkm kohdilla. Painelaakeri rallatti myös. Kytkinremontti siis tehtiin. 1880â,¬ töineen. Tarvikkeena Suomesta ei osia löytynyt. Autossa start/stop järjestelmä ja vauhtipyörä erilainen kuin perusversiossa johon vauhtipyörää olisi löytynyt tarvikkeena. Kytkinremonttia tehdessä kuvattiin ovien alareunat ja takaluukku. Ovissa ruostumista saumakitin alta ja takaluukussa saumakitin halkeilua. Maahantuoja korjautti ilmaiseksi nämä.

Nyt ajettuna 157tkm. Varsinaisia vikoja ei ole. Rengaspaineista tuo hälyttää muutaman kerran vuodessa vaikka kaikki ok. Satunnaisia Start/stop erroreita ilmestyy näyttöön. Silloin jäähdyttimen tuulettimet pyörii ja moottori käy korkeimmilla kierroksilla. Korjaantuu uudelleen starttauksella. Nyt viime päivinä huomioinut että start/stop järjestelmä ei sammuta autoa. Olosuhteet pitäisi sallia sammuttamisen. Eipä tuo haittaa yhtään vaikka ei sammuisi.

Kannattaa talveksi laittaa viimasuoja. Muuten on riski ahtoputken jäätymiselle. Kulutukseen hieman pettynyt. Tietenkin tiesin ettei tuohon 3.8L/100km yhdistettyyn kulutukseen ei päästä, mutta litran ero hieman korpeaa. Vakio 205/55r16 rengastuksella pääsi parhaimmillaan 4.2 kulutuksiin. Nyt 225/45r17 on alle 5 kulutukset harvemmassa. Alavääntö onneton varsinkin kylmänä. Ylipitkät välitykset tappaa hieman ajomukavuutta. Viides vaihde alkaa olla käyttökelpoinen 85km/h alkaen.
#29
On kokeiltu ja ei aukea kuin kuskin ovi. Sen jälkeen virrat päälle ja aukeaa loput. Ajotietokone löytyy ja sieltä valikosta DOOR OPEN ja MANUAL puolelta löytyy kohdat ALL DOORS, SINGLE DOOR. VEHICLE SIDE ja INDIVIDUAL. Rasti on kohdassa kaikki ovet ja ei vaikutusta. Ilmeisesti näillä kohdilla on vaikutus kaken toimintaan eikä avaimella avaamiseen.
#30
Niinhän ne toimii kakella kuten kysyjälläkin. Nyt oli kyse avaimella kääntämisestä ja ikkunoiden aukeamisesta.

On muuten hanurista toi systeemi ettei avaimella ovesta kääntämällä saa kuin kuskin oven auki. Miksi avata avaimella kun on kaukosäädinkin. No kun Seatissa on nuukailtu ja toinen avain on ilman kaukosäätöä. Vaimolla toinen avain käytössä ja hän kiroaa ovien avausta kun on lasten kanssa liikenteessä. Ensin kuskin ovi ja sitten autoon sisään ja avaamaan loput ovet.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy