Nykyautot kohtuuttoman hankalia käyttää

Aloittaja JPN_V70D3OR, 20.04.23 - klo:10:34

« edellinen - seuraava »

JPN_V70D3OR

Vuorasin auto (i30), ja oi pojat, millainen oppimiskynnys tuntemattoman auton käyttäminen uudessa liikennepympäristössä pimeällä onkaan.

Pikaohje pitäisi olla aivan välttämättä!!!

Vilkkuviiksi, ratti ja polkimet sentään on löytyvät tututulta paikaltaan, mutta edes ne eivät välttämättä toimi oletetusti.

Haasteita:
1) Mistä käynnistyy ja millä poljin/vaihde/seisontajarru yhdistelmällä
2) Mitähän varusteita ko. autossa on
   - oli mm. nopudenrajoitin, vak.nop.säädin, nop.rajoitusnäyttö, kaista'avustin (ja varmaan muutakin). Ei (enkä) kuitenkaan adaptiivista vakkaria  :-\  vaikka olettaisi edellisen listan perusteella.
3) Luurini (yllättävä) kytkeytyminen autoon
4) Kuinka saa ovet auki
5) Mitä hemmettia ratin ei 'Mode' napit ja eri <>. +- napit tekevät milloinkin.
oo) ja kaikki edellinen yhdistettynä millainen kyltti missäkin maassa tarkoittaa mitäkin (taajama) rajoitusta.

1) Käynnistysnappi löydyi virtalukon paikalta, mekaaninen kässäri - tämä vielä OK
2) Yllättäen auto rupeaa vänkäämään muualle kuin kuski haluaa, miten hemmetissä 'avustimet' saa pois, ja samalla pitäisi tarkkailla tuntematonta liikenneympäristöä. Entäpä vakkarin aktivointi jne.
3) Olin laittanut kohteen luuriini, kun tyrkkäsin USB-johdon kiinni. Ã,,äntä ei tullut luurista, eikä autosta.
4) Seuraavan päivänä löytyi kojelaudasta nappi, millä muut ovet saa auki, jotta matkustaja pääsevät sisään. (Jonkinlainen autolock-toiminne päällä)
5) Kuva rattihässäkästä
https://imgcdn.oto.com.sg/large/gallery/interior/4/82/hyundai-i30-steering-wheel-882734.jpg
:o

Ps. Automaagisten kaukovalojen ja pyyhkimientoimintalogiikka jäi 4pv reissun aikana hämäräksi. Toimivat kohtuullisesti, mutta...


Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Zarhan

On huomattu. Asiaa ei auta se että vuokraamojen autot saattaa olla tulleet milloin mistäkin. Vuosi sitten Islannissa vuokrattiin ihan Toyota Corolla. Kyllä perusajelu sujui mutta kun halusi vaikka juuri sitä adaptiivista vakkaria käyttää, niin manuaalia olisi tarvittu. Tässä kohtaa tulikin vähän ongelmaa koska hanskalokerosta löytyvä manuska oli tsekinkielinen... Kuva-arvoituksilla onneksi pärjäsi niin että sai homman toimimaan.

Jos autoa käyttää vain pari päivää niin sinänsä yksi hailee koska ei sen kanssa olekaan niin väliä tulla tutuksi, mutta jos tarkoitus tehdä viikon-parin roadtrip niin kyllä siitä mieluusti ottaisi kaiken irti.

JPN_V70D3OR

>Kuva-arvoituksilla onneksi pärjäsi niin että sai homman toimimaan.

Meillä matka jatkui yötä myöten kentältä 3h hotellille, joten ei siinä kovin pitkään manuaaleja voi/näe pläräillä. On vaan lennossa säädettävä - poliisille sitten tuli selitettyä samat tarinat  ;D Vähän kylmäsi paljonko oli tullut sössittyä, mutta kaippa se oli vain yleinen tarkastus  8)

Nykyisin autojen luovutus/palautus paikatkin ovat niin pimeitä, ettei naarmuja näe ollenkaan. Soppariin oli merkattu muuta naarmu, mutten kyllä niitä nähnyt ja kännykän kamera vielä vähemmän.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

ZimKork

Perusavustimet ovat melko huomaamattomia jos ajaa "sääntöjen mukaan". Esimerkiksi ratti ei kääntäessä väännä vastaan jos näyttää vilkkua kääntyessä jne. Loogisesti auto tällöin tietää että sinne on tarkoituskin mennä eikä vahingossa luisumassa vastaantulijoiden kaistalle tms. En myöskään ymmärrä miten puhelin voi "yllättäen" liittyä autoon, sehän pitää bluetooth parituksella varmistaa. Ei puhelin tuntemattomiin autoihin salaa kytkeydy.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 20.04.23 - klo:17:37
... En myöskään ymmärrä miten puhelin voi "yllättäen" liittyä autoon, sehän pitää bluetooth parituksella varmistaa. Ei puhelin tuntemattomiin autoihin salaa kytkeydy.
>3) Olin laittanut kohteen luuriini, kun tyrkkäsin USB-johdon kiinni. Ã,,äntä ei tullut luurista, eikä autosta.

Johdolla ei paljoa kysellyt. Pitkällä matkalla pitää saadaa ulkopuolista virtaa, ettei luuri sammahda.
Siinä sitten piti tiirailla luurista mistä käännytään minnekin, eikä luuria tietty saanut asetettua mihinkään järkevään paikkaan.

Wanhoina hyvinä aikoina kun oli paperikartat ei ollut _näitäkään_ ongelmia, kun oli tehnyt nuotit etukäteen.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

taski63

Joo. Viime vuonna käytin Smarttia paikallisessa mersun liikkeessä johdon päässä ja sain sijaisautoksi jonkin uudenkarhean B-sarjalaisen. Ensi töikseen piti käydä kysymässä, miten se lähtee liikkeelle (so. vaihde päälle). Ei ihan osannut viiksestä etsiä...
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Tos®

Se luuri kytkeytyi varmaankin johdon kautta android autolle / carplaylle, jolle olisi pitänyt antaa lupa toimia.

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 20.04.23 - klo:10:34
5) Kuva rattihässäkästä
https://imgcdn.oto.com.sg/large/gallery/interior/4/82/hyundai-i30-steering-wheel-882734.jpg
Ensimmäinen mielikuva: Mitä tuo nippuside tekee ratissa?  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pekeke

Sattui just Kanarialla vastakkainen kokemus, uudenkarhea Kia Rio, kaikki toimi heti ilman eri ihmettelyä, ihan kuin vanhoina hyvinä aikoina. Mitään känny/navijuttuja en tietenkään edes yrittänyt, olikohan siinä edes. Radiokin harvinaisen helppo ja looginen, näistäkin saadaan nykyään semmosia pulmapelejä.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.04.23 - klo:08:18
Se luuri kytkeytyi varmaankin johdon kautta android autolle / carplaylle, jolle olisi pitänyt antaa lupa toimia.
Ensimmäinen mielikuva: Mitä tuo nippuside tekee ratissa?  ;D
Juu näin on. Takaisin päin ajellessa valoisassa 1/2h säätämisen jälkeen vänkäri sai auton infotaimentin, luurin ja navi-ohjelman oikeudet asetettua oikeisiin asentoihin.

'Luonnollisesti' mikään noista palikoista ei osannut kertoa, että jokin olisi pielessä, tai että autossa edes on AndroidAutoa - nämä vain piti päätellä.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

SNG

Hyvä aloitus!

Kyllä itsekin tulee ajeltua tuolla vanhalla Scoutilla, kun Passatissa on kaikenmaailman härpäkkeet.

Scoutti menee kuin juna, ja kääntyy sinne minne käskee.

Passatti on täynnä erilaista älyä. Vaikka tehoa on, jääradalla sillä ei todennäköisesti tekisi yhtään mitään vs Scout.

Tuntuu että nykyään käyttäjä eli kuljettaja on valjastettu  palvelemaan autoa eikä päinvastoin.

vekaas

Eipä ole yhtään ikävä metri kertaa kaksi metriä isoja karttoja luettavaksi kun suunnistaa uuteen paikkaan, adaptiivisella vakkarilla loppuu se jojottaminen letka-ajossa nyt vaikka esimerkkinä.

Mielipiteitä on monia mutta mielummin opettelen uuden auton ja sen käytön kuin palaan 2000-luvun kasettiradioihin
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

SNG

Lainaus käyttäjältä: vekaas - 21.04.23 - klo:12:10
Eipä ole yhtään ikävä metri kertaa kaksi metriä isoja karttoja luettavaksi kun suunnistaa uuteen paikkaan, adaptiivisella vakkarilla loppuu se jojottaminen letka-ajossa nyt vaikka esimerkkinä.

Mielipiteitä on monia mutta mielummin opettelen uuden auton ja sen käytön kuin palaan 2000-luvun kasettiradioihin

Adaptiivinen vakkari on kyllä hyvä, paitsi jarrutukset rampeilta poistuvien autojen takia kyllä lievästi häiritsee. No, oppinut ennakoimaan laittamalla jalan valmiiksi kaasulle. Välillä miettinyt, että olisi perinteinen vakkari näppärä nopeusrajoittimen tilalla. Olisi sekä adaptiivinen että normivakkari käytössä. Toisaalta tuo toisi ehkä turvallisuusriskiä kun kuljettaja saattaisi olettaa ajavansa adaptiivisella vakkarilla.

Joo Navi on hyvä. Nuorena mentiin kyllä pitkin Eurooppaa ja repsikalla täysi työ kartanluvussa.

Lähinnä nykyään välitön tuntuma tiehen puuttuu. Ajelisin itse mieluummin manuaalivaihteisella. Noita rattiläpsyköitä en jostain syystä tule juurikaan käytettyä.


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.04.23 - klo:12:21
Lähinnä nykyään välitön tuntuma tiehen puuttuu. Ajelisin itse mieluummin manuaalivaihteisella. Noita rattiläpsyköitä en jostain syystä tule juurikaan käytettyä.

No eihän nämä nykyisin ole kuin ihmisten ja tavaroiden liikuttimia, jotkut vielä hannaavat vastaan, mutta kyllä nuo tietoälyt ovat ottaneet jo homman niiin handuunsa ettei niitä enää kokonaan pois päältä saa edes halutessaan. Jotain ajotuntumaakin kokeakseen pitää siirtyä ihan suosiolla 2-pyöräisiin, siellä nuo älyt eivät ole vielä niin pitkällä ja muutenkin kosketus ympäristöön sen ympäriltä puutuvan peltikehikon ansiosta huomattavasti välittömämpi - eikä tule ongelmiakaan kuis sen saakaan käyntiin ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 21.04.23 - klo:12:27
No eihän nämä nykyisin ole kuin ihmisten ja tavaroiden liikuttimia, jotkut vielä hannaavat vastaan, mutta kyllä nuo tietoälyt ovat ottaneet jo homman niiin handuunsa ettei niitä enää kokonaan pois päältä saa edes halutessaan. Jotain ajotuntumaakin kokeakseen pitää siirtyä ihan suosiolla 2-pyöräisiin, siellä nuo älyt eivät ole vielä niin pitkällä ja muutenkin kosketus ympäristöön sen ympäriltä puutuvan peltikehikon ansiosta huomattavasti välittömämpi - eikä tule ongelmiakaan kuis sen saakaan käyntiin ;)

Näin on. Joillekin autoilu on ollut elämys ja nautinto. Kuljettimenakin varsin pätevä.

Tuolla on yksi pärrä just projektoitavana. Täysrempattukone kasassa, ja tarkoitus saada paikoilleen viikonloppuna. Eilenillalla oli vähän sähköjen värkkäystä.  :D

Zarhan

Kas kas, nyt VW toimaria myöten myöntää että kosketusnäytöt ovat syvältä ja poikittain:

https://www.hs.fi/talous/art-2000009678879.html

Ja kun erikseen sanoo että ID.2:ssa on aidot hanikat mitä painella niin nosti juuri houkuttelevuutta melkoisesti.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 26.06.23 - klo:13:20
Kas kas, nyt VW toimaria myöten myöntää että kosketusnäytöt ovat syvältä ja poikittain:

https://www.hs.fi/talous/art-2000009678879.html

Ja kun erikseen sanoo että ID.2:ssa on aidot hanikat mitä painella niin nosti juuri houkuttelevuutta melkoisesti.
Nämähän oli joidenkin mielestä aivan mahtavat ja hyvät käyttää ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 26.06.23 - klo:13:20
Kas kas, nyt VW toimaria myöten myöntää että kosketusnäytöt ovat syvältä ja poikittain:

https://www.hs.fi/talous/art-2000009678879.html

Ja kun erikseen sanoo että ID.2:ssa on aidot hanikat mitä painella niin nosti juuri houkuttelevuutta melkoisesti.
Eihän tuossa edes puhuta kosketusnäytöistä.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.06.23 - klo:18:18
Eihän tuossa edes puhuta kosketusnäytöistä.

Kosketuslevy on vain pieni kosketusnäyttö, mutta joo.

miz

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 27.06.23 - klo:07:51
Kosketuslevy on vain pieni kosketusnäyttö, mutta joo.

No eihän ole, ei noissa kosketuspinnoissa ole mitään näyttöä / kuvaa missään kohdin.

HiTecci

No onhan nuo kosketuslevyt valmistajalle varmaan halpa & helppo ratkaisu, joissain jopa pienen näytön kera toteutettuina, jolloin sen näppäimen kuvakettakin voi vaihtaa "lennossa". Mutta loppukäyttäjälle nuo ovat valitettavan tunnottomia ja joskus kenties jopa toisinkin päin, niihin hiplaa ihan vahingossakin. Siksi perinteinen näppäin on käyttäjäystävällisempi, vaikka se onkin valmistajalleen kalliimpi monine muovimuotteineen yms.

Kokonaan toinen juttu onkin sitten muo lääppimänäytöt, joku Tesla Model Y kenties siellä huipulla, kun aivan kaikki on keskitetty sinne lääpinnän taakse. Saadaanhan tuolla kovin pelkistetty ohjaamo, jälleen valmistajan kustannuksia pykälän verran alas päin ja päivityksissä voidaan laittaa vaikka koko valikot laakista uusiksi jos niin halutaan, mutta...

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

seppotaas

Hulluksi menee joo ;D helposti saisivat tehtyä esimerkiksi 6-8 fyysistä painonappia jotka voisi ohjelmoida haluamakseen ja 2 ohjelmoitavaa pyöritettävää rullaa. Noilla pärjäisi jo loistavasti.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 27.06.23 - klo:13:29
fyysistä painonappia jotka voisi ohjelmoida haluamakseen ja 2 ohjelmoitavaa pyöritettävää rullaa.

Eikös juurikin tuo Model Y ole tälleen, noitten rullattavien nappien toiminnot vaihtelee ihan täysin sen mukaan missä kohtaa valikoita seikkaillaan ;D


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 27.06.23 - klo:13:29
fyysistä painonappia jotka voisi ohjelmoida haluamakseen ja 2 ohjelmoitavaa pyöritettävää rullaa.

Eikös juurikin tuo Model Y ole tälleen, noitten rullattavien nappien toiminnot vaihtelee ihan täysin sen mukaan missä kohtaa valikoita seikkaillaan ;D


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy