Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - HiTecci

#2551
Ja dumppaamalla kaiken veron polttoaineisiin, kallistuu myös diesel = kaikki maantiekuljetukset :-\ Tuon tilalle pitäisi sitten luoda joku hyvitysmaksu-järjestelmä, joka pitäisi tehdä aukottomaksi ettei sitä voitaisi kiertää = valvontaa = maksaa paljon => polttoaineiden hintaa joudutaan nostamaan vieläkin enempi että myös tuon uuden systeemin menot saadaan katetuiksi ilman verotulojen laskemista :( Eikä vielä edes puhuttu syrjäseudulla asuvista, sillä jonkunhan sitä pitää ne lehmätkin lypsää jotta city-ihminen saa sen maitolitransa Alepan maitohyllyyn 8)
#2552
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 26.08.10 - klo:07:48
Jo tällä mahtavakoneisella 70 hv laina-Polosella ajo on stressitöntä: kun tiedät ettei esmes valolähdöissä voi päteä eikä muuallakaan, ajat automaattisesti tasaisesti ja stressitaso alhainen ja toisetkaan eivät saa ylirivakoista lähdöistä ärsykkeitä ja kimmokkeita. Aika simppeliä kun sen oivaltaa.

Toiset perustelee ylitehokkaita moottoripyöriä about samoin lausein: "Riittää että tietää jalkojen välistä löytyvän enempi mitä pää, saati lompakko tai ajokortti kestää niin ei tartte kokeilla" - muka ;)
#2553
Renault / Vs: Renault
21.08.10 - klo:22:19
No ei se ihan niin huonosti sentään Keski-Euroopassa menesty ;D

http://www.renault.fi/fi/Uutiset-ja-lehdisto/Uutisia/FI-News/VUODEN-2010-ENSIMMAISET-6-KK-RENAULT-KONSERNI-KASVATTI-NIIN-MYYNTIAAN-KUIN-MARKKINAOSUUTTAAN.aspx
LainaaRenault on Länsi-Euroopan toiseksi myydyin henkilöautomerkki, paljolti menestyneen Megane tuoteperheen ja Clion myötä. Tavara-autoissa Renault säilytti Länsi-Euroopan markkinajohtajuutensa 15.7 prosentin markkinaosuudellaan. Dacian myynti kasvoi 27 % verrattuna viime vuoden ensimmäiseen kuuteen kuukauteen ja pitää nyt hallussaan 1.6 prosentin markkinaosuutta Länsi-Euroopassa (+0.3).
#2554
Unehtu tuo E85 listalta ::)
#2555
Lainaus käyttäjältä: JTjones - 20.08.10 - klo:10:11
Mitä noihin koeajoihin tulee, niin kyllähän se auto TÃ,,YTYY saada alle useammaksi tunniksi vähintään. Puhutaan kuitenkin isoista summista, kyseessä yleensä elämän toiseksi kallein hankinta. Täytyyhän sitä päästä kunnolla testaamaan.

Juuri tällä viikolla viimeksi kun tein tilauksen uudesta autosta, syntyi se (tälläkin kertaa) pelkän esittelyhallissa suoritetun koeistumisen/kylmätyyppien turvin, autoa edes käynnistämättä tahi koeajamatta. Ymmärrän toki niitäkin jotka välttämättä haluavat koeajaa kohteen ja kymmenkunta muutakin ihan vain verrokiksi, mutta itselleni auto kun en enempi tavaroiden ja ihmisten liikutin, vailla pienentäkään status-, itsetunto- tms. arvoja = jopa Dacia MCV:tä katseltiin "sillä silmällä" 8)

Mutta sitten se "elämän toiseksi kallein hankinta" ... No jaa ... Eiköhän tuo ole korkeintaan vasta kolmannella sijalla jos niinkään korkealla. Ne pari varmasti ohi menevää on asunto jonka vuoksi pankki nyhtää joka liksasta sen oman osansa ja muija joka viimeistään erotilanteessa vie sen vaivalla maksetun talonkin alta ;)
#2556
Renault / Vs: Renault
20.08.10 - klo:09:04
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 19.08.10 - klo:21:21
Aivan varmasti. Siksi totesinkin, että kulutus on vain tyydyttävä. Ajo on kuitenkin huomattavan pätkäajopainotteista. Maantiellä tuo menee nätisti jopa alle kuuden litran.

Aika pätkää se on itselläkin, jota tuo alta 10tkm vuodessa kerätyt PK-seudulla ajelutkin jo kuvastavat. Ja maantiellä oma "enkka" on ollut 5.1 sadalle Hki-Hanko, täydellä lastilla, tankkauksista mitattuna. Tuolla kertaa kyllä mentiin autorekkojen peesissä minkä päästiin = tuossa oli jo (tuurin lisäksi?) jonkun verran yritystäkin mukana ;) Jännää nähdä kuin pieniin sitä tuolla kohta alle tulevalla Astra 1.7 disu-wagonilla pääsee, luvatut maantiekulutukset kun ei mitään ihan hirveitä ole = tankillisella voi hyvin jättää "pari" huoltaria vieläkin enempi väliin ;D
#2557
Citroën / Vs: Citroen
20.08.10 - klo:08:56
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.08.10 - klo:20:32
Samaa mieltä, ja tuo DS3 on jo mielestäni aikamoinen onnenpotku Citikalle.

Ja tuo on vain uuden DS-sarjan alku. Seuraavaksi muistaakseni pitäisi tulla DS4 = C4:n vastaava, räätälöity malli :) Vähän samalla tavalla siis kun Pökö toi ne tupla-nolla mallit, jotain samaa kuin "vakiossa" mutta silti piirun verran erilainen ;)
#2558
Lainaus käyttäjältä: a-o - 19.08.10 - klo:22:16
Autovero ei perustu kyseessä olevan auton kauppahintaan, vaan auton verotusarvo ja maksettava vero perustuu maahantuojan Tullille toimittamiin hinnastoihin. Eli käsittääkseni autoliike ei voi antaa valtiolle kuuluvasta verosta alennusta. Arvonlisävero taas lasketaan suoraan tuotteen hinnasta (22%). http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/uudet_ajoneuvot/uuden_ajoneuvon_verotusarvo.pdf

Juurikin näin, mutta pohdinnassa tuon ALV:in voit jättää pois, sillä se on liikkeelle pelkkä läpimenokuluerä, jonka se tilittää aikanaan valtiolle kun on siitä ensin vähentänyt omien hankintojensa ALV:it siitä pois = liikkeelle on tuon taivaalllisen ihan sama laskeeko se sen 23% ALV:ia 20.000e vaiko 30.000e myyntihinnasta 8)

Mutta se mitä liikkeet jonkin verran harrastavat on hinnastot. Tuo autovero kun lasketaan julkisten hinnastojen mukaan, kiinteä summa, oli se auton asiakkaallemyyntihinta sitten lopulta mikä tahansa. Eli jos liike haluaa tinkaista autoveronkin määrää alas, sen pitää ensin julkaista hinnasto jossa auton ilmoitettu OVH on pienempi. Tai sitten sen pitää tuoda markkinoille joku "uusi" malli, jossa on laitettu nippuun esim. joku varustepaketti ja tuolle kokonaisuudelle on sitten repäisty oma hinta = autovero määräytyy tuon "uuden" mallin kohdalla tuosta julkaistusta hinnasta. Tämän vuoksi näitä "päivitettyjä" hinnastoja ja "uusia" malleja tulla tupsahtelee tuon tuostakin, kesäkampanjana joku ihan oma "Edition-malli" tms. ja moni merkki myy jo "2011 hinnastolla" vaikka vuosi on vasta niukin naukin yli puolenvälin 8)
#2559
Renault / Vs: Renault
18.08.10 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 18.08.10 - klo:18:43
Keskikulutus on ollut kaupunki- ja moottoritiepainotteiselle ajolle tyydyttävä 7,75 l/100 km.

Itsellä vastaavanlainen -04 mallinen Megsu farkku ja 95% ajoista on Kehä III sisäpuolella pörräämistä. Tankkaus.com kertoo keskikulutuksen olevan 6.61 sadalle viimeiset 12kk/9168km. Eli kyllä noista lukemistasi helposti voi nipistää jopa litran ;D
#2560
Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 17.08.10 - klo:14:54
Aijjaa, mikäs oli sen "normipunaisen" tarkempi mallitieto? Tuo voisi hyvinkin kiinnostaa!

Ei olut VAG-konsernin tuote tuo :-[
#2561
Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 17.08.10 - klo:14:22
Värilläkään ei ole väliä kunhan on punainen...

Joista niilläkin on ihan hirveä ero! Kun jotain normi-punaista en huolisi itselleni millään, niin jotkin met.punaiset sävyt ovat suorastaan aika namuja. Tosin niinpä tuo taitaa olla valtaisat erot lähes värillä kuin värillä - ja jos ei värillä niin ainakin sen kiillolla esim. musta vs. mattamusta ::) Juuri tällä viikolla autoa tilatessani sanottiin jotta maasta jo löytyisi haluamillani varusteilla jne. oleva yksilö heti toimitukseen, mutta väri on vain tuo normi-punainen. Yäk! No sinne jäi auto varastoon ja uutta tilattiin tehtaalta = nyt sitten kärsitään tehdastilauksen toimitusaikaa :-\
#2562
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 13.08.10 - klo:09:21
Itsellä on tuossa liisari-tarjous juuri nenän edessä wanhakoppaisesta Astra-farkusta allekirjoitusta odottamassa :-[ Näinkös tässä sitten kävikin. Taas tuli "musta hevonen" nurkan takaa ja vei voiton jatkuvalta pähkimiseltä :-\

Ja niinhän siinä sitten kävi :-[ Opel Astra 1.7 CDTI Ultimate Wagon tuli nyt liisariksi tilattua, joten ainakin seuraavan 3v ajan oli tämä pähkäilyni sitten tässä. Opelista ei itselläni ole aikaisempaa kokemusta lainkaan, joten jälleen siis kokonaan uusi tuttavuus = perinteet säilyy - yhtään automerkkiä en ole ikinä omistanut kahdesti ;D Yksinkertaisesti tuo Ultimate-varustelu vain oli hintaluokasaan niin ylivoimainen, joten kaippa tätä sitten jonkinlaiseksi järkipäätökseksi voisi sanoa. Jälleenmyyntiarvokin kun menee leasing-yhtiön piikkiin, niin siitäkään silleen huolta tartte kantaa. Ynnä kun valtiovalta nyt sekoilee tuon disuverotuksensa kanssa niin eiköhän ne 3v päästä ole taas jotenkin asettuneet 8)
#2563
Lainaus käyttäjältä: Kale - 16.08.10 - klo:08:16
Itelle riittää kun sisällä ei ole pahemmin pakkasta, lasit hieman auki ja moottorille annettu hieman lämpöhoitoa.

Kuten myös. Lähinnä ikkunoiden aukaisemisen vuoksi tuota sisälämppäriäkin on tullut käyteltyä. On kuitenkin huomattavasti helpompi vaihtoehto kuin ruveta auton ikkunoita peittelemään jollain pressulla tms. Mutta pitää rehellisyyden nimissä myöntää että aika kateellisena sitä on noita polttoainelämppärillä varustettuja tullut kyllä katseltua, itsellä kun ei perse kestä laittaa sitä paria tonnia moiseen :-[

Muutenkin uuden auton kohdalla tuo (sähköinen) esilämmitys on vähän niin ja näin - siis ihan vain taloudellisesti ajateltuna. Se lohkarikaan kun ei ihan ilmainen ole ja sähköyhtiökin haluaa sen siivunsa, niin mikäköhän on tuon takaisinmaksuaika ihan vain polttoainekustannusten kautta laskettuna? Sekin lienee kyllä enempi vain teoreettista säästöä, mutta kuitenkin. Eli taitaa ne tuonkin investointiperusteet lopulta enempi olla siellä mukavuus-puolella, ainakin Etelä-Suomessa ::)
#2564
Lainaus käyttäjältä: Golffari - 16.08.10 - klo:07:17
Ja ajatelkaas että Jyväskylässä Fiatkin on samassa talossa, kamalaa.... :o

Veho Pitäjänmäki: Saman katon alta lähtee niin Skodaa, Mitsua, Sitikkaa kuin Fordiakin. Mutta tämä täyttääkin tuo "kriteerin" ja VAG-konsernin tuotteiden keskenään vertaaminen ei tuolla ole mahdolista. Mutta eikös tässäkin topicissa eräs juuri vrt VAG ja Citroën DS3. Eikös tuo ole muka vaarallisempaa jos kauppa voi näin lipsahtaa ohi koko VAG-konsernin ;)
#2565
Lainaus käyttäjältä: _Mikko_ - 14.08.10 - klo:19:20
Kun taas nykyään tehdään aina vain piheimpiä moottoreita, eli suurempi prosentti polttoainetehosta menee renkaille ja auton liikuttamiseen. Eikö siis ole aivan selväkin että uudemmat ja vähemmän kuluttavat autot lämpenevät hitaammin?

Mikäli tässä yhteydessä tarkoitat piheydellä litroja sadalle, ei sillä ole mitään tekemistä moottorin hyötysuhteen kanssa. Tehdään vain pienempikokoinen ja -tehoinen mylly niin laskeehan se kulutus. Silti tuo pata lämpiää ihan yhtä hyvin kuin suurempikin = hukkaa prosentteina sitä tehoa lämmöksi ihan samalla tavalla. No juu, pienemmän moottorin ominaislämpökapasiteetti on luonnostaan pienempi (=sen sylinteriin imetyn ilman lämmittämiseen menee vähemmän tehoa) ja siten hyötysuhde ehkä hitusen suurempaa parempi, mutta ymmärsit varmaan pointin ;)

Juu, myönnetään. Nykymoottorit ovat paitsi pienempiä kooltaan, siten myös pienempiruokaisia mutta ahtimien yms. ansiosta samalla myös suurempia litratehoiltaan => parempi hyötysuhde = yhä vähemmän polttoaineen enegiasta hukataan lämmöksi. Siksi joihinkin on kehitetty jopa pakoputkeen lämmönvaihtimia, joilla moottorin lämpötilaa saataisiin nopeammin nostettua. Öljypohjan lämmönvaihtimiahan noissa on jo ollut jonkin aikaa. Tuolla saadaan öljyn lämpötilaa nostettua talvella, mutta samalla jäähdytettyä sitä kesällä 8)
#2566
Lainaus käyttäjältä: Filixon - 13.08.10 - klo:16:46
Kun meikäläinen ottaa sopivan kuljetusasennon tavan Golfissa, ei takapenkille taakseni jää juuri jalkatilaa. Mutta kun Plussassa menen kokeilemaan jäljiltäni takapenkkiä, tilaa on lähes ruhtinaallisesti. Kun penkki on korkealla, pitkäjalkaisenkaan ei tarvitse vetää sitä ääriasentoon taakse. Kokeilkaapa!

Tässä on yksi kautta aikain käyttämistäni autovalinta-kriteereistä, joista en tingi! Minun on mahduttava hyvin istumaan itseni taakse. Tällöin voin hyvillä mielin laittaa myös sinne takajakkaralle matkustajia ilman niitä "Mahuxä? Otanko penkkiä hiukka eteenpäin?" ja näin olisi molemmilla epämukava matka tiedossa :-\ Ja kun tällä ukolla on fyysistä mittaa 196cm/100kg, niin "ihan" joka auto ei tuota kriteeriäni täytä - ja korimalli nyt ainakin menee lähes järjestäin farkun puolelle, pidemmän akselivälin ja korkeamman päätilan vuoksi. Samaten esim. jos joskus Citroëniin päätyisin, en tuota voisi ottaa radiokaukkarilla ja/tai cruisella lainkaan, sillä polvet ei enää mahdu noiden viiksien alle :-\

Ja prätkän valinnassa homma menee vieläkin kaposemmaksi :-\ Kun tuo jalkojen ja selän suhde tosiaan on enempi kahlaaja-tyyppiä, niin todella harvassa on ne fillarit joihin polvetkin mahtuu kunnolla niille tarkoitetuihin paikkoihin. Yleensä juuri se tankin levein kohta osuu polvilumpion vierelle => jalkojen asento on kaikkea muuta kuin mitä prätkävalmistaja on tarkoittanut, jyrkistä polvikulmista yms. vielä puhumattakaan :(

Ja penkin korkeudesta, niin jostain muistan joskus lukeneeni että penkin korkeus on oikein kun nyrkki mahtuu pään ja katon väliin juuri ja juuri. Tällöin kuljettajan silmät ovat about sillä tasolla mihin autovalmistaja ne on tarkoittanut. No joissain malleissa tuo tarkoittaa että sen jakkaran voi meikäkin hilata niin ylös kuin ikinä vain tulee - enkä nyt tarkoita sentään mitään smurffibusseja ;)
#2567
Kyllä tuo ecoilu on itselläni niin sisäsyntyinen piirre ettei siitä ole vieläkään eroon päässyt :-[ Nyt päästötaso vaikuttaa paitsi liisarin kk-hintaan, mutta tietty myös lompakkoon kun pelkkä käyttöetu on kyseessä. Tuon lisäksi liikenteessä ajokäytökseni on melko eco-linjalla, ihan luonnostaan. Itselläni esim. tehtaiden ilmoittamien lukujen saavuttaminen on aina tähän saakka ollut ihan itsestään selvyys. Tuohon ole tarttenut mitenkään edes nipistellä. No tästä tietty seuraa että jo tankillisesta huomaa hyvin onko rouva päässyt polkasemaan kun keskikulutus helposti pomppaa sen 0,5-1,0 litraa sadalle - eikä hänkään tuota nyt mitenkään rääkkää 8)

Ans'kattoo nyt miten on mittaustavat muuttuneet (autonvaihto par'aikaa käsillä), onko nuo tehdas-luvut enää saavutettavissa kun kuulemma järjestäin jokainen uusi auto käytännössä ylittää nuo labra-arvonsa, toiset jopa aika törkeästikin :-\
#2568
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 13.08.10 - klo:08:30
Opel: ei innosta itseäni. Ja en vaan luota merkin maineen takia siihen niin paljoa että suostuisin laittamaan nimeäni tilauspaperiin.

Itsellä on tuossa liisari-tarjous juuri nenän edessä wanhakoppaisesta Astra-farkusta allekirjoitusta odottamassa :-[ Näinkös tässä sitten kävikin. Taas tuli "musta hevonen" nurkan takaa ja vei voiton jatkuvalta pähkimiseltä :-\
#2569
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 12.08.10 - klo:13:31
totesin että tuon teholuokan auto provosoi kuskinsa ottamaan osaa herkästi kaikkeen. Haluan kuitenkin säilyttää ajokorttini enkä maksella sakkoja.

No itsellä autot on lähinnä niitä hlö ja tavarakuljettimia. "Isin leluksi" tallista löytyy sitten 2-pyöräinen, jolla optimoidaan tuo hinta/suorituskyky-suhde "riittäväksi" 8)
#2570
Citroën / Vs: Citroen
12.08.10 - klo:08:31
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 12.08.10 - klo:06:50
toinen hyvä on peugeot-foorumi, huh sitä tiedon määrää ja miten helposti se löytyy.

Joka on vain yli-innokkaiden moderaattoreiden ansiota. Vähän väliä tuolla meinaan ottaa aina joku yhteen ylläpidon linjauksen kanssa kun viestejä kopeloidaan ja siirrellään joskus ehkä mielivaltaisenkin tuntuisesti. Lopputuloksena tosin on sitten nimenomaan hyödyllinen ja kattava kokoelma itse asiaa ilman jaaritteluita :)

Toinen about yhtä asiapitoista linjaa vetävä Ranskalainen on Renault-forum. Tuolla tosin tiukkapipoisuus ei ole ihan Peugeotin tasoa ja samaa asiaa voi siten löytyä lukuisten topicien alta, mutta joukossa on välillä todellisia helmiäkin. Erityisesti yksi aktivisti on tuolla ottanut asiakseen dokumentoida ohjeita erittäin perusteellisesti, kattavien, kuvallisten selitysten kera 8)

http://peugeot-foorumi.com
http://renaultkeskustelu.net
#2571
Lainaus käyttäjältä: Flat - 11.08.10 - klo:18:23
Sitten kun uusi auto on alla, niin vedetään liikkuvat taakse ja todetaan, että pentele, olipas liian hätäinen.

Tuo liian hötkyilyn katuminen varmaan tulee siitä että vielä päätöksen jälkeenkin on vielä haku päällä, ainakin jonkin aikaa. Ja taas se sama rundi alkaa alusta joskos tämä, tai ehkä toi... Miksei sitä vain voi päätöksensä jälkeen laittaa lappua luukulle, tämä oli tässä ja näillä mennään ??? Itselläni nyt kaksi viimeisintä autoa on tullut ostettua brännärinä ja täysin koeajamatta tms, ihan vain kylmätyyppien perusteella. Samaten pari viimeisintä asunnon vaihtoa ilmoituksen perusteella "toi voisi olla hyvä", yhdessä ainoassa esittelyssä käynti ja samalla käynnillä tarjous sisään, nimet paperiin ja "lappu luukulle". Jopa muijan kanssa mentiin kimppaan "kokonaiset" 2vko ensitapaamisesta ja jo oli rinkulat sormissa, hääpäivä sovittuna - ja tuosta aamenesta on kohta 14v aikaa. Ei pahaa mieltä, ei (pikaisestikaan) tehtyjen päätösten katumisia ja hyvin on noiden kanssa toimeen tultu :)

Miksi sitten tämä hirveä excel-taulukointi, esitteiden lueskelu, renkaiden potkiskelu... Jaa-a, sanos se :-[ Ehkä se on jonkinlaista shoppailu-viihdettä, vähän samalla tavalla kun nais-väki kiertelee kaupoissa rättejä hiplaamassa, kuitenkaan mitään ostamatta. Ehkä sitä sitten itse nautiskelee (?) tuolla autopähkäilyllä ???
#2572
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:21:53
DS3 koeajettu 156 thp mikä lie sport chik. Ihmeen hauska laite!

Kohta sitä on ilmeisesti yksi fransmanni-autoilija lisää ja forumikin vaihtuu Sitruunaan ;D
#2573
Muut merkit / Vs: Uusi auto Ruotsista
11.08.10 - klo:07:58
Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 10.08.10 - klo:16:43
Mutta eikös tuossa tule maksaneeksi verot Ruotsiin ja sitten uudestaan Suomeen? Miten se voi niin halpaa olla?

Ruåtsissa ei ole autoveroa ja jos ALV:in joudut maksamaan Suomeen ("liian uusi" auto), saat Ruåtsalaisen ALV:in takaisin. Tosin hiukka joutuu paperia tuossa takaisinvaateessa rustaamaan, mutta kyllä sillä tuntipalkoille pääsee 8)
#2574
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 10.08.10 - klo:14:27
Sinulla ainakin laaja skaala vaihtoehtoja!  :D

Ja tuossa oli vasta se Top4 ::) Viimeksi 5v sitten oltiin samassa tilanteessa. Minulla listat autoista, hirveät excel-selvitykset kaikista teknisistä tiedoista, esitteitä pinkka kaupalla printattuina jne. Ja lopulta eräs päivä sovittiin vaimon kanssa lounas-treffit Pitäjänmäen Biliaan, tarkoituksena vain tutustua tarkemmin Renaultin tarjontaan. No noilta treffeiltä vaimo palasi työpaikalleen perheen wanhalla Partnerilla, minä uutuuttaan kiiltelevällä Meganella, käsirahalasku odotteli maksamistaan apparin jakkaralla :o Illalla sitten ihmettelin jotta kuis tässä näin kävi ja vaimo sano suoraan ettei enää kestänyt päiväänkään tuota meikäläisen iänikuista jaakaamista onlisiko tämä nyt hyvä vaiko kenties tuo toinen parempi. Olisin kuulemma ainakin seuraavat 5v taas hiljaa :D No nyt se 5v on mennyt ja... ;D
#2575
Lainaus käyttäjältä: Kale - 10.08.10 - klo:12:46
tee huolella harkittu päätös

Ainahan sitä voi jaakailla ja jaaritella, mutta onko se lopulta yhtään sen huolellisemmin harkittu. Onko auton hankinta koskaan mikään harkittu, järkipäätös. Ei ehkä ihan niin totaalisen irrationaalinen kuin moottoripyörän hankita, mutta kuitenkin. Järki sanoo yhtä, pankinjohtaja toista ja tunne kolmatta, puolison tai muiden perheenjäsenten mielipiteitä unohtamatta. Tuohon vielä muiden ihmisten mielipiteet päälle niin soppahan rupeaa olemaan jo aika valmis ;D

Ole onnellinen, sulla on sentään konserni jo valittuna, itsellä kun valintaa äskettäin pähkättiin Berlingon (vaimo), Octavian (tunne), Astran (finanssi) ja Meganen (kokemus) välillä ::)
#2576
Lainaus käyttäjältä: Tikka - 09.08.10 - klo:15:35
Mazda 5:sta. Siinä on kuitenkin suuri etu verrattuna moniin muihin tila-autoihin, nimittäin liukuovet.

Liukkarit on mainittu tuolla aiemmin Partner / Berlingo -kirjoitukseni alla. Tosin noiden ulkonäkö Mazdaan nähden... No ei puhuta siitä ;D
#2577
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 09.08.10 - klo:12:57
Nykyään nuo vain tuppaavat olemaan ihan tappiin ajettuja ja uusista sitten ei tietoa josko ovat jo jotain vikapesäkkeitä kasvaneen varustelutason takia.

"Tappi" onkin mielenkintoinen kysymys, missä kohtaa se (ranskalaisessakaan) vastaan tulee. Toinen kestää 500tkm ja juuri tartte mitään kummallisia vielä tehdä, toinen alkaa jo alta 200tkm piiputtamaan oikein kunnolla. Omassani on vasta "valtaisat" 140tkm kerättynä :-[

Tuota uutta smurffibussia ei juuri kyllä noihin wanhoihin voi verrata juuri lainkaan. Kyseessä on niin kokonaan uudelleen rakennettu auto, kokonaan erilaiselle alustalle. Ainoastaan perus-ulkomuoto ja tilaratkaisut muistuttavat jotain wanhasta. Tuota uuttahan saa jopa 7hlö versiona, ei siis mikään wanhan 5+2. Ja mitä olen tuohon uuteen päässyt tutustumaan, on siinä korjattu kaikki ne itseäni Partnerissa häirinneet kohdat, esim. kontin peltipaljaat lokasuojakaaret + tehty lukuisa määrä lisää hyviä uusia oivalluksia joita en ole itse edes ajatellut, esim. sisäpuolinen kattoteline. Siellä ne kulkee esim. sukset ja lumilaudat suojassa loskapaskalta katon rajassa. Ei tartte anopinkuljetuslaatikon kanssa ruveta tappelemaan, saati itseään auton pelleissä sotkemaan kun tuolla laatikolla käy :) (nyt molemminpuoleisten) liukkareiden ansiosta natiaisia ei tartte parkkiksella aina muistuttaa varomaan ettei takaovilla kolhi viereisiä autoja, suurta takaluukkua jos ei aina mahdu aukaisemaan, aukeaa nyt takaikkuna erikseen, 3x säädettävät & irroitettavat takajakkarat, lentokonepöydät, liukkareiden kaapelointi vs. entinen kontaktipinnat... Ja eräs ominaisuus mitä näin hiukka wanhemmalla iällä (?) rupeaa jo arvostamaan on auton korkeus. Ei tartte pahemmin nousta autosta / laskeutua autoon, jakkarat kun ovat about takapuolen korkeudella 8)

Eikä pidä unohtaa mitä on tapahtunut moottori-puolella. Nykyinen HDI on todella nuuka tuohon 1.9 vapariin vrt. ja silti puhtia riittää väh. 2x sen verran. Bensakoneenakin VTi 120 on päässyt eroon sukkanauhastaan, eikä se ole markkinoiden nälkäisimpiä moottoreita tuokaan 8)
#2578
Meillä tarpeeseen vastasi kesällä -99 Peugeot Partner. Edullinen diesel, jonne muksun vaunutkin meni kyytiin kokoon taittelematta, sen kun nosti. Aina ne kesäkauden ekat & vikat mökkireissut oli auto täynnään tavaraa kun piti kuskata niin mönkijää kuin ruohonleikkuria, 4hlö lapsiperheen tavaroita tietenkään unohtamatta. Ja Partneriin mahtui :) Tuo yksilö on vieläkin talossa päivittäisessä käytössä ja ikinä en ole omistanut niin viatonta autoa kuin tuo on ollut! Tällä kokemuksella tuolle hankitaan korkeintaan päivitys uusimpaan koppaan (vielä tämän kk ajan Berlingo Edition on todella kutkutteleva tarjous) ja kun tuolla uuskoppasella saa repiä 740kg jarruttomana niin saa tuosta kärristäkin vielä kaiken hyödyn irti 8)
#2579
Citroën / Vs: Citroen
06.08.10 - klo:09:27
Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 13.06.10 - klo:23:25
Ei ihmekään, jos ranskalaisiin - tai ainakaan Citroëniin - ei hirveästi siirrytä saksalaisten merkkien ratin takaa. Luonne on niin erilainen, että lyhyellä koeajolla tuo aihettaa todennäköisesti vain puistatuksia. Omistajatasolla erilaisuuteen kuitenkin tottuu ja siitä jopa oppii pitämään.

Toimii myös toisinpäin, usko pois ;) Itsellä nyt pihassa seisoo niin Renault kuin Peugeot ja ensikuussa Pökön tilalle tulee Citroën. Noita patonkeja ennen on ollut lukuisia niin japonian kuin keski-euroopan edustajia, mutta kummasti vain sitä on vimoset yli 10v fransmanneilla menty. Pökö tuli kesällä -99 ja nyt vasta menee "päivitykseen", eli edes malli ei muutu :D Vaihdon syykin pohjimmiltaan on vain vaihtelun halu - ja onhan tuo autotekniikkakin tässä ajassa jo pikkasen taas mennyt eteenpäin 8)

Jaa miksi tätä tänne ylipäätään edes näpyttelen? No piti oikein rekisteröityäkin kun varsin vakavana harkitsin Ocu 1.2 TSI DSG:tä tuon nyt tulevan Sitikan sijaan, mutta todellakin niin kummaksuttavan oudolta tuo Slada tuntui että jäi lopulta väliin :-\ Ja paikallinen myyntiedustajakin vielä "viimeisteli" päätökseni huutamalla Ocusta ihan liian kovaa hintaa vailla tinkivaraa ja "tarjoamalla" päälle vielä kallista rahoitusta. PSA:n edustaja sen sijaan teki sopivan pakettihinnan autosta varusteineen ja rahoituskin oli monta % edullisempi 8)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy